Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 mei 2023, 10:55   #101
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
1% verlies per week is 0.8 kwh wat overeenkomt met 40 kwh per jaar. Ik ken uw energiecontract niet maar bij mij zal dat tussen de 10 en 15 euro per jaar betekenen, geen 500.
Er zijn die miljoenen anderen ook nog.

Dat is een gigantische hoeveelheid nutteloze energie.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2023, 11:00   #102
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.638
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Er zijn die miljoenen anderen ook nog.

Dat is een gigantische hoeveelheid nutteloze energie.
Het sluimerverbruik van alle elektrische apparaten van een doorsnee gezin bedraagt zowat 500kwh per jaar. Dat van een elektrische wagen valt goed mee dan. O ja, het rondvoeren van brandstof, dat is ook nutteloos energie.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2023, 16:15   #103
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het sluimerverbruik van alle elektrische apparaten van een doorsnee gezin bedraagt zowat 500kwh per jaar. Dat van een elektrische wagen valt goed mee dan. O ja, het rondvoeren van brandstof, dat is ook nutteloos energie.
Onderschat de verliezen voor het maken van elektriciteit ook niet .....en dan is die elektriciteit nog niet bij u thuis .....de verliezen beginnen dan pas .
Laadpaal verlies ......eer ze in uw batterij is nog eens verlies ....dan moet ze terug uit uw batterij nog eens verlies ....de verliezen in uw elektrische motor ;

Denk je dat je geen verlies hebt omdat Michele denkt dat verkoopt ?

Dit heeft "droomervaring" van elektrisch rijden .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2023, 16:25   #104
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.638
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Onderschat de verliezen voor het maken van elektriciteit ook niet .....en dan is die elektriciteit nog niet bij u thuis .....de verliezen beginnen dan pas .
Laadpaal verlies ......eer ze in uw batterij is nog eens verlies ....dan moet ze terug uit uw batterij nog eens verlies ....de verliezen in uw elektrische motor ;

Denk je dat je geen verlies hebt omdat Michele denkt dat verkoopt ?

Dit heeft "droomervaring" van elektrisch rijden .
Jij mag altijd aantonen dat benzine aangedreven wagens efficienter gebruik maken van de energie.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2023, 17:11   #105
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.734
Smile

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Jij mag altijd aantonen dat benzine aangedreven wagens efficienter gebruik maken van de energie.
Het internet staat er vol van ik neem de data van de US-overheid, vervat in 2 tekeninkjes. Met alle verliezen vanaf tankslang of laadpaal tot de wielen.

Plofwagen (benzine) boven, BEV eronder.
Citaat:
https://www.motortrend.com/news/evs-...ustion-engines

Electric Vehicles Are Way, Way More Energy-Efficient Than Internal Combustion Vehicles

Aug 12, 2022

A new set of graphics from Yale Climate Connections makes visualizing the efficiency gains of an EV over an ICE vehicle straightforward. Using data from fueleconomy.gov and the U.S. Energy Information Administration, these graphics break down the energy waste in your typical gas-powered car.



Nu ben ik toch eens benieuwd naar die sprookjesbronnen van @chris k

Ik kan nog vele linkjes geven, zoals deze:
https://e-drivers.com/een-rekensomme...0EV%20gebruikt
https://www.olino.org/blog/nl/articl...liter-benzine/

• Uiteraard zijn er nog veel meer verliezen in de productie van die brandstoffen, vooral vanaf opgeboorde aardolie... (en de olierampen en -oorlogen vergeten we even)

• Voor de geschatte energieverliezen van boorput tot benzinestation versus electriciteitsopwekking tot laadpunt, zie dat leuk animatiefilmpje in mijn onderschrift.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 mei 2023 om 17:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2023, 18:10   #106
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Vergeet het na druppelen niet na tanken.

EV rijders hebben 3 kwh verlies gewoon van stilstaan. Komt ongeveer overeen met 15 km ritjes. Iedere nacht.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2023, 22:07   #107
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.734
Standaard

Tesla gaat voor zijn eigen lithiumproductie zorgen en investeert 375 miljoen in eigen Lithium-fabriek in Texas.

Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-brea...refinery-date/

Posted on May 8, 2023

Tesla is expected to hold a groundbreaking ceremony for its upcoming $375 million lithium refinery just outside Corpus Christi, Texas. Reports suggest that the event will start around 3 p.m. local time on Monday.

Tesla CEO Elon Musk and Texas Governor Greg Abbott are expected to speak at the upcoming groundbreaking event. As noted in a KIIITV News report, other local, state, and federal leaders will also be in attendance.

The facility will be built southwest of Robstown, but it will still be situated within the Robstown Independent School District (ISD). Tesla’s investment in the region will benefit the Robstown ISD, as it will generate tax revenue from the plant’s operations, the publication noted.

The Tesla lithium refinery in Texas will produce battery-grade lithium. Tesla has noted that it will be one of the first of its kind in the United States. During Tesla’s 2023 Investor Day event, the company stated that the Corpus Christi lithium refinery will start operations at the end of 2023, and it will have a capacity of 50 GWh per year.

Texas Governor Abbott has been supportive of the facility. During a speech in Corpus Christi on April 3, Abbott praised Nueces County for its role in helping Tesla expedite the permitting process for the plant. He emphasized the importance of the lithium refinery to Texas’ state strategy.

“Facilities like this lithium refinery are core components to our state strategy for the state of Texas to be more self-reliant,” Abbott said.

Abbott also highlighted the critical need for lithium amid growing tensions with China, the primary source of the material. He expressed concerns that any disruption in lithium supply from China could have a significant impact on the state’s economy and daily operations.

“That’s why part of our strategy is for the state of Texas to be involved in producing more lithium, refining more lithium so that we will be the source point of the lithium that we need and that our businesses need to keep Texas flourishing,” he said.
Citaat:
https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla...abriek-3492877

Tesla pompt miljoenen in eigen lithiumfabriek

China

Door zelf lithium te produceren is Tesla niet langer of slechts deels afhankelijk van derde partijen. Op dit moment is China leider in het produceren van lithium. Maar met de overgang naar volledig elektrisch is er meer nodig om aan al die vraag te voldoen. Bovendien is het altijd prettiger om zelf de touwtjes in handen te hebben. Zeker een land als China met een zeer machtige regering. De overheid heeft een grote vinger in de pap als het gaat om de bedrijven in het land.

Fabriek

De fabriek van Tesla komt in de Verenigde Staten te staan. Om precies te zijn in de staat Texas, waar ook al een Gigafactory van het bedrijf is gelokaliseerd. Door zelf lithium te produceren is Tesla niet alleen slim bezig voor de eigen productie. Het merk zou de grondstof ook eventueel kunnen verkopen aan andere autofabrikanten.

Al in de zomer van 2022 werd bekend dat Tesla ambitie had om zelf lithium te gaan produceren. Nu is een concrete stap gezet met de investering van 375 miljoen dollar in een nieuwe fabriek.
Robstown ligt op een goede 300 km ten zuiden van de Gigafabriek van Austin waar het model Y en de Cybertruck gemaakt worden. En 430 km ten Noorden van de nieuwe Giga fabriek die gepland staat in Santa Catarina, Mexico. Robstown ligt op ~30 km van Corpus Christi een belangrijke haven aan de Golf van Mexico.

Elon kwam voor de "Groundbreaking show" met de Cybertruck:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=DmnNrrnXrts

Tesla Lithium Groundbreaking
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 mei 2023 om 22:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2023, 22:45   #108
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.734
Standaard

Oost-Texas zou ook hoogwaardige lithiumpekel hebben, en oostelijke buurstaten ook, zie Smackover Formation, of zie persbericht van Standard Lithium.

Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Smackover_Formation

A 2022 report estimated that the lithium brine in the formation has "sufficient lithium to produce enough batteries for 50 million electric vehicles."[4]

https://www.greencarcongress.com/202...-galvanic.html
Citaat:
https://cleantechnica.com/2023/03/30...l-its-lithium/

BATTERIES

They’re Drilling For Liquid Gold In Texas, But This Time It Isn’t Oil — It’s Lithium!

By Jennifer Sensiba Published March 30, 2023

Texas is well known for oil due to its large deposits of this resource, which were first discovered in the early 1900s. Since then, the state has been an integral part of the US oil industry and has become one of the world’s largest producers of crude oil, making it a major player in the global energy sector. Its vast reserves of crude oil have contributed significantly to its lucrative economy.

So, if you see a tower and a drilling rig going up in Texas, it’s easy to assume that it must have something to do with oil and gas production. But, some drilling rigs in east Texas are doing something that would probably surprise people: help provide what clean technologies like electric cars and home energy storage need.

*Standard Lithium recently heralded the news that, as part of its wide-scale resource enlargement activity in the East Texas Smackover region, it has tested, to the finest point it can ascertain, North America’s highest certified lithium grade brine at 634 mg/L lithium. From what Standard Lithium has encountered, the grade of lithium in brine used for Direct Lithium Extraction (DLE) has a significant impact on both capital outlays and running costs related to the extraction procedure; generally speaking, a higher grade usually results in reduced overall costs.

*https://www.standardlithium.com/inve...onfirmed-grade

Standard Lithium Drills and Samples Highest Confirmed Grade Lithium Brine in North America

Download as PDF March 28, 2023
En hoe korter het transport van Lithium hoe beter, dat behoeft geen uitleg.

https://goldnewsletter.com/march-8-2018/
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Smackover_Formation_areal_extent.png‎
Bekeken: 44
Grootte:  819,7 KB
ID: 117862  

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 mei 2023 om 23:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2023, 23:12   #109
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.638
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Vergeet het na druppelen niet na tanken.

EV rijders hebben 3 kwh verlies gewoon van stilstaan. Komt ongeveer overeen met 15 km ritjes. Iedere nacht.
Klopt niet. 1kwh per week
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2023, 23:26   #110
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.734
Standaard

1. VW ID.3 : 2 km rijbereik verlies na 14 dagen stilstaan.

Ook de 12 Volt batterij gescheckt op wat spanningverlies (alles met app, dus er was zelfs mobiele verbinding)

QED video:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=G3TJA0gCBic

VW Id.3 - How much range is lost when parking for 14 days (Vampire drain)
2. Porsche Taycan 4S in Spanje, zeer goede omstandigheden, maar 1% verlies na 22 dagen stilstaan (van 90% naar 89%), de eigenaar hoefde maar 1,64 kWh bijladen op 55 minuten aan gewoon stopcontact om terug aan 90% te geraken.

QED video:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=OtbwqvcVd_k

Taycan battery drain after 22 days parked
Of link:
Citaat:
https://insideevs.com/features/42303...ompared-tesla/

According to Nyland's data, the Tesla Model 3 lost 10 percent of its battery state of charge after being parked for 22 days. He asked Windahl to run the same test on the Porsche Taycan. This was possible since he's still in Spain and has another car to drive. However, it's important to note that the comparison is skewed since the Tesla was parked outside at the airport in the snow, whereas the Porsche was parked in mild, if not, excellent conditions.

Olsen charged the Taycan to 90 percent and let it sit for 22 days, which mirrors Nyland's Tesla experiment. aside from the weather situation Interestingly, the Taycan lost only 1 percent of its energy after 10 days, and then remained at an 89 percent state of charge through 22 days. In terms of range, the car lost a few more kilometers over the additional 12 days, but it's negligible.

So, there you have it. Throwing out the fact that the cars were parked in very different weather conditions still doesn't discount the fact that the Taycan performed incredibly well in this test.
speciaal vertaald voor onze natte-duim-zonder-bron mambo :

Volgens de gegevens van Nyland verloor de Tesla Model 3 10 procent van zijn batterijlading na 22 dagen geparkeerd te hebben gestaan. Hij vroeg Windahl om dezelfde test uit te voeren op de Porsche Taycan. Dit was mogelijk omdat hij nog steeds in Spanje is en een andere auto heeft om in te rijden. Het is echter belangrijk op te merken dat de vergelijking scheef is aangezien de Tesla buiten op het vliegveld in de sneeuw geparkeerd stond, terwijl de Porsche onder milde, zo niet uitstekende omstandigheden geparkeerd stond.

Olsen laadde de Taycan op tot 90 procent en liet hem 22 dagen staan, wat het Tesla-experiment van Nyland weerspiegelt. afgezien van de weersomstandigheden Interessant is dat de Taycan na 10 dagen slechts 1 procent van zijn energie verloor en vervolgens gedurende 22 dagen op een lading van 89 procent bleef. Qua actieradius verloor de auto in de extra 12 dagen nog een paar kilometer, maar dat is te verwaarlozen.

Dus daar heb je het. Het feit dat de auto's onder zeer verschillende weersomstandigheden geparkeerd stonden, neemt nog niet weg dat de Taycan ongelooflijk goed presteerde in deze test.

Was een herhaling van deze draad, post 3:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=268869
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 9 mei 2023 om 23:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2023, 06:38   #111
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Klopt niet. 1kwh per week
Blijkbaar klopt het wel als ze niet in spaarstand staan.

Hun berekening moet toch ergens gemaakt zijn?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2023, 07:26   #112
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Jij mag altijd aantonen dat benzine aangedreven wagens efficienter gebruik maken van de energie.
Ik heb geschreven dat EV's ook veel verliezen hebben denk daar maar eens goed over na ....van centrale tot in uw batterij je zou verschieten hoeveel er verloren is ...zet de roze bril maar af .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2023, 08:01   #113
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.734
Standaard Do electric cars lose charge when parked?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Klopt niet. 1kwh per week
Wat overeen komt met de 1% tot 4% verlies per maand naargelang omstandigheden en soort BEV.

Wslk ook te wijten aan de toestand van de 12 Volt batterij (*meestal loodzuur), die zorgt voor de eventuele mobiele connectie. Dus ook de kwaliteit van die batterij. Bij bepaalde EV (Tesla) is men overgestapt naar hoogwaardige kleinere Li-ions, ook om ruimte en gewicht uit te sparen.

Want als die *klassieke ICE-batterij onder een bepaalde spanning geraakt wordt die ook wat extra bijgeladen door de grote tractiebatterij.

Die 1% tot 4% per maand haal ik niet alleen uit de praktijktesten van diverse EV van VW ID.3 tot Tesla, maar door gewoon deze simpele vraag te stellen aan het internet: (opm.: links niet ouder dan 1 jaar)

Do electric cars lose charge when parked?

Mijn google Chrome browser gaf me als bovenste link:
Citaat:
https://www.pentagon-group.co.uk/new...ge-when-parked

Do electric cars lose charge when parked?

Posted: 5th Dec 2022

EV battery discharge rate

Although don’t worry too much if you find yourself in climates under 4ºC as you’ll only be affected very slightly. It’s at the more extreme ends of the spectrum where you actually start noticing any differences.

Explore our electric car weather guide for more information on how temperature affects electric car batteries.

• Battery state of charge

The battery’s state of charge also has a direct link to its discharge rate. A fully charged battery will actually deplete quicker than if it was partly charged.

Leaving your EV at 100% damages the battery cells so it’s best to avoid this if at all possible.

Lower charge levels can have the same effect so we don’t recommend leaving it at anything lower than 20%.

• 12v battery

The final thing that drains your EV battery when parked is the 12v battery. This system is also found in petrol and diesel cars, with the 12v battery used solely for powering auxiliary electric systems.

This smaller battery should be fine if you’ve charged recently or have driven around eight hours in the last month.

If you haven’t charged or driven recently you run the risk of the 12v battery drawing power with the high-voltage battery instead. This is known as vampire loss.

How long can an electric car sit without charging?

Electric cars can sit for months at a time without charging. But of course, it depends on the battery size, charge level, temperature and more.

Your best bet is to leave your car between 50%-80% rather than charging to 100%.

If you leave it in the right conditions, you’ll experience a lower discharge rate of around 1-2% which can be sustained for a few months.

But it’s very important to not let it fully drain! So if you can you should never leave it alone for too long without checking.

Most EVs come with a companion app to make this easier. Simply plug your car in and set it to charge when the battery reaches 50% and to stop charging when it reaches 80%.

You don’t have to worry about plugging and unplugging - instead, the app knows when you start and stop charging.

Best practices when it comes to leaving your electric car

It’s perfectly safe to leave your EV for a few weeks or months. You may even find that you can leave an electric car parked for longer than an ICE model as there’s less that can go wrong.

You just need to do a few things to ensure safe and proper storage, including:

Charge to at least 50%

As mentioned before you shouldn’t leave your electric car for extended periods when fully charged.

Instead, charge it between 50-80% to ensure long-term battery health. This will also give you plenty of time before it reaches the lower end of its capacity.

Power save modes

Some EVs come with power save modes. Using these modes can reduce battery consumption when parked.

Different brands call them different things, including energy or power save mode.

Some even offer a deep sleep function which is designed to help with this exact scenario!

Turn off preset features

Your electric car will most likely have a host of preset features than run in the background. There are a few that use battery power when it’s not necessary, including any climate control settings.

The more you have on the go, the quicker your battery will deplete. Turn these off to see your battery last longer when parked.

Tyre pressure

If you’re leaving your car for an extended period make sure to inflate your tyres to the manufacturer’s recommended pressure.

This is vital as EVs are heavier than comparable ICE cars due to their battery. So having underinflated tyres can cause damage due to their weight.

Drive it if you can

Your best bet is to just avoid leaving it idle if you can. If you still have access to your car but just won’t be using it for a while, make sure to take it out on a drive every so often.

This can prevent damage and increase your battery’s life as they degrade faster when not in use.

Park under cover

Get away from extremes of weather by parking your car in a garage or under cover. Anywhere that shelters your car from extremes of temperature!

What happens if your electric car battery runs out when parked
It’s not the end of the world if your EV runs out of battery from being idle.

Draining the battery to complete 0 is fine if it only happens a few times. But regularly fully discharging the battery will damage its capacity.

What should you do if your car runs out of battery when parked?

If your car is at home in a garage and you have access to a charge point, you can simply recharge it and you’re good to go.

If your car has run out and you don’t have access to a charge point, you’ll need to call breakdown recovery.

You can’t tow or push an EV without power as it damages the motor. Instead, you’ll need to be towed by a flatbed truck that can carry the car.


Wat ik vooral al decennia ervaren heb en onthou is dit:

Citaat:
Best practices als het gaat om het achterlaten van uw elektrische auto

Hoe lang kan een elektrische auto staan zonder op te laden

Het is volkomen veilig om uw EV een paar weken of maanden te laten staan. Misschien merk je zelfs dat je een elektrische auto langer kunt laten staan dan een ICE-model, omdat er minder mis kan gaan.

Best practices when it comes to leaving your electric car

How long can an electric car sit without charging

It’s perfectly safe to leave your EV for a few weeks or months. You may even find that you can leave an electric car parked for longer than an ICE model as there’s less that can go wrong.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 mei 2023 om 08:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2023, 08:08   #114
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Batterijen.

We hebben het allemaal wel eens ondervonden dat batterijen van een auto rare sprongen kan maken.

Soms verschiet je er van hoe lang een batterij meegaat.
En soms verschiet je hoe snel ze leeg zijn.

En evenveel keren lukt het opladen wel of is ze gewoon aan vernieuwing toe.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 10 mei 2023 om 08:10.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2023, 08:17   #115
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.734
Standaard

Aangezien mambo nog wat uitkronkelt en iets warrig bazelt over mogelijke simpele loodzuurbatterijen, nog een linkje over electrische wagens (en hun 2 batterijen.

De ZEER grote hoge-spanning-tractiebatterij en de kleine 12 Volt batterij voor verlichting, data, verbinding, enz... )


Citaat:
https://www.carsloth.com/advice/how-...thout-charging

Do electric cars lose charge when parked?

Planning to park your car for a long time? We explore battery drain.

Mar 17, 2023

Summary

Most electric cars will only lose about 2-3% of their charge a month while sitting idle.

• That means that if you had a car with a 220-mile range, you could expect to lose about 4.5-7 miles out of your whole charge over the course of a month.

• Avoid extremely high or low temperatures to help preserve charge.

• Keep your electric vehicle between 20-80% charged when parking it for a long time.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 mei 2023 om 08:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2023, 08:35   #116
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Tractiebatterij gaat ongeveer 5 a 6 jaar mee. Hier en daar een uitschieter.
Verreweg max 1500 keer opladen.

That's it.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2023, 08:48   #117
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tractiebatterij gaat ongeveer 5 a 6 jaar mee. Hier en daar een uitschieter.
Verreweg max 1500 keer opladen.

That's it.
Degelijke bron?

Je spreekt overigens je eigen tegen.

1.500 keer tot 400 km of 500 km rijbereik opladen = 600.000 km tot 750.000 km.

Plofmotor ~300.000 km. That's it.

Citaat:
https://www.motointegrator.de/blog/d...0%20Kilometern.

So hoch ist die durchschnittliche Fahrleistung eines Pkw in Deutschland

01/11/2022

Wie hoch ist die durchschnittliche Fahrleistung während der Lebensdauer des Pkw?

Die durchschnittliche Laufleistung eines Pkw wird mit rund 300.000 Kilometern angegeben. Doch die Spanne, wie viel ein Auto tatsächlich gefahren wird, ist groß und liegt tatsächlich eher zwischen 200.000 und 400.000 Kilometern.
Citaat:
Tractiebatterij gaat ongeveer 5 a 6 jaar mee. Hier en daar een uitschieter.
En moest een tractiebatterij volgens uw natte lalabron maar 5 tot 6 jaar "meegaan" is dat wel heel handig en spotgoedkoop. Dan krijgt men een nieuwe op garantie, want bijna alle hebben 8 jaar minimum garantie, zelfs tot 10 jaar (Toyota en Lexus)

Citaat:
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-...os-hoe-zit-dat

Aanvullende accugarantie

Daarnaast bieden veel automerken een aanvullende garantie op de lak en de carrosserie (op roesten van binnenuit). Dat geldt ook voor het accupakket van een elektrische auto, waarop vrijwel altijd een langere garantie geldt dan op de rest van de auto. Het accupakket is het duurste onderdeel van een elektrische auto en daarom is het fijn dat er wat extra zekerheid wordt geboden.

Bij de meeste merken bedraagt de garantie op de accu 8 jaar of 160.000 kilometer, afhankelijk wat als eerste wordt bereikt. Kia en MG zijn de enige automerken die geen langere garantie bieden op de batterijen dan op de rest van de auto, maar dat komt vooral omdat ze al 7 jaar of 150.000 kilometer garantie geven op de volledige auto. Dat is weliswaar iets korter dan de 8 jaar en 160.000 kilometer garantie op de hoogvoltage batterij (zoals fabrikanten de accu zelf vaak noemen), maar veel langer dan de 2 jaar garantie op de gehele auto van veel andere merken.

Overzicht garanties op elektrische auto's

Merk | Garantie op auto | Garantie op accu | Min. SoH

--- heel lange lijst ---
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 mei 2023 om 09:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2023, 09:50   #118
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

1250 cyclusen x 220 werkende dagen per jaar = levensduur 5,5 jaar

Lithium ion verwacht men Wel Wat meer, maar dat moet nog uitkomen.

En men probeert geen lithium te gebruiken eh.

Tzal rap kapot zijn.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2023, 10:08   #119
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Home » Verleng de levensduur van de tractiebatterij van uw heftruck
Verleng de levensduur van de tractiebatterij van uw heftruck
Download hier de pdf van deze blog

LEVENSDUUR VERLENGEN VAN TRACTIEBATTERIJ IN HEFTRUCKS
Batterijen in heftrucks lijken op de batterijen die je terugvindt in personenwagens, maar zijn een stuk groter en zwaarder. Een goed onderhoud verlengt de levensduur van de batterij, geeft meer capaciteit op de lange termijn en zorgt ervoor dat de kans op onverwachte herstelkosten daalt. Een uitgebreid onderhoud, herstelling of renovatie wordt best overgelaten aan een externe professional met de nodige ervaring en apparatuur om de klus te klaren. Maar met de onderstaande tips kan je het dagelijkse onderhoud wel zelf voor je rekening nemen. Veel succes!

Aankoop
Het is belangrijk om de batterij bij ontvangst goed te inspecteren. Ga na of er geen beschadigingen zijn aan de schil van de batterij en controleer het elektrolytpeil en de dichtheid van de eloktrolyt. Als de batterij niet meteen wordt gebruikt, laad je hem op en bewaar je hem op een droge en propere plek in het magazijn. Als de batterij voor een langere tijd gestockeerd wordt, laad je hem minstens een keer per maand op en controleer je het elektrolytpeil.

Gebruik
Batterij laden
Zorg er steeds voor dat je tractiebatterij niet voor meer dan 80% van haar nominale capaciteit wordt ontladen. Het is belangrijk dat tijdens het laden de vuldoppen te allen tijde gesloten zijn. Plaats geen metalen voorwerpen op de batterij en zorg voor voldoende ventilatie wanneer je met de batterij werkt.

Je laadt de batterij best onmiddellijk op nadat hij ontladen is zonder onnodige laadcycli in te lassen. Industriële batterijen kunnen doorgaans 1250 tot 1500 keer worden opgeladen. Dit houdt bijvoorbeeld in dat een onderneming die zijn batterij elke werkdag 1 x oplaadt, ongeveer 5 jaar over deze batterij zal beschikken. Iedere keer dat de batterij wordt opgeladen geldt als één beurt, zelfs als de batterij maar voor een heel korte duur wordt opgeladen en de batterij niet volledig opgeladen is. Door de batterijen iedere middagpauze op te laden terwijl dat nog niet nodig is, kan de levensduurte daarom met zelfs 50% tot 60 % afnemen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2023, 12:51   #120
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
1250 cyclusen x 220 werkende dagen per jaar = levensduur 5,5 jaar
Je begrijpt het niet. Wie rijdt er pakweg 400 km per werkdag? Dat is alleen al 88.000 km/jaar zonder andere kms in de andere 145 dagen.

Citaat:
Lithium ion verwacht men Wel Wat meer, maar dat moet nog uitkomen.
Lithium ion zijn ze allemaal. Ook LFP zijn lithium ion, de L staat voor Lithium. Het is niet omdat de kathode gewoon Lithium Ijzer Sulfaat heeft dat er geen Lithium-ionen vloeien, zou je niet eens beter je huiswerk doen?

Citaat:
En men probeert geen lithium te gebruiken eh.
Echt? Spreek je alweer in rare one liners?
Citaat:
Tzal rap kapot zijn.
Zo rap als een plofmotor zeker niet.

En je lult maar verder complete onzin zonder enige bron. Men laadt zijn batterij niet elke werkdag volledig bij hé, een volledige cyclus is eigenlijk van 0%-10% naar 100%.
Duurzaam opladen is meestal van 10% naar 80% voor NCM en NCA batterijen. De duurzamere LFP batterijen mag men ook tot 100% opladen, best wel direct nadien rijden, dat geldt voor alle die men tot 100% oplaadt (Bjorn Nyland doet zo zijn rijbereik testen, de Noorse NAF ook)

Ondertussen halen ze 2.000 tot 3.000 volledige laadcyclussen, dat zijn geen halve laadcyclussen hé. Ik toon je een oude grafiek hoe het aantal cyclussen enorm stijgt als je maar gedeeltelijk laadt, onderaan in bijlage
Citaat:

Figure 6: Capacity loss as a function of charge and discharge bandwidth* [3]
Charging and discharging Li-ion only partially prolongs battery life but reduces utilization.

https://batteryuniversity.com/articl...ased-batteries figuur 6
Natuurlijk negeer je hier alle mogelijke links.

Trouwens ook Mercedes geeft op zijn grote batterij 10 jaar en 250.000 garantie.

Blijkbaar is er een EU of VN-verplichting van minimum 8 jaar en 160.000 km, wslk wordt dat 2023 officieel ipv officieus.
Citaat:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...ktrische-auto/

EU WIL GARANTIE VOOR LEVENSDUUR ACCU ELEKTRISCHE AUTO
MOET GEBRUIK VAN SLECHTE ACCU'S VOORKOMEN

12 november 2021

Onder meer Automobilwoche bericht dat dit is afgesproken op het World Forum for the Harmonization of Vehicle Regulations van de VN. De Europese Unie, maar ook de Verenigde Staten, China, het Verenigd Koninkrijk, Japan en Zuid-Korea, zijn het er naar verluidt over eens geworden. Autofabrikanten dienen volgens het wetsvoorstel te garanderen dat accu's in vijf jaar tijd óf 100.000 km (wat er eerder komt) niet meer dan 20 procent capaciteit mogen verliezen. Na acht jaar of 160.000 km mag de degradatie niet meer dan 30 procent zijn. Er volgt begin volgend jaar nog een nationale stemronde en dan kan dit in 2023 in de praktijk worden gebracht in de landen die ermee instemmen.
7 vragen, 7 antwoorden wie het wil weten. Ook het aantal volledige cyclussen van smartphone- (300 cyclussen) / notebook-batterijtjes (600 cyclussen) tov die van een traktiebatterij van een BEV. (2000 tot 3000 cyclussen)

bron : https://www.meinauto.de/ratgeber/e-a...lt-werden-muss

Veroudering door gebruik van de batterij

De belangrijkste reden voor de veroudering van de batterij in elektrische auto's is echter de energiedoorvoer, d.w.z. de continue laad- en ontlaadcycli. Bij het laden en lossen komt veel warmte vrij.
Het veroorzaakt een grote verscheidenheid aan mechanische en chemische reacties in de batterij.

Uitzettingen en spanningen treden op in de elektroden, vooral aan de anode. Ze leiden tot volumeveranderingen, fijne scheurtjes en afzettingen, zoals een lithiumsluier (lithiumplating).
De voorraden actief lithium nemen af met elke laadcyclus, terwijl de inactieve lithium toeneemt.

Hoeveel laadcycli een lithium-ionbatterij kan doorstaan voordat de capaciteit abrupt daalt, kan worden beïnvloed door de celchemie: door de materialen van de elektrolyten en de actieve metalen van de elektroden. Hier geldt het principe: hoe hoger de levensduur, hoe duurder de batterij wordt.

De batterijen in onze smartphones en notebooks zijn ontworpen voor ongeveer 300 tot 600 laadcycli. Volgens de garantie halen de lithium-ionbatterijen in elektrische auto's minimaal 500 tot 1.000 cycli; volgens de huidige status kunnen ze echter al 2.000 tot 3.000 volledige laadcycli aan.

Alterung durch die Nutzung des Akkus

Der Hauptgrund für die Alterung des Akkus von Elektroautos ist aber der Energiedurchsatz, sprich die fortlaufenden Be- und Entladezyklen. Bei Be- und Entladen entsteht viel Wärme.
Sie ruft in der Batterie die unterschiedlichsten mechanischen und chemischen Reaktionen hervor.

In den Elektroden kommt es etwa Ausdehnungen und Spannungen, insbesondere an der Anode. Sie führen zu Volumenänderungen, feinen Rissen und zu Ablagerungen, etwa zu einem Lithium-Schleier (Lithium-Plating).
Die Vorräte an aktivem Lithium werden mit jedem Ladezyklus weniger, das inaktive Lithium nimmt hingegen zu.

Wie viele Ladezyklen ein Lithium-Ionen-Akku verträgt, ehe die Kapazität abrupt abfällt, kann über die Zellchemie beeinflusst werden: über die Materialien der Elektrolyten und die Aktivmetalle der Elektroden. Dabei gilt der Grundsatz: Je höher die Zyklenlebensdauer umso teurer wird die Batterie.

Die Akkus in unseren Smartphones und Notebooks sind auf rund 300 bis 600 Ladezyklen ausgelegt. Die Lithium-Ionen-Batterien in E-Autos schaffen laut Garantie mindestens 500 bis 1.000 Zyklen; nach derzeitigem Stand verkraften sie aber bereits 2.000 bis 3.000 volle Ladezyklen.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg DST-cycles-web2.jpg‎ (147,5 KB, 40x gelezen)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 mei 2023 om 13:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be