![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Citaat:
Dat is een gigantische hoeveelheid nutteloze energie.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.638
|
![]() Het sluimerverbruik van alle elektrische apparaten van een doorsnee gezin bedraagt zowat 500kwh per jaar. Dat van een elektrische wagen valt goed mee dan. O ja, het rondvoeren van brandstof, dat is ook nutteloos energie.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() Citaat:
Laadpaal verlies ......eer ze in uw batterij is nog eens verlies ....dan moet ze terug uit uw batterij nog eens verlies ....de verliezen in uw elektrische motor ; Denk je dat je geen verlies hebt omdat Michele denkt dat verkoopt ? Dit heeft "droomervaring" van elektrisch rijden . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.638
|
![]() Citaat:
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.734
|
![]() Citaat:
Plofwagen (benzine) boven, BEV eronder. Citaat:
Ik kan nog vele linkjes geven, zoals deze: https://e-drivers.com/een-rekensomme...0EV%20gebruikt https://www.olino.org/blog/nl/articl...liter-benzine/ • Uiteraard zijn er nog veel meer verliezen in de productie van die brandstoffen, vooral vanaf opgeboorde aardolie... (en de olierampen en -oorlogen vergeten we even) • Voor de geschatte energieverliezen van boorput tot benzinestation versus electriciteitsopwekking tot laadpunt, zie dat leuk animatiefilmpje in mijn onderschrift.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 9 mei 2023 om 17:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Vergeet het na druppelen niet na tanken.
EV rijders hebben 3 kwh verlies gewoon van stilstaan. Komt ongeveer overeen met 15 km ritjes. Iedere nacht.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.734
|
![]() Tesla gaat voor zijn eigen lithiumproductie zorgen en investeert 375 miljoen in eigen Lithium-fabriek in Texas.
Citaat:
Citaat:
Elon kwam voor de "Groundbreaking show" met de Cybertruck: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 9 mei 2023 om 22:35. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.734
|
![]() Oost-Texas zou ook hoogwaardige lithiumpekel hebben, en oostelijke buurstaten ook, zie Smackover Formation, of zie persbericht van Standard Lithium.
Citaat:
Citaat:
https://goldnewsletter.com/march-8-2018/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 9 mei 2023 om 23:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.638
|
![]() Klopt niet. 1kwh per week
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.734
|
![]() 1. VW ID.3 : 2 km rijbereik verlies na 14 dagen stilstaan.
Ook de 12 Volt batterij gescheckt op wat spanningverlies (alles met app, dus er was zelfs mobiele verbinding) QED video: Citaat:
QED video: Citaat:
Citaat:
![]() Volgens de gegevens van Nyland verloor de Tesla Model 3 10 procent van zijn batterijlading na 22 dagen geparkeerd te hebben gestaan. Hij vroeg Windahl om dezelfde test uit te voeren op de Porsche Taycan. Dit was mogelijk omdat hij nog steeds in Spanje is en een andere auto heeft om in te rijden. Het is echter belangrijk op te merken dat de vergelijking scheef is aangezien de Tesla buiten op het vliegveld in de sneeuw geparkeerd stond, terwijl de Porsche onder milde, zo niet uitstekende omstandigheden geparkeerd stond. Olsen laadde de Taycan op tot 90 procent en liet hem 22 dagen staan, wat het Tesla-experiment van Nyland weerspiegelt. afgezien van de weersomstandigheden Interessant is dat de Taycan na 10 dagen slechts 1 procent van zijn energie verloor en vervolgens gedurende 22 dagen op een lading van 89 procent bleef. Qua actieradius verloor de auto in de extra 12 dagen nog een paar kilometer, maar dat is te verwaarlozen. Dus daar heb je het. Het feit dat de auto's onder zeer verschillende weersomstandigheden geparkeerd stonden, neemt nog niet weg dat de Taycan ongelooflijk goed presteerde in deze test. Was een herhaling van deze draad, post 3: https://forum.politics.be/showthread.php?t=268869
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 9 mei 2023 om 23:43. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Blijkbaar klopt het wel als ze niet in spaarstand staan.
Hun berekening moet toch ergens gemaakt zijn?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.796
|
![]() Ik heb geschreven dat EV's ook veel verliezen hebben denk daar maar eens goed over na ....van centrale tot in uw batterij je zou verschieten hoeveel er verloren is ...zet de roze bril maar af .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.734
|
![]() Wat overeen komt met de 1% tot 4% verlies per maand naargelang omstandigheden en soort BEV.
Wslk ook te wijten aan de toestand van de 12 Volt batterij (*meestal loodzuur), die zorgt voor de eventuele mobiele connectie. Dus ook de kwaliteit van die batterij. Bij bepaalde EV (Tesla) is men overgestapt naar hoogwaardige kleinere Li-ions, ook om ruimte en gewicht uit te sparen. Want als die *klassieke ICE-batterij onder een bepaalde spanning geraakt wordt die ook wat extra bijgeladen door de grote tractiebatterij. Die 1% tot 4% per maand haal ik niet alleen uit de praktijktesten van diverse EV van VW ID.3 tot Tesla, maar door gewoon deze simpele vraag te stellen aan het internet: (opm.: links niet ouder dan 1 jaar) Do electric cars lose charge when parked? Mijn google Chrome browser gaf me als bovenste link: Citaat:
Wat ik vooral al decennia ervaren heb en onthou is dit: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 mei 2023 om 08:09. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Batterijen.
We hebben het allemaal wel eens ondervonden dat batterijen van een auto rare sprongen kan maken. Soms verschiet je er van hoe lang een batterij meegaat. En soms verschiet je hoe snel ze leeg zijn. En evenveel keren lukt het opladen wel of is ze gewoon aan vernieuwing toe.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 10 mei 2023 om 08:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.734
|
![]() Aangezien mambo nog wat uitkronkelt en iets warrig bazelt over mogelijke simpele loodzuurbatterijen, nog een linkje over electrische wagens (en hun 2 batterijen.
De ZEER grote hoge-spanning-tractiebatterij en de kleine 12 Volt batterij voor verlichting, data, verbinding, enz... ) Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 mei 2023 om 08:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Tractiebatterij gaat ongeveer 5 a 6 jaar mee. Hier en daar een uitschieter.
Verreweg max 1500 keer opladen. That's it.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.734
|
![]() Citaat:
Je spreekt overigens je eigen tegen. 1.500 keer tot 400 km of 500 km rijbereik opladen = 600.000 km tot 750.000 km. ![]() Plofmotor ~300.000 km. That's it. ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 mei 2023 om 09:16. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() 1250 cyclusen x 220 werkende dagen per jaar = levensduur 5,5 jaar
Lithium ion verwacht men Wel Wat meer, maar dat moet nog uitkomen. En men probeert geen lithium te gebruiken eh. Tzal rap kapot zijn.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
![]() Home » Verleng de levensduur van de tractiebatterij van uw heftruck
Verleng de levensduur van de tractiebatterij van uw heftruck Download hier de pdf van deze blog LEVENSDUUR VERLENGEN VAN TRACTIEBATTERIJ IN HEFTRUCKS Batterijen in heftrucks lijken op de batterijen die je terugvindt in personenwagens, maar zijn een stuk groter en zwaarder. Een goed onderhoud verlengt de levensduur van de batterij, geeft meer capaciteit op de lange termijn en zorgt ervoor dat de kans op onverwachte herstelkosten daalt. Een uitgebreid onderhoud, herstelling of renovatie wordt best overgelaten aan een externe professional met de nodige ervaring en apparatuur om de klus te klaren. Maar met de onderstaande tips kan je het dagelijkse onderhoud wel zelf voor je rekening nemen. Veel succes! Aankoop Het is belangrijk om de batterij bij ontvangst goed te inspecteren. Ga na of er geen beschadigingen zijn aan de schil van de batterij en controleer het elektrolytpeil en de dichtheid van de eloktrolyt. Als de batterij niet meteen wordt gebruikt, laad je hem op en bewaar je hem op een droge en propere plek in het magazijn. Als de batterij voor een langere tijd gestockeerd wordt, laad je hem minstens een keer per maand op en controleer je het elektrolytpeil. Gebruik Batterij laden Zorg er steeds voor dat je tractiebatterij niet voor meer dan 80% van haar nominale capaciteit wordt ontladen. Het is belangrijk dat tijdens het laden de vuldoppen te allen tijde gesloten zijn. Plaats geen metalen voorwerpen op de batterij en zorg voor voldoende ventilatie wanneer je met de batterij werkt. Je laadt de batterij best onmiddellijk op nadat hij ontladen is zonder onnodige laadcycli in te lassen. Industriële batterijen kunnen doorgaans 1250 tot 1500 keer worden opgeladen. Dit houdt bijvoorbeeld in dat een onderneming die zijn batterij elke werkdag 1 x oplaadt, ongeveer 5 jaar over deze batterij zal beschikken. Iedere keer dat de batterij wordt opgeladen geldt als één beurt, zelfs als de batterij maar voor een heel korte duur wordt opgeladen en de batterij niet volledig opgeladen is. Door de batterijen iedere middagpauze op te laden terwijl dat nog niet nodig is, kan de levensduurte daarom met zelfs 50% tot 60 % afnemen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.734
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() En je lult maar verder complete onzin zonder enige bron. Men laadt zijn batterij niet elke werkdag volledig bij hé, een volledige cyclus is eigenlijk van 0%-10% naar 100%. Duurzaam opladen is meestal van 10% naar 80% voor NCM en NCA batterijen. De duurzamere LFP batterijen mag men ook tot 100% opladen, best wel direct nadien rijden, dat geldt voor alle die men tot 100% oplaadt (Bjorn Nyland doet zo zijn rijbereik testen, de Noorse NAF ook) Ondertussen halen ze 2.000 tot 3.000 volledige laadcyclussen, dat zijn geen halve laadcyclussen hé. Ik toon je een oude grafiek hoe het aantal cyclussen enorm stijgt als je maar gedeeltelijk laadt, onderaan in bijlage Citaat:
Trouwens ook Mercedes geeft op zijn grote batterij 10 jaar en 250.000 garantie. Blijkbaar is er een EU of VN-verplichting van minimum 8 jaar en 160.000 km, wslk wordt dat 2023 officieel ipv officieus. Citaat:
bron : https://www.meinauto.de/ratgeber/e-a...lt-werden-muss Veroudering door gebruik van de batterij De belangrijkste reden voor de veroudering van de batterij in elektrische auto's is echter de energiedoorvoer, d.w.z. de continue laad- en ontlaadcycli. Bij het laden en lossen komt veel warmte vrij. Het veroorzaakt een grote verscheidenheid aan mechanische en chemische reacties in de batterij. Uitzettingen en spanningen treden op in de elektroden, vooral aan de anode. Ze leiden tot volumeveranderingen, fijne scheurtjes en afzettingen, zoals een lithiumsluier (lithiumplating). De voorraden actief lithium nemen af met elke laadcyclus, terwijl de inactieve lithium toeneemt. Hoeveel laadcycli een lithium-ionbatterij kan doorstaan voordat de capaciteit abrupt daalt, kan worden beïnvloed door de celchemie: door de materialen van de elektrolyten en de actieve metalen van de elektroden. Hier geldt het principe: hoe hoger de levensduur, hoe duurder de batterij wordt. De batterijen in onze smartphones en notebooks zijn ontworpen voor ongeveer 300 tot 600 laadcycli. Volgens de garantie halen de lithium-ionbatterijen in elektrische auto's minimaal 500 tot 1.000 cycli; volgens de huidige status kunnen ze echter al 2.000 tot 3.000 volledige laadcycli aan. Alterung durch die Nutzung des Akkus Der Hauptgrund für die Alterung des Akkus von Elektroautos ist aber der Energiedurchsatz, sprich die fortlaufenden Be- und Entladezyklen. Bei Be- und Entladen entsteht viel Wärme. Sie ruft in der Batterie die unterschiedlichsten mechanischen und chemischen Reaktionen hervor. In den Elektroden kommt es etwa Ausdehnungen und Spannungen, insbesondere an der Anode. Sie führen zu Volumenänderungen, feinen Rissen und zu Ablagerungen, etwa zu einem Lithium-Schleier (Lithium-Plating). Die Vorräte an aktivem Lithium werden mit jedem Ladezyklus weniger, das inaktive Lithium nimmt hingegen zu. Wie viele Ladezyklen ein Lithium-Ionen-Akku verträgt, ehe die Kapazität abrupt abfällt, kann über die Zellchemie beeinflusst werden: über die Materialien der Elektrolyten und die Aktivmetalle der Elektroden. Dabei gilt der Grundsatz: Je höher die Zyklenlebensdauer umso teurer wird die Batterie. Die Akkus in unseren Smartphones und Notebooks sind auf rund 300 bis 600 Ladezyklen ausgelegt. Die Lithium-Ionen-Batterien in E-Autos schaffen laut Garantie mindestens 500 bis 1.000 Zyklen; nach derzeitigem Stand verkraften sie aber bereits 2.000 bis 3.000 volle Ladezyklen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 mei 2023 om 13:20. |
||||||
![]() |
![]() |