Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 augustus 2023, 09:35   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.388
Standaard Welke auto’s kopen particulieren in België?

Benzineauto’s.
Bijna geen EV’s of zelfs hybrides. En dat is geen verrassing. Te duur en beperkt rijbereik/lang oplaadtijd.
De EV’s die we zien zijn hoofdzakelijk salariswagens.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230809_96765835

Citaat:
De populairste bedrijfswagens van dit moment zijn bijna allemaal luxueuze “stekkerauto’s”. Maar als we hem zelf moeten kopen, zien we iets helemaal anders. “Er is een enorme kloof aan het ontstaan.”

Allemaal elektrisch en allemaal redelijk “dikke bakken”: als je de top vijf bekijkt van de populairste bedrijfswagens bij leasingbedrijf Arval, dat 100.000 leasingauto’s in portefeuille heeft, dan is het duidelijk dat elektrische wagens aan het doorbreken zijn.

“Bij bedrijfswagens zeker”, zegt Yves Ceurstemont van Arval. “De top vijf van bestelde modellen bij ons dit jaar bestaat uit één plug-in hybride, de BMW X1, en dan vier volledig elektrische wagens, met onder meer de Tesla Y en de Volkswagen iD.4.”

Wat opvalt: dat zijn auto’s die de “gewone mens” die het zonder bedrijfswagen moet stellen, niet koopt. Een iD.4 of Tesla Y heb je niet voor minder dan 46.000 euro. Leg daar de populairste auto’s bij particulieren naast, met vooral Dacia’s en bijvoorbeeld ook de Toyota Yaris, en je ziet een immens verschil.


De meest populaire bij de gewone mens blijken ook de ‘betaalbare’ auto’s te zijn. Prijsklasse 20.000-30.000€.
__________________
“Toen ze (Sihame El Khaouakibi) over haar werk vertelde, wist ik meteen: dit hebben we ook in Brussel nodig,” zei Jambon daarover.
https://www.bruzz.be/analyse/mist-ro...jft-2021-04-13

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 10 augustus 2023 om 09:37.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2023, 11:03   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Benzineauto’s.
Bijna geen EV’s of zelfs hybrides. En dat is geen verrassing. Te duur en beperkt rijbereik/lang oplaadtijd.
De EV’s die we zien zijn hoofdzakelijk salariswagens.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230809_96765835





De meest populaire bij de gewone mens blijken ook de ‘betaalbare’ auto’s te zijn. Prijsklasse 20.000-30.000€.
Ik sta al een tijdje in de keuring te wachten.
Als ik de autos zo zie, zijn er maar weinig "gewone mensen". 1 op 5.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 augustus 2023 om 11:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2023, 11:23   #3
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.691
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Benzineauto’s.
Bijna geen EV’s of zelfs hybrides. En dat is geen verrassing. Te duur en beperkt rijbereik/lang oplaadtijd.
De EV’s die we zien zijn hoofdzakelijk salariswagens.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230809_96765835



De meest populaire bij de gewone mens blijken ook de ‘betaalbare’ auto’s te zijn. Prijsklasse 20.000-30.000€.
In het artikel hebben ze het enkel over bedrijfswagens niet over salariswagens alhoewel voor die ook wel elektrisch gekozen zal worden, alleen al voor de vrijstelling van BIV en verkeersbelasting.

De enige reden dat bedrijven/werkgevers nu massaal voor elektrische bedrijfswagens kiezen is indirecte dwang omdat het fiscaal voordeel voor brandstofwagens werd afgeschaft én ook nog eens met besparingen door vrijstelling van BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting.... daarvoor kunnen bedrijven toch al eens een efforke doen door de werknemers een luxueuze “stekkerauto" cadoo te doen die de gewone mens niet kan betalen.

Alleen daarom worden bedrijfswagens/salariswagens "groener", niet voor het milieu, niet tegen de co2-uitstoot, niet voor het klimaat, niet om de planeet te redden maar voor de centen.
Bedrijven staan er blijkbaar niet bij stil welke problemen bevkes zullen veroorzaken in coördinatie, organisatie en plannen van klantenbezoeken met bevkes voor beroepsdoeleinden, door tijdverlies voor opladen door beperkt rijbereik, door misbruik door de kantjes ervan af te kunnen lopen met geveinsde platte batterijen, met ontevreden klanten door gemiste afspraken enz....

En wacht maar, eens er genoeg bevkes rondrijden dan verzint de politiek wel allerlei manieren om de bev-koe te kunnen melken, net zoals ze dat deden met de diesel maar nu met de drogreden van elektriciteitschaarste door bevkes.
Bedrijven snijden in eigen vel door nu te gaan voor de vrijstellingen die ongetwijfeld nog zullen afgeschaft worden wegens discriminatie van brandstofwagens.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2023, 11:27   #4
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.839
Standaard

Tesla = Slechte wagen.


Die scores zijn bepaald niet best. Tesla noteert 257 gebreken per 100 auto's en Polestar zelfs 313 stuks. Daarmee zouden Tesla en Polestar de twee grote verliezers van dit onderzoek zijn. Polestar is, zoals we kunnen lezen, ook een slechte wagen. Beide merken kennen veel gebreken. Tenminste, volgens dit blad.
(Autoweek)

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 augustus 2023 om 11:47.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2023, 11:50   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Tesla = Slechte wagen.


Die scores zijn bepaald niet best. Tesla noteert 257 gebreken per 100 auto's en Polestar zelfs 313 stuks. Daarmee zouden Tesla en Polestar de twee grote verliezers van dit onderzoek zijn. Polestar is, zoals we kunnen lezen, ook een slechte wagen. Beide merken kennen veel gebreken. Tenminste, volgens dit blad.
(Autoweek)
Tesla heeft met grote voorsprong de trouwste klanten, bron:
https://www.autointernationaal.nl/20...uwste-klanten/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2023, 12:10   #6
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.661
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Benzineauto’s.
Bijna geen EV’s of zelfs hybrides. En dat is geen verrassing. Te duur en beperkt rijbereik/lang oplaadtijd.
De EV’s die we zien zijn hoofdzakelijk salariswagens.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230809_96765835





De meest populaire bij de gewone mens blijken ook de ‘betaalbare’ auto’s te zijn. Prijsklasse 20.000-30.000€.
Dat is ook hetgeen een doorsnee mens hem nog kan permiteren. Bovendien zijn die kwalitatief ook zeker niet slecht. Die Yaris bvb is een van de verstandigste keuzes die je kan maken. Dat is ook zo voor de Dacia's die op jaren Renault technologie steunen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2023, 12:14   #7
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dat is ook hetgeen een doorsnee mens hem nog kan permiteren. Bovendien zijn die kwalitatief ook zeker niet slecht. Die Yaris bvb is een van de verstandigste keuzes die je kan maken. Dat is ook zo voor de Dacia's die op jaren Renault technologie steunen.
Dacia zal dezelfde weg opgaan als Skoda en Hyundai: van ‘goedkope’ betrouwbare auto tot middenklassewagen. Wacht maar, binnen 5 jaar zitten die ook in een hogere prijsklasse.
__________________
“Toen ze (Sihame El Khaouakibi) over haar werk vertelde, wist ik meteen: dit hebben we ook in Brussel nodig,” zei Jambon daarover.
https://www.bruzz.be/analyse/mist-ro...jft-2021-04-13
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2023, 12:18   #8
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.661
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dacia zal dezelfde weg opgaan als Skoda en Hyundai: van ‘goedkope’ betrouwbare auto tot middenklassewagen. Wacht maar, binnen 5 jaar zitten die ook in een hogere prijsklasse.
Ja als die doorontwikkeld worden tot zal dat zeker zo zijn.

In heel die historie moet ge u ook maar eens voorstellen hoe dat tegenwoordig bij merken dealers moet zijn.

Daar stoppen ze gewoon met ne camion , laden daar een hoop auto's af en , verkoop die maar he, (anders concesie kwijt)

Als daar dan 95 % electrische voituren opstaan die geen hond wil, (behalve dan bedrijven) zijt ge ferm gekloot.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2023, 12:49   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.264
Standaard

Een bepaald merk heeft zeker geen (echte) dealers.

En dat zal niet de eerste zijn, er zullen er nog volgen:

Citaat:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/be...op-volvo-tesla

De autodealer zoals we die nu kennen verdwijnt: 'Verdienmodel staat onder druk'

Steeds meer automakers willen, net als Tesla, hun auto's direct online aan de klant verkopen. En de auto van de toekomst is ook nog eens elektrisch, wat minder onderhoud vergt. Een worsteling voor autodealers. "Er blijven straks maar 100 a 150 dealers over."

Automaker Volvo kondigde deze week aan het helemaal anders te gaan doen: de verkoop van auto's gaat in de toekomst online plaats vinden. Wie een elektrische auto wil kopen gaat niet per se meer naar de dealer, maar bestelt er gewoon een online.

Volvo is niet de enige, ook Volkswagen zet stappen richting zo'n 'Tesla-model'. Niet de dealer, maar de fabrikant schakelt direct met de klant. Daarmee pakt de fabrikant feitelijk een deel van het verdienmodel van de autodealer af.

Verdienmodel onderuit

Fabrikant en dealer blijven elkaar namelijk nodig hebben, ook in het Tesla-model. Zelfs als je als consument een auto direct van de fabrikant koopt, moet je je oude auto ergens in kunnen ruilen. En veel mensen zullen toch nog even een proefrit willen maken.

Maar toch: in zo'n nieuw model zou de autodealer wel een deel van zijn huidige rol en inkomsten in moeten inleveren. "Dealers zien een deel van hun verdienmodel onderuit gaan", aldus Dickmann.

Minder onderhoud

En dat is niet de enige uitdaging waar de dealers voor staan. De ene na de andere fabrikant maakt bekend binnen afzienbare tijd alleen nog maar elektrische auto's op de markt te zullen brengen.

Die elektrische auto's hebben veel minder onderhoud nodig. Onderhoud dat veelal door dealers wordt gedaan. Daarmee verdwijnt nog een deel van het verdienmodel van de autodealer.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 augustus 2023 om 12:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2023, 13:06   #10
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Benzineauto’s.
Bijna geen EV’s of zelfs hybrides. En dat is geen verrassing. Te duur en beperkt rijbereik/lang oplaadtijd.
De EV’s die we zien zijn hoofdzakelijk salariswagens.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230809_96765835





De meest populaire bij de gewone mens blijken ook de ‘betaalbare’ auto’s te zijn. Prijsklasse 20.000-30.000€.
Volgende week wordt mijn nieuwe VW-Golf geleverd, met "plofmotor". Als 86-jarige die per jaar zeer weinig km rijdt heb ik volstrekt geen zin electro te rijden.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2023, 13:07   #11
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.661
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een bepaald merk heeft zeker geen (echte) dealers.

En dat zal niet de eerste zijn, er zullen er nog volgen:
Ja dat zien we gebeuren maar nu is de vraag,

wie gaat het onderhoud doen, ook uw electrische voiture heeft bewegende delen en mechaniek die af en toe wel eens onderhoud nodig heeft.

of bij wie ga je klagen als je de deur van uw Tesla niet meer openkrijgt, of de computer says no in uw Polestar etc... etc...

Persoonlijk ga ik bij een kleine garagist, geen grote schreeuwerige dealership nee die mannen zijn bezig met auto's verkopen en onderhouden. Ze kennen er ook iets van.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2023, 13:15   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ja dat zien we gebeuren maar nu is de vraag,

wie gaat het onderhoud doen, ook uw electrische voiture heeft bewegende delen en mechaniek die af en toe wel eens onderhoud nodig heeft.
Het servicenter doet dat. Je hebt de showrooms met of zonder servicecenter. Geen dealers.

Citaat:
of bij wie ga je klagen als je de deur van uw Tesla niet meer openkrijgt, of de computer says no in uw Polestar etc... etc...
Idem, of gewoon een softe of harde reset uitvoeren, of software-update regelt dat wel. Zoals bij je smartphone hé, gewoon eens heropstarten.
Staat zeker in de handleiding: https://tesla360.nl/tesla-resetten-z...-je-problemen/

De deur doe je mechanisch open hé grapjas.

Citaat:
Persoonlijk ga ik bij een kleine garagist, geen grote schreeuwerige dealership nee die mannen zijn bezig met auto's verkopen en onderhouden. Ze kennen er ook iets van.
Uitstervend ras zou ik zeggen.
Mijn oude BMW laat ik ook al sinds 1995 onderhouden in een 2-man garage. Die baas is ondertussen gepensioneerd maar doet nog verder.

Voor te diepgaande herstellingen laat ik onderweg doen op een reisje naar Oostenrijk. (buurt München)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 augustus 2023 om 13:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2023, 14:06   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.264
Standaard

De cijfers, directe link Febiac:

https://www.febiac.be/public/pressre...D=1484&lang=NL
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2023, 14:12   #14
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ja dat zien we gebeuren maar nu is de vraag,

wie gaat het onderhoud doen, ook uw electrische voiture heeft bewegende delen en mechaniek die af en toe wel eens onderhoud nodig heeft.

of bij wie ga je klagen als je de deur van uw Tesla niet meer openkrijgt, of de computer says no in uw Polestar etc... etc...

Persoonlijk ga ik bij een kleine garagist, geen grote schreeuwerige dealership nee die mannen zijn bezig met auto's verkopen en onderhouden. Ze kennen er ook iets van.
Voor het ‘gewone onderhoud’ (olie wisselen, banden, remschijven,…) is dat inderdaad geen probleem. Voor software updates, elektronische problemen, vervangingsonderdelen etc moet je met een recente wagen wel bij een officiële dealer zijn.
__________________
“Toen ze (Sihame El Khaouakibi) over haar werk vertelde, wist ik meteen: dit hebben we ook in Brussel nodig,” zei Jambon daarover.
https://www.bruzz.be/analyse/mist-ro...jft-2021-04-13

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 10 augustus 2023 om 14:12.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2023, 16:36   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.626
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tesla heeft met grote voorsprong de trouwste klanten, bron:
https://www.autointernationaal.nl/20...uwste-klanten/
Kiesvee, wat wil je.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2023, 17:53   #16
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Kiesvee, wat wil je.
Idd, kiezen doen ze.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 augustus 2023 om 17:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2023, 17:59   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.626
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd, kiezen doen ze.
We zien wat de keuze is. In deze draad is de keuze duidelijk "als een ander betaald, doe maar duur".
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2023, 18:00   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
We zien wat de keuze is. In deze draad is de keuze duidelijk "als een ander betaald, doe maar duur".
Hoe zou je zelf zijn?

Naja wat is duur, de totale kost zal goedkoper zijn vanaf middenklassewagen.

Citaat:
https://www.tijd.be/netto/analyse/mo.../10458812.html

06 april 2023 02:00

Elektrische wagens zijn gemiddeld goedkoper dan auto’s met een verbrandingsmotor, als je de gebruikskosten meerekent. Dat blijkt uit simulaties van het verkeersinstituut Vias. Maar die conclusie geldt niet voor kleinere elektrische wagens voor het brede publiek.

DE ESSENTIE

Het verkeersinstituut Vias publiceerde een studie over de overstap naar elektrisch rijden.

De hoge aankoopprijs van e-auto's schrikt particulieren nog af, maar ze vinden wel ingang bij bedrijven. Elektrische wagens zijn over hun levensduur gemiddeld goedkoper dan benzine- en dieselwagens.

Die conclusie geldt niet voor kleinere elektrische auto's.

De fluctuerende elektriciteitsprijzen kunnen het voordeel voor e-auto's snel tenietdoen.

Een nieuwe studie van het verkeersinstituut Vias suggereert dat de waarheid in het midden ligt.

Over alle segmenten heen - van kleine voertuigen tot grote SUV’s - zijn elektrische voertuigen momenteel op basis van de TCO de goedkoopste optie. De gemiddelde kosten van een e-auto bedragen 69.290 euro. Dat is nipt minder dan de 71.547 en 71.361 euro voor respectievelijk diesel- en benzinewagens.

De studie gaat uit van een levensduur voor de auto van negen jaar - het huidige gemiddelde in het Belgische wagenpark - en een totale afgelegde afstand van 135.000 kilometers.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 augustus 2023 om 18:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2023, 18:07   #19
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.626
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hoe zou je zelf zijn?
Geinig dat je dat vermeld.

Ik had die keuze.

Ik heb mijn huidige werkgever minder grip op mijn eigen leven gegeven.

Mijn , nu wat minder jonge benzine, Duitse monovolume wagen, was toen ik begon bij mijn huidige werkgever al van mij. Mijn Dokker -smijt en werk wagen- ook. Waarom zou ik een 3de wagen willen in ruil voor een stukje bruto loon? Om op papier meer inkomen te hebben? Maar als ik beslis bij een andere werkgever aan de slag te gaan.... Auto inleveren? Of plots de volle mep mogen betalen?
Neen, geef mijn portie maar aan fikkie. Ik zorg voor mijn eigen mobiliteit, dat geef ik niet uit handen.

Hoe weet ik dat..... Awel, 20 jaar geleden ervaringsdeskundige geworden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2023, 18:10   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Geinig dat je dat vermeld.

Ik had die keuze.

Ik heb mijn huidige werkgever minder grip op mijn eigen leven gegeven.

Mijn , nu wat minder jonge benzine, Duitse monovolume wagen, was toen ik begon bij mijn huidige werkgever al van mij. Mijn Dokker -smijt en werk wagen- ook. Waarom zou ik een 3de wagen willen in ruil voor een stukje bruto loon? Om op papier meer inkomen te hebben? Maar als ik beslis bij een andere werkgever aan de slag te gaan.... Auto inleveren? Of plots de volle mep mogen betalen?
Neen, geef mijn portie maar aan fikkie. Ik zorg voor mijn eigen mobiliteit, dat geef ik niet uit handen.

Hoe weet ik dat..... Awel, 20 jaar geleden ervaringsdeskundige geworden.
Awel, ik geef je groot gelijk.

Ik neem ook aan dat minder loon later ook minder pensioen oplevert, toch bij "normale" lonen.

Citaat:
https://www.tijd.be/netto/analyse/pe.../10291811.html

Een bedrijfswagen levert dus geen extra pensioen op. ‘Integendeel, een werknemer met een loon van 3.000 euro per maand en een bedrijfswagen zal minder wettelijk pensioen opbouwen dan zijn collega met een vast loon van 3.500 euro per maand zonder bedrijfswagen’, berekent Geert Vermeir van hr-dienstverlener SD Worx.

‘Dat veronderstelt wel dat het brutojaarloon van de werknemer lager is dan het loonplafond voor de berekening van het wettelijk pensioen. Dat plafond bedraagt 60.026,75 euro voor het loopbaanjaar 2020’, zegt Pieter Gillemon, pensioenexpert bij consultant PwC. ‘Is het brutojaarloon (met daarbovenop de bedrijfswagen) van de werknemer hoger dan het loonplafond, dan heeft de keuze tussen extra loon of bedrijfswagen geen impact op het wettelijk pensioen.’
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 augustus 2023 om 18:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be