Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 januari 2022, 12:36   #61
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.990
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nee dat heb jij al gedaan.
Met een brandstoftank te vergelijken met een batterijpack.
Ik heb alleen energiedichtheid in perspectief gebracht.
Citaat:
Hoe ver kom je met een 8 liter brandstoftank?
Ongeveer 300 km.
Met een 7 kg aan accu toch , als ik echt hard mee trap, 200 km.
Citaat:
Ze varen ermee.
Voornamelijk oorlogsschepen en wat Sovjet ijsbrekers.
Citaat:
En rijden zat er toch niet in (1957). Men had namelijk overal het zwarte goud gevonden.
Daar hebben er veel nu wel spijt van.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 28 januari 2022 om 12:36.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2022, 23:56   #62
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat bericht is bijna 2 jaar oud.
Prima. Dus dan moet het intussen zich al bewezen hebben. Waar wordt het inmiddels zo al overal ingezet???? Heb je al iets vernomen van het succesverhaal?

Ik heb vandaag een gesprek gehad met een vriend die een pak jonger is dan ik en die nog volop vliegt en zich in de middens van de vliegclubs beweegt. Ik kan u nu al mee geven dat er daar zo goed als niemand staat te trappelen om met zo een elektrisch aangedreven spel de lucht in te gaan hoor.

Ik vlieg zelf niet meer wegens gebrek een medische goedkeuring maar mij krijgen ze niet in zo een ding, geloof me. Als daar iets fout in gaat en dat ding gaat in de fik ben je compleet kansloos. Dat wordt op, minder dan 1 minuut, verticaal naar beneden. Ik begrijp zelfs niet dat ze zoiets een luchtvaardigheidsattest afleveren. Dat is gewoonweg misdadig.

Laatst gewijzigd door Garry : 29 januari 2022 om 00:15.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2022, 00:08   #63
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ongeveer 300 km.
Niet met een auto van 1800 kg die het equivalent van 80 kWh als brandstoftankinhoud heeft.

Als je het toch over energiedichtheid had.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 januari 2022 om 00:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2022, 00:21   #64
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Niet met een auto van 1800 kg die het equivalent van 80 kWh als brandstoftankinhoud heeft.

Als je het toch over energiedichtheid had.
Als ik kan helpen. Mijn C5 is 200 pk en mijn verbruik ligt om en bij de 5 l/100km diesel, rustig rijden hé. Met een 1800 kg wegende caravan er achteraan wordt dat wel een pak meer.

Laatst gewijzigd door Garry : 29 januari 2022 om 00:22.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2022, 09:50   #65
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.990
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Niet met een auto van 1800 kg die het equivalent van 80 kWh als brandstoftankinhoud heeft.
Ik heb nergens gesproken over een auto.
Maar mits wat zorgvuldig rijden kan mijn monovolume toch een mooie 160 km halen met 8 liter. (waarvan zo'n 5 liter omgezet wordt in warmte)

Citaat:
Als je het toch over energiedichtheid had.
Zeker, want dat is het hele eieren eten.

Natuurlijk, de hele "milieu" en energieproblematiek is gemakkelijk op te lossen. Verbied het kiesvee nog privé gemotoriseerd transport te gebruiken.
Dan komt er meer lithium vrij voor elektriciteitsopslag ter stabilisatie van het volledig hernieuwbaar bevoorrade net.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2022, 10:32   #66
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Gaan ze toch voor Lithium-Lucht batterijen?
Daar zijn ze al heel lang mee bezig (2009, uitdaging Li-Air), de recentere studies die dit publiceren vind je bovenaan, ff 1.967 stuks...:
Citaat:
Cited By This article is cited by 1967 publications:

https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acsami.1c22261

Ammonium Ionic Liquid-Functionalized Phenothiazine as a New Redox Mediator for High Chemical Stability on the Anode Surface in Lithium–Air Batteries

Yeowon Yoon, Seoyoon Shin, and Moo Whan Shin*

Cite this: ACS Appl. Mater. Interfaces 2022, 14, 3, 4220–4229
Publication Date: January 10, 2022
Doorbraak in Japan nu? Want deze referte is nog recenter.

Citaat:
https://www.sciencedaily.com/release...%20temperature

Development of a lithium-air battery with an energy density over 500 wh/kg
One of the world’s highest energy densities achieved

Date:
January 20, 2022

Source:
National Institute for Materials Science, Japan

Summary:
Researchers have developed a lithium-air battery with an energy density over 500Wh/kg -- significantly higher than currently lithium ion batteries. The research team then confirmed that this battery can be charged and discharged at room temperature. In addition, the team found that the battery developed by the team shows the highest energy densities and best cycle life performances ever achieved. These results signify a major step toward the practical use of lithium-air batteries.

NIMS and Softbank Corp. have developed a lithium-air battery with an energy density over 500Wh/kg -- significantly higher than currently lithium ion batteries. The research team then confirmed that this battery can be charged and discharged at room temperature. In addition, the team found that the battery developed by the team shows the highest energy densities and best cycle life performances ever achieved. These results signify a major step toward the practical use of lithium-air batteries.
Van aantal gehaalde laadcyclussen lees ik niets, verder zoeken bij NIMS zeker?

Lithium-Air kan kan in theorie meer dan 11.000 Wh/kg halen: (ik citeer enkel maar uit wikipedia, en hun referenties)

Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-luchtbatterij

Techniek

Het grootste potentiële voordeel van Li-air-technologie is de grote energiedichtheid, een maat voor de hoeveelheid energie die bewaard kan worden voor een bepaalde massa. Een lithium-luchtbatterij kan theoretisch een energiedichtheid behalen van 12 kWh/kg, vergelijkbaar met traditionele benzine (13 kWh/kg). Door de zuurstof uit de lucht te gebruiken en niet de oxidator in de batterij te huisvesten, kan deze dichtheid behaald worden.

De techniek vereist significant onderzoek in een aantal domeinen voordat een commerciële toepassing mogelijk is. Er zijn vier mogelijke benaderingen die nagestreefd worden:

Aprotisch
Waterig
Solid state
Gemengd aprotisch/waterig
Lithium-batterijen hebben aanzienlijke aandacht gekregen over de afgelopen 40 jaar. De eerste, commerciële lithium-cellen verschenen 20 jaar geleden. Lithium-batterijen bieden hoge prestaties vanwege de hoge specifieke energiedichtheid. De nominale spanning per cel van een Li-air-batterij bedraagt 2,91 V.

Tekortkomingen
Verouderd Dit artikel bevat verouderde informatie en zou bijgewerkt moeten worden. U wordt uitgenodigd om dit artikel bij te werken.


Anno 2014 hebben lithium-air-batterijen volgende tekortkomingen:

Relatief weinig herlaadcycli
Lange herlaadtijden
Niet stabiel en daardoor niet veilig[1] (lithium-ionbatterijen zijn ook niet stabiel, maar het risico is veel kleiner)[1]
Deze problemen worden wellicht in de toekomst opgelost om de commerciële toepassing van deze technologie mogelijk te maken.[2]
https://en.wikipedia.org/wiki/Lithiu...%93air_battery
https://de.wikipedia.org/wiki/Lithium-Luft-Akkumulator

Het wordt tijd dat de wikipedias eens mogen ververst worden met nieuwe stappen bij Li-Air.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 januari 2022 om 11:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2022, 11:10   #67
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Van aantal gehaalde laadcyclussen lees ik niets, verder zoeken bij NIMS zeker?
Vals alarm, ze blijken 10 cyclussen ofzo gehaald te hebben.

Het is meer de zoveelste aanbeveling in de rij...

Citaat:
https://www.greencarcongress.com/202...0124-nims.html

Comments

yoatmon

Same procedure as every time:
1) claims
2) tests below claims
3) lame excuses

Posted by: yoatmon | 24 January 2022 at 03:08 AM

Gary Scott
~10 cycles...woo hoo, we're almost in production!

Posted by: Gary Scott | 24 January 2022 at 07:37 AM
Naja elk stapje telt.

Laatst gewijzigd door Micele : 29 januari 2022 om 11:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2022, 13:58   #68
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Lithium-Air kan kan in theorie meer dan 11.000 Wh/kg halen
Er is wel een grote 'maar', waardoor je dit soort batterijen niet echt wenst in de luchtvaart:

De batterij neemt ontzettend in gewicht (en volume) toe bij ontlading. Ieder lithiumatoom (7 g/mol) reageert met een zuurstofatoom (16 g/mol) uit de omgevingslucht (2 Li + O2 -> Li2O2). Wanneer de batterij ontladen is, is deze bijna 2,5 keer in gewicht toegenomen. Niet handig als je vliegtuig een paar 10-tal tonnen zwaarder wordt tijdens de vlucht, en dit los van het probleem dat waterdamp in de lucht kan reageren met metallisch lithium...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2022, 18:42   #69
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.990
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Gewoon een vraag. Soortelijke weerstand van LiO2?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2022, 09:19   #70
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard De lithium-vallei van Europa

Tot spijt van wie het benijdt. (de milieu-zuurpruimen )

Europa's grootste lithiumbron bevindt zich in het Duitse deel van de boven-Rijn, dat zich uitstrekt over de twee staten Baden-Württemberg en Rheinland-Pfalz, vertaal ik...

En ze gaan er serieus aan moeten beginnen, 5 jaar contract getekend met LG Energy Solutions.

LG Energy sloot verleden jaar ook een 6 jaar contract met Sigma Lithium in Canada. Maar deze keer is het echt midden in Europa.

Citaat:

LG Energy Solution signs first European lithium off-take deal with Vulcan’s ‘Zero Carbon Lithium’ project

By Andy Colthorpe January 31, 2022

LG Energy Solution signed a six-year deal with another net zero lithium producer, Sigma, last year. Image: Sigma Lithium.

LG Energy Solution has signed a five-year supply deal for lithium hydroxide from Germany-headquartered Vulcan Energy Resources, which aims to establish carbon emissions-free extraction facilities.

This marks the first time LG Energy Solution has signed a supply agreement with an Europe-based lithium producer, the company said in a release sent to Energy-Storage.news today. The five-year deal for 41,000 to 50,000 metric tonnes of battery grade lithium chemicals has an option to be extended for a further five years.

As reported by Energy-Storage.news in July 2020, Vulcan Energy Resources wants to combine geothermal renewable energy with Europe’s largest lithium resource, in the Upper Rhine Rift region of Germany, at its project, ‘Zero Carbon Lithium’.

The startup intends to pump lithium-rich brine to surface level and then use the renewable heat to extract the metal. Excess renewable energy could be fed back into the grid. The project is being supported by investors including EIT InnoEnergy, the European Institute of Innovation & Technology’s accelerator programme backed by the European Union (EU).

LG Energy Solution and Vulcan signed a binding term sheet last July and their newly signed off-take agreement is awaiting the execution of a Definitive Agreement. It remains conditional on Vulcan securing project finance, constructing and commissioning its plants and meeting product specifications within an agreed timeframe.

Commercial supply will commence from the beginning of 2025.

One the other side of the Atlantic, developer Controlled Thermal Resources (CTR) is building a geothermal brine lithium extraction facility in California’s highly-saline Salton Sea. CTR’s Hell’s Kitchen Lithium and Power project will be the Salton Sea’s first new geothermal plant in over a decade.

The first 50MW of geothermal power is expected to come online at Hell’s Kitchen in late 2023 and around 20,000 tonnes of lithium hydroxide will be produced in 2024, according to CTR.

The announcement with Vulcan Energy Resources is likely to cover demand for electric vehicle (EV) batteries, with LG Energy Solution pointing out lithium hydroxide’s usefulness in pairing with nickel in the anodes of high density batteries of the type used in EVs.

The news follows the battery storage company floating its IPO earlier this month, raising US$10.8 billion in what was reported by Reuters news agency to be South Korea’s biggest IPO to date. As reported by Energy-Storage.news, the company plans to use proceeds to grow its manufacturing capacity significantly in Europe, the Americas and Asia.

It also follows LG Energy Solution brokering a number of materials off-take deals with an emphasis on ESG: in December together with LG Chem, the company invested in lithium battery recycler Li-Cycle in addition to signing a deal for recycled nickel.

In October LG Energy Solution signed a six-year lithium deal for up to 100,000 tonnes per year with another startup, Canada-headquartered Sigma Lithium, which wants to achieve net zero emissions status by 2024 from its lithium concentrate facility in Brazil.

At that time, Sean Shaw, supply chain expert with industry consultancy Clean Energy Associates told Energy-Storage.news that the Sigma Lithium deal held significance for the wider industry on three major fronts: in terms of its magnitude, in terms of consolidation of lithium supply by a major energy storage vendor and for its focus on sustainability.

In a comment today, LG Energy Solution procurement department senior VP Dong Soo Kim said the company is aiming to diversify its supply chain and “strengthen its competitiveness in the ESG sector,” through the deal with Vulcan.

“LGES promises to solidify and broaden its steady supply of raw materials in case of potential supply disruptions,” Dong Soo Kim said.
Vulcan Energy Resources, - een Duits-Australisch bedrijf - heeft ook zijn HK in D (Karlsruhe), heeft al talrijke extra ontginningsvergunningen binnengehaald:
Citaat:
https://www.mining.com/web/vulcan-ge...es-in-germany/

Vulcan gets five more exploration licences in Germany

Reuters | January 3, 2022 | 10:40 pm Battery Metals Europe Lithium


Insheim, site of Vulcan’s lithium extraction project in Germany. Credit: Wikipedia

Lithium developer Vulcan Energy Resources, which has supply deals with carmakers Volkswagen, Stellantis and Renault, has received five new exploration licences for geothermal energy and lithium in Germany.

The licences in the Upper Rhine Valley cover 325 square kilometres and increase Vulcan’s granted licence area to more than 1,000 square kilometres.

The German-Australian company aims to start commercial production of lithium by 2024 and is banking on a surge in demand for the raw material that is used in batteries for electric vehicles.

“Our core mission is to build shareholder value and have a materially decarbonising effect on the lithium supply chain for battery electric vehicles, and in energy production in Europe,” said Horst Kreuter, managing director of Vulcan Energie Ressourcen Germany.

Geothermal lithium from the Upper Rhine Valley along the French-German border has also attracted interest from other companies.
https://www.energy-storage.news/lg-e...thium-project/
Hoe korter de bron van het lithium bij de (Europese) batterijfabrieken hoe beter voor het milieu.

De Duitse media is ook tevreden, en ziet Duitsland al als een van de grootste Lithiumproducenten van de wereld: (ggl-vertaler)
Citaat:
https://www.handelsblatt.com/unterne...eBilFdIn95-ap5
Unter dem Rhein liegt Europas größtes Lithium-Vorkommen


De schat is diep onder de grond verborgen in het zuidwesten van Duitsland. Geen goud, geen edelstenen: Europa's grootste lithiumbron bevindt zich in de zogenaamde Bovenrijn Graben, een 300 kilometer lange en tot 40 kilometer brede vlakte tussen Frankfurt en Bazel.

Tienduizenden tonnen van het metaal zijn begraven onder het oppervlak in het zoute thermale water. "Studies hebben aangetoond dat alleen al 30 procent van dit gebied Duitsland op de derde plaats van lithiumproducenten wereldwijd zou zetten", zegt geoloog Horst Kreuter in een interview met Handelsblatt. "En daar kunnen we als een van de grootste klanten in Europa wel wat mee."

Kreuter is de algemeen directeur van Vulcan Energie, gevestigd in Karlsruhe. De start-up wil de lithiumschat ophalen. De eerste proeffabriek zou tegen het einde van het jaar moeten staan en de productie moet over drie jaar beginnen. Als het project slaagt, zou Duitsland ineens een van de grootste lithiumproducenten ter wereld worden.

Gelingt das Vorhaben, würde Deutschland auf einen Schlag zu einem der größten Lithium-Produzenten der Welt werden
.
En in Noorwegen (logisch) komt ook een grote batterijen-recylingfabriek:

Citaat:
Recycler Li-Cycle opening Norway plant

In related news, Li-Cycle has formed a joint venture (JV) to construct a commercial lithium-ion battery recycling facility in Norway, northern Europe.

Demand stems largely from the country’s already-booming EV market and a government commitment to phasing out internal combustion engine car sales by April this year, Li-Cycle said.

Li-Cycle, which listed on the New York Stock Exchange (NYSE) last year, has partnered with two Norwegian companies in its JV: battery manufacturing startup Morrow Batteries, and ECO STOR, an energy storage system manufacturer which uses second-life EV batteries to create residential, industrial and grid-scale battery energy storage systems (BESS).

Expected to be operational in early 2023, it will be Li-Cycle’s first facility outside North America and would be capable of processing 10,000 tonnes of batteries annually, including manufacturing scrap, EV batteries and BESS.

The recycler operates ‘Hub’ and ‘Spoke’ facilities, with Spokes creating the ‘black mass’ intermediate product from end-of-life batteries and scrap, and Hubs then creating new battery grade materials from that black mass.

The Norway plant will be a Spoke. Li-Cycle also said last week that it will build its sixth North American Spoke plant in Ohio, on the site of a battery gigafactory under construction by Ultim Cells, itself a JV between carmaker General Motors (GM) and LG Energy Solutions.

By 2025, Li-Cycle aims to have at least 100,000 tonnes, or about 20GWh, of lithium battery equivalent processing Spoke facilities and 220,000 tonnes of Hub processing capacity, around 44GWh, worldwide.

In reporting its results for the financial year ending 31 October 2021, the company said its revenues for the full year were US$7.4 million, an 831% jump from its 2020 fiscal year. The company was pre-revenue prior to 2020 when its commercial operations began.

Earlier this month, another recycling specialist, Battery Resourcers, said it will open North America’s largest single-site lithium battery recycling plant this August. The company, which has changed its name and brand to Ascend Elements since that announcement, will open the plant in Georgia, US.
De lithiumprijzen stabilizeren terug heb ik zo een gevoel...

Li Cycle is uit Canada:
https://www.forbes.com/sites/jimvino...h=1b61980844f4

Laatst gewijzigd door Micele : 1 februari 2022 om 09:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2022, 09:57   #71
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

vervolg, wat meer over de Li-ontginningstechniek in Duitsland: https://businessam.be/duitse-ondergr...ijen-voorzien/

Laatst gewijzigd door Micele : 1 februari 2022 om 10:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2023, 06:44   #72
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.681
Standaard

In de Molse ondergrond zit lithium
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2023, 07:05   #73
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.517
Standaard

Wordt de batterij van jouw smartphone straks gemaakt met lithium uit Limburgse bodem?
Lommel - Het geothermiebedrijf Hita uit Geel heeft het kostbare metaal lithium ontdekt in het dieptewater van de Kempische ondergrond in Limburg. Lithium is nodig voor de productie van batterijen van elektrische auto’s en smartphones en de grondstof is bijzonder schaars.

HBVL

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230916_94932876

Uit de eerste bevindingen van een haalbaarheidsstudie van het geothermiebedrijf Hita blijkt er nu ook 100 mg lithium per liter pekelwater te zitten in de ondergrond van de Antwerpse en Limburgse Kempen. Op termijn zou dat tot 150 miljoen euro aan lithium per jaar kunnen opleveren. “100 mg is al een behoorlijke hoeveelheid,” zegt Geert De Meyer, ceo van Hita.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2023, 08:08   #74
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.990
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Hoe duurder lithium wordt, hoe rendabeler het wordt de moeilijke winplaatsen te gebruiken.

De belangrijkste kost na infrastructuur, is stabiele, stuurbare , en betrouwbare energie. En daar zou dat lithium een belangrijke rol in kunnen spelen.

Dus, wat nu?
Een doorsnee "Belg"(ook die verse import) gebruikt, voor persoonlijk comfort gemiddeld 12000kWu per jaar in fossiele en hernieuwbare energie. Da's leven en persoonlijk transport. (geen eten, drinken of goederen, noch werk).

Gaan we dat terugbrengen naar het Noord Koreaanse 800kWu, en de rest investeren in het bouwen van " hernieuwbare energie" voor 10 000 000 000 mensen, of brassen we de huidige gelimiteerde voorraad fossiel gewoon op?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2023, 08:11   #75
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.517
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hoe duurder lithium wordt, hoe rendabeler het wordt de moeilijke winplaatsen te gebruiken.

De belangrijkste kost na infrastructuur, is stabiele, stuurbare , en betrouwbare energie. En daar zou dat lithium een belangrijke rol in kunnen spelen.

Dus, wat nu?
Een doorsnee "Belg"(ook die verse import) gebruikt, voor persoonlijk comfort gemiddeld 12000kWu per jaar in fossiele en hernieuwbare energie. Da's leven en persoonlijk transport. (geen eten, drinken of goederen, noch werk).

Gaan we dat terugbrengen naar het Noord Koreaanse 800kWu, en de rest investeren in het bouwen van " hernieuwbare energie" voor 10 000 000 000 mensen, of brassen we de huidige gelimiteerde voorraad fossiel gewoon op?
De vondst in Limburg is tweeledig.
Enerzijds Lithium oppompen (met het zoutwater) en anderzijds Geothermische energie.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2023, 08:17   #76
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.990
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De vondst in Limburg is tweeledig.
Enerzijds Lithium oppompen (met het zoutwater) en anderzijds Geothermische energie.
Geothermie wordt niet gewonnen door grondwater op te pompen, maar door een warmtewisselaar in de warm grondwaterverzadigde ondergrond te plaatsen.

Het mineralen-rijke grondwater is sterk belastend op "betaalbare" mechanica.

Het is wel te combineren, waarbij de restwarmte van het opgepompte lithium-rijke water iets kan doen.
Maar de totaal installatie gaat een bijhorend kostenplaatje dragen, vandaar dat het een beetje prematuur hoera geroep is. Uiteindelijk, als we geen betere technologie ontwikkelen, gaat elke bron van lithium rendabel worden (beter = minder energie/grondststoffenhehoevend om te bouwen en gebruiken)

Het feit dat lithium ook een basiscomponent voor waterstofbommen is, is een pikant detail.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 17 september 2023 om 08:20.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2023, 08:19   #77
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.517
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Geothermie wordt niet gewonnen door grondwater op te pompen, maar door een warmtewisselaar in de warm grondwaterverzadigde ondergrond te plaatsen.

Het mineralen-rijke grondwater is sterk belastend op "betaalbare" mechanica.
Ik weet dat het zo is voor gewone geothermie, dit is toch wel iets anders.
Door hun onderzoek naar Geothermie (op grote diepte) zijn ze op die Lithium gestoten.
Ik denk dat ze dus de twee gaan doen.

Uit het artikel:

Hita is een spin-off die is ontstaan aan de Vlaamse onderzoeksinstelling Vito. Het bedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling en exploitatie van centrales voor diepe geothermie. Dergelijke centrales pompen warm water op meer dan 1.000 meter diepte naar boven voor de verwarming en het sanitair warm water voor gebouwen. Tegen 2030 moeten de eerste tien Vlaamse geothermiecentrales klaar zijn. “We zijn ook bezig met de vergunningen van een project in Lommel waarbij we een industriële site op de Maatheide en woningen in het stadscentrum zullen verwarmen met geothermie.”

Laatst gewijzigd door reservespeler : 17 september 2023 om 08:22.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2023, 11:32   #78
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Geothermische ontginning van Lithium nu ook in onze Kempen.

Duitsland kan zelfs 3e grootste Lithiumproducent van de wereld worden.
(vanaf post 70)
Of linkje 2021:
Citaat:
https://businessam.be/duitse-ondergr...ijen-voorzien/
(...)
“Slechts 50 procent van de productie van de opgewekte aardwarmte is nodig voor de ontginning van lithium”, verduidelijkt Kreuter. “De andere helft wordt aan het net geleverd en zal als hernieuwbare warmte aan de bevolking van de regio kunnen worden aangeboden.”

“Indien bij de productie van lithium het gebruik van bruinkool – uit centrales van onder meer Polen en Oost-Duitsland – voor de opwekking van elektriciteit wordt vervangen door aardwarmte, vermindert onze activiteit zelfs de uitstoot van broeikasgassen.”

Centrales

Vulcan Energy bouwt in de vallei van de Boven-Rijn momenteel vijf geothermische energiecentrales. “Geraamd wordt dat het gebied ongeveer 15,85 miljoen ton lithiumcarbonaat zou kunnen opleveren”, verduidelijkt Kreuter. “Daarmee beschikt de Boven-Rijn over een van de rijkste lithiumreserves die in geothermische pekel kunnen worden gevonden.”

Het ruwe lithium wordt volgens Kreuter vervolgens naar een nabijgelegen raffinaderij gestuurd, waar de voorraden worden omgezet in lithiumhydroxide, om vervolgens aan batterijfabrieken en autoproducenten in heel Europa te worden geleverd.

Tegen het midden van dit decennium hoopt Vulcan Energy een jaarlijkse productie van 40.000 ton lithiumhydroxide te kunnen garanderen. Dat volume zou de fabricage van ongeveer een miljoen elektrische wagens ondersteunen.

Daarmee zou het bedrijf naar eigen zeggen de volledige Duitse batterijproductie kunnen bevoorraden. Deze voorraden zouden tevens 25 procent van de verwachte vraag in Europa dekken.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 september 2023 om 11:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2023, 12:31   #79
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.517
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Geothermische ontginning van Lithium nu ook in onze Kempen.

Duitsland kan zelfs 3e grootste Lithiumproducent van de wereld worden.
(vanaf post 70)
Of linkje 2021:
Wat is het gevaar voor aardbevingen? Is dat te vergelijken met Gas?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2023, 12:58   #80
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.426
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Wat is het gevaar voor aardbevingen? Is dat te vergelijken met Gas?
Geen idee hoe dat bij gas is.

Zijn er al ooit aardbevingen geweest in Duitsland in verband met al hun geothermische winningen op grote diepte?

Blijkbaar wordt dat eerst grondig onderzocht om het risico te verminderen, er zijn wettelijke voorschriften.

Hier een Duitse link erover:
Citaat:
https://www.geo.de/wissen/forschung-...-33767966.html

GEOTHERMISCHE BOREN

Zal de aarde binnenkort in Duitsland trillen?

Sinds het begin van de boringen voor een geothermische centrale kampt Staufen im Breisgau met de gevolgen: er lopen scheuren door de muren van huizen en het pleisterwerk brokkelt af. Het project heeft echter niets gemeen met de diepe geothermie waar momenteel over gesproken wordt, zegt deskundige Brasse

1 september 2023, 11:00 uur

Thermaal water uit een diepte van meer dan 3.000 meter kan huishoudens van klimaatvriendelijke warmte en elektriciteit voorzien. Maar bewoners vrezen de noodzakelijke boringen uit angst voor aardbevingen. Hoe waarschijnlijk dit is, wordt beantwoord door Axel Brasse, die nieuwe geothermische centrales goedkeurt.

GEO: Bedrijven zoeken momenteel in vrijwel de gehele Bovenrijn-Graben naar geschikte locaties om geothermische energie op grote diepte te winnen. Waarom precies daar, in het zuidwesten van Duitsland?

Axel Brasse: De betreffende gesteentelagen hebben hogere temperaturen dan elders. Ze zijn ook gemakkelijk toegankelijk vanuit mijnbouwperspectief en vervoeren voldoende water, de warmtegeleider van diepe geothermische energie. De energiecentrales pompen het vanuit kloven en takken naar het aardoppervlak op een diepte van 2.000 tot 4.000 meter. Nadat ze warmte hebben gewonnen en elektriciteit hebben geproduceerd, sturen ze het water terug naar deze lagen.

Burgerinitiatieven zijn tegen nieuwe energiecentrales en boringen, vooral uit angst voor aardbevingen. Kun je dat begrijpen?

Uiteraard nemen wij de zorgen van mensen serieus. Tegelijkertijd bestaat er geen recht op nulvervuiling in de buurt. Dit geldt zowel voor geluid als voor kleine trillingen. Om te beslissen of een bedrijf wel of niet mag boren, houden wij ons aan de wettelijke drempels. Dit is niet altijd populair, maar de veiligheid van mensen is altijd gegarandeerd.

Activisten wijzen naar de stad Staufen, waar het gemeentehuis van aardwarmte moet worden voorzien. In 2007 zijn er boringen uitgevoerd en sindsdien is de grond gestegen.

Axel Brasse leidt het staatsbergdirectoraat in Baden-Württemberg. Het agentschap houdt toezicht op alle activiteiten die vallen onder de federale mijnbouwwetgeving, inclusief geothermische energie. Het staat nieuwe boringen toe of verbiedt deze.

Wat er in Staufen is gebeurd, is inderdaad een fiasco en heeft het vertrouwen in de gehele geothermische energiesector ernstig geschaad. De boring in Staufen heeft echter niets te maken met de diepe geothermieprojecten waarover momenteel in de Bovenrijn-Graben wordt gesproken: het ging om geothermie aan de oppervlakte.
Een bepaald risico is er dus altijd, maar Duitsland plant wel extra 100 geothermische centrales tegen 2030, vandaag hebben ze er 42.

Zonder slag of stoot (Nimbys) zal dat niet gebeuren...
Citaat:
https://www.deutschlandfunkkultur.de...siken-102.html
Door Mirko Heinemann · 3 januari 2023

De toekomst is aan geothermie. Naast gebruik aan de oppervlakte zou een kwart van de Duitse warmtebehoefte gedekt kunnen worden vanuit veel diepere lagen van de aarde. Diepe geothermie is echter technisch veeleisend en niet zonder risico's.

Het ontwikkelen van diepe geothermische energie via energiecentrales

Ingenieurs dromen er al lang van om geothermische energie op grote schaal te gebruiken. De behoefte is enorm: slechts 16,5 procent van de thermische energie in Duitsland komt uit hernieuwbare bronnen. Terwijl bij aardwarmte aan de oppervlakte elektrische warmtepompen moeten worden ingeschakeld om de warmte te kunnen gebruiken, kan de warmte uit de diepere lagen rechtstreeks aan de stadsverwarmingsnetten worden geleverd. Vanaf een diepte van 400 meter begint de zogenaamde diepe geothermie, die door energiecentrales kan worden ontwikkeld.

Er zijn 42 geothermische energiecentrales in Duitsland. In november 2022 kondigde de federale regering aan dat ze tegen 2030 nog eens honderd elektriciteitscentrales online wil hebben. De hoop is groot dat we met deze technologie de warmtetransitie kunnen versnellen.

Onderzoekers van zeven Fraunhofer-bedrijven en de Helmholtz Association hebben berekend dat tegen 2040 een kwart van de Duitse warmtebehoefte gedekt zou kunnen worden door diepe geothermische energie. Op weg daarheen moeten echter enkele hindernissen worden overwonnen.
En de mogelijke extra lithiumwinning kan dat versnellen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 september 2023 om 13:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be