Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2023, 17:53   #101
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Welke vernieuwing bedoel je? De NPC van Verhofstadt? Een Nieuwe Politieke Cultuur?

Vandaag bewijst de VLD ten overvloede wat de blauwe ZEIK genaamd NPC waard is.
Tja, bij de oprichting van de VLD heeft Verhofstadt veel politiekers van andere partijen weggezogen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2023, 18:00   #102
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Inderdaad, 1962, een pak ouder dan ik dus, maar toch altijd een grote bek opzetten over oudjes en bejaarden.
Projectie heet dat.
Als schelden argumenteren is...
Als argumenteren schelden is...
Wat zegt dat over iemand?
Oud 23 oktober 2023, 18:15   #103
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Tja, bij de oprichting van de VLD heeft Verhofstadt veel politiekers van andere partijen weggezogen.
Zelfs meerdere voorzitters van de VU, de collaboratiepartij. Gabriëls als eerste. Daarna volgden Van Krunkelsven en Borginion.
Oud 23 oktober 2023, 18:29   #104
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Johan Sauwens, die als een echte nazi werd afgeschilderd omdat hij aanwezig was op een bijeenkomst van het ST Maartensfonds, vond onderdak bij de CVP.

Bert Anciaux kwam uiteindelijk bij de sossen terecht.

Hugo Schiltz sloot zich in 2001- evenal Bert Anciaux, Lionel Vandenberghe en Nelly Maes - aan bij Spirit. In een interview noemde hij de N-VA - de andere splinterpartij die uit de Volksunie ontstond - een totalitaire partij die besmet is door de erfzonde van het vooroorlogse Vlaams-nationalisme.

DAAR haalde Het Oosten dus zijn mosterd! Bij Hugo Schiltz.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 23 oktober 2023 om 18:30.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2023, 18:40   #105
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
I'm a happy camper. De neergang van OVLD stond natuurlijk al jaren in de sterren geschreven. Het nepotisme, eroderen van de ledendemocratie en het verwaarlozen van het liberale gedachtegoed kon natuurlijk niet veel langer ongestraft blijven. M.i. zijn er vandaag twee opties. Of VLD boert verder en schenkt de weinige mandaten die ze in 2024 zullen halen aan De Croo's trouwe paladijnen die 5 jaar aan de zijlijn de blauwe ideologie zullen prediken, ofwel nemen ze de harde beslissing om er gewoon mee op te houden. De zuilen brokkelen al decennia lang af in België, waardoor het ergens logisch is dat ook de grand ole parties er stilaan mee ophouden. Is er nog plaats voor de liberale ideologie? Uiteindelijk zit die grotendeels bij de N-VA nu.

De VLD is kapot geregeerd en moet zichzelf uitzuiveren. En door introspectie een eigentijds liberalisme op poten zetten. Het is eigenlijk goed wat er nu gebeurt met de OVLD. Het zou moeten leiden tot een vernieuwd liberaal elan met een andere en vernieuwende bezielende liberale generatie.

Dit zal wat tijd vergen. Want het zal moeten opboksen tegen een populisme dat alles met plezier afbreekt en tegen een nationalisme dat de goegemeente de hemel op aarde belooft. Maar de hemel op aarde bestaat niet en alles afbreken zonder iets in de plaats te stellen is maar al te gemakkelijk maar brengt niets op.

Maar de volhouder wint. Want noch het nationalisme, noch het populisme zullen in staat zijn hun beloftes waar te maken. En dan moet een performant liberalisme klaar staan. Zodat de vernieuwde liberale fenix uit zijn as zal verrijzen. En de aanzet tot deze verrijzenis begint hic en nunc.

De nieuwe blauwe fenix.

Zo, alles is gezegd in deze.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 oktober 2023 om 18:40.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2023, 18:43   #106
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De VLD is kapot geregeerd en moet zichzelf uitzuiveren. En door introspectie een eigentijds liberalisme op poten zetten. Het is eigenlijk goed wat er nu gebeurt met de OVLD. Het zou moeten leiden tot een vernieuwd liberaal elan met een andere en vernieuwende bezielende liberale generatie.

Dit zal wat tijd vergen. Want het zal moeten opboksen tegen een populisme dat alles met plezier afbreekt en tegen een nationalisme dat de goegemeente de hemel op aarde belooft. Maar de hemel op aarde bestaat niet en alles afbreken zonder iets in de plaats te stellen is maar al te gemakkelijk maar brengt niets op.

Maar de volhouder wint. Want noch het nationalisme, noch het populisme zullen in staat zijn hun beloftes waar te maken. En dan moet een performant liberalisme klaar staan. Zodat de vernieuwde liberale fenix uit zijn as zal verrijzen. En de aanzet tot deze verrijzenis begint hic en nunc.

De nieuwe blauwe fenix.

Zo, alles is gezegd in deze.
Wat bedoel je met 'eigentijds liberalisme'?
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2023, 18:58   #107
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Wie op dergelijke manier je eigen volk verraad voor postjes, de verkiezingsuitslag miskent, moet niet verwonderd zijn dat je vroeg of laat de rekening gepresenteerd krijgt en dat zal ze in 2024.

De onrust binnen die partij ontstaat nu al omdat postjes bijzonder schaars zullen zijn volgend jaar. Enkel de eerste plaats op de Oost-Vlaamse lijst lijkt zeker van een parlementair zitje, al de rest is heel onzeker...

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2023, 19:02   #108
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
het liberalisme onder controle van de PS

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2023, 19:08   #109
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Dit wordt echt wel historisch, dit wordt de grootste vernedering dat een zittend premier in dit land heeft gekend.

2 zeteltjes in de kamer, misschien maar ééntje, voor de De Croo.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2023, 19:11   #110
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wel, men kan hier denken aan een vernieuwd liberaal burgermanifest anno 2024 en volgende. Eentje dan dat beantwoordt aan de eisen van onze tijd. Hoe dat er moet uitzien en welke accenten er moeten gelegd worden, zal het voorwerp moeten uitmaken van onderzoek, studie onder de bevolking, en brainstorming van de leden. Het zal natuurlijk niet in een oogwenk klaar zijn, maar als het klaar is zal het een tijd moeten kunnen meegaan. Maximum 15 a' 20 jaar met mogelijke aanpassing aan de noden van de tijd na 10 jaar reeds. Want alles verandert snel de dag van vandaag zoals we kunnen merken.
Oud 23 oktober 2023, 19:16   #111
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De hoop is het brood van de ellendigen.

Ik geloof best dat een liberale partij een zeker potentieel heeft in Vlaanderen, maar ik vermoed dat die rol niet meer voor de Open VLD is weggelegd. Ik denk eerder aan een scheurlijst, een beetje zoals Omtzigt in Nederland nu het CDA naar de geschiedenisboeken lijkt te verwijzen. Maar wie zou in Vlaanderen dat kunnen waarmaken? Els Ampe?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2023, 19:20   #112
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, men kan hier denken aan een vernieuwd liberaal burgermanifest anno 2024 en volgende. Eentje dan dat beantwoordt aan de eisen van onze tijd. Hoe dat er moet uitzien en welke accenten er moeten gelegd worden, zal het voorwerp moeten uitmaken van onderzoek, studie onder de bevolking, en brainstorming van de leden. Het zal natuurlijk niet in een oogwenk klaar zijn, maar als het klaar is zal het een tijd moeten kunnen meegaan. Maximum 15 a' 20 jaar met mogelijke aanpassing aan de noden van de tijd na 10 jaar reeds. Want alles verandert snel de dag van vandaag zoals we kunnen merken.
Da's nog te vaag. Bedoel je:

a)Een liberalisme dat gebaseerd is op individuele vrijheid en vertrouwen in de burger waarbij deze vrij kan bepalen hoe hij zich verplaatst, wat hij eet, wat hij denkt en zegt....
b)Een liberalisme dat gebaseerd is op absolute gezondheid en veiligheid voor iedereen, waardoor zaken zoals trajectcontroles op alle hoeken van de straat en een suiker- en vleestaks aanvaardbaar worden en een vogelpoepje stikstof de hele economie lamlegt?

In het laatste geval heb je eigenlijk ecologisme dat voor het oog van de wereld liberalisme wordt genoemd en dat is m.i. gedoemd om te mislukken. Mensen gaan dat niet als liberalisme beschouwen én de partij die zich daarop steunt is perfect inwisselbaar met Groen.

Laatst gewijzigd door Libro : 23 oktober 2023 om 19:22.
Oud 23 oktober 2023, 19:21   #113
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Dit wordt echt wel historisch, dit wordt de grootste vernedering dat een zittend premier in dit land heeft gekend.

2 zeteltjes in de kamer, misschien maar ééntje, voor de De Croo.

Niets is zo vernederend als wanneer de grootste partij als NVA een man zoals JMDD de lijst moet laten trekken bij gebrek aan beter. Dat is nu wel echt de totale afgang wanneer men die postjesjager moet promoten als lijsttrekker.

En of de liberalen 2 zetels zullen halen maar niet meer? Eerst zien en dan geloven.
Oud 23 oktober 2023, 19:24   #114
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Da's nog te vaag. Bedoel je:

a)Een liberalisme dat gebaseerd is op individuele vrijheid en vertrouwen in de burger waarbij deze vrij kan bepalen hoe hij zich verplaatst, wat hij eet, wat hij denkt en zegt....
b)Een liberalisme dat gebaseerd is op absolute gezondheid en veiligheid voor iedereen, waardoor zaken zoals trajectcontroles op alle hoeken van de straat, een suiker- en vleestaks aanvaardbaar worden en een vogelpoepje stikstof de hele economie lamlegt?

In het laatste geval heb je eigenlijk ecologisme dat voor het oog van de wereld liberalisme wordt genoemd en dat is m.i. gedoemd om te mislukken. Mensen gaan dat niet als liberalisme beschouwen én de partij die zich daarop steunt is perfect inwisselbaar met Groen.
Dat kan niet anders zijn dan vaag. Want alles staat in de steigers en alles moet nog worden (her)opgebouwd en ingevuld. En dat is geen makkie, maar wel realiseerbaar.
Oud 23 oktober 2023, 19:28   #115
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
De hoop is het brood van de ellendigen.

Ik geloof best dat een liberale partij een zeker potentieel heeft in Vlaanderen, maar ik vermoed dat die rol niet meer voor de Open VLD is weggelegd. Ik denk eerder aan een scheurlijst, een beetje zoals Omtzigt in Nederland nu het CDA naar de geschiedenisboeken lijkt te verwijzen. Maar wie zou in Vlaanderen dat kunnen waarmaken? Els Ampe?
En de overmoed is dikwijls het bedorven brood van de ontgoochelden.

In ieder geval, het liberalisme moet zich herbronnen. Hetgeen eigenlijk logisch is in een tijd waar alles razendsnel verandert.

En nu stop ik er echt mee voor een tijdje. Misschien tot groot jolijt van sommige alligators. Het zij zo. De wereld is wat ie is.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 oktober 2023 om 19:34.
Oud 23 oktober 2023, 19:31   #116
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kan niet anders zijn dan vaag. Want alles staat in de steigers en alles moet nog worden (her)opgebouwd en ingevuld. En dat is geen makkie, maar wel realiseerbaar.
Welk van de twee scenario's die ik hierboven beschreef zou jij willen (gewoon a of b, dan kan je ermee kappen )?

Laatst gewijzigd door Libro : 23 oktober 2023 om 19:32.
Oud 23 oktober 2023, 19:40   #117
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welk van de twee scenario's die ik hierboven beschreef zou jij willen (gewoon a of b, dan kan je ermee kappen )?

Ok dan omdat u het vraagt. Ik ben eerder geneigd voor a), maar men kan niet ontkennen dat sommige aspecten van b) ook moeten worden bestudeerd.

Daarom, het geheel moet grondig worden bestudeerd en alternatieven en mogelijkheden moeten worden afgewogen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 23 oktober 2023 om 19:41.
Oud 23 oktober 2023, 20:02   #118
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ok dan omdat u het vraagt. Ik ben eerder geneigd voor a), maar men kan niet ontkennen dat sommige aspecten van b) ook moeten worden bestudeerd.

Daarom, het geheel moet grondig worden bestudeerd en alternatieven en mogelijkheden moeten worden afgewogen.
Goed punt.
Oud 23 oktober 2023, 20:26   #119
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ik heb gehoord dat hij nog eens een briefje ging sturen.
Deze keer niet naar de bevolking, maar naar de VLD'ers.
Dankzij een gunstige wind is het ontwerp tot bij mij geraakt.

Beste VLD'ers,

U hebt de voorbije tijd wellicht met grote ogen naar de partijpolitiek gekeken.
Het is iedere dag in de krant te lezen: VLD'ers die liever elkaars postje inpikken dan met elkaar samenwerken.
Het leek alle dagen wel iets.

Dat is exact wat ik voor ogen had toen ik Machiavelli citeerde "Van de mensen kan men in het algemeen zeggen dat ze ondankbaar, wankelmoedig, huichelachtig, laf en begerig naar gewin zijn."
Het is wat ik voor ogen had toen ik Gwendolyn Rutten een mes in de rug stak toen ze paars-groen wilde vormen, ik wou nu eenmaal graag premier worden ten koste van alles en iedereen.
Het was ook wat ik voor ogen had toen ik Eva Debleeker onder de bus gooide, of toen ik Egbert Lachaert regelmatig voor schut zette tot hij het zelf voor bekeken hield.

De VLD top is de laatste jaren dan ook uitstekend in dat ellebogenwerk geslaagd. U zag politici die klaagden over hoe ze onterecht aan de kant werden geschoven, in plaats van mijn ego te strelen met complimenten.

Het gaat dan ook om hoe wij, VLD'ers, met elkaar omgaan. Dikwijls veel te hard met de tegengestelde clan.
Heel vaak willen wij ons eigen zoontje of dochter een postje bezorgen, laat staan dat we het nog over de inhoud zouden hebben.

Politici zijn soms zo vaak met zichzelf bezig dat ze een schitterende carrière uitbouwen en dat ze vergeten te kappen op de oppositie. Ik werp eventjes geen steen, want al diegene waar ik een steen naar wou werpen hebben het zinkende schip al verlaten. We hebben ons hier allemaal van tijd tot tijd tot tijd schuldig aan gemaakt. Ook ik heb fouten begaan, zo heb ik de cup size van Eveline Dellai ietwat fout ingeschat, en dat spijt mij nog altijd.
Maar dat betekent niet dat ik er me zomaar bij neerleg.

Als we een betere partij willen, moet ook de top het beter doen. Ik hoor veel te vaak VLD'ers zonder bekende voorouder die onze partij in de put praten en zeggen dat nepotisme niet kán werken.
Het is net onze verdomde plicht om het te doén werken.

We hebben nood aan een vriendjespolitiek die net zo sterk is als de stichters van de partij.
Met politici die niet bang zijn om elkaar een mes in de rug te steken en elkaar in de gracht te duwen.
Die streven naar een eigen carrière in plaats van samen te werken. Die stampei maken in plaats van rust te brengen.
En die mijn hielen likken in plaats van een onderbouwde mening te verkondigen.

In plaats van elkaar over de taalgrens heen te beledigen, moeten we ons inspannen om elkaar binnen de partij meer de duvel aan te doen. In plaats van alleen maar te klagen over die gemiste job, moeten VLD'ers mij voortdurend stroop om de mond smeren zodat ik mij kan richten op het beter maken van mijn eigen carrière.

Positieve verandering bereik ik alleen als ik anderen onder de bus kan gooien.

Dat is ook wat u van de andere oude VLD krokodillen mag verwachten.
En dat is wat ik zelf ook ga doen.

Ik kan u honderd beloftes maken over wie we nog allemaal gaan buitengooien. Maar we hebben er al teveel buitengegooid, dus we komen niet meer aan honderd.

In dit weekend van het groot VLD feest van de lange messen, doe ik maar één belofte:
ik ken uw zorgen en ik zal keihard werken -samen met die andere oude krokodillen- om u het leven zuur te maken.
De miserie die u verdient.
Iedere dag opnieuw.

Alexander.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2023, 20:57   #120
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En de overmoed is dikwijls het bedorven brood van de ontgoochelden.

In ieder geval, het liberalisme moet zich herbronnen. Hetgeen eigenlijk logisch is in een tijd waar alles razendsnel verandert.

En nu stop ik er echt mee voor een tijdje. Misschien tot groot jolijt van sommige alligators. Het zij zo. De wereld is wat ie is.
Voor je ribbedie bent, System. heb je ook gelezen wat in je favoriete krant staat?

De VLD heeft niks te bieden wegens haar adembenemende ideologische leegte.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 23 oktober 2023 om 21:03.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be