Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2023, 16:26   #21
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Als de restauranthouder denkt dat zo'n initiatief gunstig is voor zijn zaak, of zelfs alleen al maar voor zijn eigen welbevinden,
dan moet hij dat maar doen.

Ik doe moeite om minder vlees, en vooral minder rood vlees te fretten.
Verder zal ik nooit gaan, en gelieve niet aan mijn kop te komen zagen als ge van een ander gedacht zijt, ik ben niet jaloers op je konijneneten.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2023, 17:25   #22
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Omdat ze dat product niet aanbieden. U bent dus beperkt in uw keuze. Maar als je niet begrijpt dat je voor een BMW naar een BMW dealer gaat en voor een Mercedes naar een Mercedes dealer dan stel ik voor dat we de discussie stoppen hoor.
Ik kan perfect een Mercedes kopen in een BMW garage, uw vergelijking gaat dus niet op.

Ik moet waarschijnlijk iets meer betalen, maar dan is dat maar zo.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2023, 17:25   #23
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Begint ge ook te zagen elke keer als een restaurant zijn menu of zijn suggesties aanpast?
Waarom zou ik? Als er vleesgerechten bij zijn, is het voor mij oké
Oud 23 oktober 2023, 17:27   #24
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als de restauranthouder denkt dat zo'n initiatief gunstig is voor zijn zaak, of zelfs alleen al maar voor zijn eigen welbevinden,
dan moet hij dat maar doen.

Ik doe moeite om minder vlees, en vooral minder rood vlees te fretten.
Verder zal ik nooit gaan, en gelieve niet aan mijn kop te komen zagen als ge van een ander gedacht zijt, ik ben niet jaloers op je konijneneten.
Dat doe ik ook.
Gisteren heerlijke kippenfilet gegeten, op een eetdag voor een goed doel.
Ik liet het stoofvlees en de steak voor wat het was.
Oud 24 oktober 2023, 04:36   #25
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Zo goed als gedwongen? Want ge moet op restaurant gaan? Ge moogt thuis uw biefstukske nie bakken? Weer veel drama voor niks
Het is in die attitude "veel drama voor niks" dat minderheden-militanten er in slagen om hun visie universeel aan de groep op te dringen. Natuurlijk zijn de individuele restauranthouders vrij om zoiets te doen, maar de truuk zit hem in de veralgemening, de "week zonder vlees". Het dwingt restauranthouders om 'kant' te kiezen, en dan krijg je van die cancel bewegingen voor zij die niet meedoen en zo. Het is exact op dezelfde manier dat de woke waanzin voet aan de grond gekregen heeft, hoewel dat uitgaat van een piepklein groepje halve garen. De "normale" mensen zeggen "ach, veel drama voor niks, ik pas mij wel aan" (zoals "ik kook wel mijn biefstuk bij mij thuis"). En op die manier gaat de olievlek uitdijen he.

Natuurlijk is iedereen vrij als het om individuele keuzes gaat, maar met zo een groepsdruk technieken zie je dat het nogal snel verkeerd gaat. Daarom dat men als "normale mens" ook "onwrikbaar" moet zijn, en bij de minste collectieve actie die tegen uw klein goestingskes in gaat, even virulent moet reageren als die kleine minderheid voetstampende ideologen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2023, 04:39   #26
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is trouwens simpel hé. Als die restaurants geen volk zien tijdens hun veggieweek doen ze volgend jaar gewoon niet mee. Als het een overrompeling wordt zullen er meer aan meedoen, want dan is er blijkbaar wel een markt voor.
Of als die restaurants een ganse hoop "sociale pesterijen" te verduren krijgen van een cancel beweging als ze NIET meedoen ? Zoals met het woke cancellen ? Bijvoorbeeld, enorm veel "slechte commentaren" op allerlei sites en zo ?
Oud 24 oktober 2023, 06:14   #27
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik kan perfect een Mercedes kopen in een BMW garage, uw vergelijking gaat dus niet op.

Ik moet waarschijnlijk iets meer betalen, maar dan is dat maar zo.
Of minder, omdat het een 2de hands Mercedes is, die ze net ingenomen hebben bij de verkoop van een nieuwe BMW.
Oud 25 oktober 2023, 13:38   #28
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in waar dit opgedrongen wordt.
Oh nee? Als je niet de keuze krijgt om zelf te kiezen dat je een vleesgerecht zou willen want ze bieden alleen veggie aan, dan is dat niet opdringen?

Citaat:
Ik heb 4 van die restaurants al bezocht en het was er eigenlijk zeer lekker. Dat ze deze week eens een vegetarische week willen doen, daar lig ik niet meteen wakker van. Ik begrijp die restaurants overigens wel, want alle 4 bieden ze nu al een vegetarisch menu aan. Dat ze nu eens full veggie gaan, is hun keuze en houdt nergens een verplichting in.
En als ze al vegetarisch menu's aanbieden naast hun vleesgerechten waarom ontnemen ze dan hun klanten hun keuze om wel een vleesgerecht te kiezen door een week "full veggie" te gaan? Om te pesten of om klanten weg te jagen?

Deze idioten helpen hun eigen klandezie om zeep door hun keuze menu aanbod te verminderen tot uitsluitend konijnevoer voor veggies.
Oud 25 oktober 2023, 14:14   #29
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Oh nee? Als je niet de keuze krijgt om zelf te kiezen dat je een vleesgerecht zou willen want ze bieden alleen veggie aan, dan is dat niet opdringen?
Je hebt de keuze om niet in zo'n restaurant binnen te gaan.

Citaat:
En als ze al vegetarisch menu's aanbieden naast hun vleesgerechten waarom ontnemen ze dan hun klanten hun keuze om wel een vleesgerecht te kiezen door een week "full veggie" te gaan? Om te pesten of om klanten weg te jagen?
Het is hun zaak dus ze serveren wat ze willen.
Al serveren ze een week lang enkel koeiestront, dat is hun zaak.
De klanten zijn niet verplicht om er binnen te gaan dus ik zie het probleem niet direct. Er zijn genoeg restaurants waar ze wel vlees kunnen krijgen.

Citaat:
Deze idioten helpen hun eigen klandezie om zeep door hun keuze menu aanbod te verminderen tot uitsluitend konijnevoer voor veggies.
Tuurlijk doen ze dat. Ze beperken hun klandizie in die week tot veggies en mensen die wel een veggie willen proberen. Maar waarom dat dan uitsluitend veggie moet zijn is ook mij een raadsel.
Maar zoals gezegd: het is hun restaurant, hun bedrijf, hun zaak. En daar doen ze mee wat ze willen. Als zij dan denken dat dit (een week veggie) een goei idee is moeten ze dat vooral doen.

En of dat nu opdringen is of niet... Ik denk het niet. Zoals gezegd; niemand is verplicht er te gaan eten. En er zijn plekken genoeg waar je wel vlees kun krijgen.
Oud 25 oktober 2023, 14:19   #30
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is in die attitude "veel drama voor niks" dat minderheden-militanten er in slagen om hun visie universeel aan de groep op te dringen. Natuurlijk zijn de individuele restauranthouders vrij om zoiets te doen, maar de truuk zit hem in de veralgemening, de "week zonder vlees". ...
Er zijn in België 63.000 horeca-zaken.
Daar doen 25 restaurants van mee aan 'week zonder vlees'...

Da's 0,04%...
Veralgemening??
Oud 25 oktober 2023, 15:53   #31
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

25 zakenlui van de 63.000 die hun menu tijdelijk inkrimpen en financieel verlies lijden door hun klanten geen vlees te willen serveren, dat valt nogal mee...

Voor 62.975 zakenlui primeert echter het voortbestaan en winst van hun zaak versus politieke volksverlakkerij om vlees-eten te marginaliseren als meeloper voor een vleesloze week met ook nog verlies voor de eigen zaak.

Een vleesloze week is helemaal niet nodig als horeca zaken al een keuze bieden tussen vegetarische en vleesgerechten.

Elke klant mag en kan zelf kiezen waar en aan welke gerechten ie zn centjes wil uitgeven... behalve natuurlijk in de 25 horeca-zaken die een week weigeren om vleesgerechten te serveren, daar krijgt de klant die keuze helemaal niet meer omdat het aanbod enkel beperkt wordt tot konijnevoer en misschien zelfs aangevuld wordt met wormen, insekten en ongedierte omdat de politiek vindt dat wij minder vlees en meer insekten zouden moeten gaan eten.
Oud 25 oktober 2023, 16:31   #32
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
25 zakenlui van de 63.000 die hun menu tijdelijk inkrimpen en financieel verlies lijden door hun klanten geen vlees te willen serveren, dat valt nogal mee...

Voor 62.975 zakenlui primeert echter het voortbestaan en winst van hun zaak versus politieke volksverlakkerij om vlees-eten te marginaliseren als meeloper voor een vleesloze week met ook nog verlies voor de eigen zaak.

Een vleesloze week is helemaal niet nodig als horeca zaken al een keuze bieden tussen vegetarische en vleesgerechten.

Elke klant mag en kan zelf kiezen waar en aan welke gerechten ie zn centjes wil uitgeven... behalve natuurlijk in de 25 horeca-zaken die een week weigeren om vleesgerechten te serveren, daar krijgt de klant die keuze helemaal niet meer omdat het aanbod enkel beperkt wordt tot konijnevoer en misschien zelfs aangevuld wordt met wormen, insekten en ongedierte omdat de politiek vindt dat wij minder vlees en meer insekten zouden moeten gaan eten.
In die ene week kan de klant ook kiezen voor vis.
Heel gezond en lekkerder dan konijnevoer.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2023, 16:45   #33
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Feit is dat veel mensen tegenwoordig vlees niet helemaal verlaten maar er wel merkelijk minder van verorberen. Mijn vrouw en ik behoren ook tot die categorie.
Oud 25 oktober 2023, 18:27   #34
DIBO
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
In die ene week kan de klant ook kiezen voor vis. Heel gezond
Als die klant begaan is met de 'minder vlees' motieven, nl. in eerste plaats milieu impact en tegelijk ook gezondheid van de consument, dan is (de meeste) vis geen alternatief. Overbevissing en de zware milieu impact van de meeste viskwekerijen is nog altijd een groot probleem. En vis gezonder.... best nuanceren, veel vis is in min of meerdere mate verontreinigd (bv. tonijn moet je vooral eten als je je gezondheid wilt ondermijnen) en antibiotica- & pesticidengebruik in de kwekerij wordt nog te weinig aan banden gelegd. Om nog niet te spreken van goedkope viskweek uit oa. Aziatische riool-rivieren...
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2023, 19:39   #35
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht

Da's 0,04%...
Veralgemening??
Op 1 miljoen mensen lopen er maar 10 transseksuelen rond. Veralgemening ?

Kijk, het punt is dat als je zoiets opstart, en het wordt een ideologiche manie waar men nadien niet kan aan ontsnappen zonder cancel-bedreigingen, dan wordt die "verwaarloosbare hoeveelheid" de "nieuwe werkelijkheid" he.

Als een restaurant beslist om vegetarisch te serveren, dan is daar geen probleem mee. Als men oproept tot "een week zonder vlees" dan is de bedoeling daarvan dat het een collectieve actie wordt. En als die zodanig succesvol wordt, dat men nadien met de vinger gewezen wordt als men NIET meedoet, is exact het ding gebeurd dat ik beschreef.

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 oktober 2023 om 19:40.
Oud 25 oktober 2023, 22:56   #36
Het Verzet
Europees Commissaris

Het Verzet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En als die zodanig succesvol wordt, dat men nadien met de vinger gewezen wordt als men NIET meedoet, is exact het ding gebeurd dat ik beschreef.
En dan? Wenen omdat de massa uw standpunt afkeurt?
Zich een slachtoffer voelen is ongeloofelijk populair tegenwoordig.
't Is zoals Mitterand zei; "Et alors?"
Als het wet wordt, da's iets anders. Dan moet je het maar illegaal doen en zien dat ze je niet pakken.
Oud 26 oktober 2023, 04:28   #37
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
En dan? Wenen omdat de massa uw standpunt afkeurt?
Nee, het is niet de massa die uw standpunt afkeurt. Het is 1 na 1 iedereen die tegen zijn goesting gedwongen is om mee te doen uit schrik voor een cancel operatie.

Ik heb het precies over de massa die het met dat standpunt NIET eens is, maar ertoe gedwongen wordt op basis van de dada's van een klein groepje hardnekkige ideologen. Kijk naar het woke gebeuren. Dat is maar een piepklein groepje dat daar achter zit, maar zij slagen erin om iedereen die een wat kritische houding heeft, het leven zuur te maken, zodat op den duur de grote meerderheid die het daar helemaal niet mee eens is, dwingt om "mee te doen".

Op exact dezelfde manier dat wij 1 na 1 aan de wetten gehoorzamen omdat elk individu dat het niet doet, individueel door een kleine maar taaie groep ideologen zwaar aangepakt zal worden.

Nu hebben wij met wetten de illusie dat in een democratisch systeem die wetten zelf de keuze van de meerderheid zijn. Maar met zulke propagerende memes is dat niet zo.

Laatst gewijzigd door patrickve : 26 oktober 2023 om 04:29.
Oud 26 oktober 2023, 06:09   #38
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht

Da's 0,04%...
Veralgemening??
En hoeveel volgend jaar en het jaar daar op?
Oud 26 oktober 2023, 06:09   #39
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
In die ene week kan de klant ook kiezen voor vis.
Heel gezond en lekkerder dan konijnevoer.
Ik mag geen vis eten.
Oud 26 oktober 2023, 06:44   #40
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op 1 miljoen mensen lopen er maar 10 transseksuelen rond. Veralgemening ?

Kijk, het punt is dat als je zoiets opstart, en het wordt een ideologiche manie waar men nadien niet kan aan ontsnappen zonder cancel-bedreigingen, dan wordt die "verwaarloosbare hoeveelheid" de "nieuwe werkelijkheid" he.

Als een restaurant beslist om vegetarisch te serveren, dan is daar geen probleem mee. Als men oproept tot "een week zonder vlees" dan is de bedoeling daarvan dat het een collectieve actie wordt. En als die zodanig succesvol wordt, dat men nadien met de vinger gewezen wordt als men NIET meedoet, is exact het ding gebeurd dat ik beschreef.
Ben je nu niet een beetje aan't paniekeren voor niets? "Nieuwe werkelijkheid", "met de vinger gewezen worden"...

Laat ons van het slechtste geval uitgaan; uw vrees wordt werkelijkheid en het wordt een collectieve actie. Beetje ondenkbaar maar stel dat op een bepaald moment ALLE restaurants in België meedoen.
Wat dan? Dan eet je die week toch gewoon thuis? Ik begrijp het probleem niet hoor.
En aangezien er nog steeds een massa meer vleeseters rondlopen dan vegetariers lijkt de kans dat ooit alle restaurants mee gaan doen sowieso klein.
Het is voor een restaurant ook niet evident om voor één week effe het hele menu om te gooien. Degenen die hier aan meedoen staan er echt achter en het is hun volste recht om hieraan mee te doen.
En als de meerderheid van de klanten het maar niks vind zal zo'n actie ook snel doodbloeden.
Dat er dus restaurants 'met de vinger gewezen' gaan worden lijkt mij voor't eerst nog lang niet aan de orde.

Ben jij ooit lelijk aangekeken als je in november je baard niet liet staan? Werden er tijdens die actie ergens barbiers geviseerd? Als je een pint dronk tijdens tournée minerale? Heb jij weet van cafébazen die tijdens die actie met de vinger gewezen werden? Garagisten die bedreigd werden tijdens autoloze of -luwe zondagen? Doodsbedreigingen voor mensen die hun houtkachel aanmaakten tijdens de week van het bos?

Beetje paniekvoetbal als je het mij vraagt. Bang zijn dat alle restaurants mee gaan doen (en wat dan nog?) met een actie die momenteel door 0,04% gedragen wordt omdat ze anders met de vinger gewezen gaan worden...

Op deze manier kan je eender welke actie veroordelen want het risico bestaat ALTIJD dat mensen of bedrijven die niet aan de actie deelnemen met de vinger gewezen worden.

Hoe wil je uw probleem overigens oplossen? "Week zonder vlees" verbieden?
Als overheid bepalen wat restaurants wel en niet op de kaart mogen zetten?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be