Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 januari 2024, 11:03   #621
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De Belgae hebben dan ook niks met het huidige Belgie te maken, op wat goeiekope propaganda na.

Er was meer Belgae gebied dat niet tot het huidige Belgie behoort, maar tot Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en zelfs Nederland, dan wel. En er waren Belgae in Zuid Engeland.
Al dat grondgebied moet en zal terugkomen naar de Belgische staat.

Groot-Belgie zal de wereld domineren.
Oud 2 januari 2024, 11:22   #622
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ambiorix was inderdaad ooit koning bij de Eburonen en die Eburonen waren inderdaad ooit één van de stammen die bij de "Belgae" behoorden maar met de "Belgen" van nu hebben die "Belgae" van dik 2000 jaar geleden niet zo heel erg veel te maken: dankzij de 'genocidaire' politiek van ondermeer Julius Caesar een fractie van de genenpoel, de naamgeving, en een 'cruciaal' element in de mythologie rond/van het huidige België dat pas sinds 1830 bestaat.

Dat zijn 'feiten' die ik alleszins niet ga loochenen.
Heb je dan Caesar zijn lof schrift over de Belgische staat, "De Bello Gallico" niet gelezen?

Volgens Panda bewijst dat propaganda schriftje, van, over en voor Ceasar, dat de Belgische staat ouder is dan Christus.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 2 januari 2024 om 11:23.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2024, 11:25   #623
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ambiorix was inderdaad ooit koning bij de Eburonen en die Eburonen waren inderdaad ooit één van de stammen die bij de "Belgae" behoorden maar met de "Belgen" van nu hebben die "Belgae" van dik 2000 jaar geleden niet zo heel erg veel te maken: dankzij de 'genocidaire' politiek van ondermeer Julius Caesar een fractie van de genenpoel, de naamgeving, en een 'cruciaal' element in de mythologie rond/van het huidige België dat pas sinds 1830 bestaat.

Dat zijn 'feiten' die ik alleszins niet ga loochenen.
Maar we zijn wel Vlamingen omdat er in de Middeleeuwen enkele Franstaligige leenmannen van de Franse koning in Gent en Brugge rondhingen?
Oud 2 januari 2024, 11:32   #624
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De Belgische staat werd toen bezet door Rome, als ik het goed begrijp. Die Gallo-Romeinen, waren dat de eerste collaborateurs?
De Belgae waren toen, samen met veel andere gallische stammen bezet, dat klopt.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2024, 11:43   #625
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Belgae hebben dan ook niks met het huidige Belgie te maken, op wat goeiekope propaganda na.

Er was meer Belgae gebied dat niet tot het huidige Belgie behoort, maar tot Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en zelfs Nederland, dan wel. En er waren Belgae in Zuid Engeland.
Wij Belgae zijn een vredelievend volkje, zeker de Nerviërs waartoe ik behoor, en de Eburonen uit de Limburg. Ook de Menapiërs uit de kuststreek zijn brave mensen, al spreken ze een nogal raar dialect.

Maar je mag niet overdrijven ! Als andere Galliërs zoals de Allobroges uit jouw gouw ons niet respecteren, dan gaan we de krijgsbijl moeten opgraven.

Oud 2 januari 2024, 11:59   #626
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wij Belgae zijn een vredelievend volkje, zeker de Nerviërs waartoe ik behoor, en de Eburonen uit de Limburg. Ook de Menapiërs uit de kuststreek zijn brave mensen, al spreken ze een nogal raar dialect.
Ben je nu aan separatisme aan het doen onder de Belgae ? Je gaat de Bataven (Hollanders) en de Bellovaquen (Parijzenaars) niet bij jouw volk rekenen ? De Menapiers (Zeeuwen) en de Caleten (zoals De Gaulle) ? De Atrebaten in Zuid Engeland ?

Dat zijn nochtans allemaal Belgae die niet in Belgie woonden he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 2 januari 2024 om 12:01.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2024, 12:03   #627
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Heb je dan Caesar zijn lof schrift over de Belgische staat, "De Bello Gallico" niet gelezen?

Volgens Panda bewijst dat propaganda schriftje, van, over en voor Ceasar, dat de Belgische staat ouder is dan Christus.
Ge moet een boerse idioot zijn om van dat verwijt een compliment te maken he

Dit zegde Caesar:

Citaat:
He noted that the Belgae, were "the bravest, because they are furthest from the civilization and refinement of [our] Province, and merchants least frequently resort to them
"wij" waren de dapperste, omdat we het minste beschaafd waren en de handelaars ons het meeste vermeden

De lompe domme boeren die het brutaalste waren, kom, en daar steunt onze "nationale" fierheid op
Oud 2 januari 2024, 12:04   #628
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar we zijn wel Vlamingen omdat er in de Middeleeuwen enkele Franstaligige leenmannen van de Franse koning in Gent en Brugge rondhingen?
Nee, omdat wij een gemeenschappelijke vijand hebben, de Walen
Oud 2 januari 2024, 12:20   #629
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, we zijn dat omdat we momenteel zo gestructureerd zijn. De enige reden om Belgie vaarwel te zeggen is dan ook organisatorisch van aard. Ik begrijp dat u een emobelgicist bent, maar je moet echt niet denken dat iedereen zo in elkaar steekt hoor. Sommige mensen ijveren nu eenmaal voor een efficiente sstaatsstructuur. De staat Belgie is dat voor alle duidelijkheid NIET. Er zijn dus een aantal mogelijkheden waaruit te kiezen valt.

1. De splitsing
2. De status quo
3. De unitaire staat

2 is uw keuze, u vindt Vivaldi immers een godsgeschenk.
Ik kies tussen 1 en 3. 1 is moeilijk, 3 is ongewenst door Wallonie. De keuze is dus snel gemaakt.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 2 januari 2024 om 12:22.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2024, 12:32   #630
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ben je nu aan separatisme aan het doen onder de Belgae ? Je gaat de Bataven (Hollanders) en de Bellovaquen (Parijzenaars) niet bij jouw volk rekenen ? De Menapiers (Zeeuwen) en de Caleten (zoals De Gaulle) ? De Atrebaten in Zuid Engeland ?

Dat zijn nochtans allemaal Belgae die niet in Belgie woonden he.
Jammer genoeg is ons eens zo grote land, nu een klein landeke geworden...

De Batavieren zijn gewaardeerde buren, zolang ze hun manieren houden en niet 's nachts zat staan te pissen tegen de OLV kathedraal in aantwaarpe.

Dat slechts een deel van de Menapiërs Belg is, is jammer maar helaas. Zeeland had idd beter bij ons geweest.

Met die anderen hebben wij geen kloten van de Schoof meer te maken.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 2 januari 2024 om 12:32.
Oud 2 januari 2024, 12:45   #631
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar we zijn wel Vlamingen omdat er in de Middeleeuwen enkele Franstalige leenmannen van de Franse koning in Gent en Brugge rondhingen?
Zou u zo goed willen zijn bovenstaande te verhelderen (/begrijpbaar te maken) en meer bepaald aan te duiden op welke wijze precies mijn eigen opinie daarmee in overeenstemming te brengen valt?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2024, 12:52   #632
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zou u zo goed willen zijn bovenstaande te verhelderen (/begrijpbaar te maken) en meer bepaald aan te duiden op welke wijze precies mijn eigen opinie daarmee in overeenstemming te brengen valt?

België als land is een feit.
Vlaanderen als deelstaat is een feit.
Belg of Vlaming als ‘identiteit’ is fictie.
Oud 2 januari 2024, 13:01   #633
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dank u om “Belg” te omschrijven als een fictie. Daar ben ik het roerend mee eens. Ik zou u afraden om tegen een Vlaming te gaan pontificeren dat hij geen Vlaming is. Sommigen zullen u eens meewarig bekijken en de schouders ophalen. Maar er zullen er ook zijn van wie je “een dok in je mülle” zult moeten incasseren.
Oud 2 januari 2024, 13:02   #634
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waartoe dient een identiteitskaart dan anders nog buiten het omzetten van de fictie in een soortement feitelijke realiteit?

Vergeet niet dat NIEMAND zich 'Belg' kan noemen indien hij/zij/het niet - eventueel tegen heug en meug - over dergelijke kaart beschikt of erop kan rekenen die zonder verdere tegenprestatie te zullen krijgen bij het bereiken van de vereiste leeftijd.

Daarnaast ben ik van mening dat ik best wel in staat ben zélf te bepalen hoe/waarmee ik mijn 'identiteit' aan kan kleden/in kan vullen.

Het concept '(Nieuwe) Brusselse Vlaming'/'Vlaamse Brusselaar' is daar maar één elementje van, het feit dat een West-Vlaams dialect mijn échte moedertaal is, is er een ander.

Maar er zijn er nog véél méér.

Oud 2 januari 2024, 13:21   #635
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Jammer genoeg is ons eens zo grote land, nu een klein landeke geworden...
Dat eens zo grote land heeft nooit bestaan he. Maar het is zeker geen reden om het aan het huidige Belgie te verbinden. Dat was pure romantische fake propaganda, die het bij de boerenpummels die hier rondliepen wel goed gedaan heeft. Het huidige Belgie is een stuk dat zich dus grotendeels heeft afgescheurd van "andere Belgae".

Citaat:
De Batavieren zijn gewaardeerde buren, zolang ze hun manieren houden en niet 's nachts zat staan te pissen tegen de OLV kathedraal in aantwaarpe.
Het zijn nochtans "volksgenoten" want Belgae he.

Citaat:
Dat slechts een deel van de Menapiërs Belg is, is jammer maar helaas. Zeeland had idd beter bij ons geweest.
Dat was zo, tot de Belgische separatisten daarvan weggegaan zijn he. Het willen associeren van de "naam" van het volk waar je van weggegaan bent was dus nogal idioot.

Citaat:
Met die anderen hebben wij geen kloten van de Schoof meer te maken.
Kortom, separatisme van de Belgae.

Laatst gewijzigd door patrickve : 2 januari 2024 om 13:22.
Oud 2 januari 2024, 13:24   #636
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het punt was natuurlijk dat ficties werkelijkheid kunnen worden, en de vorige werkelijkheid, een fictie. De fictie van de Belgische identiteit in 1829 is in 1831 een feit geworden. Niks belet dat die Belgische identiteit ooit een fictie wordt, en de fictie van de Vlaamse identiteit een werkelijkheid. Kortom, de identiteit die fictie is of werkelijkheid, naargelang een of andere bestuurlijke afspraak, is iets dat vluchtig is in de tijd.
Oud 2 januari 2024, 13:24   #637
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onze staatsstructuur lijkt fictie, maar helaas is het de realiteit. Een inneficient rommeltje waarbij iedereen bevoegd is, maar niemand verantwoordelijk.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2024, 13:27   #638
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zie onder.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 2 januari 2024 om 13:30.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2024, 13:30   #639
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
..

Daarnaast ben ik van mening dat ik best wel in staat ben zélf te bepalen hoe/waarmee ik mijn 'identiteit' aan kan kleden/in kan vullen.

...
Daar hebt u gelijk in, als u uzelf innerlijk wil identificeren als Vlaming, Belg, Marsmannetje, Katholiek, Superman of wat dan ook is dat uw volste recht.

Wat u echter niet behoort te doen is om uw mening aan anderen op te dringen of er privileges voor op te eisen.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 2 januari 2024 om 13:31.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2024, 14:12   #640
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar hebt u gelijk in, als u uzelf innerlijk wil identificeren als Vlaming, Belg, Marsmannetje, Katholiek, Superman of wat dan ook is dat uw volste recht.

Wat u echter niet behoort te doen is om uw mening aan anderen op te dringen of er privileges voor op te eisen.

Waarom precies denkt u te moeten bepalen wat ik al dan niet BEHOOR te doen?

Volgens mijn familie ben ik eigenlijk 'een neger met een wit velleke'; een Kongolees wellicht, misschien een Jamaicaan, of anders wel ene uit Louisiana, ik ben er zelf nog niet helemaal klaar mee.

Daarnaast zou uit diverse al dan niet 'psychologische' 'tests' gebleken zijn dat ik 'bovengemiddeld intelligent' ben, 'hoog-sensitief' én 'hoog-begaafd' ^^

Daarmee behoor ik ongetwijfeld tot een met uitsterven (eerder: uitroeiing) bedreigde minderheid.

Ik heb dus eigenlijk geen énkele goede reden om NIET op z'n minst te probéren allerlei privileges op te eisen, maar dat hoeft nog lang niet te betekenen dat ik dat ook ga doen, vooral niet als ik ze niet zélf kan verdedigen.

Laatst gewijzigd door djimi : 2 januari 2024 om 14:15.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be