Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moet de politie manu militari de boerenbetogingen opdoeken?
Ja 10 37,04%
Neen 14 51,85%
Mijn naam is Haas 3 11,11%
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2024, 19:12   #221
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Geen boeren meer maar landbouwbedrijven. Is er al. De helft van de gronden hier wordt verhuurd aan landbouwfabrieken. Die komen drie keer per jaar langs met reusachtige machines: planten, sproeien en oogsten. Hectaren mais en patatten.
Voila se, zo moeilijk was dat niet he

De artisanale boer moet zich toespitsen op speciallekes he, voor bio winkelkes en rariteiten.

Dat gezegd, wat wij "boeren" noemen slaat op 2 dingen he: "bedrijfsleiders van landbouw bedrijven" en "mensen die werken in die sector". Zij die problemen hebben, zijn de bedrijfsleiders he, die hun klein bedrijfje niet rendabel krijgen. Awel, dan moet ge daar niet mee voort doen he.

Dat gezegd, er ZIJN wel wat relevante punten, namelijk dat het speelveld gelijk moet zijn (zelfde regels en normen voor allen die in de markt spelen) en dat de vrije markt principes geldig blijven en er geen kartelvorming en maffieuze praktijken zijn. Ook dat men moet ophouden met dwaze administratie, en waarschijnlijk, met elke vorm van subsidie.

Laatst gewijzigd door patrickve : 2 februari 2024 om 19:17.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2024, 19:49   #222
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Voila se, zo moeilijk was dat niet he

De artisanale boer moet zich toespitsen op speciallekes he, voor bio winkelkes en rariteiten.

Dat gezegd, wat wij "boeren" noemen slaat op 2 dingen he: "bedrijfsleiders van landbouw bedrijven" en "mensen die werken in die sector". Zij die problemen hebben, zijn de bedrijfsleiders he, die hun klein bedrijfje niet rendabel krijgen. Awel, dan moet ge daar niet mee voort doen he.

Dat gezegd, er ZIJN wel wat relevante punten, namelijk dat het speelveld gelijk moet zijn (zelfde regels en normen voor allen die in de markt spelen) en dat de vrije markt principes geldig blijven en er geen kartelvorming en maffieuze praktijken zijn. Ook dat men moet ophouden met dwaze administratie, en waarschijnlijk, met elke vorm van subsidie.

Neen, dat is zever. De 'boer' is gewoon een bedrijfsleider geworden. We leven niet meer in 1965 of 1970. Er is schaalvergroting, en de 'boer' generatie II of III heeft dikwijls een diploma ingenieur op zak.

Ik krijg stenen kloten van sommigen hun gesemmel over 'landbouw dient om onze lokale voedselveiligheid te verzekeren'. Dat is een even zinnige opmerking als zeggen dat de haven van antwerpen haar belang bestaat uit het voorzien van bevoorrading van België terwijl het in realiteit de derde belangrijkste haven van europa is en DUS een belangrijke industriële peiler waarop onze economie draait.

De 'artisanale boer' is een niche-fenomeen, goed voor nog een paar jaar te overleven in een markt waarin zij niet meer mee kunnen en dan maar produceren voor het handjevol mensen die naar de boerderijwinkel willen rijden voor hun aankopen.

Dat zal nooit een structureel of een marktbepalend gegeven worden, de grootdistributie is nu al volop aan het inzetten om ook die markt in te palmen.

De landbouwers in westvleuteren, mijn eigen oost-vlaamse gauw of in de kempen zijn echt niet bezig met te knokken voor onnozeliteiten zoals 'lokale voedselveiligheid en zekerheid van bevoorrading' maar wel met hun de kansen niet af te nemen door regelitis-diarree om in een competitieve omgeving hun activiteit succesvol te verdedigen met een blik op de toekomst. In een open markt.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 2 februari 2024 om 19:50.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2024, 22:32   #223
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard Zuhal Demir wil met de matrak op de boerenbetogingen ingaan.

Vandaag in de Afspraak: Zuhal Demir wil dat Verwilgen de politie afstuurt op de betogers.
Wat denkt u?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2024, 22:34   #224
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Zoals altijd komen jullie achter, wordt het betoog van De Gemuilkorfde als 'vreemd' afgedaan, en krijg ik wat later gelijk.
Ik merk immers dat in "De Afspraak op Vrijdag" dat men (Zuhal Demir, N-VA) wel degelijk denkt dat er bepaalde schakels in de keten grote winsten gemaakt worden.
Nu zal het wel op de debatfiches van de N-VA'ers hier staan, en is die 'rare' mening van de Gemuilkorfde plots de verstandige mening van een N-VA'er...
Oud 2 februari 2024, 22:45   #225
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En als men aan haar vraagt: zou u dan pantserwagens inzetten zoals in Frankrijk?
Euh, dus, enzovoort, het is de schuld van de Anderen.
Oud 2 februari 2024, 22:49   #226
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En als men aan haar vraagt: zou u dan pantserwagens inzetten zoals in Frankrijk?
Euh, dus, enzovoort, het is de schuld van de Anderen.
Misschien moet je het hele artikel eens lezen op de nieuwssite van de vrt. Niet dat het u weerhoudt tendentieuse draden te starten, maar er werd meer gezegd dat wat jij suggereert.
Oud 2 februari 2024, 22:52   #227
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Misschien moet je het hele artikel eens lezen op de nieuwssite van de vrt. Niet dat het u weerhoudt tendentieuse draden te starten, maar er werd meer gezegd dat wat jij suggereert.
Waarom zou je het artikel lezen als je de Afspraak kan bekijken?

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 2 februari 2024 om 22:52.
Oud 2 februari 2024, 22:54   #228
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vandaag in de Afspraak: Zuhal Demir wil dat Verwilgen de politie afstuurt op de betogers.
Wat denkt u?
Die mist écht geen enkele kans om haar mond te houden hee ?

Djeezes... Dat is gewoon Jambon & Brouns een komkommer opsteken wat dat mens hier doet...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2024, 22:59   #229
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Die mist écht geen enkele kans om haar mond te houden hee ?

Djeezes... Dat is gewoon Jambon & Brouns een komkommer opsteken wat dat mens hier doet...
Warmonger Zuhal. Napalm op de boeren.
Oud 2 februari 2024, 23:04   #230
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Laat Zulma maar verder haar eigen ruiten ingooien.

Laatst gewijzigd door Skobelev : 2 februari 2024 om 23:04.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2024, 23:08   #231
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Overigens was het ook weer een debielendebat.

Het gaat in België over de Habitatrichtlijn, dus over die natuurvreemde natuurgebieden.

Demir zat voortdurend over stikstof in het algemeen te zeveren en geen van de aanwezigen (Yvan De Zwadder incluis) die enig benul had van waar er over gesproken werd.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 2 februari 2024 om 23:14.
Oud 2 februari 2024, 23:19   #232
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nu, mijn gedacht.

Ik denk dat het standpunt van Demir om te gaan vechten (letterlijk) tegen de boeren een slecht idee is.

Wat ik wel vind is dat men alle overtredingen die er gemaakt zijn mag beboeten. Overtredingen tegen de wet?
Betalen zoals iedereen.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 2 februari 2024 om 23:21.
Oud 3 februari 2024, 00:01   #233
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Waarom kunnen we de meeste mest al niet gewoon omzetten in biogas?
Die gas dan lokaal benutten...
Oud 3 februari 2024, 00:20   #234
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Kan rechtstreek. Gewoon onder hoge druk injecteren in onze politici.
Oud 3 februari 2024, 00:31   #235
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Hollandse boeren bedreigen alvast hun overheid.

Boerenleider Mark van den Oever

https://twitter.com/mmeeuw/status/1753490580251054316
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2024, 01:46   #236
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Maar ons land is een scheet groot?
Wat kan de impact nu zijn van ons boerenleven?

Stikstofbeleid terwijl ze de grootste rommel van de andere kant van de wereld laten invoeren.
Er zijn toch veel grotere bedreigingen voor ons klimaat dan de boeren?

Moeten politici bv met een vliegtuig reizen om zich elders vol te boeven en te laven met andere luxe, terwijl het meeste via een videocall gaat?
We zouden de ecologische voetafdruk van de gemiddelde politieker eens moeten vergelijken met de burgers die ze dat klimaatbeleid aandoen.
Oud 3 februari 2024, 03:51   #237
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat denkt u?
Ik heb haar horen zeggen: dat ze de blokaders zou laten vrijmaken. Dat die blokkades voor ergernis zorgen en dat dit niet tegoeden is voor de boeren.

Maar dat Zuhal Demir niets heeft tegen de protesten van de boeren of andere protest acties. Het moet steeds kunnen en mogelijk zijn.

Dus, politie afsturen op de betogers heb ik niet gehoord, sorry.
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2024, 04:04   #238
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Klopt, biogas. Dat stel ik al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren !!!

Maar neen al jaren draaien de boeren op voor de kosten, voor steeds nieuwe investeringen voor nieuwe wetten en regels en jaar later is het weer iets anders terwijl de investeringen wel zeer duur waren en niets wezenlijks aanbrengen voor hun productie, kwaliteit of inkomen.

Geen wonder dat de boeren het beu zijn.
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2024, 06:00   #239
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Naar het centrum van de stad Antwerpen durven de boeren duidelijk niet komen. Daarvoor zorgt de bearcat wel!

Oud 3 februari 2024, 06:12   #240
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Ik woon niet 'op den buiten' en dus koop ik bijna nooit rechtstreeks bij de boer. De enkele keren dat ik dat wel doe (bvb aardbeien uit een automaat tijdens een fietstochtje, boerenstandje op de markt) kost me dat meer dan wat ik in de winkel betaal. Als de boeren graag meer krijgen voor hun productie dan op de veiling of in contracten met supermarkten kunnen ze proberen meer rechtstreeks te verkopen aan de consumenten. Misschien moeten ze dan hun winstmarges wat laten zakken zodat hun producten net iets minder kosten dan in de supermarkt ipv meer. Vermits de hele keten wordt uitgeschakeld zou dat toch mogelijk moeten zijn ? Zie ik iets over het hoofd waardoor dit niet gebeurt ?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be