Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moet de politie manu militari de boerenbetogingen opdoeken?
Ja 10 37,04%
Neen 14 51,85%
Mijn naam is Haas 3 11,11%
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 februari 2024, 20:33   #301
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
De premier had wel een punt te stellen dat er een soort solidariteitsmechanisme zou moeten zijn om de winsten in de keten beter te verdelen...
Dat is een heel eigenaardig concept. Men doet alsof de "keten" een onderdeel van een bedrijf is, terwijl de "keten" een opeenvolging is van verschillende concurrerende bedrijven.

Citaat:
Dan nog vond ik het onverschoonbaar dat die betogende boeren verkozen om de werkmensen te kloten in plaats van de agro-bazen die nochtans in hun sjieke villa's temidden het platteland toeven....
Ik denk niet dat er IEMAND woekerwinsten maakt. Het is wel zo dat grote bedrijven meestal wel enkele vetbetaalde bazen hebben, maar dat de grote baas veel verdient wil niet zeggen dat het grote bedrijf woekerwinsten maakt he. Als men vetbetaalde boeren wil zien, dan is dat heel eenvoudig: in plaats van 2000 keuterboerkes, maakt 1 groot landbouw bedrijf dat al die terreinen heeft. Wedden dat de grote baas ook een sjieke villa heeft ?

Er is geen "solidariteit" tussen concurrenten in een markt he.

Diegene die de extra solidariteit zal mogen ophoesten, is de eind klant in de winkel, maar moet men daar ook niet solidair in zijn ? Maakt die ook geen deel uit van "de keten" dan ?

STEL dat de ganse keten gewoon kleine marges heeft en veel kosten, NET zoals die boeren. Stel dat het zo is dat de kosten om 1 kg patatten aan de man te brengen in een supermarkt, 5 keer groter zijn dan de kosten van de boer om 1 kg patatten te kweken. Dat de boer 20 cent voor 1 kg patatten krijgt, en dat die zak patatten 1 Euro kost in de supermarkt.
En dat iedereen een marge heeft van 2%. Dat wil zeggen dat de boer 0.4 cent binnendoet op 1 kg patatten en gans de rest van de distributie keten (met opslag, verlies van niet-verkochte of beschadigde patatten, vervoer, keuring, testen, winkels, personeel....) dus 1.6 cent binnendoet.

STEL nu dat een zotte overheid beslist dat de "solidariteit" zo moet zijn dat de boer de helft krijgt van de winkelprijs. Wel, dan is dat heel eenvoudig he.

Als de boer X/2 moet krijgen, en de winkel het aan X verkopen, dan:
X = 0.80 + X/2.

Ofte: X/2 = 0.80. Ofte X = 1.6

Kortom, de zak patatten moet nu 1.6 Euro kosten in de winkel, en de boer krijgt 80 cent.

De boer zijn inkomen is met een factor 4 omhoog gegaan (van 20 cent naar 80 cent) en de mens in de winkel ziet de patatten met 60% stijgen in prijs.

De extra 60 cent van de boer komen uit de zak van de consument he.

Zoals al het geval was met die "solidaire melk". De ENIGE SOLIDARITEIT die we hier zullen zien, is de solidariteit van de klant die meer betaalt om de boer daarmee meer te betalen.

Zoals ik al stelde: al die die staan te cheeren voor die boeren, tast maar in uw zakken voor duurder eten in de winkel he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2024, 07:31   #302
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Ecolo dat het plots opneemt voor de boeren ... als daar geen reukje aanhangt ...
Oud 6 februari 2024, 12:52   #303
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ecolo dat het plots opneemt voor de boeren ... als daar geen reukje aanhangt ...
Die hebben naar Holland zitten kijken...
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2024, 13:09   #304
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, als er EEN ding is waar ik het eens ben met die boeren - maar men moet goed kijken naar de echte akkoorden en ik dacht dat het een valse beschuldiging was - is dat de normen voor producten en productie procedes DEZELFDE moeten zijn voor import en voor productie hier.

Normen en regels moeten dezelfde zijn voor iedereen in de markt. WELKE normen dat zijn heeft minder belang dan dat ze dezelfde zijn. Ook voor import.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2024, 13:20   #305
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Hun actie is nog erger dan een vakbondsstaking. En brutaler ook. Bij mij hebben ze toch wel een stuk sympathie verloren.
Oud 6 februari 2024, 22:34   #306
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard Verpaarding, vertuining, verweiding van landbouwgrond.

Wat is Uw mening ?

Wat met landbouwgrond ?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02...tuur-landbouw/

s de landbouwsector slachtoffer van het opkopen van grond voor natuurbescherming, zoals CD&V-voorzitter Sammy Mahdi beweert? Volgens landbouweconome Liesbet Vranken is dat een iets te eenvoudige voorstelling van zaken en hebben de hoge prijzen voor landbouwgrond verschillende oorzaken. Zo blijkt uit cijfers dat landbouwgrond veel meer "verdwijnt" als grond voor tuinen of om er paarden of pony's op te laten grazen.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 6 februari 2024 om 22:36.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2024, 06:52   #307
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

40% van de landbouwgrond is reeds 'verpaard'.

De landbouwers zouden steeds de eerste keus moeten krijgen aan prijzen die doenbaar zijn voor hen. Wil geen landbouwer het land dan moet het gemeen bos worden. Fuck de verkaveling, de verpaarding en de verarmde cultuurgronden van Natuurpunt.
Oud 7 februari 2024, 08:56   #308
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Hetzelfde als in die andere draad:

En zou zelfs verder durven gaan: zoals we sociale huisvesting kennen, zo mag er gerust sociale landbouwgrond bestaan.
Die landbouwgrond kan dan verhuurd worden aan jonge landbouwers die in ruil voor de beperkte huurprijs, bereid zijn om gezonder of milieuvriendelijker te boeren. Vb. groententeelt met verkoop op het terrein zelf, of zelfpluk dinges ...

Stemmen in de poll heb ik nog niet gedaan. Ik ben te benieuwd naar de reactie van de draadopstarter, die ik niet wil beïnvloeden door mijn stemkeuze.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2024, 08:57   #309
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Grond staat voor iedereen te koop.

Onze grond bv, een kleine hectare, heeft maanden te koop gestaan. De boer die er al jaren maïs op verbouwde heeft hem niet gekocht.
Wij wel, nu is het een weide met tientallen fruit- en andere bomen. Goed voor de biodiversiteit, de boer heeft zijn kans gehad maar laten liggen. (hij dacht wel om de grond verder te bewerken als het al onze eigendom was, dat viel hem even tegen)
Oud 7 februari 2024, 09:19   #310
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

En zou zelfs verder durven gaan: zoals we sociale huisvesting kennen, zo mag er gerust sociale landbouwgrond bestaan.
Die landbouwgrond kan dan verhuurd worden aan jonge landbouwers die in ruil voor de beperkte huurprijs, bereid zijn om gezonder of milieuvriendelijker te boeren. Vb. groententeelt met verkoop op het terrein zelf, of zelfpluk dinges ...

Stemmen in de poll heb ik nog niet gedaan. Ik ben te benieuwd naar de reactie van de draadopstarter, die ik niet wil beïnvloeden door mijn stemkeuze.

2 !!!

Laatst gewijzigd door Boduo : 7 februari 2024 om 09:19.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2024, 09:25   #311
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wel, als er EEN ding is waar ik het eens ben met die boeren - maar men moet goed kijken naar de echte akkoorden en ik dacht dat het een valse beschuldiging was - is dat de normen voor producten en productie procedes DEZELFDE moeten zijn voor import en voor productie hier.

Normen en regels moeten dezelfde zijn voor iedereen in de markt. WELKE normen dat zijn heeft minder belang dan dat ze dezelfde zijn. Ook voor import.

100% akkoord !!!
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2024, 09:36   #312
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Grond staat voor iedereen te koop.

Onze grond bv, een kleine hectare, heeft maanden te koop gestaan. De boer die er al jaren maïs op verbouwde heeft hem niet gekocht.
Wij wel, nu is het een weide met tientallen fruit- en andere bomen. Goed voor de biodiversiteit, de boer heeft zijn kans gehad maar laten liggen. (hij dacht wel om de grond verder te bewerken als het al onze eigendom was, dat viel hem even tegen)
Er bestaan regels rond pacht waardoor een eigenaar niet zomaar kan doen wat die wil. Zulke regels waren niet van toepassing op dat stuk grond of had de boer daar geen idee van of hem ge hem bedreigd met geweld ?
Oud 7 februari 2024, 09:44   #313
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Met zo'n inefficiënte landbouw en drie kwart van de bevolking die in de stad of verstedelijkt gebied woont gaat men niets bereiken. Nu al wordt het grootste deel van de biologische landbouwproducten met verlies verkocht als niet bio/gewone groenten omdat de consument niet voor de duurdere bio gaat. Dat is geld wegsmijten aan hobbyisten en terwijl de handelsbalans ontwrichten omdat je voor de stad veel vanuit het buitenland gaat in te voeren. En we staan nog maar aan het begin van dat 'duurzame' 'ecologische' biobeleid.

Citaat:

Ik heb niet gestemd omdat stemmen voor meer bos er niet tussen staat. Dat bos moet trouwens op ex-verkavelingswijken, lintbebouwing en 'verpaarde' gronden komen, liever dan op landbouwgrond. En de paarden moeten opgegeten worden.
Oud 7 februari 2024, 09:46   #314
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Binnenkort gaan de meeste boeren sowieso op de fles. Wanneer die geflipte eurotrut haar zin krijgt en Oekraïne met de helft van de landbouwsubsidies gaat lopen.
Oud 7 februari 2024, 10:01   #315
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Binnenkort gaan de meeste boeren sowieso op de fles. Wanneer die geflipte eurotrut haar zin krijgt en Oekraïne met de helft van de landbouwsubsidies gaat lopen.
die eurotrut voert alleen maar uit wat vooral groenen en sossen gestemd hebben in het euro parlement.

al een sjans dat ze daar een paar vierkante meter duin van de ondergang heeft kunnen redden in de Panne.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2024, 11:31   #316
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Natuurpunt, ANB en andere natuurbeheerders moeten ook verboden worden hun gronden te beheren met gedomesticeerde dieren.
Als er stikstofgewijs teveel vee rondloopt in Vlaanderen moet die natuurbeheerders het voorbeeld geven, de spontane natuur zal er wel bij varen.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2024, 11:34   #317
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
die eurotrut voert alleen maar uit wat vooral groenen en sossen gestemd hebben in het euro parlement.

al een sjans dat ze daar een paar vierkante meter duin van de ondergang heeft kunnen redden in de Panne.
Is er in het Europees parlement gestemd over de toetreding van Oekraïne in de EU ? Hebben de groenen en sossen er een meerderheid ? Naar wat ik lees is die belofte tot toetreding toch vooral het werk van Von der Leien die daarmee serieus haar boekje te buiten ging.
Oud 7 februari 2024, 11:36   #318
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Natuurpunt, ANB en andere natuurbeheerders moeten ook verboden worden hun gronden te beheren met gedomesticeerde dieren.
Als er stikstofgewijs teveel vee rondloopt in Vlaanderen moet die natuurbeheerders het voorbeeld geven, de spontane natuur zal er wel bij varen.
Volledig mee eens. Als de boeren geen dieren meer mogen houden moeten zij niet met hun exoten zoals de galloway's afkomen die de natuurgebieden vol schijten.
Oud 7 februari 2024, 11:45   #319
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Landbouwgrond met heilig verklaard worden.

Er was en is ook geen vraag vanuit de democratie.
Ze maken het nieuws, ze maken beleid, ... daarvoor was er geen vragende partij anders dan een paar NWO fascisten...

We vergrijzen beter terug en hervormen beter de economie zodat boeren weer onze levensstijl wordt.

Of gaan ze die boerengrond ooit in woonwijken veranderen na de omvolking?

Laatst gewijzigd door CUFI : 7 februari 2024 om 11:46.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2024, 11:48   #320
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Daar ben ik het mee eens, al die "beheerswerken"ook die dienen tot niets, natuurgebied is natuurgebied, en als er door natuurlijke aanwas stikstof bijkomt, ja dan is dat maar zo.

het enige wat men zou mogen doen is het verwijderen van invasieve exoten, Japanse berenklauw uitdoen bvb.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be