Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 maart 2024, 16:37   #121
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Zoals u zei dat de PISA resultaten gunstig waren in ons land? U bent op die cijfers van mij nooit terug gekomen? Ze weergeven een significante daling.

Ik spel u de les niet, ik deel mijn observatie.

Als je nog heil in deze generatie politici ziet, weet je dan zelf nog wel waarom?
Ik schreef gewoon dat ze terug in stijgende lijn zijn, dat is iets anders dan goed of gunstig.

Begrijpend lezen, zal het ooit goed komen?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2024, 16:40   #122
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Dus iedereen liegt...duh...
Overal wordt er geklaagd over het nijpende tekort aan leerkrachten, er zijn zelfs scholen waar ouders moeten inspringen omdat de nood zo hoog en dringend is.
Steeds meer leerkrachten gaan op pensioen (dat alleen ontkracht jouw bewering al!) en ze worden niet vervangen omdat jongere leerkrachten afhaken...en dat kun je hen niet kwalijk nemen.

Door regelneverij van de politiek, tiens...

"Verwent worden" wordt met een D geschreven: "verwend worden"
Het is de schuld van de politiek dat er zoveel bijkomende taken zijn door allerlei bemoeienissen en regelneverij,
Het is de schuld van de politiek door de verhoogde werkdruk dat er steeds meer zieken door stress en burn outs zijn,
Het is de schuld van de politiek door migratie dat er steeds meer kinderen bijkomen waarvan de thuistaal niet het Nederlands is,
Het is de schuld van de politiek dat nog steeds na 20 jaar anderstaligen taal achterstand blijven hebben en omdat kleuters niet naar de kleuterschool hoefden zet die achterstand zich verder in basisschool en middelbaar,
......

Waarom zijn er dan nog steeds scholen die naam niet waard?
Met "bijna 4.050 onderwijsinstellingen in Vlaanderen" vind je zelfs geen volledige cijfers over hoeveel scholen in totaal er precies wel zijn in vlaanderen.
Maar zelfs voor bijna 4.050 scholen is 3 miljard maar een peuleschil voor renovatie, laat staan voor een nieuwbouw....

Trouwens: er is overal een graai potje voor onderhoudswerken niet enkel voor schoolgebouwen maar voor gevangenissen, voor wegen, voor riolen, voor kerncentrales, voor...noem maar op en.....er daar wordt ook helemaal niks aan onderhouden, de toestanden zijn rampzalig maar wij moeten er wel overal en al jaren fors belastingen voor betalen.
Dus niet leuteren over een subsidiepotje dat bijlange na niet toereikend is en ook niet gecontroleerd kan worden of het wel voor scholen wordt gebruikt.
Iedereen liegt? Waar schrijf ik dat?
Er zijn heel veel leerkrachten, meer dan er ooit geweest zijn.
De minister mag zich gewoon niet moeien met hoe die leerkrachturen ingevuld worden.

Heel veel richtingen hebben per school maar enkele leerlingen, dat maakt dat de efficiëntie zakt.
Als iedere school meent dat ze elke richting moeten aanbieden, dan krijg je dat.
Oud 31 maart 2024, 16:41   #123
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Mijn reactie over thuisonderwijs was dat ik me niet geschikt voel om dat goed te doen.
En u gaat alle kanten op, zonder dat enigzins in beschouwing te nemen.
Inderdaad.
Oud 31 maart 2024, 17:03   #124
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

https://www.vlaanderen.be/statistiek...erkracht-ratio

Vlaanderen sept 2023

Het aantal leerlingen per voltijds onderwijzend personeelslid lag in het schooljaar 2020-2021 in het secundair onderwijs op 9. Die leerling-leerkracht-ratio lag hoger in het kleuter- en lager onderwijs (respectievelijk 13 en 12) en in het hoger onderwijs (20). Het gaat telkens om cijfers over het Vlaamse onderwijs.

Als we dit vergelijken met het buitenland...
Oud 31 maart 2024, 18:03   #125
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Stop eens met uw getrol, ik word dat kotsbeu.
Lees wat wij schrijven, en als je dat niet wilt doen, stop dan met die nutteloze commentaar te geven.

Ik schrijf feiten, u bent aan het trollen.
Ik ben niet aan het trollen.
Maar ik geef wel toe dat ik je misschien verkeerd gelezen heb

Hoe dan ook, het is significant gedaald dus die "lichte" stijging is niets om lovenswaardig over te doen.

Die politici hebben alleen hun eigen uitgebreid en de rest wordt allemaal in de vernieling gereden.

Dat zijn ook feiten.

Laatst gewijzigd door CUFI : 31 maart 2024 om 18:05.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2024, 18:24   #126
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Daarbij is het niet de fout van deze minister dat de huidige leerkrachte zo verwent worden. Nooit gaven ze zo weinig les. Nooit waren er zoveel zieken, nooit waren er zoveel kinderen waarvan de thuistaal niet het Nederlands is.
Sorry, maar dat is erover. Het is waar dat leerkrachten nog nooit zo weinig les gaven, maar niet om de redenen die je opgeeft, wel omdat ze 1001 burocratische (én zorg-) taken moeten vervullen zodat de scholen en de koepels zich kunnen indekken tegen elke zucht van ouders of de politiek. Leerkrachten komen nauwelijks aan lesgeven toe omdat ze eigenlijk verplicht worden dagelijks aan administratie en politiek te doen.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2024, 18:28   #127
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Het is de schuld van de politiek dat er zoveel bijkomende taken zijn door allerlei bemoeienissen en regelneverij,
Het is de schuld van de politiek door de verhoogde werkdruk dat er steeds meer zieken door stress en burn outs zijn,
Het is de schuld van de politiek door migratie dat er steeds meer kinderen bijkomen waarvan de thuistaal niet het Nederlands is,
Het is de schuld van de politiek dat nog steeds na 20 jaar anderstaligen taal achterstand blijven hebben en omdat kleuters niet naar de kleuterschool hoefden zet die achterstand zich verder in basisschool en middelbaar,
Mee eens! Onze politici hebben het Vlaamse onderwijs eindelijk kapot gekregen. Ze zijn daar al in de jaren '70 mee begonnen, maar de Vlaamse scholen bleven overeind. Tot enkele jaren geleden waren ze bij de beste van de wereld, en nu, sinds 2020, blijft er van die kwaliteit niks meer over.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
Oud 31 maart 2024, 18:29   #128
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als die voddeventen van de inspectie een leraar wiskunde betrappen op het aftrekken van een half punt op een ondervraging, wegens een spelfout (vb een lootrechte), dan krijgt die zo'n slecht rapport dat hij zeker nooit vb. directeur zal kunnen worden ...
... en de school krijgt slechte punten.
Oud 31 maart 2024, 18:34   #129
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Hoe dan ook, het is significant gedaald dus die "lichte" stijging is niets om lovenswaardig over te doen.
Het betekent wel dat de rampzalige daling gestopt is en dat we terug omhoog aan het gaan zijn. En dat is de verdienste van Weyts, ondermeer door druk uitoefenen op inspecteurs die scholen kapittelen omdat ze de laat "te hoog" zouden leggen.
Oud 31 maart 2024, 18:36   #130
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Het betekent wel dat de rampzalige daling gestopt is en dat we terug omhoog aan het gaan zijn. En dat is de verdienste van Weyts, ondermeer door druk uitoefenen op inspecteurs die scholen kapittelen omdat ze de laat "te hoog" zouden leggen.
Eind 2023 spraken ze van een daling.
En op 3 maand stijgt het weer?
https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/p...nieuw-slechter

Ook op lange termijn gaat Vlaanderen sterker achteruit dan de OESO-landen. Tegenover het referentiejaar 2003 daalt Vlaanderen 52 punten. In andere OESO-landen bedraagt die daling gemiddeld 22 punten. Alleen in IJsland en Finland is de daling voor wiskunde nog sterker dan in Vlaanderen.

Op basis van welke gegevens concluderen jullie dat de achteruit gang gestagneerd is?
De verkiezingen naderen he. Vaneigenst dat ze zichzelf den hemel gaan in prijzen.

Nooit scoorden Vlaamse leerlingen zo slecht en ze gaan nog sneller achteruit dan in andere landen, blijkt uit PISA-onderzoek
Dinsdag 5 december 2023 om 11:00
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231205_93602913

De link zeg wel dat het "welbevinden" van de studenten erop vooruit gaat, maar dat heeft niets met het niveau/onderwijsresultaten te maken.

Afsluiten doen we met een positieve noot. Het welbevinden van de Vlaamse leerling lijkt er volgens het PISA-onderzoek op vooruit te gaan. Het aantal spijbelaars ligt zeer laag en iets minder leerlingen geven aan dat ze gepest worden.

En als ge de lat onder de bodem legt, is dat natuurlijk ook een methode om betere resultaten te behalen. Maar dat weergeeft alleen maar de corrupte aard van deze generatie politici. En dat op kap van de volgende generatie.
Maar zefs met een verlagende norm, zie ik niet meteen een toename in onderwijsresultaten.

En dat is op zich niet verkeerd, de wereld van morgen is niets meer met de leerstof van vandaag. Op enkele uitzonderingen na. Maar als ge politici pluimen wilt opsteken, mag de lat echt wel riant boven de bodem stijgen hoor.

Laatst gewijzigd door CUFI : 31 maart 2024 om 18:48.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2024, 19:06   #131
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ach, wie zegt dan dan ook?
Het is altijd zo geweest en het zal altijd zo zijn dat de brave jongens en meisjes uit de "vakscholen" nooit hebben kunnen spellen en het ook nooit zullen kunnen. Daarvoor zit onze spelling te moeilijk in mekaar.

Maar dat in het hoger onderwijs men in hetzelfde bedje ziek geraakt, dat is een ander paar mouwen.
Ik ken genoeg mensen die enkel beroepsonderwijs hebben gedaan die goed kunnen spellen. Je moet die mensen nu niet onderschatten. Velen van zij die het niet kunnen doen onvoldoende moeite. Oud en jong.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2024, 19:09   #132
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Ik ken genoeg mensen die enkel beroepsonderwijs hebben gedaan die goed kunnen spellen. Je moet die mensen nu niet onderschatten. Velen van zij die het niet kunnen doen onvoldoende moeite. Oud en jong.
D/T fouten vind je tegenwoordig in alle media (ook VRT NWS en de zelfbenoemde "kwaliteitskranten). Je kan ze ook lezen in academische teksten.

Dat was nauwelijks 20 jaar terug nog ondenkbaar.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 31 maart 2024 om 19:10.
Oud 31 maart 2024, 19:20   #133
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
D/T fouten vind je tegenwoordig in alle media (ook VRT NWS en de zelfbenoemde "kwaliteitskranten). Je kan ze ook lezen in academische teksten.

In het Nieuwsblad las ik nog dat Rik De Mil na die match tegen Genk het gelach moest betalen.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2024, 19:24   #134
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
In het Nieuwsblad las ik nog dat Rik De Mil na die match tegen Genk het gelach moest betalen.
Vroeger hadden ze in elke gazet een corrector die dat soort onnozelheden eruit haalde. Geen idee of die job nog bestaat.
Oud 31 maart 2024, 19:27   #135
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In de Standaard of de Morgen zie ik het nog niet zo gauw gebeuren.
In het Nieuwsblad of HLN …

En ik heb het zelf soms wel eens met word of wordt voor.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2024, 19:29   #136
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
In de Standaard of de Morgen zie ik het nog niet zo gauw gebeuren.
Op hun websites is het schering en inslag.
Oud 31 maart 2024, 20:01   #137
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op hun websites is het schering en inslag.
Tsja, de websites. Ik denk dat die teksten betreffende pas binnengekomen nieuws door jonkies geschreven worden en niet serieus nagelezen worden.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2024, 07:43   #138
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Het hoofd inspectie dat klaagt over de inmenging van de minister die minder inmenging van de inspectie in het onderwijs wil ... niemand met nog een stel werkende hersenen neemt die Vooruiter slag Pascal Smet serieus ... de man zag zijn schitterende carrière 40 jaar lang opwaarts gaan terwijl de onderwijsresultaten in diezelfde veertig jaar kelderden ... daar hoeft toch geen tekeningetje bij ...

Men kan me bezwaarlijk van een voorliefde voor Weyts beschuldigen en ik geloof niet dat hij een steen kan verleggen om het onderwijs te verbeteren maar hij zal de achteruitgang misschien eventjes kunnen vertragen. Om ons onderwijs terug in goede banen te leiden is er een volledige culturele shift nodig, moet links uit de instellingen gegoedendagd worden en moet de mentaliteit en samenstelling van de bevolking terug veranderen en dat zie ik niet meer gebeuren ... misschien brengt technologie nog redding ...

In de meltingpot gaat alles kapot.

Laatst gewijzigd door Vlad : 1 april 2024 om 07:43.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2024, 18:17   #139
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry, maar dat is erover. Het is waar dat leerkrachten nog nooit zo weinig les gaven, maar niet om de redenen die je opgeeft, wel omdat ze 1001 burocratische (én zorg-) taken moeten vervullen zodat de scholen en de koepels zich kunnen indekken tegen elke zucht van ouders of de politiek. Leerkrachten komen nauwelijks aan lesgeven toe omdat ze eigenlijk verplicht worden dagelijks aan administratie en politiek te doen.
Is dat de fout van de minister? Ik dacht het niet.
We staan aan de top in de verhouding leerkrachten / leerlingen.
Oud 1 april 2024, 18:19   #140
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mee eens! Onze politici hebben het Vlaamse onderwijs eindelijk kapot gekregen. Ze zijn daar al in de jaren '70 mee begonnen, maar de Vlaamse scholen bleven overeind. Tot enkele jaren geleden waren ze bij de beste van de wereld, en nu, sinds 2020, blijft er van die kwaliteit niks meer over.
De politiek vraagt al die rapporten echt niet.
Het zijn gewoon de koepels die ze opleggen aan de scholen.
Dit gaat uiteraard ten koste van het aantal uren dat een leerkracht effectief voor de klas staat.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be