Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2024, 05:37   #321
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Drugdealers en ander tuig dat op inbrekerspad gaat of mensen op straat beroofd ?

Jaren geleden stond stond er in de media een artikel over een bedrijf dat ze bewakers inhuurden om hun personeel dat de late shift had gedaan veilig te begeleiden naar het wat verder gelegen treinstation.
Ondertussen verschenen al tal van artikelen van bedrijven die door 'het gevoel van onveiligheid' vertrokken zijn uit bepaalde buurten ...
Oud 9 april 2024, 06:02   #322
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

Juist. En Van Gorp is de eerste publieke figuur vanuit de gezondheidszorg die dit probleem publiek aan de kaak stelt en vraagt naar open debat in plaats van het nog verder te blijven wegmoffelen.

Dat probleem wordt al veertig jaar 'publiek aan de kaak gesteld'. Het is net vanuit de CM dat boekjes gepubliceerd werden over waarom de vergrijzing wel betaalbaar is als antwoord op de kritiek van al die 'domme rechtsen' ... ze hebben blijkbaar een bocht genomen nu. We zullen de oudjes moeten afmaken nadat we ze eerst zo lang mogelijk hebben doen werken. Ook dat immigratie de oplossing ging zijn voor het pensioenprobleem was trouwens een argument van links en het midden dat niet correct bleek.
Oud 9 april 2024, 06:09   #323
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
De vergrijzing is een omgevingsfactor. Het is hallucinant die voor te stellen als iets dat je kan oplossen.

Je kan weliswaar voorstellen hebben om er mee om te gaan, maar oplossen? Ik sta nog steeds verbijsterd te kijken naar je intellectueel onzinnige pirouettes.

Dat wordt nog onderbouwd door het feit dat alle systemen die een probleem van vergrijzing hebben daarmee worstelen. PatrickVE zou ongetwijfeld wel oplossingen hebben, maar zijn moorddadige spielereien zijn politieke fictie.

Je geeft gewoon toe dat het VB een partij is die problematiseert wat niet kan opgelost worden.
Men heeft veertig jaar lang het hoofd in de grond gestoken, geweigerd in te zien dat er een probleem ging zijn, alle kritiek weggewuifd als extreem rechtse bangmakerij en nu 'problematiseert het VB een onoplosbaar probleem' ... echt voor niets beschaamd, maar echt voor niets he, of zo gatachterlijk dat we het parlement beter onder water laten lopen en ons beleid door pijpvissen laten bepalen en uitvoeren ... jeezes ... daar is de bocht van Bracke niets tegen ... groenboek wit boek nooit een probleem geweest ... bolleke wol

Oud 9 april 2024, 07:09   #324
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
"Pensioenen zijn onbetaalbaar aan't worden?"
Klopt als een bus en ik kan het weten ...want 'k hoor dat al sinds de jaren 60 en de pensionering van mijn grootvader van 't labo in de "Foer-a-Cok"!

Dat was trouwens een uitstekende reden om destijds jeugdige prioriteiten te herzien en eerder financiële onafhankelijkheid te betrachten.
Geloof de ervaring, maat: veel interessanter dan Vlonderlandse.
Ik zou dat toch maar niet meer al te overtuigend verkondigen.

De Brexit,Trump, Griekenland, Rusland.....niemand wou dat ook geloven.

Mijn grootvader zei ; In het leven kan alles gebeuren. Geloof de ervaring maar.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2024, 07:15   #325
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
De vergrijzing is een omgevingsfactor.
Het is hallucinant die voor te stellen als iets dat je kan oplossen.
Ja, mensen kunnen ouder worden nu in een 21ste eeuwse omgeving. Erg he.

Citaat:
Je kan weliswaar voorstellen hebben om er mee om te gaan, maar oplossen? Ik sta nog steeds verbijsterd te kijken naar je intellectueel onzinnige pirouettes.
En ik blijf verbaast over uw naïviteit en roze bril met paardekleppen.

Citaat:
Dat wordt nog onderbouwd door het feit dat alle systemen die een probleem van vergrijzing hebben daarmee worstelen.

Je geeft gewoon toe dat het VB een partij is die problematiseert wat niet kan opgelost worden.
U verklaart het in het begin van deze post dat problematische omgevingsfactoren niet op te lossen zijn. Herhaalt het nog eens, en gebruikt dan uw zelfverklaarde onoplosbaarheid om op een politieke partij te meppen die niet meer doet dan ook erkennen dat het een probleem is.

Probeer eens eerst de basis van het "vergrijzings"probleem te benoemen, dat is al moeilijk genoeg, indien niet onmogelijk voor U.
Oud 9 april 2024, 08:15   #326
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het een vrij grappig fenomeen dat iedereen stelt dat als ze pakweg Alzheimer hebben dat ze een spuitje willen, maar van zodra een familielid die ziekte heeft, stoppen ze hem/haar in een tehuis om verder af te takelen op kosten van de maatschappij. Dat is dus pure kosten/baten maar niemand wil dat hier blijkbaar gezegd hebben. De hypocrisie is vrij stuitend.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2024, 08:23   #327
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik vind het een vrij grappig fenomeen dat iedereen stelt dat als ze pakweg Alzheimer hebben dat ze een spuitje willen, maar van zodra een familielid die ziekte heeft, stoppen ze hem/haar in een tehuis om verder af te takelen op kosten van de maatschappij. Dat is dus pure kosten/baten maar niemand wil dat hier blijkbaar gezegd hebben. De hypocrisie is vrij stuitend.
Vandaar dat iemand dat voor zichzelf moet beslissen en niet de familie.

En als je Alzheimer hebt kan je alleen euthanasie krijgen als je nog wilsbekwaam bent, dwz als het nog niet ver gevorderd is.

Overigens, vorig jaar waren er ongeveer 3400 gevallen in ons land, de jaren daarvoor net geen 3000. Het loopt dus niet zo een vaart als sommige pilaarbijters willen doen geloven (wetende dat er ruim 112.000 overlijdens waren in 2023).

https://www.hln.be/binnenland/vijfti...20naar%202.445.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.

Laatst gewijzigd door dalibor : 9 april 2024 om 08:28.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2024, 08:29   #328
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vandaar dat iemand dat voor zichzelf moet beslissen en niet de familie.

En als je Alzheimer hebt kan je alleen euthanasie krijgen als je nog wilsbekwaam bent, dwz als het nog niet ver gevorderd is.
Vandaag was het nog eens op de radio.
Er werd nog maar eens op gewezen dat het gevaarlijk is de link te maken tussen personeels- en geldtekort in de zorg en het vroegtijdig uit het leven stappen, wat Van Gorp dus deed, ook al wordt dat hier door sommigen ontkend.
Men spreekt graag over individuele vrijheid, maar die kan er maar zijn als er geen sociale druk is.
Als 80+er heel de tijd te horen krijgen dat er personeelstekorten zijn, dat de zorg onder druk staat, dat er misschien niet meer voor hen gezorgd kan worden, dat ze een last zijn voor de maatschappij, is natuurlijk een methode om de boodschap in te prenten dat een vrijwillige exit maatschappelijk gewenst is.
Oud 9 april 2024, 08:38   #329
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Schaf pensioen en kindergeld toch af?
Voer een basisinkomen in, stimuleer de werkloosheid en omarm de vergrijzing. AI neemt over, laat die AI geld verdienen en verspreid de welvaart over alle mensen.

Het is de beste oplossing.
Of maak iedereen ambtenaar en laat ze met 4 rond 1 schuup staan al denkende dat het iets bijdraagt aan de samenleving of de economie. Maar het is schone schijn en kost de samenleving meer dan dat ze zouden doppen.
Dat was in mijn tijd bij de groendienst al met 5, ene die met de schop bezig was en de vier anderen die er rond stonden en zeiden dat hij dat verkeerd deed.
Oud 9 april 2024, 08:44   #330
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dat was in mijn tijd bij de groendienst al met 5, ene die met de schop bezig was en de vier anderen die er rond stonden en zeiden dat hij dat verkeerd deed.

Het is erger geworden. Gewoon om op papier mensen aan het werk te hebben, maar ze kosten de samenleving meer.
Waarom zou je 10 man aannemen voor iets dat 2 a 4 mensen evengoed kunnen als ze zouden doorwerken?

Krijgen die subsidies om die mensen tewerk te stellen? En kunnen die subsidies niet beter besteed worden in bestaande bedrijven overeind te houden? Of tegenhouden dat ze uitbreiden in buitenland omdat de loonkost hier te hoog is?

Wees wijs Vlaanderen, kies voor een basisinkomen want uw kleinkinderen kunnen morgen circa meer dan 50% van de jobs niet meer invullen.
Pakken we hun sociale zekerheid af om de migranten mee te treffen? We snijden dan in ons eigen vel.
Oud 9 april 2024, 08:44   #331
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
En diegene die de boom moest planten was met verlof zodat ze de put weer dichtgooiden zonder boom?
Oud 9 april 2024, 08:48   #332
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Pensioenen zijn onbetaalbaar aan't worden.

Dan is dat eerder door 190 jaar wanbeheer van een stinkend rijke regio in de wereld , door hebzuchtig graaiende politici.
Daarom moeten we als volk ook pleiten dat politici een minimumpensioen krijgen, geen opzegpremie en zelfs niet op penisioen kunnen gaan als politieker.

Politici zouden moeten werken aan een minimumloon en nooit langer dan 3 termijnen, dan moeten ze op "pensioen" uit de politiek en terug het arbeidersleven in.
Een opzegpremie van honderdtal K euro staat niet bij politici die zich kapot besparen op eigen volk, maar wel miljarden kunnen verdelen over andere volkeren.
Oud 9 april 2024, 09:05   #333
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Pensioenen zijn onbetaalbaar aan't worden.

....
Alleen als je geen immigratie zou hebben.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Dan zal wel niemand reden hebben om VB te stemmen, zeker?
Er is een gedeelte van België dat minder profiteert van de welvaart ja.

De malcontenten, de losers van het globalisme. Die.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2024, 09:07   #334
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
En diegene die de boom moest planten was met verlof zodat ze de put weer dichtgooiden zonder boom?
Om bomen te planten, althans volgens de ploegbaas, moest je een put graven van een kubieke meter. Daar moest je dan jonge planten in zetten, waarvan er dan nog tien cm boven de grond uitstak en dan dichtsmijten.

Vreemd genoeg gingen die altijd dood en niemand wist waarom...

Ik herinner me in het begin dat ik daar werkte dat ik probeerde uit te leggen dat de meeste bomen hun wortels net onder de grond zitten, in de laag waarin niet alleen het bodemleven actief was en waar er ook nog zuurstof aanwezig was.

Men bekijkt je dan alsof je Kantonees of Mandarijns spreekt. Ook, zoals bij de meeste mensen, ze kunnen niet verdragen dat iemand hen er op wijst dat ze er niets van kennen.
Ik dacht in het begin soms dat de ploegbazen het met opzet verkeerd deden, maar het was veel simpeler, ze kenden er weinig tot niets van. Dus om veel problemen te vermijden pas je je aan en je doet mee met de onzin. Je stopt met je iets aan te trekken.

Op zekere dag zegt de ploegbaas tegen mij, daar staan tien zomereiken- jonge planten van een meter of drie groot, ga die op dit of dat plantsoen planten. Ik wijs hem er op dat het Esdoorns waren, geen eiken. Hij gaat in razernij mode, dat ik moet zwijgen en doen wat hij zegt.
Goed, zo gezegd, zo gedaan.
Een maand later zegt hij me dat hij tien esdoorns tekort heeft, of ik een idee had waar die naar toe waren.
Nee, ik had geen enkel idee...
Hij daar op den hof op zoek naar die tien esdoorns, hij heeft ze vreemd genoeg nooit gevonden...
Oud 9 april 2024, 09:15   #335
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht

Maar als je mensen migreert die niet komen om te werken, maar om mee te genieten van de sociale voordelen; dan werken ze niet voor uw pensioen he. Het resultaat is dat de pensioenleeftijd telkens omhoog gaat.

Ze zeggen dan de levenskwaliteit stijgt, dat mensen ouder worden. Dat is niet waar, mensen sterven steeds jonger. De natuurlijke dood wordt steeds zeldzamer, en nu na massa vaccinatie heb ik enkele zeer vroeg zien gaan aan hartproblemen.

Wat als ze met een genocide bezig zijn en u daadwerkelijk omvolken met mensen die zich onbewust van onze geschiedenis zijn? En dus geen tam tam maken bij wetswijzigingen.
Oud 9 april 2024, 10:24   #336
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar als je mensen migreert die niet komen om te werken, maar om mee te genieten van de sociale voordelen; dan werken ze niet voor uw pensioen he. ....
Dat klopt gedeeltelijk.

Veel mensen die niet werken houden zich bezig met voortplanten. Dat zijn potentieel nieuwe werkkrachten en pensionbijdragers.

Aan de andere kant zijn er velen (vooral grootverdieners) die werken bij internationale organisaties in Brussel, onder een eigen taks-regime vallen en niet bijdragen aan de Belgische gepensioeneerden.

Citaat:
Het resultaat is dat de pensioenleeftijd telkens omhoog gaat... .
Zonder immigratie gaan we een pensioenleeftijd ver voorbij de 70 krijgen. Of een serieuze vermindering van de pensioenen.

Citaat:

Wat als ze met een genocide bezig zijn en u daadwerkelijk omvolken met mensen die zich onbewust van onze geschiedenis zijn?
Geen enkele serieuze demograaf zal ontkennen dat er omvolking is.
Die omvolking is (in ieder geval) economisch noodzakelijk.
We stevenen op een TFR van 1 af. Dat wil zeggen dat de bevolking elke generatie halveert. Zonder immigratie dan.

Dat is de harde waarheid.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 9 april 2024 om 10:27.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2024, 10:32   #337
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klopt gedeeltelijk.

Veel mensen die niet werken houden zich bezig met voortplanten. Dat zijn potentieel nieuwe werkkrachten en pensionbijdragers.

Aan de andere kant zijn er velen (vooral grootverdieners) die werken bij internationale organisaties in Brussel, onder een eigen taks-regime vallen en niet bijdragen aan de Belgische gepensioeneerden.

Zonder immigratie gaan we een pensioenleeftijd ver voorbij de 70 krijgen. Of een serieuze vermindering van de pensioenen.

Geen enkele serieuze demograaf zal ontkennen dat er omvolking is.
Die omvolking is (in ieder geval) economisch noodzakelijk.
We stevenen op een TFR van 1 af. Dat wil zeggen dat de bevolking elke generatie halveert. Zonder immigratie dan.

Dat is de harde waarheid.
Dat de bevolking halveert is net goed in de wereld van vandaag.
AI gaat het werk overnemen, maar gaan die multinationals die het toepassen wel naar behoren belast worden ?

Daarom denk ik dat het beter is PVDA dan VB te stemmen.
Oud 9 april 2024, 10:46   #338
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het feit dat dat percentage stijgt, bewijst dat je ongelijk hebt.
Oud 9 april 2024, 10:59   #339
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar als je mensen migreert die niet komen om te werken, maar om mee te genieten van de sociale voordelen; dan werken ze niet voor uw pensioen he. Het resultaat is dat de pensioenleeftijd telkens omhoog gaat.

Ze zeggen dan de levenskwaliteit stijgt, dat mensen ouder worden. Dat is niet waar, mensen sterven steeds jonger. De natuurlijke dood wordt steeds zeldzamer, en nu na massa vaccinatie heb ik enkele zeer vroeg zien gaan aan hartproblemen.

Wat als ze met een genocide bezig zijn en u daadwerkelijk omvolken met mensen die zich onbewust van onze geschiedenis zijn? En dus geen tam tam maken bij wetswijzigingen.
De levenskwaliteit bij ouderen wordt serieus in vraag gesteld.
De grote baas v.d. CM wil een soort "zachte" euthanasie voor gewone mensen die levensmoe zijn.
Maar ...er zijn ook jongeren die levensmoe zijn...
???
De vergrijzing wordt gekoppeld aan de KOSTEN die ermee samengaan...
Dit is on-ethisch !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2024, 11:10   #340
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De levenskwaliteit bij ouderen wordt serieus in vraag gesteld.
De grote baas v.d. CM wil een soort "zachte" euthanasie voor gewone mensen die levensmoe zijn.
Maar ...er zijn ook jongeren die levensmoe zijn...
???
De vergrijzing wordt gekoppeld aan de KOSTEN die ermee samengaan...
Dit is on-ethisch !
Integendeel, het is onethisch om de kosten baten analyse onder de mat te schuiven. De prijs van een levensjaar bestaat nu eenmaal en je moet je afvragen of bepaalde levensjaren nog wel nut hebben. En dan hebben we het uiteraard niet alleen over ouderen, maar ook over mensen in quasi vegetatieve toestand enzovoorts. Moeten we blijven geld pompen in dergelijke levensjaren?

We hebben op die manier immers vanaf 2020 miljarden en miljarden gesmeten naar matig kwalitatieve levensjaren waardoor je jeugdige jaren opgeofferd hebt. Dat was pas onethisch.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 9 april 2024 om 11:10.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be