Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2024, 16:22   #241
Knuts
Gouverneur

Knuts's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Persoonlijk denk ik dat dit voor het grootste deel zou voorkomen worden door een tijdslimiet op het informeren/formeren te zetten.
Om dergelijke smeerlapperijen uit te voeren is vaak tijd nodig, veel tijd.
Tijd om de tegenstander uit te roken, tijd om dubbel spel te spelen.
Kijk hoe De Croo het speelde, hoe hij Rutten deed mislukken, hoe hij wachtte tot er heel veel tijd verloren was om zijn slag te slaan.
Als het beperkt was tot 6 maanden zou dit waarschijnlijk niet gelukt zijn.
Principieel heb ik niets tegen zo'n tijdslimiet.

Probleem zou kunnen zijn dat sommige partijen dan tijdens de formatie de klok gaan spelen, omdat ze denken het bij nieuwe verkiezingen beter te doen (bij voorbeeld na verlies door speciale omstandigheden, genre Dioxine crisis).
Maar goed, elk systeem kan bespeeld worden, en politici zijn daar wel bedreven in.
relative to you
Knuts is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2024, 16:55   #242
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hoe dikwijls leest men niet in kranten wanneer het gaat over buitenlandse verkiezingen:
“De regerende partij X heeft de verkiezingen verloren, maar blijft wel de grootste.

De grootste partij kan wel degelijk een verkiezing verliezen. En zo is dit nu hier ook het geval. Alleen, blijkbaar kunt u dit niet snappen.

En waaraan ligt dit? Wel, u moogt het antwoord zelf geven.
Quote eens EEN krant die schrijft dat de N-VA de verkiezingen verloor maar toch de grootste blijft.
Oud 10 juni 2024, 17:00   #243
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
De N-VA blijft de grootste partij. Maar ze heeft wel de verkiezingen verloren. Die twee zijn niet in tegenspraak met elkaar.
Ja hoor. En de VLD is de kleinste partij,maar toch heeft ze de verkiezingen niet grandioos verloren.
Oud 10 juni 2024, 17:32   #244
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuts Bekijk bericht
Principieel heb ik niets tegen zo'n tijdslimiet.

Probleem zou kunnen zijn dat sommige partijen dan tijdens de formatie de klok gaan spelen, omdat ze denken het bij nieuwe verkiezingen beter te doen (bij voorbeeld na verlies door speciale omstandigheden, genre Dioxine crisis).
Maar goed, elk systeem kan bespeeld worden, en politici zijn daar wel bedreven in.
Nu spelen ze ook de klok, maar omgekeerd.
Ze proberen de formatie zo lang mogelijk te rekken tot de tegenstrever dan maar met heel weinig tevreden is, om ervan af te zijn.
Of ze zeggen gewoon op alles neen, om dan een veel minder voor de hand liggende coalitie op te dringen.
In principe kunnen Les Engagés nu het De Wever maandenlang moeilijk te maken, tot hij faalt, en dan kunnen ze zeggen dat ze voor een veel linksere coalitie gaan (Vivaldi II+).
Ik denk niet dat ze dat nu gaan doen, maar in principe kan dat.
Dat kost dan handenvol geld aan de belastingbetaler, en niemand is daarmee geholpen.

Merk op dat er in het huidige systeem een regering van lopende zaken is.
Daarin kunnen partijen zitten die weten dat ze in een volgende coalitie uit de boot vallen, of veel minder vertegenwoordigd zullen zijn.
Zij hebben er minder belang bij dat er snel een regering wordt gevormd.
Ook dat is slecht voor de democratie.

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 10 juni 2024 om 17:33.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2024, 17:57   #245
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah, OK, dan zal die zeker als een van de laatsten door de koning uitgenodigd worden, zeker?
Da's raar, hij werd als eerste uitgenodigd.
Maar dan zal hij door grote winnaar VLD op de koffie worden uitgenodigd zeker?
Ah neen, da's ook raar, hij mag zelf anderen uitnodigen.
Ik weet dat het je zeer onwaarschijnlijk voorkomt, maar zou het kunnen dat je verhaal rammelt aan alle kanten?
Wat wilt u, zoals gezegd is de score van het VB op een overwinningsnederlaag. Op het eerste zicht lijkt de score een overwinning, maar in de praktijk kan men er niets mee. Of misschien toch wel iets: 5 jaar fluiten en/of knarsentanden langs de kant van de weg.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2024, 18:02   #246
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat wilt u, zoals gezegd is de score van het VB op een overwinningsnederlaag. Op het eerste zicht lijkt de score een overwinning, maar in de praktijk kan men er niets mee. Of misschien toch wel iets: 5 jaar fluiten en/of knarsentanden langs de kant van de weg.
Zo gaat dat in fascistische regimes.
Oud 10 juni 2024, 18:12   #247
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bwah, de extra gewonnen zetels moeten gevuld worden. Dat zijn weer een paar kadee's a la 'Emsiekensie' die een dikke pree gaan krijgen om neuskeutels te draaien. Cash in the pocket, zou Hedebouw zeggen.
Oud 10 juni 2024, 18:18   #248
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenlijk is dat onzin, want dat zou betekenen dat iedere partij die in de oppositie belandt binnen onze democratische orde geen taak en opdracht heeft. Dat houdt ook in dat men de stem van de burger die voor zo'n partij kiest, niet honoreert en als nutteloos afdoet. En dat is natuurlijk niet het geval: in een uitgebalanceerde democratische orde speelt ook de oppositie haar rol en dat hoort ook zo.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2024, 18:36   #249
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De OVLD moet grondig worden hernieuwd. Tabula rasa.
Vernieuwing is niet meer mogelijk, denk ik. Daarvoor is het te ver gegaan, hebben ze teveel minachting voor de kiezer getoond, en teveel liberalisme overboord gegooid.

Citaat:
Een eigentijds liberalisme is natuurlijk de oplossing voor vele maatschappelijke problemen.
Daar ben ik het met je eens. Er is in Vlaanderen een behoorlijke markt voor een echte liberale democratie.

Citaat:
Het nationalisme daarentegen is een rem op de ontplooiing van een mens. Dat bewees ook de menselijke geschiedenis.
Alle ideologieën hebben al miserie over de mensheid gebracht. Het nationalisme niet meer als een andere, gezien er "50 kleuren" nationalisme zijn.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2024, 18:38   #250
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
net voor de verkiezingen trachtte hij de meubels nog te redden door nu plots te ijveren voor een centrumrechts beleid en zo Vooruit onder de bus te gooien.
Ja, dat was echt een toppunt van leugenachtigheid, wanhoop en zieligheid. Hebben de sossen daar even wraak op genomen, zeg.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
Oud 10 juni 2024, 18:39   #251
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Een tripartite kan ook nog.
We willen geen PS meer in de federale. En hopelijk wil de PS zelf ook niet meer.
Oud 10 juni 2024, 18:42   #252
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk is dat onzin, want dat zou betekenen dat iedere partij die in de oppositie belandt binnen onze democratische orde geen taak en opdracht heeft. Dat houdt ook in dat men de stem van de burger die voor zo'n partij kiest, niet honoreert en als nutteloos afdoet. En dat is natuurlijk niet het geval: in een uitgebalanceerde democratische orde speelt ook de oppositie haar rol en dat hoort ook zo.

Ja maar ja, toch is het primordiaal doel om aan politiek te doen deel te nemen aan de politieke macht. Regeren dus. En voorlopg zie ik dit nog niet gebeuren met het VB. En met OVLD ook niet meer de eerste 10 (?) jaar.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2024, 18:45   #253
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe dikwijls leest men niet in kranten wanneer het gaat over buitenlandse verkiezingen:
“De regerende partij X heeft de verkiezingen verloren, maar blijft wel de grootste.

De grootste partij kan wel degelijk een verkiezing verliezen. En zo is dit nu hier ook het geval. Alleen, blijkbaar kunt u dit niet snappen.

En waaraan ligt dit? Wel, u moogt het antwoord zelf geven.
Ik begrijp niks van dat gedoe in deze draad over wie nu al dan niet gewonnen of verloren heeft. Dat lijkt me zoiets als "ik wil de grootste hebben". Gorilla's die zich op de borst kloppen.
Oud 10 juni 2024, 18:58   #254
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja maar ja, toch is het primordiaal doel om aan politiek te doen deel te nemen aan de politieke macht. Regeren dus. En voorlopg zie ik dit nog niet gebeuren met het VB. En met OVLD ook niet meer de eerste 10 (?) jaar.
Om aan politiek te doen moet je MOGEN deelnemen aan de politieke macht. Zeker de partijen met de meeste stemmen. Niet in België dus.

De Franstalige partijen komen na twee dagen al in verzet tegen de N-VA.
Zoals te verwachten was.

Het was aan de hele houding van De Wever te zien dat hij wist waaraan hij begonnen was.
Wie was dat weer die een kwart miljoen voorkeurstemmen behaalde?
En toch geldt ook voor De Wever een cordon sanitaire. En niet alleen in Franstalig België.

De "Vlaamse" belgicistjes zien De Wever ook liever onder de grond dan erboven.
Oud 10 juni 2024, 18:58   #255
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Voor zover ik zie hebben ze dat nooit voorgesteld.
https://www.n-va.be/sites/n-va.be/fi...6/Migratie.pdf

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA
Blijft de vooropgestelde paradigmashift op het vlak van
asielrecht uit, pleiten we voor een asielstop en zullen we de
komende tien jaar enkel financieel bijdragen door middel van de
overeengekomen afkoopsommen.
Oud 10 juni 2024, 19:05   #256
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Wat ze dus voorstellen is dit :

Citaat:
We willen opnieuw de controle over onze grenzen én over onze
welvaartstaat. Daarom pleit de N-VA voor de externalisering
van de asielprocedure. Asiel kan worden aangevraagd buiten
de EU. Opvang en bescherming worden buiten de Europese
grenzen, in eigen regio, mogelijk gemaakt. Wie illegaal Europa
betreedt, verliest elke kans op legaal verblijf in de Europese Unie.
Wie dat toch probeert, wordt gered en teruggestuurd naar een
veilige opvangfaciliteit buiten de EU.
Echte vluchtelingen die recht hebben op internationale
bescherming, worden hervestigd en begeleid, op basis van een
jaarlijks quotum dat op democratische wijze door het parlement
bepaald wordt. Op die manier roepen we een halt toe aan de
miljardenbusiness rond mensensmokkel en voorkomen we
menselijke drama’s op de Middellandse Zee en langs andere
secundaire migratieroutes.
Geen migratiestop, enkel als dit niet kan/lukt willen ze voor migratie stop gaan door in de EU te betalen.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2024, 19:21   #257
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ik begrijp niks van dat gedoe in deze draad over wie nu al dan niet gewonnen of verloren heeft. Dat lijkt me zoiets als "ik wil de grootste hebben". Gorilla's die zich op de borst kloppen.

Ik wil de grootste hébben!
Ik wil de grootste hébben!

Laatst gewijzigd door Knuppel : 10 juni 2024 om 19:21.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2024, 19:41   #258
Max van Dietschland

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De laatste uitslagen brachten een lichte verandering, waardoor de N-VA uiteindelijk één zetel minder haalde dan eerst gesteld.
Ik denk dat die ene zetel verlies NVA wel goed uitkomt. Een Vlaamse regering met Vlaams Belang is nu onmogelijk, dus is een meerderheid met CD&V en Vooruit de enige mogelijkheid. Deze meerderheid is wel krap, dus zullen er geen wielen mogen aflopen.

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 10 juni 2024 om 19:42.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2024, 19:48   #259
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Als een wielrennen een bepaalde tijdrit in 2u, 45 minuten en 20 seconden rijdt en daarbij de beste tijd rijdt, is ie de winnaar.
Als die zelfde wielrennen het jaar nadien dezelfde tijdrit in 2u, 46 minuten en 5 seconden rijdt en daarbij de snelste tijd rijdt, is z'n resultaat slechter dan het jaar voordien, toch is hij de winnaar.
In een gewone wegrit, dus geen tijdrit, is het zo dat de renner die op kop rijdt het meest tegenwind krijgt.

Dus een grote score in peilingen zorgt ervoor dat de rest zich gaat verenigen in de campagne tegen die ene partij.

Dat hebben we nu ook gezien. Goede peilingen zijn niet altijd een cadeau. Zeker niet als deze super hoog liggen.

Ik herinner mij nog dat NVA in de campagne van 2019 gepeild werd tegen de 30%, uiteindelijk werd het 25 %.

Oud 10 juni 2024, 19:54   #260
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
Let wel op, in principe kan Vivaldi II of Vivaldi 2+ nog altijd.
Het volstaat dat MR en/of Les Engagés de boel lang genoeg saboteren, en dan zeggen dat De Wever het niet kan, en dan naar andere formules op zoek gaan, en zo weer terug bij Vivaldi II uitkomen.
Het kiessysteem hier laat dat soort smeerlapperijen toe.
De VLD en Ecolo hebben te zwaar verloren voor Vivaldi II en voor een tripartite is VLD ook nodig.

Wat wel zou kunnen is MR-PS-Les Engages-Vooruit-CD&V en Groen.
Dit gedrocht heeft 80 kamerzetels.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be