Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juni 2024, 17:00   #261
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
In Duitsland is cash veel meer verspreid dan hier. Er zijn zeer vele plaatsen waar je niet met de kaart kan betalen.
Dat klopt. Ook in Zwitserland en Oostenrijk, waar we jaarlijks met het gezin op reis gaan. Alleen heb ik dat in die twintig jaar al flink zien veranderen. Bij de Konditorei kun je tegenwoordig ook met de kaart betalen. Bij de COOP hebben ze het liefst dat je pint - en ook de klantenkaart is al een tijdje volledig elektronisch. Op de Postauto kan je al een hele tijd met Twint betalen. Ook in Oostenrijk kan je op de Postbus met een app betalen die verbonden is met je bankkaart. Enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2024, 17:01   #262
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
De vraag is niet over de overheid "overal" aanwezig is, maar of dat ze het recht heeft "ergens" aanwezig te zijn.

Ik ben een private burger, en zij zijn de openbare overheid.

België hangt letterlijk vol met camera's, maar geen enkele daarvan is "op de overheid gericht." Mss staat er een webcam in het parlement, voor je me op m'n woorden wil pakken, maar het gaat over het principe.

Ik heb het absolute recht om 100% anoniem te leven en te functioneren tav "de staat."
"De staat" heeft de absolute plicht om 100% transparant te communiceren over ALLES wat ze doet.

Dat is mijn standpunt.
En daarom is er een hele wetgeving rond privacy, GDPR, gebruik van camera's enzovoort.
Oud 14 juni 2024, 17:01   #263
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bon...

De O-VLD scoorde betrekkelijk slecht omdat er wat weinig mensen op stemden...

Heb ik gelijk of heb ik gelijk?
Oud 14 juni 2024, 17:02   #264
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In elk land worden burgers afgeluisterd. En zeker via de GSM. Maar ook via de PC -Laptop. Vaneiges. Diegene die dit nog niet beseft, is een oen. En blijkbaar zitten er hier een paar.
Geef gerust het bewijs. Als het toch zo evident is, mag dat geen enkel probleem zijn.
Oud 14 juni 2024, 17:02   #265
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat klopt. Ook in Zwitserland en Oostenrijk, waar we jaarlijks met het gezin op reis gaan. Alleen heb ik dat in die twintig jaar al flink zien veranderen. Bij de Konditorei kun je tegenwoordig ook met de kaart betalen. Bij de COOP hebben ze het liefst dat je pint - en ook de klantenkaart is al een tijdje volledig elektronisch. Op de Postauto kan je al een hele tijd met Twint betalen. Ook in Oostenrijk kan je op de Postbus met een app betalen die verbonden is met je bankkaart. Enzovoort.
Al die transacties worden gelogd. Om in de meeste gevallen niets mee te doen.

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 14 juni 2024 om 17:02.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2024, 17:03   #266
gunter5148

Standaard

Citaat:
En daarom is er een hele wetgeving rond privacy, GDPR, gebruik van camera's enzovoort.
Idd. Ik word er ELKE dag mee geconfronteerd.

En wetten worden dan ook 100% nageleefd.
Oud 14 juni 2024, 17:04   #267
gunter5148

Standaard

Citaat:
Geef gerust het bewijs. Als het toch zo evident is, mag dat geen enkel probleem zijn.
De openbare overheid mag afluisteren. De private burger steken ze daar voor in den bak.
Oud 14 juni 2024, 17:10   #268
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Al die transacties worden gelogd. Om in de meeste gevallen niets mee te doen. Tot je een bedreiging wordt voor het status quo. Dan weet ik niet wat ze doen met wat ze over
jou weten.
Je zou de test kunnen doen, en eens een staatsgreep kunnen plannen.
Gelukkig leven we in een democratische rechtstaat en niet in een dictatuur. In die laatste staatsvorm kan dwingelandij even goed met beperkte middelen in stand worden gehouden. Denk aan nazi-Duitsland. Denk aan de DDR. Denk aan de Sovjet-Unie. Denkt aan het China van Mao.
Oud 14 juni 2024, 17:11   #269
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De openbare overheid mag afluisteren. De private burger steken ze daar voor in den bak.
Toch maar eventjes de wet lezen op de bijzonder opsporingsmethodes. Ik heb hier al verwezen naar de tekst en het kernartikel dat willekeur uitsluit.
Oud 14 juni 2024, 17:14   #270
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is onwettig. Men is wettelijk verplicht geld in species als wettig betaalmiddel te aanvaarden. Indien er een Antwerpse burger van zijn neus zou maken, dan bijt de overheid in het stof.
Ondernemingen mogen geen cash weigeren. De overheid mag dat wel vermoed ik. Je belastingen zal je ook wel niet cash mogen betalen. Het is trouwens al jaren het geval dus het zou me verbazen mocht er al niet eens een keikop geprobeerd hebben de stad daarvoor te dagvaarden. Ik vind er wel niets over terug op het www.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2024, 17:16   #271
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het absolute recht om 100% anoniem te leven en te functioneren tav "de staat."
"De staat" heeft de absolute plicht om 100% transparant te communiceren over ALLES wat ze doet.

Dat is mijn standpunt.
Bij mijn weten heb je geen enkel recht op "anoniem leven". Je bent in zowat alle westerse landen gehouden een document bij je te hebben waarmee je je identiteit kan aantonen. In meerdere omstandigheden zullen gerechtsdienaren het recht hebben om dit te controleren. Ook voor heel wat allerlei verrichtingen moet je je identiteit bekend maken. Aankoop van vastgoed bijvoorbeeld. Opening van een rekening. Enzovoort.

De vraag is dus wat je nu eigenlijk bedoelt met "anoniem leven". Als je door niets of niemand gecontroleerd wilt worden, denk ik dat de enige oplossing is te verhuizen naar een of ander verafgelegen oerwoud.
Oud 14 juni 2024, 17:19   #272
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al die transacties worden gelogd. Om in de meeste gevallen niets mee te doen. Tot je een bedreiging wordt voor het status quo. Dan weet ik niet wat ze doen met wat ze over
jou weten.
Je zou de test kunnen doen, en eens een staatsgreep kunnen plannen.
Van Langenhove is toch ooit al bankdiensten ontzegd. Ook in Nederland en het VK werden rechtse activisten al het gebruik van bankdiensten ontzegd. Om de een of andere rare reden hebben linkse activisten niet zo snel last van zulke illegale acties van het verderfelijke kapitalistische bankwezen.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2024, 17:19   #273
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Idd. Ik word er ELKE dag mee geconfronteerd.

En wetten worden dan ook 100% nageleefd.
Daarom zijn er ook instanties waar je klacht kan neerleggen, zelfs tegen de overheid. Bij veronderstelde overtreding kan je zelfs de overheid voor de rechtbank dagen. Dat is nu eenmaal het voordeel van de democratische rechtstaat.

Niet dat alles perfect verloopt, maar wel dat er mechanismen zijn waar de burger verhaal kan krijgen.
Oud 14 juni 2024, 17:25   #274
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Van Langenhove is toch ooit al bankdiensten ontzegd. Ook in Nederland en het VK werden rechtse activisten al het gebruik van bankdiensten ontzegd. Om de een of andere rare reden hebben linkse activisten niet zo snel last van zulke illegale acties van het verderfelijke kapitalistische bankwezen.
Bij mijn weten werd nog geen enkele mandataris van het Vlaams Belang een rekening ontzegd. Iedereen heeft trouwens volgens de wet recht op een zogenaamde "basisbankrekening".

Ik keur het trouwens af wat BNP Paribas deed ten opzichte van Dries VL. Alleen is het wel zo dat banken jaarlijks nog vele andere klanten weigeren, om heel diverse redenen.

https://www.bankshopper.be/mag-een-b...-u-stopzetten/
Oud 14 juni 2024, 17:26   #275
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vraag is niet over de overheid "overal" aanwezig is, maar of dat ze het recht heeft "ergens" aanwezig te zijn.

Ik ben een private burger, en zij zijn de openbare overheid.

België hangt letterlijk vol met camera's, maar geen enkele daarvan is "op de overheid gericht." Mss staat er een webcam in het parlement, voor je me op m'n woorden wil pakken, maar het gaat over het principe.

Dat is mijn standpunt.
Voila. Daar gaat het om.
Oud 14 juni 2024, 17:28   #276
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U vergist zich. Cash is niet gratis voor de handelaar. Hij moet immers zorgen voor een infrastructuur waar hij dat baar geld veilig en zeker kan bewaren. Daarnaast rekenen banken al een bijdrage aan voor het beheer van dat cash geld als je het inbrengt of afhaalt. Daarnaast houdt contant geld altijd een risico in: verlies, verduistering of diefstal. Grote hoeveelheden cash worden vaak nog eens gebracht en afgehaald door een geldtransport, waar de handelaar ook voor betaalt.
Ja zo kunnen we bezig blijven. Een bakker heeft ook kosten want hij moet een oven hebben om te bakken.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2024, 17:29   #277
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gelukkig leven we in een democratische rechtstaat en niet in een dictatuur.
Nu nog wel.

Citaat:
In die laatste staatsvorm kan dwingelandij even goed met beperkte middelen in stand worden gehouden. Denk aan nazi-Duitsland. Denk aan de DDR. Denk aan de Sovjet-Unie. Denkt aan het China van Mao.
Die zijn hier niet veraf. Totale controle is één van de doorslaggevende factoren en daar is het betalingsverkeer een belangrijk onderdeel van.
Oud 14 juni 2024, 17:31   #278
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja zo kunnen we bezig blijven. Een bakker heeft ook kosten want hij moet een oven hebben om te bakken.
En zo moeten we ook bezig blijven, want dat is een van de redenen waarom zaakvoerders ook digitaal betalen verkiezen boven cash betalen. Het is nu eenmaal ook een kost, maar bij cash komt er de onzekere factor van mogelijk verlies, verduistering en diefstal bovenop. Hoe u het ook draait of keert, de zaakvoerder heeft zowel bij digitaal als bij cash betalingen nu eenmaal kosten.
Oud 14 juni 2024, 17:32   #279
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Die zijn hier niet veraf. Totale controle is één van de doorslaggevende factoren en daar is het betalingsverkeer een belangrijk onderdeel van.
Flauwe prietpraat. Ga een maand in Noord-Korea wonen en je zult wel heel opgelucht zijn als je naar hier mag terugkeren.
Oud 14 juni 2024, 17:43   #280
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Flauwe prietpraat.
Dom gebral dat niks inhoudt. Het kondigt aan dat u weet dat u geen enkel deftig argument hebt. En dat blijkt dan ook:

Citaat:
Ga een maand in Noord-Korea wonen en je zult wel heel opgelucht zijn als je naar hier mag terugkeren.
Natuurlijk. Ik heb daar Noord-Korea noch Jan van den Berghe voor nodig.

Dat het hier nog de minst slechtste plek ter wereld is om te leven, belet niet dat West-Europa met kleine stapjes naar een totalitair systeem aan het afglijden is. Wetten die dat zouden moeten tegenhouden zijn even betrouwbaar als karton om een vloedgolf tegen te houden.

Het enige wat onze vrijheid kan beschermen, is de wil van de burger om die vrijheid te behouden. En daar is het niet al te schitterend mee gesteld.

En dus hebben vrijheidslievenden en democraten er alle baat bij om waakzaam te zijn en ervoor te zorgen dat de overheid over zo weinig mogelijk informatie en controlemogelijkheden beschikt.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 14 juni 2024 om 17:45.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be