Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2024, 13:49   #61
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Wat een onzin weer!
Ze doen net alsof dierenliefhebbers de schuldigen zijn dat het houden en verzorgen van huisdieren onbetaalbaar gemaakt wordt door prijzen die de pan uitswingen!
Het artikel gaat over mensen die er geen probleem uit maken om tot €5000 per jaar aan hun huisdier uit te geven.
Wie heeft het over schuldigen?

Er zijn mensen die geven tot €300.000 aan een auto uit.
Dat is ook niet omdat er geen goedkopere te krijgen is eh?

Citaat:
Wie een dier in huis haalt neemt ook de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen: eten geven, vachtverzorging, dierenarts...etc..
Het is schandalig dat er een jaar-budget van 5.000 euro nodig is om een hond, kat of enig huisdier de nodige zorgen te kunnen geven.
Om een hond of een kat te houden heb je bijlange na geen €5000 per jaar nodig.
Waar haal je dat??

Voorbeeld: wij hebben twee honden.

De kleinste heeft nogal wat problemen met zijn darmen en krijgt aangepaste voeding. €80 voor een zak. Doet-ie twee maanden mee. €480 per jaar.
De andere eet elke maand een zak van €55 op. €660 per jaar.
Laat ons dan jaarlijks per hond nog eens €500 tellen voor vaccinaties, ontwormen en tekenpillen. Met €500 per hond tel ik dan kwistig. €1000 per jaar.
Tenslotte gaat de kleine om de twee maanden naar de kapper. €50 per beurt. €600 per jaar.
Laat ons dan per jaar nog eens €250 uitgeven aan varia (eetbak, drinkbak, speeltje, leiband). Is veel te veel, maar kom, we doen het zelfs nog per hond. €500 per jaar.

Wij betalen dus, voor TWEE honden, waarvan één middelgrote, die fatsoenlijk eten krijgen (niet de goedkoopste brokken uit dunaldi), goed verzorgd worden en werkelijk niks te kort komen welgeteld €3240 per jaar.

€1620 per hond.

Mensen die per jaar €5000 aan hun hond uitgeven doen dat niet "omdat de prijzen zo hoog zijn". Ze doen dat in veel gevallen omdat ze moeilijk een onderscheid kunnen maken tussen een hond of een kind.

Citaat:
Driekwart van dat bedrag gaat naar voeding....tja, je kunt de hond maar slecht laten verhongeren, hé?!
Driekwart van €5000 is €3750.
Dat is €10 per dag.
TIEN EURO per dag!!
Er zijn weinig merken die voer in het gamma hebben dat €10/kg kost. En dan moet die hond daar nog eens 1 kilo per dag van opeten...

Citaat:
Het is niet de schuld van de hondeneigenaar dat de industrie de hondenvoeding peperduur maakt!
Hondenvoer wordt, net als al de rest, steeds duurder ja.
Maar er zijn echt nog een hoop alternatieven dan voeding die €10 per hond per dag kost.
In veel gevallen kan zo'n hond beter bij ons aan tafel komen zitten.
Ik geraak vaak nog niet aan €10 per dag per persoon voor maaltijden.

Citaat:
Idem voor de hondenkapper: de verzorging van de vacht bij sommige rassen is noodzakelijk voor de gezondheid van het dier....kijk maar eens hoe verwaarloosde honden met klitten in hun vacht eraan toe zijn bij inbeslagname!
Als je een hond in huis haalt die veel verzorging nodig heeft weet je dat vooraf.
Maar als je zelf nooit de moeite neemt om je hond te kammen dan wordt de kapper duur ja.
Borstel je hond regelmatig en in de meeste gevallen is een kapper zelfs niet eens nodig. Of het moet voor het gemak zijn, omdat anders het huis vol haren ligt (dat is bij ons het geval) maar dat heeft niets met de hond op zich te maken.

Citaat:
Het is niet dat mensen die tweemaandelijkse kappersbeurt graag overhebben voor hun hond maar ze kunnen niet anders want dat is een noodzaak voor de gezondheid van het dier.
Als je de vacht van je hond zelf fatsoenlijk onderhoudt is er geen enkel ras waar je om de twee maanden mee naar de kapper moet.

Citaat:
Leugenmedia schuiven de schuld van hoge prijzen in de schoenen van de hondeneigenaars:

Dat zijn dan hondeneigenaars die hun verantwoordelijkheid nemen om te zorgen voor hun viervoeters ondanks de hallucinante en schandalige prijzen die ze moeten ophoesten om nog voor hun huisdier te kunnen zorgen!
Dat klopt van geen kanten. Er zijn mensen die €5000 uitgeven aan hun hond maar dat is nooit uit noodzaak. Dat is omdat ze hun hond rotverwennen.
Ik kom bv zelf met 1/3 van dat bedrag rond en ik kan je verzekeren, mijn honden komen niks te kort.

Citaat:
De waanzin gaat al zover dat men al verzekeringen aanbiedt voor het geval er onbetaalbare, medische ingrepen bij huisdieren nodig zouden zijn.
Welkom in the real world.
Je weet het misschien niet maar je kan tegenwoordig werkelijk alles verzekeren hoor.

Citaat:
Compleet van de pot gerukt, zieke dieren worden enkel geholpen als je de peperdure factuur kunt betalen.
Wat wil je dan? Dat de gemeenschap op moet draaien voor een zieke hond?
Ga jij mee betalen als ik mijn 14-jarige hond toch nog laat opereren aan zijn heupen?
Als heel de gemeenschap mee zou moeten betalen voor mensen die een hond hebben; dat zou pas van de pot gerukt zijn.

Laatst gewijzigd door BigF : 12 november 2024 om 13:52.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2024, 14:34   #62
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Wat men bij huisdieren ziet is wat het neoliberale ideaal ook voor heeft voor mensen he. Crepeer maar aan je ziekte als je geen cijfertjes op je rekening hebt staan.

Men dwingt op die manier armere dierenliefhebbers in de 'ondergrond' te gaan of hun huisdier op te geven met verdere vereenzaming tot gevolg voor de oudere generatie.

Het leven in minder 'ontwikkelde' landen met zijn overvloedige sociale contacten wordt zo iets aantrekkelijker.
Voilá, geen geld = geen ziekenzorg meer, die SZ afbraak van de verzorgingsstaat door nva bezuinigingen is al volop bezig.

En on topic: enkel nog huisdieren voor de rijken want huisdieren voor gezelschap is te duur gemaakt en geworden voor het plebs.
Oud 12 november 2024, 16:29   #63
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voilá, geen geld = geen ziekenzorg meer, die SZ afbraak van de verzorgingsstaat door nva bezuinigingen is al volop bezig.

En on topic: enkel nog huisdieren voor de rijken want huisdieren voor gezelschap is te duur gemaakt en geworden voor het plebs.
Welke N-VA afbraak precies?
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2024, 16:48   #64
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Welke N-VA afbraak precies?
De supernota's van bartje de weffer om de gaten in de begroting te dichten door afbraak van vele openbare dienstverleningen aan de bevolking?
Gij volgt het falen van bartje niet om een federale regering te kunnen vormen?
Dit terzijde want dat is off topic...het gaat over huisdieren.
Oud 12 november 2024, 17:38   #65
jad°relen°ir
Minister

jad°relen°ir's schermafbeelding

Standaard

Ik heb geen idee wat ik jaarlijks besteed aan mijn honden en andere dieren. Eigenlijk boeit me dat niet. Ze krijgen wat ze nodig hebben. Mijn twee honden nu zijn nog gezond, mijn vorige hond had op een bepaald moment een gezwel en even later werkten haar nieren niet meer goed.. we hebben er alles aan gedaan, kosten noch moeite gespaard, om haar zolang mogelijk bij ons te houden.. Ik kan me voorstellen dat de laatste jaren van haar leven ons een paar duizenden euro's aan onderzoeken en behandelingen hebben gekost.. maar daar hebben we geen moment bij stilgestaan.

Verder moet ieder maar zelf beslissen waar zijn/haar geld naar toe gaat..
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2024, 17:41   #66
jad°relen°ir
Minister

jad°relen°ir's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(...)
Onzin.
Ge maakt het zelf zo duur als ge wilt.
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2024, 18:02   #67
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wagner.666 Bekijk bericht
Daarmee dat ze nu dood is,
een waterrat heeft ongeveer dezelfde smaak als een kat
En gekookte hond ? Hoe smaakt dat eigenlijk ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2024, 18:07   #68
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir Bekijk bericht
Onzin.
Inderdaad.
Dat huisdieren houden enkel nog iets is voor de rijken is nog geen klein beetje met zijn haren getrokken.
Oud 12 november 2024, 18:08   #69
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Er is weinig verschil te proeven.
Zeker indien "typisch" Vlaams bereid in een stoofpot. dan moet je echt op de vorm van de botjes letten wil je het weten
Mijn grootvader beweerde dat tegen het eind van de oorlog er in de grote steden geen enkele kat meer te vinden was. Ze noemden dat 'dakgootkonijn'. Er waren er zelfs die dat op de zwarte markt verkochten. Kop eraf, en ze verkochten dat als 'konijn'.
Oud 12 november 2024, 18:09   #70
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Als je uw hond goed eten wilt geven, kost dat toch meer dan een mens hoor.

Wat mij ook opvalt is dat ze geen varkensvlees aanbieden tussen dierenvoer.
Oud 12 november 2024, 18:13   #71
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een duif heeft inderdaad een heel andere smaak.

Maar er zit weinig smaakverschil tussen een grootmoeder op katse wijze en een grootmoeder op konijnse wijze, ik denk dat die pruimen daar voor veel tussen zitten.

Ik heb me ooit laten vertellen dat een konijn een nacht in azijnwater moet staan, zelf weet ik dat niet, omdat ik nooit konijn eet.
Ik kan het niet over mijn hart krijgen om zo'n lieve diertjes op te eten.
Weet dat wij vroeger steeds honderd tot honderdvijftig konijnen hadden, we kweekten die, mesten die vet en mijn moeder slachtte die dan. De buren stonden te springen voor onze konijnen omdat die vrije uitloop hadden.
Mijne pa had betonnen platen in de grond gestoken, zodat de konijnen niet konden ontsnappen. Wij gingen ook regelmatig paardenbloemen steken voor de konijnen, in het plat sjeiven (niet de verwarren met tjeven).
Die grootmoeder, is dat geen te taai stuk vlees ? Heel lang laten stoven waarschijnlijk op een klein vuurtje ?
Oud 12 november 2024, 18:18   #72
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat mogen ze wettelijk niet weigeren.
Klopt. Wel is het zo dat de inspectiediensten van Fod economische zaken al zo overbevraagd zijn dat ze dit in de praktijk zo goed als nooit behandelen/beboeten. Enkel bij herhaaldelijke klachten over dezelfde handelaar en na enkele waarschuwingen maken ze een PV op.
Oud 12 november 2024, 18:22   #73
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Noem het dan een in wettelijke poging tot eliminatie van cash door een gedoogbeleid. Nog geen optreden van de politie gezien bij het weigeren van cash. Wel berichten gezien van het ongekeerde.

De overheid zou ook dienen op te treden tegen de limiet die men stelt op het afhalen van cash. Ook op die manier poogt men cash uit te roeien. Door te zorgen dat je niet aan je eigen geld kan.

En eens die digitale munt er is is het helemaal gedaan met de vrijheid.
Het is de overheid zelf die limieten stelt op afhaling cash. Tot 3 jaar geleden kon een privé persoon zijn afhaallimiet van zijn kaart nog laten verhogen in een agentschap van 2.500 tot bovengrens 10K. Mag niet meer, op last van de nationale bank.

Allemaal in het kader van de wetgeving op het bestrijden van zwart geld.
Oud 12 november 2024, 22:45   #74
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Mijn grootvader beweerde dat tegen het eind van de oorlog er in de grote steden geen enkele kat meer te vinden was. Ze noemden dat 'dakgootkonijn'. Er waren er zelfs die dat op de zwarte markt verkochten. Kop eraf, en ze verkochten dat als 'konijn'.
Daarom dat als ge in de etalage van ne goeie beenhouwer / poelier kijkt het konijn altijd volledig gepresenteerd is, met de kop erbij.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2024, 23:57   #75
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Dakhaas. Veel gemakkelijker.

Trouwens, Boom, da's de gemeente met de bijnaam "honnefretters".

Daarom dat sommige forumfiguren een volledige oorlog willen, dan worden al die huisdieren gewoon opgevroten, en is het probleem ook weg.
Oud 13 november 2024, 00:40   #76
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
En waarom dat onderscheid ? Waarom is een konijn voedsel en een kat niet ? Naar het schijnt proeft men amper het verschil.

Waarom eten we sardines maar gaan we met onze goudvis naar de veearts ?
Omdat we dat nu eenmaal doen. Het is onze keuze.

Is daar een reden voor nodig?
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2024, 00:43   #77
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
En waarom dat onderscheid ? Waarom is een konijn voedsel en een kat niet ? Naar het schijnt proeft men amper het verschil.

Waarom eten we sardines maar gaan we met onze goudvis naar de veearts ?
Honger is de beste saus. Wedden dat je de grotere karpers uit de Chinese aquariums met plezier opvreet als veganist, na een paar weken echte honger?
Oud 13 november 2024, 12:50   #78
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Als je uw hond goed eten wilt geven, kost dat toch meer dan een mens hoor.
Als je onder 'goed eten' filet pur en schotse zalm verstaat gaat dat inderdaad een hoop geld kosten.
Geef je hond echter gewoon fatsoenlijk hondenvoer en dat valt best mee hoor.

Hondje van 10kg eet pakweg 150gr per dag. Hondenvoer koop je voor €6/kg en dan heb je al iets deftigs.
Zo'n hond eet dus €0,9 per dag op.
Kan jij een gezin dagelijks eten geven voor €0,9 per persoon?

Citaat:
Wat mij ook opvalt is dat ze geen varkensvlees aanbieden tussen dierenvoer.
Simpele reden: van varkens blijft nagenoeg niets over als alle vlees voor menselijke consumptie er uit versneden is.
Een varken is een dier wat nagenoeg helemaal opgegeten wordt.
Daardoor is het te duur voor hondenvoerfabrikanten en wordt het nauwelijks gebruikt.
Daarnaast kan het virussen bevatten die voor honden en katten gevaarlijk zijn.
Oud 13 november 2024, 13:07   #79
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir Bekijk bericht
Onzin.
Onzin.
Gij kiest de prijs van dierenvoeding niet, gij kiest een dierenarts consult of de prijs van een operatie niet, gij zult het betalen.
En die prijzen zijn zodanig gestegen dat ze van de pot gerukt zijn.
Oud 13 november 2024, 13:23   #80
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gij kiest de prijs van dierenvoeding niet, gij kiest een dierenarts consult of de prijs van een operatie niet, gij zult het betalen.
Niemand wordt verplicht een huisdier te houden.

Citaat:
En die prijzen zijn zodanig gestegen dat ze van de pot gerukt zijn.
Zoals ik hierboven al aangaf: een hond van 10kg kost je pakweg een euro per dag aan voeding. Kies een klein ras en dat wordt nog minder. Als je beste vriend dat niet waard is haal je hem beter niet in huis.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be