Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat?
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? Kritisch bekijken van nieuws en toetsing aan de feiten. Fake news? Selectieve feiten? Of is het een correcte weergave van de feiten? Een zoektocht naar de waarheid.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 december 2024, 22:24   #1
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 32.946
Standaard Bart gaat NMBS splitsen in Vlaamse en Waalse spoorwegen.

Bart begint dan toch in actie te schieten bij de federale regerings-

onderhandelingen.

"We regionaliseren de spoorwegen”,

dat zinnetje staat zwart-op-wit in de gelekte nota die onze redactie in handen kon krijgen.

In de praktijk: Vlaanderen zou dan - naast de bussen en trams van ‘De Lijn’ - ook het spoornetwerk onder haar vleugels krijgen.

De partij van N-VA-voorzitter Bart De Wever pleit al jaren voor een regionale opsplitsing van het spoor en claimt dat het de stiptheid, efficiëntie en dienstverlening zou bevorderen."


"Het voorstel werd begin dit jaar ook nog eens op tafel gelegd door voormalige spoorbaas Marc Descheemaecker (N-VA).

In zijn boek ‘Dood spoor’ hield hij een nieuw pleidooi voor de splitsing van de spoorwegen en een samensmelting met ‘De Lijn’ om de malaise op het spoor aan te pakken."

"“Het is veel efficiënter om bussen, trams en treinen op elkaar af te stemmen”, klonk het.

Een verwijzing naar de regionalisering in buurlanden Frankrijk en Nederland toont volgens hem aan dat het idee niet van de pot is gerukt. “Een opsplitsing is perfect mogelijk.”

https://www.hln.be/binnenland/ik-dac...rzet~a02dff1c/

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 4 december 2024 om 22:31.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2024, 22:34   #2
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.355
Standaard

Ze zitten wel met de rottigheid dat ze door de noord zuid verbinding moeten in broekzele.

tenzij ze een ring om Brussel leggen of kunnen routen zodat we niet meer door die kanker heen moeten.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2024, 22:40   #3
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 32.946
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ze zitten wel met de rottigheid dat ze door de noord zuid verbinding moeten in broekzele.

tenzij ze een ring om Brussel leggen of kunnen routen zodat we niet meer door die kanker heen moeten.
Nu zet de NMBS alles in op Brussel.

Het is de hoogste tijd dat dit waterhoofd wat ontvet wordt en dat er snellere

alternatieve verbindingen tussen de Vlaamse steden komen.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2024, 23:21   #4
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 33.164
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Bart begint dan toch in actie te schieten bij de federale regerings-

onderhandelingen.

"We regionaliseren de spoorwegen”,

dat zinnetje staat zwart-op-wit in de gelekte nota die onze redactie in handen kon krijgen.

In de praktijk: Vlaanderen zou dan - naast de bussen en trams van ‘De Lijn’ - ook het spoornetwerk onder haar vleugels krijgen.

De partij van N-VA-voorzitter Bart De Wever pleit al jaren voor een regionale opsplitsing van het spoor en claimt dat het de stiptheid, efficiëntie en dienstverlening zou bevorderen."


"Het voorstel werd begin dit jaar ook nog eens op tafel gelegd door voormalige spoorbaas Marc Descheemaecker (N-VA).

In zijn boek ‘Dood spoor’ hield hij een nieuw pleidooi voor de splitsing van de spoorwegen en een samensmelting met ‘De Lijn’ om de malaise op het spoor aan te pakken."

"“Het is veel efficiënter om bussen, trams en treinen op elkaar af te stemmen”, klonk het.

Een verwijzing naar de regionalisering in buurlanden Frankrijk en Nederland toont volgens hem aan dat het idee niet van de pot is gerukt. “Een opsplitsing is perfect mogelijk.”

https://www.hln.be/binnenland/ik-dac...rzet~a02dff1c/
Als de andere partijen al van "idioot voorstel" spreken, is alles gezegd. BDW zal heel vlug begrijpen dat zijn voorstel goed voor de vuilnisbak is.

Laatst gewijzigd door Everytime : 4 december 2024 om 23:22.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2024, 01:24   #5
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 18.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Een verwijzing naar de regionalisering in buurlanden Frankrijk en Nederland...”
Geregionaliseerde spoorwegen in unitaire staten?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2024, 01:32   #6
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.395
Standaard

Het vastgoed, zijnde Eurostation, zou beter geregionaliseerd worden. Dan kan Bergen zonder probleem 500 miljoen op tafel gooien voor een station waar geen kat komt. Het net zelf is moeilijk splitsbaar vanwege Brussel, maar op zich ook niet echt noodzakelijk
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2024, 07:09   #7
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 36.414
Standaard

Ik stel voor dat iedere provincie haar eigen net beheert. Als je dan de trein neemt van Veurne naar Dinant koop je gewoon 6 verschillende kaartjes.

Plezant simpel en Belgische kolder

PS Ah ja en uiteraard in iedere provincie een eigen CEO .....en een commissaris van spoor en nog een adjunct commissaris van het net zelf. Ook nog een directeur generaal van de loketten die er niet meer zijn.

Zo moeilijk is dat toch allemaal niet

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 5 december 2024 om 07:11.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2024, 08:33   #8
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 78.050
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik stel voor dat iedere provincie haar eigen net beheert. Als je dan de trein neemt van Veurne naar Dinant koop je gewoon 6 verschillende kaartjes.

Plezant simpel en Belgische kolder

PS Ah ja en uiteraard in iedere provincie een eigen CEO .....en een commissaris van spoor en nog een adjunct commissaris van het net zelf. Ook nog een directeur generaal van de loketten die er niet meer zijn.

Zo moeilijk is dat toch allemaal niet
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2024, 09:53   #9
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Bart begint dan toch in actie te schieten bij de federale regerings-

onderhandelingen.

"We regionaliseren de spoorwegen”,

dat zinnetje staat zwart-op-wit in de gelekte nota die onze redactie in handen kon krijgen.

In de praktijk: Vlaanderen zou dan - naast de bussen en trams van ‘De Lijn’ - ook het spoornetwerk onder haar vleugels krijgen.

De partij van N-VA-voorzitter Bart De Wever pleit al jaren voor een regionale opsplitsing van het spoor en claimt dat het de stiptheid, efficiëntie en dienstverlening zou bevorderen."


"Het voorstel werd begin dit jaar ook nog eens op tafel gelegd door voormalige spoorbaas Marc Descheemaecker (N-VA).

In zijn boek ‘Dood spoor’ hield hij een nieuw pleidooi voor de splitsing van de spoorwegen en een samensmelting met ‘De Lijn’ om de malaise op het spoor aan te pakken."

"“Het is veel efficiënter om bussen, trams en treinen op elkaar af te stemmen”, klonk het.


Een verwijzing naar de regionalisering in buurlanden Frankrijk en Nederland toont volgens hem aan dat het idee niet van de pot is gerukt. “Een opsplitsing is perfect mogelijk.”

https://www.hln.be/binnenland/ik-dac...rzet~a02dff1c/
NU: gans het openbaar vervoer efficiënter organiseren.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2024, 09:55   #10
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Geregionaliseerde spoorwegen in unitaire staten?
Belgie IS een federale staat: 3 gewesten hebben elk hun eigen regering.

Laatst gewijzigd door Boduo : 5 december 2024 om 09:55.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2024, 10:05   #11
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 32.946
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als de andere partijen al van "idioot voorstel" spreken, is alles gezegd. BDW zal heel vlug begrijpen dat zijn voorstel goed voor de vuilnisbak is.
De idioten zijn eerder diegenen die vasthouden aan een unitair Belgisch

spoorwegennet en de spoorwegen zien als een middel om dit kunstmatige land

aan elkaar te blijven klinken ,ipv een middel om de economie te steunen en de

bevolking snel en veilig van de ene stad naar de andere stad te brengen.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 5 december 2024 om 10:06.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2024, 10:07   #12
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 32.946
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Geregionaliseerde spoorwegen in unitaire staten?
Inderdaad.

Zoals er ook al een geregionaliseerde gezondheidszorg in Frankrijk is.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2024, 10:09   #13
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 32.946
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik stel voor dat iedere provincie haar eigen net beheert. Als je dan de trein neemt van Veurne naar Dinant koop je gewoon 6 verschillende kaartjes.

Plezant simpel en Belgische kolder

PS Ah ja en uiteraard in iedere provincie een eigen CEO .....en een commissaris van spoor en nog een adjunct commissaris van het net zelf. Ook nog een directeur generaal van de loketten die er niet meer zijn.

Zo moeilijk is dat toch allemaal niet
Koop jij dan nu ook 2 kaartje als je van Antwerpen naar Amsterdam spoort?

De Belgicisten worden stilaan wanhopig aan en hebben enkel nog

"kolderargumenten" om de splitsing van de NMBS tegen te houden.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2024, 10:37   #14
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 24.653
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik stel voor dat iedere provincie haar eigen net beheert. Als je dan de trein neemt van Veurne naar Dinant koop je gewoon 6 verschillende kaartjes.

Plezant simpel en Belgische kolder

PS Ah ja en uiteraard in iedere provincie een eigen CEO .....en een commissaris van spoor en nog een adjunct commissaris van het net zelf. Ook nog een directeur generaal van de loketten die er niet meer zijn.

Zo moeilijk is dat toch allemaal niet
Met dat argument moet men de spoorwegen op Europees niveau organiseren.

Enig idee hoeveel treinen er per dag tussen Antwerpen en Nederland rijden?

Of van Luik naar Duitsland?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2024, 11:35   #15
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 18.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Belgie IS een federale staat: 3 gewesten hebben elk hun eigen regering.
Klopt. Maar de draadstarter had het over:

‘… de regionalisering in buurlanden Frankrijk en Nederland...’.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2024, 11:36   #16
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 18.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Inderdaad.

Zoals er ook al een geregionaliseerde gezondheidszorg in Frankrijk is.
Een geregionaliseerde gezondheidszorg in Frankrijk? Frankrijk is een unitaire staat, met een wetgevend kader en een minister van volksgezondheid.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2024, 11:37   #17
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 18.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
dit kunstmatige land
Welke landen zijn
  • door de natuur
  • door God

gewild?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2024, 11:56   #18
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.864
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Klopt. Maar de draadstarter had het over:

‘… de regionalisering in buurlanden Frankrijk en Nederland...’.
Volgens mijn info heeft Nederland een unitair spoorwegsysteem. NS is verantwoordelijk voor het treinverkeer. Enkel de uitbating van regionale lijnen wordt uitbesteed aan regionale firma's.
Een volledige regionale splitsing van NMBS is dus niet vergelijkbaar met de situatie in Nederland. De vergelijking maken van volledig onafhankelijke spoorwegen met de situatie in Nederland als voorbeeld is volksbedrog.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2024, 12:28   #19
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Volgens mijn info heeft Nederland een unitair spoorwegsysteem. NS is verantwoordelijk voor het treinverkeer. Enkel de uitbating van regionale lijnen wordt uitbesteed aan regionale firma's.
Een volledige regionale splitsing van NMBS is dus niet vergelijkbaar met de situatie in Nederland. De vergelijking maken van volledig onafhankelijke spoorwegen met de situatie in Nederland als voorbeeld is volksbedrog.
Een treinrit van A'pen naar Amsterdam is ellendig.
Ik spreek uit ervaring.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2024, 12:39   #20
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 23.717
Standaard

Zwitserland is een federaal land. Het heeft een nationale maatschappij die alles regelt (en vermoedelijk zelf ook nog wel wat lange afstandstreinen doet ?) en ontelbare private spoorbedrijven waarvan verschillende in handen zijn van lokale overheden. Onvoorstelbaar dat die soep ginds zoveel beter presteert dan onze nationale maatschappij.
__________________
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be