Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2024, 14:57   #21
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
De Franken hebben de locale bevolking niet uitgemoord of volledig verjaagd. We zijn dus een mengeling.
Door de Germaanse invasies waren de Romeinen genoodzaakt om de Rijngrens op te geven en richting het zuiden te verkassen. In het kielzog van de Romeinen verlieten ook de meeste Gallo-romeinen het gebied. De Gallo-romeinen die achterbleven werden door de Germanen verjaagd of gegermaniseerd. Er bleven dus inderdaad wel wat Kelten over.... maar de Keltische cultuur verdween volledig. Dus om nou van een "mengeling" te spreken lijkt me ietswat overdreven. Dat is vooral wat de belgicisten u willen doen laten geloven
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2024, 15:04   #22
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Door de Germaanse invasies waren de Romeinen genoodzaakt om de Rijngrens op te geven en richting het zuiden te verkassen. In het kielzog van de Romeinen verlieten ook de meeste Gallo-romeinen het gebied. De Gallo-romeinen die achterbleven werden door de Germanen verjaagd of gegermaniseerd. Er bleven dus inderdaad wel wat Kelten over.... maar de Keltische cultuur verdween volledig. Dus om nou van een "mengeling" te spreken lijkt me ietswat overdreven. Dat is vooral wat de belgicisten u willen doen laten geloven
Nu heeft u het over cultuur. Het ging toch eerder over (bloed)verwantschap denk ik.

En waar gingen al die Gallo-Romeinen dan naartoe?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2024, 15:32   #23
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ere aan de oude Belgen? De "oude Belgen" waren een samenraapsel van keltische stammen, die door de Romeinen genadeloos in de pan werden gehakt. Vanaf dit moment in de geschiedenis worden die "oude Belgen" ook Gallo-romeinen genoemd, wat al aangeeft dat ze niet veel meer in de pap hadden te brokken.

En helaas voor u, u hebt als Vlaming helemaal niets met deze oude Belgen/Gallo-romeinen van doen. Deze werden namelijk aan het einde van de Romeinse periode door de Germanen buiten gebonjourd. En u, als Vlaming zijnde, stamt af van deze Germanen (Franken), en dus niet van die door u bewierookte "oude Belgen". Jammer joh
Hoeveel % Neanderthaler DNA zit er in jouw genen ?

Wij zijn gebleekte negers die vitamine D via de huid kunnen opnemen. De oernegers blijven zwart zien omdat ze vitamine D uit vruchten kunnen opnemen. Vruchten die in ons koude klimaat niet gedijen.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2024, 15:33   #24
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Nu heeft u het over cultuur. Het ging toch eerder over (bloed)verwantschap denk ik.

En waar gingen al die Gallo-Romeinen dan naartoe?
Het antwoord staat echt in mijn door u gequote tekst

Citaat:
Oud 20 december 2024, 15:38   #25
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het antwoord staat echt in mijn door u gequote tekst
Nogal vaag hé. Quasi heel de bewoonde wereld ligt ten zuiden van de Nederlanden.

Waar zijn die Gallo-Romeinen dan terechtgekomen? Hebben de Germanen enkel in onze contreien de oorspronkelijke bevolking verjaagd en niet in Frankrijk?

Want in Frankrijk is het heel duidelijk dat - ondanks de Germaanse Franken hun naam aan het land hebben gegeven - de Gallo-Romeinse cultuur absoluut niet verdween. Integendeel, men spreekt daar anno 2024 nog steeds een Romaanse taal.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 20 december 2024 om 15:38.
Oud 20 december 2024, 16:31   #26
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

We gaan eens bij de buren kijken dan hé. Nederlander als identiteit bestaat niet. Zoals dat liedje van Herman Brood. "Als je wint." Zolang je wint, heb je vrienden. Rij je dik. jaja, echte vrienden.

Neen, 2 Nederlanders samen dat werkt ook niet zo goed. Met die kut smoesjes van je. Je moet winnen. Héhé. Staan ze weer op vinkenslag? Laserfocused.

Belgen. Ja, we wachten het rustig af. We zullen wel zien. Een stoel heeft 4 poten; 4 blz strafwerk. We gaan hier niet wat achteroverleunen. Is er al een regering? Laat maar verrotten, dit artificieel brol land. Zoals een zwijn. De Belgische hygiëne. "Don't care about a bad reputation euh."

Dat zijn volks aarden.
Oud 20 december 2024, 17:33   #27
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Schrijf maar een opstel over de verloedering van de maatschappij. Pffft... Die leraren, ik word daar een beetje ziek van.
Oud 20 december 2024, 17:47   #28
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Nogal vaag hé. Quasi heel de bewoonde wereld ligt ten zuiden van de Nederlanden.

Waar zijn die Gallo-Romeinen dan terechtgekomen? Hebben de Germanen enkel in onze contreien de oorspronkelijke bevolking verjaagd en niet in Frankrijk?

Want in Frankrijk is het heel duidelijk dat - ondanks de Germaanse Franken hun naam aan het land hebben gegeven - de Gallo-Romeinse cultuur absoluut niet verdween. Integendeel, men spreekt daar anno 2024 nog steeds een Romaanse taal.
Nadat de Romeinen, onder druk van de Germanen, onze contreien hadden verlaten, met in hun kielzog de Gallo-Romeinen, ontstond er een vacuüm. Dit vacuüm, en ik heb het dan over het gebied tussen de Rijn en de Ardennen, werd geclaimd door de Franken. En zij vormden hier ook al snel een numerieke meerderheid. En dit is eigenlijk het begin van het ontstaan van het Frankische Rijk. Vanuit hier, onze contreien dus, breidden zij hun rijk verder en verder uit. Maar omdat ze in de gebieden buiten onze contreien geen numerieke meerderheid vormden bleef de Gallo-Romaanse taal/cultuur hier wel bestaan.

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 20 december 2024 om 17:51.
Oud 20 december 2024, 18:01   #29
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Is het weer die tijd? VTM?

https://www.youtube.com/watch?v=l2KWTEhyVX8
Oud 20 december 2024, 18:06   #30
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zaken van het hart, hé.

https://www.youtube.com/watch?v=LOcxnQRUhMM
Oud 21 december 2024, 14:14   #31
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Nog even een opmerking over de titel van deze discussie: "Vlaming als identiteit bestaat niet":

Ik heb 'Vlaming' als benaming voor alle inwoners van het Nederlandstalig gewest altijd al wat ongelukkig gevonden. Brabanders en Limburgers voelen zich wellicht (en misschien zelfs logischerwijs) minder "Vlaming" als West- of Oost-Vlamingen.

Zuidelijke Nederlander dekt mijn inziens de lading veel beter. Zowel historisch als geografisch.

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 21 december 2024 om 14:14.
Oud 23 december 2024, 09:44   #32
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
We gaan eens bij de buren kijken dan hé. Nederlander als identiteit bestaat niet. Zoals dat liedje van Herman Brood. "Als je wint." Zolang je wint, heb je vrienden. Rij je dik. jaja, echte vrienden.

Neen, 2 Nederlanders samen dat werkt ook niet zo goed. Met die kut smoesjes van je. Je moet winnen. Héhé. Staan ze weer op vinkenslag? Laserfocused.

Belgen. Ja, we wachten het rustig af. We zullen wel zien. Een stoel heeft 4 poten; 4 blz strafwerk. We gaan hier niet wat achteroverleunen. Is er al een regering? Laat maar verrotten, dit artificieel brol land. Zoals een zwijn. De Belgische hygiëne. "Don't care about a bad reputation euh."

Dat zijn volks aarden.
Vlaming als identiteit?

Ik voel mij geen Vlaming. Wat heb ik gemeenschappelijk met inwoners van West- en Oost-vlaanderen? Een gemeenschappelijk bestuur, een gemeenschappelijke bestuurstaal, een gemeenschappelijke geschiedenis en bestuur binnen het land België.
Daarentegen heb ik veel gemeenschappelijk DNA, dus familiaal verleden met Nederlanders van de andere zijde van de Maas. Hebben ik gemeenschappelijke geschiedenis met die Nederlanders. Heb ik gemeenschappelijke bestuurlijke geschiedenis met Noordrijn-Westfalen. Net zoals vele streekgenoten met een eeuwenlange (voor mij bewezen) minstens 9 eeuwen) geschiedenis in de Maasvallei.

Dat doet me denken aan de gesprekken over identiteit met mijn Nederlandse klasgenoten.
Zij zetten zich als Limburger af tegen Hollanders.
Hun gelauwerde Nederlandse sportman Max Verstappen. Hij is geboren in Hasselt. Zijn moeder is Belgisch-Limburgse. De vader is Nederlands-Limburgs. Hij woonde jarenlang in Maaseik en ging daar naar school (Sint Jansberg). Hij had o.a. de Belgische nationaliteit tot hij om economische redenen voor de autosport voor de Nederlandse nationaliteit koos.
Mijn klasgenoten delen mijn mening dat die Nederlandse, Belgische, Vlaamse identiteit eigenlijk zéér relatief is. Een erg rekbaar begrip.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2024, 15:06   #33
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
.....Mijn klasgenoten delen mijn mening dat die Nederlandse, Belgische, Vlaamse identiteit eigenlijk zéér relatief is. Een erg rekbaar begrip.
Eens. Om me tot Nederland te beperken: de officiële naam is niet voor niets 'koninkrijk der Nederlanden'. Dat wordt in Holland nog wel eens vergeten.

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 23 december 2024 om 15:06.
Oud 23 december 2024, 19:48   #34
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

De identiteit van de Vlaming bestaat wel. En hij kan nog amper Frans. Trekt zich doorgaans geen kloten aan van de politiek, maar stemt nogal gemakkelijk op centrum-rechts of links-blok-achtig.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2024, 21:24   #35
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De identiteit van de Vlaming bestaat wel. En hij kan nog amper Frans. Trekt zich doorgaans geen kloten aan van de politiek, maar stemt nogal gemakkelijk op centrum-rechts of links-blok-achtig.
Praat voor uw eigen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2024, 21:30   #36
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nadat de Romeinen, onder druk van de Germanen, onze contreien hadden verlaten, met in hun kielzog de Gallo-Romeinen, ontstond er een vacuüm. Dit vacuüm, en ik heb het dan over het gebied tussen de Rijn en de Ardennen, werd geclaimd door de Franken. En zij vormden hier ook al snel een numerieke meerderheid. En dit is eigenlijk het begin van het ontstaan van het Frankische Rijk. Vanuit hier, onze contreien dus, breidden zij hun rijk verder en verder uit. Maar omdat ze in de gebieden buiten onze contreien geen numerieke meerderheid vormden bleef de Gallo-Romaanse taal/cultuur hier wel bestaan.
Opnieuw: waar zijn die Gallo-Romeinen dan allemaal gaan wonen?
Oud 23 december 2024, 21:54   #37
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Vlaming als identiteit?

Ik voel mij geen Vlaming.
...
Ik moet u hier al stoppen, uw subjectieve anekdotes bewijzen niets en doen niet ter zake.
Oud 24 december 2024, 07:21   #38
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Opnieuw: waar zijn die Gallo-Romeinen dan allemaal gaan wonen?
Kijk, ze hebben mij niet allemaal een verhuisbericht gestuurt hé.
Maar de Romeinen verplaatsten de (Rijn)grens naar het zuiden, naar waar nu (ongeveer) de taalgrens loopt. Dus denk aan de gebieden die we nu kennen als Bretagne, Wallonië, Normandie en Picardië...

Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 24 december 2024 om 07:23.
Oud 12 maart 2025, 23:44   #39
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Het Vlaamse volk bestaat niet. Het volk heeft nooit bestaan. Het zal nooit bestaan.

Lang leve België ! Lang leve het Belgisch volk ! Ere aan de oude Belgen ! Heil aan de nieuwe Belgen !

God beware onze koning ! God beware de prinsessen en prinsen Van België !

Laurent van België voor president van Groot-België!
Wat is het Belgische volk?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2025, 23:46   #40
cato

Standaard

Citaat:
In die tijd woonden de Friezen tot aan Duinkerken.
Later hebben de Franken de Zuidelijke Nederlanden bevolkt,

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fries-Frankische_oorlogen

De Fries-Frankische oorlogen vormden een reeks gewapende conflicten uit de vroege middeleeuwen tussen het Frankische Rijk en een aantal Friese machtscentra, waarvan het koninkrijk der Friezen de belangrijkste was. De inzet van deze conflicten, afgewisseld met perioden van vrede, betrof meestal de beheersing van de delta tussen Rijn en Maas. De Frankische veroveringen maakten uiteindelijk een einde aan de politieke zelfstandigheid van de Friese kustgewesten. Een deel van de Friezen nam ook deel aan de Saksische oorlogen (772-804) tegen de Franken. Deze oorlogen leidden tot een laatste opstand in 793, waarna Karel de Grote de Saksen en Wezerfriezen onderwierp.

De oorlogen tussen Friezen en Franken liepen parallel met de kerstening van de Friezen. Tegelijkertijd fungeerden de Friezen vaak als bondgenoten van de Franken. Friese handelaren transporteerden Frankische prestigegoederen als glas, wapens en sieraden naar Noord-Europa en verspreidden tevens christelijk gedachtegoed, hetgeen aan de archeologische vondsten uit Ribe, Hedeby en andere handelsplaatsen goed te zien is

Laatst gewijzigd door cato : 12 maart 2025 om 23:55.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be