![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En waar gingen al die Gallo-Romeinen dan naartoe? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij zijn gebleekte negers die vitamine D via de huid kunnen opnemen. De oernegers blijven zwart zien omdat ze vitamine D uit vruchten kunnen opnemen. Vruchten die in ons koude klimaat niet gedijen.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nogal vaag hé. Quasi heel de bewoonde wereld ligt ten zuiden van de Nederlanden.
Waar zijn die Gallo-Romeinen dan terechtgekomen? Hebben de Germanen enkel in onze contreien de oorspronkelijke bevolking verjaagd en niet in Frankrijk? Want in Frankrijk is het heel duidelijk dat - ondanks de Germaanse Franken hun naam aan het land hebben gegeven - de Gallo-Romeinse cultuur absoluut niet verdween. Integendeel, men spreekt daar anno 2024 nog steeds een Romaanse taal. Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 20 december 2024 om 15:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We gaan eens bij de buren kijken dan hé. Nederlander als identiteit bestaat niet. Zoals dat liedje van Herman Brood. "Als je wint." Zolang je wint, heb je vrienden. Rij je dik. jaja, echte vrienden.
Neen, 2 Nederlanders samen dat werkt ook niet zo goed. Met die kut smoesjes van je. Je moet winnen. Héhé. Staan ze weer op vinkenslag? Laserfocused. Belgen. Ja, we wachten het rustig af. We zullen wel zien. Een stoel heeft 4 poten; 4 blz strafwerk. We gaan hier niet wat achteroverleunen. Is er al een regering? ![]() ![]() Dat zijn volks aarden.
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Schrijf maar een opstel over de verloedering van de maatschappij. Pffft... Die leraren, ik word daar een beetje ziek van.
![]()
![]() |
#28 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 20 december 2024 om 17:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#31 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Nog even een opmerking over de titel van deze discussie: "Vlaming als identiteit bestaat niet":
Ik heb 'Vlaming' als benaming voor alle inwoners van het Nederlandstalig gewest altijd al wat ongelukkig gevonden. Brabanders en Limburgers voelen zich wellicht (en misschien zelfs logischerwijs) minder "Vlaming" als West- of Oost-Vlamingen. Zuidelijke Nederlander dekt mijn inziens de lading veel beter. Zowel historisch als geografisch. Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 21 december 2024 om 14:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik voel mij geen Vlaming. Wat heb ik gemeenschappelijk met inwoners van West- en Oost-vlaanderen? Een gemeenschappelijk bestuur, een gemeenschappelijke bestuurstaal, een gemeenschappelijke geschiedenis en bestuur binnen het land België. Daarentegen heb ik veel gemeenschappelijk DNA, dus familiaal verleden met Nederlanders van de andere zijde van de Maas. Hebben ik gemeenschappelijke geschiedenis met die Nederlanders. Heb ik gemeenschappelijke bestuurlijke geschiedenis met Noordrijn-Westfalen. Net zoals vele streekgenoten met een eeuwenlange (voor mij bewezen) minstens 9 eeuwen) geschiedenis in de Maasvallei. Dat doet me denken aan de gesprekken over identiteit met mijn Nederlandse klasgenoten. Zij zetten zich als Limburger af tegen Hollanders. Hun gelauwerde Nederlandse sportman Max Verstappen. Hij is geboren in Hasselt. Zijn moeder is Belgisch-Limburgse. De vader is Nederlands-Limburgs. Hij woonde jarenlang in Maaseik en ging daar naar school (Sint Jansberg). Hij had o.a. de Belgische nationaliteit tot hij om economische redenen voor de autosport voor de Nederlandse nationaliteit koos. Mijn klasgenoten delen mijn mening dat die Nederlandse, Belgische, Vlaamse identiteit eigenlijk zéér relatief is. Een erg rekbaar begrip. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Eens. Om me tot Nederland te beperken: de officiële naam is niet voor niets 'koninkrijk der Nederlanden'. Dat wordt in Holland nog wel eens vergeten.
Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 23 december 2024 om 15:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De identiteit van de Vlaming bestaat wel. En hij kan nog amper Frans. Trekt zich doorgaans geen kloten aan van de politiek, maar stemt nogal gemakkelijk op centrum-rechts of links-blok-achtig.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik moet u hier al stoppen, uw subjectieve anekdotes bewijzen niets en doen niet ter zake.
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Maar de Romeinen verplaatsten de (Rijn)grens naar het zuiden, naar waar nu (ongeveer) de taalgrens loopt. Dus denk aan de gebieden die we nu kennen als Bretagne, Wallonië, Normandie en Picardië... Laatst gewijzigd door DeZeeuw : 24 december 2024 om 07:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
|
![]() Citaat:
Later hebben de Franken de Zuidelijke Nederlanden bevolkt, https://nl.wikipedia.org/wiki/Fries-Frankische_oorlogen De Fries-Frankische oorlogen vormden een reeks gewapende conflicten uit de vroege middeleeuwen tussen het Frankische Rijk en een aantal Friese machtscentra, waarvan het koninkrijk der Friezen de belangrijkste was. De inzet van deze conflicten, afgewisseld met perioden van vrede, betrof meestal de beheersing van de delta tussen Rijn en Maas. De Frankische veroveringen maakten uiteindelijk een einde aan de politieke zelfstandigheid van de Friese kustgewesten. Een deel van de Friezen nam ook deel aan de Saksische oorlogen (772-804) tegen de Franken. Deze oorlogen leidden tot een laatste opstand in 793, waarna Karel de Grote de Saksen en Wezerfriezen onderwierp. De oorlogen tussen Friezen en Franken liepen parallel met de kerstening van de Friezen. Tegelijkertijd fungeerden de Friezen vaak als bondgenoten van de Franken. Friese handelaren transporteerden Frankische prestigegoederen als glas, wapens en sieraden naar Noord-Europa en verspreidden tevens christelijk gedachtegoed, hetgeen aan de archeologische vondsten uit Ribe, Hedeby en andere handelsplaatsen goed te zien is Laatst gewijzigd door cato : 12 maart 2025 om 23:55. |
|
![]() |
![]() |