Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2024, 09:16   #61
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat net jij dat moet schrijven. Bestaat er dan geen Politics.HK forum ?
Daaraan deenemen als het al bestaat zou wel zelf destructief zijn. Sinds Albion HK heeft laten vallen zoals een hond zijne stront is het veiliger geen politieke stellingen laat staan critische geluiden te laten horen tegen het Empire du Milieu. Het goede oude Hong Kong is voor altijd dood.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2024, 09:25   #62
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Daaraan deenemen als het al bestaat zou wel zelf destructief zijn. Sinds Albion HK heeft laten vallen zoals een hond zijne stront is het veiliger geen politieke stellingen laat staan critische geluiden te laten horen tegen het Empire du Milieu. Het goede oude Hong Kong is voor altijd dood.
Dacht ik wel. Spijtig want hierdoor blijven die HK expats noodgedwongen lullen op BE forums.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 december 2024 om 09:30.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2024, 09:49   #63
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dacht ik wel. Spijtig want hierdoor blijven die HK expats noodgedwongen lullen op BE forums.
Ik hou wel van Jay-P zijn stijl. Soms flegmatiek, soms scherp.
Oud 22 december 2024, 10:49   #64
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hou wel van Jay-P zijn stijl. Soms flegmatiek, soms scherp.
Dat mag. Niks mis mee.

Ik niet. Voor mij hautain en kleinerend.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 22 december 2024 om 11:02.
Oud 22 december 2024, 11:21   #65
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
1. In Hong Kong is dat simpelweg niet van toepassing, al veronderstel ik dat gij dat pretendeert beter te weten?

Vaneigens, zou d'er hier ene schrijven.
Jij leeft daar blijkbaar in een ivoren toren.

Bekijk dit filmpje maar eens

https://www.youtube.com/watch?v=GCyJD9-bkns

Dan zal je zien dat er een grote weerstand is van de Hong Kong Chinezen tegen het opdringen van het Mandarijn Chinees ten nadele van het Kantonees.

"
@geinikan1kan

The first time I travelled to China I went through Hong Kong. I was proud to have learned Mandarin.
I remember the young guy at the travel company preferred to speak English than Mandarin.
I was impressed with his pride in speaking Cantonese.

It was a chance for me to understand culture on the ground is more important than culture in books.
You need to listen to people."

Iets wat Jay waarschijnlijk niet doet in Hong Kong.

"
@everythingwithernest5742

I am a native Hongkonger, and I believe that Cantonese is very important for us. It is wired in our genes, literally. "

"
@tiffanyy4094

People from China always try to undermine the importance and value of cantonese by saying that it is a DIALECT, while mandarin is actually also a dialect. "

"
@pinksushi

As a Chinese who is not fluent in Mandarin, one can't imagine the amount of subtle disdain and snark I get from Mandarin-speaking Chinese"

"
@raehu3873

I'm Cantonese living in the US. It makes me sad to learn in my recent visit back in Canto how much my native language has been diluted and replaced by Mandrain. "

"
@georgeshek6531
We must preserve the ancient Chinese Cantonese language..
.Mandarin is the Northern barbarian language which was forced onto the Hans by the Manchus...
remember the saying overthrow the Ching and reinstate the Ming...the Manchus have won with their Mandarin language"

Maar volgens onze expat Jay ,is er simpelweg geen weerstand tegen het opgedrongen Mandarijn Chinees in Hong Kong.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 22 december 2024 om 11:40.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2024, 13:26   #66
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Jij leeft daar blijkbaar in een ivoren toren.

Bekijk dit filmpje maar eens

https://www.youtube.com/watch?v=GCyJD9-bkns

Dan zal je zien dat er een grote weerstand is van de Hong Kong Chinezen tegen het opdringen van het Mandarijn Chinees ten nadele van het Kantonees.

"
@geinikan1kan

The first time I travelled to China I went through Hong Kong. I was proud to have learned Mandarin.
I remember the young guy at the travel company preferred to speak English than Mandarin.
I was impressed with his pride in speaking Cantonese.

It was a chance for me to understand culture on the ground is more important than culture in books.
You need to listen to people."

Iets wat Jay waarschijnlijk niet doet in Hong Kong.

"
@everythingwithernest5742

I am a native Hongkonger, and I believe that Cantonese is very important for us. It is wired in our genes, literally. "

"
@tiffanyy4094

People from China always try to undermine the importance and value of cantonese by saying that it is a DIALECT, while mandarin is actually also a dialect. "

"
@pinksushi

As a Chinese who is not fluent in Mandarin, one can't imagine the amount of subtle disdain and snark I get from Mandarin-speaking Chinese"

"
@raehu3873

I'm Cantonese living in the US. It makes me sad to learn in my recent visit back in Canto how much my native language has been diluted and replaced by Mandrain. "

"
@georgeshek6531
We must preserve the ancient Chinese Cantonese language..
.Mandarin is the Northern barbarian language which was forced onto the Hans by the Manchus...
remember the saying overthrow the Ching and reinstate the Ming...the Manchus have won with their Mandarin language"

Maar volgens onze expat Jay ,is er simpelweg geen weerstand tegen het opgedrongen Mandarijn Chinees in Hong Kong.
Zeker 90% van de bevolking van HK spreekt het Cantonees zoals in Guangdong etc in Zuid China. Het officiele Mandarijn Chinees is natuurlijk het belangrijkste Chinees in het noorden zoals Bejing en Shanghai maar in HK wordt het amper door een paar procent gesproken. In Mainland zijn er trouwens honderden verschillende dialecten of zelfs verschillende talen. Als men amper een half uur vliegt naar Shantou is het ineens een meer zangere taal.
I
Oud 22 december 2024, 18:03   #67
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U hebt dus dezelfde bekrompene visie dan die reiziger.
Van bekrompen gesproken. Kijk eerst eens in de spiegel voor je anderen verwijten maakt: bekrompenheid, haat, alles terug te vinden in jouw Franstalig gewauwel:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Bah, tu sais, Johan, quelque part, je vais te dire que je m'en fous un peu. Pour moi, la Flandre c'est déj?* ?* l'heure actuelle un pays étranger avec lequel je ne me reconnais plus. Je me sens 100.000 fois plus proche d'un Français que d'un Belge (et quand je dis Belge, je parle aussi bien des Flamands que des Francophones de Belgique). Je crache aussi sur la Belgique mais pas de la même façon. Je trouve que la Belgique est un pays insipide, qui ne vaut rien et dont on ne parle quasi pas ?* l'étranger pour la bonne et simple raison que ce pays n'en vaut pas la peine. Mon crachat sur la Belgique va tellement loin que je renie mon pays et que je me considère Français. Je suis plus branché sur la TV française que sur la TV belge. Quand il y a le Mundial, je soutiens les Bleus et certainement pas les Diables Rouges. Ca me fait d'ailleurs bien rire qu'il y ait 9 chances sur 10 que les Diables ne participent pas au prochain Mundial. Bien fait pour leurs gueules! Quelque part, ils sont ?* l'image de cette Belgique. Cela dit, je ne suis pas pour l'éclatement de la Belgique. Je préférerais alors me barrer et aller m'installer ?* l'étranger.

Sorry als ik in het Frans zei, maar ik moest mijn mening zo geven. Het komt meer uit het hart als het in zijn eigen taal gezegd is.

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 22 december 2024 om 18:11.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2024, 18:39   #68
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Daar hoeft niks in het Nederlands omgeroepen te worden. Net zoals er niks in het Frans moet omgeroepen worden op de lijn Antwerpen - Neerpelt.
Een bepaalde eerbiedwaardige poster had daar dit op te zeggen:

Citaat:
Een trein is niet iets statisch gelijk een loket.
En hij voegde er parmantig aan toe:

Citaat:
Is dat nu zo moeilijk te begrijpen?

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 22 december 2024 om 18:42.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2024, 18:55   #69
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik niet. Voor mij hautain en kleinerend.
Zijn enigszins idiote zelfingenomen arrogantie is hilarisch.

Doet me hieraan denken: "Wij maken samen nogal stof hé"

Oud 23 december 2024, 07:04   #70
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Zijn enigszins idiote zelfingenomen arrogantie is hilarisch. Doet me hieraan denken:
"Wij maken samen nogal stof hé"
"Imitation is the highest form of flattery" naar het schijnt.

Ge streelt mijn arrogant ego hier, E.Gidius.
Bedank om mijn oude post omtrent de Vlonderse taalmuis, tippelend naast een Franse of Engelstalige Olifant, op te rakelen.
Oud 23 december 2024, 07:20   #71
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeker 90% van de bevolking van HK spreekt het Cantonees zoals in Guangdong etc in Zuid China. Het officiele Mandarijn Chinees is natuurlijk het belangrijkste Chinees in het noorden zoals Bejing en Shanghai maar in HK wordt het amper door een paar procent gesproken. In Mainland zijn er trouwens honderden verschillende dialecten of zelfs verschillende talen. Als men amper een half uur vliegt naar Shantou is het ineens een meer zangere taal.
I
Zaken veranderen doorheen de tijden, steeds. Ooit waren de berichten op onze ferries voornamelijk in het Engels gevolgd door Cantonees. Later werd de orde omgekeerd en nog later was het eerst Cantonees, gevolgd door Putongwa en afgesloten met Engels.
Eerlijk? Ik zie het probleem niet. Ben wel blij hier geen mentale kwieten aan het werk te zien zoals die extreme Vlondereirs en hun NMBS taalgemekker.

Los daarvan: Inderdaad, als ouder geworden Honkie immigrant denk ik ook soms met ietwat nostalgie terug aan het Hong Kong van 'ons Lisbeth Twee' en aan Hong Kong's Finest in hun groen-kakie uniform en korte broek van weleer.
Soit. C'est la vie.

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 23 december 2024 om 07:32.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2024, 09:21   #72
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Vilvoorde moet er net zo min iets in het Frans afgeroepen worden als in de rest van Vlaanderen .

Vilvoorde is een Vlaamse stad zonder faciliteiten voor Franstaligen.

En doe NMBS treinbegeleider probeert op eigen houtje faciliteiten voor Franstaligen in Vilvoorde in te voeren.

Zou hij dat ook doen in het Nederlands voor Vlamingen in Ottignies?.
Natuurlijk niet ,want dan lag hij de volgende dag al buiten.
Hoe geloofwaardig zijn mensen die vallen over een 'bonjour' van een klantvriendelijk treinbegeleider terwijl hun eigen Vlaamse (taal-)cultuur verdrongen wordt door Engelstaligen. Zitten uw ogen in uw broekzakken dat ge niet ziet dat vele reclameboodschappen in de Engelse taal opgesteld zijn. Waarom fulmineert gij niet bij de officiële naam 'port of Antwerp Bruges'.
Uw geloofwaardigheid? Zero.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2024, 09:40   #73
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Hoe geloofwaardig zijn mensen die vallen over een 'bonjour' van een klantvriendelijk treinbegeleider terwijl hun eigen Vlaamse (taal-)cultuur verdrongen wordt door Engelstaligen. Zitten uw ogen in uw broekzakken dat ge niet ziet dat vele reclameboodschappen in de Engelse taal opgesteld zijn. Waarom fulmineert gij niet bij de officiële naam 'port of Antwerp Bruges'.
Het is inderdaad spijtig dat het zo ver is moeten komen dat Vlamingen hun taal zijn gaan moeten verdedigen door middel van wetten.

Je misschien eens afvragen waarom dat zo is gegroeid kan misschien al zorgen voor enig begrip.
Oud 23 december 2024, 09:41   #74
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als Honkie en vorige Brabander kan ik jou en die Limburgers (uit De Limburg) alleen maar beamen.
Die Vlomse extremisten klinken trouwens hoe langer hoe meer als geïmporteerde Araben. (mijn MENING. )

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 23 december 2024 om 09:44.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2024, 09:54   #75
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad spijtig dat het zo ver is moeten komen dat Vlamingen hun taal zijn gaan moeten verdedigen door middel van wetten.

Je misschien eens afvragen waarom dat zo is gegroeid kan misschien al zorgen voor enig begrip.
Mijn moedertaal is Limburgs. Standaard Nederlands is een taal die ik gebruik om met een groter aantal mensen te kunne communiceren. Ik voel me dan ook niet (niet meer. In een ver verleden was dat anders) verantwoordelijk om die Nederlandse taal te verdedigen. Net zoals ik mij niet gedwongen voel om gelijk welke andere taal zoals bv Frans of Engels te verdedigen.
Gevoelsmatig heb ik alleen een band met mijn moedertaal. Daarom vind ik het jammer dat deze cultuur langzaam verdwijnt. Dat is vooral jammer omdat ze verdrongen wordt (in de media) door een afschuwelijk lelijke Brabantse tussentaal en Engels.
De mensen die op radio en tv behoorlijk standaard Nederlands spreken zijn tegenwoordig op één hand te tellen. En dan verneem ik dat studenten leerkracht op Limburgse hogescholen de opmerking krijgen dat ze te veel met een Limburgs accent praten. Hoe is het mogelijk?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2024, 10:03   #76
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn moedertaal is Limburgs. Standaard Nederlands is een taal die ik gebruik om met een groter aantal mensen te kunne communiceren. Ik voel me dan ook niet (niet meer. In een ver verleden was dat anders) verantwoordelijk om die Nederlandse taal te verdedigen. Net zoals ik mij niet gedwongen voel om gelijk welke andere taal zoals bv Frans of Engels te verdedigen.
Gevoelsmatig heb ik alleen een band met mijn moedertaal. Daarom vind ik het jammer dat deze cultuur langzaam verdwijnt. Dat is vooral jammer omdat ze verdrongen wordt (in de media) door een afschuwelijk lelijke Brabantse tussentaal en Engels.
De mensen die op radio en tv behoorlijk standaard Nederlands spreken zijn tegenwoordig op één hand te tellen. En dan verneem ik dat studenten leerkracht op Limburgse hogescholen de opmerking krijgen dat ze te veel met een Limburgs accent praten. Hoe is het mogelijk?
Met alle begrip: tussen de lijnen door gelezen hebt gij veel te maken met een vorm van identiteit via taal.
Dat is niet mijn ding: taal is communicatie et beperkt zich tot dat in die huidige context hier.

(Bij deze: mijn Hokkien, Cantonees en Putongwa sucks zeker veel meer dan Fredje's zijn slaapkamer Thais' )
My bad.
Oud 23 december 2024, 10:33   #77
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat het Engels oprukt ,dat er niet moet gestreden worden tegen het verfransen van een Vlaamse stad.

En volgens mijn weten is er nog geen enkele Vlaamse stad verengelst,terwijl Vilvoorde en vele andere Vlaamse gemeenten dagelijks meer en meer verfranst worden.Maar dat juichen de Belgicisten natuurlijk toe.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2024, 10:40   #78
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Een bepaalde eerbiedwaardige poster had daar dit op te zeggen:

En hij voegde er parmantig aan toe:
Als de ganse rit over Nederlandstalig gebied gaat is er geen reden om een andere taal te gebruiken. Maar als de rit over meerdere taalgebieden gaat zou ik gedurende de ganse rit die talen toelaten. Ik zou dus ook Duits toelaten op de trein naar Welkenraed, zelfs al in Brussel.

Dat is ongeveer mijn gedachtengang.

Hoe interpreteer jij dat dan?
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2024, 10:48   #79
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat het Engels oprukt ,dat er niet moet gestreden worden tegen het verfransen van een Vlaamse stad.

En volgens mijn weten is er nog geen enkele Vlaamse stad verengelst,terwijl Vilvoorde en vele andere Vlaamse gemeenten dagelijks meer en meer verfranst worden.Maar dat juichen de Belgicisten natuurlijk toe.
Blijft de vraag wie gij als Belgicist definieert?

Ik misschien?
Oud 23 december 2024, 10:56   #80
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als de ganse rit over Nederlandstalig gebied gaat is er geen reden om een andere taal te gebruiken. Maar als de rit over meerdere taalgebieden gaat zou ik gedurende de ganse rit die talen toelaten. Ik zou dus ook Duits toelaten op de trein naar Welkenraed, zelfs al in Brussel. Dat is ongeveer mijn gedachtengang.

Hoe interpreteer jij dat dan?
Ik interpreteer die extreme Vlondereirs zoals Arabierse extremisten.
Gelukkig wel uitsluitend met woorden.

Gelukkig wel... zoals in "Lowie Lawijt". "Inch AllahVlonderallah".
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be