Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2024, 13:08   #2301
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard Wie zijn wij of wie ben ik? Dat is de vraag.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Vast staat dat mijn bewustzijn of "geest" in mijn hoofd zit, en in mijn brein. Geest is voor mij geen persoon of entiteit naast mijn lijf. Het is mijn denken en gevoelen als een fysiek persoon in tijd en ruimte. Hersenwetenschappers willen graag weten waar het bewustzijn of de geest in de hersenen zit en hoe dit met een lichaam is verbonden. Professor dokter Jeroen Geurts bespreekt dat in een college.

De hersenen van een mens en een koe vertonen veel overeenkomsten. Koeien hebben ook 5 zintuigen en een spijsverteringssysteem en hun bewustzijn van zichzelf en de wereld lijkt dus voor een deel op ons bewustzijn van onszelf en de wereld. Maar wat is ons bewustzijn eigenlijk? Is het zelfstandig of verbonden met een universeel bewustzijn van de gehele natuur en de kosmos? Kunnen we dat beredeneren of door experimenten onderzoeken? Die vraag bespreekt filosofisch psycholoog Dr Jacob Jolij in een college van 1:22 uur met een pauze. Het deel voor de pauze is interessant. Na de pauze dwaalt deze geleerde heer tevergeefs in willekeurige experimenten die hem of enkele toehoorders teleurstellen.

https://m.youtube.com/watch?v=K5Qwi7RipK4
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2024, 09:32   #2302
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In 1) beweert u dat ik (of mijn Geest) oneindig ben en zowel God als persoon: "en jij zelf als persoon eveneens".
Zo is het, maar ik ben dat bewust en jij niet.
Bij jou is het slechts potentieel.
Citaat:
In 2) stelt u dat mijn bewustzijn "oneindig is" en u ontkent dat mijn brein, dat stoffelijk is "bewustzijn bezit".
Jouw bewustzijn is niet oneindig want je wilt dat niet weten en erkennen.
Het brein als eindig kan niet het oneindige omvatten, wel andersom.
Citaat:

In 3) beweert u dat ik als massamens niemand ben en dat ik mijzelf niet ken.
Dat is juist.
Citaat:

Conclusie: Ik ben God als persoon en als mijzelf, maar tevens ben ik een massamens en niemand.
Zo is het want je bent het pas werkelijk als je het wilt erkennen en begrijpen, maar als massamens en als niemand wil je dat niet.
Je bent in de leugen van de wetenschap bevangen.
Citaat:
Dat ik in die twee versies van mijzelf oneindig ben krijgt u van mij cadeau.
In de ene versie ben je eindig en de andere oneindig.
Het is maar wat je wilt: de leugen of de waarheid.
Oud 22 december 2024, 10:49   #2303
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De hersenen van een mens en een koe vertonen veel overeenkomsten. Koeien hebben ook 5 zintuigen en een spijsverteringssysteem en hun bewustzijn van zichzelf en de wereld lijkt dus voor een deel op ons bewustzijn van onszelf en de wereld.
Koeien kunnen niet denken zoals de mens dat kan.
Daarom spreken ze ook niet en kunnen alleen BOE roepen...
Citaat:
Maar wat is ons bewustzijn eigenlijk?
Het is die van het gevoelsleven, de zintuiglijke waarneming en als hoogste het denken.
Citaat:
Is het zelfstandig of verbonden met een universeel bewustzijn van de gehele natuur en de kosmos?
De kosmos en de levenloze natuur hebben geen bewustzijn.
Sterren hebben geen ogen en oren en geen hersenen.
Wel bestaat het universele bewustzijn in de microkosmos bij de microgoden.
Citaat:
Kunnen we dat beredeneren of door experimenten onderzoeken? Die vraag bespreekt filosofisch psycholoog Dr Jacob Jolij in een college van 1:22 uur met een pauze. Het deel voor de pauze is interessant. Na de pauze dwaalt deze geleerde heer tevergeefs in willekeurige experimenten die hem of enkele toehoorders teleurstellen.

Beter kan Dr Jacob mijn atoomtheorie eens gaan lezen.
Oud 22 december 2024, 12:05   #2304
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard Wat is waarnemen?

Onze hersenen interpreteren wat wij zintuiglijk waarnemen. Vervolgens bepalen onze hersenen waaraan wij aandacht schenken en waarover wij nadenken en wat wij gaan doen.

Dat wordt duidelijk in een lezing van Sociaal psycholoog prof. dr. Daniël Wigboldus.

https://m.youtube.com/watch?v=P5Vc5jMmOTo
Oud 23 december 2024, 09:24   #2305
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onze hersenen interpreteren wat wij zintuiglijk waarnemen. Vervolgens bepalen onze hersenen waaraan wij aandacht schenken en waarover wij nadenken en wat wij gaan doen.

Dat wordt duidelijk in een lezing van Sociaal psycholoog prof. dr. Daniël Wigboldus.

Niet de hersenen doen het, maar de ziel waarin ook de Geest van het denken aanwezig is.

De hersenen zijn slechts een middel.
Oud 23 december 2024, 10:17   #2306
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Niet de hersenen doen het, maar de ziel waarin ook de Geest van het denken aanwezig is.

De hersenen zijn slechts een middel.
Ziel en geest zijn niet aantoonbaar in mens en dier en plant, bacterie, schimmel of virus en daarom ook geen onderwerp van studie voor de biologie. U mag proberen om bestaan van ziel en geest aan te tonen.
Oud 23 december 2024, 14:42   #2307
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard De werkelijkheid bestaat niet.

Citaat:

Mooi. Onze hersenen verzinnen dus onze gedachten over wat wij waarnemen. Ze vergelijken wat wij zintuiglijk waarnemen met wat wij weten, ofwel, wat wij ons herinneren over ons lichaam en onze geschiedenis. Wij denken subjectief. Een objectieve en absolute waarheid bestaat niet. Carlo Rovelli is theoretisch natuurkundige. Hij houdt een lezing van 19 minuten met als onderwerp: De werkelijkheid bestaat niet.

https://m.youtube.com/watch?v=4isz6iQbrYM
Oud 24 december 2024, 09:51   #2308
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ziel en geest zijn niet aantoonbaar in mens en dier en plant, bacterie, schimmel of virus en daarom ook geen onderwerp van studie voor de biologie. U mag proberen om bestaan van ziel en geest aan te tonen.
Ziel en geest kun je niet aantonen, want het zijn geen eindigende objectieve dingen.
Zij zijn wat je zelf bent in je gevoelens en in je denken.
Zij zijn subjectief en niet objectief waar te nemen.

Blijkbaar heb je dus zelf geen gevoel en kun je niet denken.
Je bent slechts een ding.

De wetenschapper die de Geest zoekt, zijn eigen IK, is als een man die zijn bril zoekt, terwijl deze op zijn neus zit...
Oud 24 december 2024, 10:23   #2309
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ziel en geest kun je niet aantonen, want het zijn geen eindigende objectieve dingen.
Zij zijn wat je zelf bent in je gevoelens en in je denken.
Zij zijn subjectief en niet objectief waar te nemen. (1)

Blijkbaar heb je dus zelf geen gevoel en kun je niet denken.
Je bent slechts een ding. (2)

De wetenschapper die de Geest zoekt, zijn eigen IK, is als een man die zijn bril zoekt, terwijl deze op zijn neus zit... (3)
1. U subjectieveert de eigenschappen "gevoelen en denken" van de mens met predikaten "ziel en geest".

2. Zie bij 1.

3. Zie bij 1.
Oud 24 december 2024, 10:41   #2310
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. U subjectieveert de eigenschappen "gevoelen en denken" van de mens met predikaten "ziel en geest".

2. Zie bij 1.

3. Zie bij 1.
Zo is: de ziel is het gevoelsleven en de geest is het denken.
En beide zijn subjectief, maar wel zo dat zij de objectiviteit omvatten,
de ziel in de zintuiglijke waarneming en dat geldt voor de geest eveneens.
Zoals in: ik zie en ik hoor, enzovoort.
Dat ik is de geest.
Maar ook een dier ziet en hoort en wel door zijn ziel.
Oud 24 december 2024, 11:10   #2311
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo is: de ziel is het gevoelsleven en de geest is het denken.
En beide zijn subjectief, maar wel zo dat zij de objectiviteit omvatten,
de ziel in de zintuiglijke waarneming en dat geldt voor de geest eveneens.
Zoals in: ik zie en ik hoor, enzovoort.
Dat ik is de geest.
Maar ook een dier ziet en hoort en wel door zijn ziel.
U maakt vorderingen door ook dieren te betrekken in uw analyses.
U ziet de mens dus als een drie-eenheid van lichaam, ziel en geest.
Verklaar dan het volgende over de drie subjecten van de mens.
Het lichaam ontstaat (groeit) vanaf de conceptie. Maar wanneer en hoe ontstaan gevoelen en denken, ofwel de ziel en de geest (als subjecten)?
Oud 25 december 2024, 09:54   #2312
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U maakt vorderingen door ook dieren te betrekken in uw analyses.
Dat heb ik al vele malen gezegd dat het dier de ziel is en de mens de geest.
Citaat:
U ziet de mens dus als een drie-eenheid van lichaam, ziel en geest.
Neen, als drie-eenheid van het bewustzijn als ziel, zintuiglijke waarneming en het denken.
En het lichaam door de zintuigen wordt waargenomen.
Citaat:
Verklaar dan het volgende over de drie subjecten van de mens.
Er zijn geen drie subjecten, maar twee, die van de ziel en de geest.
Het lichaam is object en geen subject en wordt waargenomen door de zintuigen.
Citaat:
Het lichaam ontstaat (groeit) vanaf de conceptie. Maar wanneer en hoe ontstaan gevoelen en denken, ofwel de ziel en de geest (als subjecten)?
In het zaadcel en het eicel is al reeds een primitieve ziel aanwezig en bij de bevruchting en de groei ontwikkelt de ziel zich.
De geest ontwikkelt zich pas na de geboorte bij het kind als het leert praten en daarmee ook denken.
Oud 25 december 2024, 12:42   #2313
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard De ontologie van de mens.

Citaat:
Neen, als drie-eenheid van het bewustzijn als ziel, zintuiglijke waarneming en het denken.
En het lichaam door de zintuigen wordt waargenomen.
Het lichaam is object en geen subject en wordt waargenomen door de zintuigen.
In het zaadcel en het eicel is al reeds een primitieve ziel aanwezig en bij de bevruchting en de groei ontwikkelt de ziel zich.
De geest ontwikkelt zich pas na de geboorte bij het kind als het leert praten en daarmee ook denken.
U denkt dus dat mens en dier zich voortplanten zonder goddelijke interventie, en het lichaam is slechts een gebruiksvoorwerp? Wat denken volgers van deze discussie daarvan?
Oud 26 december 2024, 10:01   #2314
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U denkt dus dat mens en dier zich voortplanten zonder goddelijke interventie, en het lichaam is slechts een gebruiksvoorwerp? Wat denken volgers van deze discussie daarvan?
De voortplanting geschiedt eveneens door de microgoden, die het lichaam en ook de ziel van de dieren besturen.
En wat de mensen betreft is dat dan ook nog de Geest.
En het lichaam is inderdaad slechts een gebruiksvoorwerp, zoals wij een auto gebruiken of een ruimteschip.
Maar zoals wij dan in een auto kunnen zitten en ook in een ruimteschip zelfs kunnen wonen, zo wonen de microgoden in ons lichaam.
Maar waarom het gaat is dat het lichaam geen bewustzijn bezit, evenmin als een auto of een ruimteschip.
Zo kan bijvoorbeeld het oog zelf niet zien, het is slechts een instrument voor de ziel en/of de geest om te zien.
Dus WIJ zien, niet het oog.
Zo ook met de hersenen: WIJ denken, niet de hersenen.
Oud 26 december 2024, 11:07   #2315
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard Verstand - (nous) en onverstand.

Citaat:
De voortplanting geschiedt eveneens door de microgoden, die het lichaam en ook de ziel van de dieren besturen. (1)
En wat de mensen betreft is dat dan ook nog de Geest.
En het lichaam is inderdaad slechts een gebruiksvoorwerp, zoals wij een auto gebruiken of een ruimteschip.
Maar zoals wij dan in een auto kunnen zitten en ook in een ruimteschip zelfs kunnen wonen, zo wonen de microgoden in ons lichaam. (2)
Maar waarom het gaat is dat het lichaam geen bewustzijn bezit, evenmin als een auto of een ruimteschip.
Zo kan bijvoorbeeld het oog zelf niet zien, het is slechts een instrument voor de ziel en/of de geest om te zien.
Dus WIJ zien, niet het oog.
Zo ook met de hersenen: WIJ denken, niet de hersenen. (3)
1. Wij kunnen niet wonen in een ruimteschip of auto. Mensen wonen de planeet aarde.

2. Uw microgoden zijn fantasie. Weet u dan niets van chromosomen en genen en voortplanting?

3. Uw idee over lichaam en geest, of liever verstand, lijkt op dat van het N.T. en Romeinen 7: "22 Want naar de innerlijke mens (met mijn verstand/ nous) verheug ik mij in de wet van God. 23 Maar in mijn leden zie ik een andere wet, die tegen de wet van mijn verstand strijd voert en mij tot gevangene maakt van de wet van de zonde, die in mijn leden is. 24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood."
Het christendom is inhumaan.
Oud 26 december 2024, 15:15   #2316
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De hersenen van een mens en een koe vertonen veel overeenkomsten. Koeien hebben ook 5 zintuigen en een spijsverteringssysteem en hun bewustzijn van zichzelf en de wereld lijkt dus voor een deel op ons bewustzijn van onszelf en de wereld. Maar wat is ons bewustzijn eigenlijk? Is het zelfstandig of verbonden met een universeel bewustzijn van de gehele natuur en de kosmos? Kunnen we dat beredeneren of door experimenten onderzoeken? Die vraag bespreekt filosofisch psycholoog Dr Jacob Jolij in een college van 1:22 uur met een pauze. Het deel voor de pauze is interessant. Na de pauze dwaalt deze geleerde heer tevergeefs in willekeurige experimenten die hem of enkele toehoorders teleurstellen.

De natuurwetenschappen behandelen de vraag met fenomenologisch onderzoek. Maar niet alles kan worden gedefinieerd en gemeten in een experiment.

Wat kan filosofie bijdragen aan de beantwoording van de vraag?
Wat zijn normen en waarden en gevoelens van trots en schaamte? Hebben wij zulke gevoelens van nature? En ook een besef van verering en godsdienst? Zijnwij etische en esthetische wezens? Of is dat alles aangeleerd? Onze voorkeur voor bepaalde muziek? Zijn wij onvrij?

https://m.youtube.com/watch?v=QWsbkh0zyMM

Laatst gewijzigd door Piero : 26 december 2024 om 15:17.
Oud 26 december 2024, 15:23   #2317
Pol Dolf
Europees Commissaris

Pol Dolf's schermafbeelding

Standaard

het christendom is vooral streng , bijna fascistisch streng
Oud 27 december 2024, 09:47   #2318
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1. Wij kunnen niet wonen in een ruimteschip of auto. Mensen wonen de planeet aarde.
Er zijn nu al mensen die constant in een ruimteschip om de aarde wonen, en in de toekomst zal dat steeds vaker gebeuren in steeds grotere ruimteschepen tot wel zo groot als gehele planeten.
Dat is onze toekomst in het heelal.
Citaat:

2. Uw microgoden zijn fantasie. Weet u dan niets van chromosomen en genen en voortplanting?
En wie heeft chromosomen en genen gemaakt?
Dat kan de wetenschap niet verklaren.
Zij zijn door de microgoden gecreëerd en niet zo maar vanzelf ontstaan.
Maar stof kan zoiets niet begrijpen.

Citaat:

3. Uw idee over lichaam en geest, of liever verstand, lijkt op dat van het N.T. en Romeinen 7: "22 Want naar de innerlijke mens (met mijn verstand/ nous) verheug ik mij in de wet van God. 23 Maar in mijn leden zie ik een andere wet, die tegen de wet van mijn verstand strijd voert en mij tot gevangene maakt van de wet van de zonde, die in mijn leden is. 24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood."
Het heeft niets te maken met wat ik geschreven heb.
Het lichaam behoort bij de Geest als instrument.
Alleen jij ontkent de geest en denkt dat je alleen maar een lichaam bent.
Maar hoe dat lichaam dan toch kan denken, dat kun je niet verklaren.
Dat doet Hegel wel als synthese van de Logica, waarin reeds het zelfbewustzijn van het begrip is als IK, en het lichaam als organisme als uiterlijke verschijning en middel tot het feitelijke denken.
Oud 27 december 2024, 11:01   #2319
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard De ziel, lichaam, en geest.

Citaat:
En het lichaam door de zintuigen wordt waargenomen.(1)

Het lichaam is object en geen subject en wordt waargenomen door de zintuigen. (2)

In het zaadcel en het eicel is al reeds een primitieve ziel aanwezig en bij de bevruchting en de groei ontwikkelt de ziel zich. (3)

De geest ontwikkelt zich pas na de geboorte bij het kind als het leert praten en daarmee ook denken. (4)
Op dit bericht is nog niet inhoudelijk gereageerd. Mijn commentaar:

1. U definiëert de ziel van de mens als drie-eenheid van "bewustzijn, zintuiglijke waarneming en denken." Dat zijn activiteiten en geen entiteiten of subjecten. Maar de ziel is overbodig (redundant), want bewustzijn omvat zintuiglijke waarneming en denken. Een mens is zich bewust van zichzelf en zijn omgeving.

2. Als ziel en geest subjecten zijn die het lichaam waarnemen als object, dan zijn ziel en geest niet met een fysiek lichaam verenigd. Maar zonder zintuigen kunnen zij geen lichaam waarnemen. Ze bestaan niet.

3. U denkt dat de ziel ontstaat bij de conceptie in de eerste cel met een component van de vader en de moeder. De ziel ontstaat dan in de genen op 23 chromosoomparen. Die ziel is dan stoffelijk en dat is strijdig met (2). Of anders, de ziel zou gemaakt zijn van 2 halve zielen van de ouders. Dat is fictie.

4. Als "de geest" pas ontstaat (en ontwikkelt) als het kind leert praten en denken dan wordt de geest als subject gevormd door de zintuiglijke en fysieke waarneming. De geest als "subject" is dus afhankelijk en ondergeschikt. Als begrip is de geest redundant.

Conclusie: De mens is een bewust levend lichaam.
Oud 27 december 2024, 11:06   #2320
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het heeft niets te maken met wat ik geschreven heb.
Het lichaam behoort bij de Geest als instrument.
Alleen jij ontkent de geest en denkt dat je alleen maar een lichaam bent.
Maar hoe dat lichaam dan toch kan denken, dat kun je niet verklaren.
Dat doet Hegel wel als synthese van de Logica, waarin reeds het zelfbewustzijn van het begrip is als IK, en het lichaam als organisme als uiterlijke verschijning en middel tot het feitelijke denken.
U verklaart niets over ziel geest en lichaam. U beweert dingen die niet als fenomeen worden waargenomen. Dat is lariekoek.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be