Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 januari 2025, 10:20   #1
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
Standaard Meanwhile in France ... en plots ...

krijg je een berichtje vanuit een ver verleden.

Van een schoolkameraad (HTIKM) waarmee we heel wat beleefd hebben.
Hij had nog wat foto's van Johan en Nadia in actie ...
Ze zijn welkom, ik had van die Opel Ascona helemaal geen foto's meer.

Ja, ondertussen zijn we al meer dan 40 jaar getrouwd.
In goede en kwade dagen ... 15 jaar corrupte Belgische fiscus overleefd.
Ja, daar ben ik fier op.

__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 2 januari 2025 om 10:21.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2025, 10:41   #2
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.010
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
krijg je een berichtje vanuit een ver verleden.

Van een schoolkameraad (HTIKM) waarmee we heel wat beleefd hebben.
Hij had nog wat foto's van Johan en Nadia in actie ...
Ze zijn welkom, ik had van die Opel Ascona helemaal geen foto's meer.

Ja, ondertussen zijn we al meer dan 40 jaar getrouwd.
In goede en kwade dagen ... 15 jaar corrupte Belgische fiscus overleefd.
Ja, daar ben ik fier op.

Wat hebben wij daarmee te maken?
Als je zo verder gaat ga je op de duur hier nog vermelden wanneer je naar het WC gaat.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2025, 11:11   #3
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat hebben wij daarmee te maken?
Als je zo verder gaat ga je op de duur hier nog vermelden wanneer je naar het WC gaat.
Jij niks. Je hoeft ook niet te komen kijken.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2025, 11:33   #4
IJsboer
Europees Commissaris
 
IJsboer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.813
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat hebben wij daarmee te maken?
Als je zo verder gaat ga je op de duur hier nog vermelden wanneer je naar het WC gaat.
Van WC gesproken, ik ben een dik uur geleden naar het toilet geweest. De stoelgang was ok, ik vreesde er wat voor met de feestdagen, maar het had een goede structuur, niet te hard, niet te plat, en een correcte kleur (niet te donker, niet te licht).

Met jullie stoelgang alles ok?
__________________
vBulletin software 4.2.2 en 4.2.3 had een data breach in 2015. Er wordt aanbevolen een hogere versie te gebruiken om zo e-mails en wachtwoorden te beschermen.
Dit forum draait versie 3.6.8 uit 2007, gebruik dus een uniek en veilig (lang) paswoord.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2025, 11:38   #5
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.010
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Van WC gesproken, ik ben een dik uur geleden naar het toilet geweest. De stoelgang was ok, ik vreesde er wat voor met de feestdagen, maar het had een goede structuur, niet te hard, niet te plat, en een correcte kleur (niet te donker, niet te licht).

Met jullie stoelgang alles ok?
Ooo jaaa…
Deze morgen was het uitermate bevredigend.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2025, 15:33   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.827
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik vind die aangepaste Ascona eigenlijk wel subtiel.

Wat was er onder de kap allemaal aangepast? En wat zou de Blegische miskleuring er van vinden?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2025, 15:54   #7
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik vind die aangepaste Ascona eigenlijk wel subtiel.

Wat was er onder de kap allemaal aangepast?

2200 cc met een Cosworth krukas, drijfstangen en zuigers - goed voor zo'n 175 pk. Webers 2x 48 dco.
De motor was oorspronkelijk gebouwd voor de Manta van 'Choco' ..
https://rallyandraces.com/2023/03/02...ijd-met-choco/
75% sperdifferencieel en een Quaife versnellingsbak. (eerste versnelling naar beneden) Het H-patroon was UK
dus lichtjes van boven links naar onder rechts. Snel schakelen was dus aanpassen geblazen.
Tweede serieuze test met de wagen na de rally sprint van Mechelen - rally van Lubeek - 1 ste speciale stage, 2de snelste tijd.
De wagen stond toen nog op 'show' velgen van ATS - 2 flats en opgave.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En wat zou de Blegische miskleuring er van vinden?
Er was toen een gedoogbeleid omdat de Belgische administratie gewoon geen oplossing had... van en naar wedstrijden
en tijdens wedstrijden ... oogjes dicht. Als ik me niet vergis stond dat toen zo op het keuringsbewijs.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 2 januari 2025 om 15:58.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2025, 16:32   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.827
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Klinkt als een goeie lange duur rally setup. Niet echt idioot kwa PK's in verhouding tot de CC's voor die periode.

Versnellingsbakken, tja, veel keuze was er toen niet, en ze volledig zelf bouwen, da's zelfs nu nog een ferme klus.

En de Miskleuring, tegenwoordig is het simpel. Als de betaalde gefaalde autotechnieker iets ziet dat niet "standaard" is, word het al moeilijk.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2025, 21:55   #9
DIBO
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 17 augustus 2020
Berichten: 886
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
15 jaar corrupte Belgische fiscus overleefd.
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2025, 00:18   #10
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Versnellingsbakken, tja, veel keuze was er toen niet, en ze volledig zelf bouwen, da's zelfs nu nog een ferme klus....
Soms kan je niet anders. 4x 2000pk koppelen (turbinemotoren Russische gevechtshelikopter MI-24 / tractor pulling) - zo'n bak vind je niet.
Ik weet dat die tandwielen toen van Canada kwamen.
De boel gesmeerd krijgen aan 20.000 rpm - al was het maar voor 15 seconden - was het grootste probleem.
Is uiteindelijk opgelost geraakt door de bak onder druk vol smeervet te pompen.



De Firestone/Bridgestone sponsor is ons later naar het Belcar kampioenschap gevolgd.

__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 3 januari 2025 om 00:21.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2025, 00:24   #11
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
Bedankt, maar vrouwlief en zoon verdienen die duim eigenlijk nog meer dan ikzelf.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2025, 09:00   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.827
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Soms kan je niet anders. 4x 2000pk koppelen (turbinemotoren Russische gevechtshelikopter MI-24 / tractor pulling) - zo'n bak vind je niet.
Ik weet dat die tandwielen toen van Canada kwamen.
De boel gesmeerd krijgen aan 20.000 rpm - al was het maar voor 15 seconden - was het grootste probleem.
Is uiteindelijk opgelost geraakt door de bak onder druk vol smeervet te pompen.
De TV3-117 loopt zo'n 20K rpm. Om dat te koppelen aan een as waar de wielen op zitten, mag er wel een ferme reductie bijzitten. Zo'n 150-1...
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2025, 21:46   #13
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De TV3-117 loopt zo'n 20K rpm. Om dat te koppelen aan een as waar de wielen op zitten, mag er wel een ferme reductie bijzitten. Zo'n 150-1...
Het grootste reductie zit al op de turbine zelf.

__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2025, 22:38   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.827
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Het grootste reductie zit al op de turbine zelf.

Klopt, die deden de job met 2 op 1 rotor en 1 staartschroef.
Maar die moeten veel minder koppel slikken, gelukkig. Ook kon je daar elke overbrenging zien als een vloeistofkoppeling met lucht als medium.

Wat was dan de reductie van de secundaire verzamelkast, 30-1?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2025, 10:58   #15
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 28.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
krijg je een berichtje vanuit een ver verleden.

Van een schoolkameraad (HTIKM) waarmee we heel wat beleefd hebben.
Hij had nog wat foto's van Johan en Nadia in actie ...
Ze zijn welkom, ik had van die Opel Ascona helemaal geen foto's meer.

Ja, ondertussen zijn we al meer dan 40 jaar getrouwd.
In goede en kwade dagen ... 15 jaar corrupte Belgische fiscus overleefd.
Ja, daar ben ik fier op.

Ik herinner me dat ik als kleine jongen naar de rally ging kijken als die in ons dorp plaatsvond.
De wagens reden toen over de kleine achteraf-boerenweggetjes.

Omdat ik die omgeving kende als mijn broekzak (we speelden toen nog in grachten en velden ipv met playstation) ging ik bij een 'official' melden dat de coureurs vaak heel dicht naast een restant van een betonnen duiker scheurden.
Dat stuk beton was compleet overgroeid maar ik wist dat het er was.

Omdat het bewuste stuk op het parcour lag mocht ik natuurlijk niet gaan aanduiden waar het stuk beton juist lag en de offical wou ook eerder van mij vanaf dan dat hij aandacht besteedde aan mijn opmerking.

Een beetje later knalde er een wagen vol tegen de betonnen blok, ging enkele malen overkop en er kwam politie en ambulance aan te pas.

Toen ik de bewuste official op dat moment nog eens wees op het feit dat ik hem eerder op dat stuk beton had gewezen moest ik plots vertrekken. Ik mocht vooral niet in de buurt van de politie komen.

Ik weet niet wat er van de coureur geworden is (zijn auto was een compleet wrak) maar die dag had de info aan een pakweg 7-jarige veel onheil kunnen voorkomen.

Maar dit geheel terzijde.
Over helicopter-motoren kan ik helaas niet meepraten.
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 7 januari 2025 om 10:59.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2025, 19:52   #16
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
...
Omdat ik die omgeving kende als mijn broekzak (we speelden toen nog in grachten en velden ipv met playstation) ging ik bij een 'official' melden dat de coureurs vaak heel dicht naast een restant van een betonnen duiker scheurden.
Dat stuk beton was compleet overgroeid maar ik wist dat het er was...
Het zal misschien raar klinken maar zulke obstakels maken deel uit van het parkoers.
Een wedstrijd start steeds met ‘verkenningen’ en tijdens die verkenningen gaat piloot en copiloot actief op zoek naar zulke ‘zwarte punten’.
Ze horen dus gekend te zijn en opgenomen te zijn in de notities die copiloot constant door de interphone roept.
In Braine le Compte staat er onder het gebladerte zo’n 5 cm hoog afgezaagde boomstam…
Iedereen wist die staan en toch knalden er steeds enkel wagens tegenaan.

Eens zoekn via Youtube : Patrick Snijers BMW E30 M3 action Manx Rally
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 9 januari 2025 om 19:52.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2025, 09:43   #17
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 28.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Het zal misschien raar klinken maar zulke obstakels maken deel uit van het parkoers.
Een wedstrijd start steeds met ‘verkenningen’ en tijdens die verkenningen gaat piloot en copiloot actief op zoek naar zulke ‘zwarte punten’.
Ze horen dus gekend te zijn en opgenomen te zijn in de notities die copiloot constant door de interphone roept.
In Braine le Compte staat er onder het gebladerte zo’n 5 cm hoog afgezaagde boomstam…
Iedereen wist die staan en toch knalden er steeds enkel wagens tegenaan.

Eens zoekn via Youtube : Patrick Snijers BMW E30 M3 action Manx Rally
In mijn herinnering was ik de 7 jaar oude pagader die een zwaar ongeluk tijdens een rally had kunnen voorkomen.
Ikzelf in een Superman-cape om zo te zeggen.

Verpruts dat beeld nu effe niet Johan...

__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2025, 11:10   #18
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 14.196
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
In mijn herinnering was ik de 7 jaar oude pagader die een zwaar ongeluk tijdens een rally had kunnen voorkomen.
Ikzelf in een Superman-cape om zo te zeggen.

Verpruts dat beeld nu effe niet Johan...

Je zou het niet zeggen maar in mijn ogen ben je ook nu nog een superman.
We hebben alleen een andere visie op één klein détail , voor de rest ...
van zodra ik een paar extra slaapplaatsen heb gecreëerd gaan we hier in Frankrijk eens een ritje met de Ducati's organiseren.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 10 januari 2025 om 11:11.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2025, 11:57   #19
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat hebben wij daarmee te maken?
Als je zo verder gaat ga je op de duur hier nog vermelden wanneer je naar het WC gaat.
ik vind het pas problematisch worden als dan ook wordt vermeld wat de kleur en consistentie was.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2025, 12:48   #20
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 28.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
ik vind het pas problematisch worden als dan ook wordt vermeld wat de kleur en consistentie was.
Ook daar heb ik een draad voor in het leven geroepen...

Ik moet hier echt aan alles denken eh?
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be