Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2025, 14:29   #21
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ge zou er bijna compassie mee krijgen, met die sociaal accidenten. Ze zijn van het type "zo oude belg" dat we bijna in Asterix en Obelix tijd komen. Ge kent die figuren wel
Kannix, Magnix, Doenix.
Maar dan vrouwelijk, met diploma en het verschil tussen een spade en hamer niet kennende.
ja dat komt aardig in de buurt.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2025, 08:52   #22
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Ik heb het vroeger een paar keer geprobeerd met die dienstenchecks, systeem trekt op niks, elke keer was het een andere poetsvrouw die ge dan terug alles mag uitleggen.
Onze poetsvrouw komt binnen, weet alle gerief staan en weet wat er moet gedaan worden, ze heeft zelfs een sleutel voor het geval we niet thuis zijn.
Dat is uiteraard het nadeel van die grote "bedrijven".
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2025, 09:09   #23
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Ik heb het vroeger een paar keer geprobeerd met die dienstenchecks, systeem trekt op niks, elke keer was het een andere poetsvrouw die ge dan terug alles mag uitleggen.
Onze poetsvrouw komt binnen, weet alle gerief staan en weet wat er moet gedaan worden, ze heeft zelfs een sleutel voor het geval we niet thuis zijn.

Ik heb thuis altijd geweten er gepoetst werd in het zwart. De poetsvrouwen blij en wij ook. Wat was daar eigenlijk mis mee ? Maar ja ik spreek nu wel over die blije en vrije vervlogen tijden.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2025, 09:18   #24
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik vond het zwart systeem beter, op voorwaarde dat de poetsvrouwen geen uitkering trokken.
Ja, dan konden de kuisvrouwen thuis niet weg wegens geen recht op uitkering en waren ze de slaaf van hun man en van de mensen waar ze gingen kuisen. /s

Als die kuisvrouwen in een gelukkige thuissituatie op die manier een centje konden bijverdienen was dat systeem inderdaad niet slecht maar in feite was het een vorm van horigheid.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2025, 09:34   #25
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Ja, dan konden de kuisvrouwen thuis niet weg wegens geen recht op uitkering en waren ze de slaaf van hun man en van de mensen waar ze gingen kuisen. /s

Als die kuisvrouwen in een gelukkige thuissituatie op die manier een centje konden bijverdienen was dat systeem inderdaad niet slecht maar in feite was het een vorm van horigheid.
Ja niks is perfect maar naar hetgeen ik heb mogen ervaren toch lichtelijk overdreven. Ik heb geweten de poetsvrouw tijdens haar middagpauze een stukje mee at met ons en daarna met een koffietje en een sigaretje nog wat zat na te keuvelen met mijn moeder en tante. Ik herinner me Martha ik geloof die bijna 20 jaar bij ons is komen poetsen ...dat was zoals een lid van de familie

Maar ja dat waren nog autochtone kuisvrouwen die onze taal spraken. Meestal ging het over huisvrouwen die gewoon een tweetal dagen per week een extraatje wilden verdienen.

Maar ja er was toen wel veel meer dat in het zwart gebeurde. Ik heb mijn auto's ook altijd in het zwart laten onderhouden en voor allerlei onderhoudsklussen in huis is bij ons nooit een bedrijf binnen geweest. Iedere vakman kluste wel wat bij na zijn uren....die mensen waren daar toen niet te lui voor en wat minder hebberig als nu.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 4 januari 2025 om 09:56.
Oud 4 januari 2025, 10:28   #26
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Met die poetsbureau's en dienstencheques niks dan last.

Voorlopig hebben we gelukkig geen poetsdame meer nodig, doch indien het (terug) toch moest zijn zullen we uitkijken of we het kunnen zonder tussenkomst van een poetsbureau.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2025, 13:28   #27
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ja niks is perfect maar naar hetgeen ik heb mogen ervaren toch lichtelijk overdreven. Ik heb geweten de poetsvrouw tijdens haar middagpauze een stukje mee at met ons en daarna met een koffietje en een sigaretje nog wat zat na te keuvelen met mijn moeder en tante. Ik herinner me Martha ik geloof die bijna 20 jaar bij ons is komen poetsen ...dat was zoals een lid van de familie

Maar ja dat waren nog autochtone kuisvrouwen die onze taal spraken. Meestal ging het over huisvrouwen die gewoon een tweetal dagen per week een extraatje wilden verdienen.

Maar ja er was toen wel veel meer dat in het zwart gebeurde. Ik heb mijn auto's ook altijd in het zwart laten onderhouden en voor allerlei onderhoudsklussen in huis is bij ons nooit een bedrijf binnen geweest. Iedere vakman kluste wel wat bij na zijn uren....die mensen waren daar toen niet te lui voor en wat minder hebberig als nu.
En waarom zou dat nu niet meer gaan? Het is niet omdat dienstencheques bestaan dat je dat systeem moet gebruiken. En als je een autochtoon vindt die bij je wil komen kuisen, gewoon doen joh.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2025, 13:41   #28
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
En waarom zou dat nu niet meer gaan? Het is niet omdat dienstencheques bestaan dat je dat systeem moet gebruiken. En als je een autochtoon vindt die bij je wil komen kuisen, gewoon doen joh.
Weet het zo niet wat volgens Vlad is dat slavernij. Daar staan nu zware straffen op.
Oud 4 januari 2025, 13:50   #29
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hulp nodig hebben? Echt?
Komaan zwans niet hé.
Nu beweert gij dat de vlaamse regering liegt?
Citaat:
https://dienstencheques.vlaanderen.be

Maak u het leven makkelijker met dienstencheques!
Hebt u hulp nodig in het huishouden, voor uw boodschappen of om mensen met beperkte mobiliteit te vervoeren?
Met dienstencheques geniet u van voordelige tarieven en een praktisch en efficiënt systeem!

Vlaamse dienstencheques zijn een betaalmiddel waarmee u iemand kunt betalen voor de ondersteuning bij huishoudelijke taken.
U kunt dat tegen een voordelig tarief doen omdat de Vlaamse overheid een financiële bijdrage levert.
Oud 4 januari 2025, 14:07   #30
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vond het zwart systeem beter, op voorwaarde dat de poetsvrouwen geen uitkering trokken.
Poetsvrouwen met een uitkering mogen niet cumuleren, dat mogen alleen politiekers om hun schamele inkomen aan te vullen?
Ze worden nochtans beiden betaald met belastinggeld.
En politiekers cumuleren erop los, de koploper is de nva-er koen kennis.

https://www.cumuleo.be/nl/
Oud 4 januari 2025, 15:03   #31
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Veel 'economische groei' de laatste decennia in Europa was gewoon zwart wit maken. De echte groei komt uit de VS en China.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Oud 4 januari 2025, 20:12   #32
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Veel 'economische groei' de laatste decennia in Europa was gewoon zwart wit maken. De echte groei komt uit de VS en China.
Er zijn nochtans veel landen (Afrikaanse en Aziatische) waar de schaduweconomie floreert en heel veel in het zwart gebeurt.
Die hun economie groeit als kool

https://carnegieendowment.org/carneg...africa?lang=en

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 4 januari 2025 om 20:12.
Oud 5 januari 2025, 08:27   #33
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Nu beweert gij dat de Vlaamse regering liegt?
Waar staat dat er hulp nodig is?
Oud 5 januari 2025, 08:28   #34
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, neem het systeem van gesubsidieerde jobs weg, en er zijn veel meer mensen zonder werk.
Ook de overheid doet flink haar best om met veel te veel personeel te werken in de ambtenarij.
Oud 5 januari 2025, 08:35   #35
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn nochtans veel landen (Afrikaanse en Aziatische) waar de schaduweconomie floreert en heel veel in het zwart gebeurt.

Het zwart deed de economie inderdaad goed.
Eigenlijk was dit maar één belastingsprong (als ik het zo mag noemen).

Vroeger:
  • Mensen schrokken niet terug voor een renovatie (in het zwart).
  • Ze kochten materialen (in het wit).
  • Ze lieten veel werk uitvoeren (in het zwart).
  • De zwartwerker lefde goed en zorgde er voor dat het geld snel op was (in de witte economie).

Nu
  • Mensen willen renoveren maar schrikken van de kostprijs (in het wit).
  • Ze kopen dus geen materialen, of stellen de renovatie enkele jaren uit.
  • Ze laten geen werken uitvoeren en laten het geld op het spaarboekje staan.
  • De economie is één geldstroom kwijt.
Oud 5 januari 2025, 08:37   #36
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zwart deed de economie inderdaad goed.
Eigenlijk was dit maar één belastingsprong (als ik het zo mag noemen).

Vroeger:
  • Mensen schrokken niet terug voor een renovatie (in het zwart).
  • Ze kochten materialen (in het wit).
  • Ze lieten veel werk uitvoeren (in het zwart).
  • De zwartwerker lefde goed en zorgde er voor dat het geld snel op was (in de witte economie).

Nu
  • Mensen willen renoveren maar schrikken van de kostprijs (in het wit).
  • Ze kopen dus geen materialen, of stellen de renovatie enkele jaren uit.
  • Ze laten geen werken uitvoeren en laten het geld op het spaarboekje staan.
  • De economie is één geldstroom kwijt.
Ik zou het niet beter kunnen verwoorden.
Oud 5 januari 2025, 11:16   #37
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is een van de redenen waarom er nog zoveel armoede en miserie is. De enorme zwarte economie maakt dat er te weinig belastinginkomsten zijn voor een degelijke overheid, herverdeling en sociale zekerheid. Als het huis waar men in woont niet als eigendom geregistreerd staat heeft men geen eigendom en kan men niet lenen om een (boeren)bedrijfje op te starten bvb.

Oud 5 januari 2025, 11:44   #38
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hoor uit verschillende hoeken dat mensen terug op zoek zijn naar een poetsvrouw in't zwart.
  • Geen belastingaftrek meer
  • De cheques zijn duurder geworden
  • De administratiekosten swingen de pan uit

Gezinnen schroeven uren poetshulp massaal terug nu dienstencheques duurder zijn
Sinds 1 januari zijn dienstencheques fors duurder, en het ziet ernaar uit dat heel wat gezinnen de uren poetshulp daarom terugschroeven. Een uitdaging voor de bedrijven, maar goed nieuws voor wie voor nog op de wachtlijst staat. ...

... Anderen gaan dan weer “zelf wat vaker stofzuigen”. Bij lezer Robin zijn vooral de ‘administratieve kosten’ een doorn in het oog. “Op den duur ben je beter af om een kuisvrouw in het zwart te betalen.”
Nooit begrepen waarom de staat mee moet betalen voor een kuisvrouw bij mensen die geld genoeg hebben.
Oud 5 januari 2025, 11:47   #39
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een van de redenen waarom er nog zoveel armoede en miserie is. De enorme zwarte economie maakt dat er te weinig belastinginkomsten zijn voor een degelijke overheid, herverdeling en sociale zekerheid. Als het huis waar men in woont niet als eigendom geregistreerd staat heeft men geen eigendom en kan men niet lenen om een (boeren)bedrijfje op te starten bvb.
En de zwartwerker in kwestie houdt er weliswaar meer aan over, maar bouwt er geen sociale rechten mee op.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2025, 11:55   #40
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
En de zwartwerker in kwestie houdt er weliswaar meer aan over, maar bouwt er geen sociale rechten mee op.
Dat is in het westen zo maar ik weet niet of er al veel sociale rechten op te bouwen zijn in Afrika ?

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be