Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2025, 11:06   #241
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat snap ik niet. Gaan we ons hele leven laten bepalen door computers?
Het menselijk contact gaat helemaal naar de kloten van Schoof.

Wat een ellendige wereld!
Cufi wil alleen maar trollen.
In een andere draad vraagt-ie vandaag hoe het kan dat er op diepgevroren fruit ziektekiemen zitten...
Dat mag dan blijkbaar weer wel en ook dat had hij aan AI kunnen vragen.

Maar nogmaals: daar is het hem niet om te doen. Blijkbaar is zijn nieuwe obsessie nu trollen geworden.
Na zijn bevliegingen over coins, medical marihuana, minderjarigen-privacy en religie is het weer eens wat anders.
Geef het wat tijd, dat gaat wel weer over. Zo gaat het altijd met Cufi's dwangneuroses.
Oud 15 januari 2025, 11:06   #242
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik heb momenteel houten ramen maar dat onderhoud begint me toch tegen te steken. En wij hebben door de jaren heen toch regelmatig wat miserie met die houten ramen gehad (hotrot op 1 plek, kromtrekken, scheuren,...). De verf zit er hier nu een jaar of vijf op en ze weer aan vernieuwing toe. Wij hebben vooraan ook geen rolluiken en de ramen staan daar op't zuiden, vol in de zon, regen en wind...

Onze voorkeur gaat op dat punt dus uit naar PVC of alu.
Aan de voorkant (slaapkamer) zou ik ook kiezen voor driedubbel glas en rolluiken (al dan niet automatisch) maar achteraan lijkt me dat een beetje overkill.
Daar komen enkel twee grote schuiframen en met driedubbel glas worden die dingen echt wel loodzwaar om te openen.
Bovendien komt er op termijn wss nog een veranda aan zodat die schuiframen dan zelfs niet meer in een buitengevel zitten.

Enkel de keuze PVC/alu blijft wat spelen.
Ik zou persoonlijk voor alu gaan maar het prijsverschil is een pak groter dan ik verwacht had...
Ik weet niet wat voor houten ramen jij hebt, maar de mijne zijn in Afzelia en daar komt helemaal niets aan. Zitten er ondertussen toch al 12 jaar in.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2025, 11:10   #243
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
waar haal jij verf die er 15 jaar op blijft zitten ?
Die ben ik inderdaad ook nog niet tegengekomen.
En ik gebruik ook altijd kwaliteitverf die een rib uit mijn lijf kost.
Maar meestal is die na een jaar of vijf a zeven toch wel weer aan vervanging toe.
Maar zoals gezegd, de ramen in mijn voorgevel krijgen ook wel wat te verduren omdat ze op het zuiden zijn gericht...

Bovendien heb ik een gruwelijke hekel aan dat schilderwerk. Schuren, afplakken, grondlaag, schuren, bijwerken, schuren, verflaag, schuren, verflaag,...
Oud 15 januari 2025, 11:12   #244
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik weet niet wat voor houten ramen jij hebt, maar de mijne zijn in Afzelia en daar komt helemaal niets aan. Zitten er ondertussen toch al 12 jaar in.
De mijne zitten er ondertussen meer dan 30 jaar in.
De eerste pakweg tien jaar had ik ook geen problemen.
Maar de laatste jaren begint dat toch hier en daar de kop op te steken. De technologie van 30 jaar geleden is ondertussen ook wel flink verbeterd (scharnieren, afdichtingen,...).

Als ik het me goed herinner zijn ze van Meranti, maar dat is enkel als mijn geheugen me niet in de steek laat...
Eigenlijk zijn ze gewoon aan vernieuwing toe...
Oud 15 januari 2025, 11:16   #245
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Trouwens: ik heb bijna gedurende heel de leeftijd van mijn ramen die dingen moeten bij regelen.
Blijkbaar zijn de scharnieren niet van geweldige kwaliteit geweest destijds.

En dat was al toen ze er nog maar een paar jaar inzaten.

Ondertussen heb ik de garagepoort al moeten herstellen omdat de scharnieren daar gewoon uit het hout aan't scheuren waren...

Versleten materiaal.
Maar ja, na dertig jaar...
Oud 15 januari 2025, 11:47   #246
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hoe zat het met die overhitting toen je nog geen zonnewering had?
Is het echt zo erg als ze voorspellen of heb je kort na die mens zijn bezoek de zonnewering geinstalleerd?

P.s. wat voor zonnewering voorzie je bij ramen van 16 meter breed en weet ik hoe hoog?
Zonwerend glas doet wonderen.
De ramen fabrikant, hier in de buurt (Mecona Oudsbergen) heeft één gevel van glas, je merkt daar binnen niets van.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2025, 11:48   #247
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja? Waarom?

De woning die verkocht zou worden heeft een totale bewoonbare oppervlakte van 220m2. Plus een inpandige garage van 28m2 en een aparte in de tuin van €42m2. Boven de woning is nog een zolder van 145m2 en dit alles op een stuk grond van net iets over de 1000m2.
Dit alles met een energielabel op de grens van B en C (moet nog officieel vastgesteld worden).

In de streek waar ik woon gaat zo'n woning rond de €500.000 (voorzichtig geschat).

De woning die ik nu zou willen bouwen is nog welgeteld 130m2 groot.
Zonder inpandige garage. Alles gelijkvloers.

Bouwgronden (tot 800m2) gaan hier in de streek rond de €200000 a €230000.
Ik zou dan €270000 overhouden voor een woning van 130m2.

Dat is meer dan €2000/m2.

Als je dan weet dat ikzelf minstens voor de daktimmer, de verwarmingsinstallatie en het buitenmetselwerk ga zorgen... denk jij dan echt dat ik daar geen woning van kan bouwen?
Ik denk dat dit een zeer ruim budget is.
Oud 15 januari 2025, 12:17   #248
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Zonwerend glas doet wonderen.
De ramen fabrikant, hier in de buurt (Mecona Oudsbergen) heeft één gevel van glas, je merkt daar binnen niets van.
Ik heb er geen ervaringen mee dus dank voor het inzicht.

ik zou eventueel voor de schuiframen achteraan zonwerend glas gebruiken maar dan moet ik eerst de orientatie van de toekomstige bouwgrond afwachten.
Als de achterkant op het noorden kijkt heeft zonwerend glas natuurlijk weinig zin.

De andere ramen worden wss uitgerust met rolluiken.

Maar ik hou het in het achterhoofd.
Het is ook één van de opties die bij de schuiframen niet 'in de weg' gaan zitten als er later nog een veranda bijgebouwd zou worden.
Oud 15 januari 2025, 14:56   #249
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De mijne zitten er ondertussen meer dan 30 jaar in.
De eerste pakweg tien jaar had ik ook geen problemen.
Maar de laatste jaren begint dat toch hier en daar de kop op te steken. De technologie van 30 jaar geleden is ondertussen ook wel flink verbeterd (scharnieren, afdichtingen,...).

Als ik het me goed herinner zijn ze van Meranti, maar dat is enkel als mijn geheugen me niet in de steek laat...
Eigenlijk zijn ze gewoon aan vernieuwing toe...
Meranti is een veelgebruikte houtsoort voor ramen, omdat het de goedkoopste is, maar de kwaliteit laat vaak te wensen over tegenover echte hardhout soorten zoals Afzelia.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2025, 15:44   #250
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

ik zou eventueel voor de schuiframen achteraan zonwerend glas gebruiken maar dan moet ik eerst de orientatie van de toekomstige bouwgrond afwachten.
Als de achterkant op het noorden kijkt heeft zonwerend glas natuurlijk weinig zin.

Het is ook één van de opties die bij de schuiframen niet 'in de weg' gaan zitten als er later nog een veranda bijgebouwd zou worden.
Sorry, ik was mis, mijn ramen zijn van Merbau, dit onverslijtbaar hardhout.
Eens dit hout droog is, is het bijna niet meer bewerkbaar. Ik merkte dat zeer goed aan de freeskes die ik nodig had om de diepte voor het dikkere glas uit te frezen.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 15 januari 2025 om 15:45.
Oud 15 januari 2025, 15:45   #251
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meranti is een veelgebruikte houtsoort voor ramen, omdat het de goedkoopste is, maar de kwaliteit laat vaak te wensen over tegenover echte hardhout soorten zoals Afzelia.
Ik heb Merbau.
Oud 15 januari 2025, 15:47   #252
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die ben ik inderdaad ook nog niet tegengekomen.
En ik gebruik ook altijd kwaliteitverf die een rib uit mijn lijf kost.
Maar meestal is die na een jaar of vijf a zeven toch wel weer aan vervanging toe.
Maar zoals gezegd, de ramen in mijn voorgevel krijgen ook wel wat te verduren omdat ze op het zuiden zijn gericht...

Bovendien heb ik een gruwelijke hekel aan dat schilderwerk. Schuren, afplakken, grondlaag, schuren, bijwerken, schuren, verflaag, schuren, verflaag,...
Het is daarom dat ik mijn ramen liet verven.
De rolluiken beschermen wel heel veel, vooral omdat ze automatisch reageren op zon en op regen.
Oud 15 januari 2025, 18:55   #253
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Afzelia is klasse I en is heel geschikt voor buitenschrijnwerk. Zelfs onbehandeld gaat dit een leven lang mee. Maar dat is niet aan te raden omdat ook al rot het niet, het oppervlakkig wel zal verweren door vervuiling en micro-organismen.

Nadeel van afzelia is dat het hout kan bloeden (speciale primer nodig) en het heel zwaar is.
Oud 15 januari 2025, 19:03   #254
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als je zonwerend glas laat installeren, laat het dan installeren op de westkant waar in de zomer de hete namiddagzon recht naar binnen schijnt.
Op het zuiden staat de zon dan hoog en wordt het grotendeels weerkaatst terwijl het in de winter (of vroege lente en late herfst) aangenaam is wanneer de lagere zon binnenschijnt.
Oud 15 januari 2025, 19:08   #255
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
waar haal jij verf die er 15 jaar op blijft zitten ?
Jotun is elastische verf. Wordt in Scandinavie vaak gebruikt en vangt perfect de werking op bij temperaturen over 30 in de zomer en -30 in de winter.
Mijn tuinhuis mee geverfd en zelfs op de brandende zuidkant gaat dat toch al een 12 jaar mee.

Mijn ramen steken er sinds 2006 in. Trimetal op afzelia hout. Op de noordkant is het nog steeds in orde.
Oud 15 januari 2025, 19:13   #256
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oke, qua kelders zit hier niet echt een hoop kennis en ervaring blijkbaar.

Ramen en deuren dan maar.

PVC of Alu? Dubbel glas of driedubbel? Extra isolerend of niet (zowel profiel als glas)...

Iemand daar iets (nuttig) over te vertellen?
Ik prefereer hout. Maar als het alu en/of PVC zou zijn, kies dan voor Schuco. Beetje duurder maar zeer degelijk.
Oud 15 januari 2025, 19:29   #257
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En kelder storten kan je zelf niet.
Wie heeft er nu die bekistingen liggen, de klemmen,...

Ik ken niemand die daar zelf aan begonnen is.

Ik vroeg me alleen maar af wat dat tegenwoordig kost maar dan komt Cufi van zijn oren maken dat ik zoiets niet mag vragen en begint hij zijn zwerversbestaan te bestoefen.

Ben ik ook niks mee...
Als je in een regio woont met met lagere waterstand kan je hem perfect metsen (twee muren met betonblokken.
Zo is het hier gedaan.

Ik lig hoger gelegen en ik moet al 2,5 tot 3m diep graven voor grondwater. Maar met onze zware kleigrond die moeilijk water laat doorsijpelen heb ik de buitenkant afgecementeerd en Thoroseal op gesmeerd.
Vervolgens een zwaar noppenmembraam tegen de muur geplaatst en een drainage voorzien. Mijn kelder is altijd droog.
Oud 15 januari 2025, 19:32   #258
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Afzelia is klasse I en is heel geschikt voor buitenschrijnwerk. Zelfs onbehandeld gaat dit een leven lang mee. Maar dat is niet aan te raden omdat ook al rot het niet, het oppervlakkig wel zal verweren door vervuiling en micro-organismen.

Nadeel van afzelia is dat het hout kan bloeden (speciale primer nodig) en het heel zwaar is.
Merbau idem dito.
Twee jaar onbehandeld laten staan vooraleer te beitsen.
De ramen zagen er toen niet uit.
Oud 15 januari 2025, 19:36   #259
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Als je in een regio woont met met lagere waterstand kan je hem perfect metsen (twee muren met betonblokken.
Zo is het hier gedaan.

Ik lig hoger gelegen en ik moet al 2,5 tot 3m diep graven voor grondwater. Maar met onze zware kleigrond die moeilijk water laat doorsijpelen heb ik de buitenkant afgecementeerd en Thoroseal op gesmeerd.
Vervolgens een zwaar noppenmembraam tegen de muur geplaatst en een drainage voorzien. Mijn kelder is altijd droog.
De kelder van mijn zus was ook poederdroog.
Ik schrijf was!

Er kwam een verkaveling met ne nieuwe weg en alles er op en er aan.
Naast de weg werd een gracht aangelegd, op een meter of 6 van de kelder van mijn zus.
Door de aanhoudende regen werd de kelder een zwembad.

De projectontwikkelaar moet nu zorgen dat die kelder terug droog wordt.
Oud 16 januari 2025, 04:05   #260
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Kelder, tot Aquafin de rioleringen in 't staat had herdaan moest het al grof doen qua weer wou de kelder eens per 10 jaar zo'n 5 cm water krijgen.

Na de werken werd het al gauw 30 cm, en da's nu telkens bij een goeie hoosbui boven Brussel.

De dompelpomp staat stand-by.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be