Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 maart 2025, 06:26   #101
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat was een verkiezingsbelofte van Zelensky he. Het punt is natuurlijk dat het Moskou TOTAAL NIET om die bevolking te doen is. Zoals ik al zegde, EU lidmaatschap zou voor die bevolking voordelig geweest zijn, in vergelijking met wat er nu gebeurt bijvoorbeeld. Het is Moskou gewoon te doen om imperialisme, en ze hadden Oekraine nodig ALS UITVALSBASIS naar de rest van Oost Europa.
Dat zal wel zijn, zo dacht ik er vroeger ook over, maar Poetin is niet in Kiev geraakt. Nu is het tijd voor gewapende vrede, realpolitiek, en later misschien dat waarop sommigen na de val van de muur hadden gehoopt, een Eurusfeer.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2025, 07:10   #102
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Dat zal wel zijn, zo dacht ik er vroeger ook over, maar Poetin is niet in Kiev geraakt. Nu is het tijd voor gewapende vrede, realpolitiek, en later misschien dat waarop sommigen na de val van de muur hadden gehoopt, een Eurusfeer.
Putin is niet tot in Kiev geraakt omdat Oekraine een enorme legermacht heeft.
Keer die legermacht om tegen ons, en wij zijn eraan voor de moeite he.

Het mankeerde Oekraine materiaal. Maar niet legermacht. Het zijn daar "Russen" die tegen Russen vechten he. Wij zijn van een kleiner kaliber.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2025, 09:05   #103
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tarieven zijn het tegengestelde van vrije markt, innoveren en concurrentie he. Het is de laatste strohalm om niet moeten mee te doen en te denken dat uw ouderwetse manier van doen nog kan dienen.

Tarieven kunnen zin hebben voor enkele "strategische" sectoren zoals landbouw, waar ge WILT AANVAARDEN dat het duur en onefficient zal zijn, omdat ge het bij uw eigen domme producenten wilt houden, voor de simpele reden dat eens weg, dat een te grote macht geeft aan den andere, en ge dat niet meer rap kunt terughalen.
Jamaar, dat kan gecounterd worden met een ander 'vrije markt techniek' zoals prijscontrole he.

Trump dreigt de autoconstructeurs af om niet hun prijzen te verhogen na het invoeren van de tarieven.
Dat is exact wat die constructeurs en hun aandeelhouders willen horen.
"Geen erg Mr. President, wij zullen die tarieven wel ophoesten van onze reeds flinterdunne marges."
Oud 29 maart 2025, 09:28   #104
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hamac Bekijk bericht
Jamaar, dat kan gecounterd worden met een ander 'vrije markt techniek' zoals prijscontrole he.

Trump dreigt de autoconstructeurs af om niet hun prijzen te verhogen na het invoeren van de tarieven.
Dan is hij een idioot he. Maar ja, dat wisten we al. Als ge zonder tarieven de concurrentie niet aankunt, dan wil dat zeggen dat ge te inefficient zijt om de concurrentie aan te gaan. Ge KUNT dus uw prijzen niet verlagen zonder failliet te gaan, ge zijt gewoon te boers.
En als ge de prijzen van de concurrentie aankunt, dan zijn er geen redenen om tarieven in te voeren, de markt regelt dat vanzelf.

Tarieven zijn enkel maar "nodig" als ge de concurrentie niet aankunt, en DUS als uw prijzen vanwege uw inefficientie gedwongen veel hoger zijn.

Citaat:
Dat is exact wat die constructeurs en hun aandeelhouders willen horen.
"Geen erg Mr. President, wij zullen die tarieven wel ophoesten van onze reeds flinterdunne marges."
Inderdaad. De communistische vlucht vooruit.

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 maart 2025 om 09:29.
Oud 29 maart 2025, 09:41   #105
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Je bedoelt, als we alles wat vroeger achter het ijzeren gordijn zat afgeven aan Rusland. Want met minder gaat de Poet niet stoppen.
Citaat:
Zo dacht ik er tot onlangs ook over. Maar Rusland is lang de wortel van het NAVO-lidmaatschap voorgehouden en telkens voor de neus weggerukt als het erop aankwam. Dat is geen platte Russische propaganda maar feit. De verhouding met Rusland en de toestand in Rusland hadden helemaal anders kunnen uitdraaien ware het niet voor de westerse en vooral Amerikaanse arrogantie. Trump heeft me de ogen terug doen openen. Ik wist vroeger beter want Kissinger kwam er regelrecht voor uit: het belangrijkste voor de VS is dat het Euraziatisch continent nooit een vredevolle economische zone wordt.
Maar kom zeg laten we nu toch wat ernstig wezen. De NATO werd kort na WO2 opgericht uitgerekend tegen de Russische dreiging. Is die dreiging nu soms verdwenen? Ik meen van niet. En dan zouden we Rusland in de NATO moeten opnemen??? Doet zo denken aan het binnenhalen van het Trojaans paard.
Vermits we op het Trumpiaans Amerika niet meer hoeven te rekenen voor onze defensie moet de EU het zelf doen. Om die reden zouden we beter het F35- contract afzeggen, want dan zijn we nog steeds te afhankelijk van de USA. Dan opteren we beter voor de Eurofighter.

Laatst gewijzigd door quercus : 29 maart 2025 om 09:42.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2025, 09:47   #106
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar kom zeg laten we nu toch wat ernstig wezen. De NATO werd kort na WO2 opgericht uitgerekend tegen de Russische dreiging. Is die dreiging nu soms verdwenen? Ik meen van niet. En dan zouden we Rusland in de NATO moeten opnemen??? Doet zo denken aan het binnenhalen van het Trojaans paard.
Vermits we op het Trumpiaans Amerika niet meer hoeven te rekenen voor onze defensie moet de EU het zelf doen. Om die reden zouden we beter het F35- contract afzeggen, want dan zijn we nog steeds te afhankelijk van de USA. Dan opteren we beter voor de Eurofighter.
Misschien had Rusland geen dreiging hoeven blijven of beter gezegd terug worden.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2025, 10:12   #107
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien had Rusland geen dreiging hoeven blijven, of beter gezegd terug worden.
Misschien?
Rusland (voorheen de USSR) heeft nooit opgehouden een dreiging te zijn voor West-Europa. Zelfs toen Gorbi het poogde werd hij stande pede bijna afgezet en verloor een paar dagen later heel zijn status definitief.
Allemaal bewezen feiten, historisch bewezen gedocumenteerde zekerheden. ...Niks misschien.

Ik stel voor om de geschiedenis ter zake met aandacht te (her)lezen.

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 29 maart 2025 om 10:13.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2025, 11:14   #108
gunter5148

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan is het beter om een wereldoorlog te ontketenen he. De wereld zal westers zijn, of zal niet zijn he.
Definieer "westers."
Oud 29 maart 2025, 11:17   #109
gunter5148

Standaard

Citaat:
Tarieven zijn het tegengestelde van vrije markt, innoveren en concurrentie he.
Ge moet me niet corrigeren op iets dat ik zélf al zei.

Ik schreef "ALS" trump deze tarieven gebruikt OM de vrije markt te herwaarderen. De "small window of opportunity." Anders maakt hij het probleem alleen maar erger.
Oud 29 maart 2025, 11:20   #110
gunter5148

Standaard

Citaat:
Wij hadden het idee dat onze visie op de samenleving de enige leefbare was he. Dat is trouwens zo. Het alternatief is despotisme. Ik zie niet goed in waarom wij daaraan zouden moeten toegeven.
"Onze visie" wordt gedragen door "democratie." En dat laatste is naar de knoppen geholpen door mensen die amper hun eigen naam kunnen onthouden evenveel "gewicht" te geven dan de primussen inter pares.

Het is mogelijk om "te kiezen" voor slavernij.

Als DAT de enige leefbare samenleving is, dan moogt ge ze houden.
Oud 29 maart 2025, 11:24   #111
gunter5148

Standaard

Citaat:
Het volstaat om erin te geloven. Het idee Make America Great Again was goed gevonden, maar het probleem is dat het door een populist gebruikt is die dat helemaal niet van plan is, en dat enkel maar aan mensen heeft wijsgemaakt om zijn eigen regime te installeren. Of erger, die met zijn dom brein denkt te weten hoe het moet terwijl hij het helemaal naar de vaantjes helpt.

Maar we moeten dat als opportuniteit zien: eindelijk af van die ambigue relatie met de USA die ons beschermde maar tevens onder de knie hield. Nu is het gewoon duidelijk dat de USA een vervallende schurkenstaat is geworden, zoals Rusland.

China is een technologisch powerhouse geworden, zoals de USA dat enkele decennia geleden was, maar China heeft een enorm probleem: haar demografie. Ze zijn demografisch in zwaar verval.

Kortom, Europa heeft een kans als nooit tevoren. Het ergste wat ons kan overkomen is een Oekofobe reactie van "we zijn geen ballen waard' samen met een wens om hier ook een totalitaire bonehead als "leider" te kiezen.

Een natie of een groep van bevriende naties moet er altijd van uit gaan dat ze de wereld aan hun voeten gaan leggen he.
Ge moet mij er niet van overtuigen dat wij eerder "onder de knoet" van de amerikanen zaten. Ik schreef dat al toen iedereen dat nog "een goed ding" vond, gewoon omdat er een andere president aan de macht was.

Het probleem is dat onze EU leiders er enkel maar op uit zijn ons oikofoob "westers" model in stand te houden, ZELFS nu ze zonder noemenswaardige politieke en diplomatieke inspanning onder die knoet vandaan kunnen kruipen.
Oud 29 maart 2025, 11:49   #112
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Ge moet mij er niet van overtuigen dat wij eerder "onder de knoet" van de amerikanen zaten. Ik schreef dat al toen iedereen dat nog "een goed ding" vond, gewoon omdat er een andere president aan de macht was.

Het probleem is dat onze EU leiders er enkel maar op uit zijn ons oikofoob "westers" model in stand te houden, ZELFS nu ze zonder noemenswaardige politieke en diplomatieke inspanning onder die knoet vandaan kunnen kruipen.
De vraag is echter wat voor samenleving we dan voor onszelf willen.

Gewoon weg zijn van onder één of andere knoet is nog geen samenlevingsconcept.

Ben je voorstander van een model met minder persoonlijke vrijheden dan we nu hebben, gewoon omdat dat lekker disruptief klinkt?
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2025, 12:33   #113
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het onder de knoet houden zat er eerder in om vooral Amerikaanse nep consumptie te hebben die ginder de oligarchen rijk maakt: Facebook, Amazon, Twitter, Apple, coca cola en dergelijke.
En militair Amerikaanse dinges kopen.

Dat we met een makakkenprobleem zitten is evident. Het probleem is dat, net zoals met Trump, er ene gaat afkomen die belooft om dat aan te pakken, en daar geen ballen aan doet, maar het wel gebruikt om hier zijn dictatuur te installeren.

Het is niet omdat er problemen zijn in uw samenleving, dat het installeren van een dictator die dan maar zijn eigen ding doet een oplossing zou zijn. Dat is zoals met lockdowns waar de remedie erger is dan de ziekte he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 maart 2025 om 12:35.
Oud 29 maart 2025, 12:37   #114
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Onze visie" wordt gedragen door "democratie." En dat laatste is naar de knoppen geholpen door mensen die amper hun eigen naam kunnen onthouden evenveel "gewicht" te geven dan de primussen inter pares.
Dat is de essentie van democratie. Want die primussen onder de gepaarden zijn hoogstwaarschijnlijk even grote smeerlappen als die idioten.

Ik geloof niet in leiders. Leiders zijn altijd smeerlappen. Hoe slimmer de leider, hoe groter het een smeerlap is.
Daarentegen, een systeem waar er niet echt een leider kan zijn, maar men met moeite tot een beslissing kan komen, want iedereen trekt altijd maar tegen, DAT is een vrij veilig politiek systeem.

Mocht de USA de Belgische politiek hebben, er zou geen Trump gevaar zijn. En mochten ze in Moskou zo een politiek systeem hebben, de Russen waren totaal ongevaarlijk.
Oud 29 maart 2025, 15:42   #115
gunter5148

Standaard

Citaat:
Dat is de essentie van democratie. Want die primussen onder de gepaarden zijn hoogstwaarschijnlijk even grote smeerlappen als die idioten.

Ik geloof niet in leiders. Leiders zijn altijd smeerlappen. Hoe slimmer de leider, hoe groter het een smeerlap is.
Daarentegen, een systeem waar er niet echt een leider kan zijn, maar men met moeite tot een beslissing kan komen, want iedereen trekt altijd maar tegen, DAT is een vrij veilig politiek systeem.

Mocht de USA de Belgische politiek hebben, er zou geen Trump gevaar zijn. En mochten ze in Moskou zo een politiek systeem hebben, de Russen waren totaal ongevaarlijk.
Net alsof ons systeem ons behoed voor smeerlappen aan de leiding.
Denk maar aan de kernuitstap. De slechtste politiek-democratische beslissing van de laatste 100 jaar. Ter meerdere eer en glorie van een van de grootste smeerlappen van de belgische politiek, ooit. Spleetje. Da joenk.

Een democratie van idioten is te verkiezen boven een smeerlap als dictator.
Maar een verlichte dictator is te verkiezen boven een democratie van idioten.

Ge moet daar chance mee hebben, dat geef ik toe.

En ik zeg er nog bij dat ik weiger me neer te leggen bij een systeem, louter omdat we niets beters kunnen verzinnen.

Het is daarom dat ik al lang pleit voor een verregaande devolutie van de macht.

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 29 maart 2025 om 16:10.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2025, 16:54   #116
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De democratie zorgt ervoor dat een absurd axioma als gelijkwaardigheid van bewustzijn impliciet aangenomen wordt, en dan moet je bij alles rekening houden met de 'mening' van virtueel iedereen (of een 'gediplomeerde' variant van 'iedereen' zoals in de menswetenschap waarin 'kwaliteit' gelijkgesteld wordt aan 'erkenning'). Dat is onwerkbaar, dat haalde ook ons onderwijs onderuit en zoveel andere dingen. Als je de intellectuele maar ook ethische kwaliteitsverschillen tussen mensen onderkent (of zelfs maar de mogelijkheid ervan aanneemt) dan wordt de democratie op slag absurd, althans principieel. Dat neemt niet weg dat je moet 'dealen' met de tragische realiteit van een massa (en in feite bij uitstek de gediplomeerde massa) die door de democratische ideologie zich gelijk ging stellen aan intellectuele en ethische aristocraten. (Daarnaast is tot op heden zoals jij ook zei - al zie jij het als noodzaak in elke omstandigheid - de democratie nodig om de primitiviteit van de huidige mens te mitigeren - dat moet echter na iets langere tijd toch fout lopen bij gebrek aan zinnige inhoudelijke grondslagen).

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 29 maart 2025 om 16:58.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2025, 17:03   #117
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk maar aan de kernuitstap. De slechtste politiek-democratische beslissing van de laatste 100 jaar. Ter meerdere eer en glorie van een van de grootste smeerlappen van de belgische politiek, ooit. Spleetje. Da joenk.
Naast de uitverkoop van onze bestaande kerncentrales. Het had onze rijkdom kunnen uitmaken, zeker in de huidige geopolitieke toestand.

Citaat:

Inderdaad. En de factor 'geluk' wordt beperkt door breed aan de kwaliteit van de cultuur te werken. Een houding van 'no bullshit' is daar deel van; helaas leeft de huidige elite voor een groot deel dankzij bullshit.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 29 maart 2025 om 17:03.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2025, 19:19   #118
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Voila, je blabla over "binnenlandse manufactuur" gaat dus uit de window. Ze kunnen dus niets meer maken binnen trumpland als de basisgoederen te duur worden voor hun eigen industrie.
Iedereen verliest. Geniaal, Trump.
US varkenshouders bibberen ook, want de mondiale economie is een beetje te ingewikkeld voor Trump's denkvermogen (en dat van zijn kabinetten).

https://www.pigbusiness.nl/artikel/1...ldingsheffing/
Zou Trump bij Noord-Korea zijn streven naar een autarkie zijn gaan halen?

In elk geval convergeren het welvaartspeil van beide landen.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2025, 19:30   #119
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Net alsof ons systeem ons behoed voor smeerlappen aan de leiding.
Presidentiele regimes zijn gevaarlijker dan die waar er coalities moeten gevormd worden. Dat heeft Hitler wel niet belet.

Citaat:

Dat is altijd de techniek van smeerlappen van dictators: zeggen dat ze verlicht zijn !

nee, een democratie van idioten heeft gewoon een idioot bestuur. Maar de dag dat ze minder idioot zijn, kunnen ze beterschap hopen. Eens een smeerlap van een dictator in het gareel zijt ge eraan voor de moeite.

Trouwens, een democratie van idioten, dat kan niet. Het kan zijn dat JIJ vindt dat mensen idiote keuzes maken, maar als ze die maken is het dat ze dat willen he. Als mensen bijvoorbeeld dingen kiezen die hen arm maken, dan is het dat ze arm wilden zijn he. Als men voor iets kiest, is het dat men dat wilde. Hoe idioot een andere dat ook kan vinden.
Oud 29 maart 2025, 19:33   #120
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
De democratie zorgt ervoor dat een absurd axioma als gelijkwaardigheid van bewustzijn impliciet aangenomen wordt
Ik denk dat het axioma eerder dat is van gelijke wens tot wederzijdse kloot aftrekken. Wie wat minder vertegenwoordigd is, gaat automatisch meer gekloot worden. Vandaar dat iedereen gelijk moet vertegenwoordigd zijn.

Trouwens, er is gelijkheid van voorkeuren. Er zijn geen "betere" voorkeuren dan andere. Per definitie van voorkeur. Als ik graag suiker heb, en gij graag zout, dan is er daar geen "betere" bij.
En we gaan ervan uit dat een deel van de voorkeur van iedereen is om de anderen naar de vaantjes te helpen. Je kan dus niet zeggen dat een deel van het volk "minder" meetelt. Het maakt dan gewoon geen deel uit van de groep en is een externe vijand.

Alles wat niet tot de externe vijand hoort, en dus tot de groep, moet dan op gelijke voet elkaar kunnen benadelen he.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be