Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 maart 2025, 17:23   #21
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Binnenkort krijgen we opnieuw in de media acties van het linkse "Hart boven hard".
Als we de SZ betaalbaar willen houden moet het "Hard boven Hart" worden.
Waarmee ik helemaal niet de echt zieken of de echt werkonbekwamen wil viseren.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2025, 17:38   #22
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Zoals die mens die beide benen kwijt is, en die regelmatig op controle moet om te bewijzen dat zijn benen nog niet terug zijn aangegroeid.

Of William Boeva die om de zoveel jaar naar de controle moet om te laten vaststellen dat hij nog steeds even klein is.

https://www.hln.be/binnenland/willia...oeid~a0fe56eb/
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.

Laatst gewijzigd door dalibor : 29 maart 2025 om 17:41.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2025, 10:30   #23
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Zoals die mens die beide benen kwijt is, en die regelmatig op controle moet om te bewijzen dat zijn benen nog niet terug zijn aangegroeid.

Of William Boeva die om de zoveel jaar naar de controle moet om te laten vaststellen dat hij nog steeds even klein is.

https://www.hln.be/binnenland/willia...oeid~a0fe56eb/
Ik kan me daar iets bij voorstellen.

Ik ben bijvoorbeeld Bloed- Plasma- of Plaatjesgever.
Vooraleer we mogen geven, moeten we een ellenlange vragenlijst invullen.

De eerste vraag:

"Bent u of één van uw ouders in het buitenland geboren."

Als ik de eerste keer, dat ik deze lijst invulde, nee antwoorde, dan zal dat heus nooit meer veranderen.
Waarom kunnen ze dat niet gewoon opnemen in het dossier, net zoals mijn naam en mijne geboortedatum.
Een typisch voorbeeld van administratie die een vragenlijst opstelt zonder er bij na te denken.
Oud 30 maart 2025, 10:52   #24
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Niet meer dan normaal.
Willen genieten van een ziekte-uitkering maar zich niet willen onderwerpen aan controle ...

Ik begrijp zelfs niet waarom dit nu pas beslist wordt.

Langdurig zieke die tweemaal niet opdaagt bij adviserende arts, verliest uitkering

Een langdurig zieke die twee keer niet opdaagt op een afspraak met de adviserende arts of het multi?*disciplinaire team dat een eerste inschatting moet maken van zijn potentieel om het werk (geleidelijk) te hervatten, verliest zijn uitkering. Wie opnieuw meewerkt, kan zijn uit?*kering wel terugkrijgen. Dat blijkt uit het voorontwerp van programmawet van minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) dat De Tijd kon inkijken. Het gaat over een eerste pakket maatregelen dat voorgelegd wordt aan het RIZIV.

Ook wie twee keer niet opdaagt voor een eerste contactmoment bij de terug-naar-werkcoördinator, ziet het dagbedrag van de uit?*kering voortaan met 10 procent verminderd. De uitkering wordt geweigerd ?*wanneer iemand zonder geldige reden niet opdaagt voor zijn re-integratie?*beoordeling door de preventie?*adviseur of arbeidsarts.

Langdurig zieken die geen arbeidscontract meer hebben, moeten zich binnen 14 dagen inschrijven bij de VDAB, zodra ze voldoende arbeidspotentieel hebben. Doen ze dat niet, dan moeten ze in gesprek gaan met de adviserende arts of het multidisciplinair team. Wie zich inschrijft bij de VDAB maar niet ingaat op een gesprek, ziet het dagbedrag van zijn uitkering met 10 procent verlaagd.

Verder wil de regering-De Wever vanaf 1 juli het zogenaamde draaideureffect een halt toeroepen, waarbij werk?*nemers bij herval ?*telkens opnieuw aanspraak maken op 30 dagen gewaarborgd loon door de werk?*gever. Voortaan ?*zullen ze daar pas na acht weken van volledige werk?*hervatting weer recht op krijgen. Wie na een gedeeltelijke werkhervatting opnieuw ziek wordt, zal geen recht meer hebben op gewaar?*borgd loon en valt dus meteen terug op een uitkering.
Ik heb dit hele verhaal niet gevolgd maar mij lijkt dit eerder een actie van een politicus of partij die zich in de kijker wil spelen.

Voordien kon je je uitkering ook verliezen als je niet kwam opdagen bij de adviserend geneesheer.
Zelfs al na de eerste keer.

En nu doen ze alsof ze een stuk strenger zijn geworden terwijl dat volgens mij net niet het geval is.

Je mag de eerste keer nu blijkbaar al missen zonder gevolgen en als je twee keer niet geweest bent kan je je uitkering ook nog gewoon terug krijgen als je alsnog naar de geneesheer gaat.

Ik begrijp niet goed waarom hier nu zo'n heisa in de media over gemaakt wordt...
Oud 30 maart 2025, 13:59   #25
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik heb dit hele verhaal niet gevolgd maar mij lijkt dit eerder een actie van een politicus of partij die zich in de kijker wil spelen.

Voordien kon je je uitkering ook verliezen als je niet kwam opdagen bij de adviserend geneesheer.
Zelfs al na de eerste keer.

En nu doen ze alsof ze een stuk strenger zijn geworden terwijl dat volgens mij net niet het geval is.

Je mag de eerste keer nu blijkbaar al missen zonder gevolgen en als je twee keer niet geweest bent kan je je uitkering ook nog gewoon terug krijgen als je alsnog naar de geneesheer gaat.

Ik begrijp niet goed waarom hier nu zo'n heisa in de media over gemaakt wordt...
Bijkomend is natuurlijk niet komen opdagen bij het integratieproject.
Oud 30 maart 2025, 14:16   #26
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bijkomend is natuurlijk niet komen opdagen bij het integratieproject.
Ja, dat las ik ook nadat ik al gepost had.

Op bepaalde punten zijn ze idd dus wel iets strenger geworden.

En terecht.
Oud 30 maart 2025, 15:02   #27
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan me daar iets bij voorstellen.

Ik ben bijvoorbeeld Bloed- Plasma- of Plaatjesgever.
Vooraleer we mogen geven, moeten we een ellenlange vragenlijst invullen.

De eerste vraag:

"Bent u of één van uw ouders in het buitenland geboren."

Als ik de eerste keer, dat ik deze lijst invulde, nee antwoorde, dan zal dat heus nooit meer veranderen.
Waarom kunnen ze dat niet gewoon opnemen in het dossier, net zoals mijn naam en mijne geboortedatum.
Een typisch voorbeeld van administratie die een vragenlijst opstelt zonder er bij na te denken.
Ik heb meerdere malen willen doneren maar altijd geweigerd opdat ik veel naar het buitenland reis. Nu sowieso altijd want 65+
Een vriendin van mij ook geweigerd opdat ze te klein was.....1m57. Een andere vriendin opdat ze te mager was 52 kg voor 1m70 geloof ik

Ja veel blijven er dan niet over.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2025, 15:20   #28
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik heb meerdere malen willen doneren maar altijd geweigerd opdat ik veel naar het buitenland reis.
Had je erbij gezegd: o.a. naar Thailand?
Oud 30 maart 2025, 23:54   #29
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Bewijs maar eens dat je een niet aangetekend schrijven niet ontvangen hebt.
Maar waarom dit enkel via de post? Iedereen heeft toch gewoon een e-mailadres tegenwoordig? Nee, die smoesjes kunnen niet meer in deze tijd.
Goed dat we zorgen voor elkaar, maar helaas zijn er ook fraudeurs en profiteurs.
Enige controle is volledig te verantwoorden.
Oud 31 maart 2025, 04:42   #30
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Maar waarom dit enkel via de post?
Omdat dit nu eenmaal de bewandelde weg is.
Citaat:
Iedereen heeft toch gewoon een e-mailadres tegenwoordig?
Niet iedereen heeft een Email adres, niet iedereen kan zijn spam folder instellen en/of begrijpen.
Citaat:
Nee, die smoesjes kunnen niet meer in deze tijd.
Denkt u? Ik weiger mijn mobiele telefoon te gebruiken voor meer dan telefoneren, text berichtjes of als mobiele wegenkaart.
Citaat:
Goed dat we zorgen voor elkaar, maar helaas zijn er ook fraudeurs en profiteurs.
Enige controle is volledig te verantwoorden.
Harde controle is zeker te verantwoorden, maar een goed opgebouwd dossier zou een hele hoop controles gewoon overbodig maken.

Een geamputeerd been groet niet aan. Om maar een voorbeeld te geven.
En er zijn nog een hoop dingen die niet te faken zijn.
Oud 31 maart 2025, 08:34   #31
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik heb meerdere malen willen doneren maar altijd geweigerd opdat ik veel naar het buitenland reis. Nu sowieso altijd want 65+
Een vriendin van mij ook geweigerd opdat ze te klein was.....1m57. Een andere vriendin opdat ze te mager was 52 kg voor 1m70 geloof ik

Ja veel blijven er dan niet over.
Ik heb dat ook gehad. Blijkbaar zijn die bloedafnames een standaardhoeveelheid die wat te veel is als je klein en/of licht bent.

Ze zouden wat minder bloed kunnen afnemen, maar dat is blijkbaar niet de gewoonte.

Ze laten zo toch wat potentieel aanbod liggen.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2025, 09:41   #32
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Niet iedereen heeft een Email adres, niet iedereen kan zijn spam folder instellen en/of begrijpen.

Denkt u? Ik weiger mijn mobiele telefoon te gebruiken voor meer dan telefoneren, text berichtjes of als mobiele wegenkaart.

Harde controle is zeker te verantwoorden, maar een goed opgebouwd dossier zou een hele hoop controles gewoon overbodig maken.

Zwak argument.
Oud 31 maart 2025, 09:42   #33
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Er zijn zelfs nog andere kanalen dan mail.
De niet Email geadresseerden mogen dat dan aangetekend krijgen.
Oud 31 maart 2025, 09:43   #34
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Uw goed recht. Beschouw het dan ook dat het een goed recht van de overheid is om uw uitkering te schrappen wegens niet bereikbaar.
Oud 31 maart 2025, 09:44   #35
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hier ben ik het uiteraard mee eens.
Oud 31 maart 2025, 10:01   #36
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw goed recht. Beschouw het dan ook dat het een goed recht van de overheid is om uw uitkering te schrappen wegens niet bereikbaar.
Hoezo ben ik onbereikbaar omdat ik geen Emails via mijn mobiele telefoon lees? Plots is Bpost niet goed meer....

Citaat:
Er zijn zelfs nog andere kanalen dan mail.
De niet Email geadresseerden mogen dat dan aangetekend krijgen.
En omdat een minder technologisch begaafde persoon problemen heeft met moderne communicatie, mag de overheid arbitrair beslissen welke vorm van communicatie wel of niet ok is?

Dan kan ik aanhalen dat Email ook onbetrouwbaar is. 1 update van een virusscanner/spamfilter, en de "uitkeringsreddende" email steekt bij de spam/junk, gedelete na 3 dagen ofzo.
Of een internetprovider die de spam voor u op voorhand al verwijderd.

We zijn het er wel over eens dat een aangetekend schrijven dan nog de betere optie is.

Laatst gewijzigd door maddox : 31 maart 2025 om 10:02.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2025, 10:17   #37
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezo ben ik onbereikbaar omdat ik geen Emails via mijn mobiele telefoon lees? Plots is Bpost niet goed meer....

En omdat een minder technologisch begaafde persoon problemen heeft met moderne communicatie, mag de overheid arbitrair beslissen welke vorm van communicatie wel of niet ok is?

Dan kan ik aanhalen dat Email ook onbetrouwbaar is. 1 update van een virusscanner/spamfilter, en de "uitkeringsreddende" email steekt bij de spam/junk, gedelete na 3 dagen ofzo.
Of een internetprovider die de spam voor u op voorhand al verwijderd.

We zijn het er wel over eens dat een aangetekend schrijven dan nog de betere optie is.

Als iemand geen communicatie wilt hebben, wat zijn of haar goed recht is, dan ook geen uitkering.

Simpel toch hé.
Oud 31 maart 2025, 10:32   #38
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als iemand geen communicatie wilt hebben, wat zijn of haar goed recht is, dan ook geen uitkering.

Simpel toch hé.
https://safeonweb.be/nl/actueel/chri...shingberichten

https://www.cm.be/nl/veilig-online/e...pam-gemarkeerd

Beter is alle communicatie via de E-box te laten verlopen.

Mail kan enkel GPDR veilig worden verstuurd als langs beide kanten dezelfde provider beveiligde mail garandeert. Er zijn slechts 2 spelers in België die beveiligde mail leveren. Geen van beide levert gratis mail oplossingen. Nochthans gebruikt meer dan 99% van de particulieren gratis mail. Ook veel professionele gebruiken veel gratis mail. Veel professionele gebruiken slecht geconfigureerde beveiligde mail, die nog steeds spoofing toelaat op dns niveau. Zelfs CM slaagt er zich niet in om zich door Google & Microsoft te laten certificeren als veilige afzender.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 31 maart 2025 om 10:32.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2025, 15:45   #39
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Simpel toch hé.
Er is verschil tussen geen communicatie willen, of bepaalde vormen van communicatie niet kunnen gebruiken.
Oud 31 maart 2025, 15:45   #40
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
https://safeonweb.be/nl/actueel/chri...shingberichten

https://www.cm.be/nl/veilig-online/e...pam-gemarkeerd

Beter is alle communicatie via de E-box te laten verlopen.

Mail kan enkel GPDR veilig worden verstuurd als langs beide kanten dezelfde provider beveiligde mail garandeert. Er zijn slechts 2 spelers in België die beveiligde mail leveren. Geen van beide levert gratis mail oplossingen. Nochthans gebruikt meer dan 99% van de particulieren gratis mail. Ook veel professionele gebruiken veel gratis mail. Veel professionele gebruiken slecht geconfigureerde beveiligde mail, die nog steeds spoofing toelaat op dns niveau. Zelfs CM slaagt er zich niet in om zich door Google & Microsoft te laten certificeren als veilige afzender.
Klopt helemaal.
Maar een oproepingsbrief per gewone mail sturen kan volgens mij geen kwaad.

De Ebox is voor mij iets te ingewikkeld voor sommige mensen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be