Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2025, 10:03   #101
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard Er worden zelfs cursussen afgeschaft, goed zo Zuhal!

De schaarse middelen moeten doordacht ingezet worden.
Het kabinet van Zuhal gaat al de opleidingen voor volwassenen in beeld brengen. Soms worden dezelfde opleidingen in een straal van 500 meter gegeven.

Goed bezig Zuhal!

https://www.hbvl.be/politiek/niet-al.../69418826.html

Niet alleen duurder, ook volledig geschrapt: Demir zet hervorming tegen ‘hobby-opleidingen’ in het volwassenenonderwijs voort'

Zuhal Demir maakt sommige cursussen in het volwassenenonderwijs niet alleen duurder, de onderwijsminister gaat er binnen het jaar ook gewoon schrappen. Cursussen zoals bierkennis of bloemschikken dreigen straks te verdwijnen.

“In de eerste ronde pakken we de tarieven aan, in de tweede fase de opleidingen zelf. Want het aanbod van het volwassenenonderwijs is echt een kluwen”, zegt Zuhal. "Twee dezelfde cursussen Spaans in een straal van 500 meter kunnen niet meer". is de boodschap. Dat betekent dat opleidingen geschrapt zullen worden en samengevoegd.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 31 mei 2025 om 10:05.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2025, 10:05   #102
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De schaarse middelen moeten doordacht ingezet worden.
Het kabinet van Zuhal gaat al de opleidingen voor volwassenen in beeld brengen. Soms worden dezelfde opleidingen in een straal van 500 meter gegeven.

Goed bezig Zuhal!...
Jij zou ook alles goed vinden, als er maar een N-VA sticker op kleeft.
Opleidingen ineens schrappen, dat gaat nog een stap verder.
Eerst zeg je dat ze het maar zelf moeten betalen, nu mogen ze het zelfs niet meer organiseren.
Wat gaat de volgende stap zijn?
De politie die binnenvalt bij vrijwilligers die ergens een taalcafé organiseren, zonder subsidies of niets?

Compleet doorgedraaid zijn ze.

Gaat het eigenlijk over geld of wil je de mensen gewoon dom houden?
Schrik dat iemand die zich persoonlijk ontwikkelt niet blindelings meemarcheert?

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 31 mei 2025 om 10:07.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2025, 10:09   #103
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Jij beschouwt opleidingen enkel 'nuttig' als ze ook iets opbrengen eh?
Blijkbaar moet er tegenwoordig financieel gewin aan vast zitten of het is 'onnuttig'.
Vind je dat zelf niet raar?

Voor mijn tante van 65 is de opleiding bloemschikken of kantklossen misschien net heel nuttig, ook al brengt het niets bij aan de arbeidsmarkt.

Ze komt er door onder de mensen, ze blijft actief bezig en kan met haar werkjes andere mensen blij maken.

Jij bekijkt dat misschien als onnuttig, voor mijn tante kan zo'n opleiding van levensbelang zijn.
Het lijkt me een voorbeeld van goed bestuur als de overheid keuzes maakt in wat ze wel en wat ze niet zullen subsidiëren. En neen, nuttig zijn is breder dan 'geld opbrengen'. A priori gaan ook cursussen frans of engels niet direct 'geld opbrengen'. Maar ze maken wel dat die mensen in het professionele circuit veel meer mogelijkheden krijgen.

Hobby avondschool spaans of portugees heeft behalve voor de betrokken hobbyist geen enkel nut. Waarom moet de gemeenschap dat betalen ?

En ik heb niks tegen je tante hoor, maar waarom moet de gemeenschap nutteloze cursussen organiseren en betalen enkel maar omdat zij anders liever binnen blijft ? Gaan we vanaf nu het circuit van de mensen die op zondag de vele rommelmarkten bezetten ook gaan subsidiëren ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2025, 10:10   #104
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Je hoeft dat toch niet zelf te doen als bedrijf? Talen gaan blijven in de cvo's, maar aan een hogere prijs. Die kan je dan als bedrijf best dragen. Een kleine 500 euro voor een heel jaar.
Klopt helemaal.
Opleidingsbedrijven contacteren ondernemingen met hun aanbod.
Ze proberen op deze manier cursisten van verschillende bedrijven samen cursussen te laten volgen.
Deze cursussen zijn heel praktijkgericht en hebben tot doel het bedrijf of de bedrijven geschoolde werknemers af te leveren.

Zelf heb ik tig cursussen mogen volgen, je leert daarbij niet alleen van de lesgevers, je leert ook veel van collega's die in andere bedrijven werken.

Weet dat de werkgever, buiten het cursusgeld, ook het loon van z'n werknemer betaald.
Oud 31 mei 2025, 10:11   #105
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Alsof een carrièreswitch zo makkelijk is.
Maar misschien worden ze wel politicus, ik heb de indruk dat je daar soms minst van al moet voor kunnen.
Uw indruk kan mij de kloten van Schoof schelen en is niet relevant in deze discussie. Het is eerder een gebrek aan argumenten dat u probeert te maskeren.
Oud 31 mei 2025, 10:13   #106
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is toch onzin?
Het is precies alsof als je de prijs optrekt, er plots cursisten gaan bijkomen die door het bedrijfsleven gestuurd worden.
Dat aantal zal zeker niet stijgen, want ook bedrijven gooien het geld niet zomaar door het raam.
Het andere aantal zal wel dalen, en de klas zal niet meer doorgaan.
Tja, als de klas niet meer doorgaat, wilt dat eigenlijk zeggen dat zo'n cursus alleen waarde heeft als de belastingbetaler betaald. Als het uit de eigen beurs moet komen ...
Oud 31 mei 2025, 10:15   #107
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij zou ook alles goed vinden, als er maar een N-VA sticker op kleeft.
Opleidingen ineens schrappen, dat gaat nog een stap verder.
Eerst zeg je dat ze het maar zelf moeten betalen, nu mogen ze het zelfs niet meer organiseren.

Wat gaat de volgende stap zijn?
De politie die binnenvalt bij vrijwilligers die ergens een taalcafé organiseren, zonder subsidies of niets?

Compleet doorgedraaid zijn ze.

Gaat het eigenlijk over geld of wil je de mensen gewoon dom houden?
Schrik dat iemand die zich persoonlijk ontwikkelt niet blindelings meemarcheert?

Dat heeft de kloten van Schoof te maken met de N-VA.
Natuurlijk mogen die cursussen nog georganiseerd worden, nergens spreekt Zuhal van een verbod op het organiseren van eender welke cursus.
Alleen moeten ze daarvoor niet rekenen op onderwijsmiddelen.

Een wereld van verschil als je het mij vraagt.
Oud 31 mei 2025, 10:18   #108
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Het lijkt me een voorbeeld van goed bestuur als de overheid keuzes maakt in wat ze wel en wat ze niet zullen subsidiëren. En neen, nuttig zijn is breder dan 'geld opbrengen'. A priori gaan ook cursussen frans of engels niet direct 'geld opbrengen'. Maar ze maken wel dat die mensen in het professionele circuit veel meer mogelijkheden krijgen.
Goed, en die worden net zo duur als de avondcursussen Spaans en Portugees, en daar heb je dus geen probleem mee.
Logisch redeneren lukt precies niet?

Citaat:
Hobby avondschool spaans of portugees heeft behalve voor de betrokken hobbyist geen enkel nut. Waarom moet de gemeenschap dat betalen ?
We hebben het hier niet over mij persoonlijk, want voor mij alleen worden geen cursussen gegeven.
Zijn er geen bedrijven die mensen zoeken die Spaans of Portugees kennen?
Je vindt dat nochtans wel bij de vacatures.
Die mensen zullen wel uit de lucht komen vallen, zeker?

Citaat:
En ik heb niks tegen je tante hoor, maar waarom moet de gemeenschap nutteloze cursussen organiseren en betalen enkel maar omdat zij anders liever binnen blijft ? Gaan we vanaf nu het circuit van de mensen die op zondag de vele rommelmarkten bezetten ook gaan subsidiëren ?
Omdat die tante daardoor minder kans heeft om Alzheimer te ontwikkelen.
En je weet hoe gigantisch veel de zorg kost.
Het bezoeken van rommelmarkten, daar moet nog een verband aangetoond worden met het voorkomen van Alzheimer.
Misschien dat het van de hand doen van nutteloze boeken van even nutteloze politici op zo'n rommelmarkt daar wel toe kan bijdragen, wie weet.
Oud 31 mei 2025, 10:28   #109
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Klopt helemaal.
Opleidingsbedrijven contacteren ondernemingen met hun aanbod.
Ze proberen op deze manier cursisten van verschillende bedrijven samen cursussen te laten volgen...
Blablabla.
Mijn ervaringen zijn heel negatief qua taalcursussen gegeven door externe bedrijven in opdracht van het bedrijf.

Citaat:
Deze cursussen zijn heel praktijkgericht en hebben tot doel het bedrijf of de bedrijven geschoolde werknemers af te leveren.

Zelf heb ik tig cursussen mogen volgen, je leert daarbij niet alleen van de lesgevers, je leert ook veel van collega's die in andere bedrijven werken...
Je blijft doelbewust vaag over welk soort cursussen.
Schrik dat als het concreet wordt, er iemand zal zijn die er heel andere ervaringen mee had?
Met taalcursussen van externe bedrijven heb ik negatieve ervaringen.
Oud 31 mei 2025, 10:29   #110
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Uw indruk kan mij de kloten van Schoof schelen en is niet relevant in deze discussie. Het is eerder een gebrek aan argumenten dat u probeert te maskeren.
Heel uw verhaal kan mij geen kloten schelen.
Argumenten heb ik u nog niet horen geven, alleen een hoop vooroordelen.
En alles wat N-VA zegt is evangelie voor u, zoveel is duidelijk.
Oud 31 mei 2025, 10:32   #111
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Dat heeft de kloten van Schoof te maken met de N-VA.
Alles wat N-VA doet, daar sta je voor te applaudisseren.
Nu N-VA bezig is met een mini-versie van het Amerikaanse DOGE sta je ook weer te juichen.

Citaat:
Natuurlijk mogen die cursussen nog georganiseerd worden, nergens spreekt Zuhal van een verbod op het organiseren van eender welke cursus...
Vreemd, want in uw fragment sprak je over schrappen, daar staat niets over hoeveel procent subsidies er zouden zijn of niet.
Ongenuanceerd dingen posten, en dan zeggen dat het natuurlijk niet ongenuanceerd zo doorgaat is uw handelsmerk...
Oud 31 mei 2025, 10:57   #112
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed, en die worden net zo duur als de avondcursussen Spaans en Portugees, en daar heb je dus geen probleem mee.
Logisch redeneren lukt precies niet?

We hebben het hier niet over mij persoonlijk, want voor mij alleen worden geen cursussen gegeven.
Zijn er geen bedrijven die mensen zoeken die Spaans of Portugees kennen?
Je vindt dat nochtans wel bij de vacatures.
Die mensen zullen wel uit de lucht komen vallen, zeker?

Omdat die tante daardoor minder kans heeft om Alzheimer te ontwikkelen.
En je weet hoe gigantisch veel de zorg kost.
Het bezoeken van rommelmarkten, daar moet nog een verband aangetoond worden met het voorkomen van Alzheimer.
Misschien dat het van de hand doen van nutteloze boeken van even nutteloze politici op zo'n rommelmarkt daar wel toe kan bijdragen, wie weet.
Wij gebruikten in het bedrijf waar ik werkte het Engels als voertaal.

Een vriend van mij werkte bij Ford Genk, hij had contacten in alle Fordfabrieken. Van Sint-Petersburg tot in Mexico.
Er werd steeds gecommuniceerd in het Engels.
Een cursus Spaans was dus niet nodig om te communiceren met Ford Valencia.
Oud 31 mei 2025, 10:57   #113
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blablabla.
Mijn ervaringen zijn heel negatief qua taalcursussen gegeven door externe bedrijven in opdracht van het bedrijf.

Schrik dat als het concreet wordt, er iemand zal zijn die er heel andere ervaringen mee had?
Wat uw ervaringen zijn is niet relevant.
Oud 31 mei 2025, 10:59   #114
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Wij gebruikten in het bedrijf waar ik werkte het Engels als voertaal.

Een vriend van mij werkte bij Ford Genk, hij had contacten in alle Fordfabrieken. Van Sint-Petersburg tot in Mexico.
Er werd steeds gecommuniceerd in het Engels.
Een cursus Spaans was dus niet nodig om te communiceren met Ford Valencia.
Ik zal u hetzelfde antwoord geven als u mij gaf:

Wat uw ervaringen zijn is niet relevant.

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 31 mei 2025 om 10:59.
Oud 31 mei 2025, 10:59   #115
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu N-VA bezig is met een mini-versie van het Amerikaanse DOGE sta je ook weer te juichen.

Vreemd, want in uw fragment sprak je over schrappen, daar staat niets over hoeveel procent subsidies er zouden zijn of niet.
Ongenuanceerd dingen posten, en dan zeggen dat het natuurlijk niet ongenuanceerd zo doorgaat is uw handelsmerk...

Ik zal het je met de nodige nuance zeggen :

-nuttige cursussen zoals frans of engels mogen blijven gesubsidieerd worden en blijven

-hobby cursussen zoals italiaans of portugees, bloemschikken, initiatie manillen kaarten of kleurenwiezen kunnen best volledig uit het subsidiëringsmechanisme geschrapt worden. En als er vraag naar blijft dan zullen de opleidingscentra dat blijven organiseren. Alleen zal de factuur niet meer naar de belastingbetaler gaan maar naar de cursisten
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2025, 11:00   #116
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blablabla.

Ik blijf vaag omdat ik de eer en het genoegen had om meerdere cursussen te mogen volgen betaald door de baas.
Ik mocht bij Limtec technische opleidingen volgen.
Oud 31 mei 2025, 11:02   #117
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heel uw verhaal kan mij geen kloten schelen.
Argumenten heb ik u nog niet horen geven, alleen een hoop vooroordelen.
En alles wat N-VA zegt is evangelie voor u, zoveel is duidelijk.
Ik heb er geen probleem mee dat u niet begrijpt wat sommige forumleden u proberen, ik schrijf wel degelijk proberen, bij te brengen.

Het ligt alvast niet aan die forumleden.
Oud 31 mei 2025, 11:02   #118
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik juich nergens voor.
Ik heb soms ook kritiek op de N-VA, maar dat is u blijkbaar ontgaan.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 31 mei 2025 om 11:03.
Oud 31 mei 2025, 11:05   #119
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik heb nochtans de link er bij gezet.
Blijkbaar kunt u niet op een link klikken.
Misschien een cursus link klikken organiseren.
Oud 31 mei 2025, 11:18   #120
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Ik zal het je met de nodige nuance zeggen :

-nuttige cursussen zoals frans of engels mogen blijven gesubsidieerd worden en blijven...
Dus ben je tegen de maatregel zoals die wordt doorgevoerd?

Schrik als VLD'er dat er toch sympathie bestaat voor de maatregel en je daar niet te veel wilt tegenin gaan?
Ik heb dat er echt moeten uitsleuren.
Toch vreemd die zo gemakkelijk de grofste bewoordingen gebruikt dat je dat zo moeilijk over je lippen kreeg, en dat je het maar bleef op Portugees toespitsen.

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 31 mei 2025 om 11:19.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be