![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#2361 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een nul is tien = 10 en twee nullen is 10 in het kwadraat als honderd = 100, etc. Citaat:
![]() |
![]() |
#2362 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Noem er eens één.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2363 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het getal EEN en verder allemaal, ze waren er ook al in alle eeuwigheid voordat de mensen de getallen met woorden en tekens weer gaf.
Ze bestaan in het heelal als kwantitatieve grondslag van alle uiterlijke werkelijkheid. Maar ze zijn ook eeuwig als abstract in de logica. Citaat:
En 1 en 0 zijn er slechts twee als in het computersysteem dat tweetallig is. Citaat:
Je mist enig logisch denken. Citaat:
![]() |
![]() |
#2364 | |
|
![]() Citaat:
Taal berust op waarnemingen. Zonder 'bewuste waarnemer' is er geen taal en geen bestaan. Laatst gewijzigd door Piero : 21 mei 2025 om 13:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2365 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De taal is alleen een uiterlijk middel om de getallen aan te geven. Niet de taal en tekens zijn de getallen, maar de getallen zelf als innerlijk. De getallen zelf zijn eeuwig en de taal is slechts tijdelijk. Niet de taal maakt de getallen, maar de getallen maken de taal. De getallen zijn er ook zonder taal. Alleen door de taal komen de getallen tot bewustzijn. 1 - De getallen zijn in de eerste plaats abstract als inhoud uit de logica en nog onbewust en onbestaand, dus alleen innerlijk. 2 - Dan bestaan ze ook als deel van de uiterlijke werkelijkheid. 3 - En ten derde worden de getallen ook bewust door ons denken in de wiskunde, de natuurkunde en de filosofie. Maar in het denken kunnen we het eerste als het meest wezenlijke begrijpen. Het tweede en derde is daaruit voortgekomen.
![]() |
![]() |
#2366 | |
|
![]() Citaat:
D.w.z. "ik besta". Maar wie ben ik? Kan ik mijzelf waarnemen als bewuste waarnemer? Nee. Ik kan mijzelf waarnemen als stoffelijk lichaam met potenties waarin ik kan geloven, en onzekerheden. Citaat: Wat zegt Alva Noë? Hij stelt dat de empirische wetenschap naar ons bewustzijn er klakkeloos vanuit gaat dat het probleem dat de wetenschap moet oplossen is om te gaan begrijpen hoe bewustzijn ontstaat in het brein. Dat bewustzijn ontstaat in het brein wordt niet ter discussie gesteld. Alva Noë vermoedt dat de reden dat we in alle jaren dat onderzoek is gedaan naar ons bewustzijn niet verder zijn gekomen met het antwoord op de vraag hoe ons bewustzijn ontstaat komt door deze onbekritiseerde assumptie dat ons bewustzijn ontstaat en te vinden is in ons brein. Alva Noë stelt dat het bewustzijn niet in ons brein zit, omdat ons bewustzijn niet in ons zit. Bewustzijn is niet iets dat in ons gebeurt maar is iets wat we doen, actief, ... - lees verder https://progressiegerichtwerken.com/...-in-ons-brein/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2367 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De waarnemer is overal, hij is God die ook als alle mensen bestaat.
Citaat:
En niet alleen als waarnemer, maar ook als denker en het denken, want de waarnemer is de gedachte, de oneindige Geest van God en de mensen. Het is het IK. Citaat:
De bewuste ervaring en denken wordt door de Logica geproduceerd in eenheid met het brein als middel. De Logica produceert het brein en het bewustzijn allebei. En het zijn met name de microgoden die dat doen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
En waarbij de hersenen slechts als middel dienen. En niet het bewustzijn is uit de hersenen, maar de hersenen zijn uit het bewustzijn, andersom dus. Dat is het bewustzijn van de microgoden. Citaat:
Het berust op de eenheid van de mensen en de goden. Hoe vaak heb ik dat al niet verteld, maar je begrijpt er nog steeds niets van.
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. Laatst gewijzigd door harriechristus : 25 mei 2025 om 11:15. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2368 | |
|
![]() Citaat:
Als het regent dan is er regen. De regen is er wel maar we zeggen niet dat de regen bestaat. Zo ook de sneuw en de wind, de bliksem en de warmte en koude. Descartes zei "Ik denk dus ik besta". Hij kon ook zeggen "Ik praat dus ik besta". Of "Ik zie, voel, hoor, proef en ruik, dus ik ben" - besta. Maar die ik is dan een verzinsel die wordt "bewaarheid" in contact met de omgeving. De omgeving in het moment is een formatie in mijn bewustzijn, of geest (Boeddhisme) die op mij reageert. Die mij als formatie (her)kent en accepteert in een wereld. Boeddhisme is een formatie in mijn geheugen en bewustzijn. Het bestaat als interactie, maar niet als entiteit. Laatst gewijzigd door Piero : 25 mei 2025 om 14:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2369 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus alle drie. En voor het bewustzijn als activiteit bestaat zelfs geen apart woord. Hoewel het bewust WORDEN ook als activiteit beschouwd kan worden. Maar dat is het denken als hoogste bewustzijn. Maar goed: van taal heb je ook al geen verstand, laat staan van filosofie. Citaat:
Ook al het andere bestaat. Blijkbaar weet je ook al niet wat bestaan is, het is uiterlijk aanwezig zijn. Citaat:
Overigens is het denken geen uiterlijk bestaan, maar een innerlijke bewustzijn wat hoger is dan slechts het uiterlijk bestaan. Citaat:
En dan staat het denken er niet bij, wat je blijkbaar niet belangrijk vindt. Citaat:
Je bent niemand. Je moet dus zeggen: Mijn hersenen zien, hoewel ook dat Mijn dus een verzinsel is niet van jou, maar van jouw hersenen. Het moet dus zijn: Hersenen zien... ![]() Citaat:
Citaat:
En was Boeddha ook al geen persoon? Citaat:
![]()
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. Laatst gewijzigd door harriechristus : 27 mei 2025 om 12:03. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2370 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De mens zonder IK is slechts een wezenloze zombie, en zelfs nog minder als een robot zonder bewustzijn als slechts een machine.
![]() |
#2371 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2372 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan komt op de tweede plaats het bewust WORDEN als actief en passief beiden. Dan ten derde de eenheid van beiden, want beiden gaan in ene samen. Citaat:
Maar uit domheid is het dus ook.
![]() |
![]() |
#2373 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De mens is zijn bewustzijn, dat is de hoogste en enig werkelijke "substantie" van het heelal.
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. Laatst gewijzigd door harriechristus : 29 mei 2025 om 12:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2374 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2375 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2376 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zeker wel, want het veranderen zelf is blijvend.
Zou de verandering niet blijven dan zou het bewustzijn geheel en al verdwijnen. Blijven en veranderen gaan samen. Citaat:
De waarneming is in de eerste plaats het passief opnemen van informatie die van buiten komt, zoals het licht der dingen voor het zien. Maar tevens is het zien een eigen actie om die informatie te verwerken. Beiden gaan dus samen. Maar echte actie is niet het waarnemen, maar het voorstellen, dus zelf beelden te scheppen. Citaat:
In elke passiviteit is ook activiteit en andersom. Of neem jij je eigen activiteit niet zelf passief waar? Komt het niet tot je wat je zelf doet? Citaat:
Terwijl jij in de gespletenheid van de dualiteit blijft steken eigen aan de wetenschap die daarom de waarheid niet kan begrijpen alles uit elkaar te trekken zonder de eenheid te begrijpen.
![]() |
![]() |
#2377 | ||||
|
![]() Citaat:
Een verandering bestaat als idee voor verleden, heden of toekomst en dat idee bestaat niet universeel en eeuwig. Dat idee kan ook worden erkend, genegeerd, ontkend en bevestigd. En dat allemaal tegelijk. Wat is dan nog bestaan? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het idee van de natuur is als een verzameling van particulieren die buiten elkaar liggen. Het is het idee van ruimtelijk gerelateerde objecten, dat wil zeggen – een veelheid; van atomen, planeten, stenen, wateren, dampen, planten en dieren en al het andere en van onszelf. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2378 | ||||||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is universeel en eeuwig. Het is een ontkenning en tevens bevestiging in zichzelf. De tijd is als een worden, het uiterlijke bestaan als verandering, maar tevens ontwikkeling van laag naar hoog en andersom van hoog naar laag. Citaat:
Citaat:
Dan pas komt de interpretatie. Citaat:
Citaat:
Maar informatie interpreteren is in de eerste plaats geestelijk. Het berust op denken en voorstellen. Citaat:
Het gaat in ene samen. Je bent niet zelf de actie van het licht of het geluid. Dat komt actief van buiten vanuit het object. En waarnemen is in de eerste plaats passief, voorstellen in de eerste plaats actief. Citaat:
Dat heb ik je al eindeloos vele malen verteld. Ik zie, Ik hoor, enzovoort. Het is niet het oog dat ziet, noch het oor dat hoort. Die zijn slechts een uiterlijk middel. Citaat:
En het geen abstracte beschouwing, maar juist concreet. Abstract is juist de eenheid niet te kennen. Citaat:
De idee is de eenheid van het begrip en de uiterlijke verschijning. Terwijl de natuur het accent heeft op de uiterlijke verschijning is de natuur tevens een begrip. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Tevens als niet-zijn als leegte in alle materie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je wil ook niks weten. Citaat:
Alles in de natuur is ook een eenheid, hoort bij elkaar. Alles in de natuur zit ook in elkaar. Het zijn eigenschappen die elkaar doordringen. Citaat:
Er komt veel meer bij kijken. Citaat:
En van de Geest die de eenheid begrijpt.... ![]() ![]() ![]()
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. Laatst gewijzigd door harriechristus : 4 juni 2025 om 12:53. |
||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#2379 | ||
|
![]() Citaat:
Hegel, Wikipedia: De zintuiglijke zekerheid is de eerste vorm van het natuurlijk bewustzijn. Het is een construct van Hegel en daardoor kent de Fenomenologie de volgende driehoeksverhouding: (1) Hegel, (2) lezer en (3) natuurlijk bewustzijn. Hegel meent reeds over ware kennis te beschikken. We kunnen hem het filosofisch bewustzijn noemen. Omdat wij sceptisch zijn, heeft dit bewustzijn voor ons vooralsnog een hypothetische status. (---) Zoals gezegd is het natuurlijk bewustzijn een construct van Hegel. (---) De zintuiglijke zekerheid heeft als zekerheid dat ze haar voorwerp onmiddellijk kent zoals het in zichzelf is. Omdat ze deze onmiddellijkheid teniet zou doen wanneer ze eigenschappen van haar voorwerp zou onderscheiden, kan ze slechts stellen: dit is. Hoewel ze iets concreets bedoelt te identificeren, is haar stelling in waarheid abstract. Ze spreekt het dit uit als het zuivere zijn. https://nl.wikipedia.org/wiki/Fenome...e_van_de_geest Citaat:
![]() We kunnen ons slechts schikken in onze natuur. Laatst gewijzigd door Piero : 5 juni 2025 om 00:18. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2380 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De zintuiglijk waarneming berust op de Geest van de microwezens, die ons lichaam en alle zintuiglijke organen hebben geschapen. Citaat:
Hegel heeft geen plaatjes boeken getekend. Hegel begint slechts met het natuurlijke bewustzijn om daar over na te denken en vervolgens tot het zelfbewustzijn te komen en dan het verstand en dan de Geest, de religie en het absolute weten. Maar je hebt dat natuurlijk nooit gelezen. Citaat:
Het staat zelfs zo in het woordenboek als beperkt tot de zintuiglijke waarneming. Van Dale onder 3. Onder 1 is mijn opvatting, die ruimer is. Citaat:
Citaat:
Als ZIJN is het alleen de gedachten. Citaat:
Mijn Ik aan denken openbaart zich in mijn atoomtheorie die je nog steeds niet hebt gelezen. Citaat:
Het is niet het IK en de WIL bij Hegel, maar de absolute Geest van het denken, zoals dat zich openbaart in zijn totaal speculatief systeem. Citaat:
De natuur als zodanig denkt niet, verklaart zichzelf niet, dan alleen in en door het denken. En dat kun je bij Hegel lezen: 1 - de logica 2 - de natuur 3 - de geest Doe je best en probeer een echte inhoudelijke kritiek te lezen in plaats van steeds weer je eigen fantasie aan onbenulligheid. en dan ook nog mijn atoomtheorie.... ![]() ![]() ![]()
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook. Laatst gewijzigd door harriechristus : 5 juni 2025 om 13:19. |
||||||||
![]() |
![]() |