![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is onder meer ook één van de voorbeelden.
![]() |
#302 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
PS het zou ook niet de eerste keer zijn dat dat de arbeider aan de machine weet wat er scheelt maar niks zeg tegen zijn 'dikke nek baas-ingenieur die het altijd beter weet.' Maar bij het bezoek van die buitenlandse ingenieur, die hem met respect aanspreekt, wel nuttige inlichtingen geeft. Er wordt tegenwoordig veel gepraat over geld, winst, machines enz... Men vergeet hoe belangrijk menselijk contact kan zijn in de bedrijfswereld. Ik verneem van mijn kinderen dat zij het contact aan de koffiemachine missen bij het thuiswerken. De losse babbel met collega's die soms tot uitstekende ideeën leiden. Dat geldt ook voor contact met collega's aan de andere kant van de wereld. Eens samen in een kamer werken, of gaan eten met een gezellige babbel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#303 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
PS: Meer en meer bedrijven willen het thuiswerk verminderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#304 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2 uurtjes per week in de twee laatste jaren van de humaniora. Vergelijk dat met Engels en vooral met Frans, dat laatste had ik sinds mijn derde leerjaar lager onderwijs meerdere uren per week, in de humaniora 6 jaar lang 4 of 5 uur per week. Kan niet met Duits vergeleken worden. Ik heb een soort van Duits bad gehad als kind, dan nog eens als doktorandus, en dan heb ik de twee assimils Duits (normaal en gevorderd) doorgewerkt op mijn eigen terwijl ik met mijn collega's kon praten. Ik heb, behalve een beetje redelijk nutteloos volwassenen onderwijs, dus voornamelijk met zelfstudie en contacten mijn Duits opgeblonken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#305 | |||
|
![]() Citaat:
Je krijgt dan zo'n irritant personage die u voortdurend op een arrogante manier corrigeert. Neen, geef mij maar een mens van vlees en bloed. Citaat:
Citaat:
Iemand die moeite heeft om sociaal te doen, zal nog rapper afgeschrikt worden door een AI die u als een echte schoonmoeder corrigeert.
![]() |
![]() |
#306 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn argument is: als de maatschappelijke waarde van taalcursussen dus draait rond werkloosheid verminderen, moet men zich afvragen of een Euro besteed aan taalcursussen de meest efficiente manier is om een euro te besteden aan werkloosheid tegengaan. Het is niet omdat iets waar je X geld aan geeft aan Z, ook een positief effect Y heeft ergens, dat X uitgeven aan Z de meest efficiente manier is om effect Y te bekomen he. Als de echte waarde Y is, dan moet je nagaan op welke manier je het meeste Y krijgt voor uitgave X. En dat is verre van gezegd dat het "via Z" is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#307 | ||
|
![]() Citaat:
Op volwassen leeftijd ga je een taal niet meer leren zoals een kind. Vergeet niet dat dat kind een spons is. Als je ook moet wachten tot elke woordenschat eens toevallig in een dagelijkse conversatie voorkomt, dan ga je veel woordenschat missen. Grammaticale constructies ga je ook niet zomaar op die manier oppikken. Citaat:
Dat is het excuus dat men blijft herhalen, omdat men heel goed weet dat de maatregel anders niet te verantwoorden is. Idem dito voor het heel de tijd herhalen van de voorbeelden van fietshersteller of wijnsommelier. Dat blijkt maar 1% van de opleidingen te gaan, maar men doet alsof men hier massa's gaat besparen.
![]() |
![]() |
#308 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat jij zegt is dat Jan met de Pet moet opdraaien opdat Piet een taal kan leren zodat die daar voordeel aan heeft. DAT is wat niet gaat. Als Jan met de Pet (ttz, de "overheid") iets moet uitgeven, moet dat aan Jan met de Pet ten goede komen. Dat Piet daar individueel voordeel aan heeft, is geen goeie reden. Als Piet dat voordeel wil, dan moet Piet zich afvragen of investeren in het bekomen van dat voordeel de opbrengst van dat voordeel waard is. Als Piet een job kan hebben waar die 1000 Euro meer kan hebben per maand door taalkennis, dan kan Piet overwegen om enkele 1000 Euro te investeren in een taalcursus he, want het is enkel Piet die daar de winst van opstrijkt. Waarom zou Jan met de Pet die geen taal kursus zal volgen, voor Piet zijn loonsverhoging betalen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#309 | |
|
![]() Citaat:
En voor je het weet zitten we in Amerikaanse toestanden.
![]() |
![]() |
#310 | |
|
![]() Citaat:
Overdag van thuis werken, zonder iemand te zien. Je boodschappen aan huis geleverd. Brood van de broodautomaat. Overal menselijk contact afschaffen omdat dat goedkoper is. Maar psychologische hulp gaan ze goedkoper maken. Tot ze daar ook een AI bot gaan zetten...
![]() |
![]() |
#311 | |
|
![]() Citaat:
Nu nog bij de politiek...
![]() |
![]() |
#312 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En als een bedrijf werknemers heeft die beter zouden renderen met een taalkursus, is er niks op tegen dat die werkgevers hun werknemers taalkursussen betalen, zoals ze ook andere cursussen betalen om hun werknemers rendabeler te maken. Maar dat is niet hetzelfde als aan willekeurige mensen zomaar taalcursussen te betalen. Omdat de maatschappij geen nut heeft aan willekeurige mensen wat talen laten te leren. Doelgroepen, ja. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#313 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Partij dotaties zijn een kostprijs voor representatieve democratie. Dat is a priori geen hobby maar de kern van onze maatschappelijke beslissingsmethode. Die is vatbaar voor verbetering, daar ben ik het mee eens, maar op dit moment is "verkiezen van beslissers" nog steeds de gangbare "democratische" maatschappelijke beslissingsmethode. Dat is geen hobby. Je doet alsof de overheid geld heeft. De overheid heeft geen geld. Zij verplicht enkel anderen om te financieren wat de overheid betaalt. Het is dus niet "de overheid" die de hobby van Jef maar niet van Piet betaalt, het is Piet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#314 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 4 juni 2025 om 17:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#316 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#317 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de USA stelt men vast dat het privatiseren van de gezondheidszorg NIET efficienter is. Gezondheidszorg is veel duurder in de USA dan in Europa. Maar bijvoorbeeld telefonie is stukken goedkoper geworden door privatiseren. Daar was dat dus een goed idee. Men moet steeds efficientie nastreven. De theorie van de vrije markt wil dat het altijd via de prive gaat, maar waarnemingen doen vaststellen dat er daar uitzonderingen op zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | ||
|
![]() Citaat:
Dat laatste was ook een paar uur per week, als ik mij goed herinner vanaf het 4e jaar, dus 1 jaar meer dan jij. Ook veel minder dan Engels, maar je kunt niet zeggen dat je dan niets geleerd hebt in die paar uren. En ja, Engels en Frans waren veel meer uren, maar vergeet niet dat je tijdens die lessen ook al enige gewoonte gekweekt hebt, hoe je moet leren, waardoor de volgende taal toch wat makkelijker leert. Citaat:
Je had al je Duitse taalbad als kind, waarbij je op een leeftijd dat je heel makkelijk kennis opneemt heel wat taalverwerving gehad. Dat heb je dan later met andere methodes gecombineerd. Je bent niet begonnen als volwassene met een nieuwe taal. Mocht onderdompeling alleen voldoende zijn, dan zouden er hier niet zoveel anderstaligen zijn die nauwelijks Nederlands spreken. Met mijn Portugees was dat ook zo, ik heb les gevolgd, zowel in België als in Portugal, ik heb vaak met Brazilianen en Portugezen gebabbeld, na zeer korte tijd al. Ik heb radio beluisterd, soms TV bekeken, en ondertussen wel boeken gelezen in die taal, maar ook heel klassieke lessen gevolgd. Maar ik ken geen anderen die dat op die manier gedaan hebben, en daar ook een zeker resultaat in behaald hebben. De meesten volgen een paar jaar avondcursus, of ze blinken een taal op die ze al van vroeger kenden.
![]() |
![]() |
#319 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#320 | |
|
![]() Citaat:
En wie gemotiveerd is, zal dat makkelijker volhouden. De werkloze die uit eigen beweging Frans volgt, zal betere resultaten boeken dan diegene die door de VDAB aangemaand wordt om zich in te schrijven. Maar dat mag precies niet. Men moet zich compleet laten betuttelen, het vakjesdenken. Als de VDAB zegt dat je xyz moet volgen, dan moet je dat doen, of anders word je geschorst. Doe je xyz uit eigen beweging omdat je denkt dat dat je kansen op de arbeidsmarkt verhoogt, dan is dat plots een hobby.
![]() |