Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2025, 11:46   #61
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is ook een kwestie van proportionaliteit en inschatting.
‘Ga ik die elfjarige op een step nu echt in een auto achtervolgen in een park over het gazon?’.
Maar goed, die ouders hebben uiteraard ook boter op hun hoofd.
Die flikken wisten niet dat het om een 11-jarige ging. Voor hetzelfde geld was dat een 17-jarige drugsdealer of een 15-jarige gewapende handtassendief
Oud 5 juni 2025, 11:51   #62
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
Die flikken wisten niet dat het om een 11-jarige ging. Voor hetzelfde geld was dat een 17-jarige drugsdealer of een 15-jarige gewapende handtassendief
voor hetzelfde geld was het een 11 jarige drugsdealer of een 11 jarige gewapende handtassendief
Oud 5 juni 2025, 11:53   #63
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
In het Brusselse mag je die mogelijkheid nooit uitsluiten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2025, 12:02   #64
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Tuurlijk niet. Die hebben dat ook niet gewild, maar het is wel een inschattingsfout om de vluchtreflex van een 11 jarige te gaan beantwoorden met een achtervolging door een stadspark.
Wat hadden ze dan moeten doen? Hem laten ontsnappen? Melden aan het operatiecentrum en hopen dat een andere combi hem tegenkomt en kan volgen totdat de dader wederom in een park verdwijnt?

Daar knelt het schoentje. Persoon was in fout. Politie wilt hem daarop aanspreken. Persoon vlucht, wat hem uiteraard onmiddellijk verdacht maakt (en al zeker in een grootstad als Brussel). Politie moet dan wel handelen en hem proberen te vatten.
Oud 5 juni 2025, 13:02   #65
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Wat hadden ze dan moeten doen? Hem laten ontsnappen? Melden aan het operatiecentrum en hopen dat een andere combi hem tegenkomt en kan volgen totdat de dader wederom in een park verdwijnt?

Daar knelt het schoentje. Persoon was in fout. Politie wilt hem daarop aanspreken. Persoon vlucht, wat hem uiteraard onmiddellijk verdacht maakt (en al zeker in een grootstad als Brussel). Politie moet dan wel handelen en hem proberen te vatten.
Zeker weten ja. De politie moet telkens een inschatting maken in dat soort situaties. Is de "misdaad" zwaar genoeg om dergelijke risicos te nemen. Het gebeurt vaak dat ze afstand houden in achtervolgingssituaties om andere weggebruikers niet in gevaar te brengen. In een park aan 70 per rijden is niet proportioneel. Je brengt levens in gevaar en niet alleen die van de "criminele stepper".

Een vluchtreflex is bij een 11 jarige overigens perfect normaal, maar om dat te begrijpen is het wel noodzakelijk dat je enige vorm van empathisch vermogen hebt. Dat velen dat niet hebben is een feit, maar het zou een voorwaarde moeten zijn om bij de politie te gaan. Zo vermijd je dergelijke taferelen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 5 juni 2025 om 13:02.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2025, 13:09   #66
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is ook een kwestie van proportionaliteit en inschatting.
Het is zeer proportioneel als men de vuurwapengewelddadigheden van de laatste tijd in het Brusselse volgt.
Citaat:
‘Ga ik die elfjarige op een step nu echt in een auto achtervolgen in een park over het gazon?’.
Iedereen loopt met een hologram boven zich met de leeftijd en geslacht....
Citaat:
Maar goed, die ouders hebben uiteraard ook boter op hun hoofd.
Naar mijn gevoel, zijn de ouders de oorzaak van het gebeuren.

Onwetendheid is een reden, en ze kunnen zeggen: "Jamaar, we wisten niet dat die Chinesium step niet op de openbare weg mocht."
Prachtig, maar onwetendheid is geen excuus, het is een leermoment. .

Maar dat voorkomt niet dat het een ongeval was. Ik geloof niet dat die agenten maar 1 seconde overwogen die stepper dood te rijden. Als ge ziet welk mediacircus er rond gescheten wordt door halalwokeLGBTQcommunanarchisten, en welk gezeik agenten al krijgen als ze in de verkeerde richting ademen, laat staan hun werk proberen te doen...

Als ik de paar "Popo is slecht" figuren hier mag geloven is het prachtig om agenten te bezeiken, leerkrachten in elkaar slaan, brandweerlui en ambulanciers te belemmeren en te belagen...
Oud 5 juni 2025, 13:27   #67
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
………
Een racistisch element kan er niet echt in zitten want het kereltje is blank al probeert die Waalse moslim van de kinderrechten er natuurlijk een racisme zaak van te maken.

Dan viel hij met zijn step, de politiewagen had een langere remweg door het gras en reed hem aan. Volgens de omstaanders reed de politie 60-70 maar daar geloof ik niet veel van, als voetganger in een park voelt 40-50 al heel snel aan.

Er zijn beelden van 3 getuigen, er was blijkbaar tijd genoeg voor omstaanders om het te filmen. Daarin gaan we misschien zien of hij effectief werd aangereden of stierf door de val alleen.

Boelzoekers uit Brussel roepen al op om te gaan rellen, zoals gewoonlijk.
Wordt vervolgd.
https://www.hln.be/binnenland/veront...eden~a87c63d4/
Citaat:
Volgens zijn 16-jarige stiefbroer reed de politie minstens 70 kilometer per uur toen het drama gebeurde, zo getuigt hij bij ‘Sudinfo’.
Sinds wanneer is een 16-jarige stiefbroer of een omstaander opeens een verkeersdeskundige die de snelheid van een voertuig kan bepalen?

Welke krant neemt dat als getuigenis serieus?
Sudinfo is dan ook een waals sensatieblaadje?

Tijdens de herdenking vandaag zijn er al relschoppers opgedaagd die slogans schreeuwen "politie-moordenaars" boven het verslag voor het journaal uit.
Zulk uitschot wordt dan nog wat opgehitst door de opruiende taal van die waalse zwarte die aanzet tot geweld met racistische verdachtmakingen.

Daar komen rellen van, die kans laten relschoppers niet liggen...de familie is toch al vertrokken naar moldavië om hem daar te begraven.

Brussel staat nu misschien al in brand ofwel wachten de laffe ratten zoals gewoonlijk tot het donker is voor een spelletje kat-en-muis.
De politie zal ook op haar hoede moeten zijn dat ze niet in een hinderlaag gelokt worden de volgende dagen voor een wraakactie.

Intussen viel er weer een dode vanmorgen om 9u bij een schietpartij in anderlecht.
Een getuige zag het slachtoffer neervallen na de schoten en zag 2 gemaskerde jongeren op een e-step wegvluchten.
Oud 5 juni 2025, 13:37   #68
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeker weten ja. De politie moet telkens een inschatting maken in dat soort situaties. Is de "misdaad" zwaar genoeg om dergelijke risicos te nemen. Het gebeurt vaak dat ze afstand houden in achtervolgingssituaties om andere weggebruikers niet in gevaar te brengen. In een park aan 70 per rijden is niet proportioneel. Je brengt levens in gevaar en niet alleen die van de "criminele stepper".
Maar zoals ik eerder zei: beide partijen maakte fouten: ook de politie. JA, ze hadden niet met zogezegd 70 km/u door het park moeten vliegen (wat ik niet direct geloof, die getuige is allesbehalve neutraal en heeft ook geen geijkte materialen om de snelheid correct te bepalen. Wil tevens zeggen da die knul met een snelheid van 70 km/u door het park aan het vlammen was wat ook wat wil zeggen). Dus beide partijen (incl. ouders) hebben hier een zware verantwoordelijkheid. Om dit enkel af te schuiven naar de politie kan gewoonweg niet, en al zeker niet hier afschilderen dat ze expres kinderen willen doodrijden.

Citaat:
Een vluchtreflex is bij een 11 jarige overigens perfect normaal, maar om dat te begrijpen is het wel noodzakelijk dat je enige vorm van empathisch vermogen hebt. Dat velen dat niet hebben is een feit, maar het zou een voorwaarde moeten zijn om bij de politie te gaan. Zo vermijd je dergelijke taferelen.
In een normale stad/gemeente/dorp geef ik je gelijk en is de kans zeer klein da een 11 jarige dat gaat lopen een strafblad heeft van hier tot in Tokyo. Helaas leert ons dat in Brussel alles mogelijk is, ook dat een kind van 11 die vlucht wel eens serieus wat op zijn kerfstok heeft of van plan is om iets te doen, en dat vluchten dan alle alarmbellen bij de agenten doet afgaan.

Laatst gewijzigd door Schelfie : 5 juni 2025 om 13:39.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2025, 14:56   #69
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als je nu 'persoon' vervangt door 'kind' lijkt uw citaat me al iets duidelijker.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 5 juni 2025 om 15:11.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2025, 15:01   #70
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat hadden ze dan moeten doen? Hem laten ontsnappen?
In landen waar de politie een degelijke opleiding krijgt zouden ze dat ventje inderdaad laten verderrijden en wel een andere manier hebben gezocht om hem even later bij zijn pamper te vatten.

Was die nu de speeltuin ingereden met die step moest de politie daar dan ook invlammen met een zware SUV ?

Als al de directeur van de politieschool zijn bedenkingen uit omtrent de professionaliteit van die agentjes kan men zich wel terechte vragen stellen.

Een kind van 11 heeft geen verantwoordelijkheid. Ik zeg niet die agenten dat gewild hebben zeker niet maar dat ze een grote beroepsfout begingen staat buiten kijf.
Naar ik mag lezen komt de agent uit Virton zijnde de diepe Ardennen. Ik weet niet of dat een voor of nadeel is om dan bij een Brussels politiekorps te gaan werken.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 5 juni 2025 om 15:07.
Oud 5 juni 2025, 15:10   #71
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Laten we eerlijk zijn...Popo heeft wél een grooooot probleem opgelost. En een voorbeeld gesteld.

Dit zijn dezelfde idioten die corona-demonstranten in elkaar sloegen.

En ook nu zullen ze elkaar afdekken.

Misschien ....dit is een reactie van iemand in hln

Het comité P heeft nog nooit iets opgelost Het zal in deze niet anders zijn. Ik zou ook graag mijn eigen comité hebben als ik een fout bega met dodelijke afloop. Handig!
Oud 5 juni 2025, 15:14   #72
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja de ouders dragen verantwoordelijk om die jongen niet met die step te laten rijden. Ze moeten immers inderdaad weten dat je blijkbaar 16 moet zijn. Maar er zullen er veel zijn die pas sinds gisteren weten dat die leeftijdgrens bestaat hoor....

Verder is het natuurlijk compleet van de pot gerukt dat de politie in Brussel een achtervolging inzet in een stadspark om een jongen van 11 staande te houden met een step. Precies of ze hebben daar in Brussel geen grotere problemen dan ne kleinen van 11 die in een park rijdt met een step. Een beetje serieus blijven hé zeg. Dealers op elke hoek van de straat laten ze gerust, maar een jong gastje is dan plots topprioriteit.

Ik heb ook wel eens wat kattekwaad uitgehaald in mijn jonge jaren. Ik heb nooit een combi achter mij gehad hoor. Ik vraag me trouwens af hoeveel boomers er hier ooit rondgereden hebben met een brommer voor ze 16 waren? Dus nee, het mag niet volgens de letter van de wet en ja je kan dat gastje eens een uitbrander geven. Maar om daar nu een achtervolging met een combi voor in te zetten in een stadspark?????
Volledig mee akkoord.

Wat de politie hier deed was totaal buiten proportie.
Oud 5 juni 2025, 15:22   #73
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Degenen die hier deze politie-actie goedpraten: zouden we dan niet beter de politie het recht geven om elke overtreder (van eender welke verkeersregel) ter plaatse neer te knallen?

Net te laat beginnen over te steken als voetganger: Pang!!
Pinker vergeten? Afknallen!!
2 minuten te laat bij de parkeermeter? Bel de begrafenisondernemer al maar.
Gastje van 8 jaar fietst aan de verkeerde kant? Kaboem!!

Wat een ongelooflijk kortzichtig publiek hangt hier tegenwoordig rond zeg.

Vooral omdat de voornaamste reden de afkomst van de jongen is.
Mocht dat een rasechte Vlaming geweest zijn zou hier nu waarschijnlijk net zo hard gemekkerd worden op de Brusselse flikken als nu op die jongen en zijn ouders.

Want geef toe: op dit forum kan er in Brussel weinig goeds gebeuren maar als er een buitenlander sterft zijn zelfs compleet over de schreef gaande flikken geen probleem.
Oud 5 juni 2025, 15:51   #74
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Als ouders is het hun verantwoordelijkheid om te weten vanaf welke leeftijd een e-step mag gebruikt worden, dat wordt zelfs verteld bij aankoop.

Een beetje serieus blijven hé zeg....het is niet omdat er grotere problemen zijn dat een overtreding door een minderjarige op een e-step na een vlucht voor controle genegeerd moet worden omdat hij door een park rijdt.
Elke overtreding van de wet moet bestraft worden en e-steps zijn niet ongevaarlijk, hé anders zou er geen leeftijdsgrens voor bestaan.

Hoe kunnen agenten, zonder achtervolging om hem te stoppen, dat gastje dan een uitbrander geven?

En als die 11-jarige jongen met e-step in dat stadspark jouw kleuter van 4 jaar omver maait en doodrijdt?
Is dat dan de schuld van de politie die niet ingreep en de minderjarige op de e-step maar door dat park liet begaan want er zijn grotere misdrijven en de politie mag een minderjarige overtreder op een e-step die zich onttrekt aan controle niet achtervolgen in het stadspark?

Hoeveel doden zijn er destijds gevallen door minderjarigen op een brommer?
Dat zou heel groot en uitzonderlijk nieuws geweest zijn...er werd ook heel vaak gecontroleerd door brommerkes op de rollen te zetten...

Anderzijds hebben we al heel wat gehoord over (ook dodelijke) ongevallen met e-steps, e-fietsen ed.
2

Het is ook een mentaliteitszaak als gevolg van opvoeding door zijn omgeving!
De eerste vraag moet zijn :
Waarom slaat dat kereltje op de vlucht ? Uit gewoonte ? Omdat dat cool is ?
Trouwens op dat moment wist de politie nog niet dat het om een 11 jarige ging.
Als de politie laat begaan , dan wordt er geroepen dat ze niets aan de onveiligheid doet. Iedereen die zo'n gastje of volwassene eens rakelings langs zich heeft voelen sjeezen, weet wat ik bedoel.
Wat me ook opvalt is de theatraal gedoe momenteel met een foto toen dat ventje nog 7 - 8 jaar was.
Met echte verkeersslachtoffers wordt er minder ophef gemaakt.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2025, 16:00   #75
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een vluchtreflex is bij een 11 jarige overigens perfect normaal,
...
Dat is het dus niet ! Bij aanmaning van de politie stopt men ! Jong of oud . Dat is normaal.

Laatst gewijzigd door Anselmo : 5 juni 2025 om 16:03.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2025, 16:22   #76
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:

Een vluchtreflex is bij een 11 jarige overigens perfect normaal,
Een vluchtreflex is zeer normaal bij herbivoren en aaseters.
Oud 5 juni 2025, 16:47   #77
Knuts
Gouverneur

Knuts's schermafbeelding

Standaard

Blijkbaar verwachten sommigen perfect rationeel gedrag van een 11-jarige knaap, bovendien begiftigd met idiote ouders.
Maar zijn er anderzijds prima excuses voorhanden voor het manifest buitenproportioneel en blijkbaar gevaarlijk handelen van de politie.
relative to you
Knuts is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2025, 16:51   #78
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Sinds wanneer is een 16-jarige stiefbroer of een omstaander opeens een verkeersdeskundige die de snelheid van een voertuig kan bepalen?

Welke krant neemt dat als getuigenis serieus?
Sudinfo is dan ook een waals sensatieblaadje?

Tijdens de herdenking vandaag zijn er al relschoppers opgedaagd die slogans schreeuwen "politie-moordenaars" boven het verslag voor het journaal uit.
Zulk uitschot wordt dan nog wat opgehitst door de opruiende taal van die waalse zwarte die aanzet tot geweld met racistische verdachtmakingen.

Daar komen rellen van, die kans laten relschoppers niet liggen...de familie is toch al vertrokken naar moldavië om hem daar te begraven.

Brussel staat nu misschien al in brand ofwel wachten de laffe ratten zoals gewoonlijk tot het donker is voor een spelletje kat-en-muis.
De politie zal ook op haar hoede moeten zijn dat ze niet in een hinderlaag gelokt worden de volgende dagen voor een wraakactie.

Intussen viel er weer een dode vanmorgen om 9u bij een schietpartij in anderlecht.
Een getuige zag het slachtoffer neervallen na de schoten en zag 2 gemaskerde jongeren op een e-step wegvluchten.
En ze gebruiken kinderen om die wapens te verplaatsen, een 11-jarige die wegvlucht is geen onschuldige zaak.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2025, 17:00   #79
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Dat is het dus niet ! Bij aanmaning van de politie stopt men ! Jong of oud . Dat is normaal.
Is er al een aanwijzing dan dat er een aanmaning is geweest van de politie om te stoppen en op welke manier die is gebeurd ??? Hoe hebben ze dat ventje aangemaand als ze dat al hebben gedaan ??? Dus al zeker niet in twee talen wat blijkbaar waren het walen uit Virton. Eerste overtreding dus van de wet. Normaal moet in ieder voertuig een van de twee de andere landstaal machtig zijn.

Ik woon in Brussel en heb uiteraard al van die aanmaningen gehoord.....wel ik kan U vertellen dat de politie daar al op de eerste plaats flink in de fout gaat.

Die aanmaningen gebeuren enkel en alleen in het Frans. Arretez arretez mettez vous de cote. Arretez.....ja sorry Brussel is een tweetalig gewest hoofdstad van een land met een vlaamse meerderheid. Als die agentjes willen ik hun bevelen opvolg dan zijn ze verplicht mij die in mijn taal te geven. Dat is de wet.

Ik wil nog de eerste keer meemaken deze aanmaningen enkel en alleen in het NL zouden gebeuren. Ik kan U verzekeren dat iedere Franstalige crimineel dan in het gelijk zal worden gesteld met als reden hij niet had begrepen wat de politie van hem wou.

Ik ben de enige keer ik niet zo lang geleden op het politiekantoor was ferm uit mijn krammen geschoten tegen zo een Franstalig ventje met een revolverke die d8 me eens de les te spellen. Wat een arrogantie wat een onbeleefd vlegeltje. Ik heb hem toen ook duidelijk gemaakt hij het verkeerde beroep had gekozen en wat rekken vullen bij de Colruyt eerder iets voor hem was.

Ik heb nadien excuses aangeboden gekregen van de korpschef.

Ik woon al mijn leven lang in Brussel en ja er zijn hier mensen die hun werk ter harte nemen maar echt een hoge pet heb ik er niet van op. Beleefdheid en respect zijn dikwijls ver zoek.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 5 juni 2025 om 17:06.
Oud 5 juni 2025, 17:07   #80
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat steps en de e-bikes en de fietsgekken van tegenwoordig een hoop verkeersellende veroorzaken ga ik als fervent voetganger zeker niet ontkennen.

Maar ik vind dat dit niet echt relevant is voor hetgeen is gebeurd. Als de politie morgen alle kleine kinderen die op hun fiets de clown uithangen gaan platrijden hebben we naar mijn mening toch eerder een probleem met de mentaliteit binnen de politie.
Het was een verboden voertuig voor een min zestienjarige.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be