Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 20 februari 2023, 13:25   #41
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philemon Bekijk bericht
Ik heb er vergeten aan toe te voegen dat de dichtstbijzijnde EV laadpaal op zowat een kleine drie kilometer van mij verwijderd is. En dat je daar, naast de mogelijkheid op het laden van je wagen via Allego ook nog eens parkinggeld moet betalen.
Tijdens de laadbeurt kan je dan wat shoppen in de nabije supermarkt, of een koffie nemen in de bistro's. Iedereen wil wat extra verdienen aan je EV, hé. Wat een grap.
Beste Phil,

Men moet zijn eigen openbaar laadpunt op minder dan 250 m zelf zien te regelen. Informeer je bij de syndic en-of bij de gemeente.
Ook bij Fluvius:
Citaat:
https://www.fluvius.be/nl/thema/duur...woning%20staat.

Waar kan ik een publieke laadpaal aanvragen?

Je vraagt een publieke laadpaal aan via het digitaal loket van het Departement Mobiliteit en Openbare werken. Voorwaarde is dat je zelf geen plaats hebt voor een laadpaal en een bestaande publieke laadpaal op meer dan 250 meter van je woning staat.

Publieke laadpaal aanvragen
Gelezen Phil?

Citaat:
Tijdens de laadbeurt kan je dan wat shoppen in de nabije supermarkt, of een koffie nemen in de bistro's. Iedereen wil wat extra verdienen aan je EV, hé. Wat een grap.
En als je hetzelfde doet met een ICE krijg je met de kwijting van supermarkt voor 5 liter gratis tankbonnen bij de Esso of Shell? Vertel?

In Genk kan je gratis tot 90 minuten overdekt veilig parkeren en tegelijkertijd 90 minuten gratis opladen op kosten van de gemeente. Zonder enige koopverplichting. Dit is al vele jaren zo. Zie oude opmerkingen.

14 beschikbare gratis laadpunten aan ~3 kW, in het verleden was dat tot 3,7 kW bruto (230V*16A):
Citaat:
https://nl.chargemap.com/genk-shopping-center-.html
Opmerkingen

logisticien Niveau 1
donderdag 28 april 2022 20:39
Charge réussi avec glc hybride

benhinssen Niveau 6
vrijdag 12 maart 2021 09:12
succesvol opgeladen...

benhinssen Niveau 6
woensdag 10 februari 2021 08:53
succesvol opgeladen...

Amperaleaf Niveau 22
zaterdag 28 oktober 2017 18:10
Werkt heel goed!

Bernard Deboyser Niveau 20
maandag 24 juli 2017 21:53
De laadpalen zijn te vinden op de eerste verdieping van de overdekte parking. Volgens mij geven ze maximum 3,5 kW vermogen (4 uur om 50 % van mijn Zoé R240 te laden). De parking is gratis gedurende 90 minuten. Het gebruik van de laadpalen is ook gratis (geen activatie systeem nodig).

Bernard Deboyser Niveau 20
maandag 24 juli 2017 18:31
is nu aan het opladen...

Hans Verboven Niveau 1
zaterdag 17 september 2016 11:26
Werkt perfect ! En gratis
Het verschil met ICEs is aldaar in Genk: (eigen ervaring, geen grap)

1. die moeten langer zoeken en rijden voor een vrije parkeerplaats meestal minstens een etage hoger.
2. Ze moeten wat later of enige dagen later aanschuiven voor te tanken, tegen betaling uiteraard.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 februari 2023 om 13:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2023, 13:59   #42
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In Gent is net zoals in Oslo en Amerika bezig met het zogenaamde co housing.
Dat zijn appartementen waar slechts 1 parkeerplaats is voor 16 appartementen en dan nog enkel een deelwagen.
Je krijgt dus ook geen bewoners kaart of staanplaats what ever.

RIP auto's dus.
Oud 20 februari 2023, 14:00   #43
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
In Gent is net zoals in Oslo en Amerika bezig met het zogenaamde co housing.
Dat zijn appartementen waar slechts 1 parkeerplaats is voor 16 appartementen en dan nog enkel een deelwagen.
Je krijgt dus ook geen bewoners kaart of staanplaats what ever.

RIP auto's dus.
correctie RIP-eigen-autobezit. een duur hebbeding minder...

Ik denk dat de meeste stadsbewoners sowieso geen rijbewijs (nodig) hebben.
Taxi-diensten zien het graag komen.

Ook deze zonder bestuurder:
Citaat:
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artike...gewone-autorit

Deze robottaxi moet goedkoper worden dan normale taxi's

Laatst gewijzigd door Micele : 20 februari 2023 om 14:08.
Oud 20 februari 2023, 14:37   #44
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

We gaan de oude tijd jaren 1800 en half 1900 weer opnieuw in.

Kleine huisvesting (beluik huisjes voor de werkende).
Delen zoals destijds 1 wc voor 100 mensen.
Werken op korte afstanden (zoals destijds de zeer vele stads fabrieken textiel en what ever)

Kortom onderdrukken en goedkoop werkvolk nabijheid.

Yup maar dan in een nieuw jasje.
Je krijgt nog ne vélo voor naar uw werk te gaan op afbetaling natuurlijk.

En wie niet meewerkt vliegt uit het sociaal kredietsysteem en kan paria worden op de bedel.

Laatst gewijzigd door Mambo : 20 februari 2023 om 14:39.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2023, 14:43   #45
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
We gaan de oude tijd jaren 1800 en half 1900 weer opnieuw in.
En waarom zou dat zijn?

Citaat:
Kleine huisvesting (beluik huisjes voor de werkende).
Delen zoals destijds 1 wc voor 100 mensen.
Straffe bol is dat.

Citaat:
Werken op korte afstanden (zoals destijds de zeer vele stads fabrieken textiel en what ever)
Heerlijke luxe.

Citaat:

Yup maar dan in een nieuw jasje.
Je krijgt nog ne vélo voor naar uw werk te gaan op afbetaling natuurlijk.
Waarom ne vélo als je te voet kunt gaan?
Schoenen op afbetaling zegt dan uw glazen lala-bol?

Mijn vader kreeg met 55 jaar zijn rijbewijs, daarvoor had hij aan een bromfiets en treinritten genoeg.
Maar familieuitstapjes met de brommer ging niet... met de trein tot aan de kust geen probleem. Autootjes waren toen wat gemakkelijker te betalen zonder BTW. Als men het verkeer toen overleefde ging men toen redelijk snel dood aan kanker, mijn vader werd toch nog 64 (na 6 maand kanker)

Nee, toen was niet alles beter, integendeel.

Citaat:
Bij uw werk gaan wonen is heel slim en pure luxe en tijdswinst.

Je hebt veel meer over aan het einde van de maand. (en 30 cent/km fietsvergoeding).

Autoverslaafden -zoals ik toen- begrijpen dat wel. Maar af en toe reed ik toch met de fiets naar het werk, de fietsvergoeding vraagde ik wel meestal niet aan want was bijna de moeite niet voor 8 km.

Je werkt voor beter te leven, niet omgekeerd.

Zoals die ratrace-politie-inspecteur met veel stress die zelfstandige poetsvrouw werd in Noorwegen en daar veel gelukkiger leeft.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 februari 2023 om 15:03.
Oud 20 februari 2023, 15:14   #46
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
https://gocar.be/nl/autonieuws/mobil...rioriteit-meer

Rijbewijs is voor 18-jarigen geen prioriteit meer

Steeds minder 18-jarigen behalen meteen hun rijbewijs. In Brussel was het bijvoorbeeld een derde minder tussen 2007 en 2021. Het fenomeen is ook elders in België waarneembaar. Wat is de verklaring?

Er was een tijd dat bijna alle jongeren zo snel mogelijk hun rijbewijs wilden halen. Want zo hadden ze op hun 18e reeds alle vrijheid om uit te gaan, vrienden te zien of op vakantie te gaan zonder hun ouders. Intussen is er veel veranderd, want als we het voorbeeld van het Brussels gewest nemen, hebben in 2021 slechts 648 jongeren hun rijbewijs als 18-jarige behaald.

Volgens statistieken is dit aanzienlijk minder dan in voorgaande jaren: het waren er nog 966 in 2016, 1.564 in 2010 en 2.299 in 2007! Daarmee is duidelijk dat de daling hard is, want het betreft ook de 19-jarigen. Daarvan hadden in 2007 1.363 hun rijbewijs gehaald tegen 1.065 in 2021.

Hogere leeftijdsgroepen ook getroffen

Wellicht is er in de hogere leeftijdsgroepen een grotere motivatie om een rijbewijs te behalen. Inderdaad, 1.003 21-jarigen slaagden in 2021 voor hun rijbewijs, vergeleken met 693 in 2007. En vrijwel hetzelfde geldt voor de 25-jarigen. Maar als we kijken naar de leeftijdsgroep van 18-25 jaar, zien we toch een daling van het aantal afgeleverde rijbewijzen met bijna 14% tussen 2007 en 2021.

Helaas wordt het er niet beter op in de leeftijdsgroep 18-30 jaar waar de daling bijna 7% bereikt, eveneens tussen 2007 en 2021. Toegegeven, er moet gekeken worden of de Covid-crisis geen rol heeft gespeeld in de statistieken, maar aangezien de daling op een vrij lange termijn waarneembaar is, is dit helemaal niet zeker.

Alternatieve middelen

We weten natuurlijk al langer dat jongeren minder snel hun rijbewijs halen. Deze is geen must meer, want ze willen eerst een andere smartphone. Daarnaast zijn er ook nieuwe mobiliteitsmiddelen ontwikkeld, zoals deelsteps terwijl het vliegtuig een populair vervoermiddel is geworden voor city trips.

Die Brusselse trend is ook elders in België waar te nemen: van 37.187 rijbewijzen in 2007 door 18-jarigen daalden we naar 29.455 in 2021, een terugval van -20,7%. In de andere regio’s daarentegen is de trend vanaf 19 jaar omgekeerd, wat bewijst dat wanneer je niet uitsluitend in stedelijke gebieden woont, een rijbewijs noodzakelijk of nuttig blijft. Volgens VIAS is het fenomeen niet typisch Belgisch en bestaat het ook elders, vooral in Frankrijk. Volgens enquêtes is het niet de aantrekkelijkheid van de auto die in twijfel moet worden getrokken, maar de noodzaak om het rijbewijs snel te behalen. Daarbij speelt ook de economische realiteit een rol: het halen van het rijbewijs kost steeds meer, net als het kopen en het onderhouden van een auto. Tenzij je werkt, is het dus moeilijk om al deze kosten te kunnen dragen.

Daarnaast zijn ook de leefgewoonten veranderd en geven jongeren de voorkeur aan de nabijheid en faciliteiten die het openbaar vervoer biedt, vooral voor avonduitjes en weekenden. Daarnaast zou je ook kunnen zeggen dat het later behalen van je rijbewijs waarschijnlijk geen slechte zaak is vanuit het oogpunt van de verkeersveiligheid. Want als je jong bent, is de verleiding waarschijnlijk ook groter om indruk te willen maken achter het stuur en meer risico’s te nemen.
Stond alles in mijn glazen bol.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 februari 2023 om 15:17.
Oud 20 februari 2023, 15:25   #47
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Beste Phil,

Men moet zijn eigen openbaar laadpunt op minder dan 250 m zelf zien te regelen. Informeer je bij de syndic en-of bij de gemeente.
Ook bij Fluvius: Gelezen Phil?

En als je hetzelfde doet met een ICE krijg je met de kwijting van supermarkt voor 5 liter gratis tankbonnen bij de Esso of Shell? Vertel?

In Genk kan je gratis tot 90 minuten overdekt veilig parkeren en tegelijkertijd 90 minuten gratis opladen op kosten van de gemeente. Zonder enige koopverplichting. Dit is al vele jaren zo. Zie oude opmerkingen.

14 beschikbare gratis laadpunten aan ~3 kW, in het verleden was dat tot 3,7 kW bruto (230V*16A):

Het verschil met ICEs is aldaar in Genk: (eigen ervaring, geen grap)

1. die moeten langer zoeken en rijden voor een vrije parkeerplaats meestal minstens een etage hoger.
2. Ze moeten wat later of enige dagen later aanschuiven voor te tanken, tegen betaling uiteraard.
Dan leg je je laadkabel over het voetpad en heb je 50 euro boete aan je gilet.

En dan heb je nog sjans dat er niemand over valt, want dan kunt ge maar beter ne goeie famieliale verzekering hebben.

Je moet erkennen Michele dat het niet voor iedereen even simpel is. Ja ik kan morgen een laadpaal buiten zetten en op mijn zonnepanelen chargen, maar dan ligt die peperdure kabel nog altijd op mijn oprit he, ...

laat staan dat ge dat buiten moet doen in t stad.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2023, 15:28   #48
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stond alles in mijn glazen bol.
en dan komen die jongeren van t school soliciteren voor een deftige job, en dan is het eerste wat dien baas vraagt, hebde gij een rijbewijs... ?

Ja consultants, vertegenwordigers, sales managers, techniekers, verpleegkundigen in de thuiszorg of spoed, die gaan toch echt wel dat papierke moeten halen, want anders kunnen die gewoon hun job niet doen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2023, 15:29   #49
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Onze toekomst.
Betere sanitair, de rest ongeveer hetzelfde.

https://www.google.com/imgres?imgurl...MygregUIARCwAg
Oud 20 februari 2023, 16:02   #50
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dan leg je je laadkabel over het voetpad en heb je 50 euro boete aan je gilet.
Doe het dan niet. Waarom zouden er laadpunten tussen laadplaats en "voetpaden" staan? In lalaland? Wie doet nu zoiets?

Citaat:
En dan heb je nog sjans dat er niemand over valt, want dan kunt ge maar beter ne goeie famieliale verzekering hebben.
Heel erg hé. Ik ken ene die viel over zijn tankslang en morste zijn nieuw kostuum onder de smos en haalde extra schrammen.

Citaat:
Je moet erkennen Michele dat het niet voor iedereen even simpel is. Ja ik kan morgen een laadpaal buiten zetten en op mijn zonnepanelen chargen, maar dan ligt die peperdure kabel nog altijd op mijn oprit he, ...
Dat is uw eigen fout hé, de meeste mensen laden in hun garage, beschut voor alle weersomstandigheden en pottekijkers.

En als je toch op je eigen eigendom op je oprit laadt heeft niemand op uw oprit iets verloren. Bovendien schaf je dan best een laadpunt aan met vaste laadkabel. Ze mogen die altijd komen doorknippen als ze daar het duur materiaal voor hebben. Uiteraard hebben ze het alleen op uw peperdure laadkabel afgezien. Uw auto zelf is eerder waardeloos.
En als je meent dat uw laadkabel te duur is (en je woont in een onveilige buurt) neem dan een laadpunt met aparte losse laadkabel, die moet je dan wel twee keer stekkeren ipv eenmaal en na het laden ergens in handbereik diefstalzeker opbergen, in de regel in de autokoffer. Die losse laadkabel heeft sowieso elke EV. Maar tijdens het lang laden kan men die nog altijd komen doorknippen met vonken deze keer.

Citaat:
laat staan dat ge dat buiten moet doen in t stad.
Dan is het uw "peperdure" laadkabel niet hé.

80% zal geen BEV kopen de volgende 5 jaar, je bent alvast bij de meerderheid. Dus waarom maak jij je nu ongerust over laadkabels?
Heb jij thuis geen orde bij uw zichtbare laadkabels en stroomkabels?

Laatst gewijzigd door Micele : 20 februari 2023 om 16:30.
Oud 20 februari 2023, 16:06   #51
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
en dan komen die jongeren van t school soliciteren voor een deftige job, en dan is het eerste wat dien baas vraagt, hebde gij een rijbewijs... ?

Ja consultants, vertegenwordigers, sales managers, techniekers, verpleegkundigen in de thuiszorg of spoed, die gaan toch echt wel dat papierke moeten halen, want anders kunnen die gewoon hun job niet doen.
Verandert dus helemaal niets aan die cijfers dat steeds minder mensen een rijbewijs gaan halen.

Al die jobs waar een rijbewijs onontbeerlijk is, staan er jobs tegenover die gemakkelijk zonder autorijbewijs kunnen. Denk je niet?

Laatst gewijzigd door Micele : 20 februari 2023 om 16:08.
Oud 20 februari 2023, 17:00   #52
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De redenen heb ik al uitgelegd. (het geld steekt nu in 9 are aangrenzende tuin/bosje, noem het corona-opportuniteit)

Ook zullen er redenen zijn van mogelijk bijna 1 miljoen andere Belgen (vooral particulieren met eigen oprit) die overwegen een BEV aan te kopen in de toekomst, maar het dit jaar of volgend jaar wslk nog niet gaan doen. (alhoewel menige tienduizend felle voorstander zijn, zeker electronica-techneuten)

Dat jij dat vreemd vind en zelf een giller noemt...

Kijk, als ik morgen een van onze twee benzines per totale rij of die wordt gepikt of die brandt uit, dan bestel ik onmiddellijk een BEV van het geld van de verzekering, en leg desnoods nog wat bij.
En ondertussen veel vuil maken met uw bakken waar de pure naft uit de uitlaat loopt .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2023, 17:27   #53
Oma
Eur. Commissievoorzitter

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook als de benzine nog lang niet versleten is?

Betaal jij de BTW op mijn toekomstige BEV? Geef een seintje.
Gij gaat de planeet en het klimaat dus pas redden als jouw twee benzines/plofwagens versleten zijn?
Is dat dan niet wat te laat?

Zou je dan niet beter zo snel mogelijk je twee plofwagens inruilen voor ne propere BEV?
Geen dure brandstof meer, geen 2 vervuilers, geen dubbele jaarlijkse verkeerstaks meer en misschien kun je zelfs nog ergens een groen premieke meepikken voor je kleinere ecologische voetafdruk.
Dan nog een autolening nemen bij je huisbank, dat is toch peanuts, om de felbegeerde BEV te kunnen aanschaffen?
Kijk naar wat ik zeg maar niet naar wat ik doe?

En waarom zouden anderen jouw BTW wel moeten betalen?
De beste stuurlui staan aan wal...zelf geen praktijkervaring met BEV hebben maar wel fanatieke voorstander met tunnelvisie en propaganda-linkjes zijn van BEV voor anderen, zonder de bereidheid tot discussie over de realistische praktijkbezwaren en problemen van een (on)mogelijke BEV-transitie voor mobiliteit.
Oud 20 februari 2023, 17:31   #54
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wie ergens in de stadsrand woont en ergens werkt in het centrum of omgekeerd. Heeft een fietsbewijs nodig?

De auto kan tot een kwartier trager zijn in de spits, dat is een halfuur heen/terug, jaja en dan maar stoefen dat ze op 5 minuten hun tank volgooien.
Citaat:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20180424_03480132

Fietsers winnen race naar stadscentrum tijdens ochtendspits

24/04/2018

De fiets is het snelste transportmiddel vanuit de rand naar het centrum van een stad tijdens de ochtendspits. Dat moet blijken uit de zogenaamde ‘spitstest’ van de Fietsersbond, waaraan dinsdagochtend acht teams in Brussel, Gent en Antwerpen deelnamen.

De fiets bleek steeds sneller te zijn dan het openbaar vervoer, maar ook sneller dan de auto. De voorsprong van de fiets op het openbaar vervoer varieerde van vijf minuten tot een half uur. De auto kwam meestal tien minuten tot een kwartier later aan dan de fiets.

De teams vertrokken dinsdagochtend rond 8 uur vanuit de rand van Gent (Wetteren, Melle, Destelbergen), Brussel (Tervuren, Jezus-Eik, Asse) en Antwerpen (Boechout, Aartselaar) naar respectievelijk de Stadshal, het Beursplein en de Grote Markt.

De fiets kwam vanuit alle vertreklocaties als eerste aan, behalve vanuit Boechout naar Antwerpen. Daar haalde de combinatie van plooifiets en openbaar vervoer als eerste de eindstreep.

‘Sneller en betrouwbaarder’

De Fietsersbond deed in oktober vorig jaar ook al eens een gelijkaardig experiment in Brussel. Ook toen bleek de fiets het meest effectieve vervoersmiddel op korte (tot vijf kilometer) en middellange afstand (tot vijftien kilometer), zeker tijdens de spits.

‘De fiets is niet alleen sneller maar ook en vooral betrouwbaarder dan andere transportmiddelen’, aldus de Fietsersbond. ‘Het openbaar vervoer heeft vaak last van vertragingen tijdens de spitsuren. En ook het autoverkeer loopt tijdens de spits vast bij het minste probleem.’

Maar zelfs op een lange afstand trok de fietser dinsdagochtend aan het langste eind. De afstand van Wetteren naar de Gentse Stadshal bedraagt 18 kilometer, toch deed de auto veertien minuten langer over dat traject dan de fiets (52 minuten tegenover 38 minuten voor de fiets).
En met een 45 kmu pedelec nog wat sneller.

(ik woon wel niet in een grote stad, maar dat zijn toch geen leugens?)

Laatst gewijzigd door Micele : 20 februari 2023 om 17:33.
Oud 20 februari 2023, 17:51   #55
Philemon
Provinciaal Gedeputeerde

Philemon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
En ondertussen veel vuil maken met uw bakken waar de pure naft uit de uitlaat loopt .
Da plezier pakke ze me niet af.
Philemon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2023, 18:00   #56
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Fietsen is gezond...maar je moet gezond zijn om te kunnen fietsen.
Oud 20 februari 2023, 19:52   #57
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Die stadszombies moeten inderdaad geen auto hebben. Laat ze maar met bakfietsen rondhossen.

En wie een centje op overschot heeft voor iets van luxe, kan maar kiezen: een auto of ... een dure horloge ???

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2025, 19:16   #58
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

De Wever smijt met cadeaus. Ook de hybride plug-in krijgt langer een fiscaal gunstregime. De EU wilde daar vanaf. Als ik dan lees dat er hybride plug-ins op de tweedehandsmarkt komen met de oplader nog in de verpakking ...

In de meltingpot gaat alles kapot, echte diversiteit op kop.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2025, 20:09   #59
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
De Wever smijt met cadeaus. Ook de hybride plug-in krijgt langer een fiscaal gunstregime. De EU wilde daar vanaf. Als ik dan lees dat er hybride plug-ins op de tweedehandsmarkt komen met de oplader nog in de verpakking ...
Laat ons hopen, ik ben volgende week eigenaar van zo'n vehikel.
Trouwens zelf betaald, met dank aan Ford om mij (nog steeds) zo'n geweldige korting te geven.
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2025, 21:22   #60
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Laat ons hopen, ik ben volgende week eigenaar van zo'n vehikel.
Trouwens zelf betaald, met dank aan Ford om mij (nog steeds) zo'n geweldige korting te geven.
En hoeveel kilometer kan je 'theoretisch' met die hybride rijden?
Ik zelf kon theoretisch 100km (90km volgens andere bron) met de hybride waarvoor ik prijsofferte liet maken. Dat wil zeggen naar kust rijden= tot Brussel in het beste geval) elektrisch. En dan bijna 150km op benzine, met een auto die meer dan 200kilo zwaarder is dan een benzine.
Dat de hybride-auto van mijn oudste, na 4 jaar, elektrisch 30% minder kilometers aankon was ook niet bemoedigend.

PS1 Koud weer kan ook voor verrassingen zorgen.
PS2 In het verleden kocht ik een zeer zuinige diesel die volgens de overheid ideaal was vanwege zijn lage CO2 uitstoot. Die heb ik later ingeruild (lez weet je wel) voor een benzinewagen die 50% hoger verbruik had. Later was dat plots een vervuilende wagen. Binnen 5/6 jaar gaan die idioten van de overheid beseffen dat de productie van elektriciteit ook vervuilend is. Dan gaan ze u weer iets anders wijsmaken.
PS3 Wanneer gaat de overheid mij subsidie geven omdat ik niet elektrisch (dus niet vervuilend) fiets?

Laatst gewijzigd door pajoske : 11 juni 2025 om 21:24.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be