![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dus wat doen die vrije wil en iets sterker dan die wil, als delen van een drie-eenheid, in een juridisch kader? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kennis is denken. En het denken is de grondslag van de natuur. Maar wie alleen de natuur ziet en niet kan denken, die weet nog steeds niks Citaat:
Niet Ik, maar jij weet het er niks van af. Je bestaat zelfs helemaal niet, je bent slechts fantasie, zoals je zelf hebt toegegeven. Denken bestaat voor jou ook helemaal niet, alleen stof. Wat zijn de woorden dan die je schrijft? Zijn zij geestelijk of slechts streepjes in allerlei vormen? Citaat:
De Geest schijnt over de stof, maar de stof begrijpt het niet.
![]() |
![]() |
#223 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#224 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Oh neen, die heb je helemaal niet. Citaat:
Citaat:
Daarom lieg je er maar rustig tegen aan, kan jou het schelen.
![]() |
![]() |
#225 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Geest is vrij, maar de natuur is gebonden.
![]() |
#226 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik sta ook alleen met mijn atoomtheorie.
Citaat:
Noch hoe de kennis in de hersenen wordt bewaard. Citaat:
![]() |
![]() |
#228 |
|
![]() Dat is geen botte ontkenning of poging tot weerlegging. Het is een ontwijkend andwoord. U bent op de goede weg. Als u zo doorgaat wordt u een redelijk mens en staat u niet meer alleen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alle zintuiglijke waarneming berust op geestelijke kennis, die het verklaart op basis van logisch denken.
![]() |
#230 | |
|
![]() Citaat:
Wat u hier schrijft op het forum is grotendeels gedachteloos "getikt". ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is eerder medisch dan juridisch hey.
![]() |
![]() |
#232 | |
|
![]() Citaat:
Hierboven nog een dubbele ontkenning. ![]() Het probleem dat u opwierp met drie entiteiten die u introduceerde als oorsprong voor "de wil", wordt opgelost in de discussie over "bewustzijn" begrepen als handeling of actie van het brein en neurosysteem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#234 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij doen het dan zelf op gevoel. Citaat:
En wij moeten het dan eerst door lezen en denken leren te bedienen, maar als we het eenmaal weten, gaat het op gevoel. Dan wordt het aan de microgoden overgeleverd. Citaat:
Het gaat niet zomaar vanzelf. Citaat:
En ook alle werkelijkheid is uit de Logica van het denken in alle eeuwigheid en oneindigheid. Citaat:
![]() |
![]() |
#235 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het denken van de mens is nog niet vrij, want gebonden aan de waarneming.
Het vrije denken is het denken dat zichzelf denkt.
![]() |
#236 | |
|
![]() Citaat:
Helaas is een deel van de psychiatrie niet in staat en bereid de eenvoudige klinische werkelijkheid te vatten. Dat is naief. Hieronder een link naar een uitvoerige redenering bedoeld om een zelfbewustzijn naast een onderbewustzijn in het leven te roepen. Allemaal fictie. Dit is niet bedoeld als aanval op dat instituut. Ik ken het niet en het zal wel gangbare opvattingen vertolken. https://www.sluisnlpinstituut.nl/bew...t-onderbewust/ Citaat: Bewustzijn: alles dat bewust is Zoals het woord al doet vermoeden, betekent bewustzijn dat je je bewust bent van wat er gebeurt. Je bent je bewust van wat je meemaakt(e) en je bent je bewust van hetgeen je (in jezelf) ervaart. Je neemt bewust dingen waar. Je denkt bewust over dingen na. Acties worden door onszelf aangestuurd en onze wil beïnvloedt deze acties. Er is dus sprake van bewuste aansturing. Onderbewustzijn: kennis, ervaringen en gedachten die voorheen bewust waren Je onderbewuste hangt onder je bewuste, zoals het woord ook suggereert. Dit bewustzijnsniveau bevindt zich dus tussen het bewuste en het onbewuste. (...) - Sluis NLP, mijn dank voor uw bewuste poging om helderheid te verschaffen in de duisternis van het onderbewuste. Laat de link a.u.b. nog even intact voor de discussie en een elegante ontknoping. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alle wil is vrij.
De onvrije wil is helemaal geen wil, maar dwang.
![]() |
#238 | |
|
![]() Citaat:
AI-overzicht: Hegel over dwang. Hegel beschouwt dwang als een noodzakelijke fase in de ontwikkeling van de geest, zowel individueel als in de geschiedenis. Het is een moment van negatieve ervaring die leidt tot zelfbewustzijn en uiteindelijk tot vrijheid. Dwang en Negativiteit: Hegel ziet dwang niet als een louter negatieve kracht, maar als een essentieel onderdeel van de dialectische ontwikkeling. De ervaring van dwang, zoals de doodsangst of de onderwerping van de knecht, leidt tot een besef van het eigen ik en de grenzen daarvan. Deze negatieve ervaringen, hoewel pijnlijk, zijn noodzakelijk om voorbij de directe, onmiddellijke werkelijkheid te gaan en een hoger niveau van bewustzijn te bereiken. Dwang en Vrijheid: De dialectische beweging van these, antithese en synthese impliceert dat tegenstellingen en conflicten, inclusief dwang, uiteindelijk worden opgeheven en overstegen. Door de ervaring van dwang wordt de geest gedwongen om zijn eigen grenzen te overschrijden en een meer universeel of rationeel niveau van vrijheid te bereiken. Hegel ziet de geschiedenis als een proces van toenemende vrijheid, waarbij dwang een tijdelijke fase is in de ontwikkeling van de menselijke geest. Voorbeelden: De relatie tussen heer en knecht in Hegels dialectiek illustreert dit: de knecht wordt in eerste instantie gedwongen om te werken, maar door zijn arbeid en de confrontatie met de doodsangst wordt hij zich bewust van zijn eigen ik en streeft hij naar vrijheid. De staat, in Hegels filosofie, is ook een moment van dwang, maar tegelijkertijd biedt het de mogelijkheid voor een rationeel en rechtvaardig samenleven, waardoor de menselijke vrijheid op een hoger niveau wordt gerealiseerd. In essentie is Hegels benadering van dwang complex. Hij ziet het niet als iets louter negatiefs, maar als een noodzakelijke stap op weg naar vrijheid, een stap die wordt mogelijk gemaakt door de dialectische beweging van de geest en de geschiedenis. - Wat ik mis in deze verhandeling is een relatie met zelfbeheersing. Zelfbeheersing kan in zijn theorie onderdeel zijn van "een dialectisch proces in de geest (het denken of bewustzijn). - Zijn visie op dwang in de relatie tussen heer en kbecht en de functie van doodsangst bij de knecht om zelfbewust te worden is vermakelijk. Hegel dacht dat hij dat vrijwillig constateerde en aan zijn studenten leerde. Wat dacht Hegel eigenlijk over determinatie? Edit: Lijfeigenschap is in Duitsland geleidelijk afgeschaft, waarbij de laatste resten in Oost-Duitsland tot 1850 bleven bestaan. Hegel: 1770 - 1831. Laatst gewijzigd door Piero : 25 juni 2025 om 11:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je wilt iets bewust, maar uw onderbewustzijn is eigenlijk vaak degene die het stuurt of misleidt. We kunnen zoveel niet vatten als mens, maar dat betekent niet dat die woorden niets reëel beschrijven. Bv ik wil celibaat leven. Maar mijn lichaam pikt zoveel op dat voor ik het weet een vrouwelijk lichaam adoreer en zelfs op een altaar durf plaatsen. Ik wil dat niet, maar die feromonen en andere chemie worden onbewust opgevangen waarna ik irrationale keuzes kan maken. Mijn verstand zegt neen, maar mijn biologie zegt "opeten die handel." Of zoiets.
The narrative changes over time. Laatst gewijzigd door CUFI : 26 juni 2025 om 07:53. Reden: Onvrije wil |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |