Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 april 2025, 00:17   #61
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 16.280
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
En ja,de andere YT-er die op bezoek was die dag,Mr Lovett (Usagi Electric) was best wel zenuwachtig ,het was voor hem de eerste keer in zo een autonoom rijdend ding....
Het is geen autonoom rijdend ding. Het is een L2 ADAS.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2025, 15:10   #62
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Tesla test zijn FSD-software van zijn autopilot uit in het drukke Rome (# video), hallo Meloni?
Citaat:
# https://x.com/piloly/status/1933162831953739939

Roland Pircher @piloly

Rome. Not easy to drive # video

Tesla Europe & Middle East
@teslaeurope · Jun 12

FSD Supervised testing in Rome, Italy

Pending regulatory approval
# ook:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=4Zg3jc90JTI
Tesla Full Self Driving (Supervised) test in Rome center, Italy
Tja als ze daar goed genoeg is wilt dat al wat zeggen.

Tesla probeert een homologatie te krijgen in de EU, ze testen al een tijdje in diverse steden (Amsterdam, Parijs,...)
Citaat:
https://lease.auto/blog/tesla-full-s...D%20Supervised
Tesla Full Self-Driving komt eraan – en Nederland heeft de primeur!

26 mei 2025

Heb je het al gehoord? Tesla’s Full Self-Driving technologie komt naar Europa, en Nederland heeft de primeur! Een Tesla Model 3 rijdt nu al testkilometers door Amsterdam — van smalle grachten tot drukke kruispunten. Vanaf 26 september mogen de eerste Tesla’s zelfs de snelweg op met FSD Supervised. Klinkt futuristisch? Zeker. Maar het is nu écht zover.
Eens 1 EU-land de homologatie goedgekeurd heeft is ze voor de hele EU eigenlijk goed genoeg.

Mss dat Meloni daar invloed heeft op de trage bureaucratie of whatever... , lol.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 juni 2025 om 15:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2025, 15:43   #63
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tesla test zijn FSD-software van zijn autopilot uit in het drukke Rome (# video), hallo Meloni?

# ook:
Tja als ze daar goed genoeg is wilt dat al wat zeggen.

Tesla probeert een homologatie te krijgen in de EU, ze testen al een tijdje in diverse steden (Amsterdam, Parijs,...)


Eens 1 EU-land de homologatie goedgekeurd heeft is ze voor de hele EU eigenlijk goed genoeg.

Mss dat Meloni daar invloed heeft op de trage bureaucratie of whatever... , lol.
Tesla FSD neemt het grootste rondpunt van Frankrijk, geen probleem

Citaat:
https://x.com/teslaeurope/status/1923302585034756360

FSD Supervised can handle Arc de Triomphe no problem

If there is a bigger roundabout in France, please let us know in the comments

Pending regulatory approval
De volgende stad is New Delhi:

https://x.com/i/status/1923421304461328631
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 juni 2025 om 15:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2025, 10:45   #64
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard Als de rij-instructeur heel weinig verstand heeft van een EV.

Rij-instructeurs en exameninators kunnen zich best bijscholen over rijassistenties en EV-eigenschappen in het algemeen, zoals het one pedal driving (enkel stroompedaal) of het relatief sterk - regeneratief - afremmen zonder het rempedaal fysiek te gebruiken.
(de remlichten gaan dan wel aan zonder dat de chauffeur zelf remt, de EV remt puur op de e-motor(en), ook dat zal de instructeur niet weten...)

Gelezen uit de USA waar het rij-examen met de eigen wagen kan afgelegd worden, er waar steeds meer leerlingen gebuisd worden door onwetende examinatoren:
Citaat:
Het is niet de eerste keer dat dit gebeurt, aangezien we in het verleden al over verschillende gevallen hebben bericht, zowel in de VS als elders in de wereld.

Het bewijst dat sommige functionarissen niet op de hoogte zijn van de technologie en innovaties die zich op de automarkt voordoen. Sommige daarvan zijn niet per se exclusief voor Tesla, maar zijn wel in elk van hun modellen verwerkt, in tegenstelling tot andere bedrijven.

Lochlan Keefer, een inwoner van New Jersey, kwam samen met zijn vader James naar zijn rijexamen in hun Tesla Model Y uit 2022. De test verliep echter niet volgens plan, aldus de examinator die met Lochlan meereisde. Ze beschuldigden hem ervan parkeer- en "stopassistentie" te hebben gebruikt om de test te doorstaan.

De examinator noemde het volgende als reden voor de afkeuring:
"Hij had de parkeer- en stopassistentie ingeschakeld en trapte nooit op de rem om zichzelf te laten stoppen."


James vertelde aan NJ.com dat ze geen abonnement hebben op Tesla's Full Self-Driving-pakket, dat functies omvat zoals Autopark, Navigate on Autopilot en Autosteer on City Streets. Dit zijn enkele van de zaken die zijn gebruikt als reden om bestuurders te laten zakken bij tests. Bij Lochlan ging het om regeneratief remmen, wat standaard is op alle voertuigen, en Autopark:

"De examinator beschuldigde mijn zoon ervan rijassistentiesystemen te gebruiken, simpelweg omdat hij in één keer soepel parallel parkeerde. Hij werd specifiek beschuldigd van het gebruik van betaalde parkeerassistentie en rijfuncties, waar wij geen abonnement op hebben."

Het lijkt erop dat de examinator het remprobleem heeft verward met Tesla's regeneratief remmen, dat de auto afremt wanneer het gaspedaal niet wordt ingetrapt. De energie wordt vervolgens weer opgeslagen in de accu om de actieradius te vergroten.
Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-feat...-license-test/

Tesla features used to flunk 16-year-old’s driver license test

A license examiner in New Jersey confused one standard feature of Teslas as a way a 16-year-old excelled through his driver’s test. He failed him because of it.

It is not the first time this has happened, as we have reported on several instances of this in the past, both in the U.S. and other countries in the world.

It is evidence that some officials are not caught up in the technology and innovation occurring in the automotive market, some of which is not necessarily exclusive to Tesla, but is included in each of its models, unlike other companies.

Lochlan Keefer, a New Jersey resident, showed up to his driver’s test with his dad, James, in their 2022 Tesla Model Y. However, the test did not go according to plan, according to the examiner who rode along for the test with Lochlan. They accused him of using parking and “stopping assistance” to go through the test.

The examiner cited the following as the reason for failure:
“Had the parking and stopping assistance on never stepped on the brake to stop his self let the vehicle stop it self.”


James said to NJ.com that they do not subscribe to Tesla’s Full Self-Driving suite, which includes things like Autopark, Navigate on Autopilot, and Autosteer on City Streets. These are a few of the things that have been used as reasoning to fail drivers in tests. Lochlan’s was a case of regenerative braking, which is standard on all vehicles, and Autopark:

“The examiner accused my son of using driver assistance features simply because he parallel parked smoothly on the first try. He was specifically accused of using paid parking-assist and driving features, which we do not subscribe to.”

It sounds as if the examiner may have confused the braking mishap for Tesla’s regenerative braking, which slows the vehicle when the accelerator is not pressed. The energy is then stored back in the battery to help with range.

The examiner failed Lochlan, and James asked if he could take the test again if they disabled the regenerative braking for the exam. The examiner said Lochlan would have to wait two weeks. A supervisor came out and backed the examiner, but James said the policy the DMV claimed the Keefer’s violated was nowhere to be found:

“I asked them to show me the policy they claimed we were violating. They couldn’t find it and they couldn’t cite it. When I showed them the policy, they refused to read it.”

The report states that drivers in California and Arizona have also been subjected to failures on their driving tests due to confusion over Teslas and their driver assistance features.
Het volledig uitschakelen van regeneratief remmen is natuurlijk manueel mogelijk bij elke EV maar kan toch niet de bedoeling zijn, enkel wegens de onwetendheid van een rij-examinator uit de plofwagentijden...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 juni 2025 om 11:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2025, 15:12   #65
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard Tesla-protest in Stockholm...

Tesla-eigenaars in de metropool Stockholm (2,3 milj. inw) - en hun solidairiteit mag men niet onderschatten - willen dat de FSD-testen (dus de allerbeste software qua rijassistentie) mogen doorgaan in Stockholm. Ze organiseren zich alvast.

De stad heeft - wslk wegens vakbondsinvloed - deze testen niet toegelaten.

Alhoewel ze in diverse steden in Europa (Amsterdam- Parijs- ... ) wel gebeurd.

Bepaalde Tesla-eigenaars dreigen de huidige stadsbestuurders "te bedanken" bij de aanstaande verkiezingen.

Zeker diegene die de # Autopilot FSD Capability als optie betaald hebben (€ 7500), mss ook diegene die denken dat hun enhanced autopilot-software niet meer verbeterd mag worden.
Citaat:
https://www.tesla.com/nl_be/support/autopilot

Enhanced Autopilot

Auto Lane Change: helpt bij het wisselen naar een naastgelegen rijstrook op de snelweg wanneer de bestuurder de richtingaanwijzer inschakelt

Navigeren met Autopilot (bèta): breidt Auto Lane Change actief uit door de bestuurder te begeleiden bij op- en afritten van de snelweg, inclusief het voorstellen van rijstrookwisselingen en het navigeren op knooppunten

Automatisch inparkeren: helpt bij het fileparkeren of haaks parkeren van uw voertuig, met één druk op de knop

Dumb Summon: laat uw voertuig in en uit een krappe ruimte rijden met behulp van de mobiele app

Verbeterde Smart Summon: uw voertuig navigeert op een parkeerterrein door complexere omgevingen en parkeerplekken en manoeuvreert indien nodig om obstakels heen om naar u toe te komen.

# Full Self-Driving Capability

Alle functies van Standaard Autopilot en Enhanced Autopilot

Verkeerslicht- en stopbordherkenning (bèta): herkent stopborden en verkeerslichten en laat de auto vertragen en stoppen bij het naderen ervan, onder uw actieve toezicht.

Aanstaande:

Automatisch sturen op straten binnen de bebouwde kom
De momenteel beschikbare Autopilot-, Enhanced Autopilot- en Full Self-Driving-functies vereisen actief toezicht van de bestuurder en maken de auto niet autonoom. Volledig autonoom rijden is afhankelijk van het behalen van een betrouwbaarheid die menselijke bestuurders ruimschoots overtreft en die door miljarden gereden kilometers is bewezen. Daarnaast is het ook afhankelijk van wettelijke goedkeuring, wat in sommige landen meer tijd kan vergen. Omdat Tesla's Autopilot-, Enhanced Autopilot- en Full Self-Driving-mogelijkheden worden doorontwikkeld, wordt uw voertuig voortdurend geüpgraded via draadloze software-updates.
Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-owne...cks-fsd-tests/

Tesla-eigenaren nemen stelling nu Stockholm FSD-tests wil blokkeren

Ondanks de inspanningen van de Tesla-eigenaren lijken stadsbestuurders niet te willen toegeven.

Gepubliceerd 17 uur geleden op 25 juni 2025

Tesla-eigenaren in Zweden lobbyen voor de goedkeuring van FSD-tests in de stad Stockholm. De inspanningen van de eigenaren komen te midden van de aanhoudende weigering van stadsbestuurders om Tesla toe te staan zijn autonome rijsysteem in de hoofdstad te testen.

In open brieven en berichten op sociale media hebben Tesla-eigenaren Stockholm opgeroepen zijn standpunt te heroverwegen, wijzend op bredere steun voor FSD-tests in heel Europa. Maar ondanks hun inspanningen lijken stadsbestuurders niet te willen toegeven, wat de harde opstelling van de hoofdstad ten opzichte van de door Elon Musk geleide elektrische autofabrikant versterkt.

Publieke steun toont merkloyaliteit

Een groep Zweedse Tesla-eigenaren stuurde onlangs een open brief naar de leiders van Stockholm. Onder hen bevindt zich Alexander Kristensen, die een brief aan de bestuurders heeft geschreven waarin hij hen oproept Tesla toe te staan ??FSD in de regio te testen.

Citaat:
Alexander Kristensen @LinkN01
· Tesla FSD-tests in Stockholm

Laten we een tandje bijzetten!
Ik heb een nieuwe brief aan de stad Stockholm geschreven als reactie op hun antwoord. Deze keer maken we ze erop attent dat we ze volgend jaar bij de verkiezingen kunnen laten vervangen. Laten we ze in hun eigen spel verslaan!
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 26 juni 2025 om 15:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2025, 19:20   #66
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Tesla robotaxi (pilotfase) in Austin gaat weer een stapje verder en gaat weldra de allerdrukste wegen van de stad ook doen.

Lidars worden ook gebruikt maar enkel als referentiekader voor de vision only. Afstanden van beide worden steeds direct vergeleken, en de camera-algoritmen kunnen dan ook zonder directe inzet van LiDAR in seriebouw worden geoptimaliseerd en gevalideerd.
Citaat:
https://www.shop4tesla.com/nl/blogs/...stin-expansion

12 juli 2025

Tesla breidt Robotaxi-geofence in Austin uit met validatievoertuigen

Tesla test momenteel de uitbreiding van zijn Robotaxi-Geofence in Austin, Texas, en stuurt daarvoor talrijke validatievoertuigen de weg op - waaronder voor het eerst ook een Cybertruck. Ontdek waarom juist het stedelijke centrum van Austin het doel van de tests is en hoe LiDAR-gegevens Teslas visie-alleen-aanpak verder bevorderen.

Geofence-uitbreiding naar het stedelijke centrum

Tesla is van plan zijn bestaande Robotaxi-Geofence van de rand van de stad diep in het dichtbevolkte centrum van Austin uit te breiden. Tot nu toe was het testgebied beperkt tot minder complexe omgevingen; nu worden ook drukke straten en de beroemde South Congress Bridge bereden. Deze uitbreiding is een belangrijke mijlpaal om de robotaxi's klaar te maken voor echte grootstedelijke uitdagingen.

Validatievloot en Cybertruck-première

In de vloot van testvoertuigen domineren tot nu toe Model Ys met verschillende sensorconfiguraties. Nieuw toegevoegd is een Cybertruck-validatievoertuig:
- Dubbele LiDAR-rigs (kort & hoog)
- Camerasensoren op het dak
- Test van FSD-builds in HW4-voertuigen

De inzet van de Cybertruck wijst erop dat Tesla tegelijkertijd de FSD-kloof tussen de futuristische pick-up en de andere HW4-modellen wil dichten.

LiDAR als 'Ground Truth' voor Vision-only

Hoewel Tesla officieel vasthoudt aan een puur camera-oplossing, gebruikt het bedrijf LiDAR-gegevens als referentiekader. De validatievoertuigen meten afstanden met LiDAR en vergelijken deze met de vision-schattingen. Zo kunnen camera-algoritmen zonder directe inzet van LiDAR in seriebouw worden geoptimaliseerd en gevalideerd.


Nieuwe app-functie: selecteerbare ophaalpunten

Parallel aan de rijtests worden naar verwachting ook de onlangs geïntegreerde, selecteerbare ophaalpunten van de Robotaxi-app gevalideerd. Het verkennen van deze locaties maakt deel uit van het uitgebreide gegevensverzamelingsproces om de toekomstige on-demand-service gebruiksvriendelijker te maken.

Vooruitzicht: uitbreiding nog deze maand?

Insiders verwachten dat de Robotaxi-Geofence -Uitbreiding in Austin treedt al in de komende dagen of weken officieel in werking. Vooraf zullen echter meer testscenario's in het stadscentrum en meer robotaxi's op de wegen te zien zijn. Met de grotere oppervlakte stijgt ook de noodzakelijke vlootgrootte en het aantal Early-Access-klanten om wachttijden te verminderen.

Betekenis voor de toekomst van Robotaxi's

Teslas doel is duidelijk: tegen eind 2025 willen ze het Robotaxi-netwerk in meerdere Amerikaanse steden uitrollen. De huidige uitbreiding in Austin is daarvoor een centrale stap. Door ook de Cybertruck in het validatieprogramma op te nemen, zorgt Tesla ervoor dat alle voertuigtypen en hardwareversies op hetzelfde, hoge FSD-niveau worden gebracht.

Conclusie

De uitbreiding van de Robotaxi-geofence in Austin markeert de volgende grote vooruitgang voor Teslas autonome mobiliteitsstrategie. Met LiDAR-geactiveerde vision-tests en de inbedding van de Cybertruck bewijst Tesla dat ze geen compromissen sluiten - noch bij technologie, noch bij locatiekeuze.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 juli 2025 om 19:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2025, 12:09   #67
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dankzij de AI supercomputer Dojo op weg naar bijna-FSD?

We zullen het dit jaar nog horen, imo. Of ergens 2024, Musk-time.
En sowieso voorlopig enkel in bepaalde USA-staten.

Mercedes heeft een extreem beperkte level 3 - licentie.
wel volgens mij is L2 bij Mercedes beter dan bij Tesla. Het verschil is dat je natuurlijk bij Mercedes geen baas hebt die als een hypochonder functies zit te overhypen.

Bij Tesla moet je het stuur zeer hard , zeg maar zodanig hard dat je hem bijna uit de FSD mode moet halen , bij Mercedes is een tikje genoeg

Bij Tesla maken ze een onderscheid tussen Cruise control en FSD. In feite heeft Tesla gewoon een ACC + Lane centering... Bij Mercedes is dat gewoon hetzelfde, de ACC haalt dus gewoon meer functies uit de kast naargelang ze beschibaar zijn zoals herstart in de file, of lane centering of stoppen voor auto's die van rechts komen of ronde punten nemen etc.

Bij Tesla heeft de neiging om idd te stoppen voor lichten, wat enigszinds als een mogelijk next step in de FSD kan beschouwd worden. Ze geven daar de indruk dat je 7000euro geeft voor FSD , vergeet dat dus het blijft gewoon ACC+LaneCentering+rodelichten, je ziet dus nooit enige vorm van evolutie in die FSD programmatie het blijft gewoon altijd hetzelfde. Dat is ook logisch soms heb je extra hardware nodig die simpelweg niet aanwezig is... Je kunt moeilijk radar gebruiken als die er niet op zit of je gaat dus nooit FSD kunnen rijden in de sneeuw, regen, of mist zoals met Mercedes... als je geen radar/lidar in de Tesla monteert zoals bij andere merken.. Bovendien als je op een bepaald moment die Lidar nodig hebt om een FSD te doen, dan ga je NOOIT kunnen FSD rijden met uw Tesla 3

Bij Tesla kun je de ACC+LaneCentering als optie bijkopen, eigenlijk kun je dat bij alle Mercedessen klasse C tot S ook bijkopen, zonder enige moeite is een optie abonnementje van 300euro per jaar wat dan na 20 jaar nog altijd geen 7000 euro kost Capite ?

Bij Tesla krijg je een soort showke op het scherm waar je de omgeving wat abstract cartoonmatig ziet afgebeeld worden, bij Mercedes zie je dat niet, maar dat is ook niet nodig waarom zou je op het scherm kijken als je eigenlijk voor u moet kijken

Bij Tesla moetje zo naar dat middenconsole scherm turen om snelheid en andere functies in de gaten te kunnen houden. Bij Mercedes /BMW/VW/ FiatPeugot heb je zo een headupdisplay en nog een scherm voor u neus waar die nuttige informatie afgebeeld wordt. Bovendien kun je nog extra informatie swipen op dat scherm zoals kaart, verbruik-ritstatistieken, radio etc Dus alles staat voor uw neus en uw ogen blijven op het wegdek wat het veiligste toch wel is zeker.

Bij Tesla heeft een wel een pak functies standaard die bij Europese constructeurs type Mercedes BMW als optie moeten genomen worden, dus ja op sommige vlakken lijkt hij vollediger uitgerust. Maar er is een verschil tussen lijken en effectief beter zijn. Want bij bvb Jeep (groep Fiat-Peugeot nu) en VW groep is die ACC+LaneCentering ook al relatief standaard gemonteerd in die EV's, dus ik zie daar weinig verschil...

Tesla lijkt zo full option toestel, maar je kunt moeilijk dromen van een headup display, van extra vakjes, van extra opties zoals schuifdak, parfumdoos, pollenfilter, luchtvering, luxeafwerking of sportafwerking, rode gordels, sportieve pedalen, echte lederen zetels, echt notelaarhout, hyperscreen, tv schermen achter, massage zetels, 4 kanaal gesplitste airco, draadloos opladen gsm, bekerhouder, massage zetels achteraan, electrische zetels achteraan, adaptieve vering, life update verkeersberichten die niet via radio werkt maar via het normale systeem, 4 soorten stereo installaties met bijhorende geintegreerde boxen, pomp voor banden, electrische achterklep, echte bandenspanningmeter, opties die gewoon niet bestaan omdat de optielijst bij Tesla niet meer dan 3 vinkjes is, en bij alle andere automerken een lijst van 100tal vinkjes is...

Laatst gewijzigd door brother paul : 15 juli 2025 om 12:20.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2025, 12:36   #68
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
wel volgens mij is L2 bij Mercedes beter dan bij Tesla. Het verschil is dat je natuurlijk bij Mercedes geen baas hebt die als een hypochonder functies zit te overhypen.

Bij Tesla moet je het stuur zeer hard , zeg maar zodanig hard dat je hem bijna uit de FSD mode moet halen , bij Mercedes is een tikje genoeg

Bij Tesla maken ze een onderscheid tussen Cruise control en FSD. In feite heeft Tesla gewoon een ACC + Lane centering... Bij Mercedes is dat gewoon hetzelfde, de ACC haalt dus gewoon meer functies uit de kast naargelang ze beschibaar zijn zoals herstart in de file, of lane centering of stoppen voor auto's die van rechts komen of ronde punten nemen etc.

Bij Tesla heeft de neiging om idd te stoppen voor lichten, wat enigszinds als een mogelijk next step in de FSD kan beschouwd worden. Ze geven daar de indruk dat je 7000euro geeft voor FSD , vergeet dat dus het blijft gewoon ACC+LaneCentering+rodelichten, je ziet dus nooit enige vorm van evolutie in die FSD programmatie het blijft gewoon altijd hetzelfde. Dat is ook logisch soms heb je extra hardware nodig die simpelweg niet aanwezig is... Je kunt moeilijk radar gebruiken als die er niet op zit of je gaat dus nooit FSD kunnen rijden in de sneeuw, regen, of mist zoals met Mercedes... als je geen radar/lidar in de Tesla monteert zoals bij andere merken.. Bovendien als je op een bepaald moment die Lidar nodig hebt om een FSD te doen, dan ga je NOOIT kunnen FSD rijden met uw Tesla 3

Bij Tesla kun je de ACC+LaneCentering als optie bijkopen, eigenlijk kun je dat bij alle Mercedessen klasse C tot S ook bijkopen, zonder enige moeite is een optie abonnementje van 300euro per jaar wat dan na 20 jaar nog altijd geen 7000 euro kost Capite ?

Bij Tesla krijg je een soort showke op het scherm waar je de omgeving wat abstract cartoonmatig ziet afgebeeld worden, bij Mercedes zie je dat niet, maar dat is ook niet nodig waarom zou je op het scherm kijken als je eigenlijk voor u moet kijken

Bij Tesla moetje zo naar dat middenconsole scherm turen om snelheid en andere functies in de gaten te kunnen houden. Bij Mercedes /BMW/VW/ FiatPeugot heb je zo een headupdisplay en nog een scherm voor u neus waar die nuttige informatie afgebeeld wordt. Bovendien kun je nog extra informatie swipen op dat scherm zoals kaart, verbruik-ritstatistieken, radio etc Dus alles staat voor uw neus en uw ogen blijven op het wegdek wat het veiligste toch wel is zeker.

Bij Tesla heeft een wel een pak functies standaard die bij Europese constructeurs type Mercedes BMW als optie moeten genomen worden, dus ja op sommige vlakken lijkt hij vollediger uitgerust. Maar er is een verschil tussen lijken en effectief beter zijn. Want bij bvb Jeep (groep Fiat-Peugeot nu) en VW groep is die ACC+LaneCentering ook al relatief standaard gemonteerd in die EV's, dus ik zie daar weinig verschil...

Tesla lijkt zo full option toestel, maar je kunt moeilijk dromen van een headup display, van extra vakjes, van extra opties zoals schuifdak, parfumdoos, pollenfilter, luchtvering, luxeafwerking of sportafwerking, rode gordels, sportieve pedalen, echte lederen zetels, echt notelaarhout, hyperscreen, tv schermen achter, massage zetels, 4 kanaal gesplitste airco, draadloos opladen gsm, bekerhouder, massage zetels achteraan, electrische zetels achteraan, adaptieve vering, life update verkeersberichten die niet via radio werkt maar via het normale systeem, 4 soorten stereo installaties met bijhorende geintegreerde boxen, pomp voor banden, electrische achterklep, echte bandenspanningmeter, opties die gewoon niet bestaan omdat de optielijst bij Tesla niet meer dan 3 vinkjes is, en bij alle andere automerken een lijst van 100tal vinkjes is...
Volgens de laatste EuroNCAP is Tesla even goed dan Mercedes.
En dat zijn de respectievelijke rijassistent-softwares die toegelaten zijn in Europa.

EuroNCAP test geen US-software. Die daar vooral veel meer mag zoals de FSD supervised.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 juli 2025 om 12:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2025, 12:49   #69
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.408
Lightbulb

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Volgens de laatste EuroNCAP is Tesla beter dan Mercedes.
En dat zijn de respectievelijke rijassistent-softwares die toegelaten zijn in Europa.

EuroNCAP test geen US-software.
Ik rij met beide, en ik weet niet wat ze vergelijken maar goed op Mercedes EQS en EQE is beter zeker weten

Tesla visueel systeem werkt niet als het sneeuwt regent of mist, of tegenlicht oNDERgaande of opkomende zon..bij Mercedes werkt radar altijd

Eventueel is Tesla gevoeliger voor fietsers, tegenliggers die over witte lijntjes flirten maar dat is geen voordeel te noemen

Tesla heeft een ACC die gebrekkig werkt zeg maar hyperkinetisch en houdt dus een optie lane center als FSD gelabeld omdat ze voor een rood licht stoppen

Wat ze vergeten te vertellen is dat hij geen ronde punt kan nemen, lijnen nodig heeft in de war geraakt van belgian Road design etc

Beide systemen hebben voor en nadelen maar eerlijk die FSD is nauwelijks bruikbaar tenzij een minuutje op de snelweg om uw mantel uit te doen
Bij Mercedes werkt die lane entering perfect maar wordt hij gewoon soms niet gekocht en denken sommige dat ze een lane center hebben terwijl hij als een ping pong balletjes tussen de lijnen rijdt

Laatst gewijzigd door brother paul : 15 juli 2025 om 13:00.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2025, 13:11   #70
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ik rij met beide, en ik weet niet wat ze vergelijken maar goed op Mercedes EQS en EQE is beter zeker weten
Ik was verkeerd, ze krijgen beide wel 87%. Het is de gewone E-klasse die 87% krijgt niet de electrische EQE-Suv, die krijgt 85%.

AEB is iets beter bij Mercedes E-klasse (benzine), test 2024, krijgt totaalscore 87% op Safety Assist, en 15,8 op 18.

Daarvoor is speed-assist ietsje beter bij Tesla model 3 (test 2025, krijgt ook 87% op Safety Assist, maar 0,1 puntje minder in totaal met 15,7 op 18)

De EQE verliest 0,2 pt bij Lane Assist, de E-klasse haalt het max met 3 op 3.

Hier de geplakte ptjes, voor details en waarom moet je de pdf lezen.
Citaat:
https://www.euroncap.com/en/results/.../e-class/51910
2024 Mercedes-Benz E-Class

Total 15.8 Pts / 87%

Speed Assistance 2.5 / 3 Pts
Occupant Status Monitoring 1.4 / 3 Pts
Lane Support 3.0 / 3 Pts
AEB Car-to-Car 9.0 / 9 Pts
Citaat:
https://www.euroncap.com/en/results/.../eqe+suv/50192
2023
Mercedes-EQ EQE SUV Safety Assist 85%

Total 15.3 Pts / 85%

Speed Assistance 2.4 / 3 Pts
Occupant Status Monitoring 1.4 / 3 Pts
Lane Support 2.8 / 3 Pts
AEB Car-to-Car 8.9 / 9 Pts
Citaat:
https://www.euroncap.com/en/results/tesla/model+3/54892
2025
Tesla Model 3 Safety Assist 87%

Total 15.7 Pts / 87%

Speed Assistance 2.6 / 3 Pts
Occupant Status Monitoring 1.4 / 3 Pts
Lane Support 3.0 / 3 Pts
AEB Car-to-Car 8.8 / 9 Pts
Maxima in het vet.

AEB zijn beide Mercedessen ietsje beter dan Tesla model 3. Tesla is dan weer ietsje beter op Speed-assist.
De EQE verspeelt 0,2 ptjes op Lane Assist. Biede andere halen 3 op 3.

De EQS hebben ze in 2021 getest en die haalde toen 80%:
https://www.euroncap.com/en/results/...benz/eqs/44203

Enkel de testen van de laatste 3 jaren 2023-24-25 zijn vergelijkbaar:
Citaat:
2023 assessments differ significantly from previous years and star ratings should not be directly compared with those from earlier years.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 juli 2025 om 13:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2025, 13:24   #71
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.408
Standaard

Probleem bij mercedes is dat hun Distronic in verschillende versies bestaat en met verschillende codes 233, 236, 239

Ze maken een onderscheid tussen Distronic of ACC , en Distronic Plus maar die PLUS doet dus verschillende dingen naargelang het model en het modeljaar en de bijkomende opties

Dus je kunt een Plus kopen die lane assistent als een pingpongballetje tussen de lijnen rijdt, en je kunt eentje kopen die lane centering doet of perfect tussen de lijnen rijdt.. zoals de FSD mode van Tesla. Wat je dus met een microscoop moet zoeken of niet iedereen koopt die optie met al de details omdat mercedes paketten maakt en soms die dingen aanvinkt en soms niet... En aangezien die codes nog eens veranderen per model en per jaar is het dus een leuk soepje. Je kunt dus met andere woorden veel kans dat je een eenvoudige versie hebt die eventueel enkele plussen heeft maar veel minder dan je zou willen verwachten.

Ze hebben zelfa allemaal distronic, of je kunt dus bij alle mercedessen de distronic bijkopen als een abonnementje, maar die distronic plus kun je niet automatisch bijkopen hangt af van de hardware aanwezig of niet

Citaat:

Laatst gewijzigd door brother paul : 15 juli 2025 om 13:30.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2025, 13:35   #72
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Probleem bij mercedes is dat hun Distronic in verschillende versies bestaat en met verschillende codes 233, 236, 239

Ze maken een onderscheid tussen Distronic of ACC , en Distronic Plus maar die PLUS doet dus verschillende dingen naargelang het model en het modeljaar en de bijkomende opties

Dus je kunt een Plus kopen die lane assistent als een pingpongballetje tussen de lijnen rijdt, en je kunt eentje kopen die lane centering doet of perfect tussen de lijnen rijdt.. zoals de FSD mode van Tesla. Wat je dus met een microscoop moet zoeken of niet iedereen koopt die optie met al de details omdat mercedes paketten maakt en soms die dingen aanvinkt en soms niet... En aangezien die codes nog eens veranderen per model en per jaar is het dus een leuk soepje. Je kunt dus met andere woorden veel kans dat je een eenvoudige versie hebt die eventueel enkele plussen heeft maar veel minder dan je zou willen verwachten.

Ze hebben zelfa allemaal distronic, of je kunt dus bij alle mercedessen de distronic bijkopen als een abonnementje, maar die distronic plus kun je niet automatisch bijkopen hangt af van de hardware aanwezig of niet
Die Mercedes Distronic Plus software versies (of codes an sich) verbeteren toch respectievelijk na updates?
Of worden die niet automatisch aangeboden? Al dan niet gratis OTA...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 juli 2025 om 13:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2025, 14:07   #73
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.408
Standaard

hier nog zo een beschrijving, en dat beschrijft heel goed al de mogelijkheden van een volledig systeem, en dat is wat je min of meer standaard krijgt op een EQS nu, wat een optie is aan te vinken op een EQE en niet altijd als optie zit maar wel mogelijk op een C-classe

Veel componenten werken al betrouwbaar samen om een ??hoog veiligheidsniveau te bieden met momenteel meer dan veertig actieve rijassistentiesystemen:

· De actieve afstandsassistent DISTRONIC is een cruisecontrol die op alle soorten wegen automatisch een vooraf geselecteerde afstand tot voorliggers kan aanhouden.

· De actieve stuurassistent helpt de bestuurder om op zijn of haar rijstrook te blijven. Het kan alleen samen met DISTRONIC worden geactiveerd.

· De actieve spoorassistent grijpt in wanneer het voertuig de rijstrookmarkeringen en de randen van de rijstrook dreigt te overschrijden. Dit helpt bestuurders te voorkomen dat ze onbedoeld hun rijstrook verlaten.

· De actieve dodehoekassistent bewaakt slecht zichtbare zones en kan ongevallen helpen voorkomen door middel van remingrepen en waarschuwingen. De uitstapwaarschuwingsfunctie waarschuwt de inzittenden, wanneer het voertuig stilstaat, voor de aanwezigheid van andere weggebruikers, zoals passerende fietsers. Het eventuele gevaar wordt onder meer aangegeven door de sfeerverlichting in het portier.

· De actieve rijstrookwisselassistent ondersteunt de bestuurder coöperatief bij het wisselen van rijstrook. Een rijstrookwissel naar rechts of links wordt alleen ondersteund als de sensoren detecteren dat de aangrenzende rijstrook door onderbroken rijstrookmarkeringen is gescheiden van de eigen rijstrook en er geen andere voertuigen worden herkend in de betreffende gevarenzone.

· De actieve noodstopassistent remt de auto automatisch af tot stilstand op de eigen rijstrook als het systeem herkent dat de bestuurder gedurende langere tijd niet meer reageert op de verkeerssituatie of meldingen.

· De actieve remassistent registreert met behulp van de boordsensoren of er botsingsgevaar bestaat met voorliggers of overstekende danwel tegemoetkomende voertuigen. Het systeem kan de bestuurder zicht- en hoorbare waarschuwingen geven als er een botsingdreigt. Als de remreactie van de bestuurder niet toereikend is, kan het systeem ook helpen door de remdruk te verhogen als de situatie daarom vraagt. Het kan zelfs een autonome noodstop initiëren als de bestuurder niet reageert.

Laatst gewijzigd door brother paul : 15 juli 2025 om 14:13.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2025, 14:11   #74
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Die Mercedes Distronic Plus software versies (of codes an sich) verbeteren toch respectievelijk na updates?
Of worden die niet automatisch aangeboden? Al dan niet gratis OTA...
dat verandert nauwelijks, mogelijk bij fouten uiteraard eerste 5jaar en daarna niet meer. Je kunt niet verwachten dat iemand een distronic functie krijgt die geen radar in zijn auto zitten heeft, ze kunnen vandaag allemaal wel distronic krijgen als optie omdat er dus standaard een radar inzit... maar die distronic plus vraagt 360 graden camera en dat zit niet standaard bvb, alhoewel iedereen wel standaard een vooruit en achteruitcamera heeft gaan ze die functie niet toelaten op een half systeem
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2025, 14:48   #75
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.408
Standaard

volgens mij die NCAP test niet specifiek die ACC functie het overlapt ermee maar is gericht op veiligheid eerder dan op het L2,L3 aspect ervan...

https://cdn.euroncap.com/media/67077...-datasheet.pdf
bvb ze testen niet die laneswitching, ze teste niet gedrag zonder lijntjes, ze testen niet gedrag in sneeuw/smog/regen toestand, hoeveel seconden zonder stuur vasthouden, wat er gebeurt de auto gaat vanzelf beginnen remmen normaal gezien bij Tesla niet die gooit die functie eruit en je mag zelf rijden, ze testen niet ronde punten , rode lichten, wat hij doet voor auto die van rechts komt etc

Laatst gewijzigd door brother paul : 15 juli 2025 om 14:50.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2025, 19:56   #76
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ik rij met beide, en ik weet niet wat ze vergelijken maar goed op Mercedes EQS en EQE is beter zeker weten

Tesla visueel systeem werkt niet als het sneeuwt regent of mist, of tegenlicht oNDERgaande of opkomende zon..bij Mercedes werkt radar altijd
Jij rijdt in Europa. En die software is niet dezelfde als in de USA.

Bij Tesla - toch in USA - zou recente software - ttz met fotonen-teller - die probleempjes opgelost hebben, een tijdje geleden.
Google is uw vriend:
verblindend zonlicht, ondergaande zon:
https://www.reddit.com/r/TeslaFSD/co...are_with_ease/
Regen:
https://www.youtube.com/watch?v=fEqdNRFkt2Q
Mist:
https://www.youtube.com/watch?v=LjPdXvVW5rY
Musk legt het zelf uit:
Citaat:
https://saneryee-studio.medium.com/d...l-48577fab8070

Deep Understanding Tesla FSD: Photon-to-Control

Demystification “Photon counter”: How Tesla Leverages Raw Sensor Data for its Vision-Only Autonomous Driving

May 12, 2025

While I highly appreciate Tesla’s full-vision autonomous driving solution, a “dark cloud” over the Tesla FSD. That is: even human drivers find it difficult to drive safely in harsh weather conditions (such as fog, rain, sun glare), so how can pure vision-based FSD surpass human drivers? Is it safety?

Introduction

At the Q1 2025 Earnings Call, Colin Langan from Wells Fargo raised the same question.

Colin Langan:

You’re still sticking with division-only approach. A lot of autonomous people still have a lot of concerns about sun glare, fog, dust. Any color on how you anticipate on getting around those issues? Because of my understanding, it kind of blinds the camera when you get glare and stuff.

Elon Musk:

Actually, it does not blind the camera. The we use an approach which is direct photon count. So when you see the — a processed image, so the image that goes from the sort of photon counter, so the silicon photon counter that gets goes through a digital sig signal processor or image…


Colin Langan:

So the camera is able to see when there’s direct glare on it. I’m little surprised by that. Okay.

Elon Musk:

Yeah.
of "mijn vriend AI" vat al dat gegoogel samen met links:

Citaat:
AI-overzicht

Tesla FSD Photon-to-Control

Tesla's Full Self-Driving (FSD) system utilizes a "Photon-to-Control" approach, where raw camera input is processed to directly influence vehicle control, minimizing intermediate steps and latency. This translates to faster decision-making and more efficient responses to changing road conditions and unexpected events.

Here's a more detailed explanation:

Photon-to-Control:
In essence, the system captures light (photons) through cameras, processes this visual information using neural networks, and then translates that processed information into actions like steering, acceleration, and braking.

Direct Processing:
The FSD system aims to minimize processing steps between raw camera input and control outputs, allowing for quicker responses.

Reduced Latency:
This "photon-to-control" approach is designed to reduce the time lag between sensing something on the road (e.g., a pedestrian, a traffic light) and the vehicle's reaction.

Improved Perception and Planning:
By processing more data and processing it faster, Tesla's AI systems can better understand complex driving situations and make quicker, more accurate decisions.

Enhanced Performance:
This approach leads to smoother, more dependable real-time performance and faster responses to unforeseen objects or pedestrians.
This means that with FSD, the vehicle reacts to its environment almost as quickly as a human driver, and in some cases, even faster. The system's ability to process visual data and translate it into control actions is a key factor in its ability to navigate complex driving scenarios.
een van die bronnen waarnaar AI refereert:
Citaat:
https://x.com/pbeisel/status/1909601309915042071
The Magic of Tesla FSD, part 3
(....)
Photon to Control Latency

Driving is essentially a photon-to-control processing task for both humans and Tesla's FSD. Each captures photons through their respective sensors, processes that input, and then actuates controls to execute the appropriate action.

For humans, this process comes with a delay of about 100 to 300 milliseconds between detecting an obstacle and reacting to it. The driving environment— from traffic light timings to speed limits— has evolved to align with this natural human response time.


Figure 6: Photo-to-Control Latency

FSD aims for faster reaction times— lower latency from photons to controls. Reduced latency means a safer system, all else equal. The faster the system can respond to changing road conditions, the better its chances of avoiding a collision.

But reducing latency is a tough challenge. Each new version adds more parameters and potentially more input data, both of which increase processing time. And once deployed, a hardware system has fixed processing power— it must operate within those limits. That leaves only a few options: constrain the model, reduce the input data, or optimize inference performance.

Tesla has developed a proprietary neural processing chip (NPU) for its vehicles. Currently, two versions are in the fleet: HW3 and HW4. Soon, Tesla’s purpose-built Robotaxi— Cybercab— and future vehicles will be equipped with HW5 (also known as AI5). HW3 is rated at around 72 TOPS (trillion operations per second), while HW4 delivers 150–200 TOPS. HW5 is expected to be 10 times more powerful than HW4, potentially reaching 1,500–2,000 TOPS or more.

(..........)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 juli 2025 om 20:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2025, 11:31   #77
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
volgens mij die NCAP test niet specifiek die ACC functie het overlapt ermee maar is gericht op veiligheid eerder dan op het L2,L3 aspect ervan...

https://cdn.euroncap.com/media/67077...-datasheet.pdf
bvb ze testen niet die laneswitching, ze teste niet gedrag zonder lijntjes, ze testen niet gedrag in sneeuw/smog/regen toestand, hoeveel seconden zonder stuur vasthouden, wat er gebeurt de auto gaat vanzelf beginnen remmen normaal gezien bij Tesla niet die gooit die functie eruit en je mag zelf rijden, ze testen niet ronde punten , rode lichten, wat hij doet voor auto die van rechts komt etc
De NCAP test is idd enkel gericht op veiligheid en dus zeer beperkt, quasi enkel een soort level 1, of deze 4 criteria:
De naam zegt het zelf:
Citaat:
https://www.euroncap.com/en/car-safe...safety-assist/

Safety Assist

The Safety Assist score is determined from tests to the most important driver assist technologies that support safe driving to avoid and mitigate accidents. In these tests, Euro NCAP tests system functionality and/or performance during normal driving and in typical accident scenarios.

To learn more about the tests included in the Safety Assist area, please click on the following illustrations.

AEB Car-to-Car
Occupant Status Monitoring
Speed Assistance
Lane Support
Dat is normaal anders kan NCAP niet zo objectief mogelijk vergelijken met pakweg honderden voertuigen. (jaren 2023-2024-2025)
Wie geen Lane Support heeft kan dus al niet veel punten halen in Safety Assist. En bij Safety Assist moet je altijd kijken waar ze juist hun punten halen. Zo haalt die Lynk & Co 02 zelfs 89% op Safety Assist of 16,1 pt op 18, vooral te danken aan zijn spionnen in de auto, en wat minder aan de andere criteria...
Citaat:
Total 16.1 Pts / 89%
Speed Assistance 2.3 / 3 Pts
Occupant Status Monitoring 2.7 / 3 Pts
Lane Support 2.5 / 3 Pts
AEB Car-to-Car 8.7 / 9 Pts
https://www.euroncap.com/en/results/...26+co/02/55585
Citaat:
SAFETY ASSIST Total 16.1 Pts / 89%
Comments
Overall, the performance of the autonomous emergency braking (AEB) system was good in tests of its reaction to other vehicles. A
seatbelt reminder system is fitted as standard to the front and rear seats. The car has a direct driver status monitoring system as
standard, detecting driver fatigue and some types of distraction. The lane support system gently corrects the vehicle’s path if it is drifting out of lane and also intervenes in some more critical situations. The speed assistance system identifies the local speed limit. The driver
can choose to allow the limiter to be set automatically by the system.
https://cdn.euroncap.com/media/88331...-datasheet.pdf
Sinds 2023 zijn hun testen uitgebreider maar enkel een soort level 1 hierboven (4 criteria), niet betreft gevorderde rijassistentie of tenminste level 2, level 3 zal nog voor veel later zijn, of dat komt helemaal niet.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 juli 2025 om 11:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2025, 12:02   #78
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Jij rijdt in Europa. En die software is niet dezelfde als in de USA.

Bij Tesla - toch in USA - zou recente software - ttz met fotonen-teller - die probleempjes opgelost hebben, een tijdje geleden.
Hier vergelijken ze Mercedes en Tesla beide hun level 2 in USA, dus alle wegen gewoon dagelijks gebruik. Linkje mei 2024, dus bijna 2 jaar oud.

Citaat:
https://www.notebookcheck.net/Tesla-....835805.0.html
Tesla vs Mercedes self-driving test ends in 40+ interventions as Elon Musk says FSD is years ahead

Published 05/10/2024

While Mercedes-Benz got its Drive Pilot Level 3 autonomous driving system certified for certain roads in the US, its Level 2 Driver Assistance service leaves something to be desired against Tesla's FSD.

Tesla's option, however, is also much more expensive than the $1,950 that Mercedes charges for the Plus package.

Consumer Reports recently graded the Mercedes-Benz Driver Assistance option higher than Tesla's Full Self-Driving (Supervised) system.

Just like in another such driver-assist systems ranking where Lexus took the lead, the advantages of the Mercedes solution were mainly in the categories related to keeping the driver engaged and responsive, as well as more aware of the safe use case scenarios.

As a new Mercedes Driver Assist vs Tesla FSD test video proves, however, this might be mainly because the German system requires more interventions compared to Tesla's solution that is four times pricier.

In a picture-in-picture driving comparison, the Mercedes Level 2 drive-assist system made rookie errors steering off the road, or mistaking turn sections for actual lanes.

These are things that FSD also did at one point many moons ago, but driving on V12 now required zero interventions.

When compared to the 44 situations where the Mercedes driver had to take the wheel to prevent this or that from happening, FSD had the clear advantage.

Elon Musk apparently watched the video as well, and confirmed that, according to his calculations, Tesla is at least 5 years ahead of everyone, despite that it relies just on a camera-only Vision approach.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2025, 14:11   #79
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Citaat:
Actually, it does not blind the camera. The we use an approach which is direct photon count. So when you see the — a processed image, so the image that goes from the sort of photon counter, so the silicon photon counter that gets goes through a digital sig signal processor or image…
Man, dit bewijst dat Musk de grootste onzin uitkraamt. Wie valt eigenlijk voor deze antiwetenschappelijke bullshit ?
Fotonen ga je tellen in toepassingen met extreem lage lichtintensiteit, zoals in medische beeldvorming of in de astronomie en zeker niet als uw camera-sensor overgesatureerd wordt met direct zonlicht.

Echt, en zonder de hulp van AI: direct zonlicht hier in België is hier in de buurt van 700 W/m². De energie van een foton is de frequentie vermenigvuldigd met de Planck-constante, en neem een gemiddelde golflengte 550 nm.
Dan is de berekende fotonflux nog altijd 2 triljard fotonen per vierkante meter (dat is een getal met 21 nullen erachter). Op een camerasensor van pakweg 30 mm² (halve inch) is dat nog altijd 50 biljard fotonen... jaja, ga ze maar tellen...

Moest hij gezegd hebben dat men het probleem oplost door een polarisatiefilter te plaatsen voor de camera of zo, zou ik hem nog enige geloofwaardigheid toedichten, maar nu.... nul-komma-nul.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2025, 16:39   #80
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.407
Standaard

fyi

Tesla heeft momenteel hardware 4, de volgende stap is AI5 of hardware 5 en zal tot ~5-maal meer rekenkracht hebben dan de huidige HW4.
HW5 zal 2026 komen.

Enkele details: https://www.pcauto.com/my/news/tesla...-in-2026-16155

Elon Musk claimt zelfs tot 10-maal meer rekenkracht dan HW4
Citaat:
https://www.notateslaapp.com/news/28...-5x-more-power

Tesla’s Next-Gen FSD Computer (HW5 / AI5) Rumored to Deliver 5x More Power

June 18, 2025

Putting the Compute Power into Perspective

To grasp what exactly that 2,500 TOPS number means, let’s compare it to Nvidia’s recently released gaming GPUs, the RTX 5080 and the RTX 5090 (about $1,500 and $3,000 GPUs, respectively). The 5080 clocks in at 1,800 TOPS, while the 5090 pushes a powerful 3,400 TOPS. Those also come alongside power draws of 360 and 575 watts, respectively.

For a dedicated automotive AI chip to be able to place itself squarely in the middle of those performance numbers is quite a feat, especially given Tesla’s previous hardware. HW3 clocked in at a measly 144 TOPS, while HW4/AI4, the current generation, pulls in at around 500 TOPS, a solid 3- 5x leap over HW3.

During a past earnings call, Elon claimed AI5 could be as much as 10 times more capable than HW4, which would imply an astronomical 5,000 TOPS. The 2,000 to 2,500 TOPS figure from this new report, however, represents a 4- to 5-fold generational jump, which feels more grounded and aligned with recent performance improvements elsewhere.

What is a “TOPS”?

TOPS is essentially a raw measure of processing power for a specific type of math, one related to the math used by neural networks. For an AI like FSD, it's the single most important metric. Think of it like the AI’s IQ - more TOPS means the computer can think faster and process more information, letting it better understand the environment around the vehicle and make smarter decisions.

True Performance or Skewed?

The key to understanding Elon’s claims about the TOPS figures lies in specialization. Tesla’s FSD computer is what is known as an ASIC - an Application-Specific Integrated Circuit. Unlike a general-purpose GPU in a gaming PC, Tesla’s AI hardware is designed from the ground up for one singular purpose: running the specific types of neural networks that FSD relies on.

This focus allows for incredible efficiency and performance in its designated tasks, and Tesla likely measures performance internally against AI inference benchmarks built around FSD.

The rumor that Tesla is tapping both Samsung and TSMC is pretty significant here as well. Tesla has previously sourced its chips from Samsung but likely requires additional capacity from TSMC, the world’s largest chip fabricator. A multi-source structure like this means Tesla is already putting the pieces together to mitigate supply chain risks.

AI Powerhouse

The need for AI5’s immense power isn’t just about running the current version of FSD, but about being able to support future versions of FSD that may require more computing power. Tesla continues to increase the size of thei AI models, which means that they’ll require more memory. One of the challenges in autonomy is that decisions must be made in just fractions of a second so that the vehicle can react accordingly. If output wasn’t required in nearly real-time, the vehicle could analyze video frames for a longer period and come up with better output, but the need for output in a timely fashion makes computing power critical.

Tesla’s executive team has repeatedly mentioned that the path towards fully Unsupervised FSD and Robotaxi lies in massive computational power alongside redundancy. The system will need to run increasingly complex neural networks to handle edge cases with greater reliability and start the march of 9s (improving from 99% to 99.9% to 99.99%, and so on). Layers of redundancy and multiple checks during the decision-making process will also be required for safety, which also requires additional compute.
(.....)
Het verbruik zal natuurlijk navenant stijgen tot 800 Watt, meld deze link 1 jaar geleden:
Citaat:
https://www.notateslaapp.com/news/2081/un#

June 17, 2024

Hardware 5.0 - “AI 5”

Elon Musk also officially announced Tesla’s FSD hardware 5.0, which he says Tesla is now calling “AI 5”. AI 5 is expected to hit the production lines for customer vehicles in approximately 18 months - around December 2025, with a massive slate of improvements. It is expected to be approximately 10x better than hardware 4.0, and up to 50x better in terms of inference power alone.

Of course, these massive improvements don’t come without a cost – AI 5 will consume up to 800 watts of power. In comparison, hardware 3 and hardware 4 use about 200 watts today, so don’t expect any upgrades from hardware 4. Like most modern processors, AI 5 can adjust its power efficiency. It’ll be able to ramp up or down its processing power depending on the complexity of the scene and the power needed.

We can expect that AI 5 will likely run in emulation mode when it arrives, and improvements between hardware 4 and AI 5 will take some time, similar to how hardware 4 is still in emulation mode today.
Vergelijk met de sterkste GPU's:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=wJie-KmoQOg

Tesla's Next Ai5 Self Driving Computer Leaked!
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 juli 2025 om 17:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be