Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 augustus 2025, 11:35   #41
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Klopt helemaal.
Maar in een automatische installatie waar een sensor geen melding krijgt omdat het productiedeel scheef ligt, is het geen goed plan om over het hek te kruipen om het deel goed te leggen.
Voor de installatie is dan alles oké, de meldingen zijn binnen, dus de installatie vertrekt, dat jij daar nog staat, zal de installatie een worst wezen.

Ik heb zoiets met mijn eigen ogen gezien, gelukkig kon die persoon nog tijdig wegspringen, maar het scheelde echt niet veel.
Het gaat hier over een gewone rolbaan. Waar je niet eens op moet gaan staan. Je staat er naast. De rollen liggen los in de houders. Mocht je het toch klaarspelen om er met je vingers tussen te raken trek je die rolletjes zo uit de houders.
Ik zou niet weten hoe je jezelf daar zwaar aan kunt bezeren.

En dan nog staat daar een hek rond. Zodra je de deur opent vallen die rollen stil. Je staat dan hoogstens 1 meter van die deur. Niemand doet die dicht zonder dat hij/zij je gezien heeft. En zelfs als die deur dicht gedaan wordt terwijl je binnen die hekken staat klinkt er eerst nog 2x een signaal vooraleer de installatie weer opstart.
Als daar iets wil gebeuren moet er al bijna slechte wil bij komen kijken.

Toch moest dat daar wel degelijk 'verbeterd' worden. Met 2 sleutels waarvan je er eentje aan de andere kant van de installatie moest gaan halen. En een koppeling naar de drukpers zodat die ook stilviel als er iemand bij die rolbaan naar binnen ging. (Voor alle duidelijkheid; die drukpers staat tientallen meters verder en kan een tijdje blijven draaien als die rolbaan uitvalt, er is een buffer).
Nadien moesten die twee sleutels weer op zijn plaats gehangen worden en moest je aan de andere kant van die rolbanen (helemaal rondlopen) een reset-knop gaan indrukken.

Dat zijn van die situaties waar ik het over heb.
Ik ben de eerste die voor veiligheid is maar er zijn grenzen aan wat je allemaal kan doen en laten voor die veiligheid.
Je steekt mensen ook niet heel de dag in een harnas omdat er ooit wel eens iemand struikelt eh?
Oud 8 augustus 2025, 11:44   #42
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
mijn ervaring is dat zowat iedereen de regels wel kent, maar dat ze niet altijd worden toegepast, en dan...

ff speculeren....

Ik vrees eerder dat een "manager" besloten had om zowel de electriciens als de reinigingsploegen op dezelfde dag aan de betonmixer te laten werken....
twee verschillende firmas die het van elkaar niet wisten...uiteraard...hun offertes waren goed,dat is alles wat telt....

Is efficient nietwaar,als de machine toch niet in produktie is....

Bon,er zijn een paar details (zoals het testen van de electrische dinges) maar dat zijn toch details waar een manager zich niet moet mee bezighouden toch?

De rest van die beslissing kan je in het nieuws vernemen....

Laatst gewijzigd door kelt : 8 augustus 2025 om 11:45.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2025, 12:43   #43
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
mijn ervaring is dat zowat iedereen de regels wel kent, maar dat ze niet altijd worden toegepast, en dan...
Klopt als een bus, en bij grotere bedrijven heeft de "chef HS&E" de bonen gevreten dan.
Oud 8 augustus 2025, 14:32   #44
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Dat is inderdaad zoals het 'op papier' zou moeten gaan maar aan uw uitleg kan ik wel opmaken (of minstens vermoeden) dat u nog niet te vaak in productie-omgevingen hebt gewerkt.
Ik werk in de nucleaire sector, en van de kleinste fout tegen fundamentele veiligheidsregels gaat het direct "heel hoog" tot aan het ministerie. Vandaar dat die toegepast worden: als ge dat niet doet, heeft tot de directeur ambras en die heeft dat niet graag, dus hebt gij dat dan ook direct.

Dat gezegd, wij schenden natuurlijk ook regeltjes, maar nooit de basics. Consignaties en zo, dat is strikt. Om begrijpelijke redenen trouwens. Ge speelt tenslotte met het leven van uw collega's, daar wordt niet mee gelachen. Iets anders is soms "handtekeningen". Daar wordt soms een bochtje afgesneden. De administratie dat is nogal zwaar en daar foefelen we soms wat mee, maar nooit de operationele veiligheid. Ten eerste omdat het om uw collega's gaat, maar ten tweede, ge weet dat als het mis gaat, ge 10 of 20 jaar gevang kunt oplopen als het uw fout is he.

Citaat:
Want daar is vaak een heel groot verschil tussen 'op papier' en 'in werkelijkheid'.
Toch zeker in de wat kleinere bedrijven, zoals die betoncentrales meestal zijn.
Er is volgens mij toch een verschil tussen "niet alle papierwerk in orde hebben" en consignaties aan uw laars lappen. Ik doe dat zelfs bij mij thuis met een klever als ik aan de electriciteit pruts.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2025, 14:48   #45
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vandaar dat wij steeds veiligheidsonderricht kregen als we ergens voor het eerst kwamen.
Er is inderdaad bij ons veiligheidsonderricht om de 2 jaar voor alle personeel, ook de secretaresse van de directeur, mensen die nooit of te nimmer iets technisch zullen aanraken. Dat is wettelijk verplicht.

De exacte lessenpakketten hangen af van uw job, maar de basis is er voor iedereen, waarbij U uitgelegd wordt wat ge allemaal NIET moogt doen. De andere pakketten zijn om U daar volgens uw job uitzonderingen op te geven

De wettelijke bedoeling daarvan is dat ge niet de minste schijn van kans hebt om te kunnen zeggen dat ge het niet wist

Externe bedrijven hun personeel moet ook een veiligheidsinstructie krijgen, als functie van wat ze komen doen. Het afleggen van die veiligheidscursus is zelfs een voorwaarde om hen in de technische gebouwen toe te laten (hun badge doet de deuren niet open tot de instructeur aangegeven heeft dat de lessen met succes gevolgd werden).

Laatst gewijzigd door patrickve : 8 augustus 2025 om 14:49.
Oud 8 augustus 2025, 14:53   #46
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik vrees eerder dat een "manager" besloten had om zowel de electriciens als de reinigingsploegen op dezelfde dag aan de betonmixer te laten werken....
twee verschillende firmas die het van elkaar niet wisten...uiteraard...hun offertes waren goed,dat is alles wat telt....
Het is precies om dat soort accidenten tegen te gaan dat er consignatie procedures zijn he. De schoonmakers MOETEN een consignatie hebben van de stroomtoevoer alvorens ze zelfs maar de machine benaderen, en die consignatie is er uiteraard opgezet door iemand die dat weet anders zou hij het niet consigneren. Naargelang het geval geeft diegene die het geconsigneerd heeft, zelfs de sleutel van het hangslot door aan de veiligheidsverantwoordelijke van de ploeg die "zich blootstelt".

Niemand mag een consignatie wegnemen die hij zelf niet heeft geplaatst. Die electriciens mogen afkomen, die zien een consignatie (hangslot en papier), hebben zelf de sleutel niet van het hangslot, en zouden dus een BIJZONDER ZWARE FOUT maken door die consignatie door te knippen en terug de stroom op te zetten.

Als er een conflict is, verandert dat de regels niet, maar kan het zijn dat een verantwoordelijke beslist dat de electriciens voorrang hebben en de consignatie dus opgeheven moet worden. Dat kan, maar enkel maar als de ploeg voor wie er geconsigneerd werd, ophoudt met werken, de sleutel teruggeeft, en diegene die het voor hen geconsigneerd heeft:
1) gaat verifieren dat de ploeg weg is, en op de hoogte is dat ze nu weg moet blijven
2) de consignatie weghaalt

Gans dat systeem is juist exact bedacht om ongelukken te vermijden van verschillende ploegen die op hetzelfde ding werken en dat niet van elkaar weten.

Laatst gewijzigd door patrickve : 8 augustus 2025 om 14:56.
Oud 8 augustus 2025, 15:06   #47
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik werk in de nucleaire sector, en van de kleinste fout tegen fundamentele veiligheidsregels gaat het direct "heel hoog" tot aan het ministerie. Vandaar dat die toegepast worden: als ge dat niet doet, heeft tot de directeur ambras en die heeft dat niet graag, dus hebt gij dat dan ook direct.

Dat gezegd, wij schenden natuurlijk ook regeltjes, maar nooit de basics. Consignaties en zo, dat is strikt. Om begrijpelijke redenen trouwens. Ge speelt tenslotte met het leven van uw collega's, daar wordt niet mee gelachen. Iets anders is soms "handtekeningen". Daar wordt soms een bochtje afgesneden. De administratie dat is nogal zwaar en daar foefelen we soms wat mee, maar nooit de operationele veiligheid. Ten eerste omdat het om uw collega's gaat, maar ten tweede, ge weet dat als het mis gaat, ge 10 of 20 jaar gevang kunt oplopen als het uw fout is he.
We gaan een nucleaire installatie niet vergelijken met een betoncentrale of een drukkerij eh?
Tuurlijk ligt veiligheid daar wat gevoeliger en zijn de gevolgen een heel pak groter als er toch iets misgaat.

Citaat:
Er is volgens mij toch een verschil tussen "niet alle papierwerk in orde hebben" en consignaties aan uw laars lappen. Ik doe dat zelfs bij mij thuis met een klever als ik aan de electriciteit pruts.
Ik hing destijds geen slot aan een deur in een hek waar ik net achter stond. Als iemand die deur dicht wou doen, zag die mij staan en ik zag dat hij die deur dicht deed. En als dat dan toch zou gebeuren, stond ik naast een rolbaan waar 10 jaar geleden niet eens een hek rondstond en waar in al die jaren nog nooit iets gebeurd was.
Ik kon bij wijze van spreken mijn hoofd in die rolbaan steken en dan nog komt dat er ongeschonden uit als iemand die baan liet draaien.

Dus nee; op zo'n plekken moeten ze bij mij niet afkomen met allerlei 'veiligheden'.

Als jij thuis de deur van de ijskast opendoet hang je ook geen blad op die deur om anderen te waarschuwen dat jij in de ijskast bezig bent en dat je misschien met je hoofd tussen de deur kan komen te zitten als iemand die dicht zou doen eh?
Nochtans is dat wel heel veilig.
Maar geen kat doet dat en nog minder katten vinden dat een goed idee.
Dat is niet meer of minder dan overdrijven.

Toch werd ik op de werkvloer al regelmatig geconfronteerd met zulke situaties.

En mijn grootste ergernis zijn dan nog niet eens die absurde voorschriften op zich.
Maar wel het feit dat niemand zich aan die voorschriften houdt omdat ze gewoon te absurd voor woorden zijn maar dat als gevolg heeft dat men wel vaker veiligheidsvoorschriften (die dan misschien heel wat minder absurd zijn) gaat negeren.

Nog een voorbeeld: ik werkte aan een machine waar het voorste gedeelte wat hoger opgesteld stond. Je moest daar een opstapje gebruiken om bij dat deel van de machine te komen.
Omdat dat opstapje toch wel een cm of dertig hoog was en je soms met wel wat gewicht in je handen dat stapje moest nemen vroegen wij of daar geen extra trapje voor geplaatst kon worden.
Op die manier moesten wij geen opstapje van 30cm meer doen maar 2 trapjes van 15cm. Minder kans op blessures als daar met wat gewicht in je handen op moest, minder kans op valpartijen als je van dat 30 cm hoge opstapje kwam...

Het trapje was twee dagen later klaar. De mensen van de technische dienst plaatsten dat, bouten het vast aan de bestaande installatie en toen was er plots paniek binnen de veiligheidsafdeling.

Want er stond daar plots een 'trap' waar geen leuning aan voorzien was.
Dat die leuning er ook niet was toen het nog gewoon een opstapje was, speelde blijkbaar geen rol.
Nee, dat trapje moest verwijderd worden tot men uitgedokterd had hoe men daar een leuning kon voorzien.

Dat zijn van die regels waar mijn tenen van gaan krullen. Want het is wel overduidelijk dat iemand hier een kans zag om punten te scoren. En verder had dat niets met veiligheid te maken. Maar met zo'n zaken wordt je tegenwoordig meer en meer geconfronteerd.

En wat denkt de arbeider? "Die van de veiligheid zijn zo zot als een deur. Ik ga me daar niet druk meer in maken."

Men bereikt dus net het tegenovergestelde van wat men wil bereiken.
Oud 8 augustus 2025, 15:09   #48
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is precies om dat soort accidenten tegen te gaan dat er consignatie procedures zijn he. De schoonmakers MOETEN een consignatie hebben van de stroomtoevoer alvorens ze zelfs maar de machine benaderen, en die consignatie is er uiteraard opgezet door iemand die dat weet anders zou hij het niet consigneren. Naargelang het geval geeft diegene die het geconsigneerd heeft, zelfs de sleutel van het hangslot door aan de veiligheidsverantwoordelijke van de ploeg die "zich blootstelt".

Niemand mag een consignatie wegnemen die hij zelf niet heeft geplaatst. Die electriciens mogen afkomen, die zien een consignatie (hangslot en papier), hebben zelf de sleutel niet van het hangslot, en zouden dus een BIJZONDER ZWARE FOUT maken door die consignatie door te knippen en terug de stroom op te zetten.

Als er een conflict is, verandert dat de regels niet, maar kan het zijn dat een verantwoordelijke beslist dat de electriciens voorrang hebben en de consignatie dus opgeheven moet worden. Dat kan, maar enkel maar als de ploeg voor wie er geconsigneerd werd, ophoudt met werken, de sleutel teruggeeft, en diegene die het voor hen geconsigneerd heeft:
1) gaat verifieren dat de ploeg weg is, en op de hoogte is dat ze nu weg moet blijven
2) de consignatie weghaalt

Gans dat systeem is juist exact bedacht om ongelukken te vermijden van verschillende ploegen die op hetzelfde ding werken en dat niet van elkaar weten.
Tuurlijk heeft consignatie zijn nut maar niet, bij wijze van spreken, aan de deur van uw ijskast eh?
Oud 8 augustus 2025, 15:12   #49
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb meer dan 35 jaar ervaring in industriele productie.
Je moet mij niet vertellen wat er allemaal gebeurt hoor.

Maar ik heb het over andere dingen dan dat "een helm en een harnas dragen niet fijn zijn".

Als je zelf ervaring hebt in zo'n omgevingen heb je vast ook ooit wel dingen gezien waar de veiligheid echt wel een beetje absurde vormen aanneemt, niet?
20 tot 30% van de installaties die wij maakten was veiligheid.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2025, 16:19   #50
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tsja.....
Ik heb ook al verschillende keren in mijn leven "veiligheidsinstrukties" gehad,maar laat me eerlijk zijn,het was iedere keer van zo een nitwitje(meestal vrouwelijk de laatste 10 jaar) dat ergens een diploma omtrent veiligheid gehaald had en dat verder NIKs,maar dan ook NIKS wist van WERKEN en beslist al niet van waar het nu weer stond "veiligheidsinstruktie" over te geven.......

GEHEEL anders ongetwijfeld dan wat men vooralsnog in de Chemische en Nucleaire industrie doet....

Bij mijn werkgevers zijn de veiligheidschefs en acolieten (momenteel werk ik toch al 10 jaar in een toch wel groot bedrijf) te klasseren onder de "bullshitjobbers",ik zal het maar direct zeggen.....

Persoonlijk,als ik er even over nadenk,moet ik al teruggaan naar mijn legerdienst om me ECHTE VEILIGHEIDSINSTRUKTIES te herinneren met PROMPTE maatregelen (van de sergeant-instructeurs) bij de minste neiging tot overtredingen......

En met REDEN......

DAT is het dus he,bullshitjobbers BESEFFEN niet eens de REDEN waarom ze doen wat ze doen.....dus moeten wij,mensen op de werkvloer,maar onze eigen "veiligheid" bedenken........

Laatst gewijzigd door kelt : 8 augustus 2025 om 16:21.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2025, 17:35   #51
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We gaan een nucleaire installatie niet vergelijken met een betoncentrale of een drukkerij eh?
Tuurlijk ligt veiligheid daar wat gevoeliger en zijn de gevolgen een heel pak groter als er toch iets misgaat.
Het gaat over de klassieke veiligheid, die dezelfde is als elders, maar in een nucleaire installatie telt dat allemaal mee. Als er zich iemand laat verpletteren in een betoncentrale, is dat een "gewoon" ongeluk. Als exact hetzelfde gebeurt in een nucleaire installatie, ook al was het beton voor de personeelstoiletten, dan is dat "een nucleair incident" met enorm veel gevolgen.
Kortom, bij ons letten ze op de NORMALE regels die elders ook gelden, omdat er harder op ons gemept wordt als we hetzelfde voorhebben. Wij (vooral onze directie) wordt veel harder gestraft voor hetzelfde als elders, en dus is er meer aandacht voor.

Maar in de grond is het toch gewoon normaal collegiaal gedrag zou ik denken, om die procedures tenminste wat de basics betreft, echt te volgen.

Ik denk dat de essentie is dat men de zin van sommige regels begrijpt. Natuuriljk heb je veel te veel onnozel papieren maatregelen. Maar "de stroom afsluiten van een machine voor iemand zijne kop erin steekt en er zeker van zijn dat die afgesloten blijft" lijkt mij nu toch geen dwaze procedure: als ge die BEGRIJPT en ge hebt geen goesting in gehakt vlees, dan doet ge dat toch he.
Oud 8 augustus 2025, 17:39   #52
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tuurlijk heeft consignatie zijn nut maar niet, bij wijze van spreken, aan de deur van uw ijskast eh?
Zoals ik het al gezegd heb, als ik aan de electriciteit knutsel bij mij thuis, dan:

1) snij ik de stroom af aan de verdeelkast van het betreffende deel
2) verifieer ik dat de stroom echt afgesneden is, door een apparaat daar te zetten, zien dat het niet werkt, de schakelaar in 1) terug in te schakelen, te zien dat het apparaat wel werkt, en terug uit te schakelen, en weer vast te stellen dat het apparaat weer niet werkt
3) kleef ik een stuk scotch op die schakelaar en sluit de kast weer af.

Dan knutsel ik en pas dan.

Dat vraagt niet veel moeite, en dat geeft zekerheid. Ik ga niet zover om er een hangslot aan te hangen, natuurlijk, want er komt normaal gezien niemand anders in die kast, maar mocht het al het geval zijn dat mijn vrouw uitzonderlijk toch gaat kijken, is die sticker er.
Oud 8 augustus 2025, 17:44   #53
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als jij thuis de deur van de ijskast opendoet hang je ook geen blad op die deur om anderen te waarschuwen dat jij in de ijskast bezig bent en dat je misschien met je hoofd tussen de deur kan komen te zitten als iemand die dicht zou doen eh?
Nochtans is dat wel heel veilig.
Maar geen kat doet dat en nog minder katten vinden dat een goed idee.
Dat is niet meer of minder dan overdrijven.
Absoluut. Het probleem is dat als men gedwongen wordt om zulke zottigheden te doen, dat men dan een soort van rebellie gaat ontwikkelen en het NERGENS meer doen.

Ik ga ook geen consignatie toepassen op een labo voeding van 5 V (tenzij misschien om de gevoelige electronica te beschermen, niet mijzelf).

Maar men moet altijd beseffen waar men mee bezig is he, en als iemand in een grote machine gaat werken, dan zou het bij mij niet opkomen om de consignatie aan mijn laars te lappen.

Ge moet U ALTIJD afvragen, "en als het mis gaat, wat is het ergste dat kan gebeuren" en niet "is de kans dat het goed gaat redelijk hoog".

Dat is trouwens wat ge doet in die voorbeelden: "en als het flink misgaat, wat gebeurt er dan ? " En ja, als dat niet erg is, dan durft ge al wel eens een paar van die zotte regels overtreden. Maar toch NOOIT als het antwoord is "dan komt er gehaktvlees uit he".

Ik zou zeggen dat dat de meest elementaire veiligheidsoverweging is: wat is het ergste als het mis gaat ?
Oud 8 augustus 2025, 17:52   #54
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hing destijds geen slot aan een deur in een hek waar ik net achter stond. Als iemand die deur dicht wou doen, zag die mij staan en ik zag dat hij die deur dicht deed.
Ha, ja, nu is dat heel simpel: als er een lokaal is waar ge een stralingsbundel kunt in opendoen, dan moet ge voor ge die kunt opendoen, eerst een ronde doen in dat lokaal en op verschillende knoppen duwen die overal langs de muren zijn geplaatst, zodat ge overal moet komen in dat lokaal.
Dan hebt ge 10 seconden om het lokaal te verlaten en de deur te vergrendelen. Zijn de 10 seconden voorbij, gemoogt herbeginnen.
Als die procedure niet is afgelopen zoals het moet, kunt ge de bundel niet opendoen.

In veruit de meeste gevallen lijkt dat totaal maar dan ook totaal zinloos, want ge ziet in een oogopslag of daar iemand aanwezig is of niet. Maar ge moet toch uw rondeke doen, op de knoppekes duwen, en U haasten om de deur te vergrendelen.

't is zo. Ge legt U daarbij neer he.
Oud 8 augustus 2025, 21:19   #55
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Patrick, hoe kon Tsjernobyl gebeuren?
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2025, 21:54   #56
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Patrick, hoe kon Tsjernobyl gebeuren?
Voor U , simpel samengevat.
Sovjet geheimhouding, een reactortype met een ingebouwd probleem*, GEEN deftig reactorgebouw, en een onervaren reactor bemanning die een nog nooit gelukte test moesten heruitvoeren.

*De AZ5 noodstopknop met een ingebouwde overbelasting.

Dit onderwerp kon je googlen op 3 seconden en een paar dagen aan documentaires in uw nek krijgen, en een redelijk accurate HBO serie.
Oud 8 augustus 2025, 22:45   #57
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo'n samenloop van omstandigheden is toch iets wat absoluut niet kan.

Hier in dit geval was het een externe firma die de betonmolen van de centrale kwam uitpikeuren.
Zo'n mensen, die dat niet voor het eerst doen, moeten zeker de regels kennen.

Als wij vroeger ergens voor het eerst kwamen, kregen we eerst veiligheidsonderricht, iets wat in de meeste bedrijven standaard is.
dat is de theorie, ...

maar in de praktijk, ik ga u een stom voorbeeld geven uit het echte leven, ik was er zelf niet bij maar uit de spreekwoordelijke tweede hand.

stagair loopt door de gang in een ziekenhuis, ziet een stekker in de prieze steken , heeft die prieze nodig en trekt die zonder te kijken uit...

tuut tuut tuut tuut.... een of ander ding van de life support...

ja ik weet het, dat hoort niet in het stopcontact op de gang te zitten.
en ja als ge niet weet voor wat het dient moet ge er met uw poten afblijven...

Andere klassieker, als ik het zie krijg ik er grijs haar van, maar kabels die over de grond lopen zonder kabelgoot waar mensen lopen... dat is oerdom he, maar toch zie je dat bijna overal, ja maar ik moet daar zitten en ik wil dat aansluiten... hoeveel er zo al gevallen, gesjoempeld zijn en dat is maar simpel dat.

ik wil ze de kost niet geven die de beveiligingen eraf halen om rap iets te testen en dan vergeten iets terug uit te schakelen, waarna er een of andere pipo op t verkeerde knopke duwt uit gewoonte of omdat het af staat.

gevolg RIP
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2025, 22:51   #58
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ha, ja, nu is dat heel simpel: als er een lokaal is waar ge een stralingsbundel kunt in opendoen, dan moet ge voor ge die kunt opendoen, eerst een ronde doen in dat lokaal en op verschillende knoppen duwen die overal langs de muren zijn geplaatst, zodat ge overal moet komen in dat lokaal.
Dan hebt ge 10 seconden om het lokaal te verlaten en de deur te vergrendelen. Zijn de 10 seconden voorbij, gemoogt herbeginnen.
Als die procedure niet is afgelopen zoals het moet, kunt ge de bundel niet opendoen.

In veruit de meeste gevallen lijkt dat totaal maar dan ook totaal zinloos, want ge ziet in een oogopslag of daar iemand aanwezig is of niet. Maar ge moet toch uw rondeke doen, op de knoppekes duwen, en U haasten om de deur te vergrendelen.

't is zo. Ge legt U daarbij neer he.
Tis dat of een dosis straling door uw cohones...

CO2 of halon blussystemen zijn minder vergevingsgezind , ge komt ze wel eens tegen in grootkeukens, maar vooral in data centers, Jongens als ge dit alarm hoort, hebt je exact 30 seconden dacht ik dat het was om te maken dat ge buiten zijt en de deur achter uw dicht is. Anders zijt ge dood, zo simpel is het.

Want na die 30 seconden gaan die cilinders die buiten staan hun inhoud lozen in het datacenter, en dat drukt alle zuurstof weg. om de data te beschermen, uw leven is verder geen kloten waard.

Als ge die training niet had gehad ging je niet binnen, en als ge dat alarm hoorde, wist je hoeveel tijd je had.

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 8 augustus 2025 om 22:51.
Oud 8 augustus 2025, 23:00   #59
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

een andere dooddoener, ... (en ge moogt dat letterlijk nemen... )

lap eens in hun loop kijken bij een obstructie of een misfire of wat dan ook... echt

en dan mag dat ne 4,5 zijn he, als ge die met 20 joules in uw oog krijgt moogt ge van geluk spreken dat ze u van de spoed naar de intensieve kunnen bollen en niet naar het mortuarium

Of boven duikflessen staan als ge ze vult of manipuleert, een fles van ne kilo of 12 of meer die ineens 200 a 300 bar lost als er iets fout gaat, dat wilt ge niet tegen uw hoofd krijgen.
Oud 9 augustus 2025, 08:16   #60
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals ik het al gezegd heb, als ik aan de electriciteit knutsel bij mij thuis, dan:

1) snij ik de stroom af aan de verdeelkast van het betreffende deel
2) verifieer ik dat de stroom echt afgesneden is, door een apparaat daar te zetten, zien dat het niet werkt, de schakelaar in 1) terug in te schakelen, te zien dat het apparaat wel werkt, en terug uit te schakelen, en weer vast te stellen dat het apparaat weer niet werkt
3) kleef ik een stuk scotch op die schakelaar en sluit de kast weer af.

Dan knutsel ik en pas dan.

Dat vraagt niet veel moeite, en dat geeft zekerheid. Ik ga niet zover om er een hangslot aan te hangen, natuurlijk, want er komt normaal gezien niemand anders in die kast, maar mocht het al het geval zijn dat mijn vrouw uitzonderlijk toch gaat kijken, is die sticker er.
Dat gaat jammer genoeg niet altijd, maar ook dan zijn er procedures om veilig te werken.
  • Goedgekeurd materiaal om er mee onder spanning te werken
  • Speciale handschoenen dragen
  • Speciale (goedgekeurde) schoenen dragen
  • Beschikken over minimum een BA5 attest
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be