Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2025, 19:46   #201
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Jij leest belangrijke criteria niet, ADAC laat niets wegvallen, het staat in hun pdf: https://assets.adac.de/image/upload/...z-lang-pro.pdf

En die gaan er ook allemaal uit bij de ID Buzz, maar je wilt het niet lezen of weten?

Oh prima dan, dan kun je ook een simpele connector loskoppelen?

=> Volgens Duits forum over ID Buzz onder andere hoe gemakkelijk de 2e zitrij toch ook uitneembaar is. Wel een connector afkoppelen. Die zetels met armleuning zijn wel wat zwaarder dan de simpele 3e zitrij. Maar ook voor actieve senioren mag dat geen probleem zijn.
Met foto's:

(de 3e zitrij is standaard uitneembaar: omklappen, lus trekken en meenemen: https://www.youtube.com/watch?v=XBLQ7Eh7oWg)

Waar een wil is...
Op die manier kan je bij elke auto de zetels uitnemen. Als je de schroeven waarmee ze vastzitten losdraait. Maar die wegen wel meer dan 36kg.
Maar dan nog:
Citaat:
Achtung: Die Bank ist so schwer, dass sie mit zwei Personen gehoben werden sollte (genaues Gewicht derzeit unbekannt).
Laat dat nu een minpunt zijn van veel auto's. Die 2/3 bank is te zwaar en te groot om alleen uit te nemen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2025, 21:18   #202
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Op die manier kan je bij elke auto de zetels uitnemen.
Tiens, jij beweerde eerst van niet.

Citaat:
Als je de schroeven waarmee ze vastzitten losdraait. Maar die wegen wel meer dan 36kg.
Tja, meestal moet je wel schroeven lossen als er geen stevig klikmechanisme voorzien is, of schuifrails of zoiets.

36,4 kg met kopsteun en schroeven is idd meer dan 36 kg.
Citaat:
Ein Sitz mit Schrauben + Kopfstütze wiegt 36,4 kg.
Citaat:
Maar dan nog:

Laat dat nu een minpunt zijn van veel auto's. Die 2/3 bank is te zwaar en te groot om alleen uit te nemen.
Dan neemt men ze met twee personen eruit, staat er toch.
Citaat:
Die Sitzbank in der zweiten Sitzreihe kann analog aus- und wieder eingebaut werden. Dort sind sechs der 10er Vielzahnschrauben zu lösen bzw. wieder einzuschrauben. Ebenso natürlich die Kabelverbindung. Achtung: Die Bank ist so schwer, dass sie mit zwei Personen gehoben werden sollte (genaues Gewicht derzeit unbekannt).
Veel auto's? Ik heb nog nooit een zitbank uitgebouwd voor wat meer te kunnen laden, wie doet zoiets?

De simpele zetels van de multivan T7 wegen 24 tot 29 kg naargelang model (California) en geïntegreerde veiligheidsgordel, dat is ook niet veel lichter.

Laatst gewijzigd door Micele : 2 september 2025 om 21:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2025, 08:35   #203
pajoske

Standaard

Citaat:
Tiens, jij beweerde eerst van niet.

Tja, meestal moet je wel schroeven lossen als er geen stevig klikmechanisme voorzien is, of schuifrails of zoiets.
Ik rij al ongeveer 30 jaar met auto's waarvan de zetels met een eenvoudig kliksysteem kunnen verwijderd worden.

Citaat:
Dan neemt men ze met twee personen eruit, staat er toch.

Veel auto's? Ik heb nog nooit een zitbank uitgebouwd voor wat meer te kunnen laden, wie doet zoiets?
Juist wie doet zo iets? Ik niet. Daarom koop ik een wagen waar je de zetels met een eenvoudig handeling kan uitnemen. Een Nissan/Renault type kangoo viel om die reden af. Veel te moeilijk systeem.

Citaat:
De simpele zetels van de multivan T7 wegen 24 tot 29 kg naargelang model (California) en geïntegreerde veiligheidsgordel, dat is ook niet veel lichter.
24kg is al zwaar genoeg om te dragen. Een stoel van 36,4kg is dus 12,6kg (=+50%) zwaarder. Dat is bijna het gewicht van een bak bier (0.25) extra.

Ik heb alles goed op een rij gezet bij de keuze van een wagen. Besluit: er was geen keuze. Slechts één merk/model/type voldeed maximaal aan onze wensen.

PS bij die nissan/renault wisten de verkopers niet hoe ze zetels moesten in en uitbouwen. Dan was er nog dat er bij elke stoel een kabelkoppeling moest losgemaakt worden (dient voor melding gebruik gordels). Die draad en plastieken aansluiting lagen dan op de bodemplaat. Als ge daar een paar planken of houten panelen oplegt zijn deze na paar keren al kapot. Wie verzint nu zo iets onpraktisch?

Laatst gewijzigd door pajoske : 3 september 2025 om 08:38.
Oud 3 september 2025, 09:42   #204
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik rij al ongeveer 30 jaar met auto's waarvan de zetels met een eenvoudig kliksysteem kunnen verwijderd worden.

Juist wie doet zo iets? Ik niet. Daarom koop ik een wagen waar je de zetels met een eenvoudig handeling kan uitnemen. Een Nissan/Renault type kangoo viel om die reden af. Veel te moeilijk systeem.

24kg is al zwaar genoeg om te dragen. Een stoel van 36,4kg is dus 12,6kg (=+50%) zwaarder. Dat is bijna het gewicht van een bak bier (0.25) extra.

Ik heb alles goed op een rij gezet bij de keuze van een wagen. Besluit: er was geen keuze. Slechts één merk/model/type voldeed maximaal aan onze wensen.

PS bij die nissan/renault wisten de verkopers niet hoe ze zetels moesten in en uitbouwen. Dan was er nog dat er bij elke stoel een kabelkoppeling moest losgemaakt worden (dient voor melding gebruik gordels). Die draad en plastieken aansluiting lagen dan op de bodemplaat. Als ge daar een paar planken of houten panelen oplegt zijn deze na paar keren al kapot. Wie verzint nu zo iets onpraktisch?
Ik heb op de website van Volkswagen T7 Multivan gevonden dat ze de met kliksysteem uitneembare zetels pas onlangs tot 25 % lichter gemaakt hebben, dus die hebben toen ook ca. 32 kg tot 36 kg** gewogen.
Citaat:
https://www.volkswagen-commercial-ve.../multivan.html / zijdelings scrollen naar "details over de individuele stoelen"

Nooit eerder was het interieur van de Bulli zo flexibel. Dit is te danken aan de vlakke vloer vanaf de eerste tot de derde stoelenrij en aan het nieuwe railsysteem, waarvan indien gewenst de lange middenbanen 1 tot tussen de voorstoelen reiken. De nieuwe, tot 25% lichtere afzonderlijke stoelen kunnen op een flexibele manier worden verschoven, ingeklapt en verwijderd. Daardoor beschik je over extra speelruimte voor jou en je gezin.
1.
Optionele uitrusting tegen meerprijs in combinatie met het multifunctionele tafeltje.
Andere link moest die niet werken, over de achterbank deze keer:
Citaat:
https://www.volkswagen-commercial-ve.../multivan.html (halflinks)
Functionaliteit die je zal inspireren

Een van de grote troeven van de Multivan is de neerklapbare achterbank, die 25 procent lichter is en in een paar eenvoudige stappen kan worden verwijderd. Daardoor kunnen bepaalde stoelopstellingen nu nog sneller worden gerealiseerd. Vis-?*-vis??*3 met de multifunctionele tafel??*4 in het midden, met alle zitplaatsen in de rijrichting of met de buitenste zitplaatsen verwijderd voor het vervoer van e-bikes??*5 – met een paar eenvoudige stappen kan je het interieur naar jouw smaak inrichten. Nog iets leuks: voor het eerst kunnen de buitenste zitplaatsen in het passagierscompartiment worden verwarmd??*6 - zo zitten zelfs de kinderen er op koude winterdagen behaaglijk warmpjes bij.
Ik maak hier nogal indirecte reclame oeps

- **simpele berekeningen:
36 kg - 25 % = 36 kg - 9 kg = 27 kg.
of 32 kg -25 % = 24 kg

via andere recente links of AI
Citaat:
Het gewicht van de stoelen in een VW Multivan T7 verschilt per stoeltype; losse stoelen wegen ongeveer 24 kg, terwijl de buitenboordstoelen rond de 23-29 kg wegen en de geïntegreerde stoelen met gordel 27-29 kg
- Dus VW heeft pas de laatste jaren begrepen dat ze te zwaar waren? Blijkbaar was de vraag naar uitneemcomfort te groot geworden?

- Bij de ID Buzz hebben ze dat (nog) niet gedaan voor de middelste rij, maar er kan nog altijd een versie komen, ze hoeven het nieuwe railsysteem van de multivan maar over te nemen.

- Soit ik schreef al dat VW met zijn ID Buzz zijn verdienmodel T7 Multivan geen eigen concurrentie zal willen aandoen. En zolang de plofmotoren toegelaten worden zullen ze bij ICE-versies de meeste winst maken. De consument betaalt toch (vooral de originele wisselstukken / onderhoud is meer kassa)

- Wie de ID Buzz zo wil zal die zeker ook nemen, en zijn er zelfs die de zetels - bij noodwendige gelegenheid - toch gemakkelijk kunnen uitvijzen zoals dat ID Buzz forum aantoonde.

- In elk geval oordeelt ADAC dat de ID Buzz nu al allround (veel) beter is dan de Multivan T7, ook het totaal kostenplaatje is beter (titel van deze topic), ondanks de ID Buzz -enkel in catalogusprijs- wat duurder is.

- De ID Buzz is zelfs iets beter bij praktisch kofferbaksvolume en -flexibiliteit volgens ADAC, enkel bij puur benuttingsvolume van de koffer haalt de Multivan het, net door die uitneembare middelste zetels. Bij de Buzz zijn enkel de achterste zetels gemakkelijk uitneembaar. En ADAC is geloofwaardig genoeg neem ik aan.

Soit, jij wilt het hier enkel over jouw persoonlijke keus hebben.

Algemeen voor de andere lezers dan:

De ID Buzz is sowieso veel beter qua milieu en dus toekomstgericht, is zelfs een goed verkopende electrische auto van VW in Europa en verkoopt bijna zo goed als de ID.4. Dus de markt heeft de ID Buzz omarmd. Het is gewoon met grote afstand de best verkopende Bulli en zal dat wslk altijd geweest zijn (busje en combi in een woord, bestaat 75 jaar...)

In bepaalde 6 landen -met dagelijkse updates- staat de VW ID Buzz in de top 10 (YTD 2025), en doet zelfs beter dan de VW ID.3.
Citaat:
Best sellers for YTD2025
Countries: DK ES GB NL NO SE
(disclaimer)
Top models
MAKE MODEL #
TESLA MODEL Y 41339
KIA EV3 24456
TESLA MODEL 3 23803
VOLKSWAGEN ID.4 20711
SKODA ELROQ 18508
SKODA ENYAQ 17775
VOLKSWAGEN ID.7 16453
VOLKSWAGEN ID.BUZZ 16158
VOLKSWAGEN ID.3 15908
AUDI Q4 E-TRON 14341

Laatst gewijzigd door Micele : 3 september 2025 om 10:11.
Oud 4 september 2025, 18:59   #205
pajoske

Standaard

Citaat:
Ik heb op de website van Volkswagen T7 Multivan gevonden dat ze de met kliksysteem uitneembare zetels pas onlangs tot 25 % lichter gemaakt hebben, dus die hebben toen ook ca. 32 kg tot 36 kg** gewogen.

Andere link moest die niet werken, over de achterbank deze keer:

Ik maak hier nogal indirecte reclame oeps

- **simpele berekeningen:
36 kg - 25 % = 36 kg - 9 kg = 27 kg.
of 32 kg -25 % = 24 kg

via andere recente links of AI

- Dus VW heeft pas de laatste jaren begrepen dat ze te zwaar waren? Blijkbaar was de vraag naar uitneemcomfort te groot geworden?

- Bij de ID Buzz hebben ze dat (nog) niet gedaan voor de middelste rij, maar er kan nog altijd een versie komen, ze hoeven het nieuwe railsysteem van de multivan maar over te nemen.

- Soit ik schreef al dat VW met zijn ID Buzz zijn verdienmodel T7 Multivan geen eigen concurrentie zal willen aandoen. En zolang de plofmotoren toegelaten worden zullen ze bij ICE-versies de meeste winst maken. De consument betaalt toch (vooral de originele wisselstukken / onderhoud is meer kassa)

- Wie de ID Buzz zo wil zal die zeker ook nemen, en zijn er zelfs die de zetels - bij noodwendige gelegenheid - toch gemakkelijk kunnen uitvijzen zoals dat ID Buzz forum aantoonde.

- In elk geval oordeelt ADAC dat de ID Buzz nu al allround (veel) beter is dan de Multivan T7, ook het totaal kostenplaatje is beter (titel van deze topic), ondanks de ID Buzz -enkel in catalogusprijs- wat duurder is.

- De ID Buzz is zelfs iets beter bij praktisch kofferbaksvolume en -flexibiliteit volgens ADAC, enkel bij puur benuttingsvolume van de koffer haalt de Multivan het, net door die uitneembare middelste zetels. Bij de Buzz zijn enkel de achterste zetels gemakkelijk uitneembaar. En ADAC is geloofwaardig genoeg neem ik aan.

Soit, jij wilt het hier enkel over jouw persoonlijke keus hebben.

Algemeen voor de andere lezers dan:

De ID Buzz is sowieso veel beter qua milieu en dus toekomstgericht, is zelfs een goed verkopende electrische auto van VW in Europa en verkoopt bijna zo goed als de ID.4. Dus de markt heeft de ID Buzz omarmd. Het is gewoon met grote afstand de best verkopende Bulli en zal dat wslk altijd geweest zijn (busje en combi in een woord, bestaat 75 jaar...)

In bepaalde 6 landen -met dagelijkse updates- staat de VW ID Buzz in de top 10 (YTD 2025), en doet zelfs beter dan de VW ID.3.
Ik heb mijn zetels gewogen: zetel inclusief lade=24,5kg en de middenzetel (met gordel)=30kg.
De reden waarom de id buzz geen verplaatsbare,uitneembare zetels heeft is blijkbaar een gevolg van het feit dat de batterijen in de bodem niet genoeg plaats laten om rails te plaatsen.
Ook geïnformeerd naar de laadprijs van dse lader in de buurt: 50 cent, en 56 cent voor de snellader. Dat is dus duidelijjk meer dan de 43 cent die ik eerder aangaf om de prijzen te vergelijken.
En ja, ik kijk naar hetgeen ik nodig heb. Maar als ik op internet rondkijk zijn er toch wel heel wat meer mensen die gelijkaardige eisen hebben.
De zetels uitnemen bij de id buzz is ook niet zo makkelijk als voorgesteld. Afhankelijk van het model zou dat problemen geven met de software bij verwarmde zetels en soms met de airbags.

Laatst gewijzigd door pajoske : 4 september 2025 om 19:04.
Oud 4 september 2025, 21:00   #206
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb mijn zetels gewogen: zetel inclusief lade=24,5kg en de middenzetel (met gordel)=30kg.
De reden waarom de id buzz geen verplaatsbare,uitneembare zetels heeft is blijkbaar een gevolg van het feit dat de batterijen in de bodem niet genoeg plaats laten om rails te plaatsen.
Ook geïnformeerd naar de laadprijs van dse lader in de buurt: 50 cent, en 56 cent voor de snellader. Dat is dus duidelijjk meer dan de 43 cent die ik eerder aangaf om de prijzen te vergelijken.
En ja, ik kijk naar hetgeen ik nodig heb. Maar als ik op internet rondkijk zijn er toch wel heel wat meer mensen die gelijkaardige eisen hebben.
Volgens de ADAC is de Multivan T7 duurder dan de ID Buzz.

En dan neemt ADAC nog de -in de regel- zuinigere diesel.

De Multivan T7 is dan 29 Euro per maand duurder dan de ID Buzz dit reeds bij 15000 km per jaar en 5 jaar rijden (dus 75.000 km), alle kosten hé. Hoe langer men rijdt hoe duurder de Multivan per maand gaat worden tov de ID Buzz, dat is een no brainer.

Dan moogt jij nog zoveel fantaseren als je wilt, hieronder doe je het weer.
Citaat:
De zetels uitnemen bij de id buzz is ook niet zo makkelijk als voorgesteld. Afhankelijk van het model zou dat problemen geven met de software bij verwarmde zetels en soms met de airbags.
Volgens de ervaringsdeskundigen en de reacties van het ID-Buzz forum gaf dat helemaal geen software-problemen. Moet ik het nog eens plakken?

- Snelladen kost bvb bij Ionity 39 cent/kWh met het power abonnement van €11,99 per maand.

- Ik plak even:
Citaat:
Abonnement:
Als je vaak bij IONITY laadt, kun je een abonnement afsluiten via de IONITY-app.
IONITY Passport Motion: €5,99 per maand (eerste maand €3,99) en €0,49 per kWh.
IONITY Passport Power: €11,99 per maand (eerste maand €7,99) en €0,39 per kWh.
Dit is uiteraard als je thuis niet/nooit kunt laden. En ook niet aan trage AC laadpalen in de buurt (E-parkings)

Het zou me verwonderen dat jij geen thuislaadpaal kunt plaatsen. Heb je geen oprit ofzo?

Laatst gewijzigd door Micele : 4 september 2025 om 21:24.
Oud 4 september 2025, 22:02   #207
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe langer men rijdt hoe duurder de Multivan per maand gaat worden tov de ID Buzz, dat is een no brainer.
vervolg, wegens die no brainer.

Als men denkt dat een 5-7 zitter bestelwagen ICE goedkoper is dan een pakweg 10.000 € duurdere bestelwagen type ID Buzz is kom je zeker bedrogen uit.

Je kunt het eens laten berekenen door deze Vlaamse tool:

De ID Buzz staat onder bestelwagens 5-7 personen en kost catalogus 61.710 € voor de duurste of LWB met grootste batterij.
Citaat:
Volkswagen ID.Buzz
LWB 86 kWh RWD Pro 286HP 210kW 5d
Elektrisch
Prijs € 61.710,-
Helaas vind ik geen Multivan T7 onder de benzineversies, maar wel een VW Sharan, die zelfs bijna € 12k goedkoper is in aankoop, en uiteraard ook zuiniger moest een Multivan T7 erbij staan:
Citaat:
Volkswagen Sharan
TSI OPF Highline 150HP 110kW 5d
Benzine
Prijs € 49.850,-
Dit is de link:
Citaat:
https://mow.vlaanderen.be/tco/

Kies een wagen uit een van de volgende 12 segmenten

Bestelwagen 5-7 pers. (K)
Wat denk je wat die Sharan duurder is per maand naargelang kms per jaar die je ingeeft? Bij de ID Buzz mag/moet je best minimum een thuislaadpaal van 1250 € bijtellen, toch als je thuis kunt laden.

- Natuurlijke persoon = particulier
- 15000 km per jaar
- 10 jaar of 150.000 km
- Gemiddeld verbruik laat je staan, telt sowieso voor beide.
- Laadpaal incl 1250 € aanklikken, als je thuis kunt laden
- Laadmix laat je best staan, maar kan je ook aanpassen naargelang
Citaat:
Laadmix
Thuis Werk Publiek laden Onderweg snelladen
45 % + 45 % + 5 %+ 5% = 100%
kun je thuisladen best wat hoger zetten dan 45%. Het hangt natuurlijk van de stroomprijs thuis af, ik zal eens neuzen in de toelichting van de berekening. Ze nemen te hoge stroomprijzen maar ook te hoge benzineprijzen, soit nemen we aan dat het compenseert.

- ik heb het alvast laten berekenen, je spaart 66€ per maand met die ID Buzz 1. na 10 jaar en 150k kms
Citaat:
Totale kosten (op 10 jaar)i
Volkswagen ID.Buzz 101.397 €
Volkswagen Sharan 109.268 €

Bespaar €7.871 met een ID Buzz!
2. Ga ik naar 5 jaar en 75.000 km zegt de berekening dat men nog altijd 12 € per maand bespaard met die ID BUZZ.
Citaat:
Totale kosten (op 5 jaar)i
Volkswagen ID.Buzz 63.544 €
Volkswagen Sharan 64.289 €
Bespaar €745 met een ID Buzz!
Zie je ik heb geen fantasie nodig maar neem een neutrale tool, die bovendien voor Vlaanderen geldt.

Als je dat vergelijk niet past kan ik ook 2 eigenlijke identieke wagens nemen behalve de aandrijving, nemen we de Renault Kangoo.
Citaat:
selecteer eerste wagen
Renault Kangoo
EV45 DC 80 kW Authentic 120HP 90kW 5d
Elektrisch
Prijs € 36.350,-

selecteer tweede wagen
Renault Kangoo
TCe Equilibre 130HP 96kW 5d
Benzine
Prijs € 28.620,-
Na 10 jaar en 150.000 km gaf dat een besparing van 96 € per maand:
Renault Kangoo 70.795 €
Renault Kangoo 82.355 €
Bespaar €11.560 of 96 € per maand met de electrische Kangoo!

Men rekent zelfs een iets hogere verzekering aan voor de duurdere Kangoo wat logisch is. En men investeert natuurlijk meer voor de 7700 € duurdere E-versie in aankoop.
De totale kosten zijn onderverdeeld in:
Citaat:
Aankoop en herverkoopwaardei
Renault Kangoo 31.093 €
Renault Kangoo 24.481 €
Investeer €6.612

Premies en belastingen (op 10 jaar)i
Renault Kangoo 0 €
Renault Kangoo 2.958 €
Bespaar €2.958

Energie- en brandstofverbruik (op 10 jaar)i
Renault Kangoo 17.441 €
Renault Kangoo 33.261 €
Bespaar €15.820

Verzekering en onderhoud (op 10 jaar)i
Renault Kangoo 21.011 €
Renault Kangoo 20.405 €
Investeer €606

Renault Kangoo 70.795 €
Renault Kangoo 82.355 €
Bespaar €11.560 of 96 € per maand met de electrische Kangoo!

Laatst gewijzigd door Micele : 4 september 2025 om 22:29.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be