Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 september 2025, 19:49   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.707
Standaard Elektrische boom in België: +55% meer auto's in één jaar

Het wagenpark van België heeft nu een aandeel van ca. 6,5 % BEV.

Citaat:
https://statbel.fgov.be/nl/themas/mo...voertuigenpark

Elektrische boom in België: +55% meer auto's in één jaar

16 september 2025

Elektrische boom in België: +55% meer auto's in één jaar

Op 1 augustus 2025 telde België 6,14 miljoen personenwagens, een lichte stijging van 0,76% ten opzichte van vorig jaar. Achter deze bescheiden groei van het Belgische voertuigenpark, springt één trend in het oog, namelijk de sterke groei van het aantal elektrische wagens. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Statbel, het Belgische statistiekbureau.

In één jaar tijd is hun aantal met 55,4% gestegen, van 254.240 in 2024 naar 395.188 in 2025. Het overgrote deel van deze wagens (81,8%) zijn geregistreerd op naam van een bedrijf, vergeleken met slechts 18,1% voor particulieren (71.371 auto's).

Ook hybride wagens winnen aan populariteit: +19,1% in één jaar, tot 846.354 wagens, oftewel 13,8% van de personenwagens. De verdeling is hier evenwichtiger tussen particulieren (51,3%) en bedrijven (48,3%).

Wat het aantal wagens op gas betreft, blijven zij marginaal aanwezig (0,4% van de personenwagens), ondanks een stijging van 9,1% in 2025 tot 24.869.

Aantal personenwagens per brandstoftype en type eigenaar in 2025

2025 | Type eigenaar |
Bedrijfswagen | Privé | Onbekend : Totaal

Benzine: 271.651 | 2.791.102 | 73.506 : 3.136.259
Diesel: 247.802 | 1.442.011 | 9.984 :1.699.797
Benzine/diesel + elektrisch: 408.440 | 434.585 | 3.329 :846.354
Elektrisch: 323.366 | 71.371 | 451 : 395.188
Gas: 1.065 | 23.328 | 476 : 24.869
Andere: 5.287 | 9.656 | 18.624 : 33.567

Totaal: 1.257.611 | 4.772.053 | 106.370 : 6.136.034

Aan de andere kant blijft diesel dalen. Met een daling van 12,1% in één jaar zijn er nog steeds 1,70 miljoen dieselwagens, oftewel 27,7% van de personenwagens. Benzinewagens blijven aan de leiding met 3,14 miljoen eenheden (+0,1%), goed voor 51,1% van alle personenwagens.

Als we kijken naar het totale wagenpark in België, tellen we ook 16.966 bussen en touringcars, 1 miljoen voertuigen voor goederenvervoer, 56.394 trekkers voor opleggers, 212.685 landbouwtrekkers, 90.646 speciale voertuigen en meer dan 552.000 motorfietsen. In totaal rijden er in België 8,07 miljoen voertuigen op de weg.

Evolutie van het wagenpark 2023-2025

Op 1 augustus 2023 | 2024 | 2025 | 2024/2023 | 2025/2024

Wagenpark op 1 augustus (met inbegrip van motorrijwielen)
7.910.513 | 7.993.273 | 8.066.135 | +1,1% | +0,9%

Personenwagens 6.030.700 6.089.564 6.136.034 +1,0% +0,8%
- rijdend op benzine 3.096.253 3.132.607 3.136.259 +1,2% +0,1%
- rijdend op diesel 2.201.549 1.934.307 1.699.797 -12,1% -12,1%
- rijdend op gas 20.373 22.786 24.869 +11,8% +9,1%
- met elektrische motor 138.749 254.240 395.188 +83,2% +55,4%
- hybride 537.817 710.687 846.354 +32,1% +19,1%
[....]
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2025, 10:37   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.707
Standaard En steeds meer oudere wagens...

Het aantal wagens van meer dan 16 jaar oud is quasi verdubbeld de laatste 10 jaren (2015-2025).

De gemiddelde leeftijd zal nu ruim 10 jaar zijn, of het hoogste ooit, daar is niets mis mee.

Zie grafiek blokjes -17 jaar+ van ca. 500k naar ca. 950k (2025)

Aan de zeer jonge wagens -1/-2j ziet men dan weer een plotse significante toename 2024-2025 (dat zullen vooral stekkerwagens zijn)

https://statbel.fgov.be/nl/themas/mo...npark#panel-12
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  image (1).png‎
Bekeken: 3
Grootte:  90,7 KB
ID: 121395  

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 september 2025 om 10:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2025, 22:57   #3
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.898
Standaard

Zonder subsidie (fiscaal gunstig bedrijfswagen) zouden er maar bitter weinig elektrische wagens verkocht worden. Mijn kinderen en schoonkinderen (5v.d.6) worden dus 'verplicht' om een elektrische wagen te kiezen.
Ah ja. Die lange vakantiereis wordt wel met de comfortabele benzinewagen van opa gedaan. Ge moet in die moderne bedrijfswagens eens proberen 3 kinderzitje op de tweede rij naast elkaar te plaatsen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 07:19   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.286
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het aantal wagens van meer dan 16 jaar oud is quasi verdubbeld de laatste 10 jaren (2015-2025).

De gemiddelde leeftijd zal nu ruim 10 jaar zijn, of het hoogste ooit, daar is niets mis mee.

Zie grafiek blokjes -17 jaar+ van ca. 500k naar ca. 950k (2025)

Aan de zeer jonge wagens -1/-2j ziet men dan weer een plotse significante toename 2024-2025 (dat zullen vooral stekkerwagens zijn)

https://statbel.fgov.be/nl/themas/mo...npark#panel-12
De EV's worden over gesubsidieerd.

Ik kocht in juni een plug-in hybride (Ford Kuga) 2500 CC.

BIV om mee te lachen.
Wegen taks ongeveer hetzelfde als mijn Ford Fiesta (1000 cc).
Korting BA verzekering, ik betaal voor een Full omnium met BA verzekering 100 euro meer dan voor de Ford Fiesta, weet dat de Kuga meer dan het dubbele kost.
Hier gaat het dus over een privé aangekochte auto.

Als je dan hoort dat de werkgever een EV (salariswagen) volledig kan aftrekken, dan vind ik persoonlijk dat er bedroevend weinig EV's bijgekomen zijn.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 07:26   #5
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 24.079
Standaard

De hybrides worden in de meerderheid van de gevallen enkel en alleen gekocht voor de financiële voordelen. En die zijn door de NV-A regeringen in de meeste gevallen verlengd, ondanks de bloedrode begrotingen. Wat draaien ze graag aan de knopkes die politici, meestal ten voordele van zichzelf en het private ambtenarenvolkje, het dure middel en oppermanagement wat in de bedrijven aan de knopkes draait, meestal ook vooral ten behoeve van zichzelf.
__________________
7 OKTOBER WAS DE RODE LIJN!

Gaza-stad 2025 = Berlijn 1945

Gennez, De Sutter en co tegen een houten palen in Breendonk
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 07:41   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.286
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
De hybrides worden in de meerderheid van de gevallen enkel en alleen gekocht voor de financiële voordelen. En die zijn door de NV-A regeringen in de meeste gevallen verlengd, ondanks de bloedrode begrotingen. Wat draaien ze graag aan de knopkes die politici, meestal ten voordele van zichzelf en het private ambtenarenvolkje, het dure middel en oppermanagement wat in de bedrijven aan de knopkes draait, meestal ook vooral ten behoeve van zichzelf.
Eerlijk?
Ik had liever een Kuga Diesel gekocht, alleen worden die niet meer gemaakt.
De stekkerhybride was dus een tweede keuze.
Ik wist zelfs niet dat er voordelen aan verbonden waren (dacht dat die afgeschaft waren (blijkbaar alleen als salariswagen, de werkgever kan die veel minder aftrekken).
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 08:43   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.707
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ah ja. Die lange vakantiereis wordt wel met de comfortabele benzinewagen van opa gedaan. Ge moet in die moderne bedrijfswagens eens proberen 3 kinderzitje op de tweede rij naast elkaar te plaatsen.
Geeuw.

En vooral (algemeen) op 1 jaar ca. 141.000 meer electrische wagens in ons wagenpark blijft een sterke groei, ondanks de Vlaamse premie vanaf 1 januari 2025 volledig geschrapt werd. Daarom was de groei verleden jaar nog wat groter of 83,2%, wel telkens vanaf 1 augustus. Het is nog wat afwachten tot statbel volgend jaar het volledige jaar 2025 gaat tellen. In elk geval gaan de electrische wagens naar een aandeel van 10% in ons wagenpark.

Citaat:
Zonder subsidie (fiscaal gunstig bedrijfswagen) zouden er maar bitter weinig elektrische wagens verkocht worden. Mijn kinderen en schoonkinderen (5v.d.6) worden dus 'verplicht' om een elektrische wagen te kiezen.
Je valt in herhaling en je hebt helemaal geen punt. Nergens is dat 'verplicht'.

Of had je liever in het verleden geleefd toen je kinderen en schoonkinderen voor een vervuilende sjoemeldiesel moesten kiezen? Toch eens serieus blijven hé met dat bedrijfswagengedoe. Het zijn nu eenmaal de milieuregels en luchtkwaliteit die dat voortschrijdend beleid bepalen. Leer er eens mee leven.

Het deel van 18,1 % van de electrische wagens of 71.371 electrische wagens voor particulieren in ons wagenpark kan men zeker niet bitter weinig noemen.
Citaat:
In één jaar tijd is hun aantal met 55,4% gestegen, van 254.240 in 2024 naar 395.188 in 2025. Het overgrote deel van deze wagens (81,8%) zijn geregistreerd op naam van een bedrijf, vergeleken met slechts 18,1% voor particulieren (71.371 auto's).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 september 2025 om 09:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 09:20   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.707
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Eerlijk?
Ik had liever een Kuga Diesel gekocht, alleen worden die niet meer gemaakt.
De stekkerhybride was dus een tweede keuze.
Ik wist zelfs niet dat er voordelen aan verbonden waren (dacht dat die afgeschaft waren (blijkbaar alleen als salariswagen, de werkgever kan die veel minder aftrekken).
Tja de tijden van de overgesubsidieerde sjoemeldiesels is nu al een tijdje voorbij.

Citaat:
In 2014 was 96% van de bedrijfswagens in België een dieselwagen. Sindsdien is dit aandeel gedaald; in 2019 was het aandeel 80%, en in 2020 daalde het verder tot net geen 80%.
In 2014 en de jaren voordien werd de sjoemeldiesel helemaal niet gesubsidieerd.
"Slechts 4%" van de bedrijfswagens waren benzines.

Of hoe men goed 10 jaar later een positieve draad over de groei van de milieuvriendelijkste wagens kan minimaliseren.
Citaat:
Elektrische boom in België: +55% meer auto's in één jaar

Op 1 augustus 2025 telde België 6,14 miljoen personenwagens, een lichte stijging van 0,76% ten opzichte van vorig jaar. Achter deze bescheiden groei van het Belgische voertuigenpark, springt één trend in het oog, namelijk de sterke groei van het aantal elektrische wagens. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Statbel, het Belgische statistiekbureau.

In één jaar tijd is hun aantal met 55,4% gestegen, van 254.240 in 2024 naar 395.188 in 2025. Het overgrote deel van deze wagens (81,8%) zijn geregistreerd op naam van een bedrijf, vergeleken met slechts 18,1% voor particulieren (71.371 auto's).

Ook hybride wagens winnen aan populariteit: +19,1% in één jaar, tot 846.354 wagens, oftewel 13,8% van de personenwagens. De verdeling is hier evenwichtiger tussen particulieren (51,3%) en bedrijven (48,3%).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 september 2025 om 09:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 09:22   #9
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.286
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Geeuw.

En vooral (algemeen) op 1 jaar ca. 141.000 meer electrische wagens in ons wagenpark blijft een sterke groei, ondanks de Vlaamse premie vanaf 1 januari 2025 volledig geschrapt werd. Daarom was de groei verleden jaar nog wat groter of 83,2%, wel telkens vanaf 1 augustus. Het is nog wat afwachten tot statbel volgend jaar het volledige jaar 2025 gaat tellen. In elk geval gaan de electrische wagens naar een aandeel van 10% in ons wagenpark.

Je valt in herhaling en je hebt helemaal geen punt. Nergens is dat 'verplicht'.

Of had je liever in het verleden geleefd toen je kinderen en schoonkinderen voor een vervuilende sjoemeldiesel moesten kiezen? Toch eens serieus blijven hé met dat bedrijfswagengedoe. Het zijn nu eenmaal de milieuregels en luchtkwaliteit die dat voortschrijdend beleid bepalen. Leer er eens mee leven.

Het deel van 18,1 % van de electrische wagens of 71.371 electrische wagens voor particulieren in ons wagenpark kan men zeker niet bitter weinig noemen.
Dus bijna 82% van de EV's zijn bedrijfswagens.
Bedankt om het zo duidelijk te stellen.

Ondertussen raken ze de tweedehands EV's aan de straatstenen niet kwijt.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 09:25   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.286
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In 2014 en de jaren voordien werd de sjoemeldiesel helemaal niet gesubsidieerd.

"Slechts 4%" van de bedrijfswagens waren benzines.
Kunstmatige verplichting.
Diesel een pak duurder, terwijl die eigenlijk een pak goedkoper is dan benzine.
De schrik van de mensen met dat euronormgedoe, fabrikanten die geen geld meer steken in de ontwikkeling van dieselmotoren, ..., je moet dus niet ver kijken om te beseffen waardoor dit komt.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 09:28   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.707
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dus bijna 82% van de EV's zijn bedrijfswagens.
Bedankt om het zo duidelijk te stellen.
En in 2014 waren dat 96% sjoemeldiesels. Geen dank.

Citaat:
Ondertussen raken ze de tweedehands EV's aan de straatstenen niet kwijt.
Die kennen ook een boom.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 september 2025 om 09:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 09:35   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.707
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Kunstmatige verplichting.
Nope, achterlijkheid.
Citaat:
Diesel een pak duurder, terwijl die eigenlijk een pak goedkoper is dan benzine.
De brandstof diesel was toen altijd veel goedkoper dan benzine. Of gatacherlijk.
De staat verdiende eigenlijk veel meer aan benzinewagens.

Citaat:
De schrik van de mensen met dat euronormgedoe,
Diesels zijn nu eenmaal veel giftiger. Jij noemt dat gedoe ik niet.

Citaat:
fabrikanten die geen geld meer steken in de ontwikkeling van dieselmotoren,
Diesel is totaal ongeschikt voor personenwagens bij onze snelheden op gewone wegen en dus al zeker niet voor personenwagens die toen minder dan 35.000 km/jaar aflegden. Andere landen hebben dat veel beter gemanaged.

Citaat:
..., je moet dus niet ver kijken om te beseffen waardoor dit komt.
Ik weet het maar jij blijkbaar nog altijd niet.

Je beseft toch dat dieseluitlaatgassen al in 1984 kankerverwekkend officieel verklaard zijn (Frankrijk, iets met kernenergie)? Waarom denk je dat dieselwagens enkel in Europa massaal van de grond gekomen zijn? Valt uw frank nog altijd niet? Ggl is uw vriend.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 september 2025 om 09:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be