Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 september 2025, 14:28   #41
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.634
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Bovendien zegt een zeer ruwe ervaring van 1 wagen helemaal niets over miljoenen wagens met zulke batterijpacks.
Dus vind jij het ok dat ruwe ervaringen buiten de statistieken van de fabrikant worden gehouden....
__________________

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 14:38   #42
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 71.026
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Dus vind jij het ok dat ruwe ervaringen buiten de statistieken van de fabrikant worden gehouden....
Geen flauw idee, maar het is wel duidelijk dat een paar belangrijke fabrikanten van auto's de EV trein wat gaan laten remmen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 14:48   #43
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
De uitstootnormen zijn per km. Een euro 6 motor gaat dus wel degelijk minder verbruiken dan een euro 4. Minder CO uitstoot is een betere verbranding en dus meer vermogen per liter.
Verbruik is CO2(TWEE) en heeft niets te maken met EUROnormen 1 tot 6e.

Niet over wat anders beginnen (vermogen), jij had het over uitstootnormen of euronormen en specifiek verbruik.

Diesel is zwaarder per liter dan benzine, en geeft ca 13% meer CO2 vrij per liter als het verbrand wordt.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 september 2025 om 14:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 14:53   #44
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Geen flauw idee, maar het is wel duidelijk dat een paar belangrijke fabrikanten van auto's de EV trein wat gaan laten remmen.
Ik denk niet dat ViveLaBelgique dat begrijpt. (uitgedrukt in winstbejag)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 14:59   #45
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
De euronormen hebben alles te maken het verbruik omdat het uitstootnormen zijn.
MIS.

En hier nog een batterijdegradatielinkje, dat zeker niet van "autoconstructeurs" komt. Precies of autoconstructeurs hun eigen accucellen maken (buiten een paar uitzonderingen)

Citaat:
https://www.electrichybridvehicletec...-20-years.html

Geotab data shows EV batteries could last 20 years

June 19, 2025

EV batteries are degrading more slowly than previously measured, with new research from Geotab showing an average annual degradation rate of 1.8%, down from 2.3% recorded in 2019. The telematics company’s analysis of 10,000 electric vehicles suggests EV batteries could last 20 years or more at current degradation rates.

The Geotab study, which updated the company’s 2019 battery health analysis, found significant improvements in battery durability across the EV market. According to the research, 75% of light commercial vehicles could be replaced by comparable electric models today, with potential savings of £12,000 per vehicle over its lifespan.

The study identified several factors affecting battery longevity, with temperature playing a significant role. EVs operating in hot climates showed faster degradation rates compared to those in temperate conditions, defined as fewer than five days per year above 80°F (27°C) or below 23°F (-5°C).

Charging methods also influenced battery health. The Geotab research found that frequent use of DC fast charging equipment appeared to significantly impact degradation rates, particularly in hot climates. Vehicles that primarily used slower Level 2 charging showed better battery preservation compared to those regularly using rapid charging systems.

Contrary to expectations, the study found that high-use EVs did not experience significantly greater battery degradation than lower-use vehicles when controlling for DC charging frequency. This finding suggests fleet operators can maximize vehicle utilization without accelerating battery wear, provided vehicles stay within their daily driving range.

The research highlighted differences between cooling systems, comparing 2015 model vehicles. The Tesla Model S, which uses liquid cooling, showed a 2.3% degradation rate, while the Nissan Leaf with passive air cooling recorded 4.2% degradation over the same period.

Geotab’s analysis showed that maintaining battery charge between 20% and 80% helps minimize strain on battery systems. The study also noted that many manufacturers implement buffer zones to prevent batteries from reaching extreme charge levels, which helps extend overall battery life.

The company’s EV Battery Degradation Tool, first launched in 2019, provides fleet managers with comparative data across different electric vehicle models. While the tool uses data collected through 2019, it remains a reference point for understanding battery performance trends across various manufacturers and models.

The improved degradation rates reflect ongoing advances in battery technology and thermal management systems, supporting the business case for EV adoption in commercial fleets seeking to reduce emissions.
Het voornaamste wat ik lees is dat de batterijdegradarie nog maar eens vermindert door o.a. beter temperatuurmanagement, monitoring/software.

Heb je nog een paar links nodig? Er zijn mogelijk betere, want die maken wel het verschil tussen batterijchemie, er zijn verschillen tussen NCA-, NMC- en LFP-packs enz.... zeker qua opladen en levensduur

Maar elk licht nadeel kan zijn licht voordeel hebben of omgekeerd, bepaalde batterijepacks zou ik niet persé in koude landen rijden, maar zeker wel in warme landen. Maar ook daar hebben ze al oplossingen gevonden.
Of er zit nog veel rek op. Men leest het hier bijna elke dag. Maar het gaat altijd om geld te verdienen dus prijs/kwaliteit/nut.

Waar men bij plofmotoren en al hun emissierommel al een tijdje op het einde van hun latijn zijn, beter/zuiniger worden ze niet. Men ziet het trouwens aan de laatste lakse euronorm grensnormen, de klassieke auto-industrie wordt verschoond door de politiek: (en de primeur is dat men plots naar de niet-uitlaatfijnstof gaat kijken)
Citaat:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...ets-afgezwakt/

Ministers van verschillende Europese landen hebben overeenstemming bereikt over een aanpassing voor de aanstaande Euro 7-uitstootnorm. Die mag van hen zoals verwacht worden afgezwakt.

De afzwakking van de nieuwe Euronorm betekent concreet dat er wordt vastgehouden aan de Euro 6-norm voor zover het daadwerkelijke uitlaatgassen betreft
, meldt Reuters. Dat was voor benzine-auto’s al zo, maar brengt voor diesels iets meer ruimte als het gaat om NOx-uitstoot. Als er inderdaad wordt vastgehouden aan Euro 6, brengt dat ook een versoepeling op het gebied van de omstandigheden waarin de normen moeten worden gemeten. Bovendien zou het dan niet langer een vereiste zijn dat eenmaal gebouwde auto's tien jaar aan de norm blijven voldoen, wat ook een onderdeel was van Euro 7.

Wel wordt er in het nieuwe voorstel vastgehouden aan een norm op het gebied van de schadelijke stoffen die de banden en de remmen produceren. Dat is een wereldwijde primeur en betekent dat er voor het eerst ook bij elektrische auto’s naar de ‘uitstoot’ wordt gekeken.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 september 2025 om 15:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 16:34   #46
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.634
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Verbruik is CO2(TWEE) en heeft niets te maken met EUROnormen 1 tot 6e.

Niet over wat anders beginnen (vermogen), jij had het over uitstootnormen of euronormen en specifiek verbruik.

Diesel is zwaarder per liter dan benzine, en geeft ca 13% meer CO2 vrij per liter als het verbrand wordt.
Diesel is ook zuiniger. Heb je al een test gevonden van Euro 6 Diesel motoren ?

Heel veel technologie van hybride auto's is doorgesijpeld naar recente motors. Zoals bijvoorbeeld het start-stop systeem mogelijk gemaakt door innovatie in de startmotor. Milde hybrides ondersteunen die startmotor verder. De startmotor is al eeuwen een elektrische motor.
__________________

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 17:21   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Diesel is ook zuiniger. Heb je al een test gevonden van Euro 6 Diesel motoren ?
Nee, jij wel?

Als moderne dieselwagens maar 12% zuiniger zijn in de praktijk stoten ze dus meer CO2 uit per liter dan vergelijkbare moderne benzinewagens, daar zijn al veel testen van geweest. Die ik overigens ook gepost heb.

En als men dan levenscyclus gaat bekijken en de keten van de huidige B7-dieselbrandstof met de keten van E10-benzine bekijkt wordt het dieselsprookje al helemaal doorprikt. En dan komt de keten Adblue er ook nog bij, wat niet nodig is voor benzinewagens. Maar dat wist je nog niet?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 september 2025 om 17:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 17:46   #48
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.902
Standaard

20 jaar geleden kocht ik een wagen met lichte dieselmotor (euro3). Want volgens de overheid stootte die minder CO2 uit dan een benzinemotor. Om de opwarming van de aarde tegen te gaan.Als milieubewuste koper...moest ik die te vroeg verkopen omdat ik in geen enkele lez-zone meer binnen mocht.
14 jaar geleden kocht mijn jongste een diesel 'ECO' omdat die volgens de overheid ecologischer was.
Maar nu zou dat volgens de overheid de meest vervuilende motor zijn die er rondrijdt.
En nu zegt de overheid dat elektrische aangedreven wagens beter zijn. Maar moeten ze kerncentrales bouwen om elektriciteit op te wekken. Kerncentrales waartegen in het verleden heftig geprotesteerd werd....

Ze kunnen mijne rug op. Bennen paar jaar worden die elektrische wagens weer geweerd om de een of andere reden.

En wat die statistieken betreft. Eerste jaar burgie: Hoe moet ge uw onderzoek/statistieken zo aanpassen dat ge gelijk hebt, ook als ge geen gelijk hebt.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 18:34   #49
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
20 jaar geleden kocht ik een wagen met lichte dieselmotor (euro3). Want volgens de overheid stootte die minder CO2 uit dan een benzinemotor. Om de opwarming van de aarde tegen te gaan.Als milieubewuste koper...moest ik die te vroeg verkopen omdat ik in geen enkele lez-zone meer binnen mocht.
14 jaar geleden kocht mijn jongste een diesel 'ECO' omdat die volgens de overheid ecologischer was.
Maar nu zou dat volgens de overheid de meest vervuilende motor zijn die er rondrijdt.
En nu zegt de overheid dat elektrische aangedreven wagens beter zijn. Maar moeten ze kerncentrales bouwen om elektriciteit op te wekken. Kerncentrales waartegen in het verleden heftig geprotesteerd werd....

Ze kunnen mijne rug op. Bennen paar jaar worden die elektrische wagens weer geweerd om de een of andere reden.

En wat die statistieken betreft. Eerste jaar burgie: Hoe moet ge uw onderzoek/statistieken zo aanpassen dat ge gelijk hebt, ook als ge geen gelijk hebt.
Ik pas geen statistieken aan, dat kan ik trouwens niet.

Als jij al die studies en cijfers niet wil aanvaarden moet je het zelf weten.

Aja, 20 jaar geleden waren er geen direct injecties benzines, zeker niet voor massaproductie.
De eerste VW TSi waren van 2007-2008.
Niet veel later of einde 2009 kwam de downsizing 1,2 TSi 4 cilinder, ondertussen nog maar 1,0 TSi 3-cilinder. Nog eens ietsje zuiniger

Door de turbo hadden die voldoende koppel en vermogen om zelfs zware middenklasse wagens aan te drijven. Bij Ford idem met de ecoboost moteurtjes.
https://de.wikipedia.org/wiki/TSI_(Motorentechnik)

Later begon iedereen ermee, zeker BMW.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 september 2025 om 18:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 18:36   #50
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.634
Standaard

Volgens Chatgpt:
Verbruikt een elektrische auto méér CO? als je ook de productie én recyclage meetelt, dan een dieselauto als je voor beide enkel de huidige (bestaande) praktijken in rekening brengt?
....
In landen met kolenstroom (zoals Polen of sommige Aziatische landen) kan het verschil minder groot of tijdelijk negatief zijn.
Vergelijking per stof (EV vs Diesel over 200.000 km):
Stof EV (EU-gemiddelde stroom) Dieselauto Winnaar
NO? 7 – 14 kg 30 – 60 kg ? EV
Fijnstof 0.4 – 0.8 kg 1.5 – 4 kg ? EV
SO? 4 – 7 kg 1 – 2 kg ? Diesel (EV slechter, maar beperkt)


De elektriciteit voor een EV stoot meer zwavelstof uit dan een diesel !
__________________

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 18:42   #51
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Volgens Chatgpt:
Verbruikt een elektrische auto méér CO? als je ook de productie én recyclage meetelt, dan een dieselauto als je voor beide enkel de huidige (bestaande) praktijken in rekening brengt?
....
In landen met kolenstroom (zoals Polen of sommige Aziatische landen) kan het verschil minder groot of tijdelijk negatief zijn.
Vergelijking per stof (EV vs Diesel over 200.000 km):
Stof EV (EU-gemiddelde stroom) Dieselauto Winnaar
NO? 7 – 14 kg 30 – 60 kg ? EV
Fijnstof 0.4 – 0.8 kg 1.5 – 4 kg ? EV
SO? 4 – 7 kg 1 – 2 kg ? Diesel (EV slechter, maar beperkt)


De elektriciteit voor een EV stoot meer zwavelstof uit dan een diesel !
Wat een onzin, of nieuw dieptepunt. Zelfs bij heel veel kolenstroom uit Polen (als je diep moet zoeken) is een EV nog altijd milieuvriendelijker op alle gebied. Bron T&E.

Chat Gpt is onbetrouwbaar en sowieso geen deftige link.

Zal ik eens een linkje geven? (een oudje, ik heb ook recentere)
Citaat:
https://www.transportenvironment.org...rol-cars-study

Press Release

Dirty diesel also worse for the climate than petrol cars – study

September 18, 2017

Two years after the Dieselgate scandal exposed the dirty nature of diesel cars, a new study by Transport & Environment (T&E) shows that diesel cars not only pollute the air but also emit more climate-change emissions (CO2) than petrol cars.
Kijk reken het maar zelf uit, een verse tool via T&E, en drie downloads voor leesplezier.
Citaat:
https://www.transportenvironment.org...c-cars-cleaner

Are electric cars cleaner?

Compare the lifetime CO2 emissions of an electric car with a petrol car, a diesel car or another electric car.


3x less
Electric cars in Europe emit, on average, more than 3 times less CO2 than equivalent petrol cars.


83%
In the best case scenario, an electric car with a battery produced in Sweden and driven in Sweden can emit 83% less than an equivalent petrol car.


Download documents
T&E's EV lifecycle analysis
2022 update: T&E's EV lifecycle analysis
FAQs about EV lifecycle analysis

Analysis of lifecycle emissions

Lifecycle emission analysis covers the amount of CO2 emitted during the use phase when electricity is produced or fuel is burned, as well as during the production phase with the carbon impact of resource extraction for batteries and manufacturing of the vehicle.

We find out that electric cars in Europe emit, on average, more than 3 times less CO2 than equivalent petrol cars.

In the worst case scenario, an electric car with a battery produced in China and driven in Poland still emits 37% less CO2 than petrol. And in the best case scenario, an electric car with a battery produced in Sweden and driven in Sweden can emit 83% less than petrol.

We also see that electric cars bought in 2030 will reduce CO2 emissions four-fold thanks to an EU grid relying more and more on renewables.

Despite their green credentials, hybrids (HEV) and plug-in hybrids (PHEV) lifecycle emissions are much closer to polluting conventional petrol cars than to BEVs. The results show that HEVs only achieve a 21% reduction in LCA emissions compared to an equivalent petrol car while PHEV improvements are limited to 26%.

For cars bought in 2030, a hybrid vehicle powered by a blend of e-fuels and petrol would reduce its lifecycle emissions by just 5% compared to powering the same vehicle with petrol. If the hybrid vehicle runs on pure renewable e-fuel – a hypothetical scenario, unlikely to be achieved – it could emit 82% less. Even then, the cleanest battery electric vehicle would still be 27% cleaner than the pure e-fuel hybrid, mainly due to the low efficiency of the e-fuel production process.

This tool will be updated as new data is available. For more information about the way we selected and compiled data, please read the attached briefing and FAQ.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 september 2025 om 18:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 18:48   #52
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.634
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
20 jaar geleden kocht ik een wagen met lichte dieselmotor (euro3). Want volgens de overheid stootte die minder CO2 uit dan een benzinemotor. Om de opwarming van de aarde tegen te gaan.Als milieubewuste koper...moest ik die te vroeg verkopen omdat ik in geen enkele lez-zone meer binnen mocht.
14 jaar geleden kocht mijn jongste een diesel 'ECO' omdat die volgens de overheid ecologischer was.
Maar nu zou dat volgens de overheid de meest vervuilende motor zijn die er rondrijdt.
En nu zegt de overheid dat elektrische aangedreven wagens beter zijn. Maar moeten ze kerncentrales bouwen om elektriciteit op te wekken. Kerncentrales waartegen in het verleden heftig geprotesteerd werd....

Ze kunnen mijne rug op. Bennen paar jaar worden die elektrische wagens weer geweerd om de een of andere reden.

En wat die statistieken betreft. Eerste jaar burgie: Hoe moet ge uw onderzoek/statistieken zo aanpassen dat ge gelijk hebt, ook als ge geen gelijk hebt.
Dat is het 360° beleid van de groene waanzin.

Nog een vraagje aan Chatgpt:
“Als een diesel 25 jaar meegaat en een EV na 7 jaar waardeloos wordt door softwareproblemen, is een diesel dan niet eigenlijk duurzamer en milieuvriendelijker in het totaalplaatje?”

?Ja, als een elektrische auto na 7 jaar echt onbruikbaar wordt wegens softwareondersteuning of technische beperkingen, dan is het milieutechnisch logisch dat een goed onderhouden diesel die 25 jaar meegaat duurzamer uitvalt in het totaalplaatje.
__________________

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 18:53   #53
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.634
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wat een onzin, of nieuw dieptepunt. Zelfs bij heel veel kolenstroom uit Polen (als je diep moet zoeken) is een EV nog altijd milieuvriendelijker op alle gebied. Bron T&E.

Chat Gpt is onbetrouwbaar en sowieso geen deftige link.

Zal ik eens een linkje geven? (een oudje, ik heb ook recentere)


Kijk reken het maar zelf uit, een verse tool via T&E, en drie downloads voor leesplezier.
Grok zal volgens jou ook onzin verkopen:

In Nederland en de meeste Europese landen is de CO?-uitstoot van elektrisch rijden over de hele levenscyclus lager dan die van een dieselauto, vooral bij een gemiddelde of hoge kilometerstand (bijv. >100.000 km). In landen met een zeer vervuilende energiemix (bijv. veel kolen) kan een dieselauto in sommige gevallen vergelijkbare of lagere uitstoot hebben. Voor een exacte vergelijking zou je specifieke modellen, rijafstanden en de lokale energiemix moeten analyseren.
__________________

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 18:53   #54
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Dat is het 360° beleid van de groene waanzin.

Nog een vraagje aan Chatgpt:
“Als een diesel 25 jaar meegaat en een EV na 7 jaar waardeloos wordt door softwareproblemen, is een diesel dan niet eigenlijk duurzamer en milieuvriendelijker in het totaalplaatje?”

?Ja, als een elektrische auto na 7 jaar echt onbruikbaar wordt wegens softwareondersteuning of technische beperkingen, dan is het milieutechnisch logisch dat een goed onderhouden diesel die 25 jaar meegaat duurzamer uitvalt in het totaalplaatje.
Je hebt je maatje gevonden, die valt ook door de mand.

We stellen vast dat elektrische auto's in Europa gemiddeld meer dan drie keer minder CO2 uitstoten dan vergelijkbare benzineauto's.

In het slechtste geval stoot een elektrische auto met een accu die in China wordt geproduceerd en in Polen rijdt nog steeds 37% minder CO2 uit dan benzine. En in het beste geval kan een elektrische auto met een accu die in Zweden wordt geproduceerd en in Zweden rijdt 83% minder uitstoten dan benzine.

We zien ook dat elektrische auto's die in 2030 worden gekocht, de CO2-uitstoot met vier maal verminderen dankzij een EU-netwerk dat steeds meer afhankelijk is van hernieuwbare energiebronnen.

via:
Citaat:
https://www.transportenvironment.org...c-cars-cleaner

We find out that electric cars in Europe emit, on average, more than 3 times less CO2 than equivalent petrol cars.

In the worst case scenario, an electric car with a battery produced in China and driven in Poland still emits 37% less CO2 than petrol. And in the best case scenario, an electric car with a battery produced in Sweden and driven in Sweden can emit 83% less than petrol.

We also see that electric cars bought in 2030 will reduce CO2 emissions four-fold thanks to an EU grid relying more and more on renewables.
Daarom moeten de fossiele bakken in 2035 ophoepelen (toch geen nieuwe meer). In Noorwegen al vandaag bijna feit, zelfs zonder verplichting. En vooral daar is het veel kouder dan hier, oei oei die capaciteit ...

Evolutie sinds 1 jan 2020 tem juli 2025 hieronder.
Citaat:
https://cleantechnica.com/2025/08/04...alone-at-97-2/

EVs Take A Record 98.2% Share In Norway — BEVs Alone At 97.2%

2 months ago



De plug-in hybrides (PHEV) leven terug op, al 1,1%. Loooooooool
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 september 2025 om 19:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 19:06   #55
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.331
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je hebt je maatje gevonden, die valt ook door de mand.

We stellen vast dat elektrische auto's in Europa gemiddeld meer dan drie keer minder CO2 uitstoten dan vergelijkbare benzineauto's.

In het slechtste geval stoot een elektrische auto met een accu die in China wordt geproduceerd en in Polen rijdt nog steeds 37% minder CO2 uit dan benzine. En in het beste geval kan een elektrische auto met een accu die in Zweden wordt geproduceerd en in Zweden rijdt 83% minder uitstoten dan benzine.

We zien ook dat elektrische auto's die in 2030 worden gekocht, de CO2-uitstoot met vier maal verminderen dankzij een EU-netwerk dat steeds meer afhankelijk is van hernieuwbare energiebronnen.

via:
Daarom moeten de fossiele bakken in 2035 ophoepelen (toch geen nieuwe meer). In Noorwegen al vandaag bijna feit, zelfs zonder verplichting. En vooral daar is het veel kouder dan hier, oei oei die capaciteit ...
Mijn kilometers met mijne Kuga worden voor 85% gereden op elentrik opgewekt door mijn zonnepanelen.
Ik heb met mijne Kuga nog maar ene keer getankt en heb iets meer dan 3000 kilometer.
Hoe het deze winter zal gaan, weet ik nog niet. Mijn warmtepomp heeft ook elentrik nodig.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 19:08   #56
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Mijn kilometers met mijne Kuga worden voor 85% gereden op elentrik opgewekt door mijn zonnepanelen.
Ik heb met mijne Kuga nog maar ene keer getankt en heb iets meer dan 3000 kilometer.
Hoe het deze winter zal gaan, weet ik nog niet. Mijn warmtepomp heeft ook elentrik nodig.
Proficiat, ik neem aan dat bijna alles elentrik nodig heeft, of van het net of via opgeladen batterijen.

En mijne gewone fiets neem ik zelfs niet meer, ik ga te voet op mijn schoenen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 september 2025 om 19:10.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 19:09   #57
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 71.026
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En mijne fiets neem ik zelfs niet meer, ik ga te voet op mijne schoenen.
ik heb net een 2de hands fiets bijgekocht. Die staat nu klaar om ombouw naar "mijn goesting".
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 19:12   #58
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
ik heb net een 2de hands fiets bijgekocht. Die staat nu klaar om ombouw naar "mijn goesting".
Ik heb nog een oude fiets die moet al meer dan 50 jaar zijn. Bolt prima met wat onderhoud en af en toe nieuw banden.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 19:18   #59
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 71.026
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik heb nog een oude fiets die moet al meer dan 50 jaar zijn. Bolt prima met wat onderhoud en af en toe nieuw banden.
Mijn nieuwe aanwinst heeft wat werk nodig om te voldoen aan mijn wensen, maar dan heb ik wel een Rolls Royce onder de fietsen, nu doe ik het met een BMW.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2025, 19:51   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Mijn nieuwe aanwinst heeft wat werk nodig om te voldoen aan mijn wensen, maar dan heb ik wel een Rolls Royce onder de fietsen, nu doe ik het met een BMW.
Het geld voor mijn oude BMW staat nu te zweten op 2 spaarrekeningen.

Alleen de Skoda Fabia zou nog 2 jaar moeten meegaan (hout vasthouden)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 september 2025 om 19:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be