![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.334
|
![]() Citaat:
Met mijne tractor en mijne minigraver rijd ik heerlijk op rode mazout, vandaag 6000 liter ingedaan aan 66 ct / liter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.739
|
![]() Citaat:
En toen naderhand bleek dat het allemaal sjoemeldiesels waren scheurden ze nog meer hun broek omdat het waardeverlies veel groter is. Ik weet alvast al jarenlang van mijn VW/Skoda-dealer dat ze geen dieselwagens overnemen of een overnameprijs (enkel verschrotten), wel benzinewagens bij aankoop van een nieuwe. Ik bestelde mijn tsi-benzine in februari 2012 en die rij ik nog altijd. (182.000 km sinds september 2012)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 25 september 2025 om 11:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.334
|
![]() Citaat:
Eén van mijn fiesta's werd bijna 16 jaar, na ruim 350.000 km, zonder dat er ooit kosten aan waren, heb ik hem van de hand gedaan. Ik denk dat dat beestje z'n dienst ruim bewezen had. Hiervoor verstookte die auto iets meer dan 21.000 liter diesel. Moest ik dat met een benzine gedaan hebben, dan zat ik aan ruim 27000 liter |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.739
|
![]() Het is altijd de wagen die vervuilt niet de eigenaar, dus een (bedrijfs)wagen die na 4 jaar op de tweedehandsmarkt komt en een nieuwe eigenaar krijgt die er nog 11 jaar mee rijdt, die ene wagen vervuilt ook 15 jaar.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 25 september 2025 om 12:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.739
|
![]() Citaat:
Uit uw vage zinnen kan ik niets besluiten. In elk geval was het geen ecoboost Fiesta neem ik aan, die verbruiken zowat 5 tot 5,5 liter, of alvast ruim minder dan 21.000 liter voor 350.000 km, wat 6 liter/100 km is. ![]() Enkele voorbeelden uit Duitsland: (meer dan 100.000 km, ook rijprofiel kan men zien) Citaat:
![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 25 september 2025 om 12:52. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.635
|
![]() Citaat:
Voorbeeld: Peugeot 308 BlueHDi (Euro 6d) In onafhankelijke metingen (bijv. door Emissions Analytics of ADAC), bleek dat zo'n auto tijdens bepaalde ritten minder PM uitstootte dan de lucht die werd aangezogen bevatte. Maar dat is tijdelijk, want zodra het roetfilter geregenereerd wordt, komt weer een piek aan emissies vrij.
__________________
![]() Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.334
|
![]() Citaat:
Wij hadden vroeger de gewoonte om, telkens we tankten, de km stand en de liters op te schrijven. Zo wisten wij wanneer onze ton bijna leeg was. Fiesta was ne 1600 diesel van 2004. Daar lag ne motor in, ongelofelijk hoe snel die optrok. Geen enkele van mijn andere Fiesta's kan dit evenaren, en ik heb er 11 gehad. Met de meeste reed ik maar 1 jaar, in het begin zelfs maar een half jaar. Als ik de nieuwe afhaalde, bestelde ik de volgende. Kostte mij niets, ik moest wel steeds omnium rijden. En toen begon Ford met Options, waardoor de tweedehandsmarkt overspoeld werd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.334
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.739
|
![]() Citaat:
Daarom dat men er een grenswaarde Partikel-aantal (PN) erbij gekomen is sinds euro 6 (vanaf 2014). Sinds 2009 euro 5 was het enkel PM grens 5 mg/km: https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Pkw Met euronorm 7 gaat men het aantal deeltjes ook tellen tussen **10 nanometer en 23 nm, want bij euronorm 6d was de ondergrens 23 nanometer. Zie draad/post Citaat:
Benzine en diesels mogen niet boven 600 miljard deeltjes komen bij labo-meting, en niet boven 900 miljard deeltjes komen per kilometer tijdens metingen in de praktijk (RDE). (laatste euronorm 7) De massa grens of PM blijft gelijk bij 4,5 mg/km (sinds 2011) Als je wilt lezen het Gewest Brussel legt dat precies uit, de grootte-orde in nanometer ook: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 25 september 2025 om 14:39. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.739
|
![]() Citaat:
Dat de oude benzines met indirecte injectie (verneveling in het inlaatsspruitstuk) meestal grotere motoren waren en navenant meer verbruiken ontkent ook niemand. Toen was er ook geen downsizing zoals vandaag en hadden de atmosferische benzines vergelijkbare cc zoals de diesels. Enkele jaren geleden kreeg zelfs de zwaarste BMW 7 serie (G11) een 2 liter-viercilinder instapper naast de 6 cilinder 3000 cc, en verder de 4400 cc V8 of 6500 cc V12 als topversie. Omdat die 2000 cc reeds voldoende PKs en koppel leveren... https://de.wikipedia.org/wiki/BMW_G11#Ottomotoren Bij de opvolger G70 hebben ze wijselijk toch de 2000 cc geschrapt en is de instapper terug een 6L 3000 cc: https://de.wikipedia.org/wiki/BMW_G70 Een 4 cilinder broemt niet zo zacht als een 6 cilinder in lijn hé.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 25 september 2025 om 15:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.635
|
![]() Citaat:
Ik hoop dat de groene EU waanzin doorprikt wordt en de euro 5/6 wagens langer op de baan mogen, ook in lez's.
__________________
![]() Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 25 september 2025 om 15:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.739
|
![]() Citaat:
Dat is toch simpel genoeg? Of doe jij geen dagelijkse dosis vervuilde ademlucht op zoals in ballingsgebieden waar veel voertuigen rijden? Tel al die mg/kms roetdeeltjes en NOx maar eens bijeen per dag x 365 dagen wat je longen dan jaarlijks moeten recycleren, dan maal 10 jaar? Citaat:
Alle plofwagens mogen na 2035 altijd de baan op totdat ze versleten zijn, en-of de wisselstukken uitgeput zijn Men zal zelfs plofoccasiewagens kunnen kopen na 2035. Enkel nieuwe niet meer. (als zich niets verandert). Maar niemand garanteert je dat ze plofwagens niet strenger gaan bestraffen na 2035. Je begrijpt toch, of heb je het niet gelezen? dat de EU de oorspronkelijk geplande euronorm 7 serieus afgezwakt heeft zodat de constructeurs nog altijd voldoende geld in hun laatje kregen (via plofwagens) om verder dat geld voor hun electrische modellen te ontwikkkelen en te verbeteren zodat ze wereldwijd kunnen concurreren? Nog eens: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 25 september 2025 om 15:53. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 41.635
|
![]() Hip hip euro ! Hoe meer co² uitstoot hoe beter voor luchtkwaliteit !
__________________
![]() Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide ! Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.739
|
![]() Citaat:
1. Hoeveel stoot een BEV aan CO2 uit? (volledige levencyclus productie en recyclage inbegrepen: https://www.transportenvironment.org...orrected-2.pdf) Of 4 maal minder dan een vergelijkbare plofwagen (zeker in 2030) Vind jij CO2 dan ook belangrijk? Hier kan men het uitrekenen: https://www.transportenvironment.org...c-cars-cleaner 2. Een BEV stoot geen schadelijke uitlaatemissies uit, NUL. (toch zeker niet direct in de woonstraten) Vind jij luchtkwaliteit dan totaal onbelangrijk? 3. Hip hip euro ViveLaBelgique is zeker tegen electrische wagens! ![]() 4. Hip hip de onwetende wist ook niet dat dieselwagens eigenlijk meer CO2 uitstoten dan vergelijkbare benzines: (levenscyclus zeker) Reeds in 2017: https://www.transportenvironment.org...rol-cars-study onderste figuur is enkel tank-to-wheel
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 25 september 2025 om 16:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.739
|
![]() QED- vervolg van hierboven, want de VAB heeft reeds in 2013 tien dieselversies vergeleken met hun 10 benzineversies (allemaal directe injectie).
Het verschil was gemiddeld nauwelijks 0,7 liter meerverbruik voor de benzineversie dus enkel tank-to-wheel. Ff in diesel-benzine-draden neuzen: Citaat:
Citaat:
De verbranding van 1 liter diesel is 2,65 kg CO2 - Een gemiddelde benzine die 6,7 l/100 km verbruikt *2,37 kg = 15,879 kg/100 km of opgerond 158,8 gCO2/km - Een "vergelijkbare" gemiddelde diesel die 6 liter/100 km verbruikt *2,65 kg = 15,9 kg/100 km of 159,0 gCO2/km. Dit is enkel tank to wheel en praktijkwaarden. Die Golf VII in het prentje van T&E betreft 2 versies, beide 150 PK vanaf 2014 gebouwd, beide DSG-7, en toen geldde de NEDC norm. Het betreft een 2.0 TDi en een 1,4 TSi:https://de.wikipedia.org/wiki/VW_Gol...chnische_Daten Maar zoals VAB schrijft is die labo-verbruiksnorm bij diesels veel moeilijker te halen dan bij benzines, en stoten di-benzines niet meer CO2 uit dan di-diesels in de praktijk. De bestuurder die een benzine rijdt zal ook wslk meer en gemakkelijker aan eco-driving gedaan hebben dan een dieselrijder, want de brandstof benzine was toen immers "duurder aan de pomp en een benzinewagen verbruikt ook meer". En de dieselrijder: "ik rij een zuinige diesel en de diesel is 20-25 cent goedkoper" De dieselmotor was ook de geliefde motor in veel zwaardere SUVs waar de benzine eerder beperkt bleef bij eerder lichtere crossovers/SUVs. Ook dat heeft de populariteit van de dieselmotor in de hand gewerkt, maar nog zwaarder = nog meer verbruik. Amen. De landen (zoals BE) die hun dieselwagens in de watten gelegd hebben maakten dus een dikke denkfout. Ook Duitsland heeft dat toegegeven door Nederland als voorbeeld te bestempelen. Zie antwoord op vraag 8: https://www.umweltbundesamt.de/theme...tworten-diesel
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 25 september 2025 om 17:39. |
||
![]() |
![]() |