Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 oktober 2025, 17:16   #101
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 24.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En dan gaan we nu een supermarktketen vergelijken met de NMBS.

Da's niet simpel an sich, of wel?
Van de NMBS over de vakbonden naar de distributiesector. We dwalen af inderdaad.
__________________
Tijd voor Ättestupa.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2025, 17:51   #102
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 71.423
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Van de NMBS over de vakbonden naar de distributiesector. We dwalen af inderdaad.
Een supermarkt kan falen door slecht beheer, de NMBS kan alleen blijven bestaan door slecht beheer.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2025, 17:58   #103
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.925
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Een supermarkt kan falen door slecht beheer, de NMBS kan alleen blijven bestaan door slecht beheer.
oei.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2025, 18:10   #104
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 24.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Een supermarkt kan falen door slecht beheer, de NMBS kan alleen blijven bestaan door slecht beheer.
Bij NMBS en Infrabel is op 20 jaar tijd een pak meer veranderd en verbeterd zonder concurrentie dan in pakweg de bouw en de distributie met concurrentie of De - wat we zelf doen doen we beter - Lijn. En dit ondanks politieke inmenging die zorgt voor verouderd materieel en massa's vertragingen. Hou jouw goedkope ideologische prietpraat dus maar voor jezelf. Tegenwoordig is er trouwens meer miserie bij de communicatiebedrijven dan vroeger bij de RTT als ik dat zo hoor bij de vele zeer ontevreden kenissen. Blijkbaar zijn er belangrijkere verschillen dan privé of overheid die maken dat bedrijven een goede service leveren of niet.
__________________
Tijd voor Ättestupa.

Laatst gewijzigd door Vlad : 7 oktober 2025 om 18:16.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2025, 18:17   #105
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 24.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
oei.
Hier, spuit 11 komt ook argumenten bijdragen.
__________________
Tijd voor Ättestupa.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2025, 18:41   #106
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 71.423
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Bij NMBS en Infrabel is op 20 jaar tijd een pak meer veranderd en verbeterd zonder concurrentie dan in pakweg de bouw en de distributie met concurrentie of De - wat we zelf doen doen we beter - Lijn. En dit ondanks politieke inmenging die zorgt voor verouderd materieel en massa's vertragingen. Hou jouw goedkope ideologische prietpraat dus maar voor jezelf. Tegenwoordig is er trouwens meer miserie bij de communicatiebedrijven dan vroeger bij de RTT als ik dat zo hoor bij de vele zeer ontevreden kenissen. Blijkbaar zijn er belangrijkere verschillen dan privé of overheid die maken dat bedrijven een goede service leveren of niet.
En dan kan je nog niet vertrouwen op de NMBS om een trein op tijd te laten rijden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2025, 18:43   #107
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.925
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Bij NMBS en Infrabel is op 20 jaar tijd een pak meer veranderd en verbeterd zonder concurrentie dan in pakweg de bouw en de distributie met concurrentie of De - wat we zelf doen doen we beter - Lijn. En dit ondanks politieke inmenging die zorgt voor verouderd materieel en massa's vertragingen. Hou jouw goedkope ideologische prietpraat dus maar voor jezelf. Tegenwoordig is er trouwens meer miserie bij de communicatiebedrijven dan vroeger bij de RTT als ik dat zo hoor bij de vele zeer ontevreden kenissen. Blijkbaar zijn er belangrijkere verschillen dan privé of overheid die maken dat bedrijven een goede service leveren of niet.
Tja, in den tijd van den RTT had 1 huisgezin op 5 nen telefoon, nu heeft ieder huishouden er 4.

Snapt ge dat?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2025, 18:45   #108
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.925
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En dan kan je nog niet vertrouwen op de NMBS om een trein op tijd te laten rijden.
De NMBS gaat er dan ook zienderogen op achteruit.
Om een betere stiptheid te hebben op papier, moet nen trein al zes minuten vertraging hebben vooraleer hij niet stipt is.
En nog zijn de cijfers niet goed.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2025, 18:50   #109
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 71.423
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Eneuh, "beter materiaal"? Iemand een Fyra?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2025, 19:19   #110
Gipsy
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 20.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De NMBS gaat er dan ook zienderogen op achteruit.
Om een betere stiptheid te hebben op papier, moet nen trein al zes minuten vertraging hebben vooraleer hij niet stipt is.
En nog zijn de cijfers niet goed.
NMBS heeft dan ook geen concurrentie een motivatie om zich te verbeteren is er niet. De klant moet slikken wat men hem voorzet.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2025, 04:52   #111
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 24.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En dan kan je nog niet vertrouwen op de NMBS om een trein op tijd te laten rijden.
Dat klopt, door beslissingen van politici uit het verleden. Met de auto is op tijd rijden nog veel slechter gesteld.
__________________
Tijd voor Ättestupa.

Laatst gewijzigd door Vlad : 8 oktober 2025 om 04:53.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2025, 05:43   #112
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 71.423
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Dat klopt, door beslissingen van politici uit het verleden. Met de auto is op tijd rijden nog veel slechter gesteld.
Tja, maar dan zit je wel comfortabel in de wagen, en volledig op eigen keuze qua tijd, lading en locaties van vertrek en aankomst.

Die keuzes en opties heb je niet met de trein. Je mag kiezen tussen een paar momenten per dag vanop beperkte locaties met beperkte lading(neem maar eens een paar flatpacks van Ikea mee op de trein.).
En dan mag je nog van geluk spreken dat de trein "ongeveer" rond de beloofde tijden de taak vervult waar een "occasionele" gebruiker nog eens een premium voor mag betalen.

En natuurlijk, er zijn andere methodes.
Doe zoals ik, en neem de fiets voor alles minder dan 20 km, zonder grote lading. Niks files.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2025, 05:48   #113
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 24.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
NMBS heeft dan ook geen concurrentie een motivatie om zich te verbeteren is er niet. De klant moet slikken wat men hem voorzet.
Zo'n domme reactie had ik van reservespeleer verwacht maar niet van jou. Er bestaat tal van substitutiegoed: private automobielen, taxi's, de Vlaamse busmaatschappij De Lijn, tal van private busmaatschappijen zoals Flix, de fietsostrades voor kortere ritten, leasefietsen en fietsvergoedingen, ... en toch stijgt het verbruik van de diensten van de NMBS, is het aantal reizigers sinds 2000 verdubbeld. Het bedrijf slaagt ook in een positieve EBIDA te draaien ondanks elk jaar weer meer door de politiek opgelegde besparingen en een grote investeringsinhaalbeweging. Het kan nog steeds beter. Het zal ook steeds beter gaan. We hebben in Europa op de Zwitsers na de betrouwbaarste dienstverlening en zijn het meest fietsvriendelijk. Terwijl het autoverkeer voor almaar meer overlast zorgt neemt het aandeel in het omgevingslawaai van het spoor drastisch af door technologische vernieuwing, met 20 decibel is die gezakt!

In het VK komt men terug van een roekeloze te weinig doordachte privatisering. De spoorsector is een trage sector omdat de investeringen voor lange termijn gebeuren en toch ziet men zeer veel veranderingen ten goede. De wil is er ondanks het gebrek aan rechtstreekse spoorconcurrenten. Ik durf zelfs te stellen dat in de spoorsector meer verandering plaatsvindt zonder concurrentie dan in de distributie- of bouwsector met hun enorme concurrentie. De klanten in de concurrentiële banken- of telecomsector zijn ontevredener en worden compleet in het zak gezet ivg met de spoorsector. En ga zo maar door. Het is niet al zonneschijn en rozengeur maar ook niet zo desastreus als jullie willen doen geloven. Ik was voor de privatisering omdat ik zag dat verandering nodig was/is maar nu ben ik daar zo zeker niet meer van. Van de babyboomermentaliteit afraken is al een reuzestap. Toen ik toekwam bij het spoor wilden de boomers (niet de vakbonden) nog wild staken omdat ze het een verworven recht vonden een uur later te beginnen en vroeger te stoppen met werken. Wat heeft een groot deel van die gore klotegeneratie gaten in de staatskas geslagen, en niet enkel bij het spoor.
__________________
Tijd voor Ättestupa.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2025, 07:37   #114
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.925
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
NMBS heeft dan ook geen concurrentie een motivatie om zich te verbeteren is er niet. De klant moet slikken wat men hem voorzet.
En dat zijn jaarlijks veel stakingen.
De reiziger is er blij mee, het land gaat er aan kapot.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2025, 07:39   #115
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 78.925
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Zo'n domme reactie had ik van reservespeleer verwacht maar niet van jou. Er bestaat tal van substitutiegoed: private automobielen, taxi's, de Vlaamse busmaatschappij De Lijn, tal van private busmaatschappijen zoals Flix, de fietsostrades voor kortere ritten, leasefietsen en fietsvergoedingen, ... en toch stijgt het verbruik van de diensten van de NMBS, is het aantal reizigers sinds 2000 verdubbeld. Het bedrijf slaagt ook in een positieve EBIDA te draaien ondanks elk jaar weer meer door de politiek opgelegde besparingen en een grote investeringsinhaalbeweging. Het kan nog steeds beter. Het zal ook steeds beter gaan. We hebben in Europa op de Zwitsers na de betrouwbaarste dienstverlening en zijn het meest fietsvriendelijk. Terwijl het autoverkeer voor almaar meer overlast zorgt neemt het aandeel in het omgevingslawaai van het spoor drastisch af door technologische vernieuwing, met 20 decibel is die gezakt!

In het VK komt men terug van een roekeloze te weinig doordachte privatisering. De spoorsector is een trage sector omdat de investeringen voor lange termijn gebeuren en toch ziet men zeer veel veranderingen ten goede. De wil is er ondanks het gebrek aan rechtstreekse spoorconcurrenten. Ik durf zelfs te stellen dat in de spoorsector meer verandering plaatsvindt zonder concurrentie dan in de distributie- of bouwsector met hun enorme concurrentie. De klanten in de concurrentiële banken- of telecomsector zijn ontevredener en worden compleet in het zak gezet ivg met de spoorsector. En ga zo maar door. Het is niet al zonneschijn en rozengeur maar ook niet zo desastreus als jullie willen doen geloven. Ik was voor de privatisering omdat ik zag dat verandering nodig was/is maar nu ben ik daar zo zeker niet meer van. Van de babyboomermentaliteit afraken is al een reuzestap. Toen ik toekwam bij het spoor wilden de boomers (niet de vakbonden) nog wild staken omdat ze het een verworven recht vonden een uur later te beginnen en vroeger te stoppen met werken. Wat heeft een groot deel van die gore klotegeneratie gaten in de staatskas geslagen, en niet enkel bij het spoor.
Hij slaat de nagel op de kop.
Weet dat dit een persoonlijke aanval is, ik kreeg voor minder banpunten.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2025, 08:43   #116
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 71.423
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Dat betekend nog iet dat de Belgische spoorwegen betrouwbaar zijn.
Alleen dat de Zwitserse dat wel zijn volgens bepaalde normen.
Willen we samen eens proberen mijn fiets op de trein te krijgen van Vilvoorde Station, en dan er terug af in Oostende?
Citaat:
zorgt neemt het aandeel in het omgevingslawaai van het spoor drastisch af door technologische vernieuwing, met 20 decibel is die gezakt!
Trager of niet rijden is natuurlijk stiller.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2025, 09:21   #117
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
NMBS heeft dan ook geen concurrentie een motivatie om zich te verbeteren is er niet. De klant moet slikken wat men hem voorzet.
Dat is zo met monopolisten. Ze hebben ook een totaal andere kijk op boekhoudkundige regels. Normaal worden investeringen geboekt (“gekapitaliseerd”) als vaste activa op de balans en over een aantal boekjaren geleidelijk afgeschreven. Die afschrijvingen komen als immateriële kost op de resultatenrekening. Niet zo bij een monopolist zoals een electriciteitsmaatschappij. Zij vinden het “normaal” dat ze extra investeringen rechtstreeks mogen aanrekenen aan de consument via het verhogen van de tarieven per kWh.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Laatst gewijzigd door quercus : 8 oktober 2025 om 09:23.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2025, 12:14   #118
Gipsy
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 20.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is zo met monopolisten. Ze hebben ook een totaal andere kijk op boekhoudkundige regels. Normaal worden investeringen geboekt (“gekapitaliseerd”) als vaste activa op de balans en over een aantal boekjaren geleidelijk afgeschreven. Die afschrijvingen komen als immateriële kost op de resultatenrekening. Niet zo bij een monopolist zoals een electriciteitsmaatschappij. Zij vinden het “normaal” dat ze extra investeringen rechtstreeks mogen aanrekenen aan de consument via het verhogen van de tarieven per kWh.
Dat is normaal met staatsbedrijven zonder concurrentie. In feite betalen we 2 keer. Eén keer om de dienst te gebruiken en één keer via de belastingen om de put te dempen. Dan hebben het nog niet gehad over de soms stokoude treinen met lastige toegang en kapotte vieze oude stations. OK dat valt onder een andere staats maatschappij
Vorige maand kwam ik terug van Zaventem (als alles goed gaat de gemakkelijkste manier om de luchthaven te bereiken). Ik heb terug mijn ogen uitgekeken op de oude versleten stations met onkruid rond de sporen van méér dan een halve meter hoog liften of roltrappen die defect zijn, interessant als je een knie operatie hebt gehad met een valies van 20kg.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2025, 18:00   #119
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 24.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Dat is normaal met staatsbedrijven zonder concurrentie. In feite betalen we 2 keer. Eén keer om de dienst te gebruiken en één keer via de belastingen om de put te dempen. Dan hebben het nog niet gehad over de soms stokoude treinen met lastige toegang en kapotte vieze oude stations. OK dat valt onder een andere staats maatschappij
Vorige maand kwam ik terug van Zaventem (als alles goed gaat de gemakkelijkste manier om de luchthaven te bereiken). Ik heb terug mijn ogen uitgekeken op de oude versleten stations met onkruid rond de sporen van méér dan een halve meter hoog liften of roltrappen die defect zijn, interessant als je een knie operatie hebt gehad met een valies van 20kg.
Onkruid kapot spuiten mag niet meer tenzij waar het niet anders gaat, ttz in de ballast. Ik wil de rekeningen niet zien die de NMBS betaalt voor het onderhouden en verwijderen van het hele spoorwegnet. Die moeten geëxplodeerd zijn sinds spuiten niet meer mag. Dikwijls wordt het onkruid nadat het werd gemaaid nog eens weggebrand met gasbranders zodat het minder vlug terug groeit. CO2 ole ole. En de perrons, die verslijten sneller dan ooit.

De miserie met liften en roltrappen merk ik op veel plaatsen en geeft massa's zoekresultaten door de zoekmachine. Chinese brol die sneller kapot is dan de stukken met schepen kunnen worden aangevoerd vermoed ik ? Het is bij De Lijn, in al dan niet private flatgebouwen of in winkelcentra niet anders. Vivaldi is een inhaalbeweging begonnen in het herstellen bij De Lijn en de NMBS na de besparingen onder de Zweedse coalitie. Of het veel gaat uithalen met al dat vandalisme en klein terrorisme ... ?
__________________
Tijd voor Ättestupa.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2025, 19:56   #120
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 71.423
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Dus het verbod op gebruik van glycofosfaat door particulieren zorgt ervoor dat de grote, machtige, belangrijke NMBS dat niet meer kan doen?

Niet getreurd, onkruid verwijderen, dat kan zelfs een vers geïmporteerde kamelenkakkneder, dus een werkloze Pol&Soccer ook.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 8 oktober 2025 om 19:57.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be