Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 oktober 2025, 11:20   #121
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Er zijn meerdere redenen dat een koude benzinemotor "vermogenverlies" heeft (en moet langer met een rijker mengsel rijden), dat weet elke verstandige scholier met een 4-takt brommertje, maar ik zal je een leuke link geven, die lijkt me deze keer volledig:

Ik heb nog geen stekkerwagen, maar zoals je ziet ruim voldoende ervaring met "benzinevoertuigen".

Je bedoelt dan toch dat de EV-batterij an sich minder vermogen afgeeft, dan kan ik je alleen maar adviseren de wintertesten bij -10°C in Noorwegen te bekijken, waar ze - zonder de batterij voor te verwarmen - , alle 29 EV nog minstens 300 km en veel meer rijbereik haalden, wel volledig leeg gereden. Dit was in 2023, de wintertesten 2024 en 2025 kun je ook bij de motor.no of NAF vinden.

**Uiteraard kan men een EV - die aan de stekker hangt, of een tijdje ervoor nog aan de stekker hing - gemakkelijk op electriciteit voorverwarmen (of afkoelen), ook het interieur (verwarmde zetels), waardoor het rijbereikverlies van ca. 15-20% tot een minimum gebracht wordt. Uiteraard kost dat iets extra stroom, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt, ook in comfort. In de zomer trouwens ook als men in een aangenaam frisse auto stapt omdat men de airco even liet draaien via zijn smartphone.

De reeds warme batterij kan dan nog enkel afkoelen door de winterse rijwind/ buitentemperatuur, maar Vlaanderen is uiteraard Noorwegen of Zweden niet. In de Scandinavische landen worden de meeste stekkerwagens gekocht, ook omdat die leuk op te warmen zijn via een appje en geen startproblemen kennen zoals klassieke wagens. Die parkeerplaatsen met stekker doosjes om hun * standkachel te voeden is wel verleden tijd (afbeelding in bijlage: Parkeerplaatsen met aansluiting voor motor/standverwarming (Noord-Zweden)):
* https://nl.wikipedia.org/wiki/Standkachel

Je moogt altijd reageren in die draad, ik zal die eens opfrissen.
Wat het opstarten tijdens de winter betreft moet je wel ook rekening houden met de omstandigheden waarin een wagen (electrisch of benzine) moet overnachten. Een auto die geparkeerd staat in een droge inbouwgarage (dus deel uitmakend van een woningbouw) zal van de winternachten geen last hebben.
Uiteraard is dat niet overal mogelijk.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2025, 12:13   #122
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.954
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat het opstarten tijdens de winter betreft moet je wel ook rekening houden met de omstandigheden waarin een wagen (electrisch of benzine) moet overnachten. Een auto die geparkeerd staat in een droge inbouwgarage (dus deel uitmakend van een woningbouw) zal van de winternachten geen last hebben.
Uiteraard is dat niet overal mogelijk.
Dat is evident, en geldt zowel voor ICE als voor EV.

Maar als men een ICE start best de garagepoort open laten.

Ik heb alvast een degelijke huisgarage waar ook nog eens mijn verwarmingsketel aan de muur hangt, kouder dan 15°C wordt het daar niet.

Dus bij de volgende wagen zal ik het interieur en de batterij niet hoeven voor te verwarmen in de huisgarage. Het laadpunt zal naturlijk in de garage zijn, zoals ik al mijn batterijen ook binnenshuis bijlaadt.
(behalve de uitneembare batterij van fiets of grasmaaier in de zomer, die laadt ik dan buiten op)
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 20 oktober 2025 om 12:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2025, 13:18   #123
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.954
Standaard SLOTH-mode nog langzamer dan CHILL

Zo nu terug on-topic...

Er zijn al een paar grappige Belgische artikels over Tesla FSD Mad Max in de USA. Uiteraard met lokkende titels, en wat misleiding/weggelaten zoals gewoonlijk... En de nieuwe"zondagsrijdermode" SLOTH is dan helemaal niet interessant om te vermelden. Zal ik het doen.
Citaat:
https://www.autovisie.nl/nieuws/nieu...e-wet-voor-je/

17 okt 2025, Leestijd: 2 minuten

Nieuwe, ‘zelfrijdende’ Tesla-modus overtreedt zelfs de wet voor je

Ben je zó lui dat je zelfs het overtreden van de wet wil uitbesteden aan iemand anders, dan heeft Tesla de oplossing. Het Full Self-Driving-systeem van de fabrikant – dat niet ‘full self-driving’ is – heeft een nieuwe modus, die semi-autonoom boetes binnenharkt.
[...]

Mad Max-snelheidsinstelling

Hoe dan ook, Full Self-Driving heeft een update gekregen en daar zit nu een controversiële rijmodus in: Mad Max (goeie naam, Tesla, klinkt echt héél veilig). Die was er tot een paar jaar geleden ook al, maar is nu om een of andere reden terug.

Als Full Self-Driving is ingeschakeld, kunnen bestuurders een snelheidsprofiel kiezen, zoals Chill, Normal en Hurry. Dat bepaalt hoe assertief, of niet, de semi-autonome Tesla zich door het verkeer beweegt. De Mad Max-modus is de wildste, waarbij de auto zich niet meer aan de maximumsnelheid houdt.
- Die laatste zin is natuurlijk wat misleidend het moet zijn dat die mode SOMS de max-snelheidslimiet KAN overschrijden, veiligheid blijft prioritair.

- Bovendien kun je niet sneller dan de limiet rijden wanneer het verkeer of je voorligger dat niet toelaat.

- Dus op de echte snelweg bij rustig vlot verkeer zal het natuurlijk de wagen die hij volgt en die de limiet overschrijdt gewoon volgen, maar dat beslist de bestuurder snel zelf, die kan altijd terug naar de mildere mode HURRY of STANDARD gaan via scrollwieltje, of desnoods CHILL, of een nieuwe mode SLOTH dat kan de zondagsrijdermode zijn, mss 20 kmu onder de limiet, wie weet.

- Hier de Mad Max gedemonsteerd, en de andere modes uitgelegd op 13 minuten:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=ADE9qiAjw1Y&t=449s

Tesla FSD V14.1.2: Eerste dagrit met Mad Max-modus ingeschakeld

Sawyer Merritt
Sawyer Merritt zegt dat Mad Max wslk zijn favoriete mode wordt als hij ergens zo snel mogelijk wil aankomen.

Soit, gehaald uit een linkje van de release notes:
Citaat:
https://www.theautopian.com/teslas-f...-limits-sense/

Tesla's Mad Max Speed Profile voor hun nieuwste versie van FSD V14.1.2 is geprogrammeerd om wetten te overtreden, met name snelheidsregels. Zo omschrijft Tesla het nieuwe profiel in zijn release notes (nadruk van mij):

FSD (Supervised) bepaalt nu de juiste snelheid op basis van een combinatie van bestuurdersprofiel, snelheidslimiet en omliggend verkeer.

Nieuw snelheidsprofiel SLOTH geïntroduceerd, met lagere snelheden en een conservatievere rijstrookkeuze dan CHILL.

Nieuw snelheidsprofiel MAD MAX geïntroduceerd, met hogere snelheden en frequentere rijstrookwisselingen dan HURRY.

– Het bestuurdersprofiel heeft nu een sterkere impact op het gedrag. Hoe assertiever het profiel, hoe hoger de maximumsnelheid.

De beschrijving vermeldt niet specifiek dat het wetten overtreedt, maar in de praktijk is dat zeker het geval. Hier is een video van de bekende Tesla-influencer Sawyer Merritt waarin je duidelijk kunt zien hoe de Tesla snelheden tot 132 km/u haalt:
https://www.youtube.com/watch?v=ADE9qiAjw1Y&t=449s
Moest het ooit naar Europa komen gaan de Duitse Tesla-fans het alvast tof vinden voor hun adviessnelheid-130 kmu-autobahnen, maar op de grotendeels ongelimiteerde Autobahnen willen ze nog een extra No limit-safety-mode.

Nu de SLOTH mode wat kan dat zijn, want zeker nog bedachtzamer en tikje langzamer dan CHILL, ook de standaard mode kan ietsje rustiger zijn omdat er nu twee assertievere modes boven staan.
Citaat:
https://www.notateslaapp.com/news/32...i-improvements
The New Features in Tesla FSD V14.1: Sloth Mode, Parking at Destination & UI Improvements

October 7, 2025


Nieuwe snelheidsprofielen

Tesla heeft de snelheidsprofielen opnieuw bijgewerkt met FSD v14. Naast Chill, Standard en Hurry is er nu een nieuwe, langzamere optie genaamd Sloth. De Sloth-modus verlaagt de snelheid en wisselt conservatiever van rijstrook in vergelijking met Chill.

Snelheidsprofielen worden nu gebruikt voor meer dan alleen rijstrookselectie en het bepalen hoe vaak het voertuig een ander voertuig inhaalt.

Snelheidsprofielen beïnvloeden nu ook de snelheid van het voertuig.

Snelheidscompensatie was voorheen een aparte optie die onafhankelijk van het snelheidsprofiel werd aangestuurd, maar nu zijn ze direct aan elkaar gekoppeld. Sloth rijdt langzamer dan Chill of Standard, en Standard heeft een lagere algehele snelheid dan Hurry.

Naast de gedragswijzigingen past Tesla ook het gedrag van het scrollwieltje voor FSD aan. Voorheen kantelde u het rechterscrollwieltje naar links/rechts om het snelheidsprofiel te wijzigen, bijvoorbeeld van Standard naar Hurry. Omdat de maximumsnelheid van het voertuig nu gebaseerd is op het snelheidsprofiel, verandert omhoog en omlaag scrollen nu het snelheidsprofiel en beïnvloedt daarmee de snelheid van het voertuig.

Tesla heeft de gebruikersinterface voor FSD v14 bijgewerkt, waardoor het makkelijker is om te zien welke functies zijn geselecteerd en gebruikers deze op elk moment kunnen wijzigen.

Op het scherm zie je nu altijd het 'Parkeren op bestemming'- en 'Snelheidsprofiel', zodat je kunt wisselen hoe je wilt parkeren of je snelheidsprofiel kunt wijzigen via interactie met het display. De snelheidsprofielen bevatten nu ook unieke graphics voor elke modus, wat zorgt voor meer flair en een groter vinkvak wanneer je erop tikt op het scherm.

De optie 'Start FSD vanuit Park' is hernoemd naar 'Start Zelfrijdend' en blijft nu op het scherm staan, in plaats van alleen te worden weergegeven wanneer je auto in de parkeerstand staat. Je kunt FSD hiermee op elk moment starten, wat een handige visuele herinnering is, vooral omdat je bij voertuigen zonder stuurknuppel op het rechterscrollwieltje moet drukken om Autopilot/FSD te activeren, wat voor nieuwe eigenaren niet direct zichtbaar is.

Zichtbaarheid voorruit

Met deze update voegt Tesla een waarschuwing toe wanneer de binnenkant van de voorruit vóór de frontcamera's van de auto beslagen of wazig is. Dit vereist doorgaans professionele reiniging, omdat de achteruitkijkspiegel en de camerabehuizing moeten worden verwijderd. Maar het is een klus die u zelf kunt klaren als u geduldig bent en de juiste schoonmaakproducten hebt.

In de loop der jaren is dit een probleem geworden, omdat er een waas ontstaat in het gebied, waardoor de camera's achter de ruit minder goed zichtbaar zijn. Tesla heeft het reinigen van dit gebied toegevoegd als een regulier onderhoudsitem aan het onderhoudsoverzicht van de auto. Sterker nog, het begint zo'n groot probleem te worden dat Musk heeft gezegd dat het een belangrijk aandachtspunt is bij Tesla, en dat we in de toekomst mogelijk een vernieuwd ontwerp zullen zien.

De waas op de voorruit kan moeilijk te zien zijn, waardoor veel eigenaren zich mogelijk niet bewust zijn van het probleem. Vaak is het nodig om met een zaklamp onder de juiste hoek naar de voorruit te kijken. Het is belangrijk om eigenaren te waarschuwen dat dit gebied mogelijk moet worden schoongemaakt, omdat dit de prestaties van FSD kan beïnvloeden zonder dat de eigenaar het doorheeft.

Voorrang verlenen aan hulpdiensten

Hoewel FSD in de meeste gevallen al voorrang verleent aan hulpdiensten, lijkt het erop dat Tesla dit met deze release heeft verbeterd. In de release notes staat expliciet dat het voertuig nu kan stoppen of voorrang kan verlenen aan politieauto's, brandweerwagens en ambulances.

In een ander deel van de release notes belicht Tesla ook schoolbussen en stelt dat deze nu effectiever worden afgehandeld.

Verbeterde afhandeling bij wegwerkzaamheden

Tesla zegt dat navigatie nu deel uitmaakt van het neurale netwerk, waardoor het geblokkeerde wegen en omleidingen in realtime kan verwerken.

Tesla zegt ook dat het voertuig nu beter omgaat met wegpuin, zoals banden, boomtakken en dozen.
De naam Mad Max zal Musk wel uitgekozen hebben met een kwinkslag naar de veiligheidswaakhond NHTSA... lol
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 20 oktober 2025 om 13:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2025, 11:57   #124
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.911
Standaard

Jaja, zelfrijdend...

Ooit waren er op terhills ook zelfrijdende shuttles. Wegens faling van de technologieleverancier rijden die niet meer.
Zo een bemande shuttle draaide gisteren vlak voor mijn neus de weg over. Nog een geluk dat ik snel reageerde, anders had ik er met mijne fiets onder gelegen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2025, 18:11   #125
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.954
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Jaja, zelfrijdend...

Ooit waren er op terhills ook zelfrijdende shuttles. Wegens faling van de technologieleverancier rijden die niet meer.
Zo een bemande shuttle draaide gisteren vlak voor mijn neus de weg over. Nog een geluk dat ik snel reageerde, anders had ik er met mijne fiets onder gelegen.
In Terhills rijden ze sinds eind mei 2025 niet meer, de Franse leverancier EasyMile is zelfs failliet. En zonder onderhoud, vooral zonder software (technische steun) kunnen die ook niet verder rijden.
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/05...ijden-tijdeli/
ma 26 mei. 17u41

Terhills zet voorlopig shuttles in mét chauffeur zodat de mensen toch op hun bestemming geraken. “Voor het overgrote deel van de bezoekers is er nog steeds vervoer”, zegt projectleider Tim De Ceunynck. De zelfrijdende shuttles zijn eigendom van Terhills en staan voorlopig geparkeerd in afwachting van een nieuwe technologiepartner.

Eerder deze maand raakte bekend dat de softwareontwikkelaar achter de shuttles failliet is, waardoor de shuttles sinds vandaag niet meer zelf kunnen rijden. “We zijn nu volop op zoek naar een oplossing”, aldus De Ceunynck. De software die alles aanstuurt, is complex en niet zomaar te vervangen. Wanneer de zelfrijdende shuttles opnieuw rijden, blijft onduidelijk. “Als het lukt, zal dat zeker nog een paar maanden duren,” besluit hij. Een heropstart is voorlopig onzeker, maar niet ondenkbaar.
In Duitsland is EasyMile ook gestopt maar pas verleden maand september:
Citaat:
https://vision-mobility.de/en/news/m...ht-387189.html

29.09.2025 Johannes Reichel

The city of Monheim am Rhein is suspending its autonomous buses, at least temporarily. The A01 bus line launched in 2020 as one of the first autonomous routes in Germany. However, the French manufacturer Easymile will discontinue technical support for the electric buses’ software at the end of the month, the city said. The last electric buses for the time being are scheduled to run on Sunday.

In recent years, the five buses operated between the Old Town and the bus station in the city center. The city plans to continue operating the route and, according to the statement, switch to vehicles from another manufacturer

«Line A01 has shown us that autonomous mobility is an asset in everyday life and provides a safe and reliable scheduled service for many people,» said Mayor Daniel Zimmermann. The minibuses could each carry up to eleven passengers. They did not operate entirely without human staff: A steering wheel was no longer present, but an attendant was on board and could take manual control if needed.
Dus Terhills en vooral andere steden zullen wel rap een andere duurzamere leverancier vinden met (betere) zelfrijdende busjes, die na een testfaze zonder bestuurder rijden, dixit De Lijn.

Wie weet de leverancier die zelfrijdende busjes laat rijden in Leuven, tussen regulier verkeer dat is alvast moeilijker als op toeristische Terhills-wegjes:
https://leuven.be/zelfrijdende-voertuigen
Citaat:
https://www.delijn.be/nl/content/leu...teit-in-actie/

Wat houdt het project in?

Vanaf midden november tot begin januari 2026 vervoeren zelfrijdende shuttles reizigers tussen het station van Leuven en Heverlee. Na een testfase met chauffeur volgen ritten zonder bestuurder. Een opgeleide steward blijft aan boord om reizigers te begeleiden.

traject: Leuven Station - Heverlee (4 km enkel)
dienstregeling: dagelijks, volgens een vaste route die na de testfase wordt bepaald
tickets: digitaal via de app van De Lijn, abonnementen zijn geldig

Waarom is dit bijzonder?

Dit is de eerste keer dat autonome voertuigen in België rijden in regulier verkeer. Eerdere proeven vonden plaats op afgesloten terreinen. Leuven fungeert als proeftuin dankzij een grondige risicoanalyse en samenwerking tussen publieke en private partners.
Die busjes hebben blijkbaar geen stuur maar nog altijd een begeleider.

Robotaxis (zoals Waymo) in de USA rijden wel zonder beleider in het voertuig, en dit op alle stadswegen.
En in geval van nood wordt wel vanop afstand ingegrepen (door Remote Navigators)
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2025 om 18:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2025, 21:29   #126
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.954
Standaard

De voorruit voor de frontcamera's (belangrijk bij FSD) wordt nu automatisch zuiver gemaakt vanaf software-update V14.1.3: (de bestuurder hoeft dat manueel niet meer te doen)

Reeds uitgetest en goedgekeurd (video)
Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-roll...jor-complaint/

With the rollout of Full Self-Driving v14.1.3 and Software Version 2025.32.8.15, Tesla added a new feature that aims to clean the front camera efficiently without relying on the owner to do it manually.

If the camera starts to have some issues with visibility, the car will automatically clean the front windshield camera to avoid any issues:

(video X): @SawyerMerritt
Tonight was the first time I experienced the new @Tesla FSD V14 windshield wiper front camera self-cleaning feature.


This new addition is a small but mighty change considering all things. It is a necessary process to keep things operational and avoid any disruptions in FSD performance. It is also a testament to how much better Tesla vehicles can get with a simple software update.
Dit was 1 van de verbeteringen bij de laatste update V14.1.3

Tesla is bijna zeker van de prestaties van FSD dat ze nu ook FSD Supervised gaan uitleveren voor elke Tesla met de laatste nieuwe hardware 4 (AI4), en dus niet alleen aan EAP-bestuurders (of uitgezochte bestuurders van het Early Access Programm), blijkbaar hebben ze dat al gedaan.
Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-full...wider-rollout/

Tesla Full Self-Driving’s new version officially gets a wider rollout

So far, v14 has introduced a handful of new features and improvements, but the first versions needed refinement before Tesla made an effort to expand the population. It had issues with a brake stutter, but this has been mostly resolved.
Citaat:
Tesla's nieuwste versie van Full Self-Driving wordt officieel breder uitgerold naar klanten buiten het Early Access Program (EAP), ter voorbereiding op de volledige lancering van de nieuwe v14-suite.

De afgelopen weken heeft Tesla gewerkt aan het verfijnen van zijn nieuwe v14 Full Self-Driving (Supervised) om deze geschikt te maken voor het volledige wagenpark in de Verenigde Staten. We hebben het geluk dat we deel uitmaken van het EAP, waardoor we nieuwe functies en uitrol direct konden testen.

Tot nu toe heeft v14 een handvol nieuwe functies en verbeteringen geïntroduceerd, maar de eerste versies moesten nog worden verfijnd voordat Tesla de populatie kon uitbreiden. Er waren problemen met haperende remmen, maar dit is grotendeels opgelost.

Daarnaast heeft de uitrol van het nieuwe Mad Max Speed Profile de nodige aandacht getrokken.

Nu Tesla gisteren is begonnen met de uitrol van v14.1.3 voor EAP-leden, heeft het bedrijf uiteindelijk besloten dat het tijd was om de software uit te breiden naar meer voertuigen, aangezien veel eigenaren melden dat ze de software al ontvangen:

Bovendien is de suite al uitgebreid naar de Model S en Model X, dus deze uitrol is niet exclusief voor de Model 3 en Model Y:

Het enige probleem met deze uitrol is dat de Cybertruck nog steeds ontbreekt, waarover Tesla eerder deze maand openlijk heeft gecommuniceerd. Hoewel het bedrijf van plan was om v14 eind deze maand voor Cybertrucks uit te brengen, is er geen enkele aanwijzing dat dit gaat gebeuren.

Dit is al de derde versie van v14 in de afgelopen twee weken, wat aangeeft dat Tesla de tekortkomingen van eerdere versies daadwerkelijk aanpakt en updates zo snel mogelijk uitrolt.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 oktober 2025 om 21:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be