Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 oktober 2025, 13:50   #5361
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.127
Standaard Eindelijk een degelijk onderzoek over...

Elon Musk politieke fratsen hebben de Tesla-verkoop alleen in de USA meer dan 1 miljoen wagens gekost volgens onderzoek.

Het begon eigenlijk al door de plotse overname van Twitter in oktober 2022, toen de extreem-rechtsgezinden hun extreme mening kwijtgeraakten op X.

Tesla verkocht toen vooral veel aan progressieve kopers of uit het Dems-kamp (die sowieso meer milieubewust zijn neem ik maar aan).
Musk stemde vóór 2022 altijd op Democratische politici.

En ook in Europa - welbepaald door Duitsland (uitspraken over AFD)- heeft dat de normaal verwachte verkoop van wagens significant verminderd.

Andere automerken met degelijke EVs profiteerden daarvan, in Duitsland denk ik dan vooral aan de wagens van de VW Groep, en natuurlijk ook de Koreaanse merken. En in mindere mate het Chinese BYD en MG (want die kregen extra invoertaksen)

Citaat:
https://autorai.nl/onderzoek-toont-a...van-elon-musk/

Onderzoek toont aan hoe absurd veel klanten Tesla is kwijtgeraakt door de politieke uitspraken van Elon Musk

28 okt 2025, 11:00 • Autonieuws • Door Ruben Jason Penders

Het is vaak in het nieuws: Tesla heeft het de laatste jaren zwaar. Niet omdat de auto’s ineens slechter zijn, maar door de man die aan het hoofd van het bedrijf staat. Volgens een nieuw onderzoek van het National Bureau of Economic Research (NBER) heeft Elon Musk met zijn politieke strapatsen meer dan een miljoen verkopen gekost in de VS.

Techheld

Tot 2022 was Tesla hét merk van innovatie en duurzaamheid. Vooral onder progressieve kopers was Tesla-CEO Elon Musk daardoor razend populair. Maar dat veranderde toen Musk in oktober 2022 Twitter (nu X) overnam en zich steeds nadrukkelijker in de politiek begon te mengen. Zijn uitspraken, het toelaten van extreemrechtse stemmen op zijn platform en zijn openlijke steun aan Donald Trump zorgden ervoor dat veel trouwe Tesla-rijders afhaakten.

De cijfers zijn pijnlijk duidelijk

Onderzoekers van Yale en NBER analyseerden autoverkoopcijfers in de VS tussen 2020 en 2025 en zagen een duidelijke trend: in Democratische regio’s zakte de verkoop van Tesla’s flink in, terwijl Republikeinse gebieden geen inhaalslag maakten. Volgens de onderzoekers zouden de verkopen 67 tot 83 procent hoger zijn geweest als Musk zich niet zo politiek had opgesteld. Dat komt neer op 1 tot 1,26 miljoen gemiste verkopen – en dat alleen al in de VS.

Van Tesla naar Kia en Hyundai

De meeste teleurgestelde Tesla-kopers stapten niet terug in een benzineauto, maar kozen simpelweg voor een ander elektrische auto. Hyundai, Kia, Ford en Rivian zagen hun verkoop juist flink stijgen. Volgens het onderzoek profiteerden die merken van een groei van 17 tot 22 procent door wat de onderzoekers het “Musk Partisan Effect” noemen. Met andere woorden: Musk’s tweets waren gratis reclame – maar dan voor de concurrentie.

Geen nieuwe fans aan de rechterkant

Wie denkt dat Musk met zijn politieke uitspraken nieuwe Tesla-fans onder Republikeinen kreeg, zit ernaast. Uit enquêtes blijkt dat hij vooral Democratische kopers van zich heeft vervreemd, terwijl er nauwelijks nieuwe klanten bij kwamen aan de rechterkant van het politieke spectrum. Onder conservatieve kiezers blijft de interesse in Tesla zeer beperkt volgens het onderzoek.

Schade in de portemonnee

De schade blijft niet beperkt tot imago alleen. Plannen voor nieuwe fabrieken – zoals die in Mexico – zijn in de ijskast gezet en de bestaande productielijnen draaien op slechts zo’n 60 procent van hun capaciteit. De Cybertruck, ooit aangekondigd als een revolutie op wielen, blijkt bovendien een flinke flop.

Het onderzoek richt zich alleen op de Amerikaanse markt, maar ook in Europa gaat het Tesla niet voor de wind. De Model Y was in september weliswaar opnieuw de bestverkochte auto van het continent, maar de verkoop lag bijna 10 procent lager dan een jaar eerder. In Nederland voert de Model Y eveneens de lijst aan, maar ook hier daalde de verkoop fors: 44,4 procent minder dan vorig jaar.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 oktober 2025 om 14:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2025, 21:02   #5362
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.127
Standaard

Het standaard model Y vanaf € 39.990 loopt sinds gisteren van de band in Duitsland.
Tesla hoopt met de €11k goedkopere versie tov de Premium meer auto's te verkopen in Europa. Vanaf eind november of vooral maand december zullen we de cijfers weten.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 november 2025 om 21:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2025, 21:05   #5363
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.127
Standaard

Het standaard model Y vanaf € 39.990 loopt sinds gisteren van de band in Duitsland.
Tesla hoopt met de €11k goedkopere versie tov de Premium LR meer auto's te verkopen in Europa. Vanaf eind november of vooral maand december zullen we de cijfers weten.

Wie had dat enkele jaren geleden nog durven denken dat een krachtige middenklasse-SUV met >500 km rijbereik vanaf 40k kost.
Dat is €6k minder dan pakweg de goedkoopste Skoda Kodiaq benzine met ca. dezelfde afmetingen, en dan stopt de vergelijking...:
Citaat:
https://www.autogids.be/model--skoda--kodiaq/prijs.html

Benzine 46.545 € (tot 64.900 €)

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 110kW DSG Selection
VAA per maand: 390,96 €
BIV: 447,3 - 709.84 €
Jaarlijkse kost: 235,45 - 246.03 €
En duur dat die electrische autos zijn...
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 november 2025 om 21:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2025, 09:10   #5364
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 36.328
Standaard schoenmaker blijf bij je leest...

Want wie ECHT in een ander vak wil treden zal het HARD krijgen.

Inderdaad,sommigen slagen spectaculair...

Anderen geven op (Apple electrische auto's...iemand?)

En nog anderen,zoals enkele legacy automakers,bloeden hevig........vraag is hoe lang ze zich dat kunnen permitteren....

Maar dan zijn er ook spectaculaire faal-gevallen....We zagen er al enkel passeren..

Maar een klasse appart is toch Xiaomi....bekend en geavanceerd Chinees Smartphonefabrikant die ook eens electrische autos,sexy electrische auto's zelfs,dacht te maken....

Wat een rampzalige brandstapel dat aan het worden is in de thuismarkt

https://www.youtube.com/watch?v=S-GBawUZm0k

Dit is dus een van de Chinese "new energy-cars"...

Ze draaien inderdaad niet op benzine,eigenlijk zelfs niet op elektriciteit.
Ze draaien op Yuan's
Het mag gezegd,eigenaars worden aangemoedigd om zo lang mogelijk met hun wagen te blijven rijden (wegens supersnelle waardevermindering) en een beetje voorzichtig te zijn..(er durven wel eens wielen afvallen enzo…)

O....en laat best de ruiten open,want de deuren willen niet altijd meer open....


we mogen soms eens zuur lachen ook.....en hopen dat DIE karren nooit in onze markt gelaten worden....het gaat om mensenlevens...
__________________
Allemaal te vinden via links naar websites op het Internet

Laatst gewijzigd door kelt : 11 november 2025 om 09:13.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2025, 11:23   #5365
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.127
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Want wie ECHT in een ander vak wil treden zal het HARD krijgen.

Inderdaad,sommigen slagen spectaculair...

Anderen geven op (Apple electrische auto's...iemand?)

En nog anderen,zoals enkele legacy automakers,bloeden hevig........vraag is hoe lang ze zich dat kunnen permitteren....

Maar dan zijn er ook spectaculaire faal-gevallen....We zagen er al enkel passeren..

Maar een klasse appart is toch Xiaomi....bekend en geavanceerd Chinees Smartphonefabrikant die ook eens electrische autos,sexy electrische auto's zelfs,dacht te maken....

Wat een rampzalige brandstapel dat aan het worden is in de thuismarkt
In elk geval worden die Xiaomi-wagens nergens in Europa verkocht.

Xiaomi heeft eigenlijk die wagenverkoop niet nodig.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 11 november 2025 om 11:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2025, 10:54   #5366
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.127
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Want wie ECHT in een ander vak wil treden zal het HARD krijgen.

Inderdaad,sommigen slagen spectaculair...

Anderen geven op (Apple electrische auto's...iemand?)

En nog anderen,zoals enkele legacy automakers,bloeden hevig........vraag is hoe lang ze zich dat kunnen permitteren....

Maar dan zijn er ook spectaculaire faal-gevallen....We zagen er al enkel passeren..

Maar een klasse appart is toch Xiaomi....bekend en geavanceerd Chinees Smartphonefabrikant die ook eens electrische autos,sexy electrische auto's zelfs,dacht te maken....

Wat een rampzalige brandstapel dat aan het worden is in de thuismarkt

https://www.youtube.com/watch?v=S-GBawUZm0k

Dit is dus een van de Chinese "new energy-cars"...
Nog eens proberen voor Kelt. Want je laat je blijkbaar wat misleiden door een YT-filmpje.

- Xiaomi verkocht in oktober (48,6k) zelfs zeer ruim meer dan Tesla (amper 26k), wel enkel op hun thuismarkt China. Enkel hun SU7 sedan verkocht daar met 33,7k al ruim meer dan Model Y/3 tesamen.

De Xiaomi-aantallen bij de dealers in de showroom zijn meegerekend, ze zijn immers verkocht aan Chinese dealers (uw YT-filmpje?)

Noem jij dat rampzalig "voor de thuismarkt" van Xiaomi?

- Tesla Shanghai exporteerde 35,5k van hun oktober-productie (=61,5k) buiten China.
Citaat:
https://www.autoevolution.com/news/x...rs-260810.html

Xiaomi YU7 Beats Model Y's Sales for the First Time, Marking Tesla's Worst Month in Years

Published: 11 Nov 2025

Xiaomi has sold more YU7 units in China than Tesla Model Ys, marking the first time the electric crossover surpassed the market's leader. This has been long in the making, considering Xiaomi's success with the SU7 sedan. More than this, October was one of the worst months for Tesla in China, making some believe it's the beginning of the end for Tesla's domination.

[...]

Not only did Xiaomi make EVs, but it made them bestsellers in its home market, China. The SU7 sedan, its first EV, rose spectacularly in the sales charts, quickly surpassing the Tesla Model 3. This made everyone believe that its second model, the YU7 compact crossover, would have no problem beating the Model Y. Sure enough, this happened in October, as Xiaomi ramped up YU7 production while Tesla reported one of the worst months in years.

As announced earlier this month, Xiaomi was set for a record October in a market where EV adoption is exploding. Xiaomi promised to surpass 40,000 units sold for the second month in a row, and it accomplished this with 48,654 units sold in October. The YU7 accounted for 33,662 units, significantly more than the total number of EVs (Model Y and Model 3) Tesla delivered in October (26,006).

Tesla fans love pointing out that Tesla's deliveries are not linear, and in the first month of a quarter, Giga Shanghai delivers mostly exports. It's true, but this doesn't change the fact that Tesla's sales are at the lowest level in years this October. Tesla lost 36% YoY in a booming market, reaching a level not seen since November 2022. January through October sales in China were also down 8.4% YoY, making it almost impossible to recover the loss in November and December.

There's another aspect that Tesla fans might point out: exports from Giga Shanghai have increased, reaching 35,491 vehicles in October. That's the highest monthly figure since November 2023, but it still doesn't change the fact that Tesla exports are down 14% YoY in the January-October period
.
En de eerste kwartaalmaand is sowieso typisch matig voor Tesla. Tov 2024 heeft Tesla an sich nog 8,4% YoY achterstand, die zal moeilijk in te halen zijn in november-december, of de goedkope standaardmodellen en het model YL (nu met V2L standaard) daar kunnen helpen? We zullen zien, maar dat is natuurlijk geen drama in het omslagjaar 2025.

Dubbelcheck Tesla-cijfers: https://x.com/piloly
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 12 november 2025 om 11:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2025, 15:19   #5367
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.127
Standaard Nog geen gekelderde Tesla-cijfers...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En de eerste kwartaalmaand is sowieso typisch matig voor Tesla. Tov 2024 heeft Tesla an sich nog 8,4% YoY achterstand, die zal moeilijk in te halen zijn in november-december, of de goedkope standaardmodellen en het model YL (nu met V2L standaard) daar kunnen helpen? We zullen zien, maar dat is natuurlijk geen drama in het omslagjaar 2025.
De eerste kwartaalmaand produceert Tesla vooral voor de export, want die gaan vooral het schip op. Bovendien moet Tesla Giga Berlijn hun model Y ook nog naar Canada leveren wegens de importtarieven tegen China, ook Tesla USA levert niet meer naar Canada sinds september wegens tarieven contra Trump: https://driveteslacanada.ca/news/tes...-ys-to-canada/

De meeste Europese landen moeten dus nog ietsje langer wachten op die model Ys dan gewoonlijk.

Het verwondert me een beetje dat de plofmedia nog niet met titels aankomt dat de Europese Teslaverkoop gekelderd is in oktober (want dat is evident), wie weet hebben ze het eindelijk begrepen dat die vele duizenden wagens op de lange zeereis (vooral model 3 vanuit China) onmogelijk uitgeleverd kunnen worden in Europa.

Enkel Reuters heeft er een droog artikel over, uitzonderlijk Frankrijk (+2,4%) is de Teslaverkoop in de meeste Europese landen fors gedaald tov september wat evident is.

Tesla heeft bovendien geen klassiek dealernetwerk die zelf wagens afneemt.

We zijn nu bijna *halfweg november en men ziet de Tesla-aantallen in Europa al een week zeer gestaag toenemen (*onderste grafiek). Vooral in Scandinavische landen, ook UK en Nederland. Nog een drietal weken en Tesla zal op de hielen van VW zitten, zoals elk kwartaal, en verleden kwartaal zelfs VW (einde september) inhaalde als men het beperkt tot 6 landen, in 13 landen Europa blijft Tesla als 2e wel ver verwijderd van VW.

- Hieronder de typische kwartaalgolvende grafiek van Tesla tov VW, 2025 cumulatief per maand, 6 landen: DK ES GB NL NO SE
- daaronder de grafiek van *november an sich van dezelfde 6 landen:
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Download.png‎
Bekeken: 2
Grootte:  228,5 KB
ID: 121673  

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Download (1).png‎
Bekeken: 5
Grootte:  209,7 KB
ID: 121674  

__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 november 2025 om 15:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2025, 21:59   #5368
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.127
Standaard

In Noorwegen werden de laatste 4 dagen minstens 852 Teslas nieuw ingeschreven, de 40 dagen ervoor of vanaf 1 oktober tem 9 november werden er 769 Teslas ingeschreven: https://teslastats.no/

Wie de leveringslogistiek van Tesla na al die jaren nog niet begrijpt, amai...
Zij begrijpen het alvast:
Citaat:
Roland Pircher @piloly

In Noorwegen heeft Tesla deze week al meer voertuigen geleverd dan op alle voorgaande dagen van het kwartaal bij elkaar.
Gelooft iemand echt dat er in oktober een gebrek aan vraag was, die van de ene op de andere dag plotseling is omgeslagen?
De echte vraag is hoe lang deze sterke leveringen zullen aanhouden.

15:12 · 13 nov. 2025

Alter Machete @Rec1pr0city

Het is magisch. Het is bijna alsof Tesla vorig kwartaal alle voertuigen die ze op voorraad hadden, heeft verkocht, wat vrijwel geen enkele andere autofabrikant kan doen. En het is bijna alsof ze een nieuwe voorraad moesten aanleggen en deze naar Noorwegen moesten verzenden. De Duitse fabriek levert aan zo'n 30 landen. De eerste maand van elk kwartaal is gewijd aan het eerst verzenden naar de verste locaties. Dit is zodat de leveringen vóór het einde van het kwartaal kunnen plaatsvinden. Tesla had aan het einde van het derde kwartaal ongeveer 10 dagen voorraad. De meeste hebben meer dan 100 dagen voorraad. Vrachtwagens doen er ongeveer 10 dagen over om naar hun aflevercentra te komen.
Tesla levert in principe eerst uit aan de verst verwijderde of moeilijk bereikbare locaties, dus overzee eerst, en dan steeds maar korterbij, Tesla Berlijn (model Y) levert aan pakweg 30 landen uit, en sinds september zal de Westkust van Canada het verste zijn.

Tesla Shanghai exporteert dan weer vooral model 3, en de schipsreis naar Europa alleen duurt 4 tot 5 weken vooraleer ze in Z-Europese havens aankomen, voor Noord-Europa kan dat 10 dagen meer zijn, met tussenhavens nog wat langer, enz...
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 november 2025 om 22:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2025, 12:13   #5369
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.127
Standaard Ter info.

Net een mail binnengekregen van Skoda waar ze de nieuwe electrische Skoda Epiq aankondigen, een zeer compacte BEV van 4,1 m lengte (dus B-segment)

Toch eens aangeklikt en 1 zin viel me op:
Citaat:
https://nl.skoda.be/models/teaser/ne...ervelanguage=1

Hoewel hij slechts 4,1 meter lang is, biedt hij royale zitplaatsen voor vijf personen en 475 liter bagageruimte, perfect voor stadsritten en weekenduitstapjes. Met zijn verfijnde matte Cashmere-lak, een gedurfde Tech-Deck Face en T-vormige ledverlichting combineert de Epiq een minimalistische stijl met alledaagse veelzijdigheid. De Epiq brengt elektrische mobiliteit echt binnen handbereik, met een rijbereik tot 425 km en een vanafprijs die wellicht gelijk zal zijn aan die van de Kamiq, zijn ICE-broertje.
De Skoda Kamiq heeft een vanafprijs van € 27.290 voor de nog handgeschakelde met 70 kW-driecilinder, de Kamiq 1.0 TSI 70kW Essence.

Om beter het gebruiksgemak te vergelijken zal men toch de goedkoopste DSG-versie moeten nemen, en die kost vanaf € 35.990, namelijk de Skoda Kamiq 1.0 TSI 85kW DSG7 Selection met 85 kW-driecilinder.

De Epiq ziet er duidelijk beter uit, maar dat is maar persoonlijke smaak.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 250709_skoda-auto-epiq-showcar_1_e3fad52b-1920x1080.jpg‎ (69,9 KB, 8x gelezen)
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 14 november 2025 om 12:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2025, 13:59   #5370
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.896
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Het standaard model Y vanaf € 39.990 loopt sinds gisteren van de band in Duitsland.
Tesla hoopt met de €11k goedkopere versie tov de Premium LR meer auto's te verkopen in Europa. Vanaf eind november of vooral maand december zullen we de cijfers weten.

Wie had dat enkele jaren geleden nog durven denken dat een krachtige middenklasse-SUV met >500 km rijbereik vanaf 40k kost.
Dat is €6k minder dan pakweg de goedkoopste Skoda Kodiaq benzine met ca. dezelfde afmetingen, en dan stopt de vergelijking...:

En duur dat die electrische autos zijn...
Het Tesla aandeel heeft gisteren een stevige klap gekregen. Alhoewel we wat moeten relativeren want de beurzen waren allemaal nogal zwartgallig.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2025, 16:26   #5371
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.127
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Het Tesla aandeel heeft gisteren een stevige klap gekregen. Alhoewel we wat moeten relativeren want de beurzen waren allemaal nogal zwartgallig.
Yep, staat onder thema economie
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2025, 14:23   #5372
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.127
Standaard oktobercijfers USA na wegvallen -$7,5k belastingsaftrek

Zoals verwacht hield zich Tesla beter staande op de US-oktobermarkt na het wegvallen van de federale belastingaftrek van $7.500 einde september.

De algemene nieuwe EV-markt daalde in oktober met -30,3%, en bij Tesla an sich was dat -23,6%.

Ook de gemiddelde verkoopsprijs (ATP) van EVs steeg daardoor extra tot +2,3% op jaarbasis, behalve bij Tesla was het andersom, zelfs op jaarbasis daalde die met -5,5%.

Citaat:
https://electrek.co/2025/11/14/octob...still-in-play/

De verkoop van elektrische auto's in de VS daalde in oktober na het aflopen van de federale belastingaftrek van $ 7.500 op 30 september, en de gemiddelde transactieprijs (ATP) steeg licht, volgens eerste schattingen van Kelley Blue Book, een merk van Cox Automotive. Er zijn echter nog steeds deals te sluiten.

De eerste schattingen van Kelley Blue Book laten zien dat de verkoop van elektrische auto's in de VS in oktober daalde tot 74.835, een daling van 48,9% ten opzichte van september, een recordmaand, en van 30,3% op jaarbasis.

Ook de prijzen stegen. De gemiddelde transactieprijs (ATP) voor een nieuwe elektrische auto steeg met 1,6% op maandbasis tot $ 59.125, wat 2,3% hoger is dan een jaar geleden.

Tesla ontsnapte niet aan de neergang, maar hield zich beter staande dan de gehele elektrische automarkt. De ATP van het bedrijf daalde met 1,1% van september tot $ 53.526, en de prijzen liggen 5,5% lager dan in oktober 2024. De verkoop van zowel de Model 3 als de Model Y daalde maand-op-maand, en de totale Tesla-verkoop daalde met 35,3% ten opzichte van september en met 23,6% op jaarbasis, wat kleinere dalingen zijn in vergelijking met het bredere EV-segment.

Stephanie Valdez Streaty, senior analist bij Cox Automotive, zei dat de verschuiving niet verrassend was:

We hadden deze verschuiving in de markt voor elektrische voertuigen verwacht. Door het wegvallen van de door de IRA ondersteunde verkoopstimulansen werd het aantal goedkopere elektrische voertuigen hard getroffen, waardoor de mix meer richting luxe ging en de ATP van de elektrische voertuigen in oktober een hoogtepunt bereikte van $ 59.125 in 2025 – nu $ 9.359 boven het branchegemiddelde. Betaalbaarheid is altijd de grootste uitdaging geweest bij de verkoop van elektrische voertuigen, en deze reset onderstreept alleen maar hoe belangrijk het is om meer haalbare elektrische opties op de markt te brengen.
Tesla kan zich wat minder winst veroorloven, maar de traditionele autoconstructeurs kunnen hun BEV-prijzen niet zomaar laten dalen, anders doen ze nog meer verlies op hun BEV-modellen:
Citaat:
https://www.wsj.com/business/autos/f...ision-89dc0d84
Ford Considers Scrapping Electric Version of F-150 Truck
Once hyped as a ‘smartphone that can tow,’ production of the money-losing EV pickup may be shut down for good

Nov 6, 2025

Ford has racked up $13 billion in EV losses since 2023.

Overall EV sales, already falling short of expectations, are expected to plummet in the absence of government support. And big, electric pickups and SUVs are the most vulnerable.
Citaat:
https://companiesmarketcap.com/autom...rating-margin/

Top automakers by operating margin
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 november 2025 om 14:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2025, 18:34   #5373
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.127
Standaard Volkswagen onthulde zijn nieuwe gestandaardiseerde batterij op de IAA

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Net een mail binnengekregen van Skoda waar ze de nieuwe electrische Skoda Epiq aankondigen, een zeer compacte BEV van 4,1 m lengte (dus B-segment)

Toch eens aangeklikt en 1 zin viel me op:
De Skoda Kamiq heeft een vanafprijs van € 27.290 voor de nog handgeschakelde met 70 kW-driecilinder, de Kamiq 1.0 TSI 70kW Essence.
Om beter het gebruiksgemak te vergelijken zal men toch de goedkoopste DSG-versie moeten nemen, en die kost vanaf € 35.990, namelijk de Skoda Kamiq 1.0 TSI 85kW DSG7 Selection met 85 kW-driecilinder.

De Epiq ziet er duidelijk beter uit, maar dat is maar persoonlijke smaak.
De specs van de nieuwe batterij (CTP) voor de nieuwe Skoda Epiq, ook VWs ID. Polo/ ID. Cross en de Cupra Raval (op hetzelfde MEB+ platform) zijn quasi officieel sinds 10 sep 2025.

NMC ~56 kWh voor het grootste baterij, die zal wel als eerste komen.
Dan een LFP van ~38 kWh voor de instapversie, die zal wslk onder € 25.000 kosten en wat later komen (2027?)

In de planning is ook van Natrium-ion sprake, maar dat is voor later, leveranciers van die NMC- en LFP-cellen an sich komen wslk uit China en Korea. Maar VW wil ook zelf PowerCo-cellen maken, enz... wat details die wslk enkel techneuten interesseert.

De eerste links dateren van 10 september, de IAA 2025, van VW zelf, met vele technische foto's:
Citaat:
https://insideevs.de/news/771901/vw-...-antrieb-akku/

VW ID. Polo erhält APP290-Motor, SiC-Inverter und 38 oder 56 kWh

Neues zu Antrieb und Akku der Electric Urban Car Family von VW, Skoda und Cupra


VW ID. Polo krijgt APP290-motor, SiC-omvormer en 38 of 56 kWh-accu

Nieuwe details over de aandrijflijn en accu van de elektrische stadsautofamilie van VW, Skoda en Cupra

Op de IAA in München kwamen we interessante details te weten over de aandrijflijn en accu van de nieuwe VW ID. Polo en zijn zustermodellen in de elektrische stadsautofamilie. De aandrijving wordt verzorgd door een nieuwe synchrone permanente magneetmotor (PSM), de APP290. Een door VW ontwikkelde siliciumcarbideomvormer zorgt voor de opwekking van de wisselstroom. Energieopslagopties omvatten een 56 kWh NMC-accu voor een actieradius van 450 km of een 38 kWh LFP-accu.

Volkswagen heeft een aangepaste versie van zijn modulaire elektrische aandrijfmatrix (MEB+) aangekondigd. Dit platform zal naar verluidt in alle ID-modellen worden gebruikt, inclusief de nieuwe VW ID. Polo en zijn zustermodellen, de Cupra Raval en Skoda Epiq, evenals de oudere modellen van de ID.3 tot en met de ID.7.

Volkswagen gestandaardiseerde cel en CTP-batterij

Dit omvat het gebruik van de "gestandaardiseerde cel", die al in 2021 werd aangekondigd. Deze prismatische cellen zijn verkrijgbaar met een breed scala aan chemische eigenschappen en in verschillende formaten. Naar verluidt zijn er drie formaten gepland voor NMC en drie voor LFP. Waarom wordt het ondanks deze diversiteit een gestandaardiseerde cel genoemd? Vermoedelijk omdat de cel identiek moet zijn, ongeacht of deze van VW zelf of van een leverancier afkomstig is.

Dit komt doordat VW slechts de helft van de gestandaardiseerde cel zelf zal produceren, met name in de drie geplande fabrieken in Salzgitter, Valencia en St. Thomas, Canada. De productie van de NMC-cellen start naar verwachting in 2026 in Salzgitter, gevolgd door de LFP-productie een jaar later in Spanje. De andere helft van de cellen wordt geleverd door vijf verschillende leveranciers.

De batterij is er in twee vormen: de kleinere met drie celrijen (in vakjargon stacks genoemd) is bedoeld voor de elektrische stadsautofamilie, terwijl de grotere met vier stacks bedoeld is voor de VW ID.3 en vergelijkbare modellen. Een van de bijzondere kenmerken van de batterij is het top-down koelsysteem.

Het voordeel: gassen die vrijkomen bij thermische runaway kunnen naar beneden worden afgevoerd, weg van de inzittenden. De cellen zijn voorzien van de benodigde overdrukventielen aan de onderzijde en de elektrische contacten bevinden zich aan de smalle zijden. Dit betekent dat de busbars ook zijdelings in de langsliggers van het batterijframe moeten worden geplaatst. De batterij maakt geen gebruik van modules; er wordt een cell-to-pack-aanpak gehanteerd.

Zoals gezegd maakt de elektrische stadsautofamilie gebruik van een 56 kWh NMC-batterij en een 38 kWh LFP-batterij. De grotere batterij zal naar verwachting een actieradius tot 450 km bieden, terwijl de kleinere waarschijnlijk zo'n 300 km zal halen. Als we het goed begrijpen, zouden beide accu's in minder dan 25 minuten van 10 naar 80 procent moeten kunnen opladen. Als de genoemde waarden nettowaarden zijn, vertaalt dit zich in laadsnelheden van 56 kWh * 0,7 / 25 min = 1,6 kWh/min of 1,1 kWh/min.

De gebruikte motor heet APP290. De afkorting staat voor een parallel-as permanent magneetmotor met een koppel van circa 290 Nm; het vermogen zou maximaal 160 kW kunnen zijn. De motor zelf is dus een PSM; hij heeft een eenvoudige watermantelkoeling, terwijl de APP550, die verkrijgbaar is met 210 en 240 kW, een geavanceerder water-oliekoelsysteem heeft. Deze voedt ook de omvormer. Deze laatste is geen rechthoekige doos die bovenop de motor is gemonteerd, maar een schijfvormige eenheid die zo goed geïntegreerd is dat hij nauwelijks opvalt.

Nog een bijzonderheid: de omvormer maakt gebruik van siliciumcarbide halfgeleiders (SiC) en is daardoor bijzonder efficiënt. Voor zover wij weten is dit de eerste omvormer met deze dure technologie in het segment van kleine auto's. VW heeft vier belangrijke componenten van de omvormer zelf ontwikkeld. De SiC-chips bevinden zich in de vermogensmodules; zij voeren de daadwerkelijke omzetting uit. Deze worden aangevuld met een DC-tussenkringcondensator en een filter, die samen zorgen voor "schone" wisselstroom, en een printplaat.

Het verder ontwikkelde MEB+-platform debuteert in de Electric Urban Car-familie. Dit omvat de APP290, een nieuwe, zelf ontwikkelde elektromotor met een vermogen tot 160 kW, een grotendeels zelf ontwikkelde en zeer efficiënte siliciumcarbide-omvormer en een bovengekoelde batterij die 56 kWh opslaat met NMC-cellen en 38 kWh met LFP-cellen. De helft van de gebruikte gestandaardiseerde cellen wordt door VW zelf geproduceerd en de andere helft door Aziatische specialisten zoals Samsung SDI of SK.

Bron: VW Technology Workshop, 10 september
De tekst is niet zo gemakkelijk te lezen, want bij de alineas behoren soms technische foto's, daarvoor moet je de link openen.

ook recentere bron maar die voegt weinig toe, enkel dat eigene LFP-packs voor 2027 zal zijn:
Citaat:
https://www.chip.de/news/auto-fahrra...728cd5e5d.html

Volkswagen onthulde zijn nieuwe gestandaardiseerde batterij op de IAA: de technologie moet de kosten verlagen, de efficiëntie verhogen en de basis leggen voor betaalbaardere elektrische auto's.

Samen met zijn batterijdochter PowerCo werkt Volkswagen al enige tijd aan de zogenaamde gestandaardiseerde batterijcel: het energieopslagsysteem zal vanaf 2030 in maximaal 80 procent van de elektrische voertuigen van de Groep worden gebruikt, legt de autofabrikant uit – mogelijk inclusief elektrische voertuigen van Skoda, Audi en Porsche.

VW verwacht aanzienlijke kostenbesparingen door deze ontwikkeling. De aandrijfbatterij is nog steeds het duurste onderdeel van een elektrische auto, dus standaardisatie en schaalvergroting van de batterijproductie zou de financiële last voor de noodlijdende autofabrikant aanzienlijk kunnen verlichten.

Gestandaardiseerde batterijcel: productie start eind 2025 in Salzgitter

De gestandaardiseerde batterij zal voor het eerst worden gebruikt in de "Electric Urban Car Family" van Volkswagen, Skoda en Cupra. Deze familie bestaat uit de VW ID. Polo en ID. Cross, evenals de Skoda Epiq en Cupra Raval. Het bedrijf is van plan de eerste PowerCo-cellen eind 2025 te produceren in zijn Gigafactory Salzgitter, gevolgd door productiestarts in Valencia, Spanje, en St. Thomas, Canada. Volgens VW zijn ook de tussenproducten, zoals het kathodemateriaal, afkomstig uit Europa.

De cellen zijn echter niet zo uniform als de naam doet vermoeden: Volkswagen is van plan om uiteindelijk ten minste verschillende celchemieën te gebruiken in de gestandaardiseerde cel: nikkel-mangaan-kobalt (NMC), lithium-ijzerfosfaat (LFP), natrium en een vastestofchemie. De verschillende chemieën maken echter gebruik van hetzelfde celformaat en modulaire systeem.

"Technologisch gezien staan "we nog maar aan het begin", legde VW-CEO Blome uit op de IAA, volgens InsideEVs. "We krijgen dus eerst NMC, dan LFP, dan natrium, en ook vaste-stofbatterijen bevinden zich in de planningsfase. Dit is opgenomen in de ontwikkelingsroadmap en we bespreken ook andere architecturen en celchemieën waar we al aan werken." De LFP-standaardcellen zullen naar verwachting vanaf 2027 in Valencia in productie gaan. Vaste-stofbatterijen zijn waarschijnlijk nog niet haalbaar, hoewel VW op de mobiliteitsbeurs voor het eerst een prototype van een elektrische motorfiets met een vaste-stofbatterij presenteerde.

VW belooft een circa 10 procent hogere energiedichtheid en korte laadtijden.

De technische specificaties van het energieopslagsysteem zijn nu al indrukwekkend: Volkswagen spreekt van een volumetrische energiedichtheid van circa 660 Wh/l, waarmee de PowerCo-cellen tot de batterijcellen met de hoogste energiedichtheid in het volumesegment zouden behoren. Vergeleken met eerdere cellen zullen de standaardcellen naar verwachting een circa 10 procent hogere energiedichtheid bieden. Bovendien is VW van plan om consequent gebruik te maken van cell-to-pack-technologie.

Met de standaardcel zullen voertuigen uit de Electric Urban Car-familie naar verwachting een actieradius tot 450 kilometer halen en een laadtijd van minder dan 25 minuten. VW erkent echter dat dit nog voorlopige cijfers zijn. Belangrijke componenten zullen ook worden geproduceerd met behulp van grootschalige gietprocessen, wat resulteert in verdere gewichtsbesparing.
btw 10%:

Panasonic/Tesla spreekt van 25% hogere energiedichtheid tegen 2027:
https://www.iex.nl/Nieuws/833481/Pan...twee-jaar.aspx
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 november 2025 om 19:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2025, 17:52   #5374
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.127
Standaard

Noorwegen gaat de EV-taxatie (zoals per 1.1.2023) alweer aanpassen vanaf 1.1.2026, dat betekent sterk gestegen vraag en een verkoopspiek vanaf pakweg vandaag, lol.

Ook ICE's (vooral diesel, hogere accijns) worden duurder maar die nieuwe inschrijvingen zijn verwaarloosbaar (1,2%), bij de lichte benzinewagens, ook milde hybrides (2%) valt het wslk nog mee, bij de zware PHEV (1,9%) eerder niet (gewichtsbelasting):
Citaat:
https://nardobil.no/elbilavgifter-en...1-januar-2026/

Elbilavgifter endres fra 1. januar 2026

Belastingen op elektrische auto's veranderen vanaf 1 januari 2026

Wat verandert er voor elektrische auto's?

- Btw-vrijstelling aangescherpt

Vandaag hoeft u geen btw te betalen over elektrische auto's tot 500.000 NOK. Vanaf 2026 wordt dit verlaagd naar 300.000 NOK. Alles daarboven is onderworpen aan btw. Voorbeeld: als u na de jaarwisseling een elektrische auto koopt voor 500.000 NOK, betaalt u 200.000 NOK btw – dat is ongeveer 50.000 NOK extra.

Vanaf 2027 is het de bedoeling de vrijstelling volledig af te schaffen, zodat elektrische auto's dezelfde btw krijgen als andere voertuigen.

- Eenmalige en gewichtsbelasting aangepast

Elektrische auto's blijven gunstiger dan fossiele auto's, maar sommige voordelen worden verminderd. Dit betekent niet dat elektrisch rijden "duur" zal zijn, maar dat het verschil tussen elektrische auto's en fossiele auto's in sommige segmenten kleiner zal worden.

Brandstofaccijnzen stijgen

De dieselaccijns stijgt met 0,94 øre per liter. Dit is een duidelijk signaal om verbrandingsmotoren op termijn duurder te maken in gebruik dan elektrische auto's.

Een situatie die we al eerder hebben gezien

Toen de overheid de voordelen van elektrische auto's in 2023 verlaagde, reageerde de markt direct. Veel aankopen werden versneld en leveranciers ondervonden zowel een orderpiek als leveringsproblemen.

Het zou opnieuw kunnen gebeuren: klanten die te lang wachten, lopen het risico dat de levering pas in 2026 plaatsvindt – en dus onderworpen worden aan de nieuwe belastingen, zelfs als de auto vóór de jaarwisseling is besteld.

Geldt dit alleen voor elektrische auto's?

Nee. Fossiele auto's worden op verschillende punten duurder:
Eenmalige heffing
+ 20.000–30.000 kronen (afhankelijk van de uitstoot)
CO2-heffing
Sterke aanscherping – betaald per gram uitstoot, zonder aftrek
Gewichtsheffing: 260 kronen per kg boven 1.200 kg
Dieselheffing + 0,94 øre per liter

- NOx-heffing afgeschaft (nieuwe technologie verlaagt de uitstoot)

Wat betekent dit voor u?

• Elektrische auto's boven de 300.000 kronen worden vanaf 2026 duurder
• Als u te laat in 2025 bestelt, kan de auto in 2026 geleverd worden – en gelden er nieuwe tarieven
• Leaseprijzen kunnen worden aangepast als gevolg van de gestegen prijzen van nieuwe auto's
• Elektrische auto's onder de 300.000 kronen behouden volgend jaar hun btw-vrijstelling (300.000 NOK = 25.661 €)
• Fossiele auto's zullen hogere kosten hebben, zowel bij aankoop als bij gebruik
Tesla en ook anderen zijn daar op voorbereid en zal wagens die ze in andere landen niet verkopen naar Noorwegen sturen, men verwacht 10k geleverde Tesla's enkel in december.
Vandaag werden er reeds 295 Tesla's ingeschreven update 17h10, dus kan nog stijgen.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 november 2025 om 18:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2025, 18:28   #5375
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.127
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In Noorwegen werden de laatste 4 dagen minstens 852 Teslas nieuw ingeschreven, de 40 dagen ervoor of vanaf 1 oktober tem 9 november werden er 769 Teslas ingeschreven: https://teslastats.no/

Wie de leveringslogistiek van Tesla na al die jaren nog niet begrijpt, amai...
Zij begrijpen het alvast:

Tesla levert in principe eerst uit aan de verst verwijderde of moeilijk bereikbare locaties, dus overzee eerst, en dan steeds maar korterbij, Tesla Berlijn (model Y) levert aan pakweg 30 landen uit, en sinds september zal de Westkust van Canada het verste zijn.
Tesla gaat in 6 landen van Europa van de 14e plaats (maand oktober) naar 4e plaats na nauwelijks 18 dagen november, en in de 4e week december zal Tesla vermoedelijk VW inhalen:
4e kwartaal 2025: https://eu-evs.com/bestSellers/ALL_D...Quarter/2025/4
Best sellers for Q4 - 2025 Countries: DK ES GB NL NO SE

(op de grafiek lijkt VW niet inhaalbaar (halfweg kwartaal) maar dat leek vorig kwartaal ook (2e grafiek)
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Download (38).png‎
Bekeken: 1
Grootte:  304,0 KB
ID: 121692  

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Download (39).png‎
Bekeken: 2
Grootte:  371,4 KB
ID: 121693  

__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 november 2025 om 18:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2025, 10:56   #5376
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.127
Standaard

Rusland gaat BEV maken, hierzie Moskvich 3e vanaf goed 3 miljoen roebel of omgerekend € 32.400.

Tot 410 km rijbereik (langzame wegen)
Citaat:
https://moskvich.ru/models/moskvich-3e

tot 410 km rijbereik

45 minuten: Opladen van 30% tot 80%

193 pk: Motorvermogen

340 Nm : Koppel

De elektrische Moskvich 3e is een moderne auto zonder compromissen. De accuduur is voldoende voor zowel stadsritten als ritten op het platteland. Profiteer van de voordelen van autobezit: opladen, parkeren, belastingen en, tot slot, tolwegen. De Moskvich 3e is een elektrische auto die u elke dag wilt besturen.
Ook een presentatie en testrit 1 jaar geleden : https://www.youtube.com/watch?v=BVysSu7CISk

Ik had enkele aprilgrappen gelezen (e-Trabant), en heb dat toch eens opgezocht of er wat waar aan is. Na wat ggl in Russisch op electrische wagens/Moskovitch vond ik toch iets.
Met wat Chinese hulp kunnen ze gemakkelijk BEV maken in massaproductie onder hun eigen merk. Ideale stadswagens en hun omgeving.

Natuurlijk zullen ze sinds de maatregelen minder Teslas "importeren" maar vooral Chinese merken.

In Rusland vooral in en rond de grote steden zouden wslk nog bijna 7k Tesla's rijden, ttz zelfs nieuwe 4,3k ingevoerd hebben vanaf 2013 tot feb 2025 volgens deze site in het Engels: (en aprilmop over Tesla productie in Rusland)
Citaat:
https://eng.autostat.ru/news/26027/

Tesla electric cars will be produced in Russia?

On April 1, 2025, an agreement was reached to organize the assembly of three models of the American brand Tesla in Russia, namely: Model X, Model Y and Cybertruck. According to OBS, the project has been approved at the highest level in both countries. Most likely, the car assembly site will be enterprises in Kaluga, St. Petersburg or Izhevsk.

This April Fool's joke was shared in his Telegram channel by Sergei Tselikov, director of the AUTOSTAT agency. And now let's move from jokes to serious statistics. According to the agency, a total of 4,308 new Tesla electric cars were sold in Russia from 2013 to February 2025. Of these, 1,815 were Model Y; 1,475 - Model Z; 578 - Model X; 416 - Model S. The least of all Cybertruck pickup trucks were sold in our country - only 24 units. As for the fleet, there are 6,745 Tesla electric cars in Russia as of January 1, 2025. Thus, the difference (2,437 cars) were brought into our country in used condition.

More than half (52%) of Tesla cars are operated in the Moscow region. About 10% fall on St. Petersburg and the Leningrad region. In addition, 6.4% of such electric cars are registered in Krasnodar region, 2.4% - in Perm region, 2% each - in Tatarstan and Sverdlovsk region.

Source: www.autostat.ru
Tesla club in Moskou: https://moscowteslaclub.ru/contacts/
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 november 2025 om 11:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2025, 20:33   #5377
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.127
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tesla gaat in 6 landen van Europa van de 14e plaats (maand oktober) naar 4e plaats na nauwelijks 18 dagen november, en in de 4e week december zal Tesla vermoedelijk VW inhalen:
Dat ging snel, vandaag *20e november Tesla reeds derde, en volgende week zal Tesla 2e zijn, dus ook Skoda inhalen.

En dan moet het € 11k goedkopere Tesla Model Y nog uitgeleverd worden.

De clickbaitpers durft niet meer te posten dat de cijfers van Tesla blijven kelderen. lol.
* bron: Best sellers for Q4 - 2025 (showing top 8), cumulative registrations by days. Countries: DK ES GB NL NO SE
Data update status | Daily
COUNTRY [.....] LATEST DATA
GB United Kingdom 2025-11-17
DK Denmark 2025-11-20
NL Netherlands 2025-11-19
SE Sweden 2025-11-19
ES Spain Daily 2025-11-19
NO Norway Daily 2025-11-20
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Download (40).png‎
Bekeken: 5
Grootte:  307,3 KB
ID: 121701  

__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 20 november 2025 om 20:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2025, 23:22   #5378
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.924
Standaard

Korte opmerking:

Van de drie EV die mijn kinderen dit kwartaal bestelden was geen enkele van het merk TESLA. Verschillende redenen: o.a; slechte ervaring in het verleden, kostprijs (toegekend budget), comfort, uitstraling....
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2025, 00:19   #5379
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.127
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Korte opmerking:

Van de drie EV die mijn kinderen dit kwartaal bestelden was geen enkele van het merk TESLA. Verschillende redenen: o.a; slechte ervaring in het verleden, kostprijs (toegekend budget), comfort, uitstraling....
Dat is hun vrije keus en smaak.

En zo zijn er relatief veel onder de BEV-rijders, met grote nuancering:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=274904

Citaat:
Zelfs in Noorwegen zegt 43 procent liever geen Tesla te kopen, maar de Model Y blijft er officieel wel de bestverkochte auto.
En voor 2025 staat het model Y reeds op de eerste plaats van de nieuwe inschrijvingen, het model 3 op de zesde plaats. Dit in 11 Europese landen.
Van 5 landen zijn de cijfers van 10 maanden, van 6 landen (in 't vet) tem vandaag of enkele dagen geleden.
Citaat:
https://eu-evs.com/bestSellers/ALL_H...ands/Year/2025
Best sellers for YTD2025
Countries: FI DK ES GB IT NL CH DE IE NO SE

Top models
MAKE MODEL #
TESLA MODEL Y 80760
SKODA ELROQ 53827
VOLKSWAGEN ID.7 53276
VOLKSWAGEN ID.3 50267
SKODA ENYAQ 49508
TESLA MODEL 3 47662
KIA EV3 43982
AUDI Q4 E-TRON 35396
BMW IX1 34577
VOLKSWAGEN ID.4 32893
Dus bij 6 Europese landen zijn de cijfers tot en met november gekend.
Daar staat model Y en 3 op 1 en 2:
Citaat:
https://eu-evs.com/bestSellers/ALL_D...ands/Year/2025

Best sellers for YTD2025
Countries: DK ES GB NL NO SE
Top models
MAKE MODEL #
TESLA MODEL Y 60090
TESLA MODEL 3 35240

KIA EV3 32222
SKODA ELROQ 29680
VOLKSWAGEN ID.4 28390
Iets langere opmerking.

Aangezien er heel veel keus bij BEV zijn, worden die wagens zeker gekocht om hun goede eigenschappen. Dan mag Musk's politiek verleden in Europa nog negatieve invloed hebben op hun koopgedrag.
De Tesla-kopers zijn alvast niet hypocriet om daarvan hun keuze te laten beïnvloeden.

Tesla heeft nooit illegale sjoemeldiesels verkocht hé.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 november 2025 om 00:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2025, 00:23   #5380
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.127
Standaard

Volgens de tellingen van EV-Volumes staan de Tesla Y en 3 op 1 en 2 bij de best verkochte BEV-modellen van de wereld over 9 maanden 2025.

De volgende 8 modellen zijn van Chinese merken.

Bij de Plug-in hybride-modellen zijn het 10 Chinese merken op de top 10.
Citaat:
https://insideevs.com/news/779428/wo...-tesla-on-top/ Nov 19, 2025

‘Unchallenged’: The World’s Best-Selling EVs Are Still American. But There's A Problem

The Tesla Model Y and Model 3 are still global favorites. But Chinese electric vehicles dominate the rest of the list.

BEVs Global Sales Jan-Sept 2025 || PHEVs Global Sales Jan-Sept 2025

1. Tesla Model Y 808,173 || BYD Song Plus/ Seal U 262,445
2. Tesla Model 3 369,756 || BYD Qin Plus 192,479
3. Geely Geome Xingyuan 343,514 || BYD Song Pro 175,263
4. BYD Seagull / Dolphin Surf 292,579 || BYD Seal 6 167,577
5. Wuling Mini 287,082 || Li Auto L6 135,068
6. Xiaomi SU7 219,810 || BYD Qin L 132,794
7. BYD Yuan Plus / Atto 3 184,300 || BYD Destroyer 05 / Seal 05 120,790
8. BYD Yuan Up / Atto 2 174,137 || BYD Song L 110,129
9. BYD Dolphin 162,744 || Aito M8 104,327
10. Xpeng M03 131,812 || Galaxy Starship 7 99,817

The world’s top two best-selling EVs in the first nine months of 2025 were still the Tesla Model Y and Model 3, market research firm Autovista24 said in a new report citing EV Volumes data. The other eight in the top ten best-selling EVs list were all Chinese models. The country’s plug-in hybrids are in a different league, with no Western model making the top ten PHEV list.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 november 2025 om 00:45.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be