Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 november 2025, 12:32   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.127
Standaard De mythes die de electrificatie van het verkeer afremmen

GEVA polste 26.000 BEV-rijders uit 30 landen.

Alle resultaten 2025 vs 2024, ook per land via: https://survey.globalevalliance.com/ kunnen dus nog eens nagecheckt worden.

Er zijn betere bronnen, maar ik neem extra deze "gekleurde plofbron"
Citaat:
https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-...hische-redenen

Het zijn vooral mythes die de opmars van de elektrische auto tegenhouden.

Althans, dat blijkt uit de jaarlijkse bevraging van de Global EV Alliance dat in dertig landen polste naar een stand van zaken onder haar lede,. Ook Tesla, en in mindere mate ‘made in China’, liggen gevoelig.

Gepubliceerd op 20 november 2025

De overstap naar elektrisch rijden is allerminst een rechtlijnige beweging. Hardnekkige misverstanden, te weinig financiële tussenkomst en de reputatie van sommige merken zorgen voor tegenwind in de overstap naar elektrisch rijden. Dat blijkt uit een nieuwe internationale enquête van de Global EV Alliance (GEVA), die meer dan 26.000 batterijrijders uit 30 landen bevroeg.

Verkeerde ideeën

Volgens de bevraging ziet 77 procent van de batterijrijders in hun land verkeerde ideeën over elektrisch rijden als een van de grootste groeiremmers. Veelvoorkomende beweringen – zoals het idee dat elektrische auto’s vaker in brand zouden vliegen of dat batterijen te snel verslijten – blijven stevig circuleren in publieke discussies. Wie effectief elektrisch rijdt, hecht echter weinig geloof aan die verhalen, maar 44 procent zegt wel dat ze door de vele mythes moeite hebben om vrienden of familie te overtuigen. Volgens GEVA worden ook nog veel beleidsmakers beïnvloed door een verkeerd beeld van elektrische mobiliteit, en dat bemoeilijkt de vooruitgang.

Het brandgevaar blijkt het voorbeeld bij uitstek van dat spanningsveld. Ondanks luid verkondigde horrorverhalen maakt slechts een minderheid zich zorgen: wereldwijd zegt 88 procent van de batterijrijders dat ze niet vrezen voor brandrisico’s. Ook in landen met een grote markt voor elektrische modellen, zoals Nederland of Noorwegen, is die bezorgdheid minimaal. Toch zaait deze angst twijfel bij nieuwkomers om de overstap te maken.

Ethische redenen

Niet alleen deze mythes veroorzaken ruis. Het onderzoek leert dat elektrisch rijden ook verweven is geraakt met maatschappelijke standpunten. Meer dan de helft van de ondervraagden geeft toe bepaalde automerken te vermijden om politieke of ethische redenen. Tesla staat daarbij met kop en schouders bovenaan: wereldwijd zegt 41 procent het merk te mijden. Opvallend: ook op de thuismarkt (VS: 52%) en in Duitsland (51%), waar een Gigafabriek van het merk staat, zijn de bezwaren groot.

De controverse rond Elon Musk speelt daarbij een duidelijke rol. Nu, zulke statistieken vragen toch om een zekere nuance. Zelfs in Noorwegen zegt 43 procent liever geen Tesla te kopen, maar de Model Y blijft er officieel wel de bestverkochte auto.

Ook Chinese auto’s liggen niet altijd goed in de markt: 12 procent van de wereldwijde ondervraagden geeft aan Chinese merken te willen vermijden. Maar de houding is sterk afhankelijk van lokale marktomstandigheden. In landen waar goedkope Chinese modellen een belangrijk deel van het aanbod vormen, zoals India of Brazilië, speelt die politieke afweging veel minder.

Subsidies cruciaal

Ondanks alle gevoeligheden blijft één element overeind: elektrische mobiliteit staat of valt volgens de respondenten met een aangepast overheidsbeleid. 83 procent vindt dat extra maatregelen nodig zijn om de verkoop te stimuleren. Hoge aankoopprijzen blijven een heikel punt. Hoewel 45 procent aangeeft dat lagere energie- en onderhoudskosten een belangrijke reden waren om elektrisch te rijden, zegt 58 procent dat de hoge catalogusprijzen in hun land veel mensen tegenhouden. Het idee dat de markt zichzelf wel zal reguleren, is volgens GEVA een illusie.

Naast prijs en perceptie is er ten slotte nog infrastructuur als struikelblok, zeker buiten Europa. Maar er is vooruitgang: wereldwijd daalde het aandeel EV-rijders dat slechte dekking van snellaadpunten als nadeel ziet van 23 naar 18 procent in één jaar tijd. De tevredenheid onder batterijrijders blijft opmerkelijk hoog: 86 procent van de batterijrijders zegt uitermate in hun nopjes te zijn met hun keuze, een lichte stijging ten opzichte van het onderzoek van vorig jaar. Dat enthousiasme speelt volgens GEVA een primaire rol: tevreden bestuurders beïnvloeden hun omgeving en zorgen zo indirect voor meer interesse in elektrisch rijden.

De Global EV Alliance bundelt alle nationale EV-verenigingen (in ons land is dat EV *Belgium ). Volgens GEVA biedt de studie een zeldzame inkijk in hoe elektrische bestuurders wereldwijd denken over hun wagen, hun overheid, hun merkvoorkeuren en de publieke discussies die hen omringen.
Ik heb deze jaarlijkse studie (wel 2024) reeds in een andere draad gemeld, en mijn mening kennen jullie wel.
Citaat:
https://survey.globalevalliance.com/

What do you think is the greatest barrier towards EV adoption in your country? (maximum of three choices)

Global / *Belgium / Nederland / Duitsland

Myths about EVs: 77 % / 66 % / 71 % / 85 %
Purchase price: 58 % / 79 % / 72 % / 52 %
Charging opportunities alongthe road: 32 % / 15 % / 5 % / 9 %
Charging opportunities at home: 27 % / 30 % / 30 % / 32 %
Charging price: 19 % / 24 % / 22 % / 44 %
Availability of EV models: 9 % / 8% / 5 % / 8 %
Other: 11 % / 5 % / 15 % / 9 %
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 20 november 2025 om 12:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2025, 16:37   #2
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.227
Standaard

Volgens mij zijn er 2 objectieve redenen die een barriere vormen voor elektrificatie van het autoverkeer, en dat zijn de prijs en laadmogelijkheden.

BEV's zijn objectief gewoon erg duur. Er is wel een goedkope Dacia en straks zal daar nog een goedkope Twingo bijkomen, maar als je een echt bruikbare auto zoekt op minstens een Golf/Megane niveau dan vallen die qua budget buiten het bereik van de modale Belg.
Nu kan je wel schermen met de lagere onderhoudskosten en dat is ook wel zo, maar dat overtuigt de modale Belg niet.

En qua laden is het eenvoudig: kan je thuis laden, of op het werk, dan is er geen enkel probleem en is de energiekost bovendien ook erg laag.
Maar kan je dat niet dan is laden een voortdurend onaangename onzekerheid en bovendien duur.
Een heel groot gedeelte van ons woont in een rijwoning of in een appartementsgebouw of -blok. Er zullen wel wat laadpunten in de omgeving zijn maar die zijn gegarandeerd altijd bezet en elke parkeerplaats uitrusten met een laadpaal zie ik niet gebeuren.
Dan is een BEV een frustrerend en duur gesukkel.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be