Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Wat denkt u van Vierkant Groen ?
Voor 0 0%
Tegen 10 90,91%
Ander 1 9,09%
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 november 2023, 10:45   #41
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.110
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Auto's worden veel meer in de watten gelegd.
Die kunnen op een kruispunt in één keer naar links afslaan.
Allez daar gaan we.

En wat is daar nu aan? Autos vrachtwagens en bussen mogen in Belgie niet door het rood rechts afslaan, fietsers ondertussen (B22/B23) wel. De groene pijl onder het rood licht of Turn on Red bestaat (nog) niet in België.

Citaat:
Fietsers moeten dat meestal in twee keer.
(brom)fietsers hebben hun gepriviligeerd fietspad, mogen zelfs op de rijbaan rijden. Mogen zelfs langseen rijden in de bebouwde kom.

Citaat:
Automobilisten moeten nooit uitstappen en op een knop gaan duwen om het verkeerslicht op groen te doen springen.
je meent het.

Buschauffeurs en vrachtwagenbestuurders moeten dat ook nooit. Amai.

Citaat:
Automobilisten moeten nooit uitstappen en hun auto in neutraal verder duwen zoals fietsen op diverse plaatsen verplicht worden af te stappen en hun fiets verder te duwen.
Fietsers glippen onbestraft overal door, motorvoertuigen moeten aanschuiven , een niet bereden rijwiel of bromfiets wordt niet als voertuig beschouwd. Bepaling wegcode. Alle tweewielers trouwens ook de bromfietsers. Vanaf motorfiets niet meer. Dat is eigen aan hun grootte.

Fietsers en bromfietsers zijn daardoor het snelste vervoermiddel in de stad. Op zebrapaden hebben ze voorrang - steken ze te voet over - dan zijn ze voetganger.

Citaat:
Automobilisten mogen rustig (of minder rustig) naar muziek luisteren in hun auto.
Fietsers kunnen dat ook, maar dat heeft helemaal niets met in het watjes leggen van de fietsers te doen.

Laten we toch het langseen rijden van de fietsers in de bebouwde kom en de B22/B23 afschaffen. Laten we toch de fietsers verbieden om voetganger te spelen (dus strikte voetgangerszone verbieden voor fietsers)
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 november 2023 om 10:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2023, 11:59   #42
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.143
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

(brom)fietsers hebben hun gepriviligeerd fietspad, mogen zelfs op de rijbaan rijden. Mogen zelfs langseen rijden in de bebouwde kom.

...

Laten we toch het langseen rijden van de fietsers in de bebouwde kom en de B22/B23 afschaffen. Laten we toch de fietsers verbieden om voetganger te spelen (dus strikte voetgangerszone verbieden voor fietsers)
Raar woord. Moet dialect zijn voor 'naast mekaar'.
Ik dacht dat jij zoveel als mogelijk de letterlijke bewoordingen uit het verkeersreglement hanteerde.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2023, 12:01   #43
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.143
Standaard

Afijn, "vierkant groen" is nog niet opgenomen in Vlaams taal-onderbewustzijn.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2023, 15:47   #44
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.110
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Raar woord. Moet dialect zijn voor 'naast mekaar'.
Ik dacht dat jij zoveel als mogelijk de letterlijke bewoordingen uit het verkeersreglement hanteerde.
zo leert men bij.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2023, 15:56   #45
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.110
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Afijn, "vierkant groen" is nog niet opgenomen in Vlaams taal-onderbewustzijn.
De uitvinding "Vierkant groen voor fietsers" maakt ook deel uit van het in de watjes leggen van fietsers, maar sommige beseffen het nog niet.

... alles moet stoppen voor fietsers uit alle richtingen want zij zijn gehaast het kruispunt over te steken, nochtans zijn ze bestuurders en voldoet Art 8 niet voor hun.
Citaat:
8° De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde elk ongeval te voorkomen.
Citaat:
Hoe ga ik als actieve weggebruiker om met vierkant groen op een kruispunt?

Dat is eenvoudig. Kruispunten die uitgerust zijn volgens het 'vierkant groen'-principe hebben pijltjes rond het groene verkeerslicht (zie foto). Bij groen licht kunnen fietsers of voetgangers gewoon de weg kruisen. Auto's en vrachtwagens moeten dan even wachten. Op die manier wordt contact met gemotoriseerd verkeer vermeden en kunnen mogelijke dodehoekongevallen voorkomen worden.
eigenlijk moet dat vierkant groen beter vierkant rood heten, alles stopt voor koning fietser. (die natuurlijk het zelf moeten uitvechten wie de baas op het kp is (vvr-regel, ik was er eerst, die niet werkt...), beetje het groot model van twee kruisende fietspaden waar ook vvr geldt en alle vier richtingen komen van rechts, lol.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 november 2023 om 16:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2023, 19:51   #46
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 24.817
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De uitvinding "Vierkant groen voor fietsers" maakt ook deel uit van het in de watjes leggen van fietsers, maar sommige beseffen het nog niet.

... alles moet stoppen voor fietsers uit alle richtingen want zij zijn gehaast het kruispunt over te steken, nochtans zijn ze bestuurders en voldoet Art 8 niet voor hun.




eigenlijk moet dat vierkant groen beter vierkant rood heten, alles stopt voor koning fietser. (die natuurlijk het zelf moeten uitvechten wie de baas op het kp is (vvr-regel, ik was er eerst, die niet werkt...), beetje het groot model van twee kruisende fietspaden waar ook vvr geldt en alle vier richtingen komen van rechts, lol.
Nogmaals: in Antwerpen wordt vierkant groen niet aangeduid door "pijltjes rond het groene verkeerslicht (zie foto)". Men moet dat rieken (zelfs als men het kruispunt elke dag doet want het is ook niet altijd vierkant groen).

Je hebt natuurlijk wel gelijk wat betreft dubbel voorzichtig het kruispunt oprijden. Ik zie elke dag hoe automobilisten bij groen als het kruispunt vrij is vanwege artikel 8 toch voor alle zekerheid tot 10 kilometer per uur vertragen.

En vierkant groen is er niet om de fietsers in de watten te leggen maar om dubbel zoveel autoverkeer door te kunnen laten (en bijkomstig voor de veiligheid van de voetgangers want automobilisten zijn nu eenmaal doodrijders maar zelfs dan helpt het niet want meestal staan ze nog los over het kruispunt en het zebrapad aan te schuiven want automobilisten zijn nu eenmaal niet enkel doodrijders maar ook serieuze debielen).
__________________
Islam is islamisme in rust, islamisme is islam in actie. (Wim Van Rooy)

De smeltkroezen zijn aan het smelten.

Breng het kolenwoud terug.

Laatst gewijzigd door Vlad : 19 november 2023 om 19:52.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2023, 22:40   #47
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.110
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Nogmaals: in Antwerpen wordt vierkant groen niet aangeduid door "pijltjes rond het groene verkeerslicht (zie foto)". Men moet dat rieken (zelfs als men het kruispunt elke dag doet want het is ook niet altijd vierkant groen).

Je hebt natuurlijk wel gelijk wat betreft dubbel voorzichtig het kruispunt oprijden. Ik zie elke dag hoe automobilisten bij groen als het kruispunt vrij is vanwege artikel 8 toch voor alle zekerheid tot 10 kilometer per uur vertragen.

En vierkant groen is er niet om de fietsers in de watten te leggen maar om dubbel zoveel autoverkeer door te kunnen laten (en bijkomstig voor de veiligheid van de voetgangers want automobilisten zijn nu eenmaal doodrijders maar zelfs dan helpt het niet want meestal staan ze nog los over het kruispunt en het zebrapad aan te schuiven want automobilisten zijn nu eenmaal niet enkel doodrijders maar ook serieuze debielen).
Fietsers moeten nog grotere debielen zijn dan automobilisten als ik dit lees.
onderzoek uit Nederland, in Vlaamse steden zal het erger zijn.
Citaat:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nede...edeisende-hulp

In 10 jaar 84 procent meer dronken fietsers op de spoedeisende hulp

25 november 2022

Het aantal fietsers dat onder invloed een ongeval kreeg is de afgelopen tien jaar met 84 procent gestegen. Dat meldt VeiligheidNL, het kenniscentrum voor letselpreventie.

Het kenniscentrum deed onderzoek naar het middelengebruik onder verkeersslachtoffers die tussen 2012 en 2021 op de SEH zijn beland. Het gaat dan om schedel-/hersenletsel, breuken, wonden en zelfs fatale ongevallen.

Ruim driekwart van de slachtoffers was fietser en man. Het merendeel had alcohol op. Van de fietsongevallen was driekwart eenzijdig. Ruim 50 procent van de slachtoffers was tussen de 20 en 49 jaar oud.

Ernstig letsel

In 2021 had ten minste 6 procent van alle verkeersslachtoffers op een SEH alcohol en/of drugs gebruikt. Twee derde van hen had ernstig letsel. Fietsers maakten het grootste deel uit van deze slachtoffers.

10 procent was bestuurder van een auto en nog eens 10 procent reed op een brom- of snorfiets.
Daarom hebben ze wellicht de rode fietsstraat uitgevonden.
Fietsers met een glaasje op hebben dan zeker meer ruimte. De rode loper voor de fietser, die helemaal niet in de watten gelegd wordt.

Ik vertel maar op hé. Maar ik breng wel argumenten aan.

Blijkt toch wel dat tot 85% van de fietsongevallen hun eigen schuld is, want eenzijdig ongeval.
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/03...etsongevallen/
Aantal fietsongelukken kan tot 6 keer hoger liggen dan officiële cijfers: "Het beste is om altijd aangifte te doen"

"Als je gaat kijken naar onderzoek in andere Europese landen, dan zie je dat tot 85 procent van het totale aantal fietsongevallen eenzijdige ongevallen zijn.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 19 november 2023 om 23:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2023, 05:08   #48
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Tegenwoordig kan ik digital keys aanmaken voor mensen die met mijn wagen mogen rijden. Dan kan ik bepaalde dingen instellen zoals maximum snelheid en beschikbaar Pk's. Ik zou mijn dochter nooit laten starten met rijden met de volledige 550 pk. Dat zijn rijdende lijkkisten als je dat aan een 18 jarige geeft.
mijn snelheid is vrijwillig beperkt tot 160, en heb het onlangs één keer herondekt
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2024, 11:50   #49
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 24.817
Standaard

Nog een schitterend idee van de compleet gestoorde groene gek Gilkinet: politie, brandweer en ziekenwagens moeten ook 's nachts de sirenes gebruiken vanaf 1 februari. Dat gaat verdichting en wonen in de stad waar de groenen zo achterstaan zeker aantrekkelijker maken. De mensen met echte jobs gaan hem en zijn bullshitjobberdoelpubliek zeer dankbaar zijn. Of misschien is het Gilkinet er om te doen zijn geliefde boefjes de kans te geven tijdig te gaan lopen ? Man, die vent leeft op een andere planeet; zeker zo ene die microdosissen LSD neemt om creatief te zijn. Alle macht aan de inbeelding.
__________________
Islam is islamisme in rust, islamisme is islam in actie. (Wim Van Rooy)

De smeltkroezen zijn aan het smelten.

Breng het kolenwoud terug.

Laatst gewijzigd door Vlad : 23 januari 2024 om 12:04.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2025, 09:35   #50
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 24.817
Standaard

In Antwerpen kiest men resoluut voor de auto (en de voetganger). Vierkant groen, leuk voor de voetgangers, levensgevaarlijk voor de fietsers - zeker als het zoals in Antwerpen niet eens aangegeven wordt. Vierkant groen dient in feit enkel en alleen om het autoverkeer meer tijd te geven. Met veiligheid heeft het niets te maken, enkel met de doorstroming van koning autodebielist.
__________________
Islam is islamisme in rust, islamisme is islam in actie. (Wim Van Rooy)

De smeltkroezen zijn aan het smelten.

Breng het kolenwoud terug.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2025, 10:01   #51
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.110
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
In Antwerpen kiest men resoluut voor de auto (en de voetganger). Vierkant groen, leuk voor de voetgangers, levensgevaarlijk voor de fietsers - zeker als het zoals in Antwerpen niet eens aangegeven wordt. Vierkant groen dient in feit enkel en alleen om het autoverkeer meer tijd te geven. Met veiligheid heeft het niets te maken, enkel met de doorstroming van koning autodebielist.
Antwerpen beweert eerder het omgekeerde, of in het voordeel voor de kwetsbare weggebruiker ((brom)fietser en voetganger)
Citaat:
https://www.antwerpen.be/info/601196...n-in-antwerpen

'Vierkant groen' voor fietsers

Bij de opmaak van nieuwe lichtenregelingen wordt gekeken of fietsers uit verschillende richtingen tegelijk groen kunnen krijgen. 'Vierkant groen' betekent dat alle fietsers tegelijk groen krijgen, terwijl gemotoriseerd verkeer moet wachten. Hierop zijn verschillende variaties mogelijk zoals een L-beweging of fietsoversteken die afhankelijk van de detectie van bepaalde weggebruikers al dan niet tegelijk groen hebben met andere fietsoversteken.

Door 'vierkant groen' kunnen de wachttijden voor fietsers worden ingekort en kunnen conflicten met gemotoriseerd verkeer worden vermeden. De lichtenregeling zorgt dus voor een vlottere en veiligere doorstroming voor fietsers. Dit geldt ook voor voetgangers die mee groen krijgen met de fietsers.

Een aandachtspunt voor deze regeling is dat het tegelijk groen geven van elkaar kruisende fietsers tegen het verwachtingspatroon ingaat. Let daarom goed op als je oversteekt, wees hoffelijk naar elkaar en matig je snelheid om met iedereen rekening te houden. Om fietsers en voetgangers attent te maken van een nieuwe lichtenregeling, worden tijdelijk borden opgehangen. Daarnaast wordt 'vierkant groen' enkel uitgerold op kruispunten met voldoende zichtbaarheid en wordt de situatie steeds geëvalueerd.
Die hoffelijkheid voor mekaar kan wel een probleem zijn voor bepaalde zwakzinnige weggebruikers.

En na googlen was de evaluatie van vierkant groen eerder negatief, blijkbaar begrijpen bepaalde fietsers het voordeel niet, of te verwarrend:

Evaluatie vierkant groen in Antwerpen:
AI overzicht:
Citaat:
De evaluatie van het experiment 'vierkant groen' in Antwerpen was negatief, wat leidde tot het stopzetten van het proefproject. Hoewel het systeem bedoeld was om de doorstroming van fietsers en voetgangers te verbeteren en conflicten met gemotoriseerd verkeer te vermijden door iedereen tegelijk groen te geven, bleek dat het in de praktijk voor te veel verwarring zorgde onder fietsers. De stad heeft besloten te stoppen met het experiment na een paar maanden, meldt VRT.

Belangrijkste bevindingen en redenen voor het stopzetten:

Verwarring en conflicten: Het principe dat kruisende fietsers en voetgangers tegelijkertijd groen krijgen, ging in tegen het verwachtingspatroon en leidde tot verwarring en potentieel gevaarlijke situaties, ondanks de bedoeling om conflicten te voorkomen.

Onveiligheid: De onduidelijkheid en de vele onzekere kruispunten maakten het systeem onveilig, wat de stad deed besluiten het proefproject te beëindigen.

Proefproject stopgezet: Na enkele maanden werd het experiment stopgezet vanwege de negatieve evaluatie, zo meldt Gazet van Antwerpen via VRT.

Alternatieve oplossingen

Antwerpen gebruikte in plaats van 'vierkant groen' ook andere, dynamische regelingen voor verkeerslichten. Hierbij wordt onder andere gekeken of fietsers uit verschillende richtingen tegelijk groen kunnen krijgen, afhankelijk van de situatie.

Sommige kruispunten met 'dynamische lichten' kunnen, afhankelijk van de detectie van weggebruikers, een L-beweging of andere specifieke fietsoversteken tegelijkertijd groen geven.

De stad wil het systeem wel blijven uitbreiden, maar dan alleen op kruispunten met voldoende zichtbaarheid en na evaluatie.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 november 2025 om 10:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2025, 18:03   #52
Vlad
Secretaris-Generaal VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: Toxandrië
Berichten: 24.817
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Antwerpen beweert eerder het omgekeerde, of in het voordeel voor de kwetsbare weggebruiker ((brom)fietser en voetganger)

Die hoffelijkheid voor mekaar kan wel een probleem zijn voor bepaalde zwakzinnige weggebruikers.

En na googlen was de evaluatie van vierkant groen eerder negatief, blijkbaar begrijpen bepaalde fietsers het voordeel niet, of te verwarrend:

Evaluatie vierkant groen in Antwerpen:
AI overzicht:
Het project is helemaal niet stopgezet. Er zijn almaar meer kruispunten met vierkant groen in Antwerpen alleen worden ze niet als dusdanig aangeduid (en zijn ze het ook niet altijd want het zijn slimme kruispunten die beter weten vanwaar er weggebruikers aankomen dan de weggebruikers zelf). Zeer verwarrend, zeker als me er niet elke dag passeert. Levensgevaarlijk met al die snelle elektrische toestanden. Als vierkant groen zo veilig is voor fietsers waarom bestaat het dan niet voor auto's ?

Ik vraag me af als ik zo'n artikelen lees of Koen Kennis nog wel weet waar hij met bezig is. Men kan in dat artikel beweren wat men wil, de enige die wel vaart bij vierkant groen is koning auto omdat die nu veel meer tijd krijgt vermits alle sterke weggebruikers tegelijkertijd zo snel mogelijk moeten zien over geraken. Ik ken trouwens geen enkel vierkant groen kruispunt waarbij duidelijk is voor voetgangers dat ze diagonaal kunnen oversteken. Tegen dat men een arm over is, is het al terug rood op de arme arm.
__________________
Islam is islamisme in rust, islamisme is islam in actie. (Wim Van Rooy)

De smeltkroezen zijn aan het smelten.

Breng het kolenwoud terug.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be