Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juli 2005, 11:33   #1
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard Waar iedereen op wachtte

Er wordt vaak geschreven dat de BUB schermt met allerhande cijfers en percentages om hun steun aan te tonen, maar dat ze daarbij nooit een bron vermelden. Groot was echter mijn verbazing toe ik een artikel las in 'Le Monde Diplomatique' van juni 2005, p16-17, met als titel Cloisonement identitaires entre Flamands et Wallons. Op p 16 staat er te lezen:"Selon un sondage réalisé en mars 2005 par le quotidien La Libre Belgique, 87% des personnes interrogées désirent une Belgique unie, le pourcentage étant �* peu près identique �* Bruxelles, en Wallonie et en Flandre." Een voetnoot in het artikel geeft de bron van die bewering; La Libre Belgique van 2 mei 2005.
Voor alle duidelijkheid: ikzelf heb het artikel in la Libre niet gelezen, ik ken niks van statistiek, of van het opstellen van peilingen. Ik geef gewoon weer wat er in 'le Diplo' staat. Mensen die daar zin in hebben, hebben nu een bron die ze kunnen opzoeken, en gebruiken.

driewerf
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2005, 11:36   #2
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

http://forum.politics.be/showthread.php?t=36695

Conclusie: zulke peilingen betekenen niets.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2005, 11:41   #3
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
Er wordt vaak geschreven dat de BUB schermt met allerhande cijfers en percentages om hun steun aan te tonen, maar dat ze daarbij nooit een bron vermelden. Groot was echter mijn verbazing toe ik een artikel las in 'Le Monde Diplomatique' van juni 2005, p16-17, met als titel Cloisonement identitaires entre Flamands et Wallons. Op p 16 staat er te lezen:"Selon un sondage réalisé en mars 2005 par le quotidien La Libre Belgique, 87% des personnes interrogées désirent une Belgique unie, le pourcentage étant �* peu près identique �* Bruxelles, en Wallonie et en Flandre." Een voetnoot in het artikel geeft de bron van die bewering; La Libre Belgique van 2 mei 2005.
Voor alle duidelijkheid: ikzelf heb het artikel in la Libre niet gelezen, ik ken niks van statistiek, of van het opstellen van peilingen. Ik geef gewoon weer wat er in 'le Diplo' staat. Mensen die daar zin in hebben, hebben nu een bron die ze kunnen opzoeken, en gebruiken.

driewerf
Welke opleiding heb jij genoten?

Je zou moeten weten, via het hebben van een kritisch apparaat, dat zulke dingen gewoon niet voor ernst te nemen zijn gezien de bron zwaar gekleurd is. In dit geval geloof je gewoon iets omdat het er geschreven staat (" 't stoet in de gazet, menier"). Jouw logica gebruikende zou je evengoed over joden kunnen gaan lezen in "Mein Kampf", ah ja, volgens "driewerf" is dat een goede bron, want 't staat er zo geschreven meneer. En als 't er geskreve staat, meneer, dan moetet toch wel waar zen verzeker?
Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2005, 11:41   #4
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

'Le Monde Diplomatique' van juni 2005, p16-17, met als titel
Citaat:
Cloisonement identitaires entre Flamands et Wallons. Op p 16 staat er te lezen:"Selon un sondage réalisé en mars 2005 par le quotidien La Libre Belgique, 87% des personnes interrogées désirent une Belgique unie, le pourcentage étant �* peu près identique �* Bruxelles, en Wallonie et en Flandre."
Daar zat idd de volledige 'monde diplomatique' op te wachten.
Oud 13 juli 2005, 11:47   #5
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.

Je zou moeten weten, via het hebben van een kritisch apparaat, dat zulke dingen gewoon niet voor ernst te nemen zijn gezien de bron zwaar gekleurd is. In dit geval geloof je gewoon iets omdat het er geschreven staat (" 't stoet in de gazet, menier"). Jouw logica gebruikende zou je evengoed over joden kunnen gaan lezen in "Mein Kampf", ah ja, volgens "driewerf" is dat een goede bron, want 't staat er zo geschreven meneer. En als 't er geskreve staat, meneer, dan moetet toch wel waar zen verzeker?
Don't shoot the messenger please

Maar ik heb wel m'n twijfels bij zo'n peilingen, laat staan dat ze enige waarde of relevantie hebben. La Libre is niet meteen de meest objectieve bron en ik zou graag eens weten wie/wat/hoe deze peiling gedaan heeft/is.
Doorbraak doet trouwens ook gelijkaardige peilingen en daar zijn de resultaten toch net iets anders. Doorbraak is ook een zeer gekleurde bron maar hun peiling werd gehouden door Howest, niet door Doorbraak zelf.
Maar ja, de peiling, altijd handig om zwakke argumenten te ondersteunen, en daar weet de BUB alles van.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2005, 11:51   #6
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

driewerf
en waar haalt la libre belgique haar info vandaan?

Ze hebben wellicht ook enorm hard moeten zoeken naar die 87%
't hangt ook allemaal af van de vraagstelling, en die ken ik hier niet.

Een vraag als 'moet Vlaanderen onafhankelijk worden' of 'zou u het erg vinden mocht Belgie één land blijven' geeft nogal eens andere antwoorden....
Oud 13 juli 2005, 11:53   #7
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.
En welke opleiding heb jij genoten? Alleszins geen waarin begrijpend lezen centraal stond. Gelezen wat ik schreef?
Citaat:
Ik geef een bron, die je kan raadplegen, niet meer niet minder.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2005, 14:32   #8
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Uiteraard is deze peiling ons gekend en ze toont de zeer grote aversie van de Belgen aan tegen separatisme. Maar wij hebben nooit beweerd dat het hier gaat om unitaristen en unie-federalisten alleen. Die zijn met zo'n 40% in België (o.a. studie K.U.L. 1999 die je ook op internet vindt: zo'n 30% in Noord-België met extrapolatie naar Zuid-België toe, waar het aantal unitaristen en unie-federalisten traditioneel een stuk hoger ligt). Maar overal, in noord en zuid, is er een gelijk en overweldigend aantal anti-separatisten. Andere en vroegere peilingen hebben dat ook bevestigd (peiling VRT 2000). Je kan veel ontkennen, maar je moet toch een beetje serieus blijven.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2005, 14:39   #9
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Uiteraard is deze peiling ons gekend en ze toont de zeer grote aversie van de Belgen aan tegen separatisme. Maar wij hebben nooit beweerd dat het hier gaat om unitaristen en unie-federalisten alleen. Die zijn met zo'n 40% in België (o.a. studie K.U.L. 1999 die je ook op internet vindt: zo'n 30% in Noord-België met extrapolatie naar Zuid-België toe, waar het aantal unitaristen en unie-federalisten traditioneel een stuk hoger ligt). Maar overal, in noord en zuid, is er een gelijk en overweldigend aantal anti-separatisten. Andere en vroegere peilingen hebben dat ook bevestigd (peiling VRT 2000). Je kan veel ontkennen, maar je moet toch een beetje serieus blijven.
En toch raar dat terwijl er zo veel Belgen tegen separatisme zijn en dan nog eens de helft daarvan unitaristen zijn dat het VB en Vlaams kartel samen een goede 50% halen. 50% van de Vlamingen geeft er duidelijk niet om dat ze stemmen op een separatistische partij of een partij dat met één in een kartel zit.
En laten we wel wezen Hans, de beste peiling is nog steeds de verkiezingen. Of niet soms?
Oud 13 juli 2005, 14:43   #10
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Nee, want dat is een spel van geld en media-aandacht, waarbij nog heel wat andere belangen een rol spelen. Maar die middelen heeft de B.U.B. niet. Dus blijven de peilingen de beste en meest zuivere waardemeter.
Oud 13 juli 2005, 14:47   #11
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan veel ontkennen, maar je moet toch een beetje serieus blijven.
Hoe doen we dat met de BUB-kolderbrigadein in de buurt?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Willem de Spreker on 13-07-2005 at 15:47
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Hoe doen we dat met de BUB-kolderbrigadein in de buurt?[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Hoe doen we dat met de BUB-kolderbrigadein de buurt?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 13 juli 2005 om 14:47.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2005, 15:29   #12
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Nee, want dat is een spel van geld en media-aandacht, waarbij nog heel wat andere belangen een rol spelen. Maar die middelen heeft de B.U.B. niet. Dus blijven de peilingen de beste en meest zuivere waardemeter.
Kijk Hans, ik zal het nog eens uitleggen want je hebt het weer niet begrepen (tip: zet dat programma eens af dat voorgeprogrammeerde replies genereert):
De kiezers weten dat N-VA en Vlaams Belang Vlaanderen onafhankelijk willen, en ze weten dat CD&V met N-VA in een kartel zit. Waar of niet?
Als die mensen stemmen op Vlaams Belang of het Vlaams kartel is het dus duidelijk dat ze geen afkeer hebben van separatisme (maar uiteraard ook niet noodzakelijk voor zijn). Waar of niet?
Als dat allemaal juist is kan ik dus gerust besluiten dat ongeveer 50% van de Vlamingen separatisme géén breekpunt vindt om op een partij te stemmen.

Laten we het nu eens over media-aandacht en partijfinanciering hebben. Feit is dat de mensen die meedoen aan die peiling ook behoren tot die groep mensen die stemgerechtigd is in België, en eveneens bloot staat aan die media-aandacht die de separatistische partijen genieten.
Waarom zouden ze dan anders stemmen in een peiling dan in de verkiezingen Hans? Leg mij eens uit waarom het spel van media-aandacht niet meespeelt in peilingen. (in het vet omdat je er anders toch al dan niet ombewust zal overlezen).[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by instromaniac on 13-07-2005 at 16:30
Reason:

Citaat:
Kijk Hans, ik zal het nog eens uitleggen want je hebt het weer niet begrepen (tip: zet dat programma eens af dat voorgeprogrammeerde replies genereert):
De kiezers weten dat N-VA en Vlaams Belang Vlaanderen onafhankelijk willen, en ze weten dat CD&V met N-VA in een kartel zit. Waar of niet?
Als die mensen stemmen op Vlaams Belang of het Vlaams kartel is het dus duidelijk dat ze geen afkeer hebben van separatisme (maar uiteraard ook niet noodzakelijk voor zijn). Waar of niet?
Als dat allemaal juist is kan ik dus gerust besluiten dat ongeveer 50% van de Vlamingen separatisme géén breekpunt vindt om op een partij te stemmen.

Laten we het nu eens over media-aandacht en partijfinanciering hebben. Feit is dat de mensen die meedoen aan die peiling ook behoren tot die groep mensen die stemgerechtigd is in België, en eveneens bloot staat aan die media-aandacht die de separatistische partijen genieten.
Waarom zouden ze dan anders stemmen in een peiling dan in de verkiezingen Hans? Leg mij eens uit waarom het spel van media-aandacht niet meespeelt in peilingen. (in het vet omdat je er anders toch al dan niet ombewust zal overlezen).[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Kijk Hans, ik zal het opnieuw nog eens uitleggen want je hebt het weer niet begrepen (tip: zet dat programma eens af dat voorgeprogrammeerde replies genereert):

Waarom zouden ze dan anders stemmen in een peiling dan in de verkiezingen Hans? Leg mij eens uit waarom het spel van media-aandacht niet meespeelt in peilingen. (in het vet omdat je er anders toch al dan niet ombewust zal overlezen).[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door instromaniac : 13 juli 2005 om 15:30.
Oud 13 juli 2005, 15:42   #13
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb deze vraag in het verleden reeds gesteld, maar ze bleef onbeantwoord:

Wat is het verschil tussen een federalist en een unie-federalist?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2005, 16:06   #14
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac

Waarom zouden ze dan anders stemmen in een peiling dan in de verkiezingen Hans? Leg mij eens uit waarom het spel van media-aandacht niet meespeelt in peilingen. (in het vet omdat je er anders toch al dan niet ombewust zal overlezen).
Niet waar. Daar zit al direct het probleem. De kiezers van het VB zijn grotendeels proteststemmers. Dat zeggen ze zelf ook. Het VB is wel de enige gekende oppositiepartij, dus stemmen ze daarop.

Over de kiezers van de NVA druk ik me niet uit. Die zullen wel Vlaams-nationalistisch zijn, maar dat zijn er niet veel, hè.

Die van de CDenV zijn meestal oud en stemmen traditioneel voor een "katholieke" partij. Velen zijn trouwens koningsgezind, zoals de CDenV dat ook "schijnt" te zijn.

Het is dus dikwijls een kwestie van schijn, want als men dan de vraag stelt (wilt U België of niet) is het antwoord wel altijd en zeer duidelijk pro-België.
Oud 13 juli 2005, 16:08   #15
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

De media spelen wel een rol in de peilingen. En daar reikt u mij een supplementair argument aan (waarvoor dank): ondanks alle anti-Belgische zever op TV, is 80% van de Belgen nog altijd pro-België.
Oud 13 juli 2005, 16:13   #16
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Ik heb deze vraag in het verleden reeds gesteld, maar ze bleef onbeantwoord:

Wat is het verschil tussen een federalist en een unie-federalist?
Op verstandige vragen anwtoord ik altijd graag (dat zijn we helaas niet van u gewend, om van de antwoorden nog maar te zwijgen).

In onze conceptie wil een federalist België behouden zoals het vandaag is zonder verdere of mits minieme bevoegdheidsoverdrachten. Zo een beetje zoals de VLD vandaag.

Een unie-federalist daarentegen wil een stuk méér bevoegdheden vanuit de deelstaten overhevelen naar de federale overheid zonder echter het federalisme van gewesten en gemeenschappen af te schaffen. Dat is de eerste stap die de B.U.B. in zijn programma verdedigt, maar is voor ons niet noodzakelijk een eindpunt, tenzij de bevolking alsnog geen unitarisme zou willen. Dan zullen we ons daarbij neerleggen.
Oud 13 juli 2005, 16:20   #17
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Niet waar. Daar zit al direct het probleem. De kiezers van het VB zijn grotendeels proteststemmers. Dat zeggen ze zelf ook. Het VB is wel de enige gekende oppositiepartij, dus stemmen ze daarop.

Over de kiezers van de NVA druk ik me niet uit. Die zullen wel Vlaams-nationalistisch zijn, maar dat zijn er niet veel, hè.

Die van de CDenV zijn meestal oud en stemmen traditioneel voor een "katholieke" partij. Velen zijn trouwens koningsgezind, zoals de CDenV dat ook "schijnt" te zijn.

Het is dus dikwijls een kwestie van schijn, want als men dan de vraag stelt (wilt U België of niet) is het antwoord wel altijd en zeer duidelijk pro-België.
Hans, kan je nu echt niet antwoorden op wat ik schrijf ipv altijd alles uit de context te rukken? Inderdaad zijn veel VB-stemmen proteststemmen, en uiteraard stemmen velen op CD&V omdat ze dat altijd al doen. Maar je kan er niet om heen dat die mensen het separatisme van hun partij of kartelpartner duidelijk niet zo verafschuwen.
Ik ga het geen 4x herhalen hoor.
Oud 13 juli 2005, 16:21   #18
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De media spelen wel een rol in de peilingen. En daar reikt u mij een supplementair argument aan (waarvoor dank): ondanks alle anti-Belgische zever op TV, is 80% van de Belgen nog altijd pro-België.
En tijdens de verkiezingen wordt die "ondanks" "dankzij".
Oud 13 juli 2005, 16:25   #19
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hans, kan je nu echt niet antwoorden op wat ik schrijf ipv altijd alles uit de context te rukken? Inderdaad zijn veel VB-stemmen proteststemmen, en uiteraard stemmen velen op CD&V omdat ze dat altijd al doen. Maar je kan er niet om heen dat die mensen het separatisme van hun partij of kartelpartner duidelijk niet zo verafschuwen.
Ik ga het geen 4x herhalen hoor.
De CDenV is officieel wel niet separatistisch, hè.

Veel Belgisch-gezinden stemmen VB. Het is zo, ik vind het dom, maar wat wil je? Die mensen zijn gewoon misleid en weten eigenlijk niet meer voor wie ze moeten stemmen. Ze wachten gewoon op een nieuwe partij zoals de B.U.B..
Oud 13 juli 2005, 16:27   #20
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En tijdens de verkiezingen wordt die "ondanks" "dankzij".
Jij kan blijkbaar ook niet begrijpen dat wanneer je stemt voor een partij, je het niet noodzakelijk eens bent met alle standpunten van die partij. Het VB staat nog altijd vooral bekend als een racistische partij. Voor vele mensen is dat reeds voldoende om erop te stemmen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be