![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Geloof je de verhalen over klimaatwijzigingen ? | |||
Ja, ik geloof alle catastrofale verhalen over de klimaatveranderingen |
![]() ![]() ![]() |
6 | 10,34% |
Ik geloof dat er iets aan de gang is maar de rest is moeilijk te voorspellen |
![]() ![]() ![]() |
24 | 41,38% |
Ik weet het niet, en eigenlijk kan niemand dit echt weten (voorspellen) |
![]() ![]() ![]() |
6 | 10,34% |
Er zal wel iets zijn maar dit wordt volop poltiek misbruikt |
![]() ![]() ![]() |
12 | 20,69% |
Er is niets aan de gang, dit is de evolutie van opgang en neergang |
![]() ![]() ![]() |
10 | 17,24% |
Aantal stemmers: 58. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De laatste twee alinea's vind ik bovendien bijzonder interessant. ![]() [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 18 augustus 2005 om 23:21. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Wat zijn nu die uitgekomen voorspellingen ? Dat de ijskap smelt ???
Een voorspelling die mijn klein pietje ook kon maken: wat gebeurt er als ijs warm wordt... idd, het smelt !!!! Maar wat heeft dit nu te maken met het broeikaseffect ? Het is een feit dat de aarde ietsje warmer is geworden, met als logisch gevolg dat een deel van de ijskappen zullen smelten. Om hieruit af te leiden dat de broeikaseffect-theorie een 'bevestigde hypothese' is lijkt mij een beetje absurd, of ben ik verkeerd ? Ik sluit de broeikaseffect-theorie niet uit, maar het is maar één van de vele mogelijke theoriën. En ik sta open voor wetenschappelijk bewijsmateriaal, maar deze moet dan wel correct zijn, gebaseerd op degelijke informatie. Wat mij vooral stoort zijn 2 dingen: 1) Men kan zich enkel baseren op metingen uit de laatste 60 jaar, want daarvoor werden geen klimatologische gegevens bijgehouden ofwel waren ze te onnauwkeurig om een opwarming van 0.5 °C vast te stellen. Men weet dus niet of zo'n temp-stijging al ooit eerder is voorgekomen of niet, wat mij toch zeer cruciale informatie lijkt... 2) Zoals ik al eerder heb uitgelegd: niemand slaagt erin de opwarming onherroepelijk te koppelen aan de toenemende CO²-concentratie.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |||||
|
![]() Citaat:
Volgens mij is de voorspelling "Als de hoeveelheid CO2 in de lucht stijgt, dan stijgt de temperatuur". De temperatuurstijging is rechtstreeks meetbaar (maar natuurlijk, op jaarbasis enzo (gelukkig) slechts met 0.1 graden ofzo denk ik?), maar wordt in dit artikel 'aangetoond' door het smelten van de ijskap ... want zoals je hierboven al zei: als het warm wordt, smelt ijs ... Op die manier is de hypothese dus bevestigd. Hier is een artikel waarin het nog iets duidelijker staat, maar het is wel van 2001: [font=verdana][size=4][/size][/font] [font=verdana][size=4] Citaat:
Citaat:
Ondertussen is trouwens het jaar 2003 geregistreerd als het warmste jaar sinds de metingen. Citaat:
Vandaar dat men op de curves vanaf het jaar 1800 ongeveer ineens een temperatuurstijging ziet ... en dat men ook de temperatuur kan zien van al lang voor het jaar 1800. Hier is bijvoorbeeld zo'n curve. ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Banneling
|
![]() Ik geloof niets. [size=3]Ik volg de wetenschap in deze.[/size][size=3][/size]
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
|
![]() Hier is trouwens een link naar een interessante website van de overheid over de klilmaatverandering waarop je allerlei rapporten kan vinden, voornamelijk over de nationale stand van zaken. Dus voor de geïnteresseerden...
http://www.environment.fgov.be/Root/...lim/set_nl.htm
![]() |
![]() |
#106 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
|
![]() Citaat:
Dat weet ik eigenlijk niet. Ik vraag me trouwens ook af hoe precies die metingen kunnen zijn voor 1860, eigenlijk kunnen we toch nooit zeker zijn dat we daar de juiste conclusies uit trekken lijkt me, en zeker niet tot op enkele graden precies ... maar ik ken er helemaal niks van en misschien komt daardoor wel mijn 'twijfel' omtrent dit gebied. Een verschil van een halve graad is inderdaad niet zoveel, zij het dan dat de ene bron spreekt van 0.6° stijging bijvoorbeeld, de andere ondertussen al van 1.5 enzovoort ... Maar dat verschil kan te maken hebben met de basis van waaruit men begon te meten. Dat verschil over een halve graad lijkt me eigenlijk ook niet veel, maar ik denk dat het veel is in vergelijking met de rest van temperatuurschommelen daar er zo 'over wordt gedaan'. Misschien wordt het duidelijk als we de aarde proberen te vergelijken met een lichaam dat normaal een gemiddelde temperatuur zou moeten hebben van ongeveer 37°, en waarbij 38° maar één graad verschil is en zorgt voor veel ellende? Ik weet het niet ... maar ik denk wel dat er zeker redenen zijn om die 0.6° stijging als 'dramatisch' te interpreteren. Of beter, niet per se die halve graad die dramatisch is maar waarschijnlijk wel het feit dat die trend zich niet mag in die richting mag voortzetten in de toekomst (nl. verdere temperatuurstijging)? Zoals ik hier al ergens aanhaalde, ik dacht dat er een soort van kritische grens was waar men het over heeft die niet overschreden mag worden, nl. 2°C, misschien dat in het licht daarvan 0.6° toch al veel is ... als je bedenkt dat de CO2 deeltjes in de lucht almaar toenemen... en we dus korterbij die kritische grens komen (en ik heb dat de opwarming almaar sneller zou gaan, doordat de CO2 uitstoot almaar toeneemt, dus waarschijnlijk daarmee veronderstel ik, maar het kan natuurlijk wel zijn dat ik verkeerd ben.
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | ||
Banneling
|
![]() 46 Nobelprijswinnaars hebben een petitie getekend, die vraagt aan de politiekers niet langer vertragingsmanoeuvers te produceren tov van maatregelen tegenover de klimaatwissel, maar Geertje gaat hier, net als Bush op wereldvlak, de obscurantistische tist uithangen. Dat blijkt duidelijk uit zijn verwrongen vraagstelling.
Het wetenschappelijke bewijsmateriaal en de feiten zijn er, ze zijn beangstigend duidelijk, en de consensus erover is zo goed als algemeen.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door eno2 : 20 augustus 2005 om 09:20. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | |||||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
(en met een potje schelden zult ge mij zeker ook niet overtuigen eno2 ![]() [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door woffer : 20 augustus 2005 om 10:58. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Schelden? Verklaar die hypothese! Iemand obscurantist noemen die ingaat tegen de intersubjectieve, wetenschappelijke consensus van de verenigde knapste koppen op onze aardbol is geen schelden, maar een correcte identificatie. Hij had aan zijn poll maar de volgende optie moeten toevoegen: De invloed van CO2 op klimaatwissel is zo goed als bewezen.[edit] [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door eno2 : 20 augustus 2005 om 13:41. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Ik heb nog een bedenking bij de laatste studie die vermeldde dat de laatste 100 jaar de temperatuur in de steden gemiddeld 1,5 graad celcius gestegen is.
Hierbij denk ik dat die vooral door de infractrutuur van die steden komt. Veel afsfalt ipv stenen of aarden wegen houdt veel meer de warmte bij. En zo zijn er nog factoren die bijdragen tot verwarming van de steden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | ||
Banneling
|
![]() Neem me niet kwalijk, maar ik geef de voorkeur aan de interpretaties afkomstig van de grijze materie van 46 nobelprijswinnaars boven de meer bont gekleurde van die van jullie.[edit]
Laatst gewijzigd door eno2 : 22 augustus 2005 om 09:08. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Als ge weet dat deze steun komt van de nobelprijswinnaars VAN DE VREDE, dan is het niet moeilijk te beseffen dat die kerels er waarschijnlijk nog minder vanaf weten als gij en mij. Straffer nog, vele nobelprijswinnaars in de wetenschap, die er dus waarschijnlijk wel wat meer van weten als gij en mij, hebben zich TEGEN kyoto uitgesproken. (zie maar: http://www.libertarian.nl/NL/archives/000490.php )
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De 7326 meest vooraanstaande geleerden van de wereld hebben ook meegetekend. Ik tracht Libertarians uit de weg te gaan. Dat zijn mensen die denken dat ze op water kunnen wandelen, terwijl ze in werkelijkheid aan het zwemmen zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |||||||||||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Ik wil gewoon maar zeggen: Er bestaat grote onenigheid rond dit onderwerp. En dat niet alleen in politieke kringen, maar ook in wetenschappelijke kringen, dus bij mensen die ongetwijfeld terzake kennis bezitten. Het argument... Citaat:
De enige objectieve conclusie die men volgens mij dus kan trekken is: "We weten het niet" . De discussie rond kyoto gaat voor mij dus niet om de waarheid/onwaarheid van z'n achterliggende theorie, maar eerder in het wel of niet investeren van miljarden in een onzekerheid. Citaat:
Laatst gewijzigd door woffer : 23 augustus 2005 om 11:38. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#118 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
<LI>Petit et al. (1999) reconstructed surface air temperature and atmospheric CO2 concentration profiles from Vostok ice core samples covering 420,000 years, concluding that during glaciation "the CO2 decrease lags the temperature decrease by several thousand years" and "the same sequence of climate forcing operated during each termination." Using sections of ice core records from the last three inter-glacial transitions, Fischer et al. (1999) decided that "the time lag of the rise in CO2 concentrations with respect to temperature change is on the order of 400 to 1000 years during all three glacial-interglacial transitions." <LI>On the basis of atmospheric carbon dioxide data obtained from Antarctic Taylor Dome ice core samples, and temperature data obtained from the Vostok ice core, Indermuhle et al. (2000) looked at the relationship between these two variables over the period 60,000-20,000 years BP (Before Present). A statistical test on the data showed that movement in the air's CO2 content lagged behind shifts in air temperature by approximately 900 years, while a second statistical test yielded a mean lag-time of 1200 years. Similarly, in a study of air temperature and CO2 data obtained from high time resolution samples at the Antarctic Concordia Dome site, for the period 22,000-9,000 BP (which covers the last glacial-to-interglacial transition) Monnin et al. (2001) found that the start of the CO2 increase lagged the start of the temperature increase by 800 years. In yet another study of the 420,000-year Vostok ice-cores, Mudelsee (2001) concluded that variations in atmospheric CO2 concentration lagged behind variations in air temperature by 1,300 to 5,000 years. <LI>In a study using different methodology, Yokoyama et al. (2000) analyzed sediments in the tectonically stable Bonaparte Gulf of Australia to determine the timing of the initial melting phase of the last great ice age. Commenting on the results of that study, Clark and Mix (2000) note that the rapid rise in sea level caused by the melting of land-based ice that began approximately 19,000 years ago preceded the post-glacial rise in atmospheric CO2 concentration by about 3,000 years. The most recent study available covering this theme is that of Caillon et al. (2003)�*, who focused on an isotope of argon (40Ar) that can be taken as a climate proxy, thus providing constraints about the relative timing of CO2 shifts and climate change. Air bubbles in the Vostok ice core over the period that comprises what is called Glacial Termination III - which occurred 240,000 years BP - were studied. The result of their analysis was that "the CO2 increase lagged behind Antarctic deglacial warming by 800 ± 200 years." Er zijn dus meer dan genoeg studies (gepubliceerd in high-ranking journals zoals Science en Nature) die aantonen dat een stijging in temperatuur ook een stijging in CO2 tot gevolg kan hebben. Let wel: met deze studies is echter nog niet aangetoond dat CO2 niet de oorzaak kan zijn van de huidige temperatuursstijging.
![]() |
![]() |
#119 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat bijvoorbeeld wél een goede bevestiging van een hypothese zou zijn, is de voorspellingen van de verschillende opeenvolgende IPCC rapporten tegen mekaar bekijken. En wat blijkt? De IPCC moet zijn verwachte temperatuursstijgingen altijd naar beneden bijstellen. Spijtig genoeg (voor de klimaatdoemdenkers) zijn de hypotheses dus zeker niet zo vast. Niet moeilijk ook, als je ziet wat voor wetenschappelijke info de laatste jaren hieromtrend al is vrijgekomen (denk aan relatie zonneflux - temperatuursstijging die nog moest ingecalculeerd worden).
![]() |
![]() |
#120 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
http://www.copenhagenconsensus.com/Default.aspx
![]() |