![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Gisteren viel me zo een los ideetje te binnen; het kan zijn dat ik het onbewust ergens heb opgepikt, dus copyright wil ik er niet op claimen, maar dat geheel terzijde. Wat zou er gebeuren als mocht blijken dat "de politiek" totaal overbodig zou zijn geworden? Stel dat we met een relatief eenvoudige set van regeltjes een basissysteem zouden hebben ontwikkeld dat voorts enkel nog wat "onderhoudswerk" zou vragen van een stelletje techneuten (boekhouders, inspecteurs, beheerders,...). Wat als ons land (hoe je dat zelf invult laat ik nu even in het midden, het blijft een hypothese) nou eens vanuit wetgevend oogpunt "af" zou zijn? Over de belangrijkste dingen bestaat immers niet zoveel controverse meer: we hebben een burgerlijk wetboek, een strafwetboek, handelsrecht, etc... en we hebben ook een heel corpus van administratieve regels die ervoor moeten zorgen dat de werking van de meer "technische diensten" netjes geregeld is. En hierover waakt dan een rechterlijke macht: administratieve, burgerlijke, correctionele, ... etc. rechtbanken.
Waar staat dan "de politiek" nog? Ik krijg immers sterk de indruk dat nogal wat werk van de wetgevende vergaderingen (en we hebben er bijzonder veel) er vooral in bestaat om een overmaat van onzinnige regeltjes en voorschriftjes de wereld in te sturen. Het is soms onwaarschijnlijk wat er allemaal in het Staatsblad verschijnt. Overkill meestal, regelen wat in de praktijk in feite geen expliciete regeling behoeft omdat het zowiezo al goed verloopt. Welke grote hemelschokkende evoluties zijn er de laatste jaren geweest die heel dringend een wetgevend ingrijpen behoefden? Het eindeloopbaandebat bvb. is een discussie over een toestand die men al decennia geleden uit de hand zag lopen. Structurele problemen dus, die men al heel lang geleden had kunnen oplossen met het bijstellen van een aantal parametertjes onder het motto: "de tering naar de nering". Zo zijn er nog wel een heel pak aan te geven: verkeersveiligheid is er nog zo eentje... Zouden verkeersexperten er een slechtere zooi van gemaakt hebben mochten zij en niet onze zogenaamd "democratisch" verkozen leken (in het vak) erover beslist hebben? Is het politiek bedrijf niet veeleer een grotendeels zinloze en dure tijdsbesteding waarbij politici op zoek gaan naar steeds nieuwe onzin om zichzelf onledig te houden? Wat denken de hooggeëerde forumleden van deze hersenspinsels? [size=1]Ah, nou weet ik het weer... Het was Pieter De Crem die zich ooit eens op televisie bekloeg dat de Kamer nog maar weinig écht wetgevend werk deed onder paars, waarop Herman De Croo repliceerde dat de partijen dan maar eens met wat zinnige voorstellen moesten afkomen.[/size]
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() De vraag is dan : wie gaat er beslissingen nemen. Of ga je dit door niet-verkozen personen laten doen ? En wat als deze verkeerde beslissingen.
Ik vrees dat het een noodzakelijk kwaad is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() maar op wie moeten we dan stemmen, desideruis?
sommige rechtse anarchokapitalistische filosofen vinden ook dat er minder staat moet komen. paul beliën bijvoorbeeld. 'minder staat is noodzakelijk voor de sociaal-economische vloedgolf die op ons afkomt' of zoiets heeft 'm gezegd in het filosofisch weekblad 'pallieterke'. laat de markt spelen, die zal ons redden met zijn onzichtbare hand. zeg het voort, desidiorus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het enige wat we met de vakbonden zullen bereiken = vliegende tering [size=1](snel verlopend proces van tuberculose). [/size] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() die vakbonden dat zit je toch diep he chipie
vertel ons nu toch eens hoeveel winst je erdoor mislopen bent
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Of denkt U dat ze in dat geval het land zullen platleggen met als gevolg... vliegende tering? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() die vakbonden dat zit je toch diep he chipie
vertel ons nu toch eens hoeveel winst je erdoor mislopen bent
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Of denkt U dat ze in dat geval het land zullen platleggen met als gevolg... vliegende tering? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() de naam is 'verzuring'. als het de vakbonden niet zijn, dan is het wel het slechte weer, de werken op de ring... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Chipie : 15 september 2005 om 18:14. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() niet boos worden chipie, er zijn tegenwoordig goede pillekes tegen de verzuring.
![]() en dat is niets om je over te schamen hoor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Echt belangrijke zaken zou je eventueel nog kunnen voorleggen aan een soort van raad samengesteld uit lokaal verkozenen, maar voor het overige zou het systeem zichzelf kunnen runnen. Techneuten beheren de boel (houden alle "waarden" binnen de vooraf vastgelegde parametertjes) en worden op hun beurt gecontroleerd door de rechterlijke macht, die ook op een sluitende manier zou kunnen georganiseerd worden. Op lokaal vlak zou je een systeem kunnen ontwikkelen van verkozen raden die beslissen over aanleg van fietspaden, pleintjes, aankoop van boeken voor de bib etc... echt iets voor de geïnteresseerden, want onbezoldigd. De techneuten voeren die princiepsbeslissingen uit. Verkeerde beslissingen zouden trouwens zware gevolgen hebben voor wie ze neemt: als er incompetentie of kwaad opzet in het spel zou zijn, dan valt een niet-verkozen techneut zo door de mand en kan hij aangepakt worden, een politicus krijgt in dat geval meestal slechts een "politieke sanctie" (lees: komt er in de praktijk zeer goedkoop vanaf).
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Anarcho-kapitalistisch zou ik mezelf zeker niet noemen... integendeel, een goed geparametriseerd sociaal zekerheidssysteem (annex herverdelingsmechanismen �* la basisinkomen) lijkt me onontbeerlijk voor een systeem dat écht "af" kan genoemd worden. Maar inderdaad procentueel bepaald in functie van de economische grootheden, dus: de tering naar de nering voor iedereen. De onzichtbare hand van de markt doet nogal wat mensen kreperen. Ik heb er persoonlijk geen last van, maar voor de niet-renteniers onder ons is het vaak kommer en kwel.
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() De politiek zoals we die zien in de media is ook voor 90% totaal overbodig
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Iemand steelt hier mijn lijfspreuk ; "de tering naar de nering" maar ik vergeef het hem.
Zelfs als alle politiek afgeschaft wordt en bedrijfsmatig alles wordt geregeld dan zitten we weeral met een politiek, een bedrijfspolitiek. Of dat beter is hangt van het bedrijf België nv af natuurlijk. Maar naar alle waarschijnlijkheid zal het dus niet veel beter zijn en kunnen we nergens tegengas geven.
![]() |
#16 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Politiek kan niet verdwijnen, en wel hierom. Wat wel kan verdwijnen zijn de middelen die de politiek hanteert alsook het raamkader waarbinnen het plaatsvindt. Maar dan komen er hiervoor andere in de plaats. Politiek op zich kan evenwel niet verdwijnen.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Guderian : 15 september 2005 om 20:23. |
||||||
![]() |
![]() |