![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar eigenlijk bewijst u hiermee enkel dat u helemeel geen objectieve, rationele criteria hebt om uw stellingen te staven. 1vraagje: waarom besluit u dat de mens een kuddedier is?
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | ||||||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#243 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | |||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
PS: De mens verruimt zijn bewustzijn en ontdekt zichzelf als DEEL van een groter geheel waarmee het onlosmakelijk verbonden is. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#245 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Hoewel de mens van zichzelf kan vervreemden en zich daardoor als "kuddedier" kan gaan gedragen (kwade trouw, oneigenlijkheid,...)!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#247 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#248 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#250 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Gemeenschapsdier = het op redelijke gronden herkennen van het "ik" als constructie en het bewust overstijgen van de individualiteit. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Kuddedier: eig. dier dat in grote ludden pleegt te leven fig. iemand die de menigte volgt, niet zelfstandig handelt Gemeenschapsdier: Een door u uitgevonden neologisme. We kunnen dus slechts proberen te verklaren wat dit betekenen kan door het te beschouwen als een samentrekking van de woorden gemeenschap en dier. Gemeenschap: personen die door gemeenschappelijke, levensomstandighedene enz. met elkaar een eenheid vormen (een maatschappij met andere woorden) Dier: samenvattende benaming voor alle levende wezens met zintuigelijk leven (zoals o.a. de mens dus) Ik herhaal mijn vraag: waar zit hem het verschil?
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#252 | ||||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
PS: U moet mij geen terminologische verwarringen verwijten, want die is bij filosofen vaak nog veel erger (Hegel gebruikt "staat" voor datgene wat ik "gemeenschap" noem enzovoort). Dat gaat nu eenmaal niet anders: je moet een vocabularium aanpassen aan je ideeën, anders kan je ook niets vernieuwen of uitbreiden. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#253 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#254 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Alleen moet men soms het woordgebruik naar zijn hand zetten. Dat is trouwens een van mijn stellingen in deze topic geweest: MEN MAG NOOIT HET TAALGEBRUIK VASTPINNEN OP CONVENTIE, vandaar dat in het onderwijs de nadruk moet liggen op theorie. Daarnaast hou ik van een bondige stijl, waarmee je in 1 zin kunt samenvatten waar anderen een pagina voor nodig hebben. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#255 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik haat evenals jij conventie, maar het is een noodzakelijk kwaad, al was het maar om anderen van onconventionele ideeën te overtuigen. ![]() Citaat:
Dit is geen verwijt hoor, misschien heb je enkel poëtische beweegredenen, of probeer je uit hoever je met het geschreven internet-woord de mensen kan krijgen. Of misschien ben je een visionair denker-auteur en appreciëert een meerderheid je niet, omdat ze het niet begrijpen. Ik sluit me dan ook (zij het ongaarne) voor deze keer bij de meerderheid aan. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er iets 'conventioneel' is, dan zal het toch wel theorie zijn? Een theorie wordt geformuleerd en bewezen aan de hand van overeengekomen wetenschappelijke methoden. De basis zelf is dus al conventie. Daarna, wanneer ze aangenomen wordt (i.e. overeengekomen dat ze juist is) vind de theorie algemeen ingang en wordt ze het toppunt van conventionaliteit, daar anderen, zonder discussie van buitenaf, ze kunnen betrekken bij nieuwe theorieën. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | |
Europees Commissaris
|
![]() Applausje voor Superstaaf! Dank u!
Citaat:
Maar goed, we zijn er op deze wijze een taalspelletje van aan het maken i.p.v. een discussie over inhoud! Ik herhaal dus even de stelling: De mens is geen kuddedier! (gemeenschapsdier, maatschappijdier, het-is-al-eender-welk-woord-dier) De mens is geen sociaal, maar een egoïstisch wezen! P.S. Misschien moet u zich niet vereenzelvigen met grote denkers, maar uw eigen ideeën vormen en met uw voetjes op de grond blijven i.p.v. filosofisch te beginnen doen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#258 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |