![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar ik schrijf niet zomaar dat men toch het recht moet hebben inconsistente denkbeelden in de politiek te brengen. Tegenwoordig bestaat er een neiging om het loutere mogen uitdrukken van standpunten te onderwerpen aan wat men als "wetenschap" ervaart, of aan bepaalde politieke bijbels die niet democratisch tot stand gekomen zijn maar waar men wel een algemeen geldende waarde aan toeschrijft. "Inconsistentie" is dan een van de wapens om die afwijkende meningen te kunnen verketteren en ... te verbieden. Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn geen politieke konsekwenties aan verbonden. Er hoeft geen druppel bloed te vloeien. Als de geestelijke pijn té groot wordt is er de altF4-knop......
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |||||
|
![]() Citaat:
Overigens zijn we wel zeer snel afgegleden van een algemene beschouwing over godsdienst naar de politiek. Naar mijn gevoel is/was godsdienst een waarde op zich, die met andere maatstaven moet beoordeeld worden dan de politiek. Egidius[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Egidius : 5 oktober 2005 om 07:59. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het opdringen van maatstaven komt evengoed neer op het inperken van recht op uiting: wat beantwoordt aan de maatstaf mag, en het andereniet. Dat wil je toch ook niet? Je mag uiteraard steeds een idee toetsen aan maatstaven, doch je kan in ideologische discussies op generlei wijze een maatstaf tot bindend axioma verheffen. 't Lijkt me net omgekeerd: ideeën bepalen de toekomstige maatstaven, tot die weer achterhaald blijken en omvergeworpen worden door ideeën die beter blijken.
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
|
![]() Citaat:
Het is niet omdat er heel wat bedriegers in de sector aan het werk zijn, dat religie daarom nutteloos of onbruikbaar zou zijn. Nog minder sluit de religieuze manier van in de wereld staan uit dat men de realiteit daarnaast ook met de rede benadert. Het is gewoon een extra dimensie. Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ieder diertje zijn pleziertje, iedere gek zijn gebrek. Elke kijkhoek om de waarheid te aanschouwen zal wel voor iemand interessant lijken. Elke visie, mag wat mij betreft vrij geuit worden, ook al is ze meer versluierend dan verhelderend. In the long run lijkt vrijwel elke redeneervorm inconsistent. Zelfs pure wiskunde is niet bij machte om ongerijmdheden uit te bannen. Denken we maar aan Gödels stelling. Ik behou me dan ook het recht voor om na het laten uitspreken, en het vrijwillig aanhoren van menige (religieuze) visie, de vinger te leggen op de ongerijmdheden die er mij lijken aan vast te zitten. Ook Waldorf&Stattler hebben recht op hun mening. ![]() [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 5 oktober 2005 om 11:00. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
Je bent over iets anders bezig. Het is alsof je de versheid van tomaten zou willen beoordelen met een thermometer. Een tang op een varken. Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij nalezen merk ik dat jij godsdienst als 'een categorie' betitelt. Kan je dat even verduidelijken? Merk ook op dat je de discussie verschuift van godsbeelden (visies, meningen, beschrijvingen van goden) naar religies (zoals je zegt minder een mening, maar m.i. eerder de praktische daden geïnspireerd door godsbeelden) In die zin heb je gelijk dat we niet langer over visies kunnen spreken. Om toch even opnieuw on topic te komen: mag ik aannemen dat jouw godsbeeld een soort pantheïstische vorm heeft (cfr. je verwijzing naar 'de kosmische wetten')?[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 5 oktober 2005 om 12:02. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Waar moet ik dan de grens gaan trekken tussen godsbeelden en religie? Citaat:
Egidius |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Persoonlijk zie ik geen enkele reden om wat ik niet begrijp of niet kan uitleggen, te verpersoonlijken. Ik begrijp b.v. niet hoe ik er keer op keer in slaag om mayonnaise en béarnaise gebonden te krijgen. Een rationele chemische of fysica-uitleg maakt het nog onbegrijpelijker. Maar dat wil niet zeggen dat ik een potje Devos&Lemmens met 'mijnheer' of 'Vader' aanspreek, of er 's zondags mee ga hosties eten en wijn drinken.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 5 oktober 2005 om 13:51. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Afgezien daarvan moet de vraag dan maar eens uitgebreid worden: is een maatschappij zonder God beter af dan een maatschappij met God? Citaat:
![]() Egidius |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als pantheïst behoor jij daarom de goddelijkheid van de werkzame kosmische krachten te onderkennen die een goeie béarnaise samenhouden met mij als intermediare scheppende kracht! ![]() Gelieve dus mijn goddelijke botersausen en emulsies niet denigrerend te bejegenen. Maar je mag ze wel gewoon als saus aanspreken, je hoeft er niet voor te knielen. Maar 't mag. En ik zou niet eens verwonderd zijn. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen al uit het oogpunt van gelijkberechtiging. Er is teveel controverse omheen het godsbegrip om het succesvol te integreren in de maatschappij. Wie wil laat er zich door inspireren, maar het op papier zetten als te volgen leidraad (zoals in sommige grondwetten-asjemenou) gaat me een stap te ver.
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
|
![]() Citaat:
Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een gelovige kan een poging doen om zijn geloof onder woorden te brengen in een logisch consistent denksysteem, maar hij zal altijd falen. Als je er naar grijpt dan verdwijnt het. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Gouverneur
|
![]() Ik geloof in natuurlijke Evolutie en de wetten die daar uit volgen. Evolutie is de sleutel en niets anders. Geen vals geloof in een Hogere Macht die zogezegd dingen gezegd heeft in een boek of die profeten stuurt naar de wereld om eens te komen vertellen wat de bedoeling is van het leven.
God is al lang dood en er is niets of niemand dat daar iets aan kan veranderen. De Goddelijke moraal is het gevolg van de Mens zeld en niet van een Hogere ingeving. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Burger
|
![]() elk (bij)geloof steunt op deze peilers:
-partij 1: geslepen & schijnheilige individuen stichten de groep en bepalen de spelregels die steeds in hun voordeel uitvallen meestal met de ingredienten angst,onderdrukking & hersenspoeling. -partij 2: simpele,zwaar bijgelovige en gemakkelijk te manipuleren sukkels. de natuur in al zijn pracht & kracht buit partij 1 uit als zijnde beloning of afstraffing. (bliksem = wraak der god(en),gelukte oogst = hemelse beloning,enz.) een zeer bizar detail is dat party 1 steeds aan party 2 verzoekt (!!) om geldelijke bijdragen waarmee edele & dure metalen in bezit van party 1 komen !! (zie kerken,tempels,paleizen...)
the path of superstition leads to the crossroads of insanity ! ...religion is the opium for poor minded people...science is the healthfood for atheists ! http://users.pandora.be/diaboloxxx/d...e_of_islam.wmv |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het intellect overstijgt het niveau van religie. Citaat:
![]() |
![]() |