Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juli 2003, 20:14   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kevinlux
Dat ni niet direkt maar ik blijf bij mijn mening dat als de nmbs vlaams word dat er in wallonie geen waalse spoorwegenmaatschappij zal komen, want ze hebben de financiele middelen hiervoor niet.
M.a.w. de huidige financiële middelen komen dus uit Vlaanderen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2003, 20:15   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind dat ze zich moesten schamen. Alleen al om zoeits voortestellen.
NMBS nationale maatschappij van BELGISCHE spoorwegen --> belgisch niet vlaams niet waals
Dat waren de buurtspoorwegen indertijd ook. Nu hebben we De Lijn, gelukkig maar. Indertijd was er ook een nationale dienst voor het wegonderhoud; gelukkig is nu het Vlaamse Gewest daarvoor verantwoordelijk (met goed gevolg).

België werkt niet: laten we die constructie dus maar afbouwen en laten we elk z'n weg gaan.
Oud 1 juli 2003, 20:16   #63
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Gisteren zaten tienduizenden festivalgangers vast in Werchter door de staking bij de NMBS...

De Lijn, de Vlaamse vervoersmaatschappij, legde zomaar eventjes 300 extra busen in om de festivalgangers naar huis te brengen. Vanuit Werchter reden de bussen naar Leuven, vanwaar er andere bussen vertrokken naar de Vlaamse provinciehoofdsteden Antwerpen, Gent, Hasselt en Brugge. En voor de Nederlanders reden de bussen door naar Roosendaal.

De Lijn krijgt een grote pluim van alle festivalgangers. Een greep uit het Rock Werchter-forum:
Citaat:
...Ze hadden de zaken goed voor elkaar. Vanuit Leuven even in de rij gestaan voor de bus naar Antwerpen, maar dat mag geen naam hebben en toen van Antwerpen naar Roosendaal ook met een bus van De Lijn. Perfect geregeld allemaal (alleen jammer voor die gozer die een bus met belgisch kenteken zag staan in Roosendaal en meteen maar wiet te koop aanbood...)
__

ja het was allemaal perfect geregeld... heb er alleen gebruik van gemaakt in de heen weg.... maar echt chapeau!
__

Wel ik vind da de lijn da wreed goed eeft gedaan echt waar proficiat.
De NMBS zou daar beter eens een voorbeeld aan pakken.
Bye Lambik
__

inderdaad, ik zag er tegen op, al da volk op enkele bussen, maar het was perfect in orde!
dankoewel de lijn!
__

Uit naam van alle festivalgangers:
DANK U WEL, DE LIJN!!!
Bij tienduizenden festivalgangers is het imago van de NMBS naar de knoppen, en het imago van De Lijn (dat al goed was) nog beter geworden!
Als ik ooit nog eens moet kiezen tussen de trein of de bus, dan weet ik het wel!!
Lang leve de regionalisering van het busvervoer!
Zo stelde De Lijn gisteren haar "masterplan mobiliteit" voor om de verkeersproblemen in de regio Antwerpen-Gent-Leuven-Brussel op te lossen. Het gaat hier om miljardeninvesteringen.

Terwijl de Belgische NMBS, met een een schuldenberg en verouderd materieel, verwoede pogingen onderneemt om te overleven, doet het kerngezonde De Lijn nieuwe investeringen die de mobiliteit ten goede moeten komen (wat toch eigenlijk de taak is van openbaar vervoer!!).

De Post, nog zo'n oer-Belgisch overheidsbedrijf dat bijna failliet is... Allemaal symbolen van de falende Belgische staat. (maar laten we het daar een andere keer over hebben)

Het is dan ook geen toeval dat vandaag berichten verschijnen in de krant om alvast de stoptreinen te regionaliseren. Etienne Schouppe (ex-NMBS baas) van de CD&V stelt dit voor.

Wat we zelf doen, doen we beter? Klinkt misschien arrogant, maar in dit geval 100% waar!
Miskent gij het stakingsrecht???

alsof de bussen nooit staken... en dat is hun recht!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2003, 20:18   #64
storm op zee
Schepen

storm op zee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind dat ze zich moesten schamen. Alleen al om zoeits voortestellen.
NMBS nationale maatschappij van BELGISCHE spoorwegen --> belgisch niet vlaams niet waals
U heeft het niet begrepen. Maak u geen zorgen, zo zwerven er hier wel meer rond op dit forum. De NMBS WORDT niet Vlaams, de NMBS is gedoemd om op termijn te verdwijnen. Op de resten van die logge maatschappij kunnen vervolgens twee nieuwe regionale spoorwegmaatschappijen gesticht worden; een Vlaamse en een Waalse!
Moet het geld hiervoor van Vlaanderen respectievelijk Wallonië zelf komen? NEEN! Men zou bv. beursgenoteerde bedrijven kunnen oprichten zoals dat het geval geweest is met TELENET. (ik weet het ik weet het, niet het meest succesvolle verhaal. TELENET heeft inderdaad niet louter Vlaamse aandeelhouders maar doet dat ertoe van wie het geld komt, als het maar werkt, en als het geld maar uit vrije wil en uit economisch verantwoorde transacties komt (en dus niet uit duistere transfers, al is het niet mijn bedoeling hierover een discussie te openen))

Zelfverklaarde onafhankelijkheid? Het kan: http://seborga.net
storm op zee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2003, 20:18   #65
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
Citaat:
Dat ni niet direkt maar ik blijf bij mijn mening dat als de nmbs vlaams word dat er in wallonie geen waalse spoorwegenmaatschappij zal komen, want ze hebben de financiele middelen hiervoor niet.
Humm ... Dan worden die dus of door de Fransen of de Duitsers of de Nederlanders (Britten lijken me nu heel sterk) overgenomen...Maar mensen, dit past toch precies in het kader van de Europese integratie (of was dit niet helemaal de bedoeling)
Wilt iemand van de Belgischgezinden hiereens op reageren (wat vind de BUB sowieso van een liberale Europese markt ten aanzien van spoorwegen en elektriciteit)?
Oud 1 juli 2003, 20:19   #66
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:
Neen, aangezien Vlaanderen jaarlijks helemaal geen geld naar ginder versluist.

Een Waalse spoorwegenmaatschappij helpen opzetten zou trouwens een mooi voorbeeld zijn van de voortgezette solidariteit met Wallonië waar veel Vlaams-Nationalisten voorstander van zijn.
Lol waar veel vlaamse nationalisten voorstander van zijn? Zeg van mij wat u wil maar.. u bent naïf op dit puntje.

Als de discussie oplaaid smijten ze toch altijd het feit van die transfers er in niet?
En de NVA die met zijn speelgoed auto zegt hoeveel de vlamingen wel afgepakt worden? Maar hij wil blijven steunen?

"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Trol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2003, 20:19   #67
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Een Waalse spoorwegenmaatschappij helpen opzetten zou trouwens een mooi voorbeeld zijn van de voortgezette solidariteit met Wallonië waar veel Vlaams-Nationalisten voorstander van zijn.
mss in de NMBS investeren? of niet? waar was de Vl. executieve tijdens Sabena?
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2003, 20:26   #68
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trol
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:
Neen, aangezien Vlaanderen jaarlijks helemaal geen geld naar ginder versluist.

Lol waar veel vlaamse nationalisten voorstander van zijn? Zeg van mij wat u wil maar.. u bent naïf op dit puntje.

Als de discussie oplaaid smijten ze toch altijd het feit van die transfers er in niet?
En de NVA die met zijn speelgoed auto zegt hoeveel de vlamingen wel afgepakt worden? Maar hij wil blijven steunen?
Ik ben verre van de enige Vlaams-Nationalist die hier (en op andere fora) al duidelijk gemaakt heeft geen tegenstander te zijn van solidariteit met Wallonië, zolang het niet de spuitgaten uitloopt, het geld nuttig gebruikt wordt, en deze solidariteit tijdelijk is (het is m.a.w. de bedoeling de Waalse economie met dat geld voldoende aan te zwengelen zodat de transfers op termijn kunnen afgebouwd worden en zelfs verdwijnen).

Maar ik zie dat u liever onnozele slogans gebruikt dan bovenstaand feit te erkennen. Ik had dan ook geen eerlijke discussie van u verwacht.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2003, 20:27   #69
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
mss in de NMBS investeren? of niet? waar was de Vl. executieve tijdens Sabena?
Wat heeft dit ermee te maken? Dit zijn of waren Belgische vehikels, geen Waalse.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2003, 20:36   #70
kevinlux
Vreemdeling

kevinlux's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar kevinlux
Standaard

Ik denk niet dat we het zover zouden moeten laten komen dat vlaanderen en wallonie zelf een spoorwegenmaatschappij moetn oprichten. Dat is dan weer een grote stap naar separatisme van Belgie.
Dat zou alles toch veel ingewikkelder maken als men nu bv. van Antwerpen naar Arlon wil rijden, is men verplicht om weer eens overtestappen dan van de vlaamse op de waalse maatschappij en weer andere tickets kopen aan dan weer ook andere tarieven. Dan komen er ook weer discussies over welke maatschappij de beste is etc.
Bij de Bussen is het anders ik zou niet met de bus van Antwerpen naar Arlen willen rijden met de trein is dit veel gemakkelijker en confortabeler. De Bus is er toch niet om lange afstanden mee afteleggen. Daarom is het juist goed dat we een spoorwegennetwerk hebben over heel Belgie met dan ook een maatschappij.
Waar gaan we anders op uitkomen? Vlaanderen en wallonie, elk een eigen busmaatschappij (de Lijn en Tec) ok maar dan mischien een spoorwegenmaatschappij en dan? Eigen Luchtvaartmaatschappij ook nog wat echt allemaal gesplitst het is natuurlijk niet erg als er verschillende Vliegmaatschappijen zouden komen van vlaandern en wallonie, er is natuurlijk al VLM maar de walen kunnen het weeral niet veroorloven een eigen maatschappij opterichten.
We zouden het bij de grote transportmaatschappijen moeten houden bij een nationale.

www.ub-lux.tk
kevinlux is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2003, 20:38   #71
storm op zee
Schepen

Standaard

Nu al telt Vlaanderen 64,2 % opstappende reizigers, Wallonië slechts 35,8 %. Toch zijn 41 % van de aangeboden treinkilometers voor Wallonië, terwijl Vlaanderen maar 59 % krijgt. In het goederenvervoer wordt bijna 63 % van het vervoerde volume in Vlaanderen geladen, in Wallonië 37 %.

Het spreekt dus voor zich dat het behoud van een unitair spoorbeleid en de 60/40-verdeelsleutel ronduit nadelig is voor de Vlamingen en een hypotheek legt op onze mobiliteit, milieu, verkeersveiligheid en economie.

Oud 1 juli 2003, 20:41   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat we het zover zouden moeten laten komen dat vlaanderen en wallonie zelf een spoorwegenmaatschappij moetn oprichten. Dat is dan weer een grote stap naar separatisme van Belgie.
Aha, blijkbaar is dat de grote vrees en moet een unitaire spoorwegmaatschappij er voor zorgen dat België nog samenblijft.
Oud 1 juli 2003, 20:42   #73
kevinlux
Vreemdeling

Standaard

Ja en hoe komt dat? de vlamingen zijn al bevoordeelt omdat ze meer grote steden hebben waar ook meer inwoners zijn in wallonie is dit niet het geval

www.ub-lux.tk
Oud 1 juli 2003, 20:45   #74
kevinlux
Vreemdeling

Standaard

Er zij veel dingen die ervoor moeten zorgen als alles gesplitst word is het lot van Belgie al bezegeld en worden vlaanderen en wallonie onafhankelijk.
I één land zouden we toch wat socialer moeten zijn, hoe kan men nu racistisch zijn tegenover het eigen volk?

www.ub-lux.tk
Oud 1 juli 2003, 20:46   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij de Bussen is het anders ik zou niet met de bus van Antwerpen naar Arlen willen rijden met de trein is dit veel gemakkelijker en confortabeler. De Bus is er toch niet om lange afstanden mee afteleggen. Daarom is het juist goed dat we een spoorwegennetwerk hebben over heel Belgie met dan ook een maatschappij.
Wat is dat weer voor een gelul. Als ik naar Keulen ga, dan kan dat ook per trein. En nochtans heeft men in Duitsland en België een andere spoorwegmaatschappij.
Oud 1 juli 2003, 20:48   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja en hoe komt dat? de vlamingen zijn al bevoordeelt omdat ze meer grote steden hebben waar ook meer inwoners zijn in wallonie is dit niet het geval
Blijkbaar ontgaat het u, maar openbaar vervoer moet in functie van de noden en vragen uitgebouwd worden. In Vlaanderen is er meer vraag naar openbaar vervoer, dus is het ook logisch dat hier meer geïnvesteerd wordt. Wat heeft het voor nut nog bepaalde treinen in Wallonië te laten rijden waar er per dag nauwelijks vijftig man van gebruik maakt?
Oud 1 juli 2003, 20:49   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zij veel dingen die ervoor moeten zorgen als alles gesplitst word is het lot van Belgie al bezegeld en worden vlaanderen en wallonie onafhankelijk.
En wat is daar op tegen? Als alles beter werkt, functioneert en draait, waarom zouden we dan niet voor die optie kiezen? Of zeg gewoon eerlijk en openlijk: uw keuze is ideologisch bepaald.
Oud 1 juli 2003, 20:50   #78
storm op zee
Schepen

Standaard

Citaat:
Dat zou alles toch veel ingewikkelder maken als men nu bv. van Antwerpen naar Arlon wil rijden, is men verplicht om weer eens overtestappen dan van de vlaamse op de waalse maatschappij en weer andere tickets kopen aan dan weer ook andere tarieven. Dan komen er ook weer discussies over welke maatschappij de beste is etc.
Waar gaan we anders op uitkomen? Vlaanderen en wallonie, elk een eigen busmaatschappij (de Lijn en Tec) ok maar dan mischien een spoorwegenmaatschappij en dan? Eigen Luchtvaartmaatschappij ook nog wat echt allemaal gesplitst het is natuurlijk niet erg als er verschillende Vliegmaatschappijen zouden komen van vlaandern en wallonie, er is natuurlijk al VLM maar de walen kunnen het weeral niet veroorloven een eigen maatschappij opterichten.
We zouden het bij de grote transportmaatschappijen moeten houden bij een nationale.
Niets of niemand zegt dat je met één enkel kaartje niet van Antwerpen naar Aarlen zou kunnen gaan. Je neemt gewoon van bij je thuis de bus en stapt in het station op de trein Antwerpen-Aarlen-Luxemburg-... Dit kan een trein zijn van de Vlaamse spoorwegen, van de Waalse spoorwegen... Uiteraard is het belangrijk dat de spoorwegmaatschappijen samenwerken. De busmaatschappijen doen dat ook. Ik woon aan de taalgrens. Als ik dat wil kan ik met de Lijn naar Wallonië en met de TEC terugkeren. Er zal altijd grensoverschrijdend verkeer zijn, de NMBS rijdt nu toch ook tot Frankrijk, Nederland, Duitsland en Luxemburg. Uiteraard zal je ooit ergens eens moeten overstappen. Dat moet je vandaag toch ook doen. Als je bv. van Gent naar Bergen wil, dan moet je toch overstappen te Brussel (of Moeskroen).
Bovenal mag men ook niet vergeten dat men het niet bij een regionalisering mag houden! Er moet verfijning zijn naar lagere niveau's toe (regionale spoorwegen) maar coördinatie op een groter plan (Europese koepel). Op die manier kan pas echt werk worden gemaakt van een Europese confederatie, wanneer mensen met alle gemak van het ene land naar het andere kunnen sporen.

Oud 1 juli 2003, 20:53   #79
storm op zee
Schepen

Standaard

Laten we duidelijk zijn, voor de meeste moderne Vlaams-nationalisten is onafhankelijkheid geen doel op zich, maar een middel om beter te besturen, om de levenskwaliteit van de mensen, Vlamingen én Walen, op te krikken. Spijtig genoeg willen sommigen dat niet inzien en blijven ze hameren op de ideologische punten. Ik vrees dat het tijdperk van de grote ideologieën achter ons ligt. We leven in postmoderne tijden, de grote verhalen liggen achter ons, het is tijd om aan realpolitik te doen.

Oud 1 juli 2003, 20:55   #80
kevinlux
Vreemdeling

Standaard

Ah daarvoor hebben we toch de internationale treinen voor naar Keulen de Thalys en de ICE
in Duitsland heeft men toch ook niet voor elk gewest een andere maatschappij? owel soms? Gewoon deutsche Bahn voor heel Duitsland. NMBS voor HEEL Belgie, als je in het binnenland reist dan moet dit toch kunnen met een maatschappij.

www.ub-lux.tk
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be