Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2006, 16:32   #41
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Is Frank Hosteaux dan een politicus? Oei... hij daalt al in mijn achting
bwoa nee. hij heeft wel op de spa-lijst gestaan, maar op een onverkiesbare plaats.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2006, 16:47   #42
Manuel*
Staatssecretaris

Manuel*'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De context... de context...
Die interesseert me niet. Ik ken die mijnheer Hosteaux niet en zijn organisatie al evenmin. Ik laat me dan ook niet verlokken tot uitspraken daaromtrent en houd me bij het algemene, namelijk de wet die hier te berde gebracht werd.

Citaat:
Dat was inderdaad mijn bedoeling. Het stelt me dan ook zeer teleur dat uw (ogenschijnlijk ?) hevige reactie op "die wet" niet wordt hardgemaakt door een bepaalde pragmatische kijk op de zaken...
En waaruit zou die "pragmatische" kijk dan volgens u zoal moeten bestaan? Zoals ik al aanhaalde zijn mijnheer Hosteaux en zijn organisatie mij onbekend; ik kan dan ook niet oordelen over zijn handelswijzen. Het fragment uit de wet dat hier hier aangehaald wordt, kan ik wèl beoordelen.

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2006, 16:48   #43
ingenious

Standaard

van de weblog van nico volckeryck
Citaat:
Voeding en huisvesting voor illegalen

ANTWERPSE buurtwerkers stellen vast dat in Antwerpse volksbuurten de neiging groeit om illegalen meer te gaan helpen. Het fenomeen doet zich niet alleen voor in Antwerpen-Noord, een wijk die sowieso is bevolkt met een groot aantal illegalen, maar blijkt ook de kop op te steken in het Sint-Andrieskwartier op het Antwerpse Zuid, de vroegere ,,parochie van miserie''.

Volgens Nico Volckeryck, voorzitter van de winkeliersvereniging Kammenstraat en de stuurgroep Sint-Andries, is onder de volksmensen duidelijk de reflex aanwezig ze horen hier misschien niet thuis, maar de overheid moet nu ook niet overdrijven. ,,Wij weten dat hier in Sint-Andries honderden illegalen worden voortgeholpen, zowel door ze huisvesting aan te bieden, als door ze voedsel verstrekken. En wat ook een rol speelt: de volksmens ziet dat men hem niet meer moet inlepelen dat die illegaal een Marokkaan is met een islamitische overtuiging, maar dat die illegaal evengoed blank, blond en een vrouw kan zijn.''

Het ex-gemeenteraadslid Jos Thijs (Groen!) is al jaren actief in Sint-Andries en zegt vooral de jongste maanden een ,,rare sfeer'' vast te stellen, waardoor bij sommige mensen een grotere solidariteit groeit met de illegalen. ,,Illegale mensen durven sinds de razzia's op tram 12 niet meer met het openbaar vervoer reizen. Anderen durft zelfs niet meer buiten te komen. We hadden twee jonge meisjes die vaste klant waren in ons cultureel centrum, we zien ze niet meer. Ik ken een twintigtal Afrikaanse families die nog nauwelijks hun woonst verlaten, maar via tussenpersonen wel eten krijgen.''

Thijs kent ook een groep inwoners die technische bijstand geeft in de woningen van illegalen. De groep plaatst gaskachels en heeft ook het stiekem doortrekken van elektriciteit naar de woning van een illegale familie op haar actief. ,,Het is een circuit van via via, waaruit ik ook de vraag al heb gekregen of ik niet voorlopig een illegaal iemand zou kunnen laten logeren.''

In Antwerpen-Noord doet zich volgens Frank Hosteaux een gelijkaardig fenomeen voor. Hosteaux, voorzitter van de vzw Rot Op!, zegt in zijn nieuwjaarsboodschap niet te zullen aarzelen publiek op te roepen tot een vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid en nog meer Antwerpenaars te vragen illegalen te helpen, inclusief ze te huisvesten.

Noord is op dit ogenblik het voorwerp van huis-aan-huisbezoeken in het kader van het Antwerpse plan X-stra! ,,Komen ze langs, dan zullen bewoners die een illegaal in huis hebben, die wel even naar de hogere verdieping laten gaan.'' Volgens Hosteaux is het huisvesten van illegalen niet alleen een verhaal van solidariteit of verzet tegen de overheid, maar heeft het niet zelden te maken met liefdesrelatie. ,,De laatste tijd komt in die gevallen de illegale persoon niet meer buiten. Ik ken een Belgische vrouw die een affaire heeft met een illegale Marokkaanse man. Hij is al drie maanden niet meer de deur uit geweest.''

Een pastoor, die absoluut anoniem wil blijven, heeft op diverse plaatsen in Antwerpen twaalf illegale gezinnen ,,geplaatst''. Hij nuanceert wel de angst om opgepakt te worden. ,,Tot hiertoe hebben zij en ik toch nog wel de indruk dat de overheid hun bestaan hier oogluikend toelaat. Ik heb in mijn groep nog niets ondervonden van meer vrees. Angst is altijd wel latent aanwezig, maar zij durven nog altijd rondlopen. Overigens, ik heb een aantal families wonen in de wijk die de stad deur-aan-deur ging controleren. Ze hebben na al die weken nog niemand gezien.''

Het huisvesten van een illegaal is niet strafbaar, zolang het te goeder trouw gebeurt. ,,Als dat een daad van menslievendheid is, kan niemand die mensen strafrechtelijk iets aanwrijven. Het wordt een andere zaak als de gastheer profijt haalt uit de zaak, bijvoorbeeld door een zolderkamertje voor 200 euro te verhuren, of die illegaal allerhande klusjes te laten opknappen, waarmee een overtreding wordt gemaakt op de arbeidswetgeving'', zegt de advocate Cathy Verstrepen.

Volckeryck: ,,Voor veel mensen heerst er over de illegaal vandaag toch nog een clichébeeld. Zoals in de oorlog de joden mensen waren met een grote neus die moesten worden aangepakt, is het nu allemaal de schuld van de illegalen. Aan de andere kant: als de helft van de illegalen in staking zou gaan, ligt het land plat.''

,,Ik heb een aantal van mijn jonge illegalen eens de vraag gesteld, hoe ze hun toekomst zien'', zegt de pastoor. ,,Ze zijn zeventien tot negentien jaar en mogen hier studeren, maar hebben geen uitzicht op een reguliere job. Zelfs toen ik hun voorstelde om bijvoorbeeld met 100.000 euro weer te vertrekken, zeiden ze njet . Ze hebben een dak boven het hoofd, ze hebben eten, en ze kunnen altijd wel wat bijverdienen. Dat vinden ze nog altijd beter dan de situatie in hun land. Ze redeneren dat ze beter hier wachten en dat er dan wel iets uit de bus zal komen'', zegt de pastoor.

De Standaard, 2006.01.02, Guy Fransen
Oud 10 januari 2006, 17:08   #44
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel* Bekijk bericht
Die interesseert me niet. Ik ken die mijnheer Hosteaux niet en zijn organisatie al evenmin. Ik laat me dan ook niet verlokken tot uitspraken daaromtrent en houd me bij het algemene, namelijk de wet die hier te berde gebracht werd.
Niet dat ik wil stoken, maar dat "niet kennen" is wel een eigenschap van u precies hé (zie discussie met circe in een andere thread) Hopelijk dient het niet (alleen) om de discussie te ontwijken natuurlijk. Soit, genoeg geleuterd !
Oud 10 januari 2006, 17:13   #45
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik vind dat allemaal heel schoon en zo hoor, die illegalen helpen, maar maak je het probleem daardoor eigenlijk niet erger? Er is immers ook al sprake van "helpen te ontsnappen aan controles door de overheid"...

Misschien kunnen we (de overheid bedoel ik dan) die centra in Houthalen en Westende beter niet verkopen...
Oud 10 januari 2006, 17:14   #46
Manuel*
Staatssecretaris

Manuel*'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet dat ik wil stoken, maar dat "niet kennen" is wel een eigenschap van u precies hé (zie discussie met circe in een andere thread) Hopelijk dient het niet (alleen) om de discussie te ontwijken natuurlijk. Soit, genoeg geleuterd !
Verontschuldigingen aanvaard!

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2006, 17:16   #47
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook niet tot uitspraken in de voorwaardelijke wijs en nog voor er enig onderzoek heeft plaatsgevonden?
Oud 10 januari 2006, 17:20   #48
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Verontschuldigingen aanvaard!
Graag gedaan hoor. Als het maar om te lachen is

Oud 10 januari 2006, 18:04   #49
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pros de sos Bekijk bericht
Hostaux heeft alleen maar een mening geuit in de 7de dag, resultaat = klacht van Dewinter.
En als die gasten van het VB een mening uiten? Dan weten we toch ook wat er komt? Poets wederom poets...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2006, 18:10   #50
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ook d�*t zie ik hier nog niet gauw gebeuren. MOCHT dat wél het geval zijn dan volg ik je.
Zitten we dan niet meteen met een even groot probleem: aan welke voorwaarden moet je voldoen om Belg te worden? Gewoon de grens oversteken ?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2006, 19:08   #51
Towelie030981
Gouverneur

Towelie030981's schermafbeelding

Standaard

Winnaar Zilveren Camera 2005

Treurende vrouwen bij de dood van een kind in vluchtelingenkamp Tche, Congo

http://www.zilverencamera.nl/2005/im...-Camera600.jpg
Towelie030981 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2006, 19:16   #52
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Dewinter dient klacht in tegen Hosteaux

ANTWERPEN - Vlaams Belang-voorman Filip Dewinter dient een klacht in tegen Frank Hosteaux van de vzw Rot Op Huisjesmelkers.
Hosteaux is een voorstander van hulp aan illegalen en overtreedt daarmee volgens Dewinter de vreemdelingenwet. Dewinter zegt in een mededeling dat hij vandaag klacht heeft ingediend bij de Antwerpse procureur des konings.
Hij haalt de uitspraken aan van minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael, die afgelopen weekeinde zei dat illegaliteit een misdrijf is en erop wees dat artikel 77 van de vreemdelingenwet bepaalt dat men het verblijf van vreemdelingen niet mag vergemakkelijken.

Dewinter, fractieleider in de Antwerpse gemeenteraad, hekelt dat Hosteaux onder het mom van menslievendheid ,,probeert de gedoogpolitiek ten aanzien van illegalen in onze stad te bestendigen bava (belga)09/01/2006

De partij van de vrije meningsuiting, jawadde...
het is de vrije mening van Filip Dewinter... jawadde
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2006, 19:20   #53
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hostaux heeft alleen maar een mening geuit in de 7de dag, resultaat = klacht van Dewinter.
hélaba... hij roept de Antwerpenaren op om illegalen te helpen en te huisvesten zoals ze kunnen ! en niet alleen in de 7de dag hoor.

wie zich met illegalen inlaat of bezig houdt is met illegale zaken bezig behalve advokaten die hen juridisch mogen bijstaan in het bepleiten van hun aanvraag tot asiel. Het OCMW mag hen mag
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
Oud 10 januari 2006, 19:20   #54
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hélaba... hij roept de Antwerpenaren op om illegalen te helpen en te huisvesten zoals ze kunnen ! en niet alleen in de 7de dag hoor.

wie zich met illegalen inlaat of bezig houdt is met illegale zaken bezig behalve advokaten die hen juridisch mogen bijstaan in het bepleiten van hun aanvraag tot asiel. Het OCMW mag hen mag hen materieel helpen.

Illegalen onderdak geven en laten onderduiken is inderdaad illegaal.

Laatst gewijzigd door ancapa : 10 januari 2006 om 19:22.
Oud 10 januari 2006, 19:58   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Heel deze zaak heeft niets met "vrije meningsuiting" te maken, maar wel met het overtreden van de wetgeving.

Citaat:
Dewinter dient klacht in tegen Hosteaux

De partij van de vrije meningsuiting, jawadde...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2006, 20:10   #56
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Weer typische mestkever-mentaliteit vh VB. Profiteren van de miserie van anderen (illegalen in dit geval) om er politieke munt uit te slaan. Het valt hier trouwens op hoe eensgezind al de hier aanwezige VB-ers zich achter de Belgische wetgeving scharen.

Walgelijk gewoon. "Fuck You, Dewinter". Om van te kotsen !!!
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2006, 20:14   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Weer typische mestkever-mentaliteit vh VB. Profiteren van de miserie van anderen (illegalen in dit geval) om er politieke munt uit te slaan. Het valt hier trouwens op hoe eensgezind al de hier aanwezige VB-ers zich achter de Belgische wetgeving scharen.
Illegalen op ons grondgebied zijn illegaal (= ingaand tegen de wet). Hun aanwezigheid is strafbaar, daarom kunnen ze ook opgepakt en uitgezet worden. Meewerken aan illegale praktijken kan natuurlijk niet. Daarom is de klacht terecht.
Oud 10 januari 2006, 20:19   #58
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Illegalen op ons grondgebied zijn illegaal (= ingaand tegen de wet). Hun aanwezigheid is strafbaar, daarom kunnen ze ook opgepakt en uitgezet worden. Meewerken aan illegale praktijken kan natuurlijk niet. Daarom is de klacht terecht.
idd. we kunnen die mensen veel beter op straat laten slapen en vehongeren. want wet is wet hé.

Oud 10 januari 2006, 20:21   #59
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"Volgens het boekje" heb je gelijk.

Het enige wat ik van dit alles onthou, is dat alles wat menselijkheid aangaat voor het VB totaal vreemd is.
Het VB (met Dewinter op kop, natuurlijk) gedraagt zich hier als een bende schuimbekkende hyena's (niet toevallig één vd meest laffe diersoorten)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2006, 20:24   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
"Volgens het boekje" heb je gelijk.

Het enige wat ik van dit alles onthou, is dat alles wat menselijkheid aangaat voor het VB totaal vreemd is.
Illegalen zijn illegalen en slechts een harde aanpak kan een halt toeroepen aan de instroom. Kijk maar naar Denemarken waar de regering al anderhalf jaar een heel streng asielbeleid voert: het aantal asielzoekers is spectaculair gedaald.

Met menselijkheid heeft dit niets te maken: de meeste van de zogezegde asielzoekers zijn eigenlijk avonturiers en gelukzoekers.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be