Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2006, 12:37   #1
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard Begroting Freya Van den Bossche niet zo netjes

Citaat:
De regering bevestigde gisterochtend in de kamercommissie Financiën dat de belastingdiensten op 21 december de opdracht kregen de belastingen van 30 vennootschappen, verspreid over het land, nog snel in te kohieren. Die hadden een waarde van 160 miljoen euro en konden dan nog aangerekend worden op het begrotingsjaar 2005.

Was dit niet gebeurd, dan had de regering geen 'klein overschot' van 120 miljoen gehad, maar een tekort van 40 miljoen euro, concludeert CD&V-kamerlid Carl Devlies.

[SIZE=1]Minister van Begroting Freya Van den Bossche[/SIZE]

Minister van Begroting Freya Van den Bossche (SP.A) erkende ook dat ,,het overschot van 120 miljoen euro'' geldt voor de verzamelde overheden, niet voor de federale overheid; die had een tekort van 35,2 miljoen euro.

De overheidsschuld daalde in relatieve termen van 94,7 naar 94,3 procent van het bbp; maar in absolute termen steeg ze nog met 9 miljard euro tot 282 miljard euro. 7 van die 9 miljard komt van de NMBS-schuld
En dan maar komen vertellen hoe een doorgewinterde Nederlandse Minister Zalm het niet kan....

Oud 11 januari 2006, 13:09   #2
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Een schitterend rapport natuurlijk, voor de zevende maal op rij een begroting in evenwicht. Tot men de cijfertjes eens onder de loep neemt. En men goochelt met de echte cijfers, ipv met procentjes.
Kortetermijnplanning, dat kunnen onze paarse excellenties natuurlijk goed. Maar met hun eenmalige maatregelen ondermijnen ze onze toekomst. Dat daar niet meer kritiek op komt snap ik niet...
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2006, 13:17   #3
FJL
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Een schitterend rapport natuurlijk, voor de zevende maal op rij een begroting in evenwicht. Tot men de cijfertjes eens onder de loep neemt. En men goochelt met de echte cijfers, ipv met procentjes.
Kortetermijnplanning, dat kunnen onze paarse excellenties natuurlijk goed. Maar met hun eenmalige maatregelen ondermijnen ze onze toekomst. Dat daar niet meer kritiek op komt snap ik niet...

Ergens is dit een terecht kritiek, natuurlijk. Een structurele verbetering van de openbare financies kan er slechts komen door structurele maatregelen. Jaar na jaar na jaar opnieuw. En dat is niet plezant, niet sexy, niet populair,... maar wel nodig.

Maar qua 'kortetermijnplanning' lijkt de opmerking heel wat minder terecht: precies het feit DAT de regering al voor 7e (!) keer na elkaar, in goede en minder goede conjuncturen de cijfers rond krijgt wijst juist op een langetermijn visie. Soms met duwen, soms met trekken, maar onze nooit-meer-terugbetaalbare staatsschuld lijkt misschien toch wat meer terugbetaalbaar te worden. En dat is, in alle eerlijkheid, iets wat niemand 10 jaar geleden nog had verwacht.
FJL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2006, 14:00   #4
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

"niet zo netjes" is het understatement van het jaar. Ik snap niet dat Europa die begroting zou goedkeuren.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2006, 14:25   #5
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

"Ons Freya" zou er goed aan doen een rekenmachine te kopen en weer in het eerste leerjaar van de basisschool 1 + 1 leren optellen. In een regering heeft dat geval alvast niets te zoeken...
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2006, 14:31   #6
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

hoor die verontwaardiging van rechts toch eens zeg.
straks gaan ze nog vinden dat de werkgevers teveel lastenverlaging hebben gekregen...
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2006, 14:33   #7
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
straks gaan ze nog vinden dat de werkgevers teveel lastenverlaging hebben gekregen...
dus u vindt dat paars schitterende maatregelen genomen heeft om uw en mijn toekomst, en die van mijn kinderen, veilig te stellen?
Oud 11 januari 2006, 14:46   #8
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FJL Bekijk bericht
Maar qua 'kortetermijnplanning' lijkt de opmerking heel wat minder terecht: precies het feit DAT de regering al voor 7e (!) keer na elkaar, in goede en minder goede conjuncturen de cijfers rond krijgt wijst juist op een langetermijn visie.
De enige langetermijnvisie die de regering op dat punt heeft, komt imho op niets meer of minder neer dan het feit dat dit zowat het enige positieve punt is dat ze over 7 jaar hebben kunnen meeslepen. Het is het enige middel om "reclame" te maken voor paars. Niet moeilijk dus, dat het zo'n belangrijk punt vormt voor Verhofstadt en co.
Oud 11 januari 2006, 14:46   #9
FJL
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
dus u vindt dat paars schitterende maatregelen genomen heeft om uw en mijn toekomst, en die van mijn kinderen, veilig te stellen?

Schitterend zijn ze niet te noemen. Maar op z'n minst is er al een stap in de richting gezet. Jouw toekomst is misschien al half veilig gesteld. Maar voor die van de kinderen en laat staan die van de kleinkinderen zijn er nog veel maatregelen nodig.
Oud 11 januari 2006, 14:49   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schitterend zijn ze niet te noemen. Maar op z'n minst is er al een stap in de richting gezet. Jouw toekomst is misschien al half veilig gesteld. Maar voor die van de kinderen en laat staan die van de kleinkinderen zijn er nog veel maatregelen nodig.
Aan welke maatregelen had u dan wel gedacht?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2006, 14:56   #11
SirGalahad_
Burgemeester

SirGalahad_'s schermafbeelding

Standaard

Moest ik (als zelfstandige) evenveel foefelen als ze in de regering doen lag ik al lang in den bak of kreeg ik minimaal een superboete...

Niet iedereen is gelijk voor de wet, dit is andermaal duidelijk...
SirGalahad_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2006, 14:58   #12
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Aan welke maatregelen had u dan wel gedacht?
daar ben ik ook eens benieuwd naar
Oud 11 januari 2006, 15:08   #13
Lof der Zotheid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Het ene heeft niets met het andere te maken. Een feit is dat dat gedrocht een lamlendige begroting in elkaar heeft geflanst. Politieke kleur heeft hier niets met de zaak te maken.

Laatst gewijzigd door Lof der Zotheid : 11 januari 2006 om 15:09.
Oud 11 januari 2006, 15:27   #14
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Had ik da geweten dan had ik mijn autobelasting nog nie doorgestort, voor 't laatste half jaar !

hihi, vele kleintjes maken een groot !
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2006, 15:29   #15
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Hoe onbelangrijk toch weeral...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2006, 16:15   #16
Lof der Zotheid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Hoe onbelangrijk toch weeral...
Da's waar. In een anarchie pakt ge maar wat ge pakken kunt, en probeert indien mogelijk zoveel mogelijk ongelukkigen in de afgrond te smijten. Glad vergeten, ja...

Laatst gewijzigd door Lof der Zotheid : 11 januari 2006 om 16:24.
Oud 11 januari 2006, 16:36   #17
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
"niet zo netjes" is het understatement van het jaar. Ik snap niet dat Europa die begroting zou goedkeuren.
ik denk dat de grote tekorten van enkele prominente lidstaten, tegen het stabilisatiepact in, iets problematischer zijn.

Laatst gewijzigd door ingenious : 11 januari 2006 om 16:56.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2006, 16:53   #18
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar qua 'kortetermijnplanning' lijkt de opmerking heel wat minder terecht: precies het feit DAT de regering al voor 7e (!) keer na elkaar, in goede en minder goede conjuncturen de cijfers rond krijgt wijst juist op een langetermijn visie. Soms met duwen, soms met trekken, maar onze nooit-meer-terugbetaalbare staatsschuld lijkt misschien toch wat meer terugbetaalbaar te worden. En dat is, in alle eerlijkheid, iets wat niemand 10 jaar geleden nog had verwacht.
Langetermijnvisie? Als je het opsoeperen van meevallers en het plunderen van pensioenkassen een langetermijnvisie noemt, dan ben ik wel eens benieuwd hoe die lange termijn er bij uit ziet...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2006, 16:55   #19
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Langetermijnvisie? Als je het opsoeperen van meevallers en het plunderen van pensioenkassen een langetermijnvisie noemt, dan ben ik wel eens benieuwd hoe die lange termijn er bij uit ziet...

Ik denk dat alles dan op korte termijn serieus naar de kloten gaat...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2006, 01:54   #20
FJL
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Wel er was een tekort van meer dan 120% van het BNP: we moesten met ons allen een jaar en een paar maanden werken en niets (!)verdienen - alleen maar alles naar de staat zien gaan - om die put te vullen. Een dergelijke schuld is zo fenomenaal dat men zich echt vragen stelde of we ooit (niet na 7 jaar, maar 'ooit') instaat zouden zijn om dit terug te betalen. Zo erg zelfs dat het de toekomstige uitgaven van onze staat (aan ambtenaren, maar ook sociale zekerheid, pensioenen,...) onzekerder maakte.

Nu is deze schuld nog steeds erg hoog. Maar de huidige schuld van 94% (91% in 2006) van het BNP is een grote vooruitgang. Zoveel schuld van een land terugbrengen is een hele prestatie.

Uiteraard zullen er eenmalige opbrengsten inzitten. Maar er zitten ook eenmalige kosten in. En uitzonderlijke opbrengsten en uitzonderlijke kosten zijn niet 'vals', ze zijn uitzonderlijk maar heel erg reeel. En, vooral, ze gaan gepaard met een meerderheid aan structurele maatregelen.

Ik wil niet beweren dat de begroting een toonbeeld is, of dat er geen kritiek op mogelijk is. Maar het is terecht dat de regering hier voor onze toekomst een topprioriteit van maakt. En dat moeten de critici toch ook inzien.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be