Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2006, 15:37   #321
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manuel* Bekijk bericht
En als ze nu niet consequent zijn en hun misdadige onderdanen weigeren terug te nemen?
Ik stel voor dat ze dan door een militair vliegtuig boven Marokko geparachuteerd worden
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 15:54   #322
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Onlangs nog reageerde de Marokkaanse overheid negatief toen in Nederland stemmen opgingen om de dubbele nationaliteit af te schaffen.
Eens Marokkaan altijd altijd Marokkaan is hun stelling.
Ik vind dat ze moeten kiezen.OF marokkaan, OF belg, nederlander enz.En zij die marokkaan willen blijven, moeten dan maar vertrekken.Er zou ook een Europees paspoort moeten komen, voor alle Europeanen.En de vreemdelingen die niet het recht hebben om in één der europese deelstaten te verblijven, mogen dat dan in geen énkele van die deelstaten.Anders, zwier je er ene belgië buiten, en dan gaat die in Nederland wonen , of in Frankrijk, in Duitsland...Nee, men zou hun integratie hieraan kunnen meten: ge kiest voor ons, en je kan blijven, zoniet, Ciao, en de groeten in marokko (of waar dan ook).Wat de overheid in Marokko daar over mag denken interresseert natuurlijk niemand iets.Dat ze zich met hun eigen zaken bemoeien.
Oud 15 januari 2006, 16:40   #323
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het algemeen belang primeert nu eenmaal op het individueel belang.
Dat is een heel gratuite uitspraak.
Je weegt in deze kwestie belangen van individuën af.
Bovendien op een criterium dat met de grond van de zaak niks te maken heeft nl. ras, land van herkomst.

Hoe ga je trouwens bepalen wie er precies voor jouw 'positieve discriminatie' in aanmerking komt?
Hoe 'allochtoon' behoor je te zijn om van een voorkeursbehandeling te genieten? Waarop ga je je discriminatie precies baseren?

Je uitspraak is bovendien geen antwoord op de precieze vraag die ik stelde.
Ik herhaal dus: waarom moet één welbepaalde groep uit de samenleving (werkgevers) opdraaien voor een racistisch discriminerend ideetje van onze bestuurders?

Bijkomend vraagje:
Waarom geeft de overheid als werkgever zelf niet het goede voorbeeld?

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 15 januari 2006 om 16:43.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 18:10   #324
Manuel*
Staatssecretaris

Manuel*'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Dat is een heel gratuite uitspraak.
Dat is goed mogelijk, maar wel een accurate.

Citaat:
Je weegt in deze kwestie belangen van individuën af.
Bovendien op een criterium dat met de grond van de zaak niks te maken heeft nl. ras, land van herkomst.
Integendeel: dat is het enige criterium dat in dit geval iets met de grond van de zaak te maken heeft.

Citaat:
Hoe ga je trouwens bepalen wie er precies voor jouw 'positieve discriminatie' in aanmerking komt?
Hoe 'allochtoon' behoor je te zijn om van een voorkeursbehandeling te genieten? Waarop ga je je discriminatie precies baseren?
Dat moeten Kif Kif en de Cel Diversiteit samen uitmaken; daar kom ik niet tussen.

Citaat:
Je uitspraak is bovendien geen antwoord op de precieze vraag die ik stelde.
Ik herhaal dus: waarom moet één welbepaalde groep uit de samenleving (werkgevers) opdraaien voor een racistisch discriminerend ideetje van onze bestuurders?
Omdat het algemeen belang primeert boven het indiviueel belang.

Citaat:
Bijkomend vraagje:
Doet ze dat dan niet? Ik wist niet dat de VRT ondertussen geprivatiseerd was...

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 18:14   #325
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Heeft u wat moeilijkheden bij het lezen? Het bericht waarop dit citaat het antwoord was, ging wel degelijk over tewerkstelling van allochtonen en de vraag of de integratie van allochtonen daar wel van gediend was.
daar ligt de rode vrt - -zeker niet wakker van
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 18:17   #326
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1) Wat als het "land van herkomst" België is?
2) Wat als het "land van herkomst" daar niet mee akkoord is?
dat is hun probleem... niet "ons" probleem
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
Oud 15 januari 2006, 18:19   #327
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik herhaal: naar waar?
[SIZE=4]1) Als we hier hebben over Marokkanen die hier geboren zijn geen probleem: Eens Marokkaan altijd Marokkaan.[/SIZE]

[SIZE=4]2) Gewoon uitwijzen/verblijf op Belgisch grondgebied verbieden.[/SIZE]

of is daiwa niet duidelijk genoeg geweest
Oud 15 januari 2006, 18:21   #328
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die blijven dus hier?

Allemaal goed en wel, maar ze moeten toch ergens naartoe? Naar waar?
terug bij de familie om "heropgevoed" te worden
Oud 15 januari 2006, 18:36   #329
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Onlangs nog reageerde de Marokkaanse overheid negatief toen in Nederland stemmen opgingen om de dubbele nationaliteit af te schaffen.
Eens Marokkaan altijd altijd Marokkaan is hun stelling.
Juist. Dit is me trouwens ook opgevallen toen ik onlangs naar de Nederlands tv keek waar men een bepaalde jonge - en niet onaangenaam ogende - allochtoonse interviewde. De eerste vraag van de reporter was: "Voel jij je nu Nederlandse of toch nog Marokkaanse?" Aarzeling bij de jonge dame... "Tja..." waarop de journalist: "Of misschien beide?" Antwoord: "Neen toch niet. Ik voel me steeds voor alles Marokkaanse." En dan moet je weten dat het om iemand van de derde generatie ging, westers gekleed (nogal pittig en pikant zelfs), die het in de showbiss wou maken. Wat moet dat dan zijn bij die allochtonen die zich nog veel sterker tot de Marokkaanse cultuur bekennen. Die voelen zich duidelijk helemaal geen Nederlander.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 18:38   #330
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
De dubbele nationaliteit is geen exclusieve marokkaanse zaak /

Ze bestaat ook bij U.S. burgers, zwitsers, israëliers etc..

Het is duidelijk dat bv. Nederland geen Marokkaanse, Zwitserse, Israëlische enz.. wetten kan afschaffen. Het is misschien een zaak voor het internationaal privaatrecht om inzake nationaliteit orde op zaken te stellen.
Nederland alsook België kan wel haar eigen wetten verstrengen. In bepaalde landen van Europa (ik denk bijvoorbeeld aan IJsland) is dubbele nationaliteit niet toegelaten. Wie er IJslander wil worden, moet ook afstand doen van zijn vroegere nationaliteit. In IJsland drijft men het zelfs heel ver: wie IJslandse burger wordt, moet ook een IJslandse voor- als familienaam aannemen en moet kunnen aantonen dat men de taal spreekt en van de geschiedenis van het land op de hoogte is.
Oud 15 januari 2006, 18:47   #331
ilfalco
Minister-President

Standaard

Het ergste vind ik nog de voorstellen van lambert en co om spionnen op pad te sturen om OVERAL naar ingebeeld discriminitie te gaan zoeken... Komaan zeg in wat voor een maatschappij leven we dan. Men mag al niet verhuren aan wie men wil straks mag en al niet meer kiezen met wie men op café gaat of een pintje schenkt.... Oh ja en die marrokaanse tijdelijke burgemeester van Brussel kent het klappen van de zweep al goed. Haar man Mohammed kreeg al een postje in een of ander clubje en ze gaf hem een dotatie van 120.000€.

Wat is dat dan?
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 18:53   #332
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Juist. Dit is me trouwens ook opgevallen toen ik onlangs naar de Nederlands tv keek waar men een bepaalde jonge - en niet onaangenaam ogende - allochtoonse interviewde. De eerste vraag van de reporter was: "Voel jij je nu Nederlandse of toch nog Marokkaanse?" Aarzeling bij de jonge dame... "Tja..." waarop de journalist: "Of misschien beide?" Antwoord: "Neen toch niet. Ik voel me steeds voor alles Marokkaanse." En dan moet je weten dat het om iemand van de derde generatie ging, westers gekleed (nogal pittig en pikant zelfs), die het in de showbiss wou maken. Wat moet dat dan zijn bij die allochtonen die zich nog veel sterker tot de Marokkaanse cultuur bekennen. Die voelen zich duidelijk helemaal geen Nederlander.
Mijn hoofd is in Nederland, maar mijn hart in Marokko. Dat is iets wat de meeste derde-generatie Marokkanen nog steeds denken. Het is maar goed dat Nederland niet tegen Marokko hoeft uit te komen in het WK.
Oud 15 januari 2006, 18:56   #333
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Gedaan met het egoïstische principe dat dit hoekje van de wereld van ons alleen is en dat anderen er niet op toegelaten zijn. Iedereen heeft het recht om voor zichzelf een beter leven proberen op te bouwen, waar dan ook.
Dit is helemaal niet zo. Iedereen is welkom, maar dan wel onder die voorwaarde om zich volledig te integreren in de bestaande samenleving. Indien vreemdelingen dat zo doen, dan ontstaan er helemaal geen problemen.
Oud 15 januari 2006, 19:11   #334
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Nederland alsook België kan wel haar eigen wetten verstrengen. In bepaalde landen van Europa (ik denk bijvoorbeeld aan IJsland) is dubbele nationaliteit niet toegelaten. Wie er IJslander wil worden, moet ook afstand doen van zijn vroegere nationaliteit. In IJsland drijft men het zelfs heel ver: wie IJslandse burger wordt, moet ook een IJslandse voor- als familienaam aannemen en moet kunnen aantonen dat men de taal spreekt en van de geschiedenis van het land op de hoogte is.
niet lang geleden heb ik op dit forum iets dergelijks gelezen over Turkije.Om Turk te worden zijn er net dezelfde vereistenrima de taal spreken, de geschiedenis en de kultuur van het land kennen, en om te bewijzen dat men die kultuur aanvaard, is het aangeraden om van naam te veranderen.ik weet niet meer of dit verplicht was.In ieder geval word je degelijk ondervraagd over je motivaties om de turkse nationaliteit te vragen, en niets verzekerd u dat uw aanvraag zal ingewilligd worden. Dat ze daar in belgië maar voorbeeld aan nemen, inplaats van het burgerschap weg te schenken aan de eerste de besten, die aan heel dit land en z'n kultuur duchtig hun voeten vegen, en enkel geinterresseerd zijn in de sociale voorzieningen,en een luilekker leventje op andermans kosten.
Oud 15 januari 2006, 20:36   #335
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is goed mogelijk, maar wel een accurate.
Ik beschouw uw uitspraak daarentegen als totaal niet-onderbouwd gelul.

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SUpe®staaf
Dat moeten Kif Kif en de Cel Diversiteit samen uitmaken; daar kom ik niet tussen.
U gaat dus KifKif het recht gunnen om op nazistische wijze aan rasbepaling en rassentelling te doen?

Hoe had u diegenen die van 'het juiste ras' zijn dan graag gebrandmerkt? Een gele ster?

Citaat:
Omdat het algemeen belang primeert boven het indiviueel belang.
Zever herhalen, maakt hem nog niet tot een degelijke opinie.
Het algemeen belang lijkt mij een goedkope stoplap om u achter te verschuilen om u te kunnen sociaal voordoen op andermans kap.
Oud 15 januari 2006, 20:39   #336
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Bijkomend vraagje:
Doet ze dat dan niet? Ik wist niet dat de VRT ondertussen geprivatiseerd was...
Je bent blijkbaar niet op de hoogte.......

De overheid past zelf haar quota nauwelijks toe:
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=GB2MIKRB

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Standaard
Maar een overheid die het belerende vingertje opsteekt, is niet veel beter. De belofte van de politieke partijen om de nationaliteitsvereiste te schrappen voor vastbenoemde overheidsbanen, is vergeten en begraven.
Oud 15 januari 2006, 21:09   #337
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Bon, ik denk dat een definitie eerst op zijn plaats is. Discrimineren wilt in mijn jargon niets meer of minder betekenen dan "onderscheid maken", met de bijbetekenis dat het criterium voor dat onderscheid meestal arbitrair, dan wel subjectief is. In se is het een neutraal werkwoord, maar de laatste tijd heeft het een voornamelijk pejoratieve betekenis gegeven (o.a. omwille van juridische teksten). Daarom ook dat ik "negatieve" tussen haakjes erbij zet in die laatste zin. "Positieve" discriminatie onderscheid zich inderdaad qua doel van "negatieve" discriminatie, maar het is daarom niet minder discriminerend.

Het volgende punt dat ik wilde maken is dat discriminatie altijd betrekking heeft op een concrete persoon. Ik of jij kunnen gediscrimineerd worden, waarmee ik wil zeggen dat iemand om de een of andere reden onderscheid heeft gemaakt tussen ons en de rest / iemand anders. Een Marokkaan kan gediscrimineerd worden omwille van zijn huidskleur bij het zoeken van een job. Een andere Marokkaan vindt echter wel de job die hij zoekt. De ene Marokkaan is dus gediscrimineerd geweest, de ander niet, maar toch zeggen we veralgemenend dat "Marokkanen gediscrimineerd worden" (alhoewel dus dat helemaal niet wil zeggen dat elk individu afzonderlijk daarom gediscrimineerd werd).

Positieve discriminatie is dus ook discriminatie, omdat er "onderscheid wordt gemaakt" en er altijd iemand (een individu dus) van bepaalde kansen wordt weerhouden, zelfs al is het inderdaad zo dat de groep waartoe dat individu behoort in globo betere verwachtingen heeft (en let op: deze groepsafbakening is op zichzelf OOK discriminerend want iedereen behoort tot vele groepen - daarom ook dat voorbeeldje van the coal miner's son).

Samenvattend: positieve discriminatie van groepen heeft altijd negatieve discriminatie op individueel vlak tot gevolg.

PS: de chirurg is in het voorbeeldje een allochtoon, maar iemand die vanuit zijn sociale achtergrond wel (op individueel vlak dus) meer kansen heeft dan the coal miner's son die misschien wel autochtoon is, maar door zijn sociale achtergrond toch minder kansen heeft.
ja ik begrijp je wel... en ik erken zelfs het probleem ( het 'relatief' benadelen van de anderen teneinde je beoogde doel van die maatregel ) Turkje.. en bovendien stel ik me de vraag zoals vele anderen of 'postitieve discriminatie' wel werkt en/of het zelfs niet contraproductief is in den lange leste

maar dat was m'n punt dus niet
je zegt het zelf in je tekst ( rood ) dat er zelfs voor jou een essentieel iets meer noodzakelijk ( onafgezien de juridische context ) is om van dicriminatie te spreken
het is onderscheid op een meestal arbitrair, dan wel subjectief gegeven

nu mag jij mij eens vertellen waar dat het geval is bij een 'positieve dicriminatie'
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2006, 21:21   #338
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik beschouw uw uitspraak daarentegen als totaal niet-onderbouwd gelul.
U mag dat; het laat me siberisch koud hoe u de dingen zoal beschouwt.

Citaat:
U gaat dus KifKif het recht gunnen om op nazistische wijze aan rasbepaling en rassentelling te doen?
Hoe had u diegenen die van 'het juiste ras' zijn dan graag gebrandmerkt? Een gele ster?
Moet ik nu onder de indruk zijn van uw spierballengerol? Kif Kif èn de Cel Diversiteit van de VRT mogen wat mij betreft in dit specifieke geval bepalen wie het meest in aanmerking komt voor dat project. Waarom niet? Is er volgens u iemand beter geplaatst om dat te bepalen?

Citaat:
Zever herhalen, maakt hem nog niet tot een degelijke opinie.
Zever niet nee...

Citaat:
Het algemeen belang lijkt mij een goedkope stoplap om u achter te verschuilen om u te kunnen sociaal voordoen op andermans kap.
U vindt het algemeen belang een bijkomstigheid?

Oud 15 januari 2006, 21:22   #339
Manuel*
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Je bent blijkbaar niet op de hoogte.......

De overheid past zelf haar quota nauwelijks toe:
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=GB2MIKRB
En wat heeft dat met dit project te maken?

Oud 15 januari 2006, 21:25   #340
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of hoe men toch zo graag niet leest wat er toch staat. "Positieve DISCRIMINATIE" is volgens Manuel geen "discriminatie"...
'positieve discriminatie' is een begrip, zelfs een eufimisme, Jan, een totaal begrip bestaande uit twee woorden onlosmakend aan elkaar vebonden
het is dus niet gelijk aan discrimineren op een positieve manier ofzo , hoe graag je dat ook wilt zien
wel is het gelijk aan de ene groep voortrekken tov de andere : dus in die zin misschien even verwerpelijk of unfair als discrimineren maar per definitie discrimineert men niet daar het selectiecriterium hier niet willekeurig/subjectief/irrelevant is en bij discriminatie is dat net wel het geval
praha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be