Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Goed voorstel van minister Verdonck?
Ja 24 39,34%
Nee 31 50,82%
weet niet maar is wel het proberen waard 7 11,48%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 61. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 januari 2006, 23:25   #61
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jehann Bekijk bericht
Dat nog niet eens de helft van dit forum het voorstel afkeurt vind ik wel een beetje verontrustend.

Waar zijn nu onze voorvechters van de vrije menigsuiting ?
als iemand mij zijn mening wilt vertellen moet ik hem wel kunnen verstaan.Ik praat al nederlands, frans, engels , duits, italiaans,en wat spaans.Dus kan ik me als een vrij goede europeaan beschouwen op dat vlak.Moet ik nu ook nog eens arabische talen gaan studeren, omdat sommigen zich te goed voelen om de minste inspanning te doen een europese taal te leren?Of die express hun taaltje spreken om dat ik het niet zou verstaan, of om mij ongestraft de huid te kunnen volschelden?
Dat ze daar in Nederland met zulke vreemde voorstellen afkomen wijst er toch op dat die met de handen in het haar zitten, niet meer weten wat doen?Dit toont toch aan dat er een groot probleem is...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2006, 23:29   #62
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
"Ik moet uw democratie niet, geef mij maar anarchie, dit draait toch maar uit op een deontologische apocalyps die het demagogisch anathema op apodictische wijze laat filosoferen.

Er zit gewoon een hiaat in de administratie hier."
En met dat grieks ben je dan nog niets zonder respectievelijk zowel Latijn als, jawel, Arabisch te gebruiken.

By the way, ooit al eens een gemeentelijke administratie voorgesteld met westerse cijfers... Dan kunnen we allemaal weer beginnen rekenen met dat achterlijk romeins getallensysteem; geef mij maar arabisch.
Oud 22 januari 2006, 23:33   #63
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Enfin; het idee is gewoon te idioot om woorden... Is Bourgeois tegenwoordig ook adviseur van Nederlandse ministers.

Als ik in Portugal leef, spreek ik Nederlands tegen mijn ouders op straat. Ik zou er niets van moeten weten moest men mij een taal opleggen.
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2006, 23:34   #64
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Eerder het tegendeel. Dat jij dit niet snapt is dan ook begrijpelijk.Leuke anecdote voor de Arabische toeristen/zakenlui om aan het thuisfront te vertellen.

Of hoe men groot kan zijn in kneuterigheid...
die mogen thuisblijven wat mij betreft..
Oud 22 januari 2006, 23:37   #65
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
En met dat grieks ben je dan nog niets zonder respectievelijk zowel Latijn als, jawel, Arabisch te gebruiken.

By the way, ooit al eens een gemeentelijke administratie voorgesteld met westerse cijfers... Dan kunnen we allemaal weer beginnen rekenen met dat achterlijk romeins getallensysteem; geef mij maar arabisch.
de arabieren hebben leren rekenen van de Indiërs.Daar hebben we het al meer dan eens gehad op dit forum.En het heeft ook totaal niets met dit onderwerp te maken.
Oud 23 januari 2006, 00:12   #66
Torenvalk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Eerder het tegendeel. Dat jij dit niet snapt is dan ook begrijpelijk.Leuke anecdote voor de Arabische toeristen/zakenlui om aan het thuisfront te vertellen.

Of hoe men groot kan zijn in kneuterigheid...
Toeristen kunnen zich wel als dusdanig legitimeren. De luitjes die ook een vreemde taal spraken tegen elkaar op straat en daarop werden betrapt in hun hoedanigheid van onderdaan van NL kunnen bijvoorbeeld een monsterboete aangesmeerd krijgen. En wie dacht dat de politie geen tijd heeft om dat allemaal geduldig na te trekken: met het totaal van de verzamelde boetegelden kunnen hulpagenten worden ingezet (dus ook nog
eens goed voor een verhoogd gevoel van veiligheid op straat en onze werkgelegenheid)...

Kunnen we binnenkort misschien gaan stoefen dat die vreemden ons werk OPLEVEREN inplaats van werk AFPAKKEN, hahaha!
Torenvalk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2006, 00:21   #67
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torenvalk Bekijk bericht
Toeristen kunnen zich wel als dusdanig legitimeren. De luitjes die ook een vreemde taal spraken tegen elkaar op straat en daarop werden betrapt in hun hoedanigheid van onderdaan van NL kunnen bijvoorbeeld een monsterboete aangesmeerd krijgen. En wie dacht dat de politie geen tijd heeft om dat allemaal geduldig na te trekken: met het totaal van de verzamelde boetegelden kunnen hulpagenten worden ingezet (dus ook nog
eens goed voor een verhoogd gevoel van veiligheid op straat en onze werkgelegenheid)...

Kunnen we binnenkort misschien gaan stoefen dat die vreemden ons werk OPLEVEREN inplaats van werk AFPAKKEN, hahaha!
weer een jobcreatie op de kosten van de belasting(boete)betaler dus....
zo is 't makkelijk

Laatst gewijzigd door praha : 23 januari 2006 om 00:21.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2006, 05:00   #68
Katun
Lokaal Raadslid

Standaard

Sinds enkele jaren hoor je op de Meir in Antwerpen meer berbers dan antwerps. Vroeger keek ik geambeteerd als madam naast mij frans sprak. Nu ben ik al blij als ze tenminste frans praten en geen arabisch (of chinees). Red wat er nog te redden valt mevrouw Verdonck..
Katun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2006, 06:22   #69
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht

Inderdaad. Ik ben ook benieuwd hoe velen het zonder 0 zouden stellen

Nullen zijn namelijk zo belangrijk in de samenleving.
Oud 23 januari 2006, 06:25   #70
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Katun Bekijk bericht
Sinds enkele jaren hoor je op de Meir in Antwerpen meer berbers dan antwerps. Vroeger keek ik geambeteerd als madam naast mij frans sprak. Nu ben ik al blij als ze tenminste frans praten en geen arabisch (of chinees). Red wat er nog te redden valt mevrouw Verdonck..
1 Een deel spreekt nu nog Frans, ze wonen enkel iets verder buiten de stad

2 Verwart u alstublieft nooit openlijk een Berber met een Arabier

3 De taal die ik het meeste hoor op de Meir: in de week, Nederlands (met al die scholen), in het weekeinde, Nejdelânds (met al die Noorderbuurse koopjesjagers)
Oud 23 januari 2006, 07:26   #71
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
1 Een deel spreekt nu nog Frans, ze wonen enkel iets verder buiten de stad

2 Verwart u alstublieft nooit openlijk een Berber met een Arabier

3 De taal die ik het meeste hoor op de Meir: in de week, Nederlands (met al die scholen), in het weekeinde, Nejdelânds (met al die Noorderbuurse koopjesjagers)
wat kan ons dat schelen of dat berbers of arabieren zijn,allemaal komen ze uit dezelfde zandbak, en gelijk de éne of de andere zijn taal kennen we niet, en hoeven we niet te kennen noch overal bij ons te horen te krijgen.Nu moeten we volgens u ook nog eens gaan oppasen om die mensen niet met elkaar te verwarren omdat ze mekaar niet kunnen uitstaan, minderwaardig vinden en ze zich beledigd zouden kunnen voelen als je ze niet van mekaar kunt onderscheiden!Nog iets?!!Ben je zeker dat je je goed voelt? Geen koorst?Hallucinaties?
Oud 23 januari 2006, 09:27   #72
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Ik ben ook benieuwd hoe velen het zonder 0 zouden stellen

Nullen zijn namelijk zo belangrijk in de samenleving.
Inderdaad. Gelukkig dat we de INDISCHE wetenschapper Pingali hebben gehad.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2006, 10:59   #73
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
en gedragscode is ook belachelijk. de overheid moet geen gedragcodes opleggen en al zeker niet als ze mijn vrijheid op zulke idiote manier proberen te beperken.
Een gedragscode beperkt je vrijheid helemaal niet. Het is alleen een aansporing, geen verplichting. Net zo goed als de aansporing om op te staan voor mindervaliden ook niet je recht op een zitplaats beperkt.

Citaat:
mensen moeten onderling zelf maar bepalen welke taal ze spreken. als ik naar engeland ga en er iemand tegenkom die nederlands kan, dan spreek ik daar nederlands tegen. ook als we beiden engels kunnen en als er dan mensen in de buurt zijn die het niet begrijpen. dat is de normaalste zaak van de wereld.
Nogmaals: het gaat niet om toeristen, om bezoekers of om mensen die tijdelijk hier wonen. Het gaat om allochtonen die hier permanent wonen. Als je permanent in Nederland woont, lijkt het me echt niet teveel gevraagd dat je integreert in de samenleving en dus ook de taal spreekt. Veel allochtonen doen dat ook al trouwens.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2006, 15:09   #74
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Natuurlijk is het voorstel totaal ontoepasbaar en staat het iedereen vrij om in de privé-omgang eender welke vorm van Koeterwaals te brabbelen.

Maar als signaal vind ik dat het wel niet slecht is: in het licht van de huidige trend om paal en perk te stellen aan de over-tolerante "multiculturele maatschappij" is het beter om kandidaat-immigranten op voorhand te laten weten dat van hen enige inspanning vereist zal zijn indien zij zich in een bepaald land willen vestigen, en dat ze niet moeten denken dat het hen vrij staat om een klein "Thuis-istan" op te richten, no questions asked (euhm, dat moet dus zijn, "doe maar op").
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2006, 15:33   #75
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Was te verwachten ....

Citaat:
Vlaams Belang wil naar Nederlands voorbeeld "code van goed nabuurschap" en Nederlands als voertaal voor iedere inwoner
Het Vlaams Belang heeft met interesse kennisgenomen van de intentie van de Nederlandse minister voor Vreemdelingenzaken Verdonk om de Rotterdamse burgerschapscode uit te breiden naar alle Nederlandse gemeenten. Via een gedragscode worden afspraken gemaakt met de inwoners. Eén van de gedragsregels is het gebruik van het Nederlands als gemeenschappelijke taal voor alle inwoners.

Het Vlaams Belang is voorstander van een “Antwerpse stadscode”, een code van goed nabuurschap, waarin duidelijke afspraken met de inwoners worden gemaakt onder meer rond taalgebruik in de stad. De overheid is immers niet waarden- en normenvrij. Een stadsbestuur moet meer zijn dan een dienstverlener, een feestaannemer en projectontwikkelaar. De monstercoalitie heeft de voorbije jaren de kans gemist om de sociale en culturele cohesie te herstellen door duidelijke normen qua burgerzin en leefgewoonten naar voren te schuiven. Het Vlaams Belang wil met de invoering van een “Antwerpse stadscode” een normstellend en –herstellend beleid voeren.

Het Vlaams Belang wil af van de “alles kan en alles mag”-cultuur en wil streven naar een éénduidig samenlevingsmodel voor alle Antwerpenaren. Het naast elkaar bestaan en promoten van verschillende identiteiten en culturen in één stadsgemeenschap leidt tot onoverbrugbare tegenstellingen en confrontaties. De stedelijke overheid moet alle Antwerpenaren - de nieuwkomers in het bijzonder - op het Vlaams en Nederlandstalig karakter van onze stad wijzen. Net als de Nederlandse minister voor Vreemdelingenzaken wil het Vlaams Belang afstappen van het multiculturele stads- en maatschappijmodel en pleit de partij voor de invoering van het “leidcultuur”-model. Een gemeenschappelijk referentiekader van normen en waarden dat door iedereen gedeeld en gerespecteerd wordt, bevordert het samenleven in de stad.

De gedragscode formuleert het te streven doel en is dus uitdrukkelijk geen reeks door de overheid opgelegde verplichtingen die met sancties worden afgedwongen. Het is de bedoeling om iedereen aan te zetten en aan te moedigen om het Nederlands te gebruiken als voertaal en omgangstaal in Antwerpen. Wel wil het Vlaams Belang dat het taalgebruik in winkels, in de omgang met klanten, bij winkelopschriften, productinformatie en prijsaanduidingen via een nieuw gemeentelijk reglement afgedwongen kan worden.

Filip Dewinter,
Fractievoorzitter Vlaams Belang
in de Antwerpse gemeenteraad
Oud 23 januari 2006, 15:57   #76
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

(zie laatste paragraaf persbericht VB in post Circe)

Productinformatie en prijsaanduidingen moeten nu al verplicht in het Nederlands...
Oud 23 januari 2006, 16:34   #77
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Als men controle op bepaalde (nacht)winkels doet zou men daaraan toch wel kunnen twijfelen.
Oud 23 januari 2006, 16:37   #78
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Als men controle op bepaalde (nacht)winkels doet zou men daaraan toch wel kunnen twijfelen.
Daarom doet men ook controle op nachtwinkels

PS: het is niet omdat iets verboden is, dat men het niet doet hé...
Oud 23 januari 2006, 16:53   #79
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Een gedragscode beperkt je vrijheid helemaal niet. Het is alleen een aansporing, geen verplichting. Net zo goed als de aansporing om op te staan voor mindervaliden ook niet je recht op een zitplaats beperkt.

Nogmaals: het gaat niet om toeristen, om bezoekers of om mensen die tijdelijk hier wonen. Het gaat om allochtonen die hier permanent wonen. Als je permanent in Nederland woont, lijkt het me echt niet teveel gevraagd dat je integreert in de samenleving en dus ook de taal spreekt. Veel allochtonen doen dat ook al trouwens.
er wordt mij gezegd welke taal ik moet spreken om een goede burger te zijn. dat zie ik als een beperking van mijn vrijheid. het is idd geen echte verplichting, omdat dat niet mogelijk is. maar het heeft wel die intentie. hoe dan ook zal ik zelf wel bepalen welke taal ik spreek en dat maakt mij geen slechtere burger als een ander.

en zelfs als ik permanent in engeland ga wonen, zou ik nog nederlands spreken met nederlandstaligen. dat lijkt mij een evidentie.

dit lijkt me helemaal geengoed signaal. dit is olie op het vuur gooien van een maatschappij die al aan het oververhitten is.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2006, 17:08   #80
Kaal
Minister-President

Standaard

Dat voorstel is absurd en praktisch onwerkbaar.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be